Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari Fill Katso viesti
Ilman nastarenkaita olen pärjännyt gravelillä ja maastopyörällä koko talven. Kukin tyylillään.
Niin, ei nastarenkaiden tarvetta oikein pysty toisen puolesta päättämään -ajot ja tarpeet poikkeavat toisistaan. Mulla piikkisiat on varattu jäisille poluille ja niitä mun ympäristössäni talvisin riittää -kovaksi tamppaantunutta lumipolkua ei juuri kannata toivoa.

Gravelilla on tullut ajettua talvisin eri mittaisia lenkkejä kelistä juuri välittämättä ja jäisiä teitä sattuu kohdalle käytännössä kaikkina talvina.

Muutaman vuosikymmenen ympärivuotisen työmatkapyöräilyn alku meni pitkään ilman nastoja, mutta aika-ajoin jäisillä keleillä sattuneet kaatumiset houkuttelivat vaihtamaan nastarenkaisiin.

Että mulle nastarenkaat ovat ajokauden laajentajat, kun mulla tuo ulos lähteminen on pakottava tarve, sitä ei voi korvata millään muulla toiminnalla, paitsi ehkä ryyppäämisellä.

Ja se pakko teettää vaikka tällaista (ei mitään asiaa nastattomilla ja ikävää kapeilla perusnastoilla, mutta hauskaa piikkisioilla):