Mulla oli tän kesän just tuo Schwalben setti ajossa Super Trail -kyljillä. Nobby Nic käyttäytyy mielestäni oikein ennalta-arvattavasti liukkailla keleillä. Pitää varsin hyvin, mutta rullaa silti. Wicked Williin en ollut niin tyytyväinen. Se lipsuu märällä enemmän ja vetopito myös huonompi kuin Nobbyssa. Mulla oli siis WW takana. Nyt on taas NN molemmissa päissä ja hienosti toimii syksyn liukkailla. Wicked Williin sain kiveen kolauttamalla reiän lenkillä. Jonkin aikaa ajelin sisurilla, mutta lopulta heitin pois. En usko, että harkitsen Wicked Williä uudestaan ellei tule saataville softina trail-kyljillä (ja mustana).
Huomasitko rullaavudessa eroa, kun vaihdoit takana WW -> NN?
Varmaan päädyn itse nyt WW super trail speedGrip taakse ja eteen NN super ground ja soft.
Vaihtaa sitten taaksen tuon NN trail + soft jos tuntuu liian liukkaalta.
Vaikea kombo tämä rullaavuus/keveys vs kestävyys/pito
No siis hankala sanoa, kun kelit ehtivät vähän vaihtua tässä välissä. Kesällä rullasivat kyllä tosi hyvin, mutta nyt syksyn kasteltua polkuja tuntui NN + NN -kombo vähän nahkeammin rullaavalta. Mutta voi aivan hyvin johtua myös polkujen pehmenemisestä. Itteä kiinnostaisi kokeilla Rocket Roneja näillä keleillä. Eivät siis olisi missään nimessä parannus pidon suhteen, koska niistä pehmein seos on Speedgrip ja Super Ground -kylkellä. Mut jos noilla pärjäis syksyn märillä keleillä, niin kuivalla se vasta helppoa olisikin. Ihan Racing Ralph & Ray kombolla tai Thunderburteilla ei sentään uskaltaisi liukastelemaan.
Onko Bennyllä sähkäri nyt käytössä? Ei oikein muuten voi käsittää noita nobby nicejä softina nopeammiksi renkaiksi poluille.
Rocket ronit taidan nyysiä itsekkin pojan pyörästä alle.
Ronissa on aika harva nappula verrattuna wicked williin, varsinkin reunoilla. Luultavasti pitää pehmeissä paikoissa paremmin.
Ei siellä imevässä ja pehmeässä mikään rullaa hyvin.
Eli just sama mitkä tuolla mulla roikkuu naulassa. Voi olla, että laitan alle kun tulee sopiva lumikeli.
Mun mielestä varsinkin tuo softi Nobby Nic pilasi totaalisesti ajamisen kaikkialla muualla kuin just siinä märässä mudassa. Nippa nappa että pääsee mäkiä ajamalla ylös.
Ray/ralph ja kaverilla alla ollut rocket ron kyllä rullaavat ihan yhtä iloisesti mitä kesälläkin. Ehkä jopa vähän livakammin sivusuuntaan.
Mutta siis joo, itse tykkään ajaa xc pyörällä myös ulkoiluteitä siirtyminä. Mukava ajaa täältä meren rannalta esim tuonne korson poluille. Pyörä kulkee ja on kivaa.
Noilla jarruilla oli mukava ajaa ainoastaan sitä mutapolkua, enkä voisi edes kuvitella ajavani siirtymää korsoon asti duunin jälkeen. Mitenhän tuon nyt vauhtierona sanoisi.
200w ja xc kumit kulkee hyvällä alustalla 25-28km/h. Nobby nic softina niin vauhti on 20km/h.
Harmi, kun ralphia ei saa speedgrippinä. Rayn pidossa ei ole ongelmia ollut.
Jep. Jos pääsisi pelkästään mutapoluille ilman siirtymiä, niin mielipide voisi muuttuakkin. Tai sitten ei. Jarruilta ne tuntui siellä poluillakin. Pyörä tietysti vaikuttaa varmasti myös paljon. Tuollainen trailipyörä ei varmaan varsinaisesti innosta polkemaan lisää vauhtia helpossa maastossa.
Mulla ei oo kyllä ollut pahaa sanottavaa Nobby Nicien rullaavuudesta siirtymillä (tai poluillakaan). Tuntuu kuin menisi eteenpäin ihan ilman ilmaiseksi. Mitähän se sitten olisikaan vielä kevyemmillä renkailla? Itsellä aiempi vertailukohta on parin vuoden takaa 3” plussarenkaiseen täpäriin, joka painoi noin neljä-viisi kiloa enemmän kuin nykyinen trail-pyörä. Ja sit toisena pyöränä 180 mm joustava yli 17 kg painava bike park -pyörä MM & BB -kombolla. Noihin kahteen kun vertaa, niin on kyllä kevyttä meno Nobbyillä.
Rocket Roneja kiinnostaisi edelleen testata, mutta en tiedä jaksaako enää säätää lyhyeksi aikaa, kun nastojen laittaminen alle siintää jo.
Minä kävin maanantaina ajamassa märillä juurilla ja kivillän pyörällä jossa oli edessä hyväkuntoinen Schwalben Hanssi softina ja takana selvästi kuluneempi Maxxis DhrII max terra. Paine edessä 20 psi ja takana 22 psi. Yllätyin kuinka paljon paremmin eturengas tuntui pitävän tai siis lähinnä yllätyin siitä kuinka liukas DhrII oli. Nappuloiden kulmista pyöristyminenkö sitten vaikutti niin paljon. Oletan deehooärrää periaatteessa pitävämmäksi. Lämpötilakin oli +8 eli kylmyydestä johtuneesta Maxxis-kumin kovettumisesta ei ehkä vielä tuossa lämpötilassa voinut olla kyse.
Mietin tässä laittaisko nyt liukkaille eteen uuden Schwalben Albert radialin ultra softina. Sen oli tarkoitus tulla alle vasta ens keväänä parkkipyörään mutta voishan sen talveksi laittaa trailipyörään eteen. Ja vaihtais taakse tuon Hanssin tuomaan edes vähän rullaavuutta mutta yhteispito olis varmasti aika kohdillaan.
kauris muokkasi tätä : 30.10.2024 at 21.11
Asensin sunnuntaina Yt Izzoon eteen Schwalbe Albert Radialin ultra softina ja taakse siirsin edessä olleen Schwalben Hanssin (soft muistaakseni). Painetta eteen 21 psi ja taakse 23.
Pito oli kyllä erinomainen. Tosin sunnuntaina juuret ja kalliot eivät olleet pahimmassa mahdollisessa kunnossaan. Vettä kun ei ollut tullut pariin päivään mutta eihän siellä silti mitenkään kuivaa varsinaisesti ollut. Ajoin tahallani muutamista hitaan vauhdin viistojuurista yli ja eturengas ei lipsahtanut kertaakaan. Yhdessä näistä takarengas lähti luisuun. Syysliukkaille pidon puolesta siis vaikutti erittäin toimivalta yhdistelmältä. Mutta kyllä mä myös rullaavuuden havaitsin heikentyneen. Vielä pahempi olis tietty jos takarengaskin olisi eturengasta vastaava. Hanssihan on tuollaiseksi isohkonappularenkaaksi kuitenkin mittauksissakin yllättävän rullaavaksi todettu. Suurin jarru lieni siis uusi ultra soft Albert radial.
Kun eturengas (Albert) on myös Schwalben sille renkaalle tarjotuista vahvuuksista jäykimmillä mahdollisilla kyljillä (koska olen ostanut sen varsinaisesti parkkipyörään ja parkkikäyttöön ensi kesäksi), vielä tuolla 21 psi paineella se oli aika jäykän tuntuinen hitaassa kivikko-juurakossa. Joustavammat kyljet toisivat enemmän pehmeyttä ja mukautuvuutta. Toki olisin voinut myös laskea ihan hyvin paineen vaikka vain 19 psi lukemiin. Ens kerralla sitten silleen.
Albertin asennus oli helppoa ja ongelmatonta. Meni pitkästä aikaa tän tyylinen rengas pellkillä sormivoimilla vanteelle. Ja nousi nätisti hyllylle peruspumpulla. Löysempikylkisen Hanssin asennus takavanteelle vaati napsauttimen käyttöä. Olis toki onnistunut varmaan ilmankin nostattamalla se ensin sisurilla paikoilleen ja avaamalla vain toiselta puolelta sisurin poisoton ajaksi.
Itsellä täpärissä nyt tällainen sekarengastus. Vähän tuo ruskea tuolla takana sattuu silmään, muttei niin paljon kuin aattelin. Butcheri on siirtymillä kauhea jarru mutta polulla niin hyvä että sen kestää
Laufeyssä edelleen Peyote edessä joka toimii todella hyvin limajuurilla ja kallioilla tuollaiseksi xc-sliksiksi. Takana joku vanha koppura race king joka ei pidä yhtään liukkaalla, mutta tulee takana nyt kun sillä 95 % ajoista on asfalttia ja hiekkaa. Pehmeällä polulla kisakunkku toimii ihan jees. Pohdin jo toisen Ground Controllin siirtämistä siihen eturenkaaksi ja peyoten taakse, mutta siihen en pysty että edessä olisi ruskeakylkinen ja takana musta.
Hyvin huomasi rengastuksen eron päiväkotilenkillä, kun sellaisessa hyvin loivassa asfalttialamäessä missä xc-kumeilla vauhti kiihtyy hiljalleen, joutuu spessun kumeja avittamaan vähän polkemalla
On kyllä nopea kombo. Menee kuin itsestään ja pidon kanssa pärjää kyllä. WW vähän kimpoilee märistä juurista, mutta se ei takana niin haittaa. NN pito edessä oli hyvä.
Rauhallisemmin ajelin kyllä juurakot, mutta vähän kun tulee luottoa lisää kumeihin, niin uskaltaa ajella reippaammin.
680g keveni pyörivät massat kiekkojen ja kumien kevennyksellä, joka tietenkin tuo oman lisänsä tuohon tuntumaan.
Toivotaan, että nuo vaan kestää alla
Kävin R2:ssa sovittelemassa Magic Mary paria radiaalina ostoskoriin, trail ultra soft eteen ja gravity soft taakse. Jotenkin ei houkuttele noi Albertin matalat nappulat vaikka niitä joka paikassa kuinka kehutaankin Luulisin että trail riittää parkissakin eteen. Olen kyllä niin rakastunut noihin Kryptotaaleihin että ei mitään syytä vaihtaa ( toki parkeissa ei niillä ole tullut vielä pahemmin ajeltua) mutta pitäs olla jotkut vararenkaat kesäksi. Ja kiinnostaisi kokeilla. Ja olis noissa sit vähän harvemmassa nappulat kun Kryptoissa mutaisille keleille jos haluaa itselleen jollain tavalla perustella hankintaa…toki en kelin mukaan mitään renkaita kumminkaan vaihda
Joo en mäkään kauden aikana ees taas koko ajan vaihtele. Mutta tälleen syksyksi voin vaihtaa eri renkaat kuin oli kesällä. Ja jos oikein jäinen kausi tulee niin voin harkita talveksi nastoja. En vain osaa yleensä päättää laitanko ne jäykkäperään (jolla vois ajaa työmatkoja) vai tähän täpäriin jolla sitten ei työmatkalle jaksa lähteä normaalisti mutta ajaisi mieluummin maastossa.
Ja parkkikausi parkkipyörällä vedetään toki läpi yksillä renkailla eli en vaihda kelin mukaan. Assegailla eturenkaana selvisin 2 kesää mielestäni. Takarenkaan ole vaihtanut vuoden välein. Ei tuo takana pyörinyt krypto kyllä mitenkään ajokelvottomassa kunnossa vielä ollut. Jää mulla vararenkaaksi.
ps. Ei nuo Albertin nappulat ihan matalia olleet. Kyllä mä uskon niillä pärjääväni parkkiajossa. Tänä kesänä varsinkaan ei ollut oikein missään vaiheessa sellaista mutakeliä, että sen vuoksi korkeanappulaista olisin kaivannut. Kaiken kaikkiaan parkkiajossa olen kokeillut edessä ainakin DhrII, (en muista oliko joskus dhf:kin), Magic Marya ja Assegaita. Ens kesäksi sitten Albert. Takana on pyörinyt eri vuosina ainakin DHR II, Aggressor, Magic Mary ja viimeisimpänä Kryptotal.
Tuon albertin kuvio muistuttaa mielestäni aika paljon assegaita. Itellä nyt muutamat ajot magic mary ja tachy chan ultra soft dh kyljellä syksyn liukkaissakin ja ei moitittavaa, pitoa on. En tiedä johtuuko renkaan leveydestä vai halkaisijasta, mutta 29x2.4 MM tuntuu pitävän paremmin mutkissa kuin 27.5x2.6 MM.
Kirjanmerkit