PirkanPyöräilyVelobeGiantElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: Trek Zektor B hihnavetoinen pyörä

  1. #1

    Trek Zektor B hihnavetoinen pyörä

    Hei!

    Onko kokemuksia Trek Zektor B pyörästä http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/po...p/1826070-2016

    Tai yleensäkin hihnavedoista? Käyttötarkoitus olisi pyöräkärryn veto (kai sen saa tuohon kiinni), työmatkat ja kaupunkiajelut. Varsinaiset lenkit ajetaan maasto- ja maantiepyörällä. Hihnavedossa kiehtoisi huoltovapaus. Miten Alfine 8:ssa riittää välitykset kärryn vetoon ylämäessä ja vastakohtaisesti, sitten kun myöhässä töistä ja pitäis kelata kolmeakymppiä. Onko pyörän painosta tietoa? Kuinka paljon napavaihteet ja levyjarrut tuovat lisäpainoa? Esim. samantyyppinen Trek FX 7.5 painaa vajaat 10 kg.

  2. #2
    Löytyi vielä vaihtoehdoksi Cube Hyde Race hihnavetoinen pyörä. Tässä on Gatesin hihnajärjestelmä. Ilmeisesti Trek käytti myös aikaisemmin gates hihnoja, mutta Trek zektorissa trekin oma hihnasysteemi. Hihnan kiristys näyttää olevan erilainen. Onko kellään tietoa/kokemusta näistä eroista? Muuten pyörät samanlaisia ja hintaisia. Cubessa pykälää huonommat jarrut. Paino 12.3 kg

  3. #3
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    391
    Tietämättä hihnapyöristä enempää, mutta gates tekee autoihin laadukkaita jakohihnoja jne joten itse luottaisin tuon osaamiseen...

  4. #4
    Eikä tahdo löytyä Trekin TAB hihnasta tietoa.

  5. #5
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    120
    Minulla oli 2011-mallinen tuollainen, ja voin kyllä suositella lämpimästi erityisesti tuon ympärivuotisen huoltovapauden suhteen, ja ihan hyvä pyörä se on muutenkin. Tätä nykyä se palvelee työkaveria, mittarissa on 10000 km eikä hihnalle ole tarvinnut tehdä koko aikana mitään, edes kiristää, vain renkaita ja jarrupalat on vaihdettu. Tuon aikainen Alfine 8 oli vielä vaseliinilla voideltu ja kovilla pakkasilla vähän nihkeä, mutta nykyisissä taitaa olla öljyt, välitykset siinä riitti hyvin ainakin omiin ajeluihin.

    http://www.larunpyora.fi/tuote/2016-...anet-pro-belt/

  6. #6
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    336
    Minulla on ollut nyt hiukan reilut 3 kk ja 2000 km Tout Terrain X-over GT cyclotyyppinen fillari. Siinä on Gatesin hihnaveto ja Rohloffin 14-pykäläinen napavaihde.
    Välitykset ovat riittäneet hyvin vauhdikkaisiin cyclo- ja hiukan maantiehenkisempiinkin lenkkeihin sekä talvi- että kesärenkailla.

    Kuormanvetoonkin ovat välitykset riittäneet FollowMe-tandemin ja 4 ja 7 vuotiaiden vesselien vedossa. Etuhihnapyörä on minulla 50 hampainen ja takana on 19. Jollakin netin vaihdevälityslaskurilla voi laskea mikä itselle sopii tai mikä napavaihdekombinaatio vastaa perinteistä ulkovaihtajaa.

    Hihnavedon etuna on ollut talvi- ja kurakeleissä pelkän vesipesun riittäminen huolloksi. Mitään muuta huollollista en ole pyörälle talven ja kevään aikana tehnyt kesä/talvirenkaiden vaihtoja lukuunottamatta.

    Pyörässäni on epäkesko poljinkeskiö. Sillä saa kiristettyä hihnan sopivalle kireydelle (kuusiokoloavaimella). Työkaluvalikoimaan olen ostanut ja ottanut lenkeille ja työmatkoillekin mukaan takarenkaan rikkojen varalta hihnankireysmittarin (Gatesin taskumallinen).
    Maaseutulaiset, wiimeksi moniaat Birkkalaiset, walittawat, että polkupyöräurheilijat kowasti pelottawat heidän hewosiansa, kun eiwät ... AL 23.9.1890

  7. #7
    Kiitos vinkeistä. Cube Hyde Race näyttää olevan loppuunmyyty. Hyvä että tuli nyt vastaan tuo focus planet pro. Hyvin samantyyppinen kuin cube. Alfine 8, Gates hihna ja 46T 22T välitys taitaa olla hyväksi todettu, kun monessa tullut vastaan. Trekissä alfine 8 ja TAB hihna (automaattinen kiristys) ja 68T 28T välitys. (Laskuri ei riittänyt 68 asti, joten en voinu verrata välityksiä)

    Cuben ja focuksen hihnan kiristys jäi vielä epäselväksi. Ilmesesti ei kuitenkaan epäkesko keskiöstä. Oisko säätöruuvit takana? Onko säätäminen kuinka tarkkaa/vaikeaa/hidasta? Eli olisiko trekin systeemistä vastaavaa hyötyä, vai haluavatko vain olla erilaisia?

    Trekkiä puoltaa kivijalka liikeen läheisyys. Runkoa voi käydä testaamassa ketjuvetoisesta versiosta. Eivät suostuneet tilaamaan hihnapyörää, jos en sitä varmasti ota. (se kuuluisa sika säkissä)

  8. #8
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    120
    Ei siihen tartte laskuria, 46/22 = 2.09 ja 68/28 = 2.43, eli Trekissä on pitemmät välitykset, vaikka rengaskokojen ero lopputulosta vähän tasoittaakin. Muistelen joskus ajaneeni Focuksella Tampereen Lukonmäkeä alas täysiä ja jossain kuudenkympin paikkeilla alkoi jalat pyöriä tyhjää.

    Focuksessa on liukuvat dropoutit. Hihna on jossain määrin tarkka oikeasta kireydestä, mutta säätäminen on helppoa, ja erityisesti sitä ei tarvitse tehdä kuin kerran, koska hihna ei veny niin kuin ketjut.

    http://www.focus-bikes.com/fileadmin...0-Detail_4.jpg

    Trekin tapaan toteutetussa systeemissä ei liene erityisiä etuja sen enempää kuin haittojakaan (ellei rumuutta lasketa) tai erikoisuuden tavoittelua, vaan se on yksinkertaisesti välttämättömyys, koska dropoutit on kiinteät ja jotenkin se hihna on saatava kireälle.

    Minusta näyttää että noista kahdesta Trek on vähän sporttisempi ja Focus kenties ympärivuotisempi yleispyörä. Näin ollen itse miettisin sellaisia asioita kuin että millainen rengastus runkoon mahtuu lokareiden kanssa ja riittääkö Trekin välitykset alapäästä jos vetää kärryä ylämäkeen vastatuulessa. Ja tietysti miten runkogeometriat sopii kysyjälle.

  9. #9
    Eli hihnaa ei tarvi löysätä ja kiristää renkaanvaihdon yhteydessä? Nastarenkaat otettu huomioon, 37-622 nastojen mahduttava.

    Suuri kysymysmerkki on välitykset. Jos ymmärsin laskurin oikein, niin 1. vaihteella ratio on 1.10 vs. 1.28. Onko käytännön merkitystä? 5. vaihde ilmeisesti suora , kun sillä sai nuo 2.09 ja 2.43 ratiot.

    Ihanaa tämä pyörän hankinta ilman koeajo mahdollisuutta. Runkokootkin vaihtelevat eri merkillä totaalisesti. 184 cm ja 85 cm inseem. Cube jää juuri 54 ja 58 väliin, Trek 56, mutta Focus ilmeisesti L/50?? Suurin koko oli XL/54. Löysin vanhan v. 2011 esitteen ja sen mukaan trekking runkoja pitäisi olla 60 asti. Ilmeisesti geometriat muuttunut ja nyt runko on enemmän maastopyörän tyyppinen, vaikka rungon nimi on trekking. Focuksella ei ollut suosituksia eri pituuksien mukaan, ainoastaan geometriat.

  10. #10
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    120
    Juu, ei tartte, se palautuu takaisin samalle kireydelle kun kiekon laittaa paikalleen dropoutiin.

    Nuo välitykset on aika henkilökohtainen juttu, mutta voithan laskea molempien pienimmän vaihteen kokonaisvälityssuhteen rengaskoko huomioiden ja katsoa mitkä vaihteet maasto- tai maantiepyörässäsi on lähinnä niitä. Sitten vain mietit tyypillisten ajojesi pahimmat paikat/tilanteet (pesukone peräkärryssä tms.) ja kokeilemaan, sillä lailla joskus itse hain sinkulan välityksiä ennen rattaiden ostamista.

    Oon 7 senttiä lyhyempi ja minulla oli 50/L, niin en tiedä, se voi olla myös pieni sinulle tai ainakin ohjaamo aika matalalla. Mutta onhan tuolla hyvät geometriataulukot, vertaa nyt vaikka ens alkuun maasturisi vastaaviin tietoihin:

    http://www.focus-bikes.com/gb/en/bik...html#chapter-3

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •