Alkujaan tämän lähetti
Mohkku
Ymmärrän hyvin nuren pointin. Siksi kannattaa harrastaa hetki filosofiaa.
Pyörän ominaisuuksien arvioinnissa täytyy pitää mielessä omat lähtöarvot. Jos kuvataan maaston vaikeutta asteikolla 1-5, saako itselleen iloa siitä, että omat taidot riittää tason 3 maastoon vanhalla ja tason 4 maastoon uudella pyörällä. Ja onko vanhalla mielekästä ajella tason 1-3 maastossa, kun uudella on 2-4 maastossa vai ahdistaako vanhalla tason 4 maaston vaikeus, mutta tason 5 vaikeus on täysin hyväksyttävää. Onko maastopyöräilyn tavoite selviytyä mahdollisimman pahoista paikoista vai nauttia ajamisesta omille taidoille sopivissa paikoissa.
Tai jos uudella voi ajaa jonkun polkuosuuden 5 km/h lujempaa kuin vanhalla, onko silloin pyöräilykokemus onnistuneempi kuin vanhalla pyörällä. Missä menee raja kaluston suhteen, jolla apuja ajonopeuden nostoon tai vaikeista paikoista selviämiseen vedetään. Panssarivaunulla voi ajaa aika monesta paikasta.
Itse nautin siitä, että hallitsen pyöräni maastossa. En voi verrata ajamistani muihin tai muiden pyöriin, koska ajan yksin, enkä kilpaile muiden kuin itseni kanssa. Minulla on edessäni vain polku, sen haasteet sekä 9-vuotias maastopyöräni. Tiedän, mikä on yhdistelmälle minä+pyörä sopivaa maastoa ja sellaisessa ajelen. Jos joku muu ajaa uudella pyörällä muualla, ei se heikennä tippaakaan minun nautintoani maastopyöräilystä. Eikä se, että gravelilla ajaessani sopiva maasto skaalautuu taas eri tavoin. En moiti gravelia jaskaksi maastopyöräksi, kun keula ei jousta 140 mm , eikä keulakulma ole 66 astetta. Tuo pyörä ei kertaakaan ole heittänyt minua tangon yli, vaikka geometria on 90-luvun maasturista.
Tätä taustaa vasten pidän ihan hyvänä vaihtoehtona laittaa vanhaan pyörään uusi herkästi toimiva ilmakeula, tarvittaessa laadukkaat renkaat sekä huoltaa jarrut ja voimansiirto. Keula 300 €, renkaat 100 €, ehkä ketjut ja rattaat 15...100 €. Nyt on kasassa erinomainen maastopyörä pitkäksi aikaa ja jos ominaisuuksia pitää johonkin verrata, uudet perustason maasturit jousikeulalla ei erotu mitenkään edukseen, kunhan muistaa vanhan pyörän periaatteelliset erot uusiin.
Kirjanmerkit