Onko kokemuksia ko. kaupasta sähköpyörän ostamisesta? Firman nettiosoite on www.jonito.com
Onko kokemuksia ko. kaupasta sähköpyörän ostamisesta? Firman nettiosoite on www.jonito.com
On yhden pyörän verran ja mallikkaasti sujui se tilaus ja toimitus
Tämä näyttäisi kuuluvan työsuhdefillarifirma Vapaus Bike Finlandin ulkomaisiin yhteistyökumppaneihin. Sen perusteella voisin luulla että on luotettava firma.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Älkää ostako täältä mitään. On menossa konkurssiin. Oma takuukeikka kesken ja näyttää että jää sieltä rahat saamatta korjauksesta jonka teetin Suomessa.
Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.
Irtisanoudun jyrkästi kaikista mielipiteistäni.
Eli melkein tai lähellä konkkaa oltiin tai ehkä jo oltiin jossain selvitystilassa, mutta hyvin näkyy käyneen...Das Lübecker Fahrradgeschäft Jonito hat eine Insolvenz überstanden. Der Laden mit den Rädern der Spitzenklasse hat neue Investoren.
PS Chat GPT voisikin kertoa miten hänen tapauksessaan lopulta kävi?
Ei hyvin. Artisti maksoi viulut.
Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.
Irtisanoudun jyrkästi kaikista mielipiteistäni.
Sitoomus oli mutta korjaus kesti sen verran että ehtivät kai mennä siinä välissä selvitystilaan ja asia lakkasi kiinnostamasta.
Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.
Irtisanoudun jyrkästi kaikista mielipiteistäni.
Joo, varmaan selvitystilassa eivät enää pysty hoitamaan (tai/ja halua hoitaa) aikaisempiin myynteihin liittyviä korvauksia.
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Teknisesti tuo on käsittääkseni hoidettu siten, että vanhan yrityksen (Jonito GmbH, y-tunnus HRB 21855 HL) on annettu kaatua ja tilalle on perustettu uusi yritys Jonito Bikes GmbH (y-tunnus HRB 24467 HL). Molemmilla on sama toimitusjohtaja ja hallituksen PJ.
Todennäköisesti uusi rahoittaja ei ole halunnut ottaa vanhan toiminnan vastuita itselleen vaan tase on puhdistettu tuota kautta ja uusi yritys on ostanut vanhan käyvän omaisuuden (toimitilan vuokrasopimuksen, työsopimukset, varaston). Uusille asiakkaile puhdas tase on tietysti turvallisempi.
Tässä(kin) markkinatilanteessa suosittelisin kuitenkin tekemään hankinnat joltakin vakavaraisemmalta toimijalta. Kai niitäkin vielä löytyy. Oma tappioni oli onneksi varsin vähäinen mutta kyllä sekin harmittaa.
Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.
Irtisanoudun jyrkästi kaikista mielipiteistäni.
Näkemättä Jonito Bikesin tasetta ja vertailuyrityksen tasetta on aika mahdotonta sanoa onko Jonito vakavarainen tai onko se enemmän tai vähemmän vakavarainen kuin joku muu, johon sitä vertaa. Ainoa asia mitä tilanteesta voi jollain lailla ulkoa päin arvioida on, että uusi yritys on niin uusi ja varastoarvo todennäköisesti niin korkea, että harva lähtisi rahoittamaan sitä mallilla, jossa se varmasti kaatuu lyhyessä ajassa (vuoden tai parin sisällä). Ja jos edellinen yritys olisi ollut vaikeuksissa tahallisen toiminnan tai selkeän huolimattomuuden takia, rahoittaja tuskin sallisi samojen vastuuhenkilöiden kuten toimitusjohtajan jatkaa virassaan. Siksi siellä on todennäköisemmin katsottu, että aiemmat ongelmat on peräisin pääosin ulkoisista tekijöistä kuten pandemiasta johtuneesta tavaran yivarastoinnista.
Jonito joka tapauksessa näyttäisi olevan taho, joka koettaa hakea markkinaosuutta nimenomaan hintojen kautta, joten sillä oletettavasti on pienempi kate per myyty tuote kuin joillakin muilla. Näkeekö tuon sitten ostajana riskinä vai mahdollisuutena on jokaisen oma asia päätettäväksi.
Olin laiskempi enkä katsonut kuin ensimmäisen sopivan linkin. Mutta tosiaan, niinhän siinä saksaksi lukee - vieläpä selvästi, kun lukee ajatuksen kanssa - että konkurssissa käytiin (eli oltiin bankrott ja pleite), mutta pyöräliike selvisi.
PS Vilkaisin tuota jälkimmäistä firmaa ja se näkyy perustetun jo toissa vuonna eli hyvissä ajoin. Ei tietenkään välttämättä nimenomaan konkurssiuhan takia ja tämänkaltaisen operaation mahdollistamiseksi...
Ulkoapäin aikatauluja ja niiden syitä voi tietysti vain arvuutella. Joka tapauksessa pyöräliikkeissä kysynnän väheneminen pandemian jälkeen on todennäköisesti nähty jo aikaa sitten. Ensin kuntoilun osalta kun sisäliikuntapaikat avattiin ja sen jälkeen työmatkapyöräilyssä kun julkinen liikenne taas muuttui normaaliksi. Joten varmaan ennusmerkkejä on ollut jo pitkään, noista tapahtumista on jo vuosia aikaa.
Talousvaikeuksissa oleva pienikin yritys voi pysyä hengissä huomattavan pitkään. Ensimmäinen puoli vuotta laskupino vain kasvaa ilman suurempaa ongelmaa. Seuraava vuosi menee helposti velkojille selittäessä, että "kyllä nyt on parempaa näkyvissä" ja "rahoittajan kanssa on just neuvottelut käynnissä". Sen jälkeen tehdään maksujärjestelyt ja vuoden verran kokeillaan toimiiko se. Päämiehille palautellaan tavaraa ja saadulla rahalla maksetaan pois pahimmat rahan perijät, mikä ostaa taas lisäaikaa. Lomautetaan henkilöstöä, jätetään oma palkka nostamatta. Ja lainaillaan vähän sukulaisilta, tyhjennellään omia säästöjä, faktoroidaan kaikki kurantit saatavat. Sen jälkeen, kun joku velkoja vihdoin ottaa herneen kunnolla nenään niin pyöritellään papereita, tehdään tilintarkastuksia, sovitaan velkojien kesken miten edetään. Taas hurahtaa vuosi.
Jos tase on kuralla, ei ole mikään ihme, jos pelkissä rahoitusneuvotteluissa menee vuosi tai pari. Merkittävä osa rahoittajista kävelee pois eikä halua ottaa riskiä. Siinä ajassa ehtii perustamaan useammankin yhtiön toiminnan jatkamiseen ilman, että taustalla on mitään poikkeavaa suunnitelmaa suuresta kuprusta.
Valtaosa yritysten talousvaikeuksista ei johdu tahallisesta väärinteosta vaan huolimattomuudesta ja osaamattomuudesta yhdistettynä yrittäjän luontaiseen ylioptimismiin omasta tilanteesta. Kun siihen tulee jokin ulkoinen shokki päälle niin korttitalo romahtaa. Epärehellisyyttä alkaa ilmetä usein siinä kohtaa, kun ollaan jo vaikeuksissa. Kyse ei silloin ole siitä, että asia on tahallaan ajettu tuohon pisteeseen vaan pikemminkin se on selvitymisreaktio, jossa koetetaan keinolla millä hyvänsä pelastaa se mitä pelastettavissa on.
Ei muuta kuin riskillä vaan tilaus sisään Voihan se hyvin olla että kaikki menee vallan mainiostikin.
Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.
Irtisanoudun jyrkästi kaikista mielipiteistäni.
Koitin muuten Etufillarin kautta hankkia täältä pyörää ja eivät suostuneet enää ostamaan tuolta:
Kyselin sitten, että mielenkiintoinen päätös yhden kaupan perusteella, jos esimerkiksi joku kustomoitu pyörä tilattu tehtaalta ja lopullinen vastaus:"
Jonitolta emme valitettavasti tilaa enää johtuen siitä, että pyörän lähetys kesti kuukausia pidempään mitä luvattu eikä tilausta suostuttu esimerkiksi heidän päästä enää perumaan. Tämä luonnollisesti aiheuttaa työtä kaikkien päässä, joten tästä syystä kyseisestä liikkeestä emme enää valitettavasti tilaa."
"Tämä jonito tapaus on niin tuore, että on näköjään unohtunut poistaa nettisivuiltamme tämä. Käytetään luottokorttia ulkomailta tilatessa lähes aina, mutta ongelman tullessa vastaan niin luottokortti reklamaatio on työllistävä prosessi. Lisäksi mikäli pyörässä olisi jotain vikaa, niin takuureklamaatiot ei ole asiakkaidemme mukaan tullut hoidetuksi odotetulla tavalla aikaisemmin."
Harmi jos hyvällä pyöräliikkeellä on maine huonontunut. Itse hain marraskuussa 2021 tuolta ohikulkumatkalla Espanjaan sähköpyörän. Pyörä oli sovitusti kasattu ja ajovalmis. Maksu, pyörä telineeseen ja matka jatkui.
Hyvä että näitä tulee ihmisten tietoon kun yksittäinen kuluttaja on konkurssin sattuessa ja tavaran saamatta jäämisen tilanteessa viimeisenä rahanjaossa. Tuossa ei oikein luottokortillakaan maksu auta kun esim. Osuuspankilla on yksittäisen esineen maksimikorvaus 2000€.
Tässä asiassa lienee sen verran yksityiskohtia ja epäselvyyksiä, että muutama tarkennus on varmaan paikoillaan:
Jos ostat tavaraa verkossa luottokortilla, ostoa voidaan suojata usealla eri tavalla riippuen siitä miten osto menee jollain tavalla väärin. Syitä siihen, miksi jotain voi olla pielessä on esim se, että et pidä tavarasta, tavara on väärä, tavaraa ei toimiteta, tavara toimitetaan rikkoutuneena tai tavara rikkoutuu sen jälkeen, kun olet sen vastaanottanut. Jokainen edellämainitusta on hiukan eri tapaus ja suoja kuhunkin vaihtelee.
Kuluttajana tehtäviin etäostoihin EU-alueella pätee aina 14 päivän palautusoikeus. Siis vaikka mitään ei olisi väärin ja yksinkertaisesti vain haluat palauttaa jotain, palautusoikeus on voimassa kunhan teet palautuksen kahden viikon sisällä.
Jos tavaraa ei toimiteta tai se on toimitettaessa rikki, voit saada rahasi takaisin kuluttajasuojalakiin vedoten. Luottokorttimaksun palautus perustuu tähän lakiin. Laki ei aseta palautukselle ylärajaa eikä omavastuuta, mutta edellyttää että a) ostaja on kuluttaja, b) myyjä on yritys, ja c) osapuolet ovat EU-alueella. Koska laissa ei ole ylärajaa, sitä ei ole myöskään pankeilla eikä luottokorttiyhtiöillä - ei myöskään OP:lla - ja voit saada koko summan takaisin vaikka se olisi suurikin.
Kannattaa kuitenkin huomata, että kyseessä on nimenomaan kuluttajansuojalaki. Lakia ei sovelleta 1) jos kuluttaja ostaa kuluttajalta tai, (2) jos yritys ostaa yritykseltä, tai (3) jos yritys ostaa kuluttajalta. Se että Etufillari (yritys) vetoaa luottokorttireklamaatioon vastauksessaan, kertonee yhtä paljon Etufillarista kuin Jonitosta.
Lain vaatimusten lisäksi eri yritykset voivat vapaaehdoisesti tarjota lisäturvaa.
Yleisin on pidennetty palautusoikeus. 14 päivää on minimi, myyjä voi tarjota vapaaehtoisesti pidempää palautusaikaa muttei lyhyempää ja moni verkkokauppa tarjoaa vähintään 30 päivää palautukseen.
Jos yksityishenkilönä ostat tavaraa toiselta yksityishenkilöltä etkä saa tavaraa, rahaa ei saa takaisin ilman rikosilmoitusta ja tuomiota ellei kauppapaikka sitä takaa. Mutta esim jos ostat eBaystä, eBay takaa oston. Jos siis et saa tavaraa, eBay maksaa rahasi takaisin riippumatta siitä miten maksoit sen ja mistä päin maailmaa ostit. Luottokorttiyhtiöllä ja pankilla ei tämän palvelun kanssa ole tekemistä, se on eBayn oma. Mm tori.fi ei vastaavaa turvaa tarjoa vaan torikaupoissa olet käytännössä aina omillasi.
Osto voidaan myös vakuuttaa tapahtumille tavaran vastaanoton jälkeen. OP:n Tuoteturva on yksi tällainen vakuutus. Tuoteturva ei siis koske sitä saitko tavaran ja vastaanotitko sen ehjänä vaan sitä mitä tavaralle tapahtuu sen jälkeen, kun sait sen. Tuoteturvan tarjoaa OP (ei esim Visa) ja se siksi pätee kaikille OP:n korteilla tehtäville ostoille, mukaanlukien pankkikorttiostokset. Vakuutus on ilmainen ja alkaa automaattisesti heti, kun osto on tehty. Se on voimassa 180 päivää (OP Classic kortti) tai 365 päivää (muut kortit) ostohetkestä. Omavastuu on 75 euroa ja maksimikorvaus on 2000 euroa. Tuo on siis se 2000€ maksimikorvaus. Ja se ei siis koske sitä että saitko fillarisi vaan sitä että rikoitko fillarisi.
Kirjanmerkit