GiantSumekoMPmessutRide
Sivu 128 / 128 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 78 118 126 127 128
Näyttää tulokset 3.811 - 3.840 / 3840

Aihe: Canyon Läskipyörät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepsu Katso viesti
    Eihän se Lou mikään rullaavin ole mutta vetopidoltaan ylivoimainen talvella (lumella). Ja se merkitsee itselleni eniten.
    Ja Loulla monesti hankalalla lumella pystyy pitämään enemmän painetta renkaassa ilman vedon loppumista -> rullaus voi olla oikeasti jopa parempi käytännössä.

Jotenkin jännä, että tuntuisin kaipaavani hissitolppaa tähän jäykkään läskiin enemmän kuin f-podiumiin. Tulisi aika varmasti laskettua satulaa osittain kaikissa pahemmissa patikoissa.

Nythän tuolla oli jo paljon kivempi ajella, kun jätti paineet reilusti korkeammalle. Tarttee hommata se kunnon painemittari, mutta varmaan jotain 0.5bar nyt. Kovat kuin kivet ne on, muttei uskalla ihan summassa enää kyllä laskea, ettei takanen ala taas blurbbailemaan. Tykkäisin myös aivan varmasti joustokeulasta. Nytkän tuolla keskuspuistossa ei ole vielä oikeastaan yhtään lunta.

Pitäisi mitata, mutta näin äkkiseltään tuntuu, että jäykässä dudessa on reilusti enemmän maavaraa mitä f-podiumissa. Ei kolise kammet kiviin. Podiumi kyllä huutaa 160-165mm kampia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pojomtb Katso viesti
    Voihan tuo tietysti olla ajotyylistä osin kiinni, kuinka oleelliseksi joustokeulan läskissä mieltää.
    Ehkäpä täytyy jossain vaiheessa vaihtaa jäykkä keula testinä takas. Voihan sitä olla, että useampi vuosi joustokeulalla on vääristänyt mielipiteitä. Oma fiilis jouston paremmuudestahan liittyy tilanteeseen, jossa vaihdoin Duden jäykästä joustoon. Pakko myöntää etten ole sen jälkeen toiseen suuntaan kokeillut.
    Vaihdoin omaan Dudeen testinä jäykän keulan takas usean vuoden joustoilun jälkeen. Eka lenkki oli paksussa sohjohangessa ja siellähän tuo jäykkä tietty toimi hyvin. Toinen lenkki kovettuneella pohjalla, mutta lumipolulla kuitenkin.
    Jännä havainto oli, että jäykkä keula ei niinkään haitannut etupäätä, mutta tuli sellainen olo, että pyörä keinui häiritsevämmin etu- ja takapään kesken. Tuntui, että epätasaiselle kumpuilevalle talvipolulle enemmän joustokeulasta olisikin hyötyä tasoittamaan tätä etu-/takapään välistä balanssia, eikä niinkään pehmentämään etupään tuntumaa.

Täytyy testailla lisää, mutta melko varmaan laitan joustokeulan takaisin talveksikin. Mielestäni sen tuoma lisäpaino on pienempi miinus kuin vakaampi muu käyttäytyminen. Paljon mahdollista on tietty, etten vain osaa ajaa oikein.
    Mulla on siis jälkiasennettu Manitou Mastodon pro ext 120mm. Omaan makuun tuo keula vain toimii Dudessa todella hyvin, mutta ajellaan nyt hetki jäykällä silti.

Nämä "säetosaaajaa" sattuu vaan aina aika kovasti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jotenkin jännä, että tuntuisin kaipaavani hissitolppaa tähän jäykkään läskiin enemmän kuin f-podiumiin. Tulisi aika varmasti laskettua satulaa osittain kaikissa pahemmissa patikoissa.
    Mulla oli Reverb AXS, mutta en osannut sitä käyttää. Vaihdoin takasin kuitutolppaan. Osalla tuo hissitolppa aivan pakollinen varuste. Jos täällä olisi pitkiä alamäkiä juurakoineen, niin sitten ehkä olisi jäänyt paikalleen tuo.

Nythän tuolla oli jo paljon kivempi ajella, kun jätti paineet reilusti korkeammalle. Tarttee hommata se kunnon painemittari, mutta varmaan jotain 0.5bar nyt. Kovat kuin kivet ne on, muttei uskalla ihan summassa enää kyllä laskea, ettei takanen ala taas blurbbailemaan.
    Läskissä itselle optimaalisten paineiden haku on tarkkaa hommaa, mutta sitten kun ne löytyy, niin koko homman juju aukeaa. 0,03 bar ero suuntaan tai toiseen vaikuttaa jo tuntuvasti. Itsellä esim edessä 0,35bar, takana 0,43bar.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Läskissä itselle optimaalisten paineiden haku on tarkkaa hommaa, mutta sitten kun ne löytyy, niin koko homman juju aukeaa. 0,03 bar ero suuntaan tai toiseen vaikuttaa jo tuntuvasti. Itsellä esim edessä 0,35bar, takana 0,43bar.
    Joo se painemittari täytyy kyllä hommata. Ja tosiaan PSI näyttäisi toimivan paljon fiksummin läskien ja ehkä maasturinkin renkaiden kanssa.

Spessun jalkapumppu näytti ehkä parhaalta minkä äkkiä löysin. Road pumpulla ei tee oikein yhtään mitään.

https://www.bike24.com/p2366361.html

Topeakin JoeBlow Mountain toimii myös. Itsellä on joku SKS:n vastaava, jota ei tosin ole enää valmistettu. JoeBlown ostan jos tuo hajoaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Topeakin JoeBlow Mountain toimii myös. Itsellä on joku SKS:n vastaava, jota ei tosin ole enää valmistettu. JoeBlown ostan jos tuo hajoaa.
    Tuossa on tosiaan vähän isompi tuotto, mutta mittari ei ehkä ihan niin tarkalla asteikolla. Mietin, että spessun pumpun kanssa ehkä pärjäisi ilman painemittaria?

Tuo ehkä kyllä turhaa kuvitelmaa. Se painemittari olisi kuitenkin kiva olla metsässä mukana...

Painemittari on hyödyllinen kyllä. Aika äkkiä sitä sitten oppii ne paineet laittamaan sillä omalla pumpullakin kohdalleen.

Mä hommasin myös ekan digitaalisen painemittarin joskus aikoinaan läskin takia. On aika tarkkaa hommaa ja tosi tärkee läskin renkaissa. Sitten kun löytää ne sopivat paineet niin menee helpommin myös ihan näppituntumalla. Mulla 0,3 ja 0,4 välissä yleensä paineet oman mittarin mukaan. En muista tarkkaa mallia, olisko joku Topeak tai SKS. Renkaina mulla Dudessa tubelessina edessä Surly Bud ja takana wanha Liteskin Jumbo Jim 4,8".

Budia en kyllä edestä vaihtais pois, se ohjaa niin nätisti, on tosi pehmeä rungoltaan ja iso ilmatila. Mulla oli ennen takanakin ja vähän harmittaa kun myin sen toisen pois. Jumbo on kovemman tuntunen samalla paineella ja vielä tarkempi sopivasta paineesta. Hieman matalampikin tuntuu olevan ilmatilan puolesta, mutta rullaa kyllä tosi iloisesti. Harmi ettei noitakaan enää saa.

Joutuu varmaan heittämään koko pyörän vantaanjokeen sit ku on renkaat ajettu loppuun.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Jäykän keulan testisaaga jatkuu..
    Lomareissulta takas ja polkujen kuntoa testaamaan. Osa oli ok, mutta osa oli pelkän kävelyn tuotoksia ja hyvin epätasaista koloista pintaa. Muistin heti miksi vaihdoin aikanaan Dudeen joustokeulan.
    Heti lenkin jälkeen Mastodon takas pyörään. Ei ole minun juttu jäykkä keula Dudessa edes talvella.

Dudessa on niin korkea keula (ainakin L-koossa), että on ollut tarkoitus vaihtaa nykyinen -17° stemmi jyrkemmäksi -40° jotta saisi ohjaamoa alemmas. Nyt kun on tuolla kuoppaisilla poluilla saanut ranteensa hakatuiksi, tulikin sellainen olo että ehkä käsille ei tarvitsekaan enempää painoa. Olkoon sitten tanko korkealla. Ymmärrän kyllä joustokeulan käytön läskissäkin. Mutta se huolto ja paino jne…

Noh eipä sitä joustokeulaa tarvi älyttömiä huoltaa. Oisinkohan yhen täyshuollon tehny blutoon ja jo 7v vanha. Ihan hyvin se pelaa.
    Minäki aikoinaan ranteen paskoin jäykän kans.

Perun kaikki pahat puheeni jäykästä dudesta. Nyt kun alkaa luonnistua taas jäykkäperällä ajaminen ja lunta on tullut edes vähän, niin toihan on törkeän hauska laite.

Vähän siistiä, kun pääsee ne pehmeätkin nousut ylös. Eikä tartte jäkittää hartiat lukossa ja odottaa sitä seuravaa nykäisyä penkkaan polun pehmeästä reunasta.
    Uskon, että joustokeulalla tuo olisi vieläkin hauskempi, muttei tuo enää niin välttämättömyys ole, kun juuret alkavat peittymään lumen alle. Se putkelta kiskominen on kuitenkin aina hauskempaa jäykällä.
    Tarttee vaan opetella kelit milloin valita täpäri ja millon dude.

Dude toimii tosi hyvin Mastodon-keulalla ja nyt mietin, jos rakentaisin tuohon 29"-kiekot ja myisin täpärin. Tarkoitus olisi käyttää 29x2.35"-kokoisia renkaita ja tulisi lähipolkujen rymistelyyn sekä ultrahenkiseen ajoon.

Olen lukenut netistä kokemuksia 29-kiekkoisista fäteistä ja pääsääntöisesti kokemukset ovat positiivisia. Keskiö tulee tosin olemaan matalampana maata, mutta minulla on 165-milliset kammet, joten en usko polkimien kolisevan kiviin. Geometria vaikuttaa pääsääntöisesti samansuuntaiselta kuin esim. Canyon Exceedin luvut, mutta trail-lukema on hieman pienempi ja stack korkeampi. Toimisiko tuo pyörä hyvänä jäykkäperänä, vai olisiko se kuitenkin kompromissi?

Oletko ajanut 29x2.35" jäykkiksellä ja oletko ollut tyytyväinen siihen? Minulle selvisi että jäykkikseen vähintään 4" rengas tai sitten täpäri, mutta tämä onkin henkilökohtainen preferenssi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Oletko ajanut 29x2.35" jäykkiksellä ja oletko ollut tyytyväinen siihen? Minulle selvisi että jäykkikseen vähintään 4" rengas tai sitten täpäri, mutta tämä onkin henkilökohtainen preferenssi.
    No se korkeusero taitaa olla aika iso. Olen kyllä itse käsittänyt duden olevan ihan liian matala 2.35 kumeilla maastoon. Mutta ehkä se tosiaan polkugravelliss olisi kiva laite.

No se korkeusero taitaa olla aika iso. Olen kyllä itse käsittänyt duden olevan ihan liian matala 2.35 kumeilla maastoon. Mutta ehkä se tosiaan polkugravelliss olisi kiva laite.
    Joo, pari senttiä taitaa olla 26x4.8"-kumin läpimitta kuin 29x2.35" kumien. Löytyyhän tuosta toisaalta 27,5x3.8" rengastus vaimon pyörästä ja niitä kiekkoja voisi käyttää kesällä, jos tahtoo fätillä ajella.

Paha kyllä itsellä keksiä syytä miksi ajaisi kapeilla renkailla ohi täpärin. Siis muuta kuin gravellia.

27.5x4 varmaan just hyvä. Harmi vaan kun ei tuohonkaan kokoon oikein vikkelää kumia taida löytyä enää.

Kyllähän se menettelee jos on pakko, mutta ei se vaan jotenkin lähtenyt.

Mun Dudessa on yhä 46mm vanteella 27.5" 3.8" Hodagit. Joskus Machete-plussakeula kaverina, mutta yleensä jäykkänä. Leveämpää rengasta ei tarvitse kuin joskus lumisina talvina.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Mun Dudessa on yhä 46mm vanteella 27.5" 3.8" Hodagit. Joskus Machete-plussakeula kaverina, mutta yleensä jäykkänä. Leveämpää rengasta ei tarvitse kuin joskus lumisina talvina.
    Jumbo jim liteskinillä on kuulemma myös kiva rengas.

Jos Jumbo Jim 4.8" pidetään jonkinlaisena standardina, niin sen läpimitta on 763 mm. Mittasin joskus että 29x3.0 Knard oli 775. WTB Ranger 29x3.0 lienee 765. Että ihan samankokoisia ovat nuo plussarenkaat oikeassa elämässä. Totesin vain että Jumbo Jim rullaa pumpattuna suurin piirtein samalla tavalla kuin 29x3.0 Knardmutta 3.0 rengas lyö (painavassa) jäykkäperässä enemmän läpi kivikossa tai juurissa joten möin nuo 29" kiekot pois.

Siinä vähän mittoja eri renkaille;

https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Jos Jumbo Jim 4.8" pidetään jonkinlaisena standardina, niin sen läpimitta on 763 mm. Mittasin joskus että 29x3.0 Knard oli 775. WTB Ranger 29x3.0 lienee 765. Että ihan samankokoisia ovat nuo plussarenkaat oikeassa elämässä. Totesin vain että Jumbo Jim rullaa pumpattuna suurin piirtein samalla tavalla kuin 29x3.0 Knardmutta 3.0 rengas lyö (painavassa) jäykkäperässä enemmän läpi kivikossa tai juurissa joten möin nuo 29" kiekot pois.

29x2.35 oli nyt kyseessä.

Ach so, kuka nyt noin kapeilla?

Eikö sulla ole sähköpyörä?

Voisin myös koittaa 29er kiekkoja läskiin, mutta kun ei valmiina saa niin tahtoo olla aika kallis kokeilu. Ftorillakin noita myynnissä tosi harvoin.

Ach so, kuka nyt noin kapeilla?
    Minä tässä speksauspäissäni mietin, kun tuollaisia renkaita löytyy ylimääräisinä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Voisin myös koittaa 29er kiekkoja läskiin, mutta kun ei valmiina saa niin tahtoo olla aika kallis kokeilu. Ftorillakin noita myynnissä tosi harvoin.
    Sehän se. Jos 29x3 kumia saisi modernina nopeana, luokkaa thunderburt, niin kiekkoja voisi kasaillakkin. Ilman rengasvalikoimaa vähän turhaa.

29x3 Stache oli ihana pyörä mutta rengasvalikoima heikko ja sitten sen vei voro. Harmittaa vieläkin. Ja sitten typeränä ostin täpärin johon ei taakse mahdu 2.6". Tyhmä minä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •