Onko e-tubeen tullut päivitys tuosta säätö mahdollisuudesta??
Onko e-tubeen tullut päivitys tuosta säätö mahdollisuudesta??
Shimano EP8 moottorilla varustettu pyörä antaa virheilmoituksen W101. ilmeisesti nopeusanturi vika?
Anturi on käsittääkseni SM-DUE11
voiko tuon anturin itse vaihtaa vai vaatiiko huollossa jotain ohjelmointia?
Tuliko tuo vika miten uuteen pyörään, tarkista ensin että magneetti on oikeassa kohdassa ja tarpeeksi lähellä tunnistinta, samoin se että moottorin päässä liitin on kunnolla kiinni. Mitään ohjelmointia ei uuden anturin vaihto ei vaadi.
Pyörä kesällä ostettu, ajettu 319 km. Lämpimässä tallissa ollut eikä ole sateella ajettu.
mangeetti on tukevasti kiinni jarrulevyssä ja anturi hyvin kiinni rungossa.
moottorin päästä en liitintä vielä ole tutkinut. Onkohan se missä kohtaa tuota EP8 moottoria.
Meneekö tunnistin tarpeeksi läheltä magneettia. Moottorinpäässä liittimet on moottorin päinvastaisella puolen kuin ratas, kolmella pienellä ruuvilla yläosan muovisuojus irroittamalla tulee esiin liittimet ja tuo nopeus liitin on noista kolmesta se viimeinen edestäpäin laskettuna. Voi joskus käydä niin että vaikka tuo magneetti tunnistin ensin alkuun toimiikin niin jos se on asennettu niin kauaksi tunnistimesta että juuri toimii niin se ajan myötä yhteys heikkenee jolloin laittamalla prikkoja tunnistimen kiinnitys ruuvien alle sen saa lähemmäksi magneettia niin se alkaa taas toimia
Kiitos vinkeistä, pitää näitä kokeilla.
Onko se magneetti tosiaan kiinni jarrulevyssä? Ittellä se on kiinni pinnoissa.
Osassa pyöristä se on kiinni jarrulevyssä.
Näinhän se toki periaatteessa on. Mutta itse en kyllä jaksa muutaman kympin vikojen takia alkaa takuuhommiin, useimmiten paljon nopeammin saa vehkeet ajoon, kun korjaa itse. Toki riskinä on, että jos itse korjaa ja munii jotain, niin sitten ei välttämättä takuukaan enää korvaa, mutta eipä nämä sähköfillaritkaan nyt mitään rakettitiedettä onneksi ole.
Jos sen anturin haluaa itse vaihtaa, niin mikäli sen piuhan vaan saa pois ja uuden paikalleen ilman mosan irroittamista, niin vartin hommahan tuo on ja onnistuu työkaluilla mitä jokaisesta kodista pitäisi muutenkin löytyä.
Jos taas vaatii moottorin irrottamista, niin sit vaatii pientä harrastamista ja todennäköisesti eturattaan lukkorenkaan avaamiseen työkalun. Omassani ainakin jää moottorin kiinnitykset eturattaan taakse, siten että vaatii eturattaan irrottamisen, jotta ne saa avattua.
Ok. Aina oppii jotain uutta
Jos ei tiedä missä on vika, niin vika voi olla missä tahansa.
Olen ajanut kaikilla (yli 20 000km)shimano 5,6, 7,8, moottoreilla. Tuota koodia en ole onnistunut saamaan.
.Ellei ole rutkasti pyöränlaittokokemusta, niin minun mielestä ei kannata alkaa moottorin irroitus/kiinnitys hommiin. Vaatii erikoistyökaluja, ainakin lukkorenkaan irrotukseen. Virta johdon joutuu yleensä irrottamaan ja se on aika hankala, niiden takaisin laittaminen on keljua. Nuo anturin johdot on helppoja.
Monesti nämä "viat" näkee ammattimies hetkessä.
Joskus ne on aivan yllättäviä.
Varsinkin silloin kun asiasta mitään ymmärtämätön alkaa säätämään.
Höpöhöpö, moottorin irroittamiseen ei kyllä tarvita rutkasti pyöränlaittokokemusta, varsin yksinkertainen homma se on, eli ihan perustaidoilla kyllä pärjää. Toki jos työkalut ei niin sanotusti pysy lainkaan kädessä, niin parempi jättää homma niille joilla pysyy.
Kampi irti, eturatas irti ja moottorin 6 pulttia auki, niin motti on irti. Jos haluaa vaan nopeusanturin vaihtaa, niin eipä siinä muita piuhoja tarvitse edes irroittaa. Tosin en myöskään ymmärrä mitä vaikeaa/hankalaa niiden muidenkaan johtojen irroittamisessa/kiinnittämisessä on.
Eturattaan lukkorenkaan (huom. vasenkätinen kierre) avaamisen lisäksi siihen ei mitään erikoistyökaluja edes tarvita, enkä sitäkään nyt miksikään kovin erikoistyökaluksi laske sanan todellisessa merkityksessä, kun niitä saa Verkkokauppa.comistakin. Toki niitä on muutamia erilaisia, joten pitää vaan valita oikea.
Moottoria takaisin kiinnittäessä vetopuolen pultit ensi kiinni ja sitten toinen puoli. Kiristysmomentti on 10-12,5Nm.
Momenttiavain on hyvä olla moottoria kiinnittämisessä, niin saa pultit ohjearvoihin, mutta se nyt kannattaisi löytyä jokaiselta pyöränomistajalta muutenkin, jos aikoo jotain huoltoja itse tehdä.
Tuosta Shimanon EP8 jälleenmyyjän opas vielä luettavaksi niin siitä löytyy kuvalliset ohjeet moottorin irrottamiseen ja moneen muuhunkin hommaan.
Valmistajat ja pyöräliikkeet on tottakai sitä mieltä, että mitään ei pitäisi itse mennä tekemään ja kaikki vaatii aina ammattimekaanikon, se on sitä jälkimarkkinointia ja osa bisnestä.
Eemeli82 muokkasi tätä : 10.11.2024 at 15.28
Ei tuo nopeusanturin vaihto mitään moottorin tai eturattaan irroittamista vaadi, pelkän liittimien suojuksen että pääsee niihin käsiksi. Rikkinäinen anturi johto irti moottorin liittimestä, johdon liittimeen naru tms. kiinni ennen pois vetämistä, narulla uudenanturin johto vedetään moottorin liittimille.
^Riippuu pyörästä. Kuten aiemmin kirjoitinkin, niin ei vaadi mikäli se piuha on reititetty niin, että sen saa sieltä vedettyä pois ja uuden tilalle vaikka tuolla narumenetelmällä. Ei vaan kaikissa pyörissä onnistu, se voi olla jopa nippusiteellä kiinni jossain siellä moottorin takana/alla, jolloin myös vaatii moottorin irrottamisen.
Omassa pyörässä oli johdot ja jarruletkut nippusiteillä kiinni moottorin alla/takana, joten ei sieltä olisi tullut mikään pois vetämällä.
Latauspistokettakin vaihtaessa ihmettelin miksi se ei tule sieltä rungon sisältä reiästään vetämällä pois sen verran, että saa sen liittimen irti, vaikka liitin näkyi muutaman sentin päästä pistokkeen reiästä. Tiputin moottorin pois, niin huomasin, että se piuha oli kierrätetty jarruletkun ja tuon nopeusanturin piuhan alta siten, että ei tullut siksi vetämällä riittävästi ulos.
Moottorin irrottaminen on sen verran helppoa, että itse aika herkästi otan sen pois, jos tarvii piuhoja/jarruletkuja/vaijerin kuoria vaihtaa, niin saa helpommin ne vedettyä sieltä alta. Tuleepahan samalla putsailtua mahdolliset paskat sieltä pois.
HUOM! kyseessä Shimanon EP8.
Miksi sinä kammet ja eturattaan irroitat moottorin irroituksen yhteydessä, ei ne ole esteenä irroitukselle.
^Mulla nimenomaan EP8:ssa 34 hampaisen eturattaan kehä on kahden takimmaisen kiinnityspultin edessä, joten vetopuolen kampi ja se eturatas on irrotettava, jos ne meinaa avata. Niiden kahden pultin kannoista vain puolet on näkyvillä, joten varmaan jos on isompi eturatas, niin vois mahtua avaamaan ilman eturattaan irroittamista, mutta tuossa ainakin on mahdotonta. Jos eturatas on spiderilla niin vois riittää vaan sen hammaskehän irrotuskin, jolloin kampea ei tarvinne irrottaa. Vaan mulla ei ole spiderilla.
Jos ne pultit ei ole sen eturattaan takana, niin eipä sitä ja kampea tietenkään silloin tarvitse irrottaa. Pyöriä ja niiden eturattaita on erilaisia.
Kirjanmerkit