VelobePirkanPyöräilyElectrobikeGiant
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 57 / 57

Aihe: Eksentrisen keskiön ongelma (kammissa välystä)

  1. #31
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.362
    Paaton, SRAM kestää... Kylläkin avaimia löytyy muutamaan erilliseen.

  2. #32
    Liittynyt
    03/2002
    Viestit
    77
    Hihnalinja katsotaan vain silmämääräisesti, että kulkee suorana takarattaalta eturattaalle? Tuolla väärällä Shimanon keskiöllä huomaa selvästi, että keskiötä voi liikuttaa ainakin sentin sivusuunnassa ja näin säätää hihnalinjaa.

    Raportoin, kun saan kuun vaihteessa toimituksen osista.

  3. #33
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.255
    Gatesin sivuilla oli ohjeita hihnalinjalle, mutta silmällähän tuollaisen linjan näkee tosi tarkasti. Varmasti tarkemmin mitä huonoilla laitteilla mittaamalla.

  4. #34
    Liittynyt
    03/2002
    Viestit
    77
    Pientä päivitystä tähän. Sain työkalut ja varaosan. Tällä videolla on hyvä yhteenveto siitä, tarviiko välikappaleita: https://youtu.be/D1UHtUt_V2Q
    Itselläni pyörän rungossa leveys 68mm ja kammet 70mm (maantie), joten välikappaletta ei tarvittu. Kiristin keskiön molemmat puolet ja kammen n. 40 Nm kireyteen. Pohjassa oleviin hihnan kireyttä säätäviin ruuveihin en koskenut, koska hihna oli oikeassa jännityksessä.

    Yllätyksenä tuli se, että sama työkalu (44mm, 16 koloa, esim. Park Tool 69.2) käy sekä Shimanon että SRAM GPX -keskiöihin - toisin kuin valmistajien ja kauppojen sivuilla sanotaan. Käytin aika paljon aikaa oikean työkalun hakemiseen ja nyt siis tilasin turhaan 41mm työkalun. Tämä vinkkinä niille, jotka miettivät samanlaista projektia. Positiivista toki, että samalla adapterilla pärjää.

    Uusi keskiö on nyt asennettu, toivotaan että kestää nyt pidempään kuin entinen. Ainakin se on nyt oikeaa tyyppiä.

  5. #35
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Pitäähän ne uudet laakerit saada vielä kiinni. Sama työkalu käy molempiin.
    Niin, sehän lukee tuolla toisella sivulla, että sama työkalu käy molempiin...

  6. #36
    Liittynyt
    03/2002
    Viestit
    77
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Niin, sehän lukee tuolla toisella sivulla, että sama työkalu käy molempiin...
    Kyllä, siinä vaiheessa hätäinen oli jo tilannut ;-)

  7. #37
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pete a Katso viesti
    Yllätyksenä tuli se, että sama työkalu (44mm, 16 koloa, esim. Park Tool 69.2) käy sekä Shimanon että SRAM GPX -keskiöihin - toisin kuin valmistajien ja kauppojen sivuilla sanotaan. Käytin aika paljon aikaa oikean työkalun hakemiseen ja nyt siis tilasin turhaan 41mm työkalun. Tämä vinkkinä niille, jotka miettivät samanlaista projektia. Positiivista toki, että samalla adapterilla pärjää.
    Saksalaisten foorumilla joku noheva oli koonnut näitä ylös vuonna 2016: https://www.mtb-news.de/forum/attach...1w-pdf.482762/

    Typistettynä suurinpiirtein näin (jos linkki häviää jossain vaiheessa). Taulukossa oli myös tietoa eri työkalujen sopivuudesta mitä tässä alla ei ole.

    Maantie-keskiöt MTB-keskiöt Kupin ulkohalkaisija
    BB-RS500 (Tiagra), SM-BB6700 (Ultegra), SM-BB7900 (Dura Ace) SM-BB52, SM-BB70 (XT), SM-BB80 (Saint), SM-BB90 (XTR) 44 mm
    SM-BBR60 (Ultegra) BB-MT800 (XT) 41 mm
    SM-BB9000 (Dura Ace), SM-BB9100 (Dura Ace) SM-BB93 (XTR) 39 mm

  8. #38
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.422
    ^Onpa kyllä taas perseestä tuokin. Varmaan, että saadaan taas myytyä uusia työkaluja.

  9. #39
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.362
    ^Niin ja tuossa vasta Virvelitehtaan avaimet...

  10. #40
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.255
    No eihän noissa mitään ihmeellistä ole. Käytännössä dura-acessa on pienempi avain ja ultegrassa/105/xt isompi. Sovittimella käy molempiin sama. Sramiin käy sama.

    Tietysti voi selailla museokamoja jos siltä tuntuu.

  11. #41
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No eihän noissa mitään ihmeellistä ole. Käytännössä dura-acessa on pienempi avain ja ultegrassa/105/xt isompi. Sovittimella käy molempiin sama. Sramiin käy sama.

    Tietysti voi selailla museokamoja jos siltä tuntuu.
    Eiks tossa ole kolmea eri kokoa? Ja sit dub päälle. Eli äkkiä pitää olla neljät eri avaimet tai kasa sovittimia. Not kuul.

  12. #42
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Eiks tossa ole kolmea eri kokoa? Ja sit dub päälle. Eli äkkiä pitää olla neljät eri avaimet tai kasa sovittimia. Not kuul.
    Älä lue niin paljon juttuja internetistä, vaan usko mitä minä sanon

  13. #43
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.422
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Älä lue niin paljon juttuja internetistä, vaan usko mitä minä sanon
    Ok, mie uskon

  14. #44
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.693
    Ostaa vaan Dura Acea tai XTR:ää, niin no problem.

  15. #45
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.362
    ^ Tai käytä järkeä ja pysy SRAM:ssa. RED & XX1...

  16. #46
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.693
    ^Jos keskiöratkaisuista puhutaan, niin Shimanon HT2 on kestävyydeltään täysin ylivoimainen. GXP oli ihan kuraa, ja DUB on vain piirun parempi.

  17. #47
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.255
    Kyllä se noin on. Yritettiin kaverille speksata 30mm kampia gravelliin, mutta shimanon bsa:n ohittamista ei vaan pysty millään perustelemaan tuossa käytössä.

    Nämä konelaakereilla olevat ratkaisut ovat oikeasti aika huonosti suojattuja.

  18. #48
    En kiistä, mutta mikä siitä HT2:sta niin paljon kestävämmän ratkaisun tekee? Eikö siellä samankaltainen paska konelaakeri oo sisällä kun GXP ja DUB keskiöissä. Onko ne jotenkin paremmin suojatuissa kupeissa vaan?

    DUB:ssa etua kahteen muuhun mainittuun että laakeri on isompi ja lähtökohta kestävyydelle parempi.

  19. #49
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.422
    Onko tuosta Dubin kestävyydestä edes vielä kunnon dataa, kun se on aika uusi markkinoilla?

  20. #50
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.088
    Dubin laakerit ovat kyllä "isommat" sisämitaltaan mutta kun keskiömuhvin sisähalkaisija tekee niistä myös sitten "ohuet" eli heikommat tietynlaisissa rasitustilanteissa.

    Tämä toki koskee enemmän pressfit keskiöitä, joissa laakerikuppi on keskiömuhvin sisällä. BSA hommissa yleensä sitten ulkoiset laakerikupit.

  21. #51
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    En kiistä, mutta mikä siitä HT2:sta niin paljon kestävämmän ratkaisun tekee? Eikö siellä samankaltainen paska konelaakeri oo sisällä kun GXP ja DUB keskiöissä. Onko ne jotenkin paremmin suojatuissa kupeissa vaan?

    DUB:ssa etua kahteen muuhun mainittuun että laakeri on isompi ja lähtökohta kestävyydelle parempi.
    Gxp kuormittaa päittäin vain ei vetopuolen laakeria, siksi se hajoaa herkemmin.

    Dub laakerin koko riippuu rungon reiästä. Jos bb386, niin tuolla on isot 6806 laakerit. Jos pf86, niin dubin kanssa laakerit ovat hengettömän pienet. Dubissa se 29mm akseli mahdollistaa muoviholkin laakerin sisään, eli saa paremman suojauksen kuten on Shimanon ht2:ssa.

    Niin ja olen vahvasti siinä uskossa, että Shimanon laakerit ovat viistokuulalaakereita. Kestävät vähän paremmin rungon huonoja toleransseja. Noitahan saa esimerkiksi endurolta.

  22. #52
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.151
    HT2 on kokonaisuutena erinomainen systeemi. Laakerin kesto on ok tasolla, kampien lujuus-painosuhde on hyvä ja hinta-laatusuhde on kohdallaan. Lisäksi asennus on helppoa ja purkuun ei tarvitse ulosvetäjätyökalua tai vastaavaan.

    Shimano Hollowtech II -kammet ovat maastopyörän aliarvostetuin komponentti – Tämän takia ne ovat edelleen markkinoiden parhaat

  23. #53
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.422
    No ei kyllä dub/gxp:kään tarvitse ulosvetäjätyökalua.

  24. #54
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Gxp kuormittaa päittäin vain ei vetopuolen laakeria, siksi se hajoaa herkemmin.
    Tätä en tiennyt/muistanutkaan. On kyllä melkoinen aivopieru.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Dub laakerin koko riippuu rungon reiästä. Jos bb386, niin tuolla on isot 6806 laakerit. Jos pf86, niin dubin kanssa laakerit ovat hengettömän pienet. Dubissa se 29mm akseli mahdollistaa muoviholkin laakerin sisään, eli saa paremman suojauksen kuten on Shimanon ht2:ssa.
    No joo toki. Itellä oli mielessä lähinnä BSA-kierteisiin tulevat keskiölaakerit kun omissa maastopyörissä on viimeiset 12 vuotta ollu vaan semmosia.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin ja olen vahvasti siinä uskossa, että Shimanon laakerit ovat viistokuulalaakereita.
    Tuolla Shimanon sivuilla näyttäs ainakin mun silmään olevan tavallinen urakuulalaakeri sinne piirretty:
    https://bike.shimano.com/en-EU/techn...lowtech-2.html

    Jukan Hollowtech II -todistamiselle sanon aamen. Hyvä se on juuri noista syistä ja on XT:tä mullakin ollut, kunnes irrationaalisista syistä halusin kuitua.

    Oman järkeilyn lähtökohta tässä on kuten jo vähän mainitsinkin että rungossa on BSA kierteet (tai joku muu reikä ja kiinnitys mihin mahtuu tarpeeksi iso laakeri) ja että varsinainen keskiölaakerin toteutus on tai ainakin voi olla erillinen varsinaisesta HT2 tai DUB standardista, niin siinä mielessä en tiä onko tuo DUB nyt sit ainakaan huonompi systeeminä. Molemmistahan saa välyksen säädettyä, ja lateraalikuormitus kohdistuu molempiin laakereihin, ja näin ollen molempiin on ainakin erikseen saatavilla viistokuulalaakereilla varusteltuja keskiölaakereita.

  25. #55
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.255
    Niin minä olen tuon funtsinut vain niin, että pf86 keskiöön aina 24mm kammet ja bb386:lle 30mm tai dub, koska se on suunniteltukin isommalle akselille. Onhan se isompi jäykempi ja kevyempi. Vähän hölmöä laittaa väliin paksuja supistusholkkeja.

    Ja voi tosiaan olla ihan normaali 6805 ht2:ssa. Muistaakseni vaan joskus kokeilin noissa olevan aika paljon päittäisvälystä ennen esikiristystä.

  26. #56
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Jos keskiöratkaisuista puhutaan, niin Shimanon HT2 on kestävyydeltään täysin ylivoimainen. GXP oli ihan kuraa, ja DUB on vain piirun parempi.
    Tuosta GXP:stä on jonkun verran kokemuksia (3 fillarissa)
    Ittellä ei mene jakeluun nuo akselin & laakerien asennusvälykset. Nehän ovat ihan lonkkuväljiä (en puhu lonkerosta) Just äsken otin ja ihan uteliaisuuttani mittailin.
    Olen tilkinnyt -ei vetopuolen horovälyksen simmiliuskoilla.
    Vetopuolella välys jotakuinkin kohtuullinen.
    https://photos.app.goo.gl/iC89YyaryoB2tdGH8

  27. #57
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Tuosta GXP:stä on jonkun verran kokemuksia (3 fillarissa)
    Ittellä ei mene jakeluun nuo akselin & laakerien asennusvälykset. Nehän ovat ihan lonkkuväljiä (en puhu lonkerosta) Just äsken otin ja ihan uteliaisuuttani mittailin.
    Olen tilkinnyt -ei vetopuolen horovälyksen simmiliuskoilla.
    Vetopuolella välys jotakuinkin kohtuullinen.
    https://photos.app.goo.gl/iC89YyaryoB2tdGH8
    JOO! Tuosta tosiaan oli vähän aikaa sitten jossain juttuakin. Jostain syystä joissan sramin orginaali laakereissa on 0.2mm välystä. Ei pienintäkään järkeä. Sitten taas jos ostaa sen enduron olakkeellisen 22mm laakerin, niin se on tasan 22.00, kuten laakerin kuuluukin olla.

    Edit: No tuossa kuvassahan se välys näkyykin. Enduron laakerin vaihtamalla klappi katoaa. Ei vaan voi kaikkea ymmärtää.
    Ehkä insinöörit ovat hakeneet tuolla parempaa laakerin kestoa? Siis jos tuolla yritetään korjata rungon linjausvirheitä?
    Mutta eihän se noin toimi. Runtatessa klappi siirtyy takuulla toiseen laitaan, vaikka kammen kunnolla kiristäisikin.

Samanlaisia aiheita

  1. Uuden pyörän voimansiirron polkiessa välystä ja naksahdus?
    By ripsu in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 28.04.2022, 11.23
  2. Keskiön valinta
    By ikispessu in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 23
    Viimeinen viesti: 29.07.2020, 00.25
  3. Keskiön? natina
    By taavetti in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 43
    Viimeinen viesti: 16.04.2020, 16.46
  4. Trek Isospeed -nivelessä välystä
    By Aarde in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 16.06.2019, 15.05
  5. Keskiön irrotus?
    By pölölöö in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 20.09.2018, 08.30

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •