Onhan siinä joku vakuutus fiksua olla, mutta kun on kotivakuutus, niin turha olla toista. Ja vielä kun ostaa visalla, niin saa 12kk tuoteturvan.
Onhan siinä joku vakuutus fiksua olla, mutta kun on kotivakuutus, niin turha olla toista. Ja vielä kun ostaa visalla, niin saa 12kk tuoteturvan.
Käytännössä aina kun jotain hankitaan rahoituksella, niin joku maksaa korot ja kulut. Tässä työsuhdefillakuviossa valtio verotulojen kerääjänä hoitaa käytännössä lainarahan kulut.
Joku laittaa rahaa kiinni tähän bisnekseen ja haluaa enemmän takaisin, kuin mitä laittoi, eli sijoittaja haluaa tuottoa. Ei ole ilmaista lounasta.
Työsuhdefillarin ottaja hyötyy vähintään siten, että rahoitus on hänelle ilmaista.
Hauskaa miten monta kertaa on saanut lukea ettei sitä etua olla ottamassa pois, ainoastaan verottomuus lähtee. Siinä sitä etua sitten onkin kun saa kalliimman osamaksun työnantajan kautta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0...6-e97f2bb5d2ff
Teiden varsilta on alkanut löytymään kuolleita pyöräilijöitä.
Kun tämä etu alkoi nollakorkoaikana, oman duunipaikan laskureissa 3300 euron (työnantajan määrittelemä maksimi) sai 36kk sopparilla, eli palkasta otettiin 300 euroa ekstraa. Kun korot nousivat niin sen 3300 euron fillarin sopimuskausi pompsahtikin 40kk mittaiseksi. Muut ehdot eivät muuttuneet. Että vaikea tuota on korottomaksi määritellä. Mutta kerro toki miten itse lasket sen "ilmaiseksi tai jopa tuloksi".
^eikö näitä työsuhdepyöriä ole hankittu juuri siitä syystä, että ostajalle syntyy pientä säästöä?
Mä katson tota sellasena mustana laatikkona, johon mä laitan esimerkiksi 3800 euroa sisään omaa nettovaluuttaa ja ulos koneesta tulee 4000 euroa ostovoimaa pyöräkaupoille.
Ei ihan tyypillinen sopimus. 100eur/kk on ensinnäkin maksimi verovähennys. 36kk ja 300e/kk tekee 10800e 3300 euron pyörästä. Vaikuttaa että nyt jotain on koijattu, itse en ottaisi noilla ehdoilla.
Normaalisti leasinghinta sovitaan operaattorin kuten Vapaus, Gobybike, Epassi, ja mitä näitä nyt on, kanssa pyörän hankintahetkellä. Operaattori ottaa välistä ihan kivasti kaikenlaisina kuluina + pyörän lunastushinta sopimuskauden loputtua. Että ei ole sinällään koroton sekään, mutta veroprosentista riippuen voi jäädä hieman plussan puolelle, tai "korkokulu" pieneksi.
^ Kaikkien välistävetäjien ja muiden kulujen jälkeen tuo on pyörän hinta mitä asiakas maksaa ja saa siitä vero edun. Pyöräetu nostaa pyörän hintaa 490€ mutta veroedun kanssa se tulee asiakkaalle hieman halvemmaksi kuin tuo lähtöhinta 1800€. Eli ei tuo etu mikään maata mullistava ole siksi en työsuhdepyörää ole ostanut
Minusta aika törkeää että työsuhdepolkupyörän veroetu nostaa 1800€ pyörän hinnan 2290€.
Ja josta verohimmelin jälkeen maksat veroprosentista riippuen ja lunastushinnan jälkeen jonkun 1600eur.
Jokainen nää laskee itselleen, mulla vaihtoehtona oli joko päivittää vanhan voimansiirto tai hommata uusi eikä oikein ole varaa ostaa suoraan käteisellä.
Muutama töissä palautti pyöränsä kun tajusivat etteivät aja tarpeeksi tai muista syistä halua maksaa pitkään kallista pyörää.
Sent from my Takapalk
Sama täällä. Ihan normaali kaupan käynti tinkaaminen ensin ja sitten naputtelivat sen tingatun hinnan soppariin.
Komppaus tälle. Itsellä on hiukan vajaa 2v vanha täysimittainen 48kk soppari jolloin tuolla sai 4000e ostovoimaa. Nettona himmeliin tulee laitettua noin 3000e jos verovapaus jatkuisi koko kauden. Riippuen milloin tuo nyt poistuu, oletetaan vaikka 2026 alusta niin jään enää muutaman satasen voitolle. Noihin aikoihin katselin käytettyjä vastaavaa ja mikä lie olisi niiden kanssa ollut kohtalo. Nyt on ainakin saanut pari vuotta ajella hyvin toimivalla pyörällä harrasteajoa ja vastaavaa tuskin olisi ilman tätä mahdollisuutta tullut ostettua.
Sinällään tässä on hankalassa välissä että kautta ei kannata keskeyttää kun on jo pitkästi maksanut. Pitää pohtia sitten kannattaako lunastaa kerralla pois mutta toki pääomakululle pitää siinä vaiheessa joku arvo laskea joten saattaa olla sitten lähes yhtä kannattavaa vaan maksella loppukausi verollisena. No nämä nyt puhtaasti spekulaatiota näillä tiedoilla eli katsellaan.
Edit: niin ja parhaan tarjouksen itsekin silloin katseli eli hyvä alennus ja pyöräetu yhdessä oli aika win win, nyt sitten enemmän plus miinus nolla. Tai vähintään se N+1:s pyörä tallissa.
Satku kuukaudessa lähtee pois bruttopalkasta, ei nettopalkasta, joten tästä laskelmasta puuttuu vielä se, että kuinka paljon veroprosentti pienenee koko vuosipalkan osalta silloin, kun vuositulo pienenee 1200 eurolla. Mitä isommat tulot ja isompi veroprosentti, sitä vähemmän käteen jäävästä palkan osasta lähtee pois, koska verotuksen progressio.
Kiinnostaisi edelleen se, että mikä se todellinen säästö on ollut noin suunnilleen keskituloisella palkansaajalla. Luulisi, että täältä löytyy joku sen sorttinen työsuhdepyörän omistaja. Anyone?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Eikö tässä ole jo laskureiden tuloksia esitelty, eli keskituloisella (n.3800€/kk) verotus vähenee 450€ vuodessa. Se kuka tästä hyötyy, no jokainen voi katsoa vaikka Gobybiken taloustietoja ja katsoa miten veroetuuteen nojaten on muutamassa vuodessa loihdittu nollasta bisnes 47M€ liikevaihdolla. Toki tulos on liikevaihtoon nähden niin heikko, että kyse on velkavivulla pyöritettävä bisnes, jossa konkka odottaa jo kulman takana.
Edelleen jää vähän epäselväksi, onko valtion tehtävä rahoittaa välistävetobisnestä ja keskiluokan pyöräharrastusta veroeuroilla samalla kun valtio velkaantuu 15mrd € vuodessa, joka jää lastemme ja lastenlastemme maksettavaksi? Foorumin yleinen mielipide näköjään on että kyllä.
Niin tuo oli hoidettu typerästi. Miksei valtio/verohallinto voinut itse järjestää pyöräetua?
^Miten ihmeessä valtion tehtäviin kuuluisi millään tavalla sekaantua ihmisten polkupyörien hankintaan tai mihinkään muuhunkaan harrastamiseen (esim. yhdistystoiminta)? Ei yhteiskunta ole mikään päiväkoti, jossa aikuisille ihmisille tarjotaan hiekkalapio ja ämpäri kun ei osaa itse hankkia. Sitten on ilman.
Kirjanmerkit