Näytä tavallinen näkymä : Oletko "boomer" jos... ?
Nickname
10.12.2021, 22.28
Oletko "boomer" jos...
Tässä topicissa voi pohtia onko "boomer" jos huomaa tekevänsä jotain mitä luulee vain itseään vanhempien tekevän.
Oletko siis "boomer" jos huomaat kuuntelevasi musiikkia jonka esittäjänä on Gregorian ( coverit ihan uskomattoman hyviä :) ).
Käärin sukan varren ja myös alkuosan jalkaterästä rullalle jotta se on helpompi laittaa jalkaan.
Osaan käyttää jalkarättejä ilman hiertymiä; tämä jo kasarilta haalittuja taitoja.
Käytän myös edelleenkin kovilla pakkasilla normikumppareissa ilman villasukkia.
Kelpoisien rättien saatavuus on nykyään huonoa... vinkkejä saa tarjota, kiitos.
Varusteleka?
tempokisu
11.12.2021, 03.52
EN omista äly(ttömyys)puhelinta, enkä halua sellaista omistaakaan. EN ole ikinä asioinut pankkiautomaatilla, tankkaan bensaa autoon sellaisilla asemilla joissa voi maksaa kassalle. Ja maksan toisinaan ihan käteisellä rahalla.
En ole "boomeri" vastalauseena bile-Sannan ilmaisulle, olen vaan reilusti vanha ja vanhanaikainen.
Osaan käyttää jalkarättejä ilman hiertymiä; tämä jo kasarilta haalittuja taitoja.
Käytän myös edelleenkin kovilla pakkasilla normikumppareissa ilman villasukkia.
Kelpoisien rättien saatavuus on nykyään huonoa... vinkkejä saa tarjota, kiitos.
Varusteleka?
Faija teki aikanaan mulle. Osasin sitten intissä käyttää melko luontevasti. Eikä flanellikangasta saa kaupasta?
Olenko "boomeri", kun en tiedä mitä tarkoittaa tuo "boomeri"?
30 hampainen
11.12.2021, 09.37
Boomeri sana ärsyttää, olen kai sitten boomeri?
Hartsa69
11.12.2021, 11.41
tankkaan bensaa autoon sellaisilla asemilla joissa voi maksaa kassalle. Ja maksan toisinaan ihan käteisellä rahalla.
Tähän syksyyn saakka kävin tankkaamassa vain kassa-asemalla https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png Nyt ajattelin opetella automaatilla käymisen. Käteisellä maksan liki aina, joitain isompia sitten kortilla, jos sellaista eteen tulee.
tempokisu
11.12.2021, 12.33
^ mulla on käteismaksu-etukortti. Tänään maksoin kaikki muut käteisellä paitsi bensaa ( puoli tankillista noin 70euroa, kääk sentään mutta nyt on tankki täynnä ja tällä mennään loppuvuosi) ja siinähän se satanen meni aika näppärästi...Tosin en ole ikinä nostanut rahaa pankkiautomaatista, olen ihan varma että juuri silloin automaatti syö kortin, tai jotain. Käteiset on lahjaksi saatu tai pullonpalautusrahoja.
En muuten tiennyt koko "boomeri"- sanasta tai käsitteestä ennen Sannan sanomisia, enkä ole varma tiedänkö nytkään mitä se oikeasti tarkoittaa. Mutta jos se on Sanna Marinin ( ja Ilmari Nurmisen, molemmat samalla laihdutuskuurilla) vastakohta, niin olen mielelläni boomeri. Pirkanmaalla poomeri.
Nickname
11.12.2021, 12.34
MODET HUOM!! ehdotan että esim. itselläni oleva "vanha jäärä" arvonimi muutetaan "boomeri" -muotoon :D. Nykyaikaa nääs.
Kannatetaan :D
Virallisesti kai buumerit on niitä lapsia jotka syntyivät kun miehet tuli rintamalta ja antoivat virsikirjan laulaa, niin sanotusti. Jenkit soti Koreassakin, joten siellä buumerisukupolvi loppuu noi vuoteen 1965, eli käytännössä e-pilleriin. Suomessa varmaan aikaisemmin ja täällä on ollut tapana puhua suurista ikäluokista eli 1945-1955. Näille on yhteistä se, että jälleenrakennuksen myötä elintaso kasvoi kovasti koko elämän, työpaikka oli melkolailla taattu koulunpenkistä eläkkeelle, ja elinajanodote kasvoi humisten. Sitten X:t (jenkkikäytännön mukaan) on näitä näiden buumereiden lapsia, noin 1965-1980. Heillä taloudellinen tilanne ei aikuistuessa välttämättä ollut niin hyvä kuin edellisellä sukupolvella. Esim moni tuon ikäpolven suomalainen valmistui keskelle lamaa. Jne.
TLDR: buumeri = baby boomer ~= suuret ikäluokat.
Virallisesti kai buumerit on niitä lapsia jotka syntyivät kun miehet tuli rintamalta ja antoivat virsikirjan laulaa, niin sanotusti. ... täällä on ollut tapana puhua suurista ikäluokista eli 1945-1955. Näille on yhteistä se, että jälleenrakennuksen myötä elintaso kasvoi kovasti koko elämän, työpaikka oli melkolailla taattu koulunpenkistä eläkkeelle, ja elinajanodote kasvoi humisten.
TLDR: buumeri = baby boomer ~= suuret ikäluokat.
Mahdun juuri tuohon ikähaarukkaan, joten kai sitä sitten on boomeri.
Joni Kani
11.12.2021, 21.40
Onneksi niistä päästään kohta ja päästään sotien aiheuttamista traumoista vihdoin eroon ja elämään elämää eikä suorittamaan oravanpyörässä kehdosta hautaan.
Oatmeal Stout
11.12.2021, 22.54
Suomessa varmaan aikaisemmin ja täällä on ollut tapana puhua suurista ikäluokista eli 1945-1955.
Oooh, virallisesti eri linjoilla kuin Tilastokeskus:
Suuret ikäluokat - mitä ne ovat? Viimeiset 50 vuotta Suomen ikärakennetta ovat hallinneet niin sanotut suuret ikäluokat. Niillä tarkoitetaan vuosina 1946-50 syntyneitä. Sodan jälkeenhän hedelmällisyys ponnahti ylöspäin, ja epävakaiden sota-aikojen alhainen hedelmällisyys korjaantui vuosittain kertaheitolla ylöspäin.
30 hampainen
11.12.2021, 23.02
^Josko boomereissa on sama kun hipstereissä, eli aito hipsteri kieltää olevansa hipsteri? Siinä tapauksessa et ole.
Pienen mietinnän jälkeen, näin on, en ole boomeri. Omaksun aika nopeasti uudet jutut ja käyttöön ei ole jäänyt mitään jalkarätteihin verrattavaa, lähellekkään. Olen vähän pettynyt itseeni.
Pienen mietinnän jälkeen, näin on, en ole boomeri. Omaksun aika nopeasti uudet jutut ja käyttöön ei ole jäänyt mitään jalkarätteihin verrattavaa, lähellekkään. Olen vähän pettynyt itseeni.
Ei pientäkään aukkoa jää, jalkarätikin jo jääneet, mutta vyön saaminen rullalle säilytyksen ajaksi. Se on vielä tallella intistä.
En ole boomeri enkä tule!
Tässä ei todellakaan olla boomereita. Ovat syntyneet ennen sotia. Kuva tukkikämpältä jostain 40-50-lukujen vaihteesta.
Siinähän lössi etuoikeutettuja valkonaamoja laiskottelee nauttien kolonialistisen Suomen tarjoamasta elintasosta.
Ei kärsitä edes mikroaggressioista kuten nykypäivänä ruskea väestönosa. https://yle.fi/uutiset/3-12220801?fbclid=IwAR1LhQ8EnIZhfTmzcAg3Q4EaiNMej50-87PU91l8zdVwRhPfa7vzdYHYkSk
https://imagizer.imageshack.com/v2/267x200q90/r/922/5yBO7X.jpg
Mä varmaan olen. Nykymeno ahdistaa ja tuntuu väärältä, ei millään pääse samalle levelille nuorison tai muiden nykyvaikuttajien ajatusten kanssa, kaipailen menneitä, yksinkertaisempia aikoja.
Sama täällä.
arctic biker
12.12.2021, 19.42
Sama täällä.
Sama myös täällä, Rovaniemelle terveisiä.
Mä varmaan olen. ... samalle levelille...
Et ole, käytit termiä level.
Juhosson
12.12.2021, 20.54
Mä varmaan olen. Nykymeno ahdistaa ja tuntuu väärältä, ei millään pääse samalle levelille nuorison tai muiden nykyvaikuttajien ajatusten kanssa, kaipailen menneitä, yksinkertaisempia aikoja.
Sama täällä. Virallisesti en edellä esitetyn määritelmän mukaan ole boomeri, kun olen syntynyt 1960-luvulla mutta henkisesti taidan olla. Kaipaan vanhoja hyviä aikoja, jolloin kaikki oli yksinkertaista ja selkeätä.
tempokisu
12.12.2021, 21.04
Sama täällä. Virallisesti en edellä esitetyn määritelmän mukaan ole boomeri, kun olen syntynyt 1960-luvulla mutta henkisesti taidan olla. Kaipaan vanhoja hyviä aikoja, jolloin kaikki oli yksinkertaista ja selkeätä.
Kiva kuulla etten ehkä olekaan yksin.
Siis kammottavimpia ilmauksia ovat: nextille levelille ja 24/7.....en ole feisbuukissa, twitterissä enkä instagrammissa. En ymmärrä edelleenkään mitä ovat äppi, suppla,meemi ja viraali. Eikä kiinnostakaan - sensijaan olen opetellut kaikki nahkislajit
^et käyttänyt väärin tai nolosti vaan coolisti. Et ole boomer. Ehkä jos joskus kävisit Linnatuulessa saattaisit päästä boomeriksi, se on niiden mesta.
..Huomaa "tuun" sana, niinkun sä olisit siellä...
Panin tosiaan merkille!
...ainakaan ko. ketju ei ilmaise että olisit.
En ole nyt kun on hirvee kiire ja paineet yhden rapsan kanssa. Vaikka ylipäätään enitenhän mulla on todisteita siellä majailusta.
tempokisu
13.12.2021, 14.55
Ehkä jos joskus kävisit Linnatuulessa saattaisit päästä boomeriksi, se on niiden mesta.
Tässä ollaan Linnatuulen parkkipaikalla, minun menopeli on tuo keltainen.
https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/mazda/Spider10.jpg?img=smaller
Siis kammottavimpia ilmauksia ovat: nextille levelille ja 24/7 ...
Linkin takana lisää kammotuksia.
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000008299594.html
150 sanan jättilista paljastaa, millaiset sanat raivostuttavat suomalaisia – löydätkö inhokkisi tästä joukosta?
tempokisu
14.12.2021, 20.27
^ aargh...
1. palastella - mitä tämä tarkoittaa?
2. oikeesti 3. niinku - ihan yleisesti käytettyjä
4. avokki - avot!
5. nopeiten - menettelee
6. zukkini - mikä tämä on?
7. monsteri - ei voi ymmärtää miten tämä on työvoimatoimiston nimike, hirviö se on.
8. ketä- kuka, kertakaikkiaan tämä on yksi ärsyttävimmistä ikinä, ketä sä olet ##¤
9-10. enään ja juurikin niin - ihan ok
11. jytky, voi että varsinainen pötkö
12. jaxuhali, sekä sanana että ilmiönä ihan kamala
13.rispektii - ihan hyvä sanonto
14. muija - no jos on
15. elikkäs - ihan ok
16. masuasukki ??? mikä ihme tämä on
17-18. hulvaton, kera - ihan ok
19.nahkayksiö ??? mikä se on
20. paituli - ihan kamala ilmaus pitkälle trikoopaidalle
21.limukka ?? limonadiko, limsa on lyhyempi ilmaus
22.kontaktoida?
23. kymysys, no sama kuin terveyskeksus...
24.kaksneljäseittemän eli tämä viimesen päälle ärsyttävä 24/7
25. rajapinta ??
26. muksa???? siis mikä tämä on, muksauttaa tai läimäyttää...
....ei jaksa enää
tempokisu
15.12.2021, 02.29
...jatkuu
27. exä ja nyxä...kammottavat ilmaisut
28. kuumottava
29. haastava
30. tunteroinen - ihan kiva ilmaus
31. periaatteessa - niinpä
32. arska, jaa aurinko. Tulee kyllä mieleen Iso Arska..
33. äijä - ihan ok
34. nextillä levelillä - ehkä maailma ärsyttävin ilmaus!
35. meikämandoliini - läpändeeros sentään
36. jäätävä - kelvit monasti on...
37. pippelieläin??? kun puhutaan poikalapsesta- ei kiitos
38. koikku tai koissu - että mitä? kossu...ai koira
39. pitkähihainen t-paita...kammottava nimitys on paituli
40. öky
41. porukat, kun puhutaan vanhemmistaan - ihan ok
42. Lomalle lompsis - ihan hauska
43. makoisa - maistuu hyvälle
44. aivopieru - näitäkin tyyppejä joitten sanomiset on ..
45. kokoustaa ??
46. teeppari ??
47. jumppaus - onko tämä että jumpataan?
48. huikea
49. "hiinä ja hiinä" - yksi ärsyttävimmistä ikinä#¤¤
50. pitkässä juoksussa....maratonissa?
51. värimaailma...no kyllä tämä kuvataiteessa
52. särki kun pitäisi sanoa rikki...hauki on kala ja niin on särkikin, kuten myös pasuri, vimpa, turpa ja törö..
53. napostella
54. kokonaisvaltainen
55. trombi
56. skumppa
57. etupylly ??? eli mikä?
58. pateettinen
59. smuutti eli smoothie
60. kustantaa - tämän sanan väärinkäyttö on kyllä äärimmäisen ärsyttävää..mitä se kustantaa..
61. agenda, eli mitä?
62. lähäri - jälleen mitä?
63. klappu -"-
64. ruikkari...tulee mieleen jotain ihan muuta kuin ruisleipä
65. toki
66. persu = perussuomalainen, erittäin hyvä ilmaus
67. tavallaan..
68. metukka - mikäs tämä on??
69. halpuutus - ihan kamala sana
70. stalkata - ihan hyvä sanonsa
71. tavan ?? eli mitä
72. kläppi ?? mikä on, ei aavistustakaan
73. v*ttu, nuorisolla joka toinen sana
74. ruuhkavuodet - ihan järkyttävän kammottava ilmaisu
75. okka - mikä??
76. leipasta - mitä??
77. xxxx jätän väliin
78. normi
79. öbauttiarallaa....on ihan hauska ilmaus :D
80. aimi ??
81. sairaan....ihan kamala ilmaus, sairaan kivaa?
82. takaata - taata? ei, kun joku tulee takaa....
83. sleep-oveerata - että niinkun mitä? ai yökyläillä....
84. ottaa koppi
85. kenkulit - että mitä? kengät, monot on parempi ja lyhyempi ilmaisu
- -
tempokisu
15.12.2021, 08.35
..ja vielä jatkuu, osa ihan kammottavia
86. innovaatio
87. ihanuus
88. yöppäri ja teeppari, mitähän nämäkin on?
89. pöhinä
90. äiskä ja iskä - miksi pidentää sanaa, äiti ja isä/isi
91. isimies - mutta ei isimies!
92. voikkari - voimistelutunti? ei vaan voileipä
93. aikuisten oikeesti - kammottava ilmaisu
94. moikkis
95. vetää - esimerkiksi vetää keikka tai vetää lääkkeitä..
96. biisi
97. loppupeleissä
98. sikamakee - kaikki sikahyvä, sika- on kamalia. Vielä pahempi sairaan hieno..
99. omnom - mitähän tämäkin tarkoittaa
100. sos - pitäisi käyttää vain äärimmäisessä hätätilanteessa
101. tarjoilla - "sä tarjoilit meillä sikamakeen biisin" ei kiitos
102. kaa - joskus 70-luvulla käytettiin tätä, tuutko mun kaa
103. kaunotar
104. jännän äärellä - ihan kamala sanonta
105. ongelmatiikka
106. kyssäri - ja samaa sarjaa esimerkiksi soppari ja saippuri ( saapumisilmoitus)
107. itse asiassa..
108. hahmo, kun tarkoitetaan ihmistä
109. onneaponnea
110. mättö
111. kikki ja kikkiliivi - eli mitä?
112. palellaan - puhelun lopuksi. Se on palaillaan!
113. lupsakka
114. Rollo - kun tarkoitetaan Rovaniemeä, ikinä ole kuullut että..
115. tisuli, masuli....haisuli sentään
116. hani
117. nättimys
118. härkis ja nyhtökaura - kaura jotenkin nyhdetty pellolta
119. turpea - no ihan hyvä sana kuvaamaan
120. pesaista - vielä pahempi on "kehaista"
121. samppakalja
122. toksinen
123. välikuolema
124. konneksön
Montaako sanaa käytät tai ole käyttänyt? minä: kerran palstalla rispektiä, haastava, itse asiassa, toki, tavallaan.
Tuohon iltiksen listalle ei mahtunut kammottavat sanonnat kuten 24/7 ja saikku, sekä sairaan - ai se oli tuolla aiemmin
Mä olen aina ollut hyvilläni siitä, että voin pitää itseäni nuorekkaana kuuluessani Gen X:ään enkä boomereihin, mutta just luin jotain customer experience management -juttua, missä sanottiin, että ”…older generations, Boomers and Gen X…”
Nyt sit ollaankin samaa older generations -sukupolvea kaikki. Voihan fuck. :)
tempokisu
15.12.2021, 14.38
^ no tuo on juuri sitä kammottavaa kielenkäyttöä että tungetaan mukaan englanninkielisiä ilmaisuja, kun sen voisi ihan hyvin sanoa suomeksikin. No haloo nyt "older generations"-sukupolvi.
Ainoa poikkeus on Pacific lamprey. ^ mutta ei senkään kanssa Pacific lamprey- nahkiainen, jos hoksaat mitä tarkoitan...
No siis tuossahan vaan lainasin suoraan lukemaani tekstiä, joka sattui olemaan englanninkielinen. Ei suoria lainauksia pidä kääntää - ei edes boomereille (joka vasta siis onkin anglismia, koska sen suora suomenkielinen vastine on suuret ikäluokat ja se, mihin tässä ketjussa ehkä enemmän viitataan, on kalkkikset :D)
Äh jo yli 10v sitten luin lehdestä rikoksesta jonka oli tehnyt "vuonna X syntynyt keski-ikäinen mies" missä toi X oli oma syntymävuoteni. Kauhistuin kovasti.
tempokisu
16.12.2021, 04.36
Mä olen muinaismuisto. Mutta ihan yleisesti sitä englantia tungetaan joka paikkaan, ale on sale ja tuo sanonta "nextille levelille" on pahempi kuin 24/7. Kun lukee työpaikkailmoituksia niin naurattaa kun ei ymmärrä yhtään mitä ne ammattinimikkeet sitten on...
ruuduntakaa
16.12.2021, 08.35
^Ei englannissa ole mitään pahaa. Maailmankieli jolla pärjää lähes joka paikassa.
Mutta ruotsinkieli; sen joutaisi Suomesta heivaamaan hevon kuuseen. Suomessa on myös Ruotsalainen kansanpuolue. Ruotsalainen.
Missä on muiden maiden kansanpuolueet meidän eduskunnasta?
Meille pressakin puhuu itsenäisyyspäivän puheessaan ruotsia tv:ssä. Ilman tekstitystä.
...
Mutta ruotsinkieli; sen joutaisi Suomesta heivaamaan hevon kuuseen...
Miksi ihmeessä? Osa kansalaisista puhuu sitä äidinkielenään. Pitääkö saamenkielikin hävittää? Entäs ruotsinkieliset ihmiset, pitääkö pakkokäännyttää suomenkieliseksi? Tai hävittää heidät jossain leireillä?
Vihaatko ruotsinkieltä siksi, että sinä et osaa sitä etkä halua sitä käyttää? Tai jos et tarvitse sitä miten se sinua henkilökohtaisesti haittaa, että jotkut puhuvat ruotsia Suomessa?
Suomessa on myös Ruotsalainen kansanpuolue. Ruotsalainen.
Missä on muiden maiden kansanpuolueet meidän eduskunnasta?
Niin, jotkut äänestää heitä tarvittavissa määrin. Muista maista kotoisin olevat ihmiset voivat perustaa kielipuolueita ja voivat osallistua vaaleihin halutessaan.
Meille pressakin puhuu itsenäisyyspäivän puheessaan ruotsia tv:ssä. Ilman tekstitystä.
Puhuu se samat asiat suomeksikin.
Tee kansalaisaloite ruotsinkielen hävittämiseksi? Edellisellä nimimerkilläsikin joskus mussutit tästä, mutta et ole tehnyt asialle mitään.
EDIT: otsikon asiaan sinänsä, että jos katsoo presidentin puheita -etenkin vieraalla kiellelä- telkkarista, on selvä boomer, ihan täysboomer.
^ei missään nimessä tule kieltää. Sen statusta vaan tulee muuttaa siten ettei kaikkien sitä ole pakko opetella pienen vähemmistön takia. Pitkän kaavan mukaan ruotsia opiskelin tullakseni siihen lopputulokseen ettei kouluruotsilla tee oikein yhtään mitään. Viimeistään Tukholmassa laivasta ulos astuessa loppuu ruotsin höpöttäminenn kun kieli on aivan eri. Ja sit kun ei harjoita, se unohtuu. Enkä mä nyt Stockkalle mennyt varta vasten ruotsia puhumaan.
Edit vähän aihetta viistäen: onhan Suomessa eräs äärimmäisen kaunis alue josta "normisuomalainen" ei voi tonttia/kämppää ostaa.
Oatmeal Stout
16.12.2021, 11.56
Edit vähän aihetta viistäen: onhan Suomessa eräs äärimmäisen kaunis alue josta "normisuomalainen" ei voi tonttia/kämppää ostaa.
Autonomisilla alueilla on oikeuksia ja velvollisuuksia - vaikuttaa ettei mantereelle haluta muualta tulevia, niin miksi saaristossa oltaisiin toisen laisia?
tempokisu
16.12.2021, 20.35
^ei missään nimessä tule kieltää. Sen statusta vaan tulee muuttaa siten ettei kaikkien sitä ole pakko opetella pienen vähemmistön takia. Pitkän kaavan mukaan ruotsia opiskelin tullakseni siihen lopputulokseen ettei kouluruotsilla tee oikein yhtään mitään. Viimeistään Tukholmassa laivasta ulos astuessa loppuu ruotsin höpöttäminenn kun kieli on aivan eri. Ja sit kun ei harjoita, se unohtuu. Enkä mä nyt Stockkalle mennyt varta vasten ruotsia puhumaan.
Me isäni ( joka ei osaa vieraita kieliä)kanssa tultiin oikein hyvin toimeen Tukholmassa kun mentiin Lidingöloppetiin, ihan kouluruotsilla operoin ja ihan hyvin pärjäsin ( paitsi vuonna 1984 hopeeta) olen sitä mieltä että kaikki vieraitten kielien osaaminen on rikkautta. Boråsissa ( pyöräilyn pm) sitten hotellissa yritin ruåtsiksi...inte so bra, johon hotellivirkailija että voit puhua myös suomeksi! :D
Mutta myös pidän noita puheita joissa sitten samma på svenska, on ihan kamalia.
Ja en voi tonttia taikka kämppää ostaa aika monestakaan paikasta, haloo Tampere 21neliön yksiö 200 000e.
Concorde
17.12.2021, 12.44
Entäs jos korvassa särähtää nyikyisin kuultu "me mennää tekee" tai "se alkaa juoksee" - tyyppinen kielenkäyttö? Pääseekö lievällä ärsytyksellä Boo-joukkoihin?
tempokisu
17.12.2021, 12.51
Ketä se on? Auto kustantaa....aarrgh
Ja en voi tonttia taikka kämppää ostaa aika monestakaan paikasta, haloo Tampere 21neliön yksiö 200 000e.
Mä meinasinkin sitä ettet voi ostaa tietystä paikasta vaikka rahaa olisi yllin kyllin.
Mä olen aina ollut hyvilläni siitä, että voin pitää itseäni nuorekkaana kuuluessani Gen X:ään enkä boomereihin, mutta just luin jotain customer experience management -juttua, missä sanottiin, että ”…older generations, Boomers and Gen X…”
Huoli pois, X:n jälkeen tullut vain huonoa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211217/d5a6f802424705ff221ad6bc9afdbcdf.jpg
tempokisu
17.12.2021, 14.56
Mä meinasinkin sitä ettet voi ostaa tietystä paikasta vaikka rahaa olisi yllin kyllin.
No en, mutta sellaisella isommalla lottovoittosummalla varmaanki löytyisi joku kiva tontti järven rannalta + viereiset.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.