ImatraHelkamaHusqvarnaContinentalElectrobikeBikeshop
Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 120

Aihe: TEMU, piraatti pyöränosien paratiisi...?

  1. #61
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.574
    No otetaanpa esimerkiksi Sakatin kaivos jota ollaan suunniteltu kaksinkertaisesti suojellun Viiankiaavan alle. Sitä markkinoidaan maailmanluokan esiintymänä, mutta varmistetut kuparivarannot riittäisivät vastaamaan kahden vuorokauden ja nikkelivarannot yhdeksän vuorokauden globaalia kysyntää. Ja tuon kahden vuorokauden takia ollaan valmiita paskomaan merkittävä luontokohde.

    Entäs jos vaan vähennettäisiin tuotantoa, jätettäisiin jotain halparojua ostamatta sen verran että kuparia kulutettaisiin maailmassa puoli prosenttia vähemmän vuositasolla. Ostettaisiin kestävämpiä esineitä niiden kertakäyttöisten sijaan.

    https://www.hs.fi/alueet/art-2000010427851.html

  2. #62
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.322
    Kyllä tulee parempi mieli kun ulkoistetaan ympäristöhaitat kehitysmaihin, niin omat suojellut suomättäät säilyy. Sinänsä hyvä vinkki lopettaa tuon turhan krääsän ostaminen, mutta kulutuksen vähentäminen on aika kaukana nykymenosta.

  3. #63
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.240
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koheltaja Katso viesti
    Köyhällä ei ole varaa halpaan, ostan mielimmin laatua vähillä varoilla...
    Tämä on sellainen keskiluokkaisten turhanpäivänen hokema millä voidaan taputella toinen toisiamme olalle ja perustella omia hankintoja.

    Toki itsekin tykkään ostaa laadukasta tavaraa ja käyttää sitä mahdollisimman pitkään. Mutta oikea, todellinen köyhyys ei liity tähän millään lailla.

  4. #64
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.574
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Kyllä tulee parempi mieli kun ulkoistetaan ympäristöhaitat kehitysmaihin, niin omat suojellut suomättäät säilyy. Sinänsä hyvä vinkki lopettaa tuon turhan krääsän ostaminen, mutta kulutuksen vähentäminen on aika kaukana nykymenosta.
    Tuossahan on juuri se perussyy, miksi Kiina on tällä hetkellä johtava maametallien tuottaja. Länsimaat antoivat sen tapahtua, koska haluttiin jatkaa entisenkaltaista kulutuksen kasvuun perustuvaa talousmallia ja samalla ulkoistaa haitat jonnekin missä niitä ei joka päivä nähdä. Riippuvuus keskeisistä kiinalaisista raaka-aineista on aivan samanlainen riippuvuussuhde kuin Euroopalla oli venäläiseen energiaan ennen vuotta 2022. Jokainen voi kuitenkin omilla valinnoillaan tehdä jotain kulutuksen vähentämiseksi. Ei sekään ole oikein kestävä perustelu, että en tee mitään koska muutkaan eivät tee. Sehän voisi olla myöskin teen, jotta muutkin alkaisivat tekemään.

  5. #65
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    283
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Siis en hanki mitään periaatteella "Kunhan katselen"... Tavaraa vain tarpeeseen ja silloinkin mahdollisimman laadukasta...

    Itselle TEMUsta riittää nuo ponnahtelevat mainokset.
    Itse kysyit minulta mitä muuta sieltä voi ostaa. Minunko pitäisi päättää mitä nure voi sieltä ostaa. Suosittelen tutustumaan paikkaan ja katsomaan onko siellä itselle ostettavaa jos ei niin unohtakaa koko paikka. Yllättävän moni täällä tietää että Temu myy pelkkää paskaa vaikka ei ole sieltä koskaan mitään ostanut. Melkoisia asiantuntiota kun pelkän kuvan perusteella osataan sanoa että paskaa on.

    Esim. Garmin varia pidike Temusta 2€, Suomesta 20€ + postikulut 6€. Melko varmasti aivan sama tuote samalta valmistajalta. Vaikka ei olisikaan niin laatu aivan sama. Omistan molemmat.

  6. #66
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    18.934
    ^Tuskin vaivaudun katsomaankaan kun ei löydy moiseen tarvetta. Toisaaltaan jos/kun olet kiinanpuotien spesialisti niin kerrohan miten tuo poikkeaa muista vastaavista puodeista?

  7. #67
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    283
    ^Miksi sitten kyselet mitä sieltä voi ostaa. Todella pahoja ennakkoluuloja sellaista kohtaan mistä ei itse mitään tiedä. Kiitoksia spesialisti arvonimestä tuo tuntuu mukavalta varsinkin kun olen vain muutaman tuotteen Kiinasta ostanut. En valitettavasti osaa antaa sinulle arvioita miten Temu sijoittuu arvoasteikolla muihin Kiinan puoteihin verrattuna. Uskokaa tai älkää Temusta saa laadukkaampaa ”Kiina paskaa” kuin mitä ”Kiina paskaa” Suomessa myydään. Pyydän anteeksi kaikilta niiltä jotka ovat pahoittaneet mielensä siitä että olen tilannut Temusta pyöräilyyn liittyviä tuotteita. Sorry.

    Aika moni Suomalainen on myös ostanut paskan Kiinalaisen sähköauton tai paskan Kiinalaisen puhelimen. Kun voisi ostaa laadukkaan auton tai puhelin ja käyttää sitä mahdollisimman pitkään.

  8. #68
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.902
    Luulin että on "huijauskauppa" kun halvat hinnat ja mainosta näkynyt somefeedissä .. tiedä sitten onko halvempi kuin Ali ja yrittääkö halvalla hinnalla vallata markkinat tai / ja kerätä informaatiota.

  9. #69
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Luulin että on "huijauskauppa" kun halvat hinnat ja mainosta näkynyt somefeedissä .. tiedä sitten onko halvempi kuin Ali ja yrittääkö halvalla hinnalla vallata markkinat tai / ja kerätä informaatiota.
    No sen mitä itse katsonut niin ei ole missään ollut halvempi kuin ali. Agressiivisella mainolla on kyllä varmaan saanut hyvin jalkaa oven väliin ja jos olen ymmärtänyt niin tämä on ns. yhden firman pulju kuin alissa on eri myyjiä. Samaa roinaahan nää kaikki myy ja en kyllä näe järkeä miksi ostaa tuolta kun alista olen 10v ostellut varmaan lähemmäs sata ostosta ainakin ja ei ole ollut ongelmia.

    Ja mitä esim. noihin narrow wide rattaisiin tulee niin deckas brändin alla myytävät on kyllä oman kokemuksen mukaan hyviä. Siellä on myö paljon muita myynnissä jotka on selkeesti pehmeemmästä tavarasta ja ketjukin pitää kovempaa ääntä. Se että jos 104bcd deckas maksaa 4e ja kivijalka myy täällä 50e racefacea niin itse teen kyllä valinnat hinnan perusteella.

    Nyt on menossa silmämääräinen testi 5x110 deckas 40t ( 11e) ja raceface 40t (crc tarjous viimekesänä reilu 30e). Ensimmäisellä oon ajanu kohta 500km ja vaihdan uuden racefacen tilalle 500km kohdalla. Molemmissa rattaissa uusi ketju (Sram pc1110) käytössä

  10. #70
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.240
    Pakko kehua että onneksi olen päässyt mukaan tähän vihattuun keskiluokkaan, vaikkakin sinne skaalan alareunalle. Mutta kuitenkin sellaiselle oksalle, että voin käydä ostamassa ketjut ja rattaat Tamperelaisista kivijalkaliikkeistä. Joskus on toki pakko jotain Saksasta tilata, kun täällä ei mistään löydy.

    Mutta Emilia-sportista, Suomen Urheilupyörästä ja myös Nippelistä on aika hyvin osia löytynyt. Ai niin, ja uuden Foxin keulan ostin Norvastolta R Techistä.

    En minä rikas ole, mutta kun kuluttaminen on muuten aika vaatimatonta, niin Alibaba ja muut Kiinan kaupat on saaneet jäädä testaamatta. Tietysti jos YT viikate osuu kohdalle, niin sitten tilanne onkin toinen.

    Ps. Tätäkin kirjoitan Tahko MTB 2011 T-paita päällä. Vähän ehkä kulahtanut ja yksi reikä olkapäässä mutta ei se käyttöä haittaa.

  11. #71
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tämä on sellainen keskiluokkaisten turhanpäivänen hokema millä voidaan taputella toinen toisiamme olalle ja perustella omia hankintoja.

    Toki itsekin tykkään ostaa laadukasta tavaraa ja käyttää sitä mahdollisimman pitkään. Mutta oikea, todellinen köyhyys ei liity tähän millään lailla.
    Pitää täysin paikkansa: mulla on ollut elämässä taloudellisesti tiukkoja aikoja, eikä silloin ole ostettu mitään, tai jos on ollut pakko ostaa, niin halpaa.

  12. #72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    ...
    Ja mitä esim. noihin narrow wide rattaisiin tulee niin deckas brändin alla myytävät on kyllä oman kokemuksen mukaan hyviä. Siellä on myö paljon muita myynnissä jotka on selkeesti pehmeemmästä tavarasta ja ketjukin pitää kovempaa ääntä. Se että jos 104bcd deckas maksaa 4e ja kivijalka myy täällä 50e racefacea niin itse teen kyllä valinnat hinnan perusteella.

    ...
    Näistä temun brändeistä kun ei oikein löydy laajemmin arvioita, niin ainakin mulla menisi hakuammunnaksi. Jos mä uusisin vaikka graveliin voimansiirron kulutusosat temusta, niin en pystyisi mitenkään arvaamaan, mikä setti olisi toimiva, vai olisiko mikään. En mä pysty mittaamaan onko ketju oikeasti mitoissa, tai rattaat, vaan mun on vain luotettava, että valmistaja pitää huolen siitä.

    Mulle kaupankäynnissä on kyse luottamuksesta. Ja kun mä avaan temun sivut, niin luottamus karisee välittömästi.

  13. #73
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.345
    Enemmän se vituttaa maksaa paljon tuotteesta joka toimii huonosti. Vaatteissa näitä ainaki löytyy.
    Mulla ollu joitain satasia maksavia takkeja jotka ei hemmetti toimi yhtää. Ei pysty käyttää ku ei hengitä. Mut sit 15€:n kiina takki toimii iha hyvi.

  14. #74
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    1.019
    Tuossa osuva kommentointi ko. paskapuljusta:
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4...8-7bca6c15cdc4

  15. #75
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.240
    Aika hyvä kirjoitus.

  16. #76
    Liittynyt
    09/2022
    Paikkakunta
    Askola
    Viestit
    224
    Hyvä kirjoitus ja tosiaan miettimisen aihetta ihan kaikille. Itse ostin Temusta ne kaksi NW eturatasta ja niihin kiinnityspultit/mutterit. Toinen on pojalla käytössä ja toinen itsellä ja hyvin tuntuu kestävän käyttöä joten nämä käytetään loppuun. Tuolta Temusta varmaan 95% kaikesta tavarasta on kuitenkin ihan luokatonta kuraa ja en ole enää jatkossa tukemassa Temun toimintaa.

  17. #77
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.240
    Ehkä pääpointti ei ole se Temu varsinaisesti, vaan se älytön ostokäytös mitä se edustaa. Vähän kuin harrastuksena tilaillaan kaikkea turhaa krääsää mille sitten kavereiden kanssa naureskellaan. Muistan kun eka kerran törmäsin mulletoi.com -nettikauppaan, sekin edustaa ihan samaa tyyliä.

  18. #78
    Hulluksi tämä kiinan halpa kuran ostamisen tekee se postikulujen kompensaatio. Eli kehittyneet maat maksavat enemmän postikuluja samasta matkasta esim suomesta kiinaan kuin kiinalaiset liikkeet maksaa kiinasta suomeen. Koska on kansainvälisellä tasolla ajateltu että kehittyvien maiden postikuluja pitää tasata. Jos nämä sopimukset ja konventiot poistetaan, häviää tämä hupikulutus samantien koska postikulut nousevat niin suureksi että kiinan parin euron vekotin maksaakin yllättävän paljon kun pitää maksaa todelliset postikulut.

  19. #79
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    283
    ^Mitä on postikulut? Mitä itse olen Temusta tilannut ei Posti ole paketteja toimittanut. Onko kuljetusmaksut Temun ja kuljetusfirman keskinäisiä sopimuksia. Tuohon hinnoitteluun ulkopuolisen on vaikea puuttua.

    Tuo Iltalehden juttu oli mielestäni aika typerä. En usko että kovin moni pitää Temua muotialan yrityksenä josta tilataan muotivaatteita nopeasti vaihtuvan muotitrendin mukaan. Itsellä taas Temusta tulossa pyöräilyyn liittyviä tuotteita. Laitan tänne ihan piruuttani kuvan niistä niin voitte taas repiä pelihousunne. Mitähän Kiinapaskaa olen tälläkertaa tilannut.

  20. #80
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    91
    Taitaa kaiken maailman Zalandoilla yms puljuilla olla huoli, kun menettävät rahaa tuonne Temulle.
    ”Temu on nyt yli 50-vuotiaiden suomalaisten suosituin verkkokauppa. Kaikki ikäryhmät huomioivassa tarkastelussa ykköspaikkaa piti Zalando, ja Temu oli hyvänä kakkosena.”
    Haisee eikä vähän että nyt Temua vastaan on maksettua lobbausta, kun esim Aliexpress yms puljut ei ole kohteena olleet..

  21. #81
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    283
    ^Voidaanko siis varmuudella sanoa että kyseessä on paskapulju joka myy pelkkää kiinapaskaa. Miksi Temu olisi ottanut myyntiin ainoastaa Kiinan paskimmat tuotteet?

  22. #82
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    18.934
    ^ Tai siis paskoista tuotteista paskimmat? Tuskin sentään missään nimessä laadusta puhuta kun kyseisen kaltaisista puodeista puhe?

    Mainokset jo niin ärsyttäviä että se riittää karkottamaan ajatukset pois!

  23. #83
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    160
    Itse pidän Temusta yms. tilaamisessa ongelmallisena sitä, että niistä tuotteista ei ole oikein tietoa, että noudattaako ne mitään turvallisuus tms. määräyksiä. Eurooppalaisista toimijoista voi olla edes jotenkin varma, että ei tuoda myyntiin tavaraa jossa on kemikaalijäämiä tms. turvallisuuspuutteita. Hurjalta tuntuu, että jotkut tilaavat tuolta jopa lapsilleen leluja.

    Tuotannon eettisyys on tietenkin sitten taas toinen asia, mutta eihän sillä ole väliä onko sen halvan runkolaukun ommellut lapsi tai orja, jos siitä ei välitä.

  24. #84
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    1.574
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Goomikko Katso viesti
    ^Mitä on postikulut?
    Postikulu on postin perimä maksu kirjeen tai paketin kuljettamisesta.

    Mutta se mihin tuossa edellä viitattiin, on YK:n alaisen Maailman postiliiton päätös alunperin vuodelta 1969 ja edelleen jalostettuna 1990-luvun alusta, joissa kehitysmaiden tukemiseksi päätettiin kirjeiden postimaksut suhteuttaa maiden elintasoon. Tuolloin ei ollut verkkokauppaa, ei Aliexpressiä eikä mobiiliostamista. Kirje oli kirje eli mustetta paperilla.

  25. #85
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    283
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Tai siis paskoista tuotteista paskimmat? Tuskin sentään missään nimessä laadusta puhuta kun kyseisen kaltaisista puodeista puhe?

    Mainokset jo niin ärsyttäviä että se riittää karkottamaan ajatukset pois!
    Joko nure on tilannut Temusta kun noin tarkasti tietää mitä sieltä saa. Vai edelleenkö oletat mitä sieltä saa. Kyseessä kuitenkin Suomalaisten toiseksi eniten käyttämä verkkokauppa.

  26. #86
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.240
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Goomikko Katso viesti
    Kyseessä kuitenkin Suomalaisten toiseksi eniten käyttämä verkkokauppa.
    Valitettavasti, se kuulostaa todella surulliselta.

    Ja siksi tällainen touhu vaatii yhteiskunnalta vahvaa regulaatioita. Kehutut Markkinavoimat ei tilannetta korjaa.

  27. #87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Goomikko Katso viesti
    ... Kyseessä kuitenkin Suomalaisten toiseksi eniten käyttämä verkkokauppa.
    Monessa suomalaisessa asuu pieni Sulo Vilén.

  28. #88
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    344
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Valitettavasti, se kuulostaa todella surulliselta.

    Ja siksi tällainen touhu vaatii yhteiskunnalta vahvaa regulaatioita. Kehutut Markkinavoimat ei tilannetta korjaa.
    Asia saattaa nopeasti ajateltuna kuulostaa surulliselta, mutta se ei ole koko tarina. Varsinkin jos regulaatiota aletaan hakemaan, pitäisi aina kääntää myös se kolikon toinen puoli.

    Se, että jokin verkkokauppa on toiseksi eniten käytetty verkkokauppa ei vielä itsessään kerro mitään. Samalla kun tuo kertoo, että siitä kaupasta myydään toiseksi eniten, se kertoo myös että jostain muusta kaupasta myydään sitä vähemmän. Oleellinen kysymys näissä on se onko tuo myynti kokonaiskulutusta lisäävää vai onko se jotain muuta korvaavaa.

    Iltalehden jutussa mainittiin, että kiinalaisten kauppojen myynti on niin suurta, että sillä täyttää joko päivä kymmenittäin jumbojen kokoisia rahtikoneita. Joillekin tämä kuulostaa tuhlauskulttuurin huipentumalta. Logistiikkaa työkseen tekeville se taas tarkoittaa, että kuljetus on tehokasta. Myynnin määrä on riittävän suuri, että tavaraa voidaan liikuttaa isolla rahdilla. Se pudottaa yksittäisen tuotteen hintaa ja ympäristökuormaa. Todellista tuhlausta olisi, jos tavaraa pitäisi kuljettaa pienissä yksiköissä.

    Tuo vaihtoehto on kulutuksen kannalta parempi kuin että tavaraa ostettaisiin monesta erillisestä pikkukaupasta. Jokainen näistä kaupoista tilaisi tavaran silloin jollain ostoerälle erikseen itselleen ja se ostoerä kuljetettaisiin omalla loppukuljetuksella siihen kauppaan varastoon. Monen keskikokoisen kuljetuksen optimointi on vaikeampaa kuin ison määrän pieniä. Jos laitat pulloon hienoa hiekkaa, se pakkautuu tiiviimmin ja jättää vähemmän turhaa ilmaa väliin kuin saman pullon täyttäminen karkealla sepelillä. Sama koskee kuljetuksia.

    Oleellinen kysymys on, että mikäli Temua ja vastaavia toimijoita ei olisi, mitä olisi tilalla? Temu pystyy myymään tuotetta halvemmalla, koska sen hävikki on pienempi (tosiasiassa Temun itsensä hävikki on lähes nolla, koska se on vain kauppapaikka eikä pidä omaa varastoa lainkaan). Mitä lähempää tuotantoa tavaraa ostetaan, sitä vähemmän hävikkiä prosessissa syntyy.

    Vaihtoehtona olisi edelleen esimerkiksi se, että pikamuotivaatteet ostetaan muualta, kuten vaikka H&M:stä. Varsinkin vaatekaupassa malli on haasteellinen: trendit tulevat ja menevät nopeasti ja erinistä rättiä jää aina myyjän käteen. Jotta joku voisi (ja haluaisi) ostaa vihreän paidan kokoa S, kaupalla pitää olla valikoimissa sinisiä, punaisia ja vihreitä paitoja kaikkia kokoja välillä XXXS - XXXL. Suuri osa niistä jää lopulta myymättä. H&M:n osake sukelsi pari vuotta sitten rajusti, kun paljastui, että heillä on iso määrä epäkuranttia tavaraa taseessa. Ja paljonko sitä oli? Niin paljon, että varastoista olisi voinut antaa viisi vaatekappaletta ilmaiseksi jokaiselle suomalaiselle vauvasta vaariin ja silti tavaraa jäisi yli. Ja tämä oli siis vain yhden länsimäisen vaateketjun yksi ylijäämävarasto.

    Temun hinnat antavat sen kuvan, että koska tavara on hyvin halpaa, se johtaa turhaan kulutukseen. Ja väitteessä on perää, todennäköisesti kappalemääräisesti kokonaismyynti on suurempaa. Mutta jos pikamuoti on jo kauan toiminut sillä mallilla, että yhtä myytyä vaatekappaletta kohti roskiin menee kaksi kun ne eivät käy kaupaksi, silloin Temu voi vaikka tuplata myytyjen turhien vaatteiden määrän ja silti kokonaistuotanto vähenee, mikäli välivarastoja ja sitä kautta hukkatavaraa ei ole.

    Ympäristön kannalta olisi paras mikäli silloin kun joku tarvitsee yhden vihreän paidan kokoa S, silloin valmistetaan yksi vihreä paita kokoa S. Kiinan toimijat eivät ihan vielä ole automaatiossa siinä pisteessä, mutta kyllä edistystä siihen suuntaan tapahtuu. Hämmentävää kyllä, se kuuluisa markkinavoima on aika tehokas edistämään tätä ja korjaamaan tilannetta.

    Jos regulaatiota haetaan, silloin pitäisi päättää reguloidaanko tarjontaa vai kysyntää. Ilmiö ei ole uusi, nimet vaan ovat vaihtuneet vuosien ja vuosikymmenien aikana: Anttila, Vaatehuone, Dressman, H&M, Zara, Tokmanni, Zalando, Shein, Temu. Aina odotetaan, että nyt seuraava sukupolvi on lukenut riittävästi juttuja pikamuodista ja kerskakulutuksesta ja nykyajan nuoret ovat ympäristötietoisempia. Ikävä kyllä vaikka kyseessä olisi X, Y, Z tai muu kirjain, kulutustottumuksissa ei lopulta ole perustavaa eroa. Jokaisessa sukupolvesaa boomereista milleniaaleihin on omat idealistinsa ja viherpiipertäjänsä, loput käytännössä ostavat sen mihin rahat riittää sieltä mistä tavaraa saa.

  29. #89
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.240
    Itse pidän ylikulutusta aika isona ongelmana, kaikilla pitää olla sitä tavaraa paljon. Lisäksi niiden käyttö on lyhytaikaista ja läpimenoajat roskiin/kierrätykseen on lyhyet. On sitten kyse vaatteista, urheiluvälineistä tai elektroniikasta.

    Itse olen pitänyt ostopäiväkirjaa nyt useamman vuoden, niin siitä kyllä paljastuu oma ostokäytös aika selkeästi. Ruokakaupan päivittäistavaroita en siihen kirjaa, mutta kaikki vaatteet ja muut mahdolliset kulutustavarat olen kirjannut Exceliin.

  30. #90
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.012
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jahuc Katso viesti
    Asia saattaa nopeasti ajateltuna kuulostaa surulliselta, mutta se ei ole koko tarina. Varsinkin jos regulaatiota aletaan hakemaan, pitäisi aina kääntää myös se kolikon toinen puoli.

    Se, että jokin verkkokauppa on toiseksi eniten käytetty verkkokauppa ei vielä itsessään kerro mitään. Samalla kun tuo kertoo, että siitä kaupasta myydään toiseksi eniten, se kertoo myös että jostain muusta kaupasta myydään sitä vähemmän. Oleellinen kysymys näissä on se onko tuo myynti kokonaiskulutusta lisäävää vai onko se jotain muuta korvaavaa.

    Iltalehden jutussa mainittiin, että kiinalaisten kauppojen myynti on niin suurta, että sillä täyttää joko päivä kymmenittäin jumbojen kokoisia rahtikoneita. Joillekin tämä kuulostaa tuhlauskulttuurin huipentumalta. Logistiikkaa työkseen tekeville se taas tarkoittaa, että kuljetus on tehokasta. Myynnin määrä on riittävän suuri, että tavaraa voidaan liikuttaa isolla rahdilla. Se pudottaa yksittäisen tuotteen hintaa ja ympäristökuormaa. Todellista tuhlausta olisi, jos tavaraa pitäisi kuljettaa pienissä yksiköissä.

    Tuo vaihtoehto on kulutuksen kannalta parempi kuin että tavaraa ostettaisiin monesta erillisestä pikkukaupasta. Jokainen näistä kaupoista tilaisi tavaran silloin jollain ostoerälle erikseen itselleen ja se ostoerä kuljetettaisiin omalla loppukuljetuksella siihen kauppaan varastoon. Monen keskikokoisen kuljetuksen optimointi on vaikeampaa kuin ison määrän pieniä. Jos laitat pulloon hienoa hiekkaa, se pakkautuu tiiviimmin ja jättää vähemmän turhaa ilmaa väliin kuin saman pullon täyttäminen karkealla sepelillä. Sama koskee kuljetuksia.

    Oleellinen kysymys on, että mikäli Temua ja vastaavia toimijoita ei olisi, mitä olisi tilalla? Temu pystyy myymään tuotetta halvemmalla, koska sen hävikki on pienempi (tosiasiassa Temun itsensä hävikki on lähes nolla, koska se on vain kauppapaikka eikä pidä omaa varastoa lainkaan). Mitä lähempää tuotantoa tavaraa ostetaan, sitä vähemmän hävikkiä prosessissa syntyy.

    Vaihtoehtona olisi edelleen esimerkiksi se, että pikamuotivaatteet ostetaan muualta, kuten vaikka H&M:stä. Varsinkin vaatekaupassa malli on haasteellinen: trendit tulevat ja menevät nopeasti ja erinistä rättiä jää aina myyjän käteen. Jotta joku voisi (ja haluaisi) ostaa vihreän paidan kokoa S, kaupalla pitää olla valikoimissa sinisiä, punaisia ja vihreitä paitoja kaikkia kokoja välillä XXXS - XXXL. Suuri osa niistä jää lopulta myymättä. H&M:n osake sukelsi pari vuotta sitten rajusti, kun paljastui, että heillä on iso määrä epäkuranttia tavaraa taseessa. Ja paljonko sitä oli? Niin paljon, että varastoista olisi voinut antaa viisi vaatekappaletta ilmaiseksi jokaiselle suomalaiselle vauvasta vaariin ja silti tavaraa jäisi yli. Ja tämä oli siis vain yhden länsimäisen vaateketjun yksi ylijäämävarasto.

    Temun hinnat antavat sen kuvan, että koska tavara on hyvin halpaa, se johtaa turhaan kulutukseen. Ja väitteessä on perää, todennäköisesti kappalemääräisesti kokonaismyynti on suurempaa. Mutta jos pikamuoti on jo kauan toiminut sillä mallilla, että yhtä myytyä vaatekappaletta kohti roskiin menee kaksi kun ne eivät käy kaupaksi, silloin Temu voi vaikka tuplata myytyjen turhien vaatteiden määrän ja silti kokonaistuotanto vähenee, mikäli välivarastoja ja sitä kautta hukkatavaraa ei ole.

    Ympäristön kannalta olisi paras mikäli silloin kun joku tarvitsee yhden vihreän paidan kokoa S, silloin valmistetaan yksi vihreä paita kokoa S. Kiinan toimijat eivät ihan vielä ole automaatiossa siinä pisteessä, mutta kyllä edistystä siihen suuntaan tapahtuu. Hämmentävää kyllä, se kuuluisa markkinavoima on aika tehokas edistämään tätä ja korjaamaan tilannetta.

    Jos regulaatiota haetaan, silloin pitäisi päättää reguloidaanko tarjontaa vai kysyntää. Ilmiö ei ole uusi, nimet vaan ovat vaihtuneet vuosien ja vuosikymmenien aikana: Anttila, Vaatehuone, Dressman, H&M, Zara, Tokmanni, Zalando, Shein, Temu. Aina odotetaan, että nyt seuraava sukupolvi on lukenut riittävästi juttuja pikamuodista ja kerskakulutuksesta ja nykyajan nuoret ovat ympäristötietoisempia. Ikävä kyllä vaikka kyseessä olisi X, Y, Z tai muu kirjain, kulutustottumuksissa ei lopulta ole perustavaa eroa. Jokaisessa sukupolvesaa boomereista milleniaaleihin on omat idealistinsa ja viherpiipertäjänsä, loput käytännössä ostavat sen mihin rahat riittää sieltä mistä tavaraa saa.
    Niin, tässä kuvassa on pielessä vaan se yksi perusasia: on hyväksyttävää kuluttaa liikaa. Aivan turhaa saivartelua että tämmöinen malli on jotenkin ok tai parempi ja uskomattoman naurettavaa väittää että Temun hävikki on nolla kun se hävikki on muualla. Yhtä hieno perustelu kun Suomi vähensi päästöjä koska osti puut rajan takaa Venäjältä sen sijaan että olisi hakannut ne rajan omalta puolelta.
    Alamäkimies

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 30.07.2020, 13.24

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •