Lueskelin netistä että monelle muullekki käyny. Minne lie häviävät.
Postille ei ainakaa missää vaiheessa saapunu
Just vähän aika sitten tuli pieni paketti elektroniikkaa eikä se mihinkään tulliin mennyt. Eikös Ali hoida ne tullit ja verot suoraan? näin olen käsittänyt.
Jos tavara häviää tullin jälkeen niin eikös se tapahtu Suomessa. Eiköhän se kuljetusliike ota asiakseen selvittää mihin se paketti on mennyt.
Nykyään menee alin kamat Belgian kautta jossa ne tulliselvitetään EU:n alueelle. Sieltä sitten tulevat EU:n sisäisenä postina suomeen. Itse olen alilta kymmeniä tilauksia tehnyt ja yksi on vuosien aikana kadonnut, sekin useita vuosia sitten. Rahat palauttivat yhdellä pyynnöllä. Ali hoitaa tulliselvityksen ja mahdolliset verot.
Eikai kukaa palauta kiinaan mitään. Jos jotain pielessä niin yleensä hyvittävät.
Ei kai kukaan osta tuolta Kiinasta suoraan mitään.
Aliexpressvinouma tarkoittaa sitä, että ihmiset etsivät, tulkitsevat, suosivat ja muistavat tietoa tavalla, joka vahvistaa heidän ennakkokäsityksiään tai uskomuksiaan, samalla kun he sivuuttelevat tai aliarvioivat tietoa, joka olisi ristiriidassa näiden uskomusten kanssa. Tämä voi vaikuttaa siihen, miten ihmiset suhtautuvat ali/kiinakuituun.
^"Kiinankuitua" löytyy moneen lähtöön, sekä Ali tasoa ja tunnettujen valmistajien tuotteita, ei voi suoraa verrata keskenään.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Pieni väliraportti.
Palikoita on alkanut tupsahdella. Kaikki ovat tulleet kokolailla luvattuun aikaan,
jotkut hieman etuajassa. Paketoitu niin, ettei taatusti tipu mitään matkalle,
purkamiseen tarvitaan puukkoja, saksia ja aikaa.
Näyttävät tulevan Hollannin kautta (vai mikä Alankomaa se nyt virallisesti onkaan).
Laatuvaikutelma on silmäilyn ja hypistelyn perusteella asiallista perustasoa tai siitä
ylöspäin, mitään selvää rihkamaa ei ole ainakaan vielä löytynyt. Täsmää
nätisti tuotekuviin ja kuvauksiin, painotkin pitää kutinsa kokolailla hyvin.
Mitään grammanviilaus osia eivät ole. Pyhässä kolminaisuudessa (kevyt-kestävä-
halpa) taitaa olla kestävä-halpa painotus.
Runko, kiekot ja jokunen nippeli vielä puuttuu, raportoin sitten tarkemmin
kun pääsen kasaamaan. Kiirettä ei ole, askarrellaan rauhassa ja huolella.
Valkovuokkojen aikaan kunhan pääsisi polkemaan.
Markku Lehikoinen
Itse en tosiaan hanki Kiinasta suoraan noita pitkälti väärennöksiä mutta titaanipultit hankittu kyllä sieltä.
Tuossa noin viikko sitten vaihdoin kahteen pyörään aikoinaan alita tilatut Rockbros merkkiset flat polkimet uusiin vastaaviin. Vanhoilla oli kahdessa pyörässä ajettu 4 vuodessa noin 12000 ja 22000 km. Mekaanisesti olisivat vieläkin olleet ok. Vaseliinit olen kerran vaihtanut ja nastat/ruuvit myös kerran. Päätykorkit on matkan varrella kaikki kadonneet ja pahasti ovat jo kolhiintuneet. En kuitenkaan heittänyt pois vaan pihinä fillaristina ne putsasin ja laitoin varaston hyllyyn. Jos kuitenkin joskus niitä vielä tarvitsen.![]()
Mitä kuriiria Aliexpress käyttää Euroopan / Suomen päädyssä? Aliexpressin sivuilta näkyy vaan että paketti lähetetty mutta ei tarkempia tietoja päivittyykö tuo jossain vaiheessa kun saapuu eurooppaan?
Pienehköt lähetykset tulee mulle tänne espooseen ainakin postin kautta. Ilmaantuu ihan itekseen omapostiinkin.
Jos seurantanumero on BE loppuinen niin paketti menee Belgian postin kautta. Siellä tulliselvitetään ja jatkaa EU:n sisäisenä postina suomeen. Lopuksi suomen postilla noutopisteeseen/kotiin.
Tuosta Tracking Aliexpress orders and packages voi liikkeitä yrittää seurata. Lähetykset näyttävät pysähtyvän päiväkausiksi ja tuntuu etteivät liiku mihinkään tai sitten seuranta on hyvin ylimalkainen eikä paketteja skannata jokaisessa käsittelypisteessä.
Mulla tullu SP alkuinen ja FI loppuisella tommoset kirjeen kokoset toimitukset. Yleensä ne on tullu kahdessa viikossa.
Pieni väliraportti.
Ensimmäinen pikku kupru. Rungon arvioitu toimituspäivä oli 6.3.
Heti tilauksen jälkeen seurannassa oli vain jotain sinnepäin, että
tilaus vastaanotettu ja lähetystä valmistellaan. Sitten ei pitkään aikaan
mitään. Minun olisi ilmeisesti pitänyt älytä erikseen ilmoittaa ja
hyväksyä, että tulee tulli- ja veromaksuja.
Männä viikolla tuli viesti, jossa huomauttivat
asiasta. Vastasin vain että OK. Nyt tuli uusi viesti, korostettiin että
tulli ja mahdolliset verot eivät sisälly tuotteen hintaan.
Vastasin jotta olen lukenut tuotekuvauksen ja kauppaehdot, ymmärrän
että minun tulee maksaa tullit ja verot, hyväksyn että joudun maksamaan
verot ja tullit. Kerroin, että minulle sopii mainiosti maksaa tullit ja verot ja
että asia on ihan OK ja sopii minulle ja maksan ihan mieluusti.
Liekö sanottu tarpeeksi selkeästi, nyt seurannassa lukee, jotta paketti
on toimitettu lentokentälle.
Ootellaan.
Markku Lehikoinen
Juu, eivät missään tapauksessa halua yhtään pakettia takaisin. pyrkivät
kaikin keinoin varmistamaan, että tavara kulkee vain yhteen suuntaan. Siksi niiden
tuotekuvauksetkin ovat yleensä erittäin perusteellisia ja tarkkoja, ihan eri
luokkaa kuin vaikkapa Bikesterin.
Toisella kauppiaalla olisi ollut sama tuote myyjän puolesta tullattuna, mutta
huomattavasti kalliimpi eikä ollut niin jämptin oloinen. Arpomalla valitsin.
Markku Lehikoinen
^Aikoinaan tilasin alilta 2 kännykkäkoteloa ja kun paketti saapui niin heti paketin pienestä koosta (noin 10x10x1cm) arvasin, että ei taida olla koteloita paketissa (kirjeessä). Sisällä oli 2 muovista kännykkä standia, joilla kännykän saa pysymään vaakatasossa pystyssä. Chattasin alille ja eivät yhtään epäilleet, että en puhuisi totta. Pyysin hyvitystä, joista alettiin sitten vääntämään. Tarjosit hyvityksen sijaan neljää tilaamaani koteloa (minulla oli vain 1 niihin sopiva kännykkä) johon vastasin, että en tarvitse neljää. En enää tarkkaan muista mitä muuta tarjosivat, mutta aika pitkän chattailun jälkeen lopulta hyväksyivät hyvityksen ja ne muoviset standit sain pitää. Eivät halunneet takaisin.
Parit autojutut tullu viikossa, mut yks tilaus kuukauden ollut matkalla, noh kyllä ne yleensä joskus tupsahtaa.
Joskus ennen muinoin niillä muutaman euron paketeilla meni se 4-6vk ja ilman seurantaa. Joskus tuli sit tyyliin 6kk päästä ja hyvityksenkin oli jo ehtinyt saamaan. Nykyään on temusta Tuttu systeemi tullut aliinkin että 10€ ostokset ilman posteja yms.. On siellä niitä bundle siilejä myös joissa joku 5 tuotetta min. Siellä on vaan jotku tuotteet paljon kalliimpia että saa olla tarkkana. Niin ja jos alille tekee rekkulaa niin suoraan vaan yhteys aspaan eikä ala myyjälle viestittää kun ne pelaavat vaan aikaa. Toki kannattaa olla hyvä selvitys heti alkuun kuvien/videon kanssa.
Parcelapp väittää että paketti on saapunut Suomeen ja tuontitullaus aloitettu mutta postin mukaan vielä matkalla Suomeen. Kysyin postin asiakaspalvelustakin ei ole paketti saapunut. Alankomaiden postikin väittää paketin olevan Suomessa.
Onkohan tuo normaalia vai sekoileekohan posti?
Pieni väliraportti.
Asia etenee, runko on kaiketi Suomessa. Sain justiinsa tullauksen tehtyä.
Nyt on jännää. Tuo seuranta on aika kiinalainen juttu, ei siihen kannata
uhrata energiaa. Paketti tulee sitten kun tulee ja sillä sipuli.
Markku Lehikoinen
En kyllä luottas juuri muuhun kuin että ne tulee sitten kun tulee. Omaposti sitten ilmottaa ku on heidän hallussaan.
^^Eräissä (ainoassa) kiinanpuodissa jota käyttänyt on äärettömän hyvä seuranta ja lopputoimitus Matkahuollolla.
Pieni väliraportti.
Runko tuli. Pakkausmateriaalissa ei oltu säästely, ainakin puolisen tuntia
meni purkaessa. Sillai varovasti, ettei söhi puukolla väärään paikkaan.
Hyvältä näyttää, ainakin toistaiseksi, On korea kuin karamelli, maalipinnassa
ja muussa viimeistelyssä en löytänyt pienintäkään moitteen sijaa.
Hitsaukset on oikein siistit, sikäli kun niitä osaan arvioida. Muut teräsrunkoni
ovat muhvijuotettuja, ei ole käsillä vertailukohtaa.
Suihkuttelin sisukset kotelosuojalla ja vahasin ulkopuolen. Vielä
kiveniskukalvoa muutamaan kriittiseen paikkaan,
Piti viedä paikalliseen feissattavaksi (rotsattavaksi?), vaan ei tarvinnut.
Keskiölaakeri ja ohjainlaakeri menivät ihan nätisti paikoilleen.
Nyt vaan harmillisesti pukkaa päälle kaikenlaisia velvoitteita, ei oikein malttaisi.
Laitan sitten kuvia ja speksejä kun on ajokunnossa.
Markku Lehikoinen
Kirjanmerkit