GiantAjopyoraElectrobikeCanyonTrekHelkama
Sivu 27 / 33 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27 28 29 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 781 - 810 / 976

Aihe: Pyöräilyuutiset mediassa

  1. #781
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.389
    Vaikuttaa nykyisiin sopimuksiin sillä tavalla, että jatkossa siitä satkusta maksetaan verot. Näin se vaan ikävä kyllä tulee menemään.

    Kyllähän tuo tappaa koko työsuhdepyöräbisneksen. Miksi kukaan enää ottaisi työsuhdepyörää, kun veroetua ei saa ja siitä tulee pelkkiä kuluja ja muuta säätöä sen sijaan, että ostaisi suoraan omaksi.

    Ikävää myös pyöräkaupalle kokonaisuudessaan. Varmasti vähentää etenkin kalliiden pyörien myyntiä. Itselläkin jää nyt yksi pyörä hankkimatta. Olin jo speksannut maantiepyörän työsuhdepyöräksi, mutta koska en sitä oikeasti tartte niin saa nyt olla.

  2. #782
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    219
    Onhan tuo aika kuolinisku pyöräkaupalle. Varmaan jatkossakin ostetaan pyöriä, mutta missä määrin ja millaisia?
    Oliko just hetki sitten hesarissa uutinen, että 80% uusista pyöristä ostettu viimevuonna pyöräedulla.

    Toi oli hyvä etu, joka sai ihmiset oikeasti pyöräilemään. Onkohan taaskaan selvitetty, mitkä vaikutukset liikkumiseen ja mitä se tekee vaikka terveydenhuollossa?

    Melko liikuntavihamielinen hallitus, kun liikuntapalveluiden alviakin nostettu. Äitiyspakkaukseen sentään lisättiin pallo

    Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla

  3. #783
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.512
    Mitä helkkaria? Voiko tuon oikeasti tehdä takautuvasti. Uskomatonta. Helsingin kaupunki teki juuri ison duunin työsuhdepyöräedun kanssa ja nyt vetäistään matto alta.

  4. #784
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.817
    Hallitus tekee itsensä näköisiä päätöksiä. Ja kansa saa sellaiset päättäjät ketä äänestää.

    Toistaiseksi tuo on vasta hallituksen esitys, Eduskunta päättää aikanaan, meneekö se läpi ja miten sovelletaan (siis vain uusiin alkaviin sopimuksiin vai myös vanhoihin sopimuksiin kesken kauden).

  5. #785
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    364
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Hallitus tekee itsensä näköisiä päätöksiä. Ja kansa saa sellaiset päättäjät ketä äänestää.

    Toistaiseksi tuo on vasta hallituksen esitys, Eduskunta päättää aikanaan, meneekö se läpi ja miten sovelletaan (siis vain uusiin alkaviin sopimuksiin vai myös vanhoihin sopimuksiin kesken kauden).
    Jos ja kun tuo läpi menee niin vaikutus on kerralla kaikkiin, koska yhdessäkään sopimuksessa ei oteta kantaa verovelvollisuuten pyörän osalta. Veroetu ansiotuloverotuksessa ei liity mitenkään leasingyhtiön tai muun kumppanin kanssa tehtyyn sopimukseen.

  6. #786
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.949
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Itselläkin jää nyt yksi pyörä hankkimatta. Olin jo speksannut maantiepyörän työsuhdepyöräksi, mutta koska en sitä oikeasti tartte niin saa nyt olla.
    Mun mielestä tuo yllä oleva kertoo sen, että miksi veroedun poistaminen on osittain perusteltuakin. Toki on olemassa ihan hyvät perusteet myös sille, että miksi sitä ei pitäisi poistaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #787
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.817
    Verotus on aika lailla nollasummapeliä: jos annetaan alennusta ansiotuloveroon, niin jostain pitää kiristää, vaikkapa juuri työsuhdepyöräedusta. Itse kyllä kannatan mallia jossa palkan jälkeen käteen tuleva nettosumma on suurempi, ja voin sen sitten käyttää mihin haluan, vaikkapa uuden fillarin ostamiseen.

    Työsuhdepyöräjärjestelmässä on omat heikkoutensa ja puutteensa, jos toki hyötypuoliakin.

  8. #788
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FreeZ Katso viesti
    Jos ja kun tuo läpi menee niin vaikutus on kerralla kaikkiin, koska yhdessäkään sopimuksessa ei oteta kantaa verovelvollisuuten pyörän osalta. Veroetu ansiotuloverotuksessa ei liity mitenkään leasingyhtiön tai muun kumppanin kanssa tehtyyn sopimukseen.
    Kyllä se on ihan hallituksen ja eduskunnan päätettävissä, miten tuota veroedun poistoa aletaan toteuttamaan.

    Yksinkertaisin toimenpide on toki se, että etu poistuu kaikilta kerralla, huolimatta siitä, vaikka vanha sopimus olisi pohjalla liisaripyörien omistajilla. Tässä tilanteessa kuitenkin olisi aika vähän voittajia ja paljon happamia äänestäjiä. Liisaripyörän omistajan tulisi joko lunastaa pyörä kesken kauden ja kärsiä nahoissaan menetetty verohyöty ja kenties pyörä tulee huonossa tilanteessa vielä kalliimmaksi kuin mitä se olisi ollut suoralla kaupalla (tähän vaikuttaa mm. se, paljonko kautta on jäljellä) ja/tai sitten ovat liisarifirmat ja pyöräkauppiaat kusessa kun pyöräilijät alkavat sankoin joukoin palauttamaan pyöriä kesken kauden, koska pyörästä ei ole enää muuta kuin kuluja. Markkina ylikuormittuu käytetyillä pyörillä ja uusia ei osteta. Varmasti hyvät näkymät pyöräkauppiailla.

    Toinen vaihtoehto olisi, että mikäli veroedun lakkauttamiseen päädytään, lakkautus toteutettaisiin eduskunnan toimesta siten, että siinä olisi jonkinlainen siirtymäkausi, eli esim. uusia sopimuksia ei voi enää tehdä verovapauden piiriin, mutta vanhat sopimukset voisi saattaa loppuun asti. Näin sekä kuluttajilla, että pyöräkauppiailla olisi jokin mahdollisuus sopeutua tilanteeseen. Toki isku olisi joka tapauksessa kova myyjille, koska uusia ei enää mene kaupaksi. Toisaalta pelkästään jo tämä uutinen varmasti on karvasta kalkkia pyöräkaupalle, tuskin kukaan nyt tekee sopimusta työsuhdepyörästä, jos on ehtinyt kuulla tästä edun mahdollisesta lakkauttamisesta. Suoralla kaupalla tässä taloussuhdanteessa varmaan tuskin kovin moni pyöräkaupoille juoksee.

  9. #789
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.949
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Verotus on aika lailla nollasummapeliä: jos annetaan alennusta ansiotuloveroon, niin jostain pitää kiristää, vaikkapa juuri työsuhdepyöräedusta. Itse kyllä kannatan mallia jossa palkan jälkeen käteen tuleva nettosumma on suurempi, ja voin sen sitten käyttää mihin haluan, vaikkapa uuden fillarin.
    Niin onhan se tavallaan ollut vähän hassua, että yhden harrastajaryhmän välinehankintoja ja yhtä harrastevälinekaupan alaa tuetaan verohelpotuksin. Suksikauppakin tykkäisi varmaan siitä, että olisi mahdollista hankkia työsuhdesukset. Työsuhdelenkkarit voisi jopa olla ihan perustellut, koska työmatkoja juoksemalla päässee jopa työmatkapyöräilyä parempiin terveyshyötyihin.

    Arvonlisäveron korottaminen oli tämän nykyhallituksen isoin virhe, mutta sitähän ne ei voi myöntää eikä enää perua.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #790
    Mitenhän tuo nyt menee, kun lain mukaan kaupantodelliset kustannukset pitäisi olla selvillä kaupantekohetkellä?

  11. #791
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.512
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Verotus on aika lailla nollasummapeliä: jos annetaan alennusta ansiotuloveroon, niin jostain pitää kiristää, vaikkapa juuri työsuhdepyöräedusta. Itse kyllä kannatan mallia jossa palkan jälkeen käteen tuleva nettosumma on suurempi, ja voin sen sitten käyttää mihin haluan, vaikkapa uuden fillarin ostamiseen.

    Työsuhdepyöräjärjestelmässä on omat heikkoutensa ja puutteensa, jos toki hyötypuoliakin.
    Olisihan tuo pitänyt tehdä jollain tapaa valtion toimesta. Siis nyt suurin hyötyjä oli nämä liisarifirmat.

  12. #792
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.512
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Niin onhan se tavallaan ollut vähän hassua, että yhden harrastajaryhmän välinehankintoja ja yhtä harrastevälinekaupan alaa tuetaan verohelpotuksin. Suksikauppakin tykkäisi varmaan siitä, että olisi mahdollista hankkia työsuhdesukset. Työsuhdelenkkarit voisi jopa olla ihan perustellut, koska työmatkoja juoksemalla päässee jopa työmatkapyöräilyä parempiin terveyshyötyihin.

    Arvonlisäveron korottaminen oli tämän nykyhallituksen isoin virhe, mutta sitähän ne ei voi myöntää eikä enää perua.
    Niin jollain tapaa tuo olisi oikeasti pitänyt rajata työmatkafillareihin. Mutta varmaan aika mahdotonta.

    Tosin kyllä näistä on oikeasti ollut iso merkitys taviksille. Esim meillä duunissa kolme aloitti kuntoilun sähkärillä edun vuoksi. Yksi kulkee ihan oikeasti pyörällä töihinkin.

  13. #793
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.021
    Ensin on luotu verohelpotuksin epäterve järjestelmä ja kun se poistuu niin syntyy kaaos -ei yllätä.

  14. #794
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.512
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattitk Katso viesti
    Mitenhän tuo nyt menee, kun lain mukaan kaupantodelliset kustannukset pitäisi olla selvillä kaupantekohetkellä?
    Onhan ne. Ei ne sopparit ota tosiaan veroetuun mitään kantaa. Moni ei vaan tule lukeneeksi miten paljon se pyörä tuleekaan maksamaan ilman veroetua.

  15. #795
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.512
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Ensin on luotu verohelpotuksin epäterve järjestelmä ja kun se poistuu niin syntyy kaaos -ei yllätä.
    Niin. Aika moni pyöräliike menee varmasti nurin tämän ansiosta. Juuri tilattu kevättä varten varasto täyteen pyöriä. Myynti loppui nyt.

  16. #796
    Ainakin gobybiken sivuilla annettiin ymmärtää laskurin avulla miten paljon säästä kun hommaat työsuhdepyörän, kyllä itse ainakin koen että minua on johdettu harhaan. Selvästi laskurin avulla piti laskea paljonko pyörälle tulee kokonaishintaa.

  17. #797
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    86
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattitk Katso viesti
    Ainakin gobybiken sivuilla annettiin ymmärtää laskurin avulla miten paljon säästä kun hommaat työsuhdepyörän, kyllä itse ainakin koen että minua on johdettu harhaan. Selvästi laskurin avulla piti laskea paljonko pyörälle tulee kokonaishintaa.
    Luithan myös tämän: https://www.gobybike.fi/vastuuvarauma/

    "Internetsivuston tiedot on tarkoitettu internetsivuston käyttäjälle taustatiedoksi. Annetut tiedot, näkemykset, arviot ja laskelmat edustavat Gobybike Finland Oy:n mielipidettä materiaalin valmistuspäivänä, ja niitä voidaan muuttaa ilman erillistä ilmoitusta. Internetsivusto ei ole täydellinen kuvaus tuotteesta ja palvelusta tai niihin liittyvistä riskeistä, eikä sitä tulisi pitää sellaisena tai käyttää ilman vierailijan omaa harkintaa.

    Gobybike Finland Oy ei ole eikä pyri olemaan vero-, kirjanpito- tai lainopillinen neuvonantaja. Internetsivuston käyttäjän tulee aina varmentaa laskelmat ja käytännöt omalta vero- kirjanpito- tai lainopilliselta neuvonantajalta. Lainsäädäntöä ja verotusta koskevat tiedot perustuvat Gobybike Finland Oy:n käsitykseen voimassa olevasta, tai voimaan tulevasta, lainsäädännöstä ja verotuskäytännöstä eikä Gobybike Finland Oy vastaa lainsäädännön tai verotuskäytännön muutosten vaikutuksista tai verottajan yksittäisten ratkaisujen yhdenmukaisuudesta esitettyjen tietojen kanssa."

  18. #798
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mitä helkkaria? Voiko tuon oikeasti tehdä takautuvasti. Uskomatonta. Helsingin kaupunki teki juuri ison duunin työsuhdepyöräedun kanssa ja nyt vetäistään matto alta.
    Ei tässä mitään takautuvasti olla tekemässä. Saavutetun veroedun saa kyllä pitää.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattitk Katso viesti
    Mitenhän tuo nyt menee, kun lain mukaan kaupantodelliset kustannukset pitäisi olla selvillä kaupantekohetkellä?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattitk Katso viesti
    Ainakin gobybiken sivuilla annettiin ymmärtää laskurin avulla miten paljon säästä kun hommaat työsuhdepyörän, kyllä itse ainakin koen että minua on johdettu harhaan. Selvästi laskurin avulla piti laskea paljonko pyörälle tulee kokonaishintaa.
    Kyse on leasing-sopimuksesta ja siitä nyt on sattunut saamaan verovähennyksen. Jatkossa ei saa. Et ole ostanut pyörää vaan liisannut sen. 100e per kk on se kustannus.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin jollain tapaa tuo olisi oikeasti pitänyt rajata työmatkafillareihin. Mutta varmaan aika mahdotonta.
    Eihän työsuhdepuhelintakaan tai työsuhdeautoa rajata pelkästään työasioiden hoitoon tai työmatka-autoiluun.

  19. #799
    Ihan sama mitä tuolla loppujen lopuksi lukee, veroedun varjollahan tätä kauppaa on käyty. Kusetuksen makua joka tapauksessa, oli sitten mitä mieltä pyöräedusta tahansa.

  20. #800
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.512
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mattitk Katso viesti
    Ihan sama mitä tuolla loppujen lopuksi lukee, veroedun varjollahan tätä kauppaa on käyty. Kusetuksen makua joka tapauksessa, oli sitten mitä mieltä pyöräedusta tahansa.
    No mutta ei se gobybiken syy ole.

  21. #801
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.389
    Noi leasing-pyöräthän on noiden leasing-yhtiöiden omaisuutta niin tulee varmaan mielenkiintoisia hetkiä jos ja kun noita alkaa kaatumaan, mitä pidän kyllä aika todennäköisenä. Vanhoja soppareita loppuu ja uusia tuskin enää tulee.

  22. #802
    En ole sitä väittänytkään

  23. #803
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.817
    Tuossa edellä nyt tulikin esiin se perimmäinen heikkous tässä järjestelmässä: valtion tukemana de facto tuetaan pyörän ostamista omaksi, vaikka kyseessä on de jure liisaus (pitkäaikaisvuokraus). Verrattuna vaikkapa työsuhdeautoon (leasing-) ero on siinä että se auto palautuu vuokranantajalle aina tai lähes aina. Pyörä tuskin koskaan.

    Sen, että pitääkö valtion tukea polkupyörän ostamista omaksi, voi perustellusti kyseenalaistaa.

  24. #804
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    86
    Täytyy olla tyytyväinen työnantajan kuhnailuun pyöräedun suhteen. Vähän jo harmitti, kun ilmoittivat edun viimeinkin tulevan toukokuun aikana juuri kun olin kyllästynyt odotteluun ja tilannut pyörän itse. Nythän tämä saattaa omalta osaltani kääntyä voitoksi, kun saanut jo nauttia uudesta pyörästä muutaman viikon ajan ja satuin vielä löytämään haluamani BD:stä 400 € (300, jos postikulut huomioidaan) kotimaan suositushintaa edullisemmin. Toki ikävä noin muuten, että veroetu on poistumassa etenkin, jos vaikuttaa jo hankittuihin pyöriin.

  25. #805
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    279
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Niin onhan se tavallaan ollut vähän hassua, että yhden harrastajaryhmän välinehankintoja ja yhtä harrastevälinekaupan alaa tuetaan verohelpotuksin. Suksikauppakin tykkäisi varmaan siitä, että olisi mahdollista hankkia työsuhdesukset. Työsuhdelenkkarit voisi jopa olla ihan perustellut, koska työmatkoja juoksemalla päässee jopa työmatkapyöräilyä parempiin terveyshyötyihin.
    Yhden harrastajaryhmän? Tällä samalla logiikalla olisi sitten pitänyt koskea myös työsuhdeautoilun veroetuun. Jos kerran työsuhdeautoilua on tuettava niin kaiken järjen mukaan myös julkisilla ja pyörällä tapahtuvaa työmatkaa sitten myös. Nyt näistä vain yksi on jäämässä pois. Työsuhdematkalipun veroetu sitten myös samalla pois?

    Jos nyt rehellisiä ollaan niin auto, pyörä ja julkiset mahdollistavat nopeudet, matkojen pituudet ja tavaran kuljettamisen ihan eri tavalla kuin mikään muu hiihto, luistelu, juoksu tms. Että sinänsä tuo nykyinen systeemi oli oikein perusteltu.

    (En omista yhtäkään näistä eduista).

  26. #806
    Liittynyt
    02/2020
    Viestit
    74
    Liisarifirma olisi vastuussa vääristä laskelmista siinä tapauksessa, jos olisivat tietoisesti johtaneet niillä asiakkaita harhaan. Nyt kyse ei ole siitä, vaan käytännössä koko työsuhdepyöräedun konseptista, joka on liki täysin nojannut työsuhdepyöräilystä saatavaan veroetuun ansiotuloverotuksessa. Verotuksen muuttaminen ei ole pyöräfirmojen käsissä ja varmasti lobbaisivat tätä muutosta vastaan. Käytännössä liisarifirmojen liiketoiminnallinen perusta katoaa ja myös tavallisille pyöräkaupoille tulee selkäsauna, mikäli bisnekseen on otettu mukaan työsuhdepyöräedun tarjoaminen asiakkaille. Voi tietysti olla, että nyt näin kevätkaudella myös perinteisillä pyöräkaupoilla on tilauksia sisässä uusiin kalliisin sähköpyöriin, jotka eivät menekään nyt kaupaksi, joko heiltä suoraan tai liisarifirman kautta.

    Jos etu poistuu laakina, niin lisäksi on tiedossa aika iso tulva käytettyjä pyöriä, jotka tulevat jälleenmyyntiin ja ei ainakaan markkinahintoja nosta.

  27. #807
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Niin onhan se tavallaan ollut vähän hassua, että yhden harrastajaryhmän välinehankintoja ja yhtä harrastevälinekaupan alaa tuetaan verohelpotuksin. Suksikauppakin tykkäisi varmaan siitä, että olisi mahdollista hankkia työsuhdesukset. Työsuhdelenkkarit voisi jopa olla ihan perustellut, koska työmatkoja juoksemalla päässee jopa työmatkapyöräilyä parempiin terveyshyötyihin.
    Sä näemmä näet pyöräilyn näemmä vain harrastuksena ja urheiluna. Et liikkumisena, jolla korvataan esim. autoilua. Aika perhanasti lisääntyi työmatkapyöräilijät ainakin omilla reiteillä, kun tämä etu tuli.

  28. #808
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.512
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Noi leasing-pyöräthän on noiden leasing-yhtiöiden omaisuutta niin tulee varmaan mielenkiintoisia hetkiä jos ja kun noita alkaa kaatumaan, mitä pidän kyllä aika todennäköisenä. Vanhoja soppareita loppuu ja uusia tuskin enää tulee.
    Niin voi olla. Miten esim vakuutukset?

    Oma onneksi on epass(biken) kautta, tosin varmaan sekin on firmana eritelty.

  29. #809
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin voi olla. Miten esim vakuutukset?
    Mitä niistä? Se leasing-yhtiö on vakuuttanut pyöränsä eli omaisuutensa. Jos tollainen liisariyhtiö kippaa niin ne pyöräthän siirtyy konkurssipesän omaisuudeksi. Varmaan kiva tilanne, jos tuohon joutuu.

  30. #810
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    279
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Mitä niistä? Se leasing-yhtiö on vakuuttanut pyöränsä eli omaisuutensa. Jos tollainen liisariyhtiö kippaa niin ne pyöräthän siirtyy konkurssipesän omaisuudeksi. Varmaan kiva tilanne, jos tuohon joutuu.
    Mitä tämä konkurssi käytännössä tarkoittaisi? Onko ihmisillä siellä ehdoissa tästä erikseen mainittu vai onko asia kokonaan laissa eritelty? En nyt ainakaan nopeasti laista löytänyt kohtaa, että jatkuuko maksut konkurssipesälle normaalisti vai onko heillä oikeus periä saatavansa yhtenä könttäsummana hyvinkin pian konkurssin jälkeen.

Samanlaisia aiheita

  1. Sisärenkaista asiaa mediassa
    By tikola in forum Renkaat
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 12.10.2017, 21.54

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •