MPmessutSumekoGiantRide
Sivu 478 / 486 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 378 428 468 476 477 478 479 480 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.311 - 14.340 / 14573

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #14311
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    15.935
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Toi on melkolailla ääripää siitä, millainen mun mielestä on hyvä ajoasento ja todennäköisesti aika monen fyssarin mielestä myös. Lantio pystyssä, selkä rajusti kyyryssä ja niska ihan jäätävällä 90 asteen mutkalla. Täydellinen asento ainakin siihen, jos haluaa välilevyn pullistuman niskarankaan.

    Vielä, jos kuskilla sattuisi olemaan plussavahvuudet laseissa ja joutuisi linssien prismavaikutuksen takia kääntämään päätään vielä pystympään, niin sitten olisi ihan ”täydellinen” paketti

    Tosta pitäisi taittaa lantiota eteen reilusti, jotta saisi selän suoremmaksi ja sitä kautta niskan järkevämpään asentoon. Mutta se vaatisi pitemmän rungon tai vielä pitemmän stemmin. Lantion saaminen oikeaan asentoon satula noin edessä vaatisi todennäköisesti satulaan tilttiä nokka alaspäin, mutta sitten käsille tuleva paino kasvaisi entisestään.

    Oliskin kiva saada yksi pyöräilyyn perehtynyt fyssari mukaan tähän keskusteluun. Jykä? Anyone?
    Ei kannata katsella noita kuvia, et sinä noin halua ajaa. Gravellia on monta lajia.

    https://theradavist.com/the-rough-ro...rve-gmx-steel/

  2. #14312
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    15.935
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Ok. Kysyin väärinpäin
    Joo, se on katsos tosi hankala vaihtaa siihen olemassa olevaan runkoon sitä pitkää emätputkea. Stemmin voi vaihtaa.

    Ja esim tuossa dylanin tapauksessa olisi mahdoton ottaa suurempaa kokoa, koska stack kasvaisi tolkuttoman isoksi.

  3. #14313
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    1.798
    Jos hänelle suunniteltaisiin tai piirrettäisiin pyörä nykyisillä kontaktipisteiden paikoilla (pelkästään), niin mutuna se voisi olla
    - satulatolpan kulmaa 2-3 astetta suuremmaksi, tolpan pää siirtyisi noin 3 cm eteenpäin ja satula olisi suunnilleen keskellä tolppaa,
    - reachia pari senttiä pidemmäksi, jolloin noin 125 mm stemmi olisi ok
    - ja ehkä stackia 1 cm matalammaksi ja käyttöön 1 cm spaceri samalla stemmikulmalla, joka antaisi vähän enemmän pelivaraa muutoksille

  4. #14314
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.480
    Joku viisaampi edellisellä sivulla totesi: "Tuo on hyvä esimerkki pyörästä jossa runko ei ole käyttäjälle sopiva"
    Mutta se olikin...
    Toihan on törkeän hienon näköinen juuri noin. -vielä viisaamman mielestä.


  5. #14315
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    15.935
    Jos vähän aiheeseenkin.

    Huomasin, että bikester on alkanut myymään active gravelleja. Nämähän olivat larun pyörän open mold runkoihin kasaamia fillareita?
    Aika siistiä, jos yritystä saadaan eteenpäin ja kauppa pyörii jo bikesterinkin kautta.

    https://www.bikester.fi/fi/articles/...rat?brand=1255

    https://activebikes.com/polkupyorat/

  6. #14316
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    15.935
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Joku viisaampi edellisellä sivulla totesi: "Tuo on hyvä esimerkki pyörästä jossa runko ei ole käyttäjälle sopiva"
    Mutta se olikin...
    Toihan on törkeän hienon näköinen juuri noin. -vielä viisaamman mielestä.

    Missäs kohtaa olen väittänyt vastaan, etteikö tuo olisi hyvä esimerkkki fillarista joka ei ole rungoltaan sopiva?

    Hieno tuo pyörä silti on. Jos tuosta kaivelee sen feltin normi kuvan, missä ajetaan selkä suorana flanellipaita lepattaen, niin ei se ole niin hieno.

  7. #14317
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.831
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei kannata katsella noita kuvia, et sinä noin halua ajaa. Gravellia on monta lajia.

    https://theradavist.com/the-rough-ro...rve-gmx-steel/
    Totta, pro-gravelli ei kosketa mua eikä tietääkseni ketään muutakaan tänne kirjoittelevista muuten kuin korkeintaan joidenkin päiväunissa

    Kiitti pyörävinkistä, mutta tätä menoa mä luulen, että mun seuraava pyörä on ennemmin jotain tuohon suuntaan. Tuo Curve on ihan liian race mulle.

    Jos harrastegravellissa aerona ajaminen on se, mistä saa kiksit, niin melkeinpä kannattaa harkita tempotikkuja. Niiden kanssa useimpien on helpompi saada kädet niin eteen, että ei tartte vääntäytyä omituiselle mutkalle ja välttyy turhilta vaivoilta pidemmässä juoksussa.

    (Sä ehkä vähän unohdat aina sen, että meillä on perheessä jonkun värinen sm-mitsku aika-ajostakin, joten aeroajoasennotkaan ei kuitenkaan ole mulle ihan vieraita. Varsinkin kun huomioi sen, että yksi ihan lupaava kilpapyöräilyura katkesi välilevyn pullistumaan..)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #14318
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Toihan on törkeän hienon näköinen juuri noin.
    Totta, on törkeän hienoa kun nupit on kunnolla kaakossa. Mutta mun mielestä taas tyylikäs olisi sellainen oikeasti pro-kuskille suunniteltu, tarkoitukseen sopiva, sairaan nopea runko.

  9. #14319
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    15.935
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti penyeach Katso viesti
    Totta, on törkeän hienoa kun nupit on kunnolla kaakossa. Mutta mun mielestä taas tyylikäs olisi sellainen oikeasti pro-kuskille suunniteltu, tarkoitukseen sopiva, sairaan nopea runko.
    Olisi joo. Noita ei taida vaan oikein olla.

    Siis nythän jenkit ovat alkaneet ajamaan tosi isoilla renkailla. Yleensä iso rengas yhdistetään muuhun kuin vauhtiin geossa. Felt varmaan lähimpänä nopeaa isolla rengastilalla.

    Esim se uusi grail on kyllä nyt vähän heikko julkaisu canyonilta.

  10. #14320
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    15.935
    Tuossa dylanin pyörässä siis vaan jotain härskiä. Korkea laippainen aerokiekko, mtb renkaat, väri ja överiksi vedetty hytti.

    Komea peli.

  11. #14321
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.884
    Mietityttää aletaanko sitä maastorengasjuttua nyt sitten omaksumaan valmistajien puolelta. Omassa ajossa gravel on kuitenkin ennemmin allroad kuin se että pitäisi ihan varta vasten pysytellä poissa asfaltilla ja saada jotain hyviä fiiliksiä kiuaskivipäällysteisistä huoltoteistä.

    Noh uutta pyörää en tietenkään tarvitse ja kohta varmaan mahtuu maantiepyöriinkin 40 milliset joten eipä tässä hätää

  12. #14322
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    15.935
    Voihan siihen aika 40mm kumit laittaa, vaikka +50mm mahtuisikin.

    Pehmeällä ja/tai karkealla se leveämpi on vaan aina nopeampi.

  13. #14323
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.626
    ^+50mm kumit tarkoittaa että maantiekammet+etuvaihtajan saa unohtaa. Ymmärrän että ammattilaisten kisoissa ja osaltaan harrastajillakin "enemmän on enemmän" -ajattelu valtaa alaa, mutta tarviikohan tavan tallaaja omissa ajoissaan moisia kumeja/ominaisuuksia? Jossain vaiheessahan maastopuolellakin yleistyi perus polkuajossa ne 160mm joustavat täysnotkut, mutta on siitäkin tultu takaisin päin. On ne leveät kumit kuitenkin kovalla alustalla taas hitaammat.

  14. #14324
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.366
    Tavan tallaaja ei varmaan niitä kumeja tarvitse, mutta tarvitseeko tavan tallaaja myöskään kapeampaa, epämukavampaa ja (mahdollisesti) asfaltilla hieman nopeampaa rengasta? Siinä mielessä olen samaa mieltä, että ehkä noilla Suomen paremmin hoidetuilla sorateillä ei 2.25" kumeja tarvitse, mutta taas monilla metsäautoteillä ne eivät ole mitenkään ylilyönti. Huippujen kisaaminen on kyllä eri asia kuin tavisten yksin lenkkeily. Leveästä renkaasta on varsinkin huonommalla alustalla etua, kun mennään 40+ km/h, ei tarvitse yrittää ihan jokaista kiveä väistää. Toisaalta vaikkapa Maxxis Aspen ST tuskin häviää edes asfaltilla paljoa nopeimmille gravel-kumeille. Eikä sillä kisatessa ole niin paljoa väliä vaikka hyvällä alustalla häviäisikin, kun siellä ajetaan kuitenkin porukassa. Taviksille kyse on sitten lähinnä omista mieltymyksistä ja reittivalinnoista.

  15. #14325
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    15.935
    Niin. Monasti se 45 on varmaan sopiva combo, mutta tekeekö se sitten pyörästä hitaampaa, jos esim talveksi mahtuu isompaakin nastaa alle lokarien kanssa.

  16. #14326
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.626
    No on ne maastokumit kuitenkin ajaessa eri tuntuiset, löysemmät ja epämääräiset varsinkin jos alusta on hyvä. Onneksi vaihtoehtoja nyt löytyy itse kullekin, ja pyörän voi valita kumeineen sitten tarpeen mukaan.

  17. #14327
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.366
    Paksummissa kumeissa tulee tosiaan ongelmia sopivien paineiden kanssa. Hyvät paineet soralle ovat turhan matalat asfaltille ja toisin päin. Toisaalta kesken lenkin jaksaa harvemmin pumppailla renkaita. Siinä mielessä 35-40mm kumit tuntuvat hyvältä kompromissilta, että samat paineet toimivat suunnilleen kaikkialla.

  18. #14328
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Voihan siihen aika 40mm kumit laittaa, vaikka +50mm mahtuisikin.

    Pehmeällä ja/tai karkealla se leveämpi on vaan aina nopeampi.
    Jos runko on suunniteltu +50 mm renkaalle niin olettaisin bb dropin myön olevan suurempi. 40 mm renkaalla kammet ovat matalammalla.
    Ja makuasia, näyttää aika hassulta.

  19. #14329
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    1.798
    Prokuskeille suunniteltuja runkoja on ainakin Trekiltä Domane RSL, joka nyt on enemmän Paris-Roubaix-allroad tyyppinen ratkaisu (2 -3 vuotta sitten tämäkin olisi ollut gravel runsaalla rengastilalla).
    Spessun Tarmacista oli aikoinaan sellainen prorunkosetti ja olisiko myös Roubaixin aiempi S-works versio ollut aika paljon matalampi ja pitempi kuin normiversio.

  20. #14330
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.087
    Itse veikkaan markkinan ajan kuluessa jakautuvan ns. allroad-pyöriin kuten tuo Domane, seikkailu/bikepacking-pyöriin, joissa on se noin 45-50mm rengastilaa ja sitten noihin mihin vaan pyöriin joihin mahtuu maasturin 2.25" kumi.

  21. #14331
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    15.935
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Itse veikkaan markkinan ajan kuluessa jakautuvan ns. allroad-pyöriin kuten tuo Domane, seikkailu/bikepacking-pyöriin, joissa on se noin 45-50mm rengastilaa ja sitten noihin mihin vaan pyöriin joihin mahtuu maasturin 2.25" kumi.
    Niin mä taas oikein en. Porukka alkaa tajuamaan kisoissakin, että se 45-50mm rengas on vaan nopein pehmeällä alustalla.

    Nythän siis jako on juurikin vähän tuollaista mitä kerrot, eli ison rengastilan gravellit on näitä seikkailupyöriä ja tosiaan esim toi uusi kisamainen canyon ei edes niele 45mm kumia mukisematta.

    Esim se 45mm renkaan sopiminen leveän kehän kanssa hyvällä tilalla mudalle vaatii rungolta kyllä sen 2" clearancen.

  22. #14332
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin mä taas oikein en. Porukka alkaa tajuamaan kisoissakin, että se 45-50mm rengas on vaan nopein pehmeällä alustalla.

    Nythän siis jako on juurikin vähän tuollaista mitä kerrot, eli ison rengastilan gravellit on näitä seikkailupyöriä ja tosiaan esim toi uusi kisamainen canyon ei edes niele 45mm kumia mukisematta.

    Esim se 45mm renkaan sopiminen leveän kehän kanssa hyvällä tilalla mudalle vaatii rungolta kyllä sen 2" clearancen.
    Niin pointti on lähinnä se, että noi pienen rengastilan gravelit kuten uusi Canyon Grail tulee katoamaan noiden leveällä rengastilalla varustettujen maantiepyörien tieltä joita sitten myydään allroadeina siinä kun ennen enduranceina.

  23. #14333
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.831
    Uusi Vaultti. Alkaa olla pituutta vähintään riittävästi: medarissa eff. vaakaputki 58,6 cm. Rumahan toi on ja reikiäkin on enemmän kuin riittävästi, mutta muuten vaikuttaa aika hyvältä. Keula 415 mm ja tuollaiset ohuet jalat, niin voisi olettaa, että vähän joustaisikin. Pitää varmaan mennä Ridemoreen testaamaan, kunhan saavat noita.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #14334
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.060
    ^ Joskus kun keksisivät pyöriin jotain persoonallista ja muunkin värin kuin tuon mattamustan, boooring!

  25. #14335
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.831
    No jos pistaasi?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #14336
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.060
    ^Joku vois määrittää lapsen paskan väriseksi mutten kommentoi kun ei ole kokemusta.

  27. #14337
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...Rumahan toi on...
    On karsea. Miten tuo satulaputken sisennyskaarikaan ei mätsää kiekon muotoon.


  28. #14338
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.087
    Joo, onhan se ruma. Toi Iso Flex kai tekee tosta koko satulaputken alueesta typerän näköisen.

    Aika korkeakin kyllä. En oo ihan varmaan tykkäisinkö. Varmaan kyllä kalliskin.


    Turusta ei näemmä taas tule kuin turhaa mölinää.

  29. #14339
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    1.798


    Pivotin sivuilta. Eli voisiko tuon lukea niin, että jos valmistajan mielestä liian korkea, niin ei muuta kuin kokoa alaspäin ja pitempää stemmiä = mainostettu versatile geometry


    To ensure the best sizing, we recommend that you visit your local Pivot dealer to get a professional fit and refer to our geometry chart to check your measurements. However, we can provide a rough guideline. Keep in mind the Vault’s geometry was designed considering our spec of 60-70mm stems. This allows you to size down and run a longer stem if preferred to get a more traditional fit.

  30. #14340
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.831
    Juu noin noilla pitkän reachin rungoilla ajavat prot ainakin tekee. Swensonkin ajaa S-kokoisella Stigulla ja toosi pitkällä satulatolpalla. Siltikin, että Stigu taitaa olla Vaultia matalampi edestä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •