https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...el-exe/c/B346/
Trek Fuel EXe vaikuttaa mielenkiintoiselle. Hintataso on melko hapokas.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...el-exe/c/B346/
Trek Fuel EXe vaikuttaa mielenkiintoiselle. Hintataso on melko hapokas.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Itse itselleni vastaten,
olipa iloinen yllätys.
- Keveys (tunkatessa)
- Kevyt polkea ilman avustusta
- Moottorin hiljaisuus
Saa nähdä joutaako vanha täpäri kiertoon,,
TQ-moottori ja 360 wh akku. Se ei ole tyhmä, joka pyytää...
Joo kyllä nämä ihmeelliset välimallit ihmetyttää.. pari kiloa painoa pois, akku ihan lapsellinen ja mosa hengetön. Paperilla tuommonen pyörä ei ole hyvä missään, kun vrt normaaliin Railiin. Toivottavasti suunta ei ole tämä valmistajilla. Myyntiluvut kyllä kiinnostas, miten esim täällä suomessa moista myyty.
https://youtu.be/ds-fx_gDpKE
Siinä jotain infoa ja ajatuksia.
Hauskaa ulinaa,
Täytyykin postailla lisää, kun on ajanut tovin paskalla välimallilla ja välillä Raililla.
Minusta tuo on hyvin mielenkiintoinen pyörä ja vääntö sekä range riittää kyllä hyvin lähes kaikkeen. Varsinkin jos on vielä täysitehoinen kaverina niin voi ajella erilaisilla vehkeillä.
Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.
Irtisanoudun jyrkästi kaikista mielipiteistäni.
Tämähän ei ole mopo kaljamahaisille suuhengittäjille vaan kuskin täytyy jaksaa myös ajaa. Sähkö on vaan tuomassa pientä lisäboostia.
Ehottomasti kiinnostava pyörä. Kattoo jos pääsis jossain koeajaa ihan polulla.
Täytyypä taas päivitellä,
välimalli paskalla ajoin tänään noin tunnin höntsä lenkin ja akkua oli vielä puolet jäljellä.
Eli, ei suorittaminen ainakaan akusta jää kiinni.
Ihan feelis pohjalla sama lenkki Rail 7:kan 625 wh akulla olisi samassa tilassa.
Toki joka mäkeen ei hyökätty samalla tavalla, mutta hauskaa oli.
On varmasti hyvä mankeli, mutta hinta omasta mielestä kova. Samalla rahalla saa kaksi tonnin painosta Railia.
Eiköhän nämä kevytsähköpyörät tule yleistymään juurikin XC joustomatkojen pyörissä. Ei kannata ylenkatsoa etua, jonka pieni twisti antaa verenmakuun suussa kävelyvauhtia nousuihin kihnutukseen...
Täytyypä postata kokemuksia tännekin. Aiemmin Raililla lenkit oli noin 2 tuntia ja mies, sekä akku loopu.
Nyt olemattomalla akulla varustetulla laitteella on tullut tehtyä 2 kpl tunnin lenkkejä samalla akulla ja lenkin jälkeen on reisissä tuntunut mukavaa polttelua.
Miksi raililla ei voisi tehdä samoin? No on se vaan jyrä ajettavaksi pienemällä avustuksella.
Eli molemmille on paikkansa.
Erittäin positiiviset kokemukset viimeisen 1,5v. ajalta. Sen verran olen tykästynyt pyörään, että vastaavalla joustomatkalla oleva luomupyörä jäi pölyttymään. Pyörä on ajokäytökseltään paljon lähempänä luomupyörää kuin täysitehoista sähköpyörää ja tämä siis positiivisessa mielessä. Kesällä akku on kestänyt parhaimmillaan 85kg suhteellisen hyväkuntoisen polkijan alla n. 50km, josta valtaosa maastoajoa maltillisilla korkeuseroilla ja miedoimmalla avustuksella. Peruslenkkini ovat noin 25-40km pääkaupunkiseudun maastoissa ja näihin lenkkeihin akku riittää hyvin. Ostin aikanaan range extenderin, mutta käyttö on ollut erittäin vähäistä. Kevyimmällä avustuksella moottoria ei juuri huomaa muuten kuin keskinopeudesta sekä tuoreemmista jaloista.
Itse ajan EXe:llä valtaosan lenkeistä yksin, mutta luomupyörien sekaan pyörä soveltuu vallan hyvin, täyssähköjen kanssa valitsen mielummin itsellenikin täyssähkön. Ostin pyörän aikanaan itselleni "luomupyöräksi", joka antaa lenkillä hieman kaipaamaani lisävauhtia varsinkin teknisissä paikoissa. Tähän ajatusmalliin pyörä on toiminut erittäin hyvin.
Komppaan täysin zacaa- hankin Exen hieman samalla ajatuksella että mahdollisimman luomumainen pyörä mutta hieman lisätehoja mäkiin kun ei enää näin vanhemmiten tahdo ryhmälenkeillä pysyä nuorempien perässä nousuissa. Toinen vaihtoehto olis ollut Spessu mutta hinnat ihan järjettömät (alk. 8000 €) niin jäi heti pois. Tykkään kun hullu puurosta vuoden käyttökokemuksen perusteella ja muilla maastofillareilla ajaminen on jäänyt aika vähille. Ostin tarjouksesta halvimman 5s version, vaihdoin keulan Pike Ultimateen (Lyrik 160 mm olisi ollut parempi, mutta tuo nyt oli sopivasti saatavilla). Muuten osat on pysyneet alkuperäisenä ajatuksella että vaihdetaan sitten kun kuluvat. Vaihteet (Deore) on hieman rouheet muttei kauhean suurta eroa lopulta SLX/XT:hen mitä muissa fillareissa on, Tektron (TRP) jarrut positiivinen ylläri mutta Bontragerin renkaista ei jälkipolville ole paljon kerrottavaa- vaihdetaan parempiin kun ovat elinkaarensa lopussa. Blurppaavatkin yllättävän helposti. Kiekot ja navat (HG, ei mikrospline yhteenospivat) eivät myöskään ole parasta A-ryhmää, mutta menettelevät ja rahalla saa tarvittaessa paremmat. Kokonaisuuten hinta/laatusuhde oikein hyvä.
Setämiehenä ajo on trail tyyppistä ja rauhallisempaa, akku kestää yllättävän hyvin 2-3 h peruslenkit eikä ole ollut range extenderiä vielä tarvis hankkia. Fillari on sen verran kevyt polkea että vaimon kanssa sunnuntai-ajelussa voi hyvinkin ajella tasamaalla avustus pois päältä kun rouva vääntää vieressä sähköllä (Canyon). TQ:n moottori on lähes huomaamaton, ei ole ollut ongelmia .. kop kop. Nyt talvella ei ole tullut ajettua, luultavasti range extenderille olis käyttöä pienen akun takia tai sitten ei, varpaat jäätyis luultavasti ennemmin.Omaan ajoon EXe on just passeli, täystehoisia jos haluaa niin sitten katselisin jotain 170 / 160-170 mm joustolla ja Boshin (tai DJI:n koneella jos huoltoa saatavilla) olevaa vehjettä - vaikkapa Orbea Wild tms.
Siellä on sitten joku muu kuin Shimanon 12s pakka jos siinä on HG vapari, vaihtamisen rouheus varmaan siitäkin johtuu.
DJI koneella varustettu pyörä olisi ihan varteenotettava jos niitä saisi ostettua.
Kirjanmerkit