PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyöräily Pyhäjärvellä (Pohjois-Pohjanmaa)

Portti
24.06.2023, 11.09
Tässä ketju liittyen maastopyöräilyyn Pyhäjärvellä Pohjois-Pohjanmaalla. Täällä voi vapaasti keskustella maastopyöräreiteistä, lenkeistä tms. Tässä yhteydessä Pyhäjärvellä tarkoitetaan sen nimistä kuntaa Pohjois-Pohjanmaalla, ei esim. jotain eri puolilla Suomea sijaitsevista saman nimistä järvistä.

Onko jollain tietoa maastopyöräilyyn soveltuvista poluista Pyhäjärvellä?

Trailmap.fi - palvelussa ei näyttäisi tällä hetkellä olevan yhtään maastopyöräpolkua Pyhäjärvellä. Jälki.fi -palvelussa on yksi järven eteläpäässä oleva reitti nimeltää Rillankiven lenkki:

https://jalki.fi/routes/695-rillankiven-lenkki

Itse olen Pyhäjärveltä kotoisin, ja joskus on ollut maastopyörä mukana kotiseudulla käydessä. Tällä hetkellä olen paikkakunnalla ja pyörä on mukana. Tarkoitus on lähipäivinä käydä tutkimassa joitain paikkoja. Omat tukikohdat ovat Lamminaholla sijaitseva mökki ja Pyhäsalmen ja kirkonkylän välissä oleva kotipaikka. Lamminaholta käsin olen joskus käynyt etsimässä polkuja Honkavuoren takana, josta en ole löytänyt muuta kuin jonkun yksittäisen metsäautotien. Honkavuorella olen sitten ajellut latupohjia.

Portti
24.06.2023, 11.14
Paikallislehden mukaan Pyhäjärvelle olisi suunnitteilla jotain maastopyöräreittejä. Reittejä olisi mahdollisesti tulossa Honkavuoreen ja yhdysreitti Pyhäsalmesta Honkavuorelle. Tämä kulkisi ilmeisesti Pellikan pururatoja pitkin Tepin lenkkiä kohti Emolahtea. Sieltä sitten jotenkin, ehkä Helenan Hiihto -latu-uraa pitkin (?) kohti Honkavuorea. Sellainen kuva suunnitelmista jäi, että reitit olisivat lähinnä helppoa pururataa/ulkoilureittiä. Varsinaista hieman haastavampaa polkua lienee turha odottaa.

Portti
08.07.2023, 13.37
Olin nyt jonkin aikaa Pyhäjärvellä, ja maastopyörä oli tällä kertaa matkassa mukana. Yritin löytää maastopyöräilyyn sopivia polkuja Pyhäsalmen nurkilta, mutta menestys ei ollut kummoista. Piirsin kuitenkin OpenStreetMap -karttaan / Trailmapiin Pellikan kuntoradat sekä osan Honkavuoren latupohjista, ja merkitsin niihin mtb-tagit. Honkavuoren alue oli ennen tätä aivan tyhjä OpenStreetMapissa.

Yhtenä päivänä kävin ajelemassa Emoniemen hiekkateitä polkuja etsien. Taisin siis ajella nykytermein gravelia. Sillä retkellä löytyi yksi hyvä polku Syväniemessä, jonka myöskin piirsin kartalle. Tämä polku on n. 600 metriä pitkä, joten ei siitä vielä kovin pitkää maastolenkkiä saa aikaiseksi.

Sain myöskin hieman lisätietoa Honkavuoreen suunnitteilla olevasta maastopyöräreitistä. Tulossa on yksi reitti, joka lähtee uuden tennishallin takaa, ja pituutta reitille on suunniteltu seitsemisen kilometriä. Reitti tulee kulkemaan osittain jo olemassa olevia latupohjia, mutta osittain myös maastopyöräilyä varten rakennettavia uusia polkuja. Ilmeisesti reittiä on tarkoitus rakentaa ihan lähiviikkoina.

Portti
21.07.2024, 14.45
Nyt Pyhäjärvellä on avattu uusi Honkavuoren maastopyöräreitti. Kävin ajelemassa reittiä pariin kertaan viime viikolla. Reitti on n. 6 km mittainen ja kulkee osittain Honkavuoren liikuntakeskuksen latu-uria, ja osittain kapeammilla poluilla. Latu-urat tuolla alueella eivät ole mitään pururataa vaan enemmän luonnonmukaista uraa. Fyysisesti reitti on kohtuullisen haastava kun siinä on melko paljon nousuja, ja lisäksi monilla tasaisilla osuuksilla alusta on sen verran pehmeää, että töitä saa tehdä.

Teknisesti reitti ei ole kovin vaativa, piirsin reitille kuuluvat polut OpenStreetMapiin/Trailmapiin, ja luokittelin melkein kaikki polut keltaisiksi. Ei siis ihan mitään helppoa pururataa, mutta toisaalta ei myöskään missään kohtaa sellaista, että kokeneempi maastopyöräilijä joutuisi jalkautumaan. Muutama lyhyt kapea polku reitille mahtuu, ne olivat minusta reitin parasta antia.

Piirsin reitin Trailmapiin, se löytyy täältä:
https://share.trailmap.fi/route_24346