GiantHuntteriCanyonTrekVelobeElectrobike
Sivu 165 / 165 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 65 115 155 163 164 165
Näyttää tulokset 4.921 - 4.947 / 4947

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #4921
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.192

    Jousituksen pienet kysymykset

    Pölytiivisteet voi painaa paikalleen sopivan kokoisella hylsyllä ja netistä löytyy myös edullisia työkaluja joissa samassa muovipötkössä on esim 34 ja 36mm koot.

    Itse teen keulan alajalkojen huollon 2-3 kertaa kaudessa, täyshuollot vähän vaihtelee. Omissa huolloissa en vaihda tiivisteitä läheskään joka kerta.
    Vaahtomuovirenkaita (foam rings) tekisi mieli hankkia jostain AliE:stä pussillinen jotta niiden ”pesulta” välttyisi mutta enpä ole saanut aikaiseksi.

    Float 5cc pakkaukset on vähän turhia, ostaa suoraan vaikka RSP:n rasvapötkön.

  2. #4922
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.036
    Rokkarin keuloissa olen saanut painettua uudet pölytiivisteet ihan sormilla paikoilleen. Ja kuten marco1, niin pölysuojia en vaihda joka kerta ja foamitkin pesen ja käytän uudestaan.

  3. #4923
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    127
    ^^ Samaa mieltä, tiivisteitä ei yleensä tarvitse vaihtaa jos ei ole rikki. Ja harvemmin ovat. Pölytiivistteet on syytä olla kunnossa, kestävät kyllä pitkään jos keulaa muuten huolletaan. SKF vihreät low friction mallit on hyviä ja kestäviä, esim https://www.ridemore.fi/skf-fox-34-j...a-kopio-106991
    Keulalle alajalkahuolto ja ilmajousen puhdistus ja rasvaus, takaiskarille ilmakannun huolto. Vaimentimia ei tarvitse huoltaa yhtä usein.

    Float fluidin voi käytännössä yleensä korvat vaikka tuolla Fox 20wt öljyllä. Foxin 5w ptfe öljyä ei kannta ympäristösyista ostaa, myös Fox on korvannut sen 4wt teflonittomalla. Slick Honey/Slickoleum on hyvää rasvaa, jota tarvitaan ilmajouseen ja pölytiivisteisiin. Tai Öhlinsilta löytyy tollasta, jota voi käyttää myös juomavesijotojen liitoksissa, pitäis olla terveellistä https://www.bike-components.de/en/Oe...BoCgW4QAvD_BwE
    on oikeasti tätä https://foxcomp.fi/renolit-si-410-m

  4. #4924
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    215
    Foxin 2022 36 E-Bike+ keulaan ilmapuolen tiivistesarja hakusessa. Pientä hämmennystä nyt kuitenkin tarjoaa kotimainen toimittaja.
    Foxin sivuilta sarjanumerolla hakemalla tarjoaa vain tuotenumeroa 803-01-226.
    R-Tech kuitenkin kertoo, että ei olisi soveltuva E-Bike+ version kanssa.
    Bike-Components puolestaan sanoo, että käy myös tuohon E-Bike+ keulaan.
    Onko kenelläkään ihan kokemuspohjaista tietoa siitä käykö tuo 803-01-226 vai ei?

  5. #4925
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    735
    Mulla on tulossa uuteen pyörään Rokkarin SID keula OEM-versiona, jossa on RUSH RL -vaimennin. Ilmeisesti tuo on vastaava kuin Charger Race Day 2, mutta vähän painavampi. Onko kellään kokemuksia?

  6. #4926
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    366
    Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Fox 34 Float SC Performancen alajalkojen huolto meni hyvin siihen asti, kunnes keula piti saada kasaan. Alajalkojen mutteri ei kiristy vaimenninpuolelle millään, koska koko vaimentimen akseli pyörii tyhjää. Keulan puristaminen kasaan ei auta. Ilmajousen puoli taas kiristyi ilman ongelmia. Mitäs nyt?

  7. #4927
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.192
    Lukitus päälle kun keula on puristettu kasaan.

  8. #4928
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    366
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Lukitus päälle kun keula on puristettu kasaan.
    Tuossa on Remote-lukitus. Kun vaijeri on irti ja jousi vapautuu, eikös keula ole silloin lukossa? Ainakin todella jäykkä painaa kasaan nyt.

  9. #4929
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    127
    Ilmat kannattaa kanssa tyhjentää niin on helpompi painaa kasaan.

  10. #4930
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    366
    Keula on tyhjä ilmasta. Täytyy jatkaa huomenna tappelua. Ei tuo näköjään tarvitsisi kuin 5nm kiristyksen.

  11. #4931
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    366
    Onnistuihan se lopulta. Rasvasin vaimentimen varren kierteet, pumppasin keulaa ylös alas ja painoin räikkää joka kiristyksellä. Sitten sain mutterin kiristettyä. Ainoa ongelma on enää Remote-lukituksen jousen asennus. En nyt ihan äkkiseltään keksinyt, miten se pitää asentaa, jotta lukitus toimii. Yhdessä ohjeessa oli vaijerin ruuvin sijoitus vaijerikuoren tulokohtaan ja lisäksi itse palikassa oli joku nuoli. Kumpikaan ei toiminut, mutta sormilla kääntämällä lukitus toimii. Pitää tutkia lisää.

  12. #4932
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.102
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaatuilija Katso viesti
    Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Fox 34 Float SC Performancen alajalkojen huolto meni hyvin siihen asti, kunnes keula piti saada kasaan. Alajalkojen mutteri ei kiristy vaimenninpuolelle millään, koska koko vaimentimen akseli pyörii tyhjää. Keulan puristaminen kasaan ei auta. Ilmajousen puoli taas kiristyi ilman ongelmia. Mitäs nyt?
    Mulla on ollut samanlaista ongelmaa eri keulojen kanssa. Vastakappale johon alajalan alapäässä oleva ruuvi kiristetään pyörii siellä mukana ennen kuin vaadittava momentti saavutetaan. En muista onko pyöriminen koskenut aina juuri vaimenninpuolta vai myös joskus ilmapuolen ruotoa. Jos ohje on ollut vaikka kiristää 5 nm niin vajaa 4 nm on saanut. On onneksi riittänyt tuokin.

  13. #4933
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    366
    Keulan päällä oleva etälukitus tuottaa vielä ongelmia. Ilmeisesti sinistä korkkia pitää kääntää ennen asennusta, jotta jouseen saa kunnolla esijännitystä. Väänsin sormet kipeiksi ja se riitti vain siihen, että keula on lukossa hieman jähmeämpi. Taistelu jatkuu. Mikään hylsy ei ainakaan tuntunut sopivan tuohon siniseen korkkiin.

  14. #4934
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.107
    Onko se remote keula? Kattelin tuossa juuri Zoubtube:n kanavalla perfomance eliten vaimennin korkin asennuksen. Suosittelen muutenkin tuota kanavaa jos pitää jotain iskareja, keuloja tai hissitolppia huoltaa, löytyy aika hyvät videot monesta tuotteesta.

    https://youtu.be/7khbIUtHIY8?t=5827


  15. #4935
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    127
    Foxin sivujen videolla korkkia käännetään kuusiokoloavaimella. Siis ainakin jotain mallia, en tiedä vastaako kaatuilijan mallia. Mutta tuoltakin siis pitäisi löytyä tarkat ohjeet kaikkiin malleihin.

    https://tech.ridefox.com/bike/servic...-installation-

  16. #4936
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.107
    Tossa linkkaamallani viedolla mainittiin, että virallisessa ohjeessa olis joku Foxin oma työkalu, en tiiä pitääkö paikkansa.

  17. #4937
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eemeli82 Katso viesti
    Foxin 2022 36 E-Bike+ keulaan ilmapuolen tiivistesarja hakusessa. Pientä hämmennystä nyt kuitenkin tarjoaa kotimainen toimittaja.
    Foxin sivuilta sarjanumerolla hakemalla tarjoaa vain tuotenumeroa 803-01-226.
    R-Tech kuitenkin kertoo, että ei olisi soveltuva E-Bike+ version kanssa.
    Bike-Components puolestaan sanoo, että käy myös tuohon E-Bike+ keulaan.
    Onko kenelläkään ihan kokemuspohjaista tietoa siitä käykö tuo 803-01-226 vai ei?
    Itse itselleni tähän kokemusperäisesti vastaten. Foxin 36 E-bike+ keulan ilmapuolelle käy Foxin 34 "normi" keulan tiivistesarja 803-00-963.
    R-Tech myös tuon mainitsee 34 tiivistesarjan tiedoissa ja tuon sinne itsekin laitoin. Myös Fox voisi tuon tiedon kyllä sivuillaan mainita. Jos se siellä jostain löytyy, niin en itse sitä sieltä ainakaan onnistunut huomaamaan, vaikka keulan sarjanumerolla tietoa etsin.
    Enpä enää muistanutkaan, että itseasiassa totesin tuossa 36 E-bike+ versiossa olevan myös 34 keulan volume spacerit tehtaan jäljiltä, kun sen uutena avasin ja poistin ylimääräistä rasvaa sieltä. E-Bike+ versiossahan on tosiaan liukuputken seinämävahvuus paksumpi, joten siitähän tuo tosiaan johtuu.

  18. #4938
    Tilasin Laufeyhin pitkän harkinnan jälkeen päivityskeulan. Tuli nyt vasta jälkijättöisesti mieleen, että olisikohan siihen pitänyt tilata jonkinsorttinen alakooli FSA:n laakeria varten, vai onnistuisikohan tuon vanhan irroittaminen suosiolla?

  19. #4939
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    127
    Mun mielestä irrotus on yleensä helpompi kuin asennus. Lämmittäminen voi auttaa, ja esim mattoveitsen terää naputtaa varovasti rakoon kun ensin vähän saa talttaruuvarilla tms avattua

  20. #4940
    Tarvitsenko jotain muuta pientä kilkettä, jotta asennus onnistuu vai meneekö heittämällä sisään?

    Muutokset:
    RockShox Recon Silver RL Air, Tapered, 15x110 mm, 150 mm, 51 mm Offset ----> RockShox Lyrik Ultimate Charger 3.1 RC2 29" DebonAir+ Tapered Boost, 15x110 mm, 150 mm, 44 mm Offset
    RockShox Deluxe Select, 205x60 mm, Rebound Adjust, Trunnion Mount ----> RockShox Super Deluxe Ultimate RC2T Trunnion 205x60 mm

    Tietoa pyörästä:
    Takaiskarin kiinnitysosat, Ylä: 54 mm Trunnion Mount, Ala: 22.2x8 mm, 205x60 mm
    Ohjainlaakeri: ACROS AZF-1035, Top Zero-Stack 1 1/2" (ZS 56 mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (ZS 56 mm)

    t: nöösi

  21. #4941
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.107
    Ei tossa pitäisi olla ongelmia. Pari huomiota asennuksiin liittyen:

    - Ohjainlaakerin alakooli pitää siirtää uuteen keulaan vanhasta keulasta.
    - Uuden keulan kaulaputki pitää lyhentää sopivaksi, vähän riippuen mihin runkoon ja ohjaamosetuppiin se on tulossa.
    - Tähtimutteri pitää asentaa uuteen keulaan, tulee todennäköisesti keulan mukana.
    - Etujarrun kiinnitykseen saatat tarvita uuden jarruadapteri riippuen vähän mikä setuppi sulla pyörässä on tällä hetkellä. Reconissa taitaa olla vakiona 160mm jarrukiinnitys ja taas lyrikissä 180mm. Eli jos sulla on nykyään 200/203mm jarrulevy ni tarvit eri jarruadapterin tuohon.
    - Takaiskarin kiinnityspuslat pitää vaihtaa takaiskarista toiseen.
    - Kannattaa varmistaa, että super deluxen mahtuu runkoon, jossain harvoissa tapauksissa voi olla esteitä.

  22. #4942
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Ei tossa pitäisi olla ongelmia. Pari huomiota asennuksiin liittyen:

    - Ohjainlaakerin alakooli pitää siirtää uuteen keulaan vanhasta keulasta.
    - Uuden keulan kaulaputki pitää lyhentää sopivaksi, vähän riippuen mihin runkoon ja ohjaamosetuppiin se on tulossa.
    - Tähtimutteri pitää asentaa uuteen keulaan, tulee todennäköisesti keulan mukana.
    - Etujarrun kiinnitykseen saatat tarvita uuden jarruadapteri riippuen vähän mikä setuppi sulla pyörässä on tällä hetkellä. Reconissa taitaa olla vakiona 160mm jarrukiinnitys ja taas lyrikissä 180mm. Eli jos sulla on nykyään 200/203mm jarrulevy ni tarvit eri jarruadapterin tuohon.
    - Takaiskarin kiinnityspuslat pitää vaihtaa takaiskarista toiseen.
    - Kannattaa varmistaa, että super deluxen mahtuu runkoon, jossain harvoissa tapauksissa voi olla esteitä.
    Loistavaa, suuret kiitokset! Jarruadapterin laitan siis vielä ostoslistalle ja mittailen tuon super deluxen.

  23. #4943
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.242
    ^Onko molemmissa keuloissa samanlainen kaulaputki?
    Ettei toinen ole "tapered" ja toinen suora, jolloin tulee yläpäähän muutoksia.

  24. #4944
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ^Onko molemmissa keuloissa samanlainen kaulaputki?
    Ettei toinen ole "tapered" ja toinen suora, jolloin tulee yläpäähän muutoksia.
    Valmistajan sivuilla:
    Recon 1.5" Tapered, 1-1/8" Aluminum
    Lyrik 1.5" Tapered

    Tarkoittaako tuo 1.5" yläpäätä?

    Edit: itse itselleni vastaten. On yhteensopiva.
    tt000009 muokkasi tätä : 25.03.2025 at 20.01

  25. #4945
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    273
    Onko tietoa mikä kierre tuossa ruuvissa on? Jouduin vetämään vastakierretapilla ulos. Nämä on näitä ihania "Juuri huollettu ja mint kuntoinen" -fillaritori-iskareita.

    RS Lyrik jotain vähän vanhempaa versiota. Ehkä 2018 B1?




  26. #4946
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    127
    Varmaan ihan millinen, M3 tai M4? Mittaa työntömitalla vanhan halkaisija ja kokeile varovasti jollain, vaikka pidemmälläkin, ruuvilla?

  27. #4947
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    273
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pushead Katso viesti
    Varmaan ihan millinen, M3 tai M4? Mittaa työntömitalla vanhan halkaisija ja kokeile varovasti jollain, vaikka pidemmälläkin, ruuvilla?
    Jep näin tein ja löytyikin miljoonalaatikosta vastaava ruuvi ristipäällä. 2,8mm halkaisija näytti olevan ja kierre ehkä 0,5 tai mikä se nyt on pienin mahdollinen mitä on olemassa. Miksi ihmeessä näistäkin pitää olla miljoonaa eri versiota saman valmistajan malleissa?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •