PDA

Näytä tavallinen näkymä : Umpikypärät sun muut ratkaisut talvipyöräilyyn



M11k4
06.10.2023, 21.33
Taas on tulossa se aika vuodesta, kun mietitään erilaisia ratkaisuja päästä aamulla töihin ilman että turpa jäätyy. Täällä Helsingissä aamupakkaset eivät nyt kovin kummoisia enää ole sydäntalvellakaan, mutta ainakin itse on tullut jäätyä enemmän etätöihin suht pienienkin pakkasten jälkeen. Olen sitten miettinyt erilaista ratkaisua kasvojen suojaamiselle.

Balaclavat eli suomeksi kypäränalushuput (https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-l1-kyparahuppu-merinovillaa/55466?country=FI&variant=38045&gclid=CjwKCAjw4P6oBhBsEiwAKYVkq4Gz1zV35NdMCKdL_3wR 3jEu0-_wX7EGrXom9SFN98rnRAwb59CphxoCHs8QAvD_BwE)ovat klassinen ratkaisu, mutta en ole koskaan löytänyt sellaista, joka toimisi pakkasilla hyvin. Jos kangasta on kasvojen päällä, uloshengityksen kosteus jää siihen kankaaseen ja jäätyy. Sen jälkeen täytyy taas vetää kangas pois kasvoilta että saa hengitettyä. Ainakin Buffilla on jotain malleja (https://varuste.net/p100976/buff-windproof-balaclava?change_country=FI&change_currency=EUR&gclid=CjwKCAjw4P6oBhBsEiwAKYVkq1gxz9dX17QYu7cDj_6G WpPXbl9TdCeglXgfu3clPTUvW_O6iSdtQBoC8r0QAvD_BwE)jo issa on ihan aukot hengitykselle mutta ne pitäisi sitten saada ajon aikana pysymään paikallaan, että hengitysaukot ovat oikeassa paikkaa.

Lisäongelmaa tuo sitten silmien suojaaminen viimalta. Eri ihmiset ovat kokeilleet monenmoista: visiirejä (https://www.bikester.fi/bbb-indra-speed-45-bhe-56f-kypara-naamasuoja-M145689.html?vgid=G910710#cgid=36967)(alta pääsee tuuli puhaltamaan), suojalaseja (https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003849/3M-Solus-1000-Scotchgard-pinnoitetut-huurtumattomat-suojalasit-sinimusta?gclid=CjwKCAjw4P6oBhBsEiwAKYVkq0FaiiuMtf 4D3WA3zzOLu4RNICmZzfTAUZbMYcS3x3-k9hcOOEuBYxoCpTYQAvD_BwE)(vääristävät, toimivat huonosti yhteen balaclavan kanssa), laskettelu- tai alamäkipyöräilylaseja (haastavaa saada aseteltua kypärän kanssa, voivat rajoittaa periferaalista näkyvyyttä), laskuvarjohyppääjien tai ratsastajien käyttämiä laseja (https://kroops.com/collections/skydiving/products/ik91)(voi jeesus, näissä ei ole edes huuruuntumisenestoa, miksi maksoin näistä). Tavan urheilulaseista (https://stadium.fi/urheilu/pyoraily/urheilulasit.fi111026347) en oikeastaan tiedä, mutta en haluaisi panostaa vaikka 100 €:a tuotteeseen joka ehkä vastaa tarkoitusta. Mikään näistä yhdistelmistä ei järin kätevä ole kuitenkaan, kun pitäisi laittaa joka aamu jokin huppu+kypärä+lasit-yhdistelmä päähän, saada ne pysymään ajon aikana järjestyksessä ja määränpäässä taas ottaa pois ja kantaa mukana.

Viime aikoina olen alkanut katselemaan umpikypäriä. Ei siis full face -kypäriä, vaan sellaisia, joissa visiiri peittää koko kasvot moottoripyöräkypärän tapaan, mutta ovat kuitenkin kevyempiä. Erilaisten sähkökäyttöisten ajoneuvojen käyttäjille (etsi "EUC helmet") niitä on viime aikoina tullut markkinoille, mutta yllättävän vähän vaihtoehtoja edelleen on ja hinnat ovat aika suolaisia. Kiinan ihmeet pois lukien olen nähnyt ehkä neljää eri mallia:

Noblemantech TK02 (https://www.noblemantech.com/products/tk02-full-helmet-white). Sikäli kuin olen saanut selvää, tämä on johonkin kiinalaiseen moottoripyöräkypärään perustuva design, jolle amerikkalainen firma hankki sertifioinnit, tarjosi länsimaalaisen asiakaspalvelun ja pisti hinnan 2-3-kertaiseksi. Laatuun ja asiakaspalveluun ovat arvostelijat olleet sinänsä ihan tyytyväisiä. Tässä on sisäänrakennettu, alas laskettava tumma visiiri ja lisäksi kirkas, koko kasvot peittävä visiiri. Leukaosan saa irrotettua. 279 $ plus tullaus, paino 1300 g.
TSG pass. Alun perin long board -skeittilautailijoille tehty kypärä. Kevyempi kuin TK02, vissiin ihan suosittu. Visiirejä on kirkkaita tai tummempia. Näiden pitäisi kuuleman mukana olla suht lämpimiä ja kypärän sisäpuoli on muotoiltu niin että uloshengitysilma ohjautuu alaspäin. Useammasta eurooppalaisesta kaupasta saa näitä, tällä hetkellä virolaisesta Voltridestä (https://voltride.com/fi/tuote/helmet-tsg-pass-pro/)taitaa saada helpoiten. Hinta 300 € paikkeilla, paino 980 g.
Predatorilla (https://www.predatorhelmets.com/)on muutama malli, hinnat 290 €+. Kanadalainen firma, mutta näitä saa kyllä Euroopasta. Näyttää aika samantyyppiseltä kuin TSG, taitaa olla uudempi malli? Paino 900 g.
ZG Vector M5 (https://www.sickboards.nl/en/skate-helmets/9655-27226-zg-vector-m5-downhill-helmet-without-visor.html?gad=1&gclid=CjwKCAjw4P6oBhBsEiwAKYVkq9Wd7OvU_bszsDbSUBeN hMKpW8oIDpATCf9OczSTZLD_f1_6FQWfAxoCFogQAvD_BwE). Tämä on halvin mitä näkyy olevan tarjolla (202 € plus visiirin hinta), mutta mahtaako tällä olla pyöräilykypärän sertifikaattia, kun on mainittuna vain skeittisertifikaatti? Paino 1050 g.


Näissä kiinnostaa, että saisi yhdellä tuotteella koko pään kunnolla suojattua. Onko muilla näistä kokemuksia tai huomioita?

Sisseille loppukaneettina, että kyllä minäkin 20 v sitten poljin pelkkä pipo päässä tavallisella kaupunkipyörällä töihin läpi auraamattomien hankien, mutta enää en viitsi.

M11k4
06.10.2023, 21.58
Laitetaan tähän vielä mitä tietoa löysin sertifikaateista:

TK02: "has been certified by the DOT, the ECE, and the 3C authorities"


3c alias CCC: Kiinan kansallinen standardijärjestelmä
"DOT certified helmets are marked on the back with a U.S. Department of Transportation (DOT) stamp"
ECE: eurooppalainen moottoripyöräkypärien standardi


TSG: "EN 1078, ASTM F1952"

EN 1078: eurooppalainen kypärästandardi. "EN 1078 specifies requirements and test methods for bicycle helmets, skateboard and roller skate helmets."
ASTM F1952: (amerikkalainen?) alamäkipyöräilyn standardi


Predator: "The DH6-Xg is CE-1078 certified and meets the CPSC bicycle standard"

CE-1078: ks edellä
CPSC: Yhdysvaltojen polkupyöräkypärästandardi


Zg vector M5: "ASTM F1492 Certification"


ASTM F1492: Standard Specification for Helmets Used in Skateboarding and Trick Roller Skating

Rydman
06.10.2023, 23.25
Ite oon lenkkikäytössä käyttäny ihan tavallista kypärää. Alle joku ohut pipo, buffi tai kypärämyssy tms. mikä nyt milloinkin. Varsinainen suoja on ollu Burton Burke (XL-koko), jota alunperin käytin lasketellessa. Kyllä toimii mielestäni ihan hyvin, suojaa pakkaselta ja ei huurustu/höyrysty/kastu juurikaan. Tuo siis mahtuu kypärän yli heittämällä, eikä edes kiristä. Menee laskettelukypäränkin yli. Naaman eteen tulevaa osuutta voi rukata ylös/alas oman fiiliksen mukaan ja naruista voi kiristää jos tuntuu kylmältä. Jotain -15'C on tullut käytettyä lasketellessa ja pyöräillessä.

https://images.blue-tomato.com/is/image/bluetomato/304549712_back.jpg-PsQiiMkTvgaITnEWidx4AhCPAhw/Burke+Huppu.jpg?$b8$

Goomikko
07.10.2023, 02.26
Itse olen pärjännyt ohuella pipolla kypärän alla ja tuubihuivilla ja ajolasit suojaamassa silmiä viimalta. Matkaa töihin ei tosin ole kuin 6km. Lämmin on tullut luomulla polkiessa 15 asteen pakkasessakin. Tosi kevyellä vaatetuksella olen pärjännyt. Sormet on ainoat mitkä vaatii enemmän lämmikettä.

Millaisia matkoja kysyjä pyöräilee ja kuinka kylmässä kelissä. Luomulla vai sähköllä. Yritän sisäistää millaisiin olosuhteisiin tarvitaan noin järeää suojausta kylmää vastaan.

esma
07.10.2023, 08.24
Pakkasessa -15C huudeilla töihin sutkuttaessa kahdentunnin matkaa pyörällä olen käyttänyt normi kypärän alla merinopipoa jossa on etuosassa windstopperia. Tämän alle olen vetänyt naaman suojaksi juurikin merino kommandopipon. Sellaisen jossa on yhden ison silmäaukon lisäksi pieni hengitysreikä suun kohdalla. Oliskohan ollut Svala merkkinen. Tuo on toiminut ihan hyvin vähän kylmemmilläkin keleillä kun vaan muistaa hengittää suun kautta siitä reiästä. Niin ja ihan normi ajolaseilla olen pärjännyt. Tuossa pitää vähän kiinnittää huomiota siihen että lasit ilmastoituu ajaessa kuitenkin ja että ulos hengitys ei pyörähdä silmille jolloin näkyvyys menee. Tuo ohut merino kommando on ollut yllättävän riittävä suoja poskipäille vaikka onkin ohut. Ilmeisesti ohjaa riittävästi viimaa pois iholta.

Kyllähän se talvipyöräily on taistelua kylmyyttä vastaan. Sormet ja varpaat on ollu ehkä se hankalin rajoittaja sen jäljeen kun sain tuon pään ja naaman suojauksen kohdilleen. Sormien osalta ratkaisuksi löysin tankohanskat ts. pogies joita käyttäessä riittää ihan vaan neulotut merinosormikkaat. Ohuilla sormikkailla on pärjänny kovillakin pakkasilla helposti. Varpaat olen saanut pysymään lämpimänä Laken talvikengissä sähkösukilla.

M11k4
07.10.2023, 09.22
Itse olen pärjännyt ohuella pipolla kypärän alla ja tuubihuivilla ja ajolasit suojaamassa silmiä viimalta. Matkaa töihin ei tosin ole kuin 6km. Lämmin on tullut luomulla polkiessa 15 asteen pakkasessakin. Tosi kevyellä vaatetuksella olen pärjännyt. Sormet on ainoat mitkä vaatii enemmän lämmikettä.

Millaisia matkoja kysyjä pyöräilee ja kuinka kylmässä kelissä. Luomulla vai sähköllä. Yritän sisäistää millaisiin olosuhteisiin tarvitaan noin järeää suojausta kylmää vastaan.

Ei mulla nykyään mikään ihmeempi matka ole, 4 km suuntaansa 25 m nosteella läpi talven etelä-Suomessa. Muutama vuosi sitten oli tosin pohjoisemmassa -35 C aamupakkasia. Nyt ei niinkään ole kyse siitä että mitä ilman ei tule toimeen vaan siitä, millainen varustus on käyttötarkoitusta varten paras ratkaisu. Mitattuna vaikka näillä: 1) naama ei jäädy 2) pystyy hengittämään 3) näkee hyvin 4) on helppo ja nopea pukea ja riisua 5) mukava päässä, ei kiristä 6) ei vaadi monenmoista säätöä ja asettelua 7) käyttäjä ei ole jälkikäteen hikinen.

J3K
07.10.2023, 09.49
Itse käytän talvella myös samaa kypärää eikä ole vielä ollut tarpeellista teipata aukkoja umpeen. Kelin mukaan sitten ohut tai paksumpi kypärähuppu alle. Ja aina lasit, joko kirkkaat suojalasit, ajolasit tai äärikeleissä laskettelulasit jotka kyllä blokkaavat näkyvyyttä. En koe hankalaksi pukea kunhan löytyy jonkinnäköinen peili ja onhan puhelimessakin etukamera.

Hikisyyttä ei voi oikein etukäteen arvioida kun ihmiset ovat niin erilaisia sen suhteen, kokeilemalla selviää mutta tuskin tuossa ajassa on pää märkänä jos ei ihan täysiä sotke menemään.

nure
07.10.2023, 09.58
Ei lyhyellä matkalla kummoisiakaan kommervenkkejä vanhoilla päivilläkään tarvi ja 35ssä pakkasasteessa voi kyllä jättää ajamatta. Usein noin kylmillä palelee joku muukin paikka kuin kasvot.

esma
07.10.2023, 11.19
Täs on toi mun kommandopipo mitä käytän.

https://svala.com/tuote/merino-extreme-commando-huppu/

M11k4
07.10.2023, 11.51
Onko pyöräilylasit siis viiman puolesta toimivat ja laskettelulasit on lämmitystä varten?

esma
07.10.2023, 12.09
Pukeutuminen ja suojautuminen kylmää vastaan on aina yksilöllistä mutta mä olen tullut toistaiseksi hyvin toimeen ihan normi pyöräilylaseilla. Samat päässä kesät ja talvet. Tietty sit jos mennään 20-30C lukemissa pitkää matkaa (yli 2 tuntia) niin kyllä kylmä sieltä puskee tavalla tai toisella jossakin vaiheessa läpi. Mut lähinnähän tuossa on se viiman ohjaaminen kauemmaksi iholta se juttu mikä suojaa antaa kun keho kyllä tuottaa lämpöä.

oPa
07.10.2023, 13.12
Kylmällä kelillä, -20C tjsp, jos pitää lähteä pyörällä liikkeelle, niin kyllä lasketteluvarustus on aikalailla se mitä päälle vedetään.
- Laskettelukypärä suojaa korvat ja ylimääräiset tuuletusreiät voi sulkea
- Laskettululaseja on monenlaisia ja näkökentän leveyteen voi valinnoilla vaikuttaa.
- Kypärähuppu alle
- Kaulalle windproof buffi, mistä nostetaan suun eteen osa
Näillä käytännössä vain nenä jää näkyville.

Enemmän jos tulisi käyttöä niin varmaan jonkin peittävämmän kypärähupun ostaisin, esim Svala Tundra (https://svala.com/tuote/tundra-huppu/)
Varmaan voisi testata myös isompia hiihto-/pyöräilylaseja, esim Oakleyn Sutro

YocceT
07.10.2023, 13.25
Kyllähän se talvipyöräily on taistelua kylmyyttä vastaan.

Oikeasti se on taistelu viimaa (ajoviima, tuuli) vastaan. Kroppa tuottaa kyllä lämpöä ajaessa, kunhan saa sen lämmön pidettyä iholla. Vaatetuksessa tuulenpitävyys on oleellisesti tärkeämpää kuin paksu eristekerros. Ja ääripäiden (sormet, varpaat, pää) suojaamiseen kun keskittyy, niin muu vartalo kyllä pärjää. En itse esimerkiksi koe tarpeelliseksi verhota kasvoja jonkun kommandopipon taakse, mutta korvalehdet ovat sen verran arat, että ne pitää saada suojattua.

Tosin, meitä on erilaisia kylmänsietokyvyltämme. Nuo edellämainitut havainnot ovat omasta empiriasta, yleistettävyys jää lukijan vastuulle.

jalkkis
07.10.2023, 13.34
Olen omat -15 ajot pärjännyt ihan normikypärällä, jonka päällä on sadehuppu. Blokkaa tuulen pois ja sen jälkeen ei ole kylmä ohuella pipollakaan. Silmälasikäyttäjänä pelkät lasit ovat toistaiseksi riittäneet.

J3K
07.10.2023, 13.47
Onko pyöräilylasit siis viiman puolesta toimivat ja laskettelulasit on lämmitystä varten?

Ainakin itsellä näin, laskettelulasit suojaavat suuremman pinta-alan. Ja jostain syystä vaikka ovat aikalailla umpinaiset niin eivät huurru ollenkaan niin herkästi. Näin jälkiviisaana ottaisin ihan kirkkaat motolasit niin sopisivat nätimmin kypärän kanssa ja olisi käyttöä pimeälläkin.

Ajoviiman lisäksi välillä se alas satava lumi saattaa tuntua todella ikävältä silmissä johon sitten auttavat mitkä tahansa lasit.

NiriNari
07.10.2023, 14.46
Pikkupakkasiin asti olen laittanut kypärän alle tämän, koska korvia alkaa särkeä viimassa todella helposti:
https://www.gripgrab.com/products/aviator-windproof-deep-winter-skull-cap?

Ja sitten omat lasit suojaavat silmiä. Jos on sen verta kylmä, että naama alkaa jäätyä, sitten silkkibalaclava alle.

Sormien ja jalkaterien lämpimänä pitäminen on myös todella tärkeää.

Goomikko
08.10.2023, 16.17
Miten nuo umpikypärät toimii pakkasella mihin ne ei ilmeisesti ole suunniteltu. Näyttää aika umpinaisilta ilman tuuletusreikiä.

nure
09.10.2023, 00.18
^Voi olla että normipyöräilyssä pää märkänä ja sen tietää tyhmäkin mitä pakkasella tapahtuu. No, seuraava kysyy että löytyykö noita lämmitettäviä versioita?

Goomikko
09.10.2023, 10.00
^ Tyhmäkin tietää ettei noista löydy lämmitettävää versiota.

nure
09.10.2023, 12.38
^Oletkos ihan varma ;-))

hitlike
09.10.2023, 16.36
Laskettelukypärää ei vielä mainittu? Toimii hyvin pakkaskelien pyöräilyssä ja saatavilla helposti monessa hintaluokassa lähimmässä urheilukaupassa.

nure
09.10.2023, 17.03
^Laskettelukypärä, alusmyssy ja hyvin "hengittävät" lasit voi olla järkevämpi vaihtoehto...

MRe
09.10.2023, 18.21
Ja on noita ihan pyöräilykypäriäkin talvikäyttöön. Sellainen, kypärähuppu ja ajolasit. Tosin jos työmatkaa ajaisi, niin ehkä sellainen visiirillinen laskettelukypärä.