Veikkaan, että Shimanossa on se teho rajoitettu, eli liikaa ei pääse imemään.
Veikkaan, että Shimanossa on se teho rajoitettu, eli liikaa ei pääse imemään.
Eilisiltana mittailin tehonkulutuksia:
Mittaukset Shimano E7000-moottorin 12V/2A valoliitännästä Lupine SL SF -lampulle:
• jännite kuormitettuna 13,3 V
• lyhyet valot, lampun asetus 8 W > 16 W 1,31 A 17,4 W
• pitkät valot 1,48 A 19,8 W
• takavalojen osuus ylläminituista Lezynen mukaan 0,8 W
Eli käytännössä lyhyiden korkeampi tehoasetus 16 W nostaa kokonastehoa 3 W pitkillä valoilla eli yhteensä 19 W, mitä Lupine ei spekseissään kerro.
^Tällä tuskin on merkitystä yhtään mihinkään?
Ei muuta merkitystä kuin halusin vain selvittää, ettei tuo lyhyiden 16 W:n asetus ylikuormita valoliitäntää, kun Lupine ei selvästi ilmoittanut, miten eri asetukset sitä kuormittavat.
Onhan lyhyet valot huomattavasti kirkkaammat 16 W:n asetuksella verrattuna 8 W:n asetukseen. Pitkille vaihdettuna lyhyiden valojen alue on edelleen kirkkampi, pitkien osuus valaisusta on mielestäni säilynyt samanlaisena. Säädin myös hämäräkytkintä vaihtamaan päivänvaloilta lyhyille vähän valoisammassa, jotta epätasaisuudet näkyisivät jo vähän aikaisemmin. Lisäksi asetin päivänvaloista lyhyille viiveen 3 sekunnista 16 sekuntiin, koska katuvalojen kohdalla Lupine vaihtoi päivänvaloille ja katuvalojen välillä lyhyille, eli sopivassa valaistuksessa ajelu oli yhtä päivänvaloilta lyhyille ja takaisin -vilkutusta
Hei.
Olen lueskellut valokeskusteluakin ja kysyisin arvon raadilta onko kenellekkään tullut sellainen asia mieleen tai vaivaako ketään että suoraan ajoakun valoliittymästä kuluttamasi teho laskee ajoakun antamia kilometrejä?
Esim. 3h ajo maantiellä tai maaseutukelvillä pitkillä valoilla kuluttaa sanotaan nyt 3hx20W=~60Wh joka energiamäärä on ajomatkasta pois.
Eikä paina paljon?
Jahas. Oma sähkärini on 2 x akkusi painoinen . . . Juu kyllä se onkin sitten sinun akullesi ihan sama kuinka paljon valot kuluttavat.
Tästä on keskusteltu aiemminkin ja tokihan tuo hieman syö. Toisaalta onko sillä merkitystä vai ei, riippuu jokaisesta itsestään. Enemmän häiritsee se Shimanon (ainakin edellisen sukupolven) sähköjärjestelmän valoille varaama reservi, joka oli oletuksena luokaa 20% akun kapasiteetista. Eli tuon verran jättää akkuun virtaa valoille ja lopettaa avustamisen. Onneksi tuon rajoituksen, tai siis reservin, saa nollaan ainakin Stunlockerilla. EP8:n tilanne ei ole mulla tiedossa.
Valoista, Lupinen asennus Canyoniin.
ja vielä sellainen lisäys, ettei maantiellä ole mikään pakko ajaa koko ajan täysillä tehoilla. Ajan usein katuvalojen luona himmeämmillä lyhkäsillä.
Juu. Sehän riittää että sinut havaitaan. Tulin äsken päivän toiselta lenkiltä ja surullisen paljon tuli valottomia, heijastimettomia pyöräilijöitä ja kävelijöitä vastaan . . .
Onkos lakisääteiset huomiolaitteet asennettu pyörään?
• hämärällä tai pimeällä ajeltaessa valkoinen tai keltainen valo eteenpäin ja punainen taaksepäin
• valkoinen etuheijastin ja punainen takaheijastin, jonka on helpointa olla takavalon yhteydessä kuten itselläni
• valkoiset tai keltaiset heijastimet sivulle päin
• soittokello, itse vaihdoin hankalan bling-kellon palautuvavipuiseen bling-bling -kelloon, jolle tuntuu kovasti olevan tarvetta kevyenliikenteenväylillä; valojakin joutuu usein pimeässä vilauttamaan kuulokepäisille ja muille kuuroille
Tein yhdelle porukalle esimerkin näistä pakollisista varusteista:
Itse harrastan myös tuota pitkien vilauttamista pimeällä. Ekana soitan kelloa, mutta välillä siihen ei tosiaan reagoida mitenkään. Näitä varten pyörään on asennettu myös töötti (moottoripyörän, 130dB mainostettiin äänenvoimakkuudeksi) Tuolla sitten viimeistään havahtuvat, mutta yleensä saa kuulla kommentia kuinka säikyttelen ihmisiä jne. Mutta minkäs teet kun ei kelloon / valoihin reagoida niin sitten pistetään kunnolla ääntä.
Lisäksi töötti on käytössä pyörän hälyttimessä (ensiksi hento varoitusääni, sitten kovempi piezolla tuotettu ääni (kuin palovaroittimessa jne) ja jos tätä ei usko niin sitten töötti pamauttaa korville lisää ääntä)
Tuossa lyhyt video kun testailin / säädin hälyttimen herkkyyksiä, siinä kuulee myös sen töötin.
Lionel laittoi valaisevan kuvasarjan näkyville, kiitoksia siitä.
Nixuu: Moottoripyörän töötti on asiallinen ja toimii varmasti useimmiten.
Joskus on samaan suuntaan matkalla jo valmiiksi kuuroja kävelijöitä joilla lisäksi hevi tai muu musa soi täysillä kuulokkeista.
Lisäksi heiluvat somasti 3 metrin leveydeltä. Silloin tekisi mieli jalkautua ja sanoa jotain nasevaa.
Minulla olisi vapaana 2 uutta tuollaista motskarin tööttiä eri taajuuksilla, oli tarkoitus laittaa moottoripyörään . . . pitääpä harkita . . . tai sitten käsikäyttöinen:
DIY edullisesti, todistettu toimivaksi:
https://youtu.be/3sFKRFLsraU
Itse harkitsisin lisäksi kokomustaa massan pukeutumistyyliin sulautuvaa ajoasua, reilun kokoista kasvomaskia sekä jotain vesiohenteista helposti poispestävää camo-maalia. Joku gopro toki plussaa, niin voi näyttää tallenteesta poliisille kuka se sua veti kelvillä pataan ja kuka todennäköisesti hakee sulta korvauksia tuhoutuneesta kuulosta...
Edit: jottei mene täysin offtopiikiksi, niin alla ihan jees DIY toteutus valaistuspuolelta:
https://youtu.be/F6uWHHDArXY
Hyvä video ja noin voisi käydä Suomessakin jos paineilmatorvea käyttäisi
Tuo auton ledpaneeli on huiman kirkas . . .
En oo vielä hankkinu tuota edellisen kuvan kumitutti tööttiä ja sähköpyörän valoistahan piti keskusteleman . . .
Nuukalla miehellä kirkas 3 portainen kiinanvalo ei stroboa tai vilkkuva. Sitä syöttää Ohlssonin 6700 mAh akku josta saa kännykin lisävirtaa koska ebikemotion sovellus tyhjää täydenkin kännyakun n. tunnissa jos siitä haluaa katsella dataa.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...-light-1030326
Tommosta olen harkinnut spectraliin. En haluaisi maksaa valosta 300€. 1100lumenia tostakin saisi irti speksien mukaan. Kaapelista nippasee ton bosh liittimen pois ja ruuvaa terminaaleihin.
En tiedä tuosta mallista mut mun Cubessa oli valmiina saman valmistajan halvempi malli ja ei sovi kuin pyörätielle jos siellä on katuvalot. Hyvin tehoton ja surkea valo. Mutta ajaa tietty asiansa kelvillä. Eikä häikäise ketään.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...-light-1030317
Lux on valaistusvoimakkuuden yksikkö ja Lumen valovirran yksikkö. Olen tutkinut työni puolesta näitäkin asioita ja tiedämme että luxit pienenevät etäisyyden pidentyessä tai valaisimen valon kulman suuretessa.
Tuolla hyvä laskuri asiaan.
Tämän 166€ valaisimen spexit ovat: 140 Lux / 1100 Lumen. Hauskaa on se kun eivät suostu kertomaan valokeilan kulmaa . . .
Joten 13,75m päässä valaistusvoimakkuus on esim. 69 asteen kulmalla enää maksimissaan 10 Lux ia joka ei ole hääppöinen valaistuksen voima. About 1 kynttilän valovoima mutta hakkaa silti täysikuun jossa 0,25 Luxia.
Kääntäen 1100Luxia samalle etäisyydelle vaatisi 121555 Lumenen valovirran jonka mm. aurinko tuottaa kesäpäivänä helposti.
Tärkeimpiä tekijöitä polkupyörän kaukovalossa on siis 1. kapea valokeila 2. Suuri lumenmäärä. 3. Mahdollisimman suuri jännite ettei tule tehohäviöitä virran noustessa suureksi.
Kiitos tästä, valkeni nopeasti mitä eroa lumenilla ja luxilla on sekä miksi kaupan hyllyllä olevan polttimon etiketissä on mainittu se asteluku.
Itse maallikkona arvostan mahdollisimman laajaa ja kirkasta valokeilaa, kun pimeitä metsäpolkuja etenen. Ei kauaakaan, kun laskettelin tuttua fatbike-polkua mäkeä alaspäin ja ellei olisi ollut otsalamppua valaisemassa ylempää lentoreittiä, niin pää olisi ollut sen mäen jälkeen vähän eri asennossa - polun yli kun oli myrsky kaatanut puun juuri sopivasti pään korkeudelle... En olisi pelkällä fillarin omalla alaviistoon suunnattulla valolla sitä pimeässä huomannut.
Kiitos valaisevasta vastauksesta (pun intended). Ei tota keilan kulmaa tunnu oikee kukaan ilmottavan. Stvzo valoissa se on yleensä vielä eri sivu ja pystysuunnassa. Kyseisen standardin mukaan keilan keskikohdan korkeus pitää olla puolet siitä korkeudesta, johon valaisin on asennettu 5m etäisyydellä. Jännitteeseen en voi vaikuttaa kun sen päättää sähköpyörän valolähdön speksit. Nykyinen valo Nitecore BR35, joka mielestäni on riittävä yhdessä kypärävalon kanssa med/high teholla. Kyseisen mallin valotehoon olisi tarkoitus tähdätä, mutta ei taida tuo minun ehdotukseni siihen pystyä.
Toisaalta niille kelle lahjoja on suotu, eivät tarvitse mitään ylimääräisiä äänimerkinantolaitteistoja kulkineeseensa
https://youtu.be/Ehh8ZdIMMj4
PS. samaan aikaan herra Tom Kepper olisi tekaissut Youtubeen jo n+10 opastavaa puskapiilokameravideota
Kirjanmerkit