Näytä tavallinen näkymä : 30 l reppu ympärivuotiseen työmatkakäyttöön
Hienosti palvellut Halti Splash Pac 30 on jo puhkihiipunut, paljon parempi kuin lyhyemmässä ajassa tarrakiinnityksen irtisanonut Ortlieb Waterproof. Kriteerinä että läppäri mahtuu + jonkin verran vaihtovaatetta. Ja siis 100 % vedenpitävä tietenkin pitää olla. Ulkotasku lompsalle plussaa. Heijastimet olisivat kiva lisä. Harmi ettei vanhaa hyvää Splash Pacia enää tehdä, mitä siis tilalle?
Sent from my iPad using Tapatalk
Deuterin Trans Alpine 30 (https://varuste.net/p96836/deuter-trans-alpine-30?change_country=FI&change_currency=EUR&gclid=CjwKCAiA-9uNBhBTEiwAN3IlNLsYM9MP2vCkCOzve4p3XZmrIwmnulnxTIu 1tfTYhN0UokSvBKkoyhoCrMUQAvD_BwE), ei ole pahaa sanottavaa. Käyttänyt pyöräillessä, juostessa, shoppaillessa, aina toimii.
Shimaani
13.12.2021, 21.47
Ortlieb mainostaa ainakin varustennetin sivuilla että ne hiipuvat velcrot vaihetaan. Ite meinaan moista palvelua kokeilla sitkun tuon 29ltr HiVizin velcro hiipuu.. Kai tää etätyöhuuma joskus loppuu että pääsee taas työmatkuttelemaan reppu selääs.
Ortlieb mainostaa ainakin varustennetin sivuilla että ne hiipuvat velcrot vaihetaan. Ite meinaan moista palvelua kokeilla sitkun tuon 29ltr HiVizin velcro hiipuu.. Kai tää etätyöhuuma joskus loppuu että pääsee taas työmatkuttelemaan reppu selääs.
Kiitos vinkistä, Shimaani! Silti Ortlieb on huonompi, kun ei ole sitä ulkotaskua…
Deuterin Trans Alpine 30 (https://varuste.net/p96836/deuter-trans-alpine-30?change_country=FI&change_currency=EUR&gclid=CjwKCAiA-9uNBhBTEiwAN3IlNLsYM9MP2vCkCOzve4p3XZmrIwmnulnxTIu 1tfTYhN0UokSvBKkoyhoCrMUQAvD_BwE), ei ole pahaa sanottavaa. Käyttänyt pyöräillessä, juostessa, shoppaillessa, aina toimii.
Pitääköhän tuo Deuter vettä myös ilman suojahuppua? Sellaiset tuppaavat häviämään…
arctic biker
13.12.2021, 21.58
Deuter/Osprey valikoimasta löytynee. Omissa vähän iäkkäämmissä on erillinen sadesuoja, oiskoon viksumpi kuin reppu joka säilöö kosteuden sisälle.
Shimaani
13.12.2021, 22.00
Mää oon hakenut ulkotaskut (https://www.varusteleka.fi/fi/group/taskut/1119)varustelekasta. Meneehän siinä Fentsiuh nutulleen kun ovat erivärisiä mut ei tua pimeessä kukaan nää onko se tasku stongassa vai vyöhihnassa :) Tai jopa rintaremmissä....
Pitääköhän tuo Deuter vettä myös ilman suojahuppua? Sellaiset tuppaavat häviämään…
Se huppu on kiinni siinä repussa, että ei se siitä häviä ilman hävittämistä. Joskin tietty jos haluaa kuivata tai jopa pestä ja unohtaa laittaa takaisin. Kotona tuskin ongelma mutta matkan päällä saattaa jäädä majapaikkaan.
Mutta joo, ihan kohtalaisesti on pitänyt pienen sateen ulkopuolella. Olen käyttänyt huppua lähinnä heijastinliivin korvikkeena ja pyöräillessä keräämään ravan takarenkaasta. Kävellessä ei ole tullut mieleenkään laittaa.
Edit: Siinä on muuten parikin taskua, joihin lompsan saa ottamatta reppua selästä, mutta kuitenkin siten että tuhmien poikien ja tyttöjen kopeloinnit huomaa ajoissa. Vyössä molemmin puolin ja sitten hieman piilossa toisessa alakulmassa.
Se huppu on kiinni siinä repussa, että ei se siitä häviä ilman hävittämistä. Joskin tietty jos haluaa kuivata tai jopa pestä ja unohtaa laittaa takaisin. Kotona tuskin ongelma mutta matkan päällä saattaa jäädä majapaikkaan.
Mutta joo, ihan kohtalaisesti on pitänyt pienen sateen ulkopuolella. Olen käyttänyt huppua lähinnä heijastinliivin korvikkeena ja pyöräillessä keräämään ravan takarenkaasta. Kävellessä ei ole tullut mieleenkään laittaa.
Edit: Siinä on muuten parikin taskua, joihin lompsan saa ottamatta reppua selästä, mutta kuitenkin siten että tuhmien poikien ja tyttöjen kopeloinnit huomaa ajoissa. Vyössä molemmin puolin ja sitten hieman piilossa toisessa alakulmassa.Hmm. Kohtalainen vedenpitävyys ei kyllä riitä kun kuskaa läppäriä säässä kuin säässä.
Lähetetty minun Nokia 9 laitteesta Tapatalkilla
Haltin Asla 30 käytössä itsellä, toiminut vuosia hyvin omassa käytössä, nyt tosin sivutaskujen verkkokankaan reikien määrä laskenut alle tason jolla shakerikin humahtaa läpi.. Jotain vastaavaa hakusessa itselläkin, sääli että haltilta löytyy jotain vastaavaa vain 25 litraisena, eli valmistaja menossa vaihtoon harmi kyllä.
Aika monessa >30l repussa näemmä lantiovyö, joka omalla keskivartalolla ainakin ollut aina deal breaker - varsinkin talvipyöräilyn kanssa. Tai yli metrin ympärysmitallisia malleja ei löydy ihan joka valmistajalta ainakaan.
Oliks tohon repun korkeuteen olemassa muuten jotain hyvää nyrkkisääntöä - kypärän ja repun välinen tila - jolla varmasti sopimattomia reppuja vois kokeilla sulkea pois laskuista pelkän kuvan perusteella netissä?
jii.haanpaa
14.12.2021, 07.49
Ortliebin repusta ei muuten pahaa sanaa, mutta turhan nopeasti se alkuperäinen velcro lakkasi tarttumasta. Mistään vaihtopalvelusta en ollut kuullukaan, joten itse korjasin ongelman kunnollisella 3M velcrolla ja loctitellä. Hyvin on palvellut jo monta vuotta, nyt vaan meinaa alkaa repsottamaan se pieni kangasvahvike, johon velcro on ommeltu, mutta eiköhän sekin pikaliimalla tokene.
En ihmettele, että nykyään Ortliebin repuissa on monesti velcrot vaihtettu koukkuihin.
Hienosti palvellut Halti Splash Pac 30 on jo puhkihiipunut, paljon parempi kuin lyhyemmässä ajassa tarrakiinnityksen irtisanonut Ortlieb Waterproof. Kriteerinä että läppäri mahtuu + jonkin verran vaihtovaatetta. Ja siis 100 % vedenpitävä tietenkin pitää olla. Ulkotasku lompsalle plussaa. Heijastimet olisivat kiva lisä. Harmi ettei vanhaa hyvää Splash Pacia enää tehdä, mitä siis tilalle?
Minulla on ympärivuotisessa käytössä Ortlieb gear pack 32. Ulkoisessa verkkotaskussa kulkee kuivalla säällä lompakko ja puhelin. Lantiovyön otin pois. Sisällä ei ole erillistä taskua mutta itseäni ei haittaa. Tai on se toppaus/istuinalusta tasku mutta siihen ei läppäri mahtune. Yleensä kuljetan eväitä & treenikamoja työpaikalle ja treenikamat laitan erilliseen kuivasäkkiin. Kerran levinnyt eväät reppuun niin siitä opiksi otettu.
Pidän siitä että reppu on yksinkertainen, rullaus sulun avulla saa pituutta säädeltyä, pitää vettä, eikä joka suuntaan sojota remmejä.
tchegge_
14.12.2021, 18.39
Aika monessa >30l repussa näemmä lantiovyö, joka omalla keskivartalolla ainakin ollut aina deal breaker - varsinkin talvipyöräilyn kanssa. Tai yli metrin ympärysmitallisia malleja ei löydy ihan joka valmistajalta ainakaan.
Jos luonto kestää niin lantiovyöhön on aika helppo ommella jatkopätkä.
Nimim. Been there, done that [emoji846]
Laskettelurepuissa on monesti pidempi lantiohihna, vedenpitävyys ja läppärin kuskaus sitten taas niin ja näin.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
maalinni
15.12.2021, 08.57
Minulla on Chrome Yalta 2.0 night. Suosittelen, tosin hiukka ahdas ilmoitettuun tilavuuteen nähden.
Makuasia mutta paljon tavaraa kuljetatte mukana, itse tuollaisella +20litraisella tullut toimeen vuosia...
F. Kotlerburg
15.12.2021, 09.37
Ei se ole makuasia vaan pakon sanelema.
Minulla on Chrome Yalta 2.0 night. Suosittelen, tosin hiukka ahdas ilmoitettuun tilavuuteen nähden.Tuo vaikuttaa asialliselta!
Minulla on jo vuosia ollut käytössä Chrome Barrage Cargo (18-22L) ja siihen saan sopimaan läppärin + salikamat.
Ehkä hieman tilavampi voisi olla. Reppu on hyvä selässä ja tavarat säilyy sisällä kuivana.
Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
Itsellä Osprey Hikelite. Tuosta kaksi kokoa. Itsellä pienempi 18 litrainen ja tuollainen perus työläppäri mahtuu hyvin ja muu roina mitä tarvitsee edestakaisin raijata.
maalinni
15.12.2021, 14.45
Makuasia mutta paljon tavaraa kuljetatte mukana, itse tuollaisella +20litraisella tullut toimeen vuosia...
Välillä kulkee nyrkkeilyhanskat + säkkihanskat + kengät + jne.
Itsellä ollut pari vuotta Ospreyn Kamber 32 käytössä 13km työmatkalla. Tilava ja tukeva, lantiovyö pitkä ja siinä molemmin puolin isot taskut. On lasketteluun suunniteltu reppu joten istuu tiiviisti selkään, hiostaa varmaan vähän enemmän kuin joku pyöräilyyn suunniteltu ilmastoidumpi malli. Ei integroitua sadesuojaa mutta materiaali tuntuu pitävän ainakin pienemmät roiskeet hyvin ulkopuolella.
^^Itsellä satunnaisiin Alkossa käyneihinin riittänyt...
Vielä odotan sitä vinkkiä 30 l varmasti vedenpitävästä repusta. Lompsatasku olisi kiva lisäominaisuus ja heijastimet.
Mites Evoc duffle, ainakin mainostavat vedenpitäväksi ja on lompsa taskua jne.
Mulla on kaksi reppua työmatkakäytössä, Ortlieb Commuter 21l pikkureppu ja Ortlieb Atrack 35l silloin kun on enemmän roudattavaa. Atrackiin mahtuu hyvin läppäri, pyyhe, vaatteet ja kangät. Laukku aukeaa vetoketjulla koko pituudeltaan ja pakatessa ei tarvitse ryntätä vaatteita. Tilanteen vaatiessa mahtuu mukaan vielä viinipullo, kuten tänään.
Näiden valmistajien kamat on mun tietääkseni ammatikseen ajavien suosiossa ainakin.
https://lbbjkt.com/-peloton-rolltop-black
https://blahol.com/shop/?lang=en&v=9b7d173b068d
https://bagaboo-bags.com/products/backpacks
Rolltop tai läppäsulku on vedenpitävyyden kannalta ainakin varmempi kuin vetoketju.
Vielä odotan sitä vinkkiä 30 l varmasti vedenpitävästä repusta. Lompsatasku olisi kiva lisäominaisuus ja heijastimet.
Itse käytän nyt talvella laskettelureppua. Minulla halpis https://www.burton.com/fi/en/search?q=Burton%20Tinder%202.0%2030L%20Backpack (pari vuotta sitten tarjouksessa 40€). Helsingin Sörnäisissä on Burton kauppa ja siellä voi käydä tätäkin katsomassa. Noita Burton Tinder 2.0 30L reppuja on siellä kaupassa varmaa 20 kpl erilaisillla ja värisillä kuoseilla. Tuossa minun versiossa on 15,6" läppäritasku ja pitää vettä jos päältä sataa. Läpän päällä on vetoketjulla suljettava tasku missä voi pitää vaikka lompsaa, minulla nyt siellä nippu kasvomaskeja, jotka on pysyneet kuivina vaikka on päällä ja olen ajanut tosi pahoissa keleissä. Sisällä siis se läppäritasku sekä yksi isompi sisätasku ja yksi pienempi vetoketjulla suljettava tasku. Jos budjetti sallii niin vaikka tämä parempi: Osta Ortovox Haute Route 32 Dark Navy retkitukku.fi (https://www.retkitukku.fi/ortovox-haute-route-32-dark-navy)
Ortlieb gear pack 32. Voin tarvittaessa koeponnistaa oman reppuni vaikka uiden. Tuo Kulkurin laittama Ortlieb Atrack on myös omassa käytössä mutta itse en tykkää juurikin tuon pitkän vetoketjun takia. Muuten mainio reppu.
Mahtaako kenelläkään olla mitään tuoreita vinkkejä tähän liittyen, monenlaista reppuahan tässä olikin mainittu? Pitäisi tosiaan pitää vedet ulkona kaikissa säissä ja muutenkin olla hiukan tilaa vaihtovaatteille yms.
https://eu.alpkit.com/products/gourdon-30-waterproof-rucksack
Alpkit Gourdon 30litraa ja 49,99€. Just nyt ei ole hyllyssä mutta ehkä taas pian.
20 -litraisesta versiosta on kokemuksia ehkä 5v ajalta, tuskin on vedenpitävä enää kun juniori on käyttänyt sitä treenikassina mm. piikkarien kuljetukseen mutta hintaansa nähden hyvä. Hiostaa kyllä selkää ajaessa.
^Kiitos, ainakin hinta on tosi hyvä. Varmaan tosiaan nuo vedenpitävät reput helposti hiostaa. Laitoin yhteystiedon sinne, niin tulee tietoa, jos palaa valikoimaan.
Jos rahasta ei ole pulaa… https://uswe.com/en-ca/rolltop-daypack-hajker-pro-30-winter-white
Kun täys vedenpitävyys, niin joku tällanen
https://scandinavianoutdoor.fi/ortlieb/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/reput/velocity-2020-23l/
Noita saa muualtakin.
Jos ei tarvii vedenpitävyyttä, niin Sasta.
Toi uswen reppu on myös täysin vedenpitävä. Se rullataan myös päältä ja erillinen sisäpussi, joka niinikään rullataan. Lisäksi vedenpitävät vetoketjut joka paikassa. Mulla on tuollainen jääreissuja varten.
Kiitti taas vinkeistä. Uswe on hienon näköinen ja ei ennalta tuttu, mutta mun budjetille tähän käyttöön valitettavasti kallis. Ortliebin sivulaukkuja ollut moneen lähtöön ja heihin kyllä luotan.
Näyttää tuon uswenkin todellinen hinta olevan suht järkevä.
https://www.stadium.fi/urheilu/reput/358248101/uswe.hajker-pro-winter-30.cool-white
^Oho, eipä tuo halpa ole vieläkään, mutta tosiaan paljon siedettävämpi. Taitaa olla siis melko vedenpitävä muutenkin ja sitten on vielä sisäpussi?
Mulla on nyt ollut ratkaisuna tavallinen reppu ja erillinen kuivapussi esim. läppärille. Oon ajatellut, että se on vähän alkeellinen viritys :).
Mulla ei siis ole kumpaakaan ja useita ortliebin laukkuja. Mutta jo noita katselemalla näkee kumpiko on mukavampi kantaa selässä
Sun hintabongaus oli hyvä! Itellä tarve tosin aika yksinkertainen, joten voi olla että karumpikin reppu käy.
Entä jos #ihanmikävaanitsellekivareppu ja tavarat kuivasäkissä sisään? Sellainen Uswe-imitaatio.
Kuten tossa yllä sanoinkin, niin nyt on ollut oma hiutunut, mutta rakas reppu ja sisällä kuivapussi. Olen kuitenkin aikaisemmin mieltynyt Ortliebin tyyliseen ratkaisuun, jossa ulkokuori on vedenpitävä. En tiedä, mutta jotenkin tuntuu vaan luotettavalta ja kätevältä.
Mulla ei siis ole kumpaakaan ja useita ortliebin laukkuja. Mutta jo noita katselemalla näkee kumpiko on mukavampi kantaa selässä
Uswe pysyy paikallaan pahemmassakin röykytyksessä. Kaikille tosin tuo Uswen hihnasysteemi ei käy. Eritoten naiset, joilla on ns. kehittynyt rintavarustus, niin tuo voi olla epämukava.
https://eu.alpkit.com/products/gourdon-30-waterproof-rucksack
Alpkit Gourdon 30litraa ja 49,99€. Just nyt ei ole hyllyssä mutta ehkä taas pian.
20 -litraisesta versiosta on kokemuksia ehkä 5v ajalta, tuskin on vedenpitävä enää kun juniori on käyttänyt sitä treenikassina mm. piikkarien kuljetukseen mutta hintaansa nähden hyvä. Hiostaa kyllä selkää ajaessa.
Mulla on tuo kauppakassina, mutta en todellakaan ostaisi jatkuvaan käyttöön. Ei minkäänlaista "runkoa"/ryhtiä, huonohkot kantohihnat, ei lokeroita jne.
Varmaan tosiaan nuo vedenpitävät reput helposti hiostaa.
Ortlieb Messenger Bagin selkämyksessä olevat vaahtomuovipalat, jotka jättävät selän ja repun väliin paljon ilmakanavia, on ainakin kohtuullisen toimiva ratkaisu. Hiostaa mun mielestä selvästi vähemmän selkää, kuin jokin tavallinen reppu. Eivät oo itellä myöskään kymmenessä vuodessa irtoilleet tai murentuneet.
Mulla on tuo kauppakassina, mutta en todellakaan ostaisi jatkuvaan käyttöön. Ei minkäänlaista "runkoa"/ryhtiä, huonohkot kantohihnat, ei lokeroita jne.
Meillä on siellä juomalokerossa extrapala makuualustaa tukemassa.
Mutta omaan käyttötarpeeseen ne kamat valitaan, meillä jostain syystä tuo säkki on enemmän käytössä kuin ns paremmat reput joita hyllyssä on.
Laadukas selkäreppu hyvällä kantosysteemillä, ilmavalla selkäosalla ja erillisellä sadesuojuksella on ollut oma valinta viimeiset 10 vuotta. Sama Vauden reppu palvellut loistavasti.
Ei ole enää saatavilla, mutta tänä Vaude Brenta 30 näyttää ominaisuuksien puolesta vastaavalta.
https://www.xxl.fi/vaude-brenta-30-paivareppu-musta/p/1170473_3_style?gclid=Cj0KCQjwvqeUBhCBARIsAOdt45Zh 8EemzTeC6jmG9mXJBZ7WrskACc7cz0QKkJQJbI0iJ69c-Ssgr4AaAiLfEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
Emmiinah
31.05.2022, 13.11
Mahtaako kenelläkään olla mitään tuoreita vinkkejä tähän liittyen, monenlaista reppuahan tässä olikin mainittu? Pitäisi tosiaan pitää vedet ulkona kaikissa säissä ja muutenkin olla hiukan tilaa vaihtovaatteille yms.
Osaisiko joku ~30-litraisen omistava kertoa, toimiiko tuonkokoinen vielä yönylireissuilla, joille pitäisi pakata työkamojen sijasta vaihtovaatteet, majoitusvälineet (riippumatto ja tarppi), retkikeitin ja ruokaa?
Kumppanilta löytyy ikivanha Haglöfsin Tight Pro XL, joka taitaa olla samaa kokoa, minkä perusteella saattaisin tyytyä sitä kokoluokkaa olevaan. Toisaalta taas pelkille päiväreissuille se tuntuu liiankin suurelta. Jos tähän on jo oma ketjunsa, saa mut ohjata sinnekin, mutta toiveissa olisi kuulla kommentteja tuon kokoluokan repun monikäyttöisyydestä.
Osaisiko joku ~30-litraisen omistava kertoa, toimiiko tuonkokoinen vielä yönylireissuilla, joille pitäisi pakata työkamojen sijasta vaihtovaatteet, majoitusvälineet (riippumatto ja tarppi), retkikeitin ja ruokaa?..
Se riippuu aika pitkälti siitä paljonko sulla on ruokaa ja paljonko vaihtovaatetta ja paljonko muuta.
Itse olen harrastanut mtb-vaelluksia kesälämpimillä Lapissa 44-litraisella repulla, jonne tarvittava roina ~viikoksi juuri mahtuu. Sanottakoon vielä, että olen minimalisti kevytretkeilijä. Vielä parempi kun keksi sitoa teltan stongaan ja hankki osalle tavaroista satulalaukun.
Koheltaja
29.06.2023, 08.38
Toisen harrastuksen puolelta löytyy Savotta Jääkäri M reppu ja sillä on tehty pari päiväreissua sekä muutama kaupassa käynti. Ei voi moittia, kun viilekkeet ja vyötäröremmi on oikein säädetty niin reppu on aika huomaamaton selässä vaikka välillä on ollut täyteen pakattu.
Perus repussa ei ole ylimääräisiä taskuja mutta molle rihmastoon saa laitettua vaikka minkälaista lisätaskua ja pussia tarpeen mukaan. Isona plussana tuossa on vetoketju toisessa kyljessä koko matkalta ja sitä kautta saat otettua sen alimmaisen pussukan tai tavaran purkamatta koko repun sisältöä. Hinnaltaan ei ole halvin paketti mutta kestävyys ja modulaarisuus kuittaa korkeahkon hankintahinnan. Suosittelen samalla ostamaan alumiinirungon tai/ja vaihtaa mukana tulevan PE levyn paksumpaan, istuu paremmin selässä kun reppu on aina ryhdissään, riippumatta paljonko on tavaraa mukana.
Pienissä sateissa ei ole tarvinnut lisäsuojaa repun päälle, on pitänyt vedet ulkopuolella. Mutta jos pidempiä keikkoja heittää ja on jatkuvaa sadetta niin kannattaa hankkia sadesuoja repun päälle.
Onhan se speksien mukaan painava (ei huomaa käytössä) koska materiaalit ja rakenne on tehty kestämään jatkuvaa ammattikäyttöä, vastineeksi saa repun joka palvelee aktiivikäytössä pidempään kun moni osaa edes kuvitella. Jos sattuu menemään rikki niin Savotalla on toimiva korjauspalvelu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.