RideFillarilehtiElectrobike

Taittajat

Sivu 1 / 12 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
  1. mpesu
    mpesu
    Suomessa on taittopyöriä muillakin kuin minulla. Tiedän sen, sillä olen nähnyt! Jos koet kuuluvasi tähän joukkoon, niin kerro kokemuksia tai laita kuvia.

Itse kuljen Bromptonilla työmatkaa päivittäin n. 18 km, Järvenpää-Hki-Järvenpää. Pyöräilyn keskeyttää ikävästi juna mutta sen kestää. Taitettava on kuitenkin se joka tekee työmatkastani mahdollisen: Julkisia ilman sitä käyttäen hajoaisin bussipysäkeillä seisomiseen. Toisaalta omalla autolla tyhjentäisin tilini puoleenkuuhun mennessä kakkosauton lainan lyhennyksiin (vaimo ajaa 1. autoa), bensiksen automaattiin tai Lahdenväylällä törttöilevien ritariässien aiheuttaman hermoromahduksen hoitokuluihin.

Mutta miten te taittopyöräilette? Moni purjehtija ainakin on ollut kiinnostunut taitettavan tuomista mahdollisuuksista, mutta minun tuntemani ovat kavahtaneet laatutaitettavan hintaa. Liekö sitten kaikki rahat jo käytetty siihen veneeseen.
  2. Lotum
    Lotum
    Brommie täälläkin. Päädyin Brommieen, koska se on taitettuna kaikkein kompaktein. Taittaminen/avaaminen käy myös hyvin kätevästi. Ajettavuudesta voidaan olla montaa mieltä, mutta kyllä sillä ajamaan pystyy.
  3. Katajaketo
    Katajaketo
    Hei!

Minulla ei vielä ole taittopyörää, mutta vakavissa suunnitelmissa on hankkia sellainen. Laitoin vähän ajatuksia ja kysymyksiä fillarisuosituksia -otsikon alle. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=32905

Tietenkin olisin onnellinen, jos jotakin pyörää pääsisi vähän testailemaan... Voisin täältä maalta tulla vaikka jonnekin pääkaupunkiseudun suuntaan.

Pohdiskellen, odotellen vastauksia malttamattomana
  4. mpesu
    mpesu
    Moi.
    Jos tulet Järvenpäähän niin testiajo järjestyy. Toisaalta Bromptonin maahantuojalta Effekta oy:ltä koeajo järjestyy myös. Lisäksi helsingissä Greenbike myy Bromptoneita joten uskoisin testin onnistuvan myös siellä.
  5. mpesu
    mpesu
    Arvon Lotum,
    Paljonko olet ajanut Bromptonillasi? Onko ollut vikoja?

Minä olen nyt vuoden pyörällä päivittäin jauhanut ja peruskulumisen lisäksi on muutakin ollut. Kilometrejä lienee tullut jotain kolmen ja 3,5 tonnin välillä. Tuolla toisella palstanosalla http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=32905 jo kerroin talvisesta nuoskalumi ongelmasta jota hoidettiin ratasta vaihtamalla. Tämän lisäksi:
    - takanavan sisälle on vaihdettu joku pieni osa kun rupesi "räpättämään" isolla vaihteella kovalla nopeudella rullatessa
    - taittopoljin on vaihdettu kun rupesi natisemaan. Nyt taitaa uusikin poljin jo natista.
    - takalokari halkesi pakkasella kun taitoin takapään alle huolimattomasti ja jääkokkare kopsahti sopivasti siipeen.
    - takahaarukan nivel natisee kosteutta saadessaan polkiessa. Sateen jälkeen aina hitonmoinen natina. Tämä pysyy aisoissa aktiivisella öljyämisellä mutta seuraavassa huollossa pitää kyllä koko nivel avata ja rasvata kunnolla. Sillä homman uskoisin hoituvan.

Näistä vioista kaikki paitsi takasiiven korjaus (joka oli täysin oma syy) on mennyt takuuseen. Lisäksi olen kerran jäänyt auton alle jonka seurauksena tutkittiin rungon suoruutta. Onneksi pyörä selvisi kuskin tavoin säikähdyksellä.
  6. Lotum
    Lotum
    Moi Matti,

Mulla taitaa olla vasta joku alle pari tonnia lasissa (en aja Brommiella päivittäin; työmatkat menee täyskokoisella filolla). Mitään varsinaisia vikoja ei ole ollut. Brommiehan on kestävän ajokin maineessa, mikä näkyy mm. käytettyjen hinnoissa--harvan pyörän jälleenmyyntiarvo on suhteessa yhtä hyvä.

Tietyntyyppinen nuoskalumi on tosiaan ongelma kaikille ketjuvaihteisille (tai/ja siis ketjunkiristimellä varustetuille) pyörille. Mutta onneksi sellaisia kelejä on harvoin.

Alkuperäiset polkimet ovat vähän rimpulat, mutta tuo taittopoljin on kyllä ideana ihan hauska ja ergonominenkin. Pitemmille matkoille vaihdan suosiolla SPD:t, vaikka ne ehkä hieman sotivatkin Bromptonin alkuperäistä filosofiaa vastaan. Aluksi piti vähän totutella, kun oikea kantapää tuppasi osumaan oikeanpuoleiseen takarullaan (vasemmalla puolella tätä ongelmaa ei ole, koska taittopolkimella jalka on luonnostaan ulompana). Pitäisi varmaan muutenkin viritellä jotkut vähän kapeammalla istuvat rullaluistimen pyörät niitten vähän törppöjen muovirullien tilalle. Elastomeeriblokin ympärille olen pannut pari letkuklemmaria. Näin sain jousituksen jäykemmäksi (Bromptonin suosittelema viritys). Alkuperäisellä Fizikin muovisatulalla en ajanut metriäkään, vaan vaihdoin heti tilalle Brooksin B17:n. Paras modifikaatio (Brooksin jälkeen) oli, kun vaihdoin alkuperäisten neopreenigrippien tilalle Ergonin GR2:t (mulla on S-malli). [Edit: Siis Brommie on S-malli, Ergonit ovat kokoa L.]

Mulla on myös S-bagi, joka on osoittautunut oikein kivanoloiseksi ja tyylikkääksi laukuksi. Pelkäsin vähän etukäteen, että se olisi liian pieni, mutta hyvin siihen mahtuu ainakin 12" läppäri ym. kamaa. Tosi kätsä tuo etulaukun kiinnitysblokki, voin suositella! Jos haluan kuljettaa enemmän tavaraa, laitan taakse vielä Carradicen satulalaukun. Takatavaratelinettä tässä mun pyörässäni ei ole.

Vai onnistuit jäämään auton alle, huh huh! No ehkä sekin kertoo Brommien kestävyydestä, ettei pyörän käynyt kuinkaan!

t. Lotum
  7. mpesu
    mpesu
    Nuo Ergonin gripit ovat mielenkiintoiset. Mistä ostit? Ja satulan vaihtoa pitänee myös harkita. Vastaavasti voin suositella sinulle jarrukahvojen vaihtoa mihin tahansa palautusjousellisiin kahvoihin. Mie laitoin Tektron roisin väriset kahvat ja jarrutuntuma parani melkoisesti. Talvenjähmyissä tuo kahvan palautinjousi toivottavasti myös vähän auttaa jarrujen palautumista, joka viime talvena pariin otteesen aiheutti stressiä.

Joo kertaalleen jouduin auton tönäisemäksi viime talvena, en siis nyt varsinaisesti alle jäänyt. Auto hivutteli hiljalleen risteykseen ja minä lähestyin suojatietä pitkin. Kaikki merkit viittasivat siihen, että autoilija on minut huomannut ja aikoo pysähtyä kokonaan. Osuma tuli sitten polkimeen joka onneksi oli ylhäällä. Muussatapauksessa osumakohta olisi luultavasti ollut sääri. Törmäyksen voimasta kaaduin mutta se oli lähinnä sellainen horjuva kellahdus. Autoilija kertoi ettei nähnyt minua ollenkaan ja maksoi viulut. Minulla oli kaksi valoa eteen ja punainen taakse + normi heijastimet sivuille. Bromptonista hajosi oikean puolen poljin.

Opetus: Jos ei ole katsekontaktia autokuskiin, pysähdy! Myös muussa tapauksessa harkitse.
  8. Lotum
    Lotum
    Ergonin GR2:t palauttivat uskoni siihen, että myös suoralla tangolla ajaminen on mahdollista. Ostin omani jostain nettikaupasta, oiskohan ollut Roselta. Sikahintaisethan ne ovat (hiilikuituisina), mutta eipä tuo Brommie ihan maailman halvin pyörä ole muutenkaan. Jossain vaiheessa jopa harkitsin Pantourin etunapaa, mutta se jäi Ergonien myötä. Nyt onkin sitten Schmidtin etunapa harkinnassa--tai oikeastaan se on jo tilattu.

Jos ajat farkut jalassa--niin kuin kuvasta voisi päätellä (ja mikä on tietysti Bromptonin alkuperäisen ideologian mukaista)--niin silloin(kin) B17 on ehdoton.

Minulla ei ole toistaiseksi ollut ongelmia jarrujen kanssa; ehkä noista Kevlar-jarrukaapeleista on jotain hyötyä. Olen ollut tyytyväinen myös jarrujen tehoon, vaikkei niissä uusimpia Fibrax-padeja olekaan.
  9. Katajaketo
    Katajaketo
    Hei! Mulle iski flunssa oikein todenteolla, joten kaikenlainen koeajaminen jää ainakin ensi viikkoon. Soitin Effektaan, josta luvattiin koeajoa ja mahdollisesti jopa kotona kokeilemista, kun nuo kotitiet todella epäilyttää... Kiitos teidän vastauksista ja kiva lukea teidän pohdintoja muutenkin. Palaan asiaan...
  10. mpesu
    mpesu
Näyttää tulokset 1 - 10 / 111
Sivu 1 / 12 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen