FillarilehtiElectrobikeRide
Sivu 43 / 43 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 41 42 43
Näyttää tulokset 1.261 - 1.283 / 1283

Aihe: Tunturi eMax

Lainaus Alkujaan tämän lähetti yusteeri Katso viesti
    Osaisiko joku neuvoa, mitä pitää ottaa huomioon uuden eturattaan hankinnassa? Olenko ymmärtänyt oikein, että alkuperäinen on 34-hampainen? Onko kiinnitys tuollainen 104mm mallinen? Jos jollain on vinkkiä hyvään korvaavaan malliin, niin olisin kiinnostunut, nykyisellä poljettu jo 11000km ongelmitta. Omani on 8000-koneella oleva 2021 vuoden malli.
    BCD mitan voit tarkistaa mittaamalla eturattaan vastakkaisten pulttien välimitan. Tässä ohje kuvineen: Wolf Tooth - How to measure Bolt Circle Diameter (BCD) (wolftoothcomponents.com) Itselläni ei ole tuota pyörää, mutta tämän pitäisi olla sopiva: Shimano Ketjurengas Steps E8050/E8000/M8050, Musta | Bikeinn (tradeinn.com) BikeInn on ihan ok. kauppa. Itsekin sieltä olen tilannut.

Onko arvon raadilla mielipiteitä uudesta emaxista? https://tunturi.fi/kampanja/tunturi-...olosuhteisiin/. Hintavan oloinen, jos vaikka vertaa "kalliina pidettyyn" Niekka Kuraan, jossa on jonkun verran hinnakkaampaa osaa kiinni. Ja nykyaikaisempi geometria. Onko Tunturien hinnat tippuneet kuinka paljon uutuuden viehätyksen jälkeen? Olin jo päätynyt Niekkaan, mutta kun toinen pyörä on Boschilla niin olisi mukavaa jos toinenkin olisi samalla tekniikalla (kaksi laturia ja tarvittaessa kaksi akkua mukaan (jos siis akut sopivat ristiin, mutta minusta molemmat on Bosch Powertube 750Wh smart system-akkuja)). Jostain luin, että geometria tulisi muuttumaan, mutta aika lyhyeltä näyttää tuo uusikin.

Fiksua tuossa uudessa on mastodon ja magurat. Tein saman muutoksen omaan gen1 emaxiin. Boschin moottori varmaan ok, mutta aika suojattomassa paikassa on näyttö maastoajoa ajatellen. Maha osuu usein tuohon, etenkin hos otb:t sattuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JeyJey Katso viesti
    Onko arvon raadilla mielipiteitä uudesta emaxista? https://tunturi.fi/kampanja/tunturi-...olosuhteisiin/. Hintavan oloinen, jos vaikka vertaa "kalliina pidettyyn" Niekka Kuraan, jossa on jonkun verran hinnakkaampaa osaa kiinni. Ja nykyaikaisempi geometria. Onko Tunturien hinnat tippuneet kuinka paljon uutuuden viehätyksen jälkeen? Olin jo päätynyt Niekkaan, mutta kun toinen pyörä on Boschilla niin olisi mukavaa jos toinenkin olisi samalla tekniikalla (kaksi laturia ja tarvittaessa kaksi akkua mukaan (jos siis akut sopivat ristiin, mutta minusta molemmat on Bosch Powertube 750Wh smart system-akkuja)). Jostain luin, että geometria tulisi muuttumaan, mutta aika lyhyeltä näyttää tuo uusikin.
    Mun mielestä Niekkaa kaupataan bling bling osilla millä ei ole niin merkitystä kokonaisuuden kannalta, enkä esim. ymmärrä miksi talvikäyttöön tehdyssä pyörässä on sähkövaihteet. Lisäksi siinä on vanha EP8 eikä uusi 801 Shimanon moottori. Enkä myöskään ymmärrä miksi läskipyörässä pitäisi olla moderni enduropyörän geometria kun ei sillä kukaan paukuta kumminkaan mitään DH:ta. Tunturissa on parempi moottori josta ei kammet irtoile, huomattavasti isompi akku ja muutenkin talveen paremmin sopivat speksit ja Geokin on todennäköisesti sopivampi läskipyörälle. Mun mielestä hinta on ihan ok noilla spekseillä.

Itse kyllä ostaisin ylivuotisen Emax ME:n. 3600 eur muistan nähneeni on jo ihan kiva hinta.
    Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mun mielestä Niekkaa kaupataan bling bling osilla millä ei ole niin merkitystä kokonaisuuden kannalta, enkä esim. ymmärrä miksi talvikäyttöön tehdyssä pyörässä on sähkövaihteet. Lisäksi siinä on vanha EP8 eikä uusi 801 Shimanon moottori. Enkä myöskään ymmärrä miksi läskipyörässä pitäisi olla moderni enduropyörän geometria kun ei sillä kukaan paukuta kumminkaan mitään DH:ta. Tunturissa on parempi moottori josta ei kammet irtoile, huomattavasti isompi akku ja muutenkin talveen paremmin sopivat speksit ja Geokin on todennäköisesti sopivampi läskipyörälle. Mun mielestä hinta on ihan ok noilla spekseillä.
    Pikkasen samoilla linjoilla... Juttelin Niekka kuskin kanssa ja kertoi, että on varsin mieltä ylentävää kun on unohtanut vaihtaa vaihteen ykköselle ja tauon jälkeen (pakkasella) pyörä ei lähdekkään käyntiin niin ei ole ilmeisesti mitään mahdollisuutta saada pyörää käyntiin kun ei pýsty vaihtamaan vaihdetta ilman että pyörä on päällä .
    Minua kiinnostaa tuo Bosch tekniikka aiemmin kertomani synergia etujen takia. Pitää käydä testailemassa uutta Tunturia kun tulee vuokraamoille.

JA minä tosiaa läskillä ajelen pääosin vain talvella niin menee pikkasen pystymmälläkin geolla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JeyJey Katso viesti
    Pikkasen samoilla linjoilla... Juttelin Niekka kuskin kanssa ja kertoi, että on varsin mieltä ylentävää kun on unohtanut vaihtaa vaihteen ykköselle ja tauon jälkeen (pakkasella) pyörä ei lähdekkään käyntiin niin ei ole ilmeisesti mitään mahdollisuutta saada pyörää käyntiin kun ei pýsty vaihtamaan vaihdetta ilman että pyörä on päällä .
    Minua kiinnostaa tuo Bosch tekniikka aiemmin kertomani synergia etujen takia. Pitää käydä testailemassa uutta Tunturia kun tulee vuokraamoille.

JA minä tosiaa läskillä ajelen pääosin vain talvella niin menee pikkasen pystymmälläkin geolla
    Luulisin että kaikki sähköfillarit lähtee taaksepäinpolkemalla tulille (jos saa siis kammet lukittua spideriin), oma Spessu lähti kerran vahingossa kun hieman rivakammin veivasin kampia takaperin ketjuja öljytessä

Ja EP8 ainakin käynnistyy kun nostaa takapyörän ilmaan ja pyöräyttää siitä rivakasti taaksepäin.
    Novus Ordo Mundi

^lähteekö jos on valinnut muun kuin pienimmän (pään) vaihteen (tuossa Niekan Kurassa on siis sähkövaihteet, jotka lähtee käyntiin vasta pyörän kännistyksen yhteydessä?)

^Lähtee keskivaihteillakin ihan hyvin ja nimen omaan niillä sen pitää ollakin. Ketjulinja mahdollisimman suorassa, niin ei ala ketju hyppimään keskirattaita kohti takaperin pyöriessään.
    Ei sitä moottoria tarvitse ihan tolkuttoman kovaa takaperin pyörittää, lähtee käyntiin vaikka käsinkin kammesta pyörittällä, kun laittaa vaan vaikkapa nippusiteellä kammen eturattaaseen kiinni. Noin itse sen kotona huvikseen testasin, ei ole koskaan muualla tarvinnnut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mun mielestä Niekkaa kaupataan bling bling osilla millä ei ole niin merkitystä kokonaisuuden kannalta, enkä esim. ymmärrä miksi talvikäyttöön tehdyssä pyörässä on sähkövaihteet.
    Eikö sähkövaihteet sitten toimi talvella. Pari talvea tuskaillut kun vaihdevaijerit ovat yhtenään jäässä niin ajattelin että sähkövaihteilla pääsee tästä ongelmasta eroon. Loppuuko akusta virta kovilla pakkasilla?

[QUOTE=Goomikko;[URL="tel:3250419"]3250419[/URL]]Eikö sähkövaihteet sitten toimi talvella. Pari talvea tuskaillut kun vaihdevaijerit ovat yhtenään jäässä niin ajattelin että sähkövaihteilla pääsee tästä ongelmasta eroon. Loppuuko akusta virta kovilla pakkasilla?[/QUOTE
    Riippuu varmaan käytöstä, jos pyörä on lämpimässä ja parin tunnin lenkkejä, niin eiköhän ne toimi siinä missä vaijeritkin, mutta kyllähän pakkanen verottaa akkua ja mitä pienempi akku, sen nopeammin tyhjenee. Mutta ei ole kokemusta sähkövaihteista, pidän mekaanisista. Itsellä ei ole ollut vaijerit ikinä jäässä, mutta säilytänkin pyöriä sisällä lämpimässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henri243 Katso viesti
    Löysin käyttäjän @harald viestin ketjusta ja sen innoittamana ryhdyin hommiin. Siinä vaiheessa kun moottori on enää takapulttien varassa, niin se ei hievahdakaan. Mistä tuota tohtisi alkaa kampeamaan vai mikä ihme tässä vastustaa?

E: lähtihän se liikkeelle. Laitoin etupultit takaisin ja takaa irti ja sieltä pääsi vääntämään konetta irti päin. Sitten takaisin paikoilleen ja takapultit kiinni, edestä irti ja kampeamaan rättiin käärityllä isolla talttapää ruuvarilla
    Nyt on hissitolppa asennettu täälläkin. Ei ollut aivan mahdoton homma, mutta moottori piti tiputtaa takapulttien varaan. Vedin samalla uudelle takajarrulle letkun, niin ei tarvitse heti uudestaan moottoria irrottaa. Moottoriin jätin kaikki sivumuovit ja liitokset paikalleen, varmistin vain nippusiteellä, ettei kaapelit jää kiristyksiin. Vaijerin veto oli moottorin tiputuksen jälkeen helppo homma. Ohjainlaakerin päässä oli pieni ongelma, kun emaxin rungossa on läpivienti vain vasemmalla ja kaikki kaapelit eivät meinanneet mahtua siitä läpi. Mutta pyöreällä viilalla kun teki hieman lisää tilaa, niin mahtui viideskin veto samasta läpiviennistä. Nyt kun läpivienti ja hissitolpan vipu ovat molemmat vasemmalla, niin vaijeri tekee hieman luonnottoman koukkauksen, mutta eiköhän tuon saa niputtamalla siistiksi.

Hissitolpaksi valitsin @SBIAN suositteleman PNW Componentsin Coast mallin, jossa on hissitolppa ja joustotolppa samassa. On muuten huipputolppa ja jäykkäperäiseen fättiin ehdoton valinta. Kiitos @SBIAN vinkistä. Lisää juttua tolpasta tuolla FE12 keskustelun puolella. 200 psi näytti olevan joustotolpan puolella tehtaan jäljiltä painetta, joka tuntui omalle elopainolle aavistuksen liian löysältä. Yritin säätää iskaripumpulla hieman jäykemmäksi (n. 220 psi), katsotaan muuttuiko paremmaksi.

Onko kenelläkään ollut sellaista ongelmaa EP8:ssa, että pyörä syö ajaessa akkua huomattavan runsaasti? Kyseinen pyörä Tunturi Emax Fullfat.

Kyse siis miehen pyörästä, jolla ajettu nyt 1000km. Mulla myös Fullfat, jolla ajettu 500km. Jo heti alussa huomattiin, että miehen pyörä vie joka lenkki huomattavasti enemmän akkua, ja tuntuu, että kulutus on vaan pahentunut koko ajan.

Ollaan suljettu pois kaikki tekijät, ja jopa vaihdettu pyöriä. Ja verrattu pariin muuhunkin sähköpyörään ja tehty tosi paljon erilaisia testejä. Asetukset on samat, kuskien paino parin kilon tarkkuudella sama, samat rengaspaineet yms.. 4 eri akkua ja niitä vaihdeltu..Ei vaikutusta.

Pahin esimerkki oli tuossa yksi lenkki kun lähdettiin kumpikin noin 80% varauksen akuilla lenkille. Ajettiin alkupätkä pyörätietä, ja itse ajelin traililla/boostilla. Mies ecolla. Sitten metsän kelkkareiteillä pörräilyä yms. Yhteensä 22km lenkki. Kun oltiin 3km kotipihasta, miehellä meni akku punaiselle ja itsellä oli vielä kaksi palkkia. Pihassa miehellä näytti range 1km eco-asetuksella, ja itsellä 47 eco-asetuksella. Melkoista

Tällaista siis, ja pyörästä otettiin siis Shimanolle huoltoraportti, ja nyt tuli tiistaina tieto, että mootori menee vaihtoon. Sieltä siis sanottiin, että vika olisi siinä, ja eivät ilmeisesti halua alkaa enemmän tutkimaan. Odotellaan siis uutta konetta. Katsotaan saisiko joskus sitten selville, missä vika oli. Ehkä moottori vuotaa virrat jotenkin runkoon, tai laakerit vastustavat?

Aika erikoinen vika sinänsä, kun en löytänyt, että kenelläkään olisi ollut samaa.
    Tunturi Emax Fullfat ~ CE
    Instagram @ Bikemilia

Vähän katsellu tuota uusinta eMAX EB-F600, jos ostais toiseksi pyöräksi. Onko kokemusta miten tuohon istuu lastenistuin ja jos istuu niin mikä malli? Tuohon nykyiseen täysjoustoon ei oikein lastenistuinta kehtaa kuitenkaan laittaa. Onko tuossa uusimmassa Boschin koneessa vielä tuo laakerin vaihto velvoite huollossa vai joko ne kestää pidempään kun 2500km?

EP8 Emaxiin olisi hakusessa 170mm kammet. Jos jollain on moiset joutilaana niin tarjoappa YV:llä. Kiitos.
    Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.

Olisiko kellään kokeneemmalla tietoa mitkä olisivat oikeat ohjainlaakerit Tunturi Emax 2021 E8000 malliin? Alempi olisi ehkä mallia CB-776, mutta ylempi hajosi, ja en saa oikein tarkkaa mallia selville.

Laitoin emaxin huolimattomasti huoltotelineeseen ja se putosi. Rytäkässä avustimen kytkimestä lähtevä johto irtosi ja kytkimen suojakuori halkesi. Kytkin toimii, kun työntää irronneen johdon takaisin koloonsa, mutta se ei pysy paikallaan. Onko pikaisia korjausvinkkejä, kun pitäisi ylihuomenna lähteä Lappiin? Pitääkö kytkin vaihtaa ja onko hintava homma?

Kymysys

Minulla on 2021 Emax E8000-moottorilla ja se sammuu itsekseen. Tuntuu siltä, että syy olisi kontaktihäiriö jossain, koska pompusta ajamalla virrat sammuu enkä välttämättä saa päälle uudestaan ennen kuin ajan vähän matkaa luomuna. Kaikki mahdollinen on päivitetty Shimanon puhelinsovelluksella uusimpaan versioon. Akku on ladattu täyteen ja on irroitettu ja kiinnitetty, mutta se ei vaikuttanut.

Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Millähän tuota kaivelisi, että onko vika softassa vai tosiaan joku löysällä jossain?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti apa64 Katso viesti
    Minulla on 2021 Emax E8000-moottorilla ja se sammuu itsekseen. Tuntuu siltä, että syy olisi kontaktihäiriö jossain, koska pompusta ajamalla virrat sammuu enkä välttämättä saa päälle uudestaan ennen kuin ajan vähän matkaa luomuna. Kaikki mahdollinen on päivitetty Shimanon puhelinsovelluksella uusimpaan versioon. Akku on ladattu täyteen ja on irroitettu ja kiinnitetty, mutta se ei vaikuttanut.

Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Millähän tuota kaivelisi, että onko vika softassa vai tosiaan joku löysällä jossain?
    Itellä täsmälleen sama pyörä, ja täsmälleen samanlainen ongelma. Oma tulkintani on, että vika voisi olla telakassa. Olen saanut ongelmaa kierrettyä sillä, että olen akkua kääntänyt pois vähän lukostaan telakassa.

Tällöin pätkimistä ei ole tullut, mutta tosiaan pohtinut, että auttaisiko ongelmaan tuo telakan vaihto. Samalla voisi päivittää siihen malliin mihin saa sen isoimman akun.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulla meni yhden akun liitimet hajalle, siis siellä pohjassa olevissa koloissa olevat kullatut liuskat. Alkoi pätkimään. Onkin ne terävällä ruuvarilla ojennukseen.
    Viilasin omien pyörien telakoiden liittimien kärjet pyöreämmäksi jottei revi niitä akkujen koloja.
    Kun akun irrottaa kiinnittää kymmeniä/satoja kertoja niin liittimet voivat kärsiä.
    Eli kun kokeilee toisella akulla niin asia selvinnee.

https://www.emtbforums.com/threads/b...r-crack.25549/

Siis jotain tälläista. Tarkistin kuudesta akusta liittimet, neljästä oli tuo alemman liittimen kolon reuna lohjennut.

Samanlaisia aiheita

1. E-Tube, Freemax, Emax, etc Shimano-softat
    By MRe in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 782
    Viimeinen viesti: 23.09.2023, 13.47
  2. eMax ja e275 (Fat >> Plus)
    By villariveijari in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 17.06.2019, 12.14
  3. Tunturi emax läskipyörä
    By Seppo Hernesniemi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 0