Näytä tavallinen näkymä : Ketjurasva pyöräilyvaatteissa
Kukas on onnistunu moiset peseen pois?
Onnistuin pyöräilytakin tärvelemään ihan kunnolla ku kaivoin pyörää talviteloilta varastosta.
Tahranpoistoaine ei ainakaan tepsi ollenkaan.
Itse olen myös pyöräilytakin rasvannut. Tärpättiä räsyyn ja sillä kevyt hankaus. Musta rasvatahra muuttui vaalean harmaaksi tahraksi. En uskaltanut kovempia aineita käyttää, saati liottaa. Olisi voinut tulla parempi. Sai kelvata. Kun tärpätti ei vedestä tykkää, niin vaatteen pitäisi olla kuiva.
maalinni
23.05.2024, 20.31
Ei lähe millään, tai ehkä polttamalla.
Steve Baggy
23.05.2024, 20.50
Ei kannata olla rasvaa ketjussa.
Astianpesuaine, marseille-saippua. Tulos riippuu materiaalista ja tuurista.
https://www.cycleplan.co.uk/cycle-savvy/remove-bike-oil-from-clothes/
https://youtu.be/erjk8mzsWvg
(En katsonut...)
Ja aina voi kysyä Martoilta:
Polkupyörän öljy, grafiittivoide1. Käsittele tahra nestemäisellä pyykinpesuaineella tai tahranpoistoaineella.
2. Pese tekstiilin hoito-ohjeen mukaan.
TAI
1. Käsittele tahra liuotimella kuten raskasbensiinillä tai asetonilla.
2. Hiero päälle nestemäistä pyykinpesuainetta.
3. Huuhtele vedellä ennen pesua.
4. Pese tekstiilin hoito-ohjeen mukaan.
5. Kokeile ennen lakkabensiinin käyttöä huomaamattomaan kohtaan, että tekstiili kestää käsittelyn
Raskasbensiinejä näköjään ovat esimerkiksi mineraalitärpätti ja lakkabensiini.
Varmaankin jos nyt näiden neuvojen perusteella alat puhdistamaan niin olet jo myöhässä, toisaaltaan rasvatahrat luo uskottavuutta.
Sappisaippua tahraan (kostuta tahra ensin vedellä), antaa vaikuttaa pari minuuttua jonka jälkeen pesukoneessa normaalipesu. En takaa että auttaa mutta omat tahrat on yleensä lähteneet hyvällä menestyksellä.
https://kotiliesi.fi/koti/kodinhoito/sappisaippua-on-tahranpoiston-ihmeaine/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Varmaankin jos nyt näiden neuvojen perusteella alat puhdistamaan niin olet jo myöhässä, toisaaltaan rasvatahrat luo uskottavuutta.
Itse en olisi noin pessimistinen, vaikka tahra olisi jo kuivunut tai sitä olisi jo yritetty poistaa. Pyöräilytakkien pintamateriaaleja on erilaisia, mutta eivät ne yleensä ime rasvaa tai öljyä kuten jotkut luonnonkuidut.
Mutta joo, olen samaa mieltä siitä että pienet tahrat eivät tee vaatteesta käyttökelvotonta.
Fairysta ja ruokasoodasta tehtyä tahnaa olen joskus käyttänyt. Sillä hinkkaus, pahimmat pois ja sitten koneeseen pesuun. Pahimmat kannattaa tosiaan ottaa pois ennen koneeseen laittoa, kun fairy tuppaa vaahtoamaan.
Kyllä pyöräilyvaatteissa kuuluu olla ketjuöljyä. Ainakin jos niitä on käytetty. Mut liika on liikaa, joskus taisin suht menestyksekkäästi Bilteman käsienpuhdistusaineella liikoja putsailla.
Juuh häätyy alkaa täs pikkuhiljaa koventaan aineita :)
Onneks ei ole kallis takki niin voi vähä testailla.
Tuota sappisaippuuaa ku muistas joskus ostaa
Joskus onnistuin marinaadit sotkeen vaunun etutelttaan ja se oli vähä samanlainen juttu. Ei tuntunu lähtevät millää.
Mutta aurinko oli ton sitte kärventäny pois ku pitkän ajan jälkeen palasin katsomaan. Ilmeisesti.
Sanomalehteä alle ja mineraalitärpättiä rättiin tai talouspaperiin, hankaus ja sitten normaalipesu - noin on lähtenyt ihan puhtaaksi asut.
^Ei kai sanomalehtipaperin päällä kannata vaatteita käsitellä, saa vain mustetta entisten tahrojen lisäksi?
Sappisaippua (palana) on ollut paras omista kokeilemistani. Kunnon hankaus palalla märkään vaatteeseen ja koneeseen. Laittaa vaikka ajastuksella koneen puolen tunnin päähän niin ehtii vaikuttaa muttei ehdi kuivua.
Joo voin vahvistaa että sappisaippua tosiaan toimi.
Astianpesuaineella sain vähä vaalennettuu mutta sappiasaippialla lähti kunnolla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.