^^ Kuitenkin katkennut alumiini pultti helpoin porata pois. Ja tosiaan, jos pelkää alumiinia esim. pullotelineissä tai rungon muissa "kiinnityspisteissä" niin miksei sitten käytä titaania joka tietysti paras vaihtoehto!
Hissitolpan vaijeri rispaantunut. Käykö tuohon tilalle mikä tahansa esim. vaihdevaijeri vai pitääkö olla varta vasten hissitolpan vaijeri? Pyörä Orbea Laufey ja tolppa OC2 Dropper 31.6mm. Kiitos etukäteen.
Vaihdevaijereita noissa käytetään.
Mikäs näillä eturattailla on ero?
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osa...unt-chainring/
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/rac...chainring-26t/
Ylemmän luvataan olevan yhteensopiva 12s ketjulle, mutta alempi vain 11s?
Tarkoitus olisi käyttää Deore M6100 12s vaihteiston kanssa.
Joo, Racefacelta on myös Shimanon 12s vaihteistoille tarkoitetut eturattaat, mutta niissä kokoot alkavat vasta 30 hampaasta. 26T olisi optimi, mutta 28T vielä hyväksyn.
Ja tietysti kiinnostaa mitä eroa niillä Shimanolle markkinoiduilla rattailla on eroa linkattuihin?
^ketjuissa se ero on, siis 12s ketjuissa. Olen siinä käsityksessä, että NW-rattaan hammasprofiilin olisi oltava käytetyn ketjun kanssa sopiva.
^Paha tuohon sanoa mutta itse olen käyttänyt SRAM:n/Absoluten/Garbarukin/Alugearin NW rattaita SRAM:in/XTR:n/KMC:n ja YBN:n ketjujen kanssa ilman ongelmia.
Vaikka SRAM kehoittaa Eaglen vaihtajan ja pakan kanssa käyttämään omaa ketjua mutta ei se kyllä eturattaaseen ole mitenkään vaikuttanut.
Taitaa olla tuo alempi niin vanhaa varastoa vain että ei ollut vielä 12sp systeemejä. Iso erohan noissa on, että toinen on terästä ja toinen alumiinia.
Shimanon 12spd ketjussa on ns. Hyperglide+ ominaisuus ja niille siksi suositellaan niille tarkoitettuja eturattaita. https://bike.shimano.com/en-EU/techn...nology-hg.html
Hyvin on kyllä pelannut muillakin eturattailla.
Sram osasarjojen yhteensopivuus:
Mulla pyörässä on noin 2016 vuosimallin Sram GX 1x11 speed osasarja aikalailla kokonaisuudessaan, takavaihtaja taitaa olla "GX1 type 2". Mitkä takavaihtajat systeemin kans on yhteensopivia eli toimii kunnolla kun takavaihtaja otti pahemmin siipeensä ja täytys uusia jollain? käykö "Eagle" versiot tai jossain on myös tarjolla "Red" -mallia? ilmeisesti 2x11 mallit eivät ole yhteensopivia?
^Parempi varmaankin laittaa samanlainen tilalle? NX toiminee myös.
^ RED on maantiesarja ja Eagle kahdelletoista. Laita vaan NX/GX niin homma hoituu.
Kiitokset
1x11 GX vaihteistoa näyttäisi vielä löytyvän: https://www.ebikeparts.fi/Takavaihta...i-musta/harmaa
Red vaihtoehto kuitenkin mustan lisäksi pitkällä häkillä ja MTB käyttöön tarkoitettu https://www.bike24.com/p2128969.html, tuossa ei mainintaa 2.1 versiosta, tämän vuoden mallia kuitenkin.
Eipä näistä pysy kärryllä, kun en seuraa enkä juuri kalustoa päivittele kuin tarpeeseen... ja malleja tulee kuin sieniä sateella...
^Red on tuossa vain väri eikä RED joka on malli. GX:n saa saksanmaalta selkeästi halvemmalla.
Voiko Hollowtech II keskiölaakeri oireilla niin, että siihen tulee klappia, ja parin tuhannen kilometrin jälkeen taas? Mitään rahinoita en tunne. Olen kiristänyt kammen pultit näppituntumalla säädön jälkeen akselin rasvattuun päähän. Laakerin malli on Deore SM-BB52, jolle on kertynyt tiekilometrejä ehkä n.15-25t km, kammet Deore FC-M591. Rahinaa en laakerissa tunne.
Konelaakereiden syvin olemus ei ole minulle oikein auennut. Uusi keskiölaakeri on ostoslistalla, mutta eihän se auta, jos ongelma on esim. tavassani asentaa ja säätää kampi kohdalleen.
Niin kuitenkin varmaan muistat kiristää sen päittäisvälyksen ensin pois sillä keskimutterilla? Jos kampi on tiukka laakeriin, niin välttämättä se muovinen mutsku ei jaksa poistaa päittäisvälystä. Pieni pamautus rattaan puolelta kammen päähän ja sitten päätymuttterilla välys ei vetopuolelta pois. Sen jälkeen ne kaksi 6mm pulttia vuorotellen momenttiin kiinni.
Kuulostaa siis että päittäisvälys on vaan löysällä. Jos et kampia kiviin hakkaa, niin nuo keskiöt kyllä kestävät kauan.
Mitään klappia ei pitäsi tulla muutoin kuin laakerin loppumisen kautta. Jos päittäisvälyksen säätää kireälle niin käsittääkseni laakeri kuluu nopeasti. Välyksen säädöksi riittää, että kammet eivät pulttien kiristyksen jälkeen liiku sivusuuntaan.
Jos keskiölaakeri olisi tyyppiä "angular bearing", niin silloin ne vaatisivat oikean määrän esijännitystä kestääkseen. Mutta onko Shimanolla jossakin sellaisia?
Jos vaan kirii sen päittäisvälyksen pois niin laakeri taas toimii...
Tuleeko DT Swissin kiekkoseteissä mukana kasetille spaceria vai pitääkö lähteä vielä jostain kivijalasta metsästämään?
^Yleensä mainittu myyntitiedoissa jos tulee mukana. Siis lienee tarkoitat tuota 1.85millistä spaceria?
Juuri tuota, tuli mieleen kun pakka on XD ja takakiekossa XDR -vapari ja ne olisi kiva näperrellä heti paikalleen kun kelien puolesta ei kuitenkaan pääse ajamaan. Mitä nyt googlettelin niin on 50/50 tuleeko vai ei, jossain unboxingeissa ihmetellään mitä kaikkea muuta löytyy paketista mutta tuo puuttuu. Lähimpään liikkeeseen on kuitenkin 40km/siivu ajamista niin ei oikein varmuuden vuoksi jaksaisi lähteä. Ja ei ole mitään vanhoja laatikon perällä jemmassa kun tuo on käytännössä ihan sama mitä Shimanon vastaava.
Ei ainakaan muutama vuosi sitten ostetuissa ER1600 kiekoissa tullut mukana.
Joo, meni tilaushommiksi kun 70km päässä olisi lähimpänä hyllyssä. Eipä sillä mitään kiirettä ole kun pakkakin on vielä matkalla.
^Varmasti joku olis kirjemaksulla postittanut miljoonalaatikostaan...
Lähifillarikorjaamosta antoivat lopppukesällä pari "vähän käytettyä" ilmaiseksi, kun kävin kysymässä onko heillä noita välirenkaita myynnissä.
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Joissain rataspakoissahan on rattaiden välissä irtonaiset välirenkaat, kai sellainenkin (tai pari) toimii...
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
^^ Löytynee muttei kukaan kysynyt. Yhden tarvin kylläkin itse.
^ Ovat lienee selkeästi paksumpia kuin tuo spacer?
Näköjään 1 mm ja 1,85 mm on myynnissä ja taisi olla olemassa kolmaskin paksuus: https://www.bike-components.de/en/Sh...assette-p9904/
"Korotusrenkaan" paksuus kai vaihtelee sen mukaan millaisen pakan laittaa ja millaiseen vapaarattaan runkoon sen laittaa. 11 v. road vapaarattaan runkoon laitoin 9 v. pakan ja siihen piti laittaa tuo 1,85 mm korotusrengas.
Ei ole tullut mitattua noita rattaiden välissä olevia välirenkaita. (Ja kai niitäkin on eri paksuisia riippuen siitä moniko vaihteisesta pakasta välirenkaan ottaa...)
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Kirjanmerkit