Valitettavasti vaan tuon faktan myötä miesten kisat ovat armottoman tylsiä seurattavia. Tai mistä minä tiedän kun en enää viitsi niitä juurikaan seurata.
Valitettavasti vaan tuon faktan myötä miesten kisat ovat armottoman tylsiä seurattavia. Tai mistä minä tiedän kun en enää viitsi niitä juurikaan seurata.
Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.
Irtisanoudun jyrkästi kaikista mielipiteistäni.
Kläbo taitaa olla suurin lahjakkuus, mitä maastohiihdon pariin on koskaan tullut. Jo 2017-2018 ajattelin, että mitäköhän tästä tulee, kun kaveri on 25 vuotias. Nyt kestävyysurheilijan primessä, näyttäisi olevan ihan lyömätön, vaikka ihan kaikkea ei voittanutkaan tänä talvena, vain ne mitä todella halusi voittaa.
Kläbon taidokkuudella varmaan joku +85 millin hapenotto riittää voittoihin myös väliaikalähdöillä.
Pidän Bolsunovia kovempana muutoin kuin sprintissä. Ainakin viime olympialaisissa karkasi muilta skiathlonissa siten että sellaista ei tulla enää miehissä näkemään.
Minä olen kyllä kummankin edellisen kanssa aika samaa mieltä. Bolsunov saattaa hyvin olla viimevuosien kovin kone, mutta Kläbon taito olla suksella, nopeus, peliäly ja kaikki sellainen on tuossa hahmossa varmaan ylivertaista ikinä. Olihan Petter Northugkin hyvä, mutta kyllä tämä on vielä parempi. Ja nyt viimevuosien tulos on se, että se kestävyyskin on riittävällä tasolla. Jos nyt mietitään Lahden 50km hiihtoa, niin kyllähän siinä kaikki muut tippuivat ihan vetoon - paitsi ne muutamat viimeiset miehet, johon Kläbokin kuului. Eli kyllähän Lahden 50km perinteisessä kisassa Kläbo myös kesti rasitusta paremmin kuin Iivo.
Mutta eri aikoja ja eri hahmoja on tuossa lajissa vaikea verrata. Kannattaa katsoa vaikka niitä Myllylän ajan kisoja Youtubesta ja näkee miten paljon hitaampia miehet olivat ja miten paljon huonompia latuja hiihdettiin. Eli Kläbo on tässä ajassa jotain aivan ylivertaista, mutta vaikea sanoa miten kävisi jos Dählie ja Kläbo pistettäisiin menemään laskettelurinnettä ylös. Itse veikkaan, että Dählie olisi siellä ylhäällä ensin, mutta jos Kläbo kestäisi perässä, niin ei Dähliellä olisi mitään palaa loppukirissä. Mutta eihän tuollaista vertailua voi tehdä - niin moni asia on hiihdossa vuosikymmenten aikana muuttunut.
Tietysti nykyinen kehitys sataa kaikki Kläbön laariin:
Helpohkot ladut, ei hiihdetä korkealla, lyhyemmät matkat, kasaavat laskut, yhteislähdöt ja niiden mukanaan tuoma peesaaminen ja se tosiasia että muut norjalaiset ajavat mahdolliset karkulaiset ajavat kiinni.
Juuri noin, mutta vaikkapa Lahdessa aika moni tipahti kärkiletkasta, mutta Kläbo ei tipahtanut. Kertoo se koneesta jotakin.
Tietysti. Kone on nykyisiin olosuhteisiin ja kilpakumppaneihin täysin riittävä.
Hiihtokilpailuissa sattuu silloin tällöin kaatumisia ja myöskin sauvoja menee poikki, onko Kläbolle sattunut näitä haavereita ja milloin?
Tämä on tietysti totta mutta en kyllä ihan aukottomasti usko muidenkaan menestyvien maiden puhtoisuuteen hiihdossa.
Kirjanmerkit