Giant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 47

Aihe: Mihin pieni lapsi ajon ajaksi?

  1. #1

    Mihin pieni lapsi ajon ajaksi?

    Päivää.

    Vaimo haluaisi kuskata vuoden ikäistä lastamme tarakalle sijoitettavassa istuimessa ja minä suosisin perässä vedettävän kärryn/vaunun hankkimista. Meillä on eriävät mielipiteet kuljetustavan turvallisuudesta.

    Mitä tapaa te suositte ja millä syin koette toisen kuljetustavan turvallisemmaksi?

    Kiitos jo etukäteen.

  2. #2
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.875
    Varsinkin noin pienelle ehdottomasti kärry. Lapset usein nukahtavat kyydissä ja kärryn istuin antaa paremman mahdollisuuden turvallisiin torkkuihin. IMHO
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  3. #3
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.863
    Näkökulmaa tarakka-virityksistä (Hamax):

    + helppo ottaa istuin pois ja vaihtaa pyörien välillä (edellyttää kaksi kiinnityspalaa)
    + lapsi on suht hyvin turvassa tuulelta selän takana

    - pyörästä tulee todella kiikkerä, kun muksu on kyydissä ja ollaan paikoillaan
    - yhtään isomman kuksun kanssa ainakin omat kantapäät kolisivat koko ajan muksun kengänkärkiin
    - ei suojaa sateelta ollenkaan
    - repun käyttö oli vaikeaa lapsen istuessa istuimessa
    - nukkuva muksu paukuttaa kypärää selkään ja on muutenkin reppana tuolissa

    Kärryä ei koskaan tullut ostettua, mutta näkisin siihen liittyvät lähinnä positiivisia asioita, mm.

    + turvallisempi
    + vakaampi
    + sään kannalta parempi
    + sopii myös tavaran kuljetukseen (monesti nähnyt esim. kauppaostosten teossa, jolloin pyörän kuljetusarvo lisääntyy)

    Voisin kuvitella, että jonkin verran raskaampi on vetää kärryä, kuin kuljettaa tuolia. Kokemusta tosiaan asiasta ei ole.

    Yksi kauniin ilman vaihtoehto on ohjaustankoon kiinnitettävä kuljetustuole. Näin sellaisen ensimmäistä kertaa vasta tänä keväänä. Vaikutti äkkiseltään todella kätevältä tuotteelta.

    Olen itsekin paininut näiden turvallisuusasioiden kanssa. Niihin tuntuu liittyvän todella paljon subjektiivisia näkemyksiä ja erilaisia oletuksia ja jopa harhaluuloja. Rationaalinen ajattelu tuntuu vauvan kanssa katoavan jonnekin.
    Roots, bloody roots

  4. #4
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    265
    Molempia kuljetustapoja käyttäneenä sanoisin, että turvallisuus ei ole kalustosta kiinni, vaan ajotapa ratkaisee enemmän. Muiden törttöilylle ei mitään voi, mutta ennakointi toki auttaa. Kärryn kanssa ajaessa autoilijat ottavat hyvin huomioon. Kärry on myös monikäyttöisempi ja sillä kulkee tavarakin hyvin. Ja jatkossa sitten se toinenkin lapsi

    Lasten kanssa on se ongelma, että iso pää retkahtelee nukkuessa helposti. Kärryssä asennon saa paremmaksi.

  5. #5
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.875
    En ole seurannut viimeisimpiä lain muutoksia, mutta ohjaustankoon asennettavat kuljetusistuimet olivat kiellettyjä ainakin aiemmin.
    Hääppönen muokkasi tätä : 23.04.2016 at 16.14
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  6. #6
    Kiitos vastauksista...

    Vaikka nyt entistä enemmän olen perässä vedettävän vaunun kannalla niin meille ei sellaista osteta. Se on joko tuoli tai ei mitään. Koska naisen mielipide.

  7. #7
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lastumaki Katso viesti
    Molempia kuljetustapoja käyttäneenä sanoisin, että turvallisuus ei ole kalustosta kiinni, vaan ajotapa ratkaisee enemmän. Muiden törttöilylle ei mitään voi, mutta ennakointi toki auttaa. Kärryn kanssa ajaessa autoilijat ottavat hyvin huomioon. Kärry on myös monikäyttöisempi ja sillä kulkee tavarakin hyvin. Ja jatkossa sitten se toinenkin lapsi
    Niin no onhan se kärry silläkin tavalla turvallisempi, että jos sattuu vaikka kaatumaan irtosoralla tai talvella muuten liukkaalla niin kärry ei kaadu eikä lapsi kaadu korkealta kuten istuimessa ollessaan. Aina voi sanoa, että ei tuollaista minulle satu, mutta entäpä jos sattuukin?

  8. #8
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    39
    Ois mukava kuulla mielipide, millä sitä tuolia perustellaan. Turvallisuudella?

    Onhan se tuoli nyt jo kaatumistilanteessa pirun vaarallinen. Vaikka lapsi on penkissä valjailla, niin mikä estää kuskin lentämisen lapsen päälle tai vaikka voi ne lapsen jalat/käden jo jäädä penkin reunojen alle, jos huono tuuri käy. Mitä jos ajetaan vehkeellä risukkoon? Ei liene mukavaa jälkeä, kun lapsen naamaan pätkähtelee risukkoa.

    Kärryssä ollaan edes jotenkin suojassa.

    Ps. joskus voi tehdä omankin pään mukaan, jos toinen ei vaan tajua. Kuulostaa lapselliselle, että joko penkki tai ei mitään.

  9. #9
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Manse
    Viestit
    34
    Me kuskattiin viime kesänä vuoden ikäistä tarakkaistuimella. Lyhyet matkat meni ilman ongelmia mutta noin pienen kanssa en lähtisi vähän pidemmälle pyörälenkille. Tuppasi nukahtamaan lyhyelläkin matkalla. Itse en ollut turvallisuudesta huolissani. Kiinnitin ajotapaani ja muuhun liikenteeseen vain tavallista enemmän huomiota. Alun totuttelun jälkeen lisäpainoon ja kiikkeryyteen tottuu. Ensimmäisellä pyörälenkillä olin varma että kaadun kyljelleni kun pysähdyn valoihin.

    Nyt 2-vuotiaan kanssa homma menee jotenkin paremmin. Muksu selvästi nauttii ajosta eikä tarvi pelätä että olisi jatkuvasti nukahtamassa.

    Kärry olisi tietysti paras ja sitä kans harkittiin. Säilytysongelmat ratkaisi.

  10. #10
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    621
    No onhan tuo pelkkä istuin selvästi kevyempi ajaa. Tavarankuljetus ja toinen lapsi tulikin jo mainittua taas kärryn hyvinä puolina.

    Tavarafillarin sivustoa voi selata erinäisistä lasten ja tavaroidenkin kuljetustavoista pyörällä...

    Ja laatikkopyörä (siis etulaatikko missä lapsi/lapset istuvat) on tietty sitten vielä yksi vaihtoehto.

    http://tavarafillari.fi/
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  11. #11
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.392
    Meillä vaimo kaatoi pyörän lapsineen, kun oli istuimessa. Se on todella hankala taluttaa ja takapainoinen. Peräkärryn kanssa ei ongelmia ja sinne meni molemmat mukulat. Ja ei se niin raskas ole kuin luulisi, paljon tuli vedettyä sinkulallakin. Kovin ketterä se vaunu ei keskustassa ole, eli pitää varoa tolppia ja tiukkoja kulmia.

  12. #12
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    29
    Omasta kokemuksesta kärry on huomattavasti sekä turvallisempi, monikäyttöisempi että mielyttävämpi.

    Kärry pysyy pystyssä vaikka kuski kaataisi pyöränsä ja muutenkin suojaa mainiosti joka suunnasta, rengas puhkeaisi tai tapahtuu muuta yllättävää. Lisäksi ainakin meillä lapsi itse tykkäsi olla kärryssä huomattavasti enemmän.

    Kärry, varsinkin parempilaatuinen sellainen, tulee mukana todella vaivattomasti. Bonuksena suurimmassa osassa kärryjä kulkee kaksi lasta joten kaveri tai serkku pääsee satunnaisesti helposti mukaan - kivaa puuhaa.

  13. #13
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.058
    Omista taaperonkuljetuksista on jonniin verran aikaa... Retkiajossa tai muuten pidemmällä lenkillä oli reilun puolivuotiaan esikoisen kanssa sen aikainen Karrimoren lapsireppu, ei toki sovellu päivittäisraahaamiseen ollenkaan. Hyvinhän poika viihtyi, kuski ei aina kun vaipoista huolimatta näillä poikasilla pienestä pitäen se tärkein osoittaa aina yläviistoon. Siinä selkä märkänä eikä aina hiestä kastuneena tuli ajettua.

    Sitten samainen vesseli vajavan vuoden matkusti hyvin lyhyttä matkaa Hamaxin penkissä tarakalla. Nyt kun ekaa lapsenlastani syntyväksi ootan niin tarpeen vaatiessa Bilteman lapsenkuljetuskärry aivan käyttämättömillä pressuillaan saattaa siirtyä parempaan tarpeeseen. Kunhan puran lavan ensin pois! Iso ääni kärrylle minultakin. Jos hinta kirpaisee niin jälleenmyyntiarvo lohduttaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  14. #14
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.392
    Kärryä voi käyttää muutenkin rattaina ja soveltuvat hyvin myös juoksuun.

  15. #15
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.242
    Peruuttaminen on se joka naisia peräkärryissä pelottaa. Polkupyörällä ei yleensä voi peruuttaa, joten pelkoon ei ole aihetta.

  16. #16
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    En muista, missä vaiheessa meillä lapsia alettiin tarakalla istumessa kuljettaa. Ei ehkä vielä 1-vuotiaana, mutta hyvin tuo systeemi pelasi. Usein lapsi sinne nukahti, mutta eipä siitäkään haittaa tuntunut olevan.

    Weehoon:n yksipyöräinen "peräpyöräkärry" olisi nyt ratkaisu, jota harkitsisin vakavasti, jos pieniä lapsia olisi (tulossa..?). Kärrystä kahdella pyörällä en ole yhtään kiinnostunut.

    https://rideweehoo.com/

  17. #17
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Kärryissä tuntuu olevan suuria eroja kulkuvastuksessa. Naapurilla Bilteman kärry ja meillä oli Trek, meidän kärryssä hentoisempikin nainen veti helposti kahta muksua, sama jäi tekemättä mäkisessä maastossa Biltemalla. Mistä lie johtuu.

    Itsellä alkoi tulla vastaan vannejarrujen teho, ukko kun on kahden normi äijän painoinen ja perään kärry kahdella lapsella jyrkissä mäissä alkoi tuntua jotta jarrut loppuu ja paloja kului ihan silmissä... no, levyjarrullinen olisi ehkä asiaan auttanut?
    Lisäksi 26" maasturissa tuli vastaan jotta jyrkemmissä mäissä ei meinannut oikein mitenkään pysyä keula maassa
    ELI siis kärry on jonkinverran ongelmallinen oikein mäkisessä maastossa mutta kumpikin vaihtoehto meillä on ollut eli istuin ja kärry ja ei tarvitse yhtään mietiäkkään kumpi olisi valinta, ehdottomasti kärry.

    Kärryjen kohdalla kannattaa myös katsoa kantavuus, ihan kauhean isoja lapsia ja toisaalta isoja kauppakasseja ei luvat kyytiin.

  18. #18
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Voisiko kulkuvastus johtua renkaista tai rengaspaineista? Varmaan laakereissakin on eroja varsinkin, kun verrataan Biltemaa ja Trekkiä. Oliko vetopyörä sama kummassakin tapauksessa?

    Keuliminen kuulostaa oudolta. Eikös kuorma tule noissa parin sentin tarkkuudella suoraan taka-akseliin, jolloin mitään keulimista lisäävää voimaa ei pyörään kohdistu. Toisaalta yo. Weehoon kiinnitys tulee satulaputkeen, jolloin kuorma tulee taka-akselin etupuolelle. Sen ei ainakaan pitäisi keulia. Jossain peräkärrykeskustelussa tuli esiin kiinnostava juttu juuri kiinnityspisteen suhteen, kun eräs valmistaja esitti hienon teorian, miksi satulaputki on taka-akselia parempi kiinnityspaikka. Tuosta olisi kiinnostava tehdä perusteellisempikin vertailu, vaikka lasten kuljetuksessa ajotapa on oltava niin maltillinen, että isoja eroja tuskin löytyy.

    Peräkärryä vedettäessä tavarat saa pakattua sivulaukkuihin, kunhan pyörässä on tarakka. Kaksi tukevaa kassia, esim. Ortliebin Back rolleria vetää helposti parisenkymmentä kiloa tavaraa.

  19. #19
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Kummassakin kyllä paineet kohdillaan jne ja vetopyöränä sama kampe.

    Keuliminen siis johtunee kun oikein on vastusta ja ihan pienellä vaihteella jyrkkään mäkeen ja olisiko sitten 26 maasturi "pieni" 190cm ukolle tms. Kärry taka-akselissa siis. Mutta tulee vataan vasta kun ajaa ihan maasturin kaikkein lyhyimmillä vaihteilla 10-15% nousuja... ei siis mikään ongelma normaali käytössä, kunhan mainitsin.

    Kyllä kärryn kanssa luonnolisesti pitää olla normaalia tarkempana jotta ei oikaise kaikkien kuoppien ja liikennemerkkien kautta, onhan se aika paljon leveämpi.

    Turvallisuuteen niin metalliputkikehikon sisällä nelipiste vöissä kypärä päässä tuntui ainakin paremmalta kuin istuimessa korkealla.

    Ja siis saahan sitä tavaraa, oli tuossa trekissä erillinen takaluukkukin (liekkö kaikissa, ei tullut sitä biltemaa esim niin tarkoin katsottua) mutta kun lapset kasvaa niin tulee sitä massaakin aika äkkiä. Itse asiassa pyörän kantavuus on ylitetty ilman tavaroita jo useammalla kymmennellä kilolla ilman tavaroita tai mitään, pelkällä ukolla eli istuinta ei saisi laittaa minun tapauksessa ollenkaan ja itselläkin pitäisi olla toinen jalka aina maassa

  20. #20
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Jos pyörä antaa kuorman alla periksi ja uuden hankinta tulee vastaan, tukevarakenteinen retkipyörä vaikuttaa hyvältä ratkaisulta. Niissä on myös välitykset sellaisia, että painavakin kuorma nousee mäen huipulle. Esim. Trek 920, Kona Sutra Ltd jne. Hinta on sitten kova, mutta ehkä toimivuudesta täytyy maksaa. Tämä siis varsinaisen aiheen ulkopuolisena kommenttina.

    Keuliminen noin jyrkissä nousuissa voi tosiaan olla ongelma taka-akselin kiinnitykselläkin. Tällöin ei taida muuta vaihtoehtoa olla, kuin opetella ajamaan putkelta niin, ettei pyörä heilu sivusuunnassa.

  21. #21
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti puumangeri Katso viesti
    Se on joko tuoli tai ei mitään. Koska naisen mielipide.
    Nyt sitten järki käteen! Mulla ei edes itsellä ole lapsia, mutta jos olisi niin en kyllä missään nimessä kuljettaisi heitä turvaistuimessa, jossa muksun pää heiluu 1,5m korkeudella.
    Tollaisen turvaistuimen kanssa ei tarvitse kun kerran horjahtaa kunolla niin muksun pää kolahtaa asfalttii todella korkealta. Vaikka kuinka varovasti ajelee, niin aina se vahinko tai yllättävä tilanne saattaa tulla eteen.

    Tässä ketjussa on tullu hyviä perusteluita kärryn puolesta! Monikäyttöisyyden ja mukavuuden lisäksi, tuollainen matala putkirunkoinen kuljetuskärry on ainakin oman järkeilyni mukaan todella paljon parempi paikka muksulle.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  22. #22
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.097
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti puumangeri Katso viesti
    Vaikka nyt entistä enemmän olen perässä vedettävän vaunun kannalla niin meille ei sellaista osteta. Se on joko tuoli tai ei mitään. Koska naisen mielipide.
    Onko vaimo kokeillut molempia? Meillä riitti yksi kokeilu perinteisen lastenistuimen kanssa ja peräkärry tuli. Peräkärryn jälkeen tuli sitten peräpyörä ennenkuin lapset siirtyivät itse ajamaan mukana.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  23. #23
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Yksi lastenistuinten huono puoli on se kun lapsi kunnolla nukahtaa. Silloin helpostikin tenavan pää roikkuu sivulla pahan näköisesti, ja jos siinä sitten lipat vetää sille puolen niin hyvin ei takuulla käy. Kärryssä kaikki osat on sisäpuolella ja asento varmaan parempi nukahtamisia ajatellen. Tietysti sen kärryn kanssa ei poluille voi samalla tavalla mennä kuin istuimen kanssa, mutta vastaavasti istuimen kanssa on aika varovainen oltava joka hetki. Pyörä esimerkiksi keulii helposti, jos ei ole taitava ja mielellään vähän isompi kuski.

  24. #24
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.075
    Molempia on tullut käytettyä, mutta onhan istuin paljon helpompi. Kärry on jäänyt lähes käyttämättä, turvallinen kellarissa toki. Hesan keskustassa näin, tilanne on tietenkin ihan toinen jossain lähiössä saatikka landella.

  25. #25
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    313
    Molemmat ollu ja ehdottomasti kärry parempi .

  26. #26
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Meillä on molemmat ja istuinta käytän vain tarhaan viedessä 500 m matkan. Kärryn laitan perään kun lähetään muualle ajeleen. Istuimen paras puoli on että luo hyvän aerodynamiikan työmatkatempoa varten, lisäksi se että sukkispedet luovuttaa jo, kun kuulevat räminän lähestyvän.

    Osta vaan istuin vaikka käytettynä(halpa) ja laita kyytiin hiekkasäkki(+10kg) ja pyydä vaimo ajelulle. Saa vähän tuntumaa kuinka hutera fillarista yhtäkkiä tulee. Ainakin mun mummis on ihan spagettia lapsen kanssa.. Siinä on hyvä miettiä miten se pieni ihminen suojaa itseään kun pyörä menee hallitsemattomasti kyljelleen.

  27. #27
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.392
    Ei se pyörä kärryn kanssa keuli sen enempää kuin ilmankaan. Kiinnittyy taka-akseliin, joten ei ole etupyörää nostavaa momenttia.

  28. #28
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Ei se pyörä kärryn kanssa keuli sen enempää kuin ilmankaan. Kiinnittyy taka-akseliin, joten ei ole etupyörää nostavaa momenttia.
    Eteenpäin työntävä voimahan on maan ja renkaan välissä, eikä akselin korkeudella, joten kyllä sitä momenttia on. Momentin määrästä voidaan tietenkin kiistellä.

  29. #29
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Kyllä minulla ainakin alkoi jopo välittömästi keulimaan, momenteista tai kiinnityspiteistä välittämättä.

    Siis hyvinkin syy saattaa olla siinäkin jotta joutui tosiaan ajamaan maasturin pienimmillä vaihteilla kun ei muuten voimat riittäneet, ko vaihteilla keulii (keula meinaa irrota maasta hetkittäin) jyrkissä mäissä ilman kärryäkin mutta siis ilmiö korostui toki voimakkaasti kärryn kanssa.

    Ja omat kokemukset on ihan muualta kuin suurkaupungin keskustasta, oli kyllä hyvä pointti tuossa yllä jotta käyttöympäristö vaikuttaa aika paljon.

  30. #30
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.392
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti que2 Katso viesti
    Eteenpäin työntävä voimahan on maan ja renkaan välissä, eikä akselin korkeudella, joten kyllä sitä momenttia on. Momentin määrästä voidaan tietenkin kiistellä.

    Kommenttini koskikin vain kärryä. Jos kärry kiinnittyy taka-akseliin, niin KÄRRY ei aiheuta eturenkaan nostavaa momenttia, koska nivelpiste on se taka-akseli. Tosin voin olla väärässäkin ja asia vaatii Mythbustersien erikoisjakson

    edit: asiahan olisi helppo testata lastaamalla kärry täyteen ja mittaamalla jousivaa'alla eturenkaan nostamiseen vaadittavan voiman. Ja sama mittaus ilman kärryä.

    Roialan keulimisefekti johtuu todennäköisesti kärryn myötä nykivämmästä kyydistä, ja sellaisella ajotavalla pyörä keulisi samalla tavalla ilman kärryäkin.

    Eli jos pitää vedon tasaisena, niin mäet nousee ongelmitta. Harvassa onneksi sellaiset mäet, johon kukaan lähtisi kärryn kanssa keulimaan?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •