ElectrobikeRideSumekoTrekAlltricks
Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: Väärä vaihtaja pyörässä?

  1. #1

    Väärä vaihtaja pyörässä?

    Moi,

    Ostin pojalle ihan perus lasten/nuorten maastopyörän. Reilun kuukauden ajon jälkeen takavaihtaja oli jostain syystä mennyt pinnojen väliin ja vaihtajan korvake vääntyi.

    Korjaustoimenpiteitä tehdessä ja vaihteita säätäessä tuli mystinen tilanne vastaan:
    Pyörässä on takana 8 ratasta ja edessä 2 ratasta. Takavaihtaja vaihtaa 8 kertaa kuten pitääkin. Mutta etuvaihtaja vaihtaakin 3 kertaa, vaikka rattaita on tosiaan vain 2 kappaletta ja vaihdevivussakin lukee "2 speed" ja siinä on esitetty numerot vain vaihteille 1 ja 2.

    Miten tuo voi olla mahdollista? Onko vaihdevipu sama 2 ja 3 vaihteisille pyörille ja se vain jotenkin säädetään aina kulloiseenkin tilanteeseen? Voiko takavaihtaja olla mennyt pinnojen väliin siitä syystä, että etuvaihtajan vaihdevipu on ollut väärä tai väärin säädetty? Vaikea sanoa, onko tilanne ollut alusta asti sama, kun ei tuo kymmenen vuotias tuollaista välttämättä huomaa

  2. #2
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.600
    Etuvaihtajassa voi olla trimmi, joka siirtää etuvaihtajaa vähän ulospäin mutta ei vielä nosta ketjua isolle rattaalle. Ideana on se, ettei ketju hankaa etuvaihtajaan kun takaa vaihdetaan niille pikkurattaille.

  3. #3
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.087
    Jotkut etuvaihtajan vivut käyvät 2/3 eturattaalle.
    https://www.bike24.com/p2175465.html
    Muistaakseni etuvaihtajan rajojen säädöllä 2 eturattaan järjestelmässä estetään vivun liikkuminen "kolmannelle" rattaalle.

  4. #4
    Mulla on tossa kauppapyörässä 2x10 Tiagra liipaisimet ja kolmesti se etuvaihtajan liipaisin naksahtaa eli siinä on tosiaan trimmi.

  5. #5
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Muistaakseni etuvaihtajan rajojen säädöllä 2 eturattaan järjestelmässä estetään vivun liikkuminen "kolmannelle" rattaalle.
    Noin tein aikoinaan 3x9 vaihteistosta 2x9 vaihteiston. Jos vivulla yrittää siirtoa keskimmäiselt' rattaalta isolle vaihtajassa rajoitinruuvi estää vahtajan liikkeen.

    Etuvaihtajan toiminta/ominaisuudet ei pitäisi vaikuttaa siihen meneekö takavaihtaja pinnojen väliin tai ei.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    19.993
    Jossain etuvaihtajissa "välinaksu" mikä trimmaa vaihtamaa, ei mitään tekemistä takavaihtajan vaurio kanssa, taitaa mahdollinen syy löytyä satulasta vaikkei isille kaikkea kerraltakaan.

  7. #7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Jossain etuvaihtajissa "välinaksu" mikä trimmaa vaihtamaa, ei mitään tekemistä takavaihtajan vaurio kanssa, taitaa mahdollinen syy löytyä satulasta vaikkei isille kaikkea kerraltakaan.
    Moro, ookko päissään?

  8. #8
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    288
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Moro, ookko päissään?
    Nythän on vasta aamupäivä, niin ajatukset ei välttämättä "kulje" selvin päinkään.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  9. #9
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.897
    Kolmelle tarkoitettu etuvaihtajan vipu toimii täydellisesti myös kahden rattaan kanssa. Ihan helposti vielä

  10. #10
    Vaikka olisi väärin säädetty, niin todennäköisin syy vaihtajan taittumiselle on kolaus joka taittaa korvaketta, jolloin pienimmälle vaihtaessa vaihtajan häkki koskettaa pinnoja. Takavaihtajan säädöt voivat myös olla pielessä, jolloin ketjut pääsevät putoamaan kasetin ja pinnojen väliin ja samalla vaihtaja ottaa kiinni pinnoihin jne. Tuota tilannetta voisi kenties edesauttaa se että etuvaihtaja vaihtaa liikaa sisäänpäin. Korjatkaa kokeneemmat jos olen hakoteillä

  11. #11
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    183
    Jos takavaihtaja vaihtaa 8 kertaa, eikä se silloin ole 9-pakalle.
    Pyörässä kun ei ole vapaata. Tuolloin siellä on 1 naksu liikaa.

    vaihde 1 - naksu -2- naksu -3- naksu -4- naksu -5- naksu -6- naksu -7- naksu -8- naksu HUPISIS
    8 vaihtajan pitäisi vaihtaa vain 7 kertaa.
    9 -vaihtajankin kai saisi periaatteessa vaihtamaan vain 7:sti kun säätää rajoitinta riittävästi, mutta miten 8 ja 9 pakan rattaiden väli, eli siirtyykö sopivan määrän yhdellä napsulla?

  12. #12
    Kiitoksia vastauksista! Tarkemmilla tutkimuksilla ja ohjeilla homma ratkesikin juuri tuolla esitetyllä tavalla, eli etuvaihtajan säädöillä sai rajoitettua sen ylimääräisen napsun pois.

    Korvakkeen sai onneksia väännettyä takaisin suoraksi. Viime kerralla kun sellainen katkesi, taisi uusi maksaa lähemmäs 30e + uusi takavaihtaja 30e. Ja kun tämä taitaa olla 3-4 kerta kun tässä perheessä takavaihtaja vääntyy pinnojen välissä
    T. 3 aktiivisen pojan 'isi'

  13. #13
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.070
    En ois tienny, että enää myytäis lapsille 8x2 pyöriä. Ehkä kannattais saman tein päivittää järkevämmäksi moderniksi 1x11 tms.

  14. #14
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.173
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uljaa Katso viesti
    9 -vaihtajankin kai saisi periaatteessa vaihtamaan vain 7:sti kun säätää rajoitinta riittävästi, mutta miten 8 ja 9 pakan rattaiden väli, eli siirtyykö sopivan määrän yhdellä napsulla?
    Triviaa: 7 ja 8 MTB-pakassa on sama ratasväli, eli toimii. 8v napa on yhden rattaan leveämpi kuin 7v napa.
    8-12v HG vapaarattainen QR- napa on sama 135mm, mutta pakka tihenee, eri vivut oltava takapakan mukaan siis. Shimanolla siirtäjän vipusuhteetkin vaihtelee.
    Edessä on helpompaa, kaikki toimii ristiin.

    Pieneen kiekkoon ei kovin pitkähäkkinen siirtäjä sovi, alkaa ottaa osumaa.

  15. #15
    Liittynyt
    12/2010
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    En ois tienny, että enää myytäis lapsille 8x2 pyöriä. Ehkä kannattais saman tein päivittää järkevämmäksi moderniksi 1x11 tms.
    No tuossa nyt minkäänlaista järkeä ole, yhtä usein menee paskaksi ja uusiminen vaan maksaa moninverroin enemmän.

  16. #16
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.600
    ^ No ei kait nyt sentään, 11s vaihtajan saa alle 30€.

  17. #17
    Liittynyt
    12/2010
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^ No ei kait nyt sentään, 11s vaihtajan saa alle 30€.
    No nyt joudun tosiaan myöntämään että väärässä olin. Aika hyvään hintaan ainakin germaanilta saa 11s takavaihtajan.

  18. #18
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    En ois tienny, että enää myytäis lapsille 8x2 pyöriä. Ehkä kannattais saman tein päivittää järkevämmäksi moderniksi 1x11 tms.
    Myydäänhän niitä aikuisillekin, eikös Claris ole edelleen 8sp.

  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    19.993
    Eiks lasten pyörissä olisi selkeästi järkevämpi tuollainen 1x voimansiirto? 9, 10 tai 11 ihan budjetin ja laatuvaatimusten mukaan.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  20. #20
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Myydäänhän niitä aikuisillekin, eikös Claris ole edelleen 8sp.
    Mutta kun kyse on maastopyörästä, eikö claris ole hinnat alkaen maantiesarja tai gravelsarja?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Eiks lasten pyörissä olisi selkeästi järkevämpi tuollainen 1x voimansiirto? 9, 10 tai 11 ihan budjetin ja laatuvaatimusten mukaan.
    Sen on juurikin noin.

  21. #21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Mutta kun kyse on maastopyörästä, eikö claris ole hinnat alkaen maantiesarja tai gravelsarja?
    On niin kasiosia hinnat alkaen maastopyörissäkin.

  22. #22
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    612
    7 ja 8 vaihteistojen etu on että uuden takavaihtajan voi käydä bilteman hyllystä muutamalla kympillä.
    9-11 osia saa melkein samaan hintaan mutta joutuu tilaamaan ulkomailta.
    Muutama nuoren pojan pyörä tullut vastaan mihin on saanut vaihtaa takavaihtajan 2-3 kertaa kesässä, etuvaihtajat ei rikkoudu melkein koskaan.

  23. #23
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.305
    Pari kertaa joutunut pojan pyörään hakemaan 10v. Deoren vaihtajan pikana yläfemmasta, hienoa kun löytyy hyllystä kohtuu hintaan: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osa...ihtaja-10-11s/

  24. #24
    9,10 ja 11v vaihtajia saa onneksi nykyään Motonetistä, joka melkein jokaisella isommalla kirkolla taitaa nykyään olla.

Samanlaisia aiheita

  1. Miksi pyörässä näin?
    By Hower in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 30.03.2024, 21.19
  2. Väärä koko ?
    By Massabanaani in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 17.12.2018, 23.06
  3. Aina väärä satula, laihan pepun syytä?
    By Mikkomoe in forum Varusteet
    Vastaukset: 45
    Viimeinen viesti: 12.12.2018, 11.22
  4. Väärä takavaihtajan korvake?
    By tonalt in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 23.06.2018, 19.12
  5. Aina väärä kadenssi
    By Del in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 02.08.2015, 19.40

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •