Kyllä nuo teräksiset tänne myös kuuluu ja onhan tuo upea näiden kaikkie kuituisten rinnalla.
Itsellä oli ennen Ibistä Reynolds Pace ja olihan se hauska peli, voin huomenna tsekata painon ja muunkin infon...
Kyllä nuo teräksiset tänne myös kuuluu ja onhan tuo upea näiden kaikkie kuituisten rinnalla.
Itsellä oli ennen Ibistä Reynolds Pace ja olihan se hauska peli, voin huomenna tsekata painon ja muunkin infon...
Teräsrungot on lihonneet eniten OS-emäputkien ja 31,6 mm satulaputkien takia ja suhteessa enemmän kuin muista materiaaleista tehdyt. Noista yksistään tulee teräsrungossa helposti jo varttikilo lisäpainoa OG P-29-aikoihin verrattuna. Loput tulee sitten siitä, että loivemmat geot ja pidemmät joustot vaatii paksumpaa/paksuseinäisempää putkea.
Mun vanha Rockhound on mielestäni ihan köykäinen teräsmaasturiksi, kun se painaa siinä nykyään alla olevilla 2,35-tuumaisilla Ikoneillakin just alle 10 kg polkimien ja pullotelineiden kanssa. Vanhoilla pre-sähköpyöräajat 2,4” Ralliraneilla paino oli noin 9,5 kg. Mutta se on paljolti siitä kiinni, että kaikki turhat osat, kuten joustot ja vaihteet puuttuu. Mitään erityisen kevyttä osaa siinä ei ole. Salsan teräskeula, Stanin gen2 Crestit Hopen Pro2 SS -navoilla ja Revoilla, ikuinen BB UN-70, Middleburnit. Tanko ja tolppa on sentään kuitua ja jarrut kaiketi kevyehköiksi laskettavat Hope Race X2:set. Tolppa on uudehko hankinta, ehkä 5 vuotta sitten, kaikki muu on alkuperäistä yli kymmenen vuotta vanhaa.
Runko painoi alkuperäisenä 1,9 kg, mutta en muista paljonko Paragonin sliderit kasvatti painoa, ehkä noin 150 g. Täysjäykkänä se on erittäin mainio, mutta 100 mm jostokeulan kanssa kokonaisuudesta tuli turhan huteran oloinen. Yllättävän hyvin ja kauan se on pysynyt ehjänäkin. Ihan viiime vuosina tosin on maasturille on tullut ajoa aika vähän, kun kisaliekki hiipui ja lähimaastot on henkisesti loppuunajettuja. Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja länteä vielä kerran Tahkolle tms. josko se into taas siitä heräisi(?)
(Aika paljon Rockhoundista pitäisi saada kiekoista ja muista osista painoa pois, jotta sen saisi alle 9 kiloon joustokeulalla ja vaihteilla, joten pikkasen ehkä voi olla optimistinen tuon linkkaamasi pyörän mainostettu paino, mutta en jaksa laskea tarkemmin, että olisiko se teoriassa mahdollista. Voi olla, että olisikin.)
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Siis tuo Pace RC129 runko painoi 2.6kg ja täysjäykkänä hieman alle 10.5kg. En osaa sanoa että lasketaanko tuo "moderniksi rungoksi" mutta hauskanen pyörä oli kuitenkin polkuajossa.
Alle 8-kiloinen Sparkki kesti hyvin Tahkon kivikot, joten pyörän voinee todeta olevan maastokelpoinen. Alkukesä on tullut ajeltua vähän tuhdimmilla renkailla 8.1-8.2-kiloisena, mutta Tahkolle vaihdoin ihan piruuttani alle parin vuoden takaiset Renegade S-Worksit (edessä 2.3", takana 2.1"), jotta sain fillarin alle 8-kiloiseksi. Tahkon kivikoissa moista takarengasta täytyy toki ohjailla niin, ettei kyljet raavi kiviä, mutta kyllä se silti oli kuskin huono kunto, joka rajoitti vauhtia ylivoimaisesti eniten.
Kuva: Tarja Kivirinta
On se vaan komeaa katsoa kun kevyelläkin pyörällä ajetaan kunnolla. Ihan kauheasti ei kyllä ole vieläkään vauhdissa hävettävää. Hattua pois.
Mä en ole kauheasti painosta maantiellä välittänyt, mutta maastossa voisin oikeastikkin kuvitella kevyen fillarin olevan kiva ajaa.
Kotona onkin jo 1300gr kiinankuituinen kiekkosetti odottamassa mondrakerin vieressä. Taisi olla 30mm sisäleveydellä. Saas nähdä miten kestää ajoa.
Tuossa f-podiumissa taisi olla kanssa suht kepeä runko, eli sinne 10kg tuntumaan pääsee varmaan suht helposti.
Mulla on Lightbicyclesin id30 ja noin 1500g kiekot kestäneet jo kolme kesää aika huoletonta murjomista. Kokonaismassa lähentelee sataa kiloa. Kyllä nuo kuitukiekot hyvin kestää. Sää oot varmasti kevyempi niin en usko ongelmia ihan heti tulevan, jos kiekot kunnolla kasattu.
^^ 1500grammaiset ei ole kevyet, suht peruspainoiset...
^ Mitkä navat noissa on, AliBabaa myös? Onkohan painorajaa ilmoitettu?
Ne on maastopyörässä jolla ajetaan oikeasti maastoa säälimättä ja renkaat ei pysy aina maassa. Lisäksi ne on kohtuu leveät. Et tiedä näistä asioista taas mitään. Ihan eri asia kuin ne 18mm sisäleveät maantiekiekot…
^ Mutta eivät tosiaan kevyet, nuo Päättömän ovat muttei 1500grammaiset, sanot mitä tahansa. Omat maastokiekot ko. painon kummallakin puolella ja nekään ei ole keveitä.
Ajotyyliisin en puutu ja tuskin sinunkaan kannata osoittaa tietämättömyyttäsi puuttumalla toisten.
Missä kohti muuten väitettiin, että nuo on kevyet ja missä kohti puututtiin ajotyyliisi? Taas oma päähänpinttymäsi että pääset jankkaamaan...
Hirveät ankkurit tuollaiset 1300g kiekot kun alle kiloisiakin on olemassa...
Höpö,höpö... Oletkos huomannut että tämä topic on keveille joten pysy asiassa. No sanotaan että nuo 1300grammaiset todella kevyet sun ankkureihin verrattuna. Tottakai keveitä on mutta kestääkö ne aikuisen alla, se taas eri kysymys.
Oletkos huomannut, että tässä kysytään mielipidettä mikä on se kevyt? Haluatko rajoittaa muiden mielipiteenvapautta.
Se keveys on myös suhteellista ja käyttötarkoituksesta kiinni, että mikä missäkin käytössä kestää...
Ei muuten jaksa sataa ;-))) Lähde sinäkin terassille ja rentoudu!
Tänään kasailin tota mun Scott Spark 10 täysjoustoa uudelleen kasaan kun se tuli laitettua osiksi ja punnitsin jokin aika sitten kaikki osat. Saan siihen mitä todennäköisimmin tämän viikon keskiviikkona kevyet, huolletut ja ilmatut käytetyt Formula R1R jarrut mitkä painaa vielä yhteensä 335 grammaa. Punnitsin sen tänään ja paino on lukkopolkimineen nyt 7875 grammaa ilman noita Formulan jarruja. Jarruadapterit ja jarrulevyt on kiinni. Paino tulee siis olemaan 8210 grammaa.
Siitä lähtee vielä 60 grammaa pois kun saan joskus sen Mcfk:n hiilikuituisen satulatolpan (109 grammaa) nykyisen lyhennetyn KCNC Scandium tolpan (169 grammaa) tilalle. Lopulliseksi painoksi tulee siis 8150 grammaa.
Vaihdoin samalla uuden Race Facen keskiön (87 gr), Extralite Hyperstemmin (70 mm pitkä, +-6 astetta ja paino 63 grammaa) sekä siihen DT Swiss XRC 100 hiilikuitukeulaan Extraliten Ultrastar 4 expanderin (4 gr). Takaiskarin pultit vaihtui titaanisiin (9 gr 2 kpl) jotka oli puolet kevyemmät kuin teräspultit (18 gr 2 kpl). Nyt on kaikki pultit vaihdettu mitä piti vaihtaa ja monissa osissa on jo valmiiksi titaanipultit. Vaihdoin myös uudet Tuboliton S-Tubo sisärenkaat samalla kun kasasin pyörän. Ne oli 40 gr kpl.
Olen ihan tyytyväinen lopulliseen painoon vs. käytetty rahamäärä koska sain tähän DT Swiss XRC 100 hiilikuitukeulan (430 euroa) ja DT Swiss XRC 300 hiilikuitukiekot (220 euroa) käytettyinä sopivaan hintaan. Hiilikuituinen Race Face ohjaustanko maksoi vaan 30 euroa yksityiseltä uutena. Race Face Next SL G5 hiilikuitukammet ostin myös yksityiseltä uutena edullisemmin 300 eurolla ja mukaan tuli käytetty ok kuntoinen eturatas ja käytetty ok kuntoinen keskiö.
Asensin tänään = eilen kun vuorokausikin jo vaihtui ne Formula R1R jarrut kiinni ja ne painoikin 40 grammaa enemmän eli 375 grammaa yhteensä etu- ja takajarru. Se 335 grammaa oli ilman jarrupaloja. Scott painaa nyt siis 8250 grammaa ja Mcfk hiilikuitutolpalla paino menee vähän alle 8200 grammaan. Oletettavasti 8190 grammaan. Ihan kevyt se oli nostaa jo nyt varaston seinälle...
Jos sen hiilikuituisen takaiskarin vielä joskus hankkisi niin sillä vielä kevenisi hiukan lisää. En halua käyttää mitään liian rimpuloita renkaita joten Continental Race King 2.2” (535 grammaa kappale) saa olla tässä jatkossakin. Samoin edessä 180 mm jarrulevy ja takana 160 mm. Tässä on vielä ne Centerlock levyt eikä 6 pulttiset. Pysähtyy vähintäänkin tehokkaasti noilla jarruilla kaikissa tilanteissa.
Mikä on mielestäni kevyt maastopyörä. Alamäkifillareihin ja endurofillareihin en ota kantaa, ne saa kaiketi vähän enemmän painaakin. Mutta jos puhutaan xc-fillareista niin kaikki alle 10kg on minun mielestä kevyitä, täysjoustona ja jäykkäperäisenä.
Tässä tänään otettu kuva tosta vm. 2010 26” Scott Spark 10 täysjoustosta. Painoa 8250 grammaa kuvan kokoonpanossa. Vielä pitäisi satulatolpaksi hankkia kevyempi hiilikuituinen. Muuten pyörä on ns. ”valmis”. Tätä ei ole rakennettu vain keveys edellä kun jarrutkin on edessä 180 mm ja takana 160 mm eikä ne perinteiset 160 mm ja 140 mm. Renkaat on Continental Race King 2.2” ja nekin painaa 535 grammaa kappale. Ohjaustankona on 725 mm leveä Race Facen hiilikuituinen low riser mallinen. Mitään dropperi satulatolppaa tässä ei tietenkään ole kun ne on kaikki niin järkyttävän painoisia ankkureita…
Tänään punnitsin ton Scott Spark 10 täysjouston uudelleen samalla vaa’alla, mutta tarkemmin eli virittelin sen vaa’an roikkumaan varaston kattotuolista että sain pyörän roikkumaan etukiekosta alaspäin. Tarkka paino 8235 grammaa, joten 8175 grammaa tai ihan vähän alle pitäisi olla mahdollinen kevyellä hiilikuitutolpalla (noin 60 gr kevyempi). Pyörän paino on silloin aika tarkkaan siis 18 lbs (paunaa).
Muuten, Ashiman kuuspultti levyt adapterilla tulee kevyemmiksi kuin NOW8 centerlock levyt...
Kevyet levyt kiven alla kun NOW8 loppu kaikkialta paitsi italiasta ja kivat rahdit... Adapteri toimii aivan samalla lailla kuin CL levykin...
^Ok onhan toi sitten siinä tapauksessa ihan hyvä vaihtoehto. Omaan pyörään en ala kuitenkaan muutaman gramman painonsäästön takia adaptereita laittamaan kun on nyt hyvin toimivat tehokkaat Formula R1R jarrut uudenveroisilla NOW8 CL levyillä (180/160 mm) ja tuli ne kevyet Absolut Blackin CL mutteritkin silloin noihin hankittua. Kaikissa muissa pyörissäni on 6-pulttiset levyt paitsi tässä Scottissa kun sen kiekot oli DT Swiss 240S CL navoilla.
Valitettavasti kuuspulttiset katoavaa tavaraa tänä päivänä, viimeiset kunnon kuuspultti kiekot teettänyt. Adapteri on aivan yhtä hyvä kuin varsinainen CL levykin ja kun ei muutakaan tähän hätään keksinyt.
Itsellä nyt pohdiskelua tuohon titaanin sopivan kapean tangon löytäminen ja huomasin että apu lähellä. Täysjäykässä tuollainen lowriser minkä saa lyhennettyä tuollaiseksi 540milliseksi helposti ja geometriakaan ei muutu kummasti pienellä stemmikikkailulla...
On talven kynnyksellä (positiivinen/negatiivinen, miten määrittää) ongelma kun ei oikein tiedä mistä keventäisi inhimillisellä budjetilla?
Oma talli:
Sähkötraili 160mm 22 kg
Etujousto-läskipyörä 120 mm 14 kg
Täysjousto-enduro 180 mm 13 kg
Noihin lukemiin on pääsee helposti jo hintaluokassa 6 000-10 000 €.
^ Puhuttiin kevyistä.
Eikös fillarin massa tulisi suhteuttaa sillä ajavan henkilön massaan? Onhan sillä eroa painaako se pyöräilijä 50 kg vaiko 150 kg.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
^ Kyse siis MAASTOPYÖRÄN painosta, ei kuskin. Tietenkin kaikkea voi suhteuttaa ihan mihin vaan, vaikka maan vetovoimaan ja kuun asentoonkin.
Oikeastaan ainoa seikka mikä pyörän ja kuskin painon suhteeseen tässä ketjussa vaikuttaa on nuo valmistajien antamat painorajat.
Kirjanmerkit