Minulla on ollut nyt hiukan reilut 3 kk ja 2000 km Tout Terrain X-over GT cyclotyyppinen fillari. Siinä on Gatesin hihnaveto ja Rohloffin 14-pykäläinen napavaihde.
Välitykset ovat riittäneet hyvin vauhdikkaisiin cyclo- ja hiukan maantiehenkisempiinkin lenkkeihin sekä talvi- että kesärenkailla.
Kuormanvetoonkin ovat välitykset riittäneet FollowMe-tandemin ja 4 ja 7 vuotiaiden vesselien vedossa. Etuhihnapyörä on minulla 50 hampainen ja takana on 19. Jollakin netin vaihdevälityslaskurilla voi laskea mikä itselle sopii tai mikä napavaihdekombinaatio vastaa perinteistä ulkovaihtajaa.
Hihnavedon etuna on ollut talvi- ja kurakeleissä pelkän vesipesun riittäminen huolloksi. Mitään muuta huollollista en ole pyörälle talven ja kevään aikana tehnyt kesä/talvirenkaiden vaihtoja lukuunottamatta.
Pyörässäni on epäkesko poljinkeskiö. Sillä saa kiristettyä hihnan sopivalle kireydelle (kuusiokoloavaimella). Työkaluvalikoimaan olen ostanut ja ottanut lenkeille ja työmatkoillekin mukaan takarenkaan rikkojen varalta hihnankireysmittarin (Gatesin taskumallinen).
Maaseutulaiset, wiimeksi moniaat Birkkalaiset, walittawat, että polkupyöräurheilijat kowasti pelottawat heidän hewosiansa, kun eiwät ... AL 23.9.1890
Kirjanmerkit