RideMPmessutSumekoGiant
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 38 / 38

Aihe: Sora/yleispyörä olkapäävaivaiselle?

  1. #31
    Mulla oli Meridan cyclon kanssa saman tyylistä ongelmaa. Myöskin alurunko ja alukeula. Aikani testailtua ja mittailtua totesin, että mulla on muuhun kroppaan nähden ilmeisesti suht pitkät kädet ja kokeilinkin sitten pari senttiä pidempää stemmiä (muistaakseni 12cm nyt) ja sen jälkeen ei ole puutumista juurikaan ollut kyseisellä pyörällä. Uskon, että liian lyhyt ohjaamo teki sen, että tuli huomaamatta pidettyä kroppaa löysempänä ja painoa käsillä. Pidemmällä asennolla saan jotenkin paremman tuen kropalta ja asento tuntuu tasapainoisemmalta.

    Rovea ostaessa päädyin sitten pykälää suurempaan runkokokoon ja sillä on nyt tullut ajeltua n. 1000km ilman ongelmia, tosin pitää ehkä yksi spacer vielä siirtää stemmin yläpuolelle. Sinänsä Roven leveät renkaat ja teräsrunko ovat kyllä selkeästi mukavammat ajaa hiekka- ja sorateillä ja cyclo onkin jäänyt kauppakassiksi ja sillä tulee myös poikaa vedettyä kärryllä kun ei malttanut kärryn kiinnikettä laittaa Roveen kiinni.

  2. #32
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.198
    Tasapaino satulassa rentouttaa ajoa, sekä vähentää kuormaa käsiltä.
    Omalla kohdalla vanhat vaivat on pysyneet loitolla kun olen satulan ja otteen säätänyt niin että voin ajaa kevyellä keulalla, painoa pois tangolta.
    Pikemmin siis ote roikkuu sormien varassa tankoa vetäen, kuin tankoon nojaten.

  3. #33
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Tasapaino satulassa rentouttaa ajoa, sekä vähentää kuormaa käsiltä.
    Omalla kohdalla vanhat vaivat on pysyneet loitolla kun olen satulan ja otteen säätänyt niin että voin ajaa kevyellä keulalla, painoa pois tangolta.
    Pikemmin siis ote roikkuu sormien varassa tankoa vetäen, kuin tankoon nojaten.
    Tämä. Hae vaikka asento niin että pystyt ajamaan ilman käsiä ja sitten vaan lasket kädet kevyesti tangolle ja jos ei onnistu niin sitten stemmillä tankoa eteen tai taakse. Toki satulan korkeus sopivaksi ensin vaikka sillä 0,885*jalansisämitta kaavalla.

    Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

  4. #34
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.060
    Omissa säädetty suht perinteisesti ja selkeästi maantiepyörässä kädet puutuu mutta silti en luovu maantietangosta, hyvät puolet voittaa vaivat. Maastopyörä kuituisella lowriserillä mukavampi mutta ei mikään pitkien matkojen pyörä, seuraavaksi suunnittelin jotain Canyonin kuituhybridiä toiseksi jos maastoajo vähenee ja ja vaivat lisääntyy vuosien mukana.

    Ei ole periksiantamista jos ei tossuja vaihtamalla juoksu sovi, sata kiloiselle tankille ei vain sovi ja myönnän tosiasiat!

  5. #35
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.519
    Mulla oli vuosia sitten ongelmaa kiertäjäkalvosimen kanssa, mutta nyt kivut on pysyneet pitkään pois, kun olen ymmärtänyt välttää kaikenlaisia repäiseviä liikkeitä (esineiden heittely, sulkapallon pelaaminen ym.) Pyöräily ei tunnu manaavan ongelmia takaisin, mutta droppitangon kanssa olkapäät väsyvät huomattavasti nopeammin. Taukojen pitäminen ja käsien pyörittely auttaa. Mulla on Rovessa Redshiftin joustostemmi, mutta en ole jaksanut vaihdella tavallista stemmiä takaisin tehdäkseni vertailuja, että onko siitä paljonkin apua. Kyllä se pehmentää tärskyjä huomattavasti, mutta pidemmältä lenkiltä väsyneenä kotiin palaaminen railoista kelviä pitkin harmittaa yhä. Jaksan ajaa tauotta paljon pidempään ja hitaammasta vauhdista huolimatta myös pidemmälle "suoratankoisen" kanssa, jossa mulla on tällä hetkellä stongana 25-asteen taivutuksella oleva On-One OG. Jos voisi ajaa vain hyväpintaista asvalttia, valitsisin droppitangon, mutta sorateillä ja keskimääräisellä kelvillä suora tanko vie itellä jo voiton. Oma valinta ainoaksi yleispyöräksi olisi täysjäykkä suoratankoinen isolla rengastilalla.

    Yksi olkapäitä säästävä apu voisi olla tempotanko. Mulla on hankinta ollut harkinnassa muutaman vuoden, mutta en ole vieläkään kokeillut. Ainakaan mikään kyynärvarsiin nojaava lankuttaminen ei tunnu omasta mielestäni olkapäitä rasittavalta, ja joka tapauksessa tuolla saisi otteisiin vaihtelua, mikä jo itsessään auttanee puutumisiin ja kipeytymisiin. Myös suoratankoiseen voi asentaa tempotangon, niin silloin sillä pääsisi käytännössä yhtä kovaa kuin droppitankoisellakin. Esim. Pro Missileissä saa säädettyä erikseen kyynärtukien paikkaa, jolloin oletettava pidempi reach ei olisi ongelma.

  6. #36
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.060
    ^Itse testannut tri pyörää mutta itseltä ainakin vaatii jonkin verran sopeutumista ajoasentoon enkä mitenkään pitänyt hyvänä yleispyöränä... Täysjäykkä suoralla tangolla ja juuri Ergon gripeillä oli exälle hyvä vaihtoehto kun odotti käsien leikkausta. Vielä kun siihen lisää esim. 2.2" rullaavat renkaat niin homma helpottuu...

  7. #37
    Käänsin jäykkäperämaasturin sarvia putkentaivuttajalla n. 20 astetta taaksepäin. Sarvissa myös pieni nousukulma. Nyt hyvä - tosin vasta pari lenkkiä a´ 30+ km takana.

  8. #38
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.060
    ^Monen kulmaisia ja nousuisia tankoja löytyy ilman moistakaan. Ainoa ongelma on se että mikä toiselle sopii niin voi toiselle tuottaa tuskaa. Ensinmäinen tehtävä on hakea oikea asento, tuo Väisäsen konsti suht hyvä löytää jotenkin 50/50 painosuhde ja vasta sen jälkeen aletaan viilaamaan tangoilla ja stemmeillä...

Samanlaisia aiheita

  1. Sora vs Deore
    By Tammete1 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 27.05.2020, 07.43
  2. Shimano sora
    By Timo patronen in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 08.04.2017, 12.00

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •