GiantVelobeElectrobikeFanticGarminSorahiisi
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3
Näyttää tulokset 61 - 76 / 76

Aihe: Pakettiautoa pyörienkin kuskaukseen?

  1. #61
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.543
    Tuli sitten hankittua vm. 2017 oleva Citikan Jumpy pakettiauto.
    Se on tuo keskikokoinen M versio jossa tuon tavaratilan mitta on hieman yli 2.5m. eli nyt pyörää mahtuisi oikeasti useampikin kyytiin ilman mitään kiekkojen irroituksia yms.
    Mutta vaikka tuo auto tuli ihan harrastusta silmälläpitäen hankittua, niin kyllähän tuolla oletuksellisesti tulee myös jatkossa firman kuljetusajoa varmastikkin ajettua.
    Onko ideaa miten tuota konttia kannattaisi alkaa "rakentamaan" pyöränkuljetusta (2-3kpl kerralla saisi kulkea) silmälläpitäen jotain puolikiinteää "telinettä" niin että se olisi kuitenkin suht nopeasti muutettavissa muuhun pakettiautokäyttöön ja siitä takaisin "pyöräkäyttöön".



    Torissa tuli vastaan esim. tälläinen Thulen matkailuauton sisätalliin suunniteltu kahden pyörän teline, voisiko vastaavassa olla potenttiaalia?
    https://www.tori.fi/recommerce/forsa.../13878885?ci=2

  2. #62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Tuli sitten hankittua vm. 2017 oleva Citikan Jumpy pakettiauto.
    Se on tuo keskikokoinen M versio jossa tuon tavaratilan mitta on hieman yli 2.5m. eli nyt pyörää mahtuisi oikeasti useampikin kyytiin ilman mitään kiekkojen irroituksia yms.
    Mutta vaikka tuo auto tuli ihan harrastusta silmälläpitäen hankittua, niin kyllähän tuolla oletuksellisesti tulee myös jatkossa firman kuljetusajoa varmastikkin ajettua.
    Onko ideaa miten tuota konttia kannattaisi alkaa "rakentamaan" pyöränkuljetusta (2-3kpl kerralla saisi kulkea) silmälläpitäen jotain puolikiinteää "telinettä" niin että se olisi kuitenkin suht nopeasti muutettavissa muuhun pakettiautokäyttöön ja siitä takaisin "pyöräkäyttöön".



    Torissa tuli vastaan esim. tälläinen Thulen matkailuauton sisätalliin suunniteltu kahden pyörän teline, voisiko vastaavassa olla potenttiaalia?
    https://www.tori.fi/recommerce/forsa.../13878885?ci=2
    Varmaan toimisi tuokin. Itse kun tykkään kaikkea näperrellä (pyörien lisäksi), niin tuli mieleen, että esim. 48x48 mitallistettu (P-08148048) | Byggmax ja kulmaraudoista + mahdollisista saranoista voisi väkertää jonkin kehikon, jonka voisi vaan vetäistä pakusta ulos, kun sitä ei käytetä. Tai sitten hiukan haastavampi kehikko/teline, jonka voisi kääntää etu -tai sivuseinälle kun sitä ei käytetä.

  3. #63
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Varmaan toimisi tuokin. Itse kun tykkään kaikkea näperrellä (pyörien lisäksi), niin tuli mieleen, että esim. 48x48 mitallistettu (P-08148048) | Byggmax ja kulmaraudoista + mahdollisista saranoista voisi väkertää jonkin kehikon, jonka voisi vaan vetäistä pakusta ulos, kun sitä ei käytetä. Tai sitten hiukan haastavampi kehikko/teline, jonka voisi kääntää etu -tai sivuseinälle kun sitä ei käytetä.
    Nykyään kun itsellä ei ole oikein varsinaisia työtiloja ja konekalustokin hieman heikkoa siihen mitä joskus takavuosina ollut, niin en usko että ihan kauhean vaivalloisiin omatekemiin rakennelmiin tulee alettua, ja sittenkin materiaalina mielummin alumiini yms. kuin puurakennelmat. Tietysti joku ulosvedettävä ratkaisu olisi miellyttävä (kun kyseisen pakettiauton korkeus on kuitenkin rajallinen ja siellä joutuu kaiken tekemään joko polvillaan taikka hyvin kumarassa), mutta tehdastekoisissa hinta hyppää jo jonkin moiseksi ja sen suhteen tulsi sitten ongelmaa nimenomaan tuon nopean muutamisen "muuhun käyttöön" soveltuvuuden kanssa.

  4. #64
    Ei mitään telineitä sinne autoon. Yksi menee lattialle heittämällä. Jos pitää viedä useampi, niin pyörä pystyssä sarvesta seinään.

  5. #65
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kimbyyri Katso viesti
    Ei mitään telineitä sinne autoon. Yksi menee lattialle heittämällä. Jos pitää viedä useampi, niin pyörä pystyssä sarvesta seinään.
    Itselleni hieman outo ajatus, että jos hommaan pakettiauton nimenomaan pyöräkäyttöä silmällä pitäen (vaikka sille varmastikkin muutakin käyttöä tulen löytämään) toiseksi autokseni, niin sitten siellä pyörä/pyörät kulkisivat lattialle viskattuina. Kyllä sinne jonkinlaiset telineet vähintään kahdelle pyörälle on tulossa, en vielä vain osaa hahmottaa minkälaiset. (en itseasissa ole henkilökohtaisesti kyseistä ostamaani autoa vielä edes nähnyt, kun olen pidemmällä työmatkalla ja kaverini kävi auton hakemassa ja käyttämässä autotohtorilla tarkastuksessa yms.)

  6. #66
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    220
    Onko se "ilman kiekon irrotuksia" ihan ehdoton vaatimus?
    Jos ei, niin jotain tollasia https://hobbyhall.fi/fi/autotuotteet...ke?id=28486118 kiinni lankkuun, jonka sitten sitoo/irrottaa tarpeen mukaan. Sille lankullekin voisi varmaan kehittää jonkun liinattoman ja työkaluttoman pikakiinnityksen.

    Jos on, niin en tiedä voisiko sama lankku + tuollaiset https://larunpyora.com/fi/articles/1...YaAoYXEALw_wcB
    toimia. Lähinnä epäilyttää, ettei pomppaa töyssyssä pyörä pois telineestä.

    Tai sit vaan kiinnittää seinään sellaset kourat, mitä on vaikka jossain Thulen telineissä pitämässä pyörää pystyssä. Niitä saa muutamalla kympillä varaosina.

    Tai caravaanarin aisateline pitkittäin keskelle lattiaa. Saa 2 pyörää kiinni.

    Itse viritin joskus kuomukärryyn 3kpl Thule Pro-ride 591 kattotelinettä rinnakkain.

  7. #67
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.462
    Ehdotan osittaista DIY-toteutusta:

    Hanki jostakin halvalla tarvittava määrä pyörätelineitä, esim. prismasta Jupiter pyöräteline yhdelle pyörälle
    Tuohon telineeseen mahtuu about max 2.6 maastokumi. Leveämpiäkin telineitä lienee olemassa, jos tarvetta.

    Sitten etsit hukkapalan jotain levyä, esim. vaneria, ja ruuvaat telineet siihen kiinni. Telineitä voi asetella optimaalisesti sopiviin kohtiin, ja vaikka vähän kaventaa rautasahalla, pyörien leveydestä riippuen.
    Levy laitetaan lattialle, ja toki sen voi sitoa/ruuvata auton kiinityskohtiin, jos sltä tuntuu.

    Pyörät pysyvät tuossa nätisti järjestyksessä ilman sitomistakin. Telineen voi nostaa määränpäässä myös pihalle, jos siellä tarvitsee tehdä huoltohommia tai muuten pitää pyöriä järjestyksessä. Olen kopioinut tämän mallin seurakaverilta (terveisiä), ja se on levinnyt monen muunkin pakettiauton peräkonttiin. Meillä tuo on käytössä monta kertaa viikossa treeneissä ja kisareissuilla. Kätevää minusta, että pystyy vain sujauttamaan pyörät peräovesta sisään.

    Toivottavasti ajatus aukenee tästä kehnosta kuvastakin. Hiekkasäkit eivät liity aiheeseen, vaan kyseisen ajoneuvomallin talviajo-ominaisuuksiin

    Teemu H muokkasi tätä : 15.04.2025 at 16.38 Syy: typoja
    Pyöräily on kivaa!

  8. #68
    Henkilökohtainen ratkaisu:
    Moottori olet sinä.
    Think for yourself, question authority!
    Meidän jälkeemme hiljaisuus

  9. #69
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.543
    Itselläni ollut varmaan parisen vuotta nyt haluja pakun hankkimiseen pyörän kuljetusta ajatellen.
    Viimevuonna tuli hankittua Fordin Transit Curier (jos kuva tässä ketjussa) joka osoittautui hieman liian lyhyeksi että pyöärt olisivat mahtuneet pystyssä kyytiin kopin suuntaisesti (joutui sijoittamaan hieman vinottain että mahtuivat) mutta josta löytyi sitten moottorista piilevää vikaa ja auto palautui myyjälle.
    Talvella tuli hankitua yksi halpa, vanha berlingo mutta en lopulta siitä tykännytkään ja kun kaveri halusi ostaa sen pois niin sekin "meni pois".
    Mutta kokoajan olen kytännyt noita hieman "alamittaisia" pikkupakuja joissa joutuu etukiekkoa ottamaan pois että mahtuu kyytiin ja siihen tarpeeseen onkin muutamaa kiinnikettä etuakseliikiinnitykseen (ja oli tarkoitus niitä sitten kiinnittaa johonkin alumiinikiskoon yms.

    Mutta nyt kun tosiaan tulikin hankittua "täysikokoinen" paku johon mahtuukin pyörä/pyöriä ihan ilman mitään kiekkojen poistoa, niin suunnitelmat meni uusiksi tuon pyörän kiinnityskuvioiden suhteen ja siksi neuvoja/mielipiteitä nyt tosiaan hakusessa.

  10. #70
    Tuo Teemu H #67 toteutus on hyvä oivallus. Noita samantapaisia pyörätelineitä on useilla valmistajilla. Tässä yksi vastaava XLC VS-F08 -pyöräteline, 29" – Verkkokauppa.com aina 85 milliseen renkaaseen asti. Noita tai vastaavia vaan riviin. Mahdollisesti jotain kiinnikkeitä seiniin, jos ei jo ole ja mustekaloilla kiinni.

    Edit. Verkkiksen arvosteluissa:
    Toimii
    Hei, Useamman telineen kun ruuvaa erilliseen pohjalevyyn niin saa pakuun hyvän pyöränkuljetustelineen.
    Joppeh55–64v15.7.2023

  11. #71
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Pyörät pysyvät tuossa nätisti järjestyksessä ilman sitomistakin.
    Niin normaalissa ajossa. Entä jos tarttee tehdä hätäjarrutus tai -väistö?

  12. #72
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.462
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Niin normaalissa ajossa. Entä jos tarttee tehdä hätäjarrutus tai -väistö?
    Sitominen onnistuu helposti. Kuljettaja vastaa kuorman turvallisuudesta. Maantiepyörä painaa 7 kg. Lain mukaan kuorman täytyy pysyä paikallaan 10 m/s² kiihtyvyydessä eteenpäin ja 5 m/s² sivuille sekä taakse. Tämä tarkoittaa varmuusmarginaalin kanssa vähintään 100 N (noin 10 kg) kestäviä kiinnitystarvikkeita, eli mustekalan pitäisi riittää. Vastaus on tekoälyn tarkastama, koska en ole insinööri
    Pyöräily on kivaa!

  13. #73
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.400
    Niin en sitä väittänytkään etteikö onnistuisi, mutta annoit ymmärtää, että se olisi tarpeetonta...

  14. #74
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.462
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Niin en sitä väittänytkään etteikö onnistuisi, mutta annoit ymmärtää, että se olisi tarpeetonta...
    Kyllä, olet oikeassa, sen kuvan voi saada. Kannattaa sitoa tilanteen mukaan, kuten aina. Tuon systeemin etuna pidän sitomisen helppoutta, koska pyörät pysyvät jo lähes kiinteästi paikallaan. Kiekko on puoliksi telineen ympäröimänä, joten mahdollisuus liikkumiseen on aika suurelta osalta jo eliminoitu.
    Pyöräily on kivaa!

  15. #75
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.543
    Itselläni valinta nyt sitten kallistui (käytettyyn) tehdasvalmisteiseen telineeseen.
    Nyt vain itse vielä reilun kaksi ja puoli viikkoa työreissussa ennen kotiinpaluuta, sitten myyjä on juuri pienen pätkän itse lomalla kun itse olen kotona ja ennen kuin hän palaa taas kotiin niin itse häivyn ulkomailla kahden ja puolen viikon 50v.synttäri-lomalle.
    Joten tuo telinekuvio saa odottaa sinne Touko-Kesäkuun vaihteeseen...
    (telineestä puolet maksettuna ja puolet sitten hakuhetkellä, joten sen puolesta kaikki pitäisi olla ok.)

  16. #76
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.573
    Suosittelen rahojen säästöä kusilaiteremppoihin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •