Näytä tavallinen näkymä : Irwin-katsaus suomalaisten veronmaksuun!
Kansalaiset! Kaikkia meitä verotetaan, koska valtio ei pysty tuottamaan organisaation hallinnon pyörittämistä, saatikka sille asetettujen velvoitteiden suorittamista. Siksi kansalaisia verotetaan. Valtio on myynyt tuottavia toimintojaan, hairahtunut vihreiden politiikkaan ja on valmis loputtomiin heikennyksiin Suomen osalta, saamatta vastineeksi mitään.
Irwin tuossa mainitsee 70% veroprosentin ja verovelkansa. Itse olen onnekkaassa asemassa hänen suhteensa, koska veroprosentti ansioituloista on vain 56% tänä vuonna.
Viktor Klimenko (suomalainen muusikko) kertoi radiohaastattelussa, että että valtio otti häneltä aikoinaan 70% provikkaa keikoista, järjestämättä hänelle yhtäkään keikkaa.
Kannattaa katsoa tämä Irwinin lyhyt video ja miettiä, että kohteleeko valtio sinua oikein.
https://www.youtube.com/watch?v=g0jwBtsMcJ4
Tahmatassu
15.10.2021, 20.42
Maksa äläkä kitise!
Maksa äläkä kitise!
Onpas näitä muutaman sanan/lauseen "nöösejä" ilmaantunut viimeaikoina paljon tälle foorumille. Pahoin pelkään, että elokapinan myötä fillarikommunistit ovat rohkaistuneet liittymään.
Tahmatassu! Kirjoitit, että "Maksa äläkä kitise". Minähän tuossa juuri kiitin Iwrinin veroprosenttia pienempää veroprosenttiani ja sen maksan kitisemättä.
Tuo jotain lisäarvoa viestiisi. Älä olen pelkästään tyhmä kommunisti! Ei tee hyvää kuvaa sinusta.
200:n henkilön valtionvirasto pyörii jo ihan sisäisen byrokration toimesta, siihen ei tarvita ulkoista herätettä.
200:n henkilön valtionvirasto pyörii jo ihan sisäisen byrokration toimesta, siihen ei tarvita ulkoista herätettä.
Ja, tämä virasto pyöri oman rahoituksensa varassa? Ei toki, vaan sinun, minun ja Hentun Liisan maksamilla veroilla.
Ja, tämä virasto pyöri oman rahoituksensa varassa?
Ei.
Ei toki, vaan sinun, minun ja Hentun Liisan maksamilla veroilla.
Kyllä, heräte ja rahoitus on toisistaan irrallisia toimia. Totta kai alamaiset sen maksaa...
Kansalaiset! Kaikkia meitä verotetaan, koska valtio ei pysty tuottamaan organisaation hallinnon pyörittämistä, saatikka sille asetettujen velvoitteiden suorittamista. Siksi kansalaisia verotetaan. Valtio on myynyt tuottavia toimintojaan, hairahtunut vihreiden politiikkaan ja on valmis loputtomiin heikennyksiin Suomen osalta, saamatta vastineeksi mitään.
Olet siis sitä mieltä, että verotus on vain hallinnon pyörittämistä varten, eikä niillä rahoilla tuoteta mitään palveluja?
Irwiniä, tuota rapajuoppoa, en pitäisi minään veroasiantuntijana. Aikanaan keikkarahat maksettiin seteleinä kouraan keikan jälkeen ja verot jäi sitten jälkikäteen maksettavaksi. Jos rahat oli siihen mennessä juotu, oli toki hankala maksaa.
En muista mikä mun veroprosentti on, mutta ei se paljoa tuosta 56:sta heitä, vaikka se laski tälle vuodelle aika reilusti. Mutta verovelkoja mulla ei koskaan ole ollut.
ruuduntakaa
16.10.2021, 11.10
Irwin tuossa mainitsee 70% veroprosentin ja verovelkansa. Itse olen onnekkaassa asemassa hänen suhteensa, koska veroprosentti ansioituloista on vain 56% tänä vuonna.
Viktor Klimenko (suomalainen muusikko) kertoi radiohaastattelussa, että että valtio otti häneltä aikoinaan 70% provikkaa keikoista, järjestämättä hänelle yhtäkään keikkaa.
Kannattaa katsoa tämä Irwinin lyhyt video ja miettiä, että kohteleeko valtio sinua oikein.
Loitko ketjun ihan jotta pääsit levittäämään tietoa isosta veroprosentistasi? Iso prosentti=isot tulot?
Oma prosentti on tasan 10.
En vissiin ole siis edes oikeutettu käyttämään verorahoilla kustannettavia palveluja?
helicomatic
16.10.2021, 11.12
Valitatko siis omasta 56% veroprosentistasi? Maksan itse puolet vähemmän veroja mutta ottaisin mielelläni vastaan suuremmat tulot ja suuremman veroprosentin, luultavasti kuitenkin jäisi käteen huomattavasti enemmän kuin nyt. Eläkkeetkin on maksettava boomereille. Oon kai sitten kommari.
helicomatic
16.10.2021, 11.19
Loitko ketjun ihan jotta pääsit levittäämään tietoa isosta veroprosentistasi? Iso prosentti=isot tulot?
Oma prosentti on tasan 10.
En vissiin ole siis edes oikeutettu käyttämään verorahoilla kustannettavia palveluja?
Aloittajan mielestä olet yhteiskunnan loinen koska et maksa veroja mutta eihän hän sitä sinulle suoraan kehtaa sanoa. Osalle ihmisistä empatiakyky on täysin vieras käsite.
Kampinalle
16.10.2021, 11.40
Fillarifoorumin turhimman ja naurettavimman säikeen kisan ykköspalkinnon ojentamisen jälkeen tämän ketjun voikin lukita.
^Frey-ketju kisaa kyllä aika tasoissa. Tosin ehkä sen pitäisi kisata huumorisarjassa?
Valitatko siis omasta 56% veroprosentistasi? Maksan itse puolet vähemmän veroja mutta ottaisin mielelläni vastaan suuremmat tulot ja suuremman veroprosentin, luultavasti kuitenkin jäisi käteen huomattavasti enemmän kuin nyt. Eläkkeetkin on maksettava boomereille. Oon kai sitten kommari.
Kyllä mä ainakin valitan omasta veroprosentistani. Toki korkeampi veroprosentti tarkoittaa (yleensä) korkeampia tuloja, mutta onhan tuo progressio aika jäätävä jo paljon ennen miljonääriluokkaa. Jotka sitten maksaakin veroja yksinumeroisella prosentilla, jos lainkaan.
Mitä tulee eläkkeisiin, niin kyllä me niitäkin maksetaan omiksi ja muiden tarpeiksi.
Viikolla julkaistiin se tulotilasto, jossa alimman ja toiseksi korkeimman desiilin käteen jäävässä osuudessa oli 1 500 euron ero. Alimmasta desiilistä en tiedä, mutta 9. korkeimmassa tuskin enää saa mitään tukia ja esimerkiksi päivähoitomaksut on ylimmässä luokassa, yms.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/12dce571-b7ec-4a01-a6d0-6b060eec055c
ruuduntakaa
16.10.2021, 13.09
Mitä tulee eläkkeisiin, niin kyllä me niitäkin maksetaan omiksi ja muiden tarpeiksi.
Ketkä "me"?
Kyllä mä väitän että et sä mun eläkkeitä maksa.
Uskon maksaneeni sen itse viimeisen reilun 30 vuoden aikana.
Eri asia on sitten kuka ne rahat on hukannu. Eivät kuulemma riitä.
Jos mä maksaisin 50% tai yli veroja, pyytäisin pienempää palkkaa. Ihan periaatteesta.
Omaa typeryyttä maksaa omasta palkastaan yli puolet valtiolle.
Vaikka ne suuret bruttoansiot kuinka vituttais naapuria.
helicomatic
16.10.2021, 13.41
Kyllä mä ainakin valitan omasta veroprosentistani. Toki korkeampi veroprosentti tarkoittaa (yleensä) korkeampia tuloja, mutta onhan tuo progressio aika jäätävä jo paljon ennen miljonääriluokkaa. Jotka sitten maksaakin veroja yksinumeroisella prosentilla, jos lainkaan.
Viikolla julkaistiin se tulotilasto, jossa alimman ja toiseksi korkeimman desiilin käteen jäävässä osuudessa oli 1 500 euron ero. Alimmasta desiilistä en tiedä, mutta 9. korkeimmassa tuskin enää saa mitään tukia ja esimerkiksi päivähoitomaksut on ylimmässä luokassa, yms.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/12dce571-b7ec-4a01-a6d0-6b060eec055c
Onhan se jäätävä ja pitää ollakin. Rikkaalla on varaa maksaa suhteessa enemmän, näin se vaan menee. Kyse on perustarpeista. Sanopa 2000 bruttona tienaavalle että maksa enemmän veroja. Hän vastaa että ei pysty kun normaali eläminenkin tekee tiukkaa. 5000 tienaava on täysin eri tilanteessa ja hänen perustarpeensa on jo kauan sitten tyydytetty. Jos veroprosentti on 56 niin elämä on aika mukavaa vaikka verottaja ottaakin osuutensa.
Se että kuinka hyvin hyvätuloisilla kaiken kaikkiaan menee riippuu myös siitä minkälainen yhteiskunta hänen ympärillään on. Muutama esimerkki. Valtion virkamiesten hyvät palkat takaavat vähäisen korruption. Hyvä sosiaaliturva eläkkeineen takaa inhimilliset olot köyhille, vähentää rikollisuutta ja siinä samalla turvalliset olot kaikille. Verotuloilla vahvistettu valtio takaa myös toimivan infran tieverkoista lähtien. Solidaarinen hyvätuloinen ihminen kantaa kortensa kekoon eikä kitise turhaa, itsekäs ajattelee lyhytnäköisesti vain omaa omaisuuttaan.
Tottakai voidaan väitellä loputtomiin siitä mitä verorahoilla sitten tarkalleen ottaen tehdään mutta se on eri keskustelun aihe.
helicomatic
16.10.2021, 13.55
Ketkä "me"?
Kyllä mä väitän että et sä mun eläkkeitä maksa.
Uskon maksaneeni sen itse viimeisen reilun 30 vuoden aikana.
Eri asia on sitten kuka ne rahat on hukannu. Eivät kuulemma riitä.
Jos mä maksaisin 50% tai yli veroja, pyytäisin pienempää palkkaa. Ihan periaatteesta.
Omaa typeryyttä maksaa omasta palkastaan yli puolet valtiolle.
Vaikka ne suuret bruttoansiot kuinka vituttais naapuria.
https://www.kaleva.fi/kuka-maksaa-minun-elakkeeni-enta-lasteni/1683536
Kyllä ne samasta potista tulee. Valtio on kuitenkin aika paljon joutunut velkaakin ottamaan 2000-luvulla suurelta osin huonosta ikärakenteesta johtuen eli työikäisiä on suhteessa vähemmän. Tottakai olet oikeutettu eläkkeeseen kun se on sinulle aikoinaan luvattu mutta me nuoremmat emme edes oleta pääsevämme eläkkeelle kun vasta 70v. Kuinka reilua tämä sitten on?
En edes tiedä veroprosenttiani, mutta hyvä jos verotus ja yhteiskunta toimii. Pitäisi pyrkiä olemaan tuottava muurahainen Suomen (ja EU:n) keossa.
Luin äsken argumentin/mielipiteen, jonka mukaan progressiivinen verotus olisi väärin ja tasavero oikein, mutta löytyyhän perusteluja moneen suuntaan.
viimeinenlenkki
16.10.2021, 14.56
koska veroprosentti ansioituloista on vain 56% tänä vuonna.eli 800000 vuositulot jotta saavuttaa tuon 56%.Eli jää kuiteskii vain 352000 ekee.kyseessähän oli veroprosentti.
ruuduntakaa
16.10.2021, 15.23
koska veroprosentti ansioituloista on vain 56% tänä vuonna.eli 800000 vuositulot jotta saavuttaa tuon 56%.Eli jää kuiteskii vain 352000 ekee.kyseessähän oli veroprosentti.
Ei tuolla kyllä pärjää Suomessa, ei mitenkään.
Mutta onhan se hyvä saattaa muiden tietoon.
Omalla nimellä kannattais kirjottaa niin naapurikin saisi tietoonsa. ;)
helicomatic
16.10.2021, 16.09
Pakko oli käydä veronmaksajien laskurissa ja niinpä näkyy olevan. Kyllä vaan käy sääliksi.
Ei pärjää ei. Mulle on sinänsä ihan sama mitä muut tienaa mutta osallistua pitää siinä määrin mitä kukakin pystyy ja kohtuus ahneudessakin pitää olla. Itsekin maksan mielelläni vaikka olen keskiluokkaa ja muutakin käyttöä rahalle olisi. Venäjällä on tasavero, rikkaat voivat kaikin mokomin muuttaa sinne.
ebike-harrastelija
16.10.2021, 20.22
Itsekin maksan mielelläni vaikka olen keskiluokkaa ja muutakin käyttöä rahalle olisi.
Mukava kuulla, Suomen nykyhallitus kaipaa lisää kaltaisiasi [emoji846]
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
spaceman
16.10.2021, 21.28
Mulle on sinänsä ihan sama mitä muut tienaa mutta osallistua pitää siinä määrin mitä kukakin pystyy ja kohtuus ahneudessakin pitää olla. Itsekin maksan mielelläni vaikka olen keskiluokkaa ja muutakin käyttöä rahalle olisi. Venäjällä on tasavero, rikkaat voivat kaikin mokomin muuttaa sinne.
Niin, siinäpä se ongelma onkin. Mikä on kohtuullista?
Tuossa on vertailu: https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-tuloveroprosentit-eraissa-OECD-maissa/#41e9d392
Venäjä ei ole mukana. Taulukosta näkyy että yleisesti demokraattisina pidetyissä maissa tuppaa olemaan selkeästi loivempi progressio. Jo keskituloisella suomalaisella verotus on verrokkeihin nähden kireähköä ja muuttuu ryöstöksi siitä ylöspäin mentäessä.
En jaksa kuin ihmetellä miten ihmiset ovat ajatelleet tämän yhtälön toimivan jatkossa kun väestöpyramidi jatkaa kääntymistään eikä uusia nokioita ole isossa mittakaavassa näkynyt, siis sellaista uutta alaa joka työllistäisi isosti ja toisi maahan ulkomaista investointirahaa. Mitäs jos keskituloisen veroprosentti olisikin jatkossa vaikka 3% kireämpi ja siihen toinen mokoma eläkemaksujen korotusta? Olisiko edelleen ilo maksaa?
Ja niille jotka ajattelevat maksaneensa eläkkeensä täytyy korjata. Palkansaajat maksavat niiden eläkkeitä jotka ovat nyt eläkkeellä. Meidän lastemme tehtävä on maksaa meidän eläkkeemme. Mitään todellista eläkekertymää ei siis ole vaan se on vain eläkeyhtiön lupaus perustuen siihen että lapsemme ovat tuottavia yksilöitä. Tosin osa rahastoidaan mutta sillä ei pitkälle pötkitä. Koko homma juontaa juurensa siitä että eläkejärjestelmää luotaessa lähdettiin nollasta ja alettiin maksaa eläkeläisille rahaa ilman alkupääomaa. Varmaankin ajateltiin että maksajien joukko vain kasvaa. Mutta nyt kun se pienenee ja eläkeläisten kasvaa...
Joni Kani
16.10.2021, 21.31
Pakkohan täällä ei kenenkään lie ole asua tai olla edes kansalainen. Vinkujat voi poistua ja luopua kansalaisuudesta.
Kitiseekö joku känniläinen veroprosentista? Toihan on just suunniteltu kestävyysurheilijalle. Töitä ei kannata tehdä liikaa. Ne ylimääräiset tienestit menee vain veroina. Ajaa vaan.
helicomatic
17.10.2021, 05.10
Niin, siinäpä se ongelma onkin. Mikä on kohtuullista?
Tuossa on vertailu: https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-tuloveroprosentit-eraissa-OECD-maissa/#41e9d392
Venäjä ei ole mukana. Taulukosta näkyy että yleisesti demokraattisina pidetyissä maissa tuppaa olemaan selkeästi loivempi progressio. Jo keskituloisella suomalaisella verotus on verrokkeihin nähden kireähköä ja muuttuu ryöstöksi siitä ylöspäin mentäessä.
En jaksa kuin ihmetellä miten ihmiset ovat ajatelleet tämän yhtälön toimivan jatkossa kun väestöpyramidi jatkaa kääntymistään eikä uusia nokioita ole isossa mittakaavassa näkynyt, siis sellaista uutta alaa joka työllistäisi isosti ja toisi maahan ulkomaista investointirahaa. Mitäs jos keskituloisen veroprosentti olisikin jatkossa vaikka 3% kireämpi ja siihen toinen mokoma eläkemaksujen korotusta? Olisiko edelleen ilo maksaa?
Ja niille jotka ajattelevat maksaneensa eläkkeensä täytyy korjata. Palkansaajat maksavat niiden eläkkeitä jotka ovat nyt eläkkeellä. Meidän lastemme tehtävä on maksaa meidän eläkkeemme. Mitään todellista eläkekertymää ei siis ole vaan se on vain eläkeyhtiön lupaus perustuen siihen että lapsemme ovat tuottavia yksilöitä. Tosin osa rahastoidaan mutta sillä ei pitkälle pötkitä. Koko homma juontaa juurensa siitä että eläkejärjestelmää luotaessa lähdettiin nollasta ja alettiin maksaa eläkeläisille rahaa ilman alkupääomaa. Varmaankin ajateltiin että maksajien joukko vain kasvaa. Mutta nyt kun se pienenee ja eläkeläisten kasvaa...
Tämä kaikki on totta. Mua vaan harmittaa tämä Veronmaksajien Keskusliiton ainainen valitus. Taulukko varmaan pitää paikkansa koskien tuloveroa mutta veronmaksajan täytyisi kuitenkin ajatella kokonaisuutta ja siihen kuuluu mm.pääomaverotus, palkkojen taso, ostovoima ja myös se,mitä kaikkea saamme veroista vastineeksi. Tähän yhtälöön kuuluu myös asumisen hinta (+asumistuet!), muu verotus kuten arvonlisävero jne. Lisäksi kun katsoo vain tätä tuloverotaulukkoa niin ero vaikka Ruotsiin, Ranskaan, Saksaan ja Tanskaan on kuitenkin lopulta melko pieni. Johonkin Yhdysvaltoihin on turha edes verrata kun yhteiskunta toimii niin eri tavoin.
Eli yhden tilaston katsominen on harhaanjohtavaa ja kun näitä alkaa syvällisemmin pohtimaan niin tilasto alkaakin näyttämään erilaisia sävyjä. Toki fakta ei mihinkään muutu eli TULOveroprogressio on meillä tiukka verrattuna moneen muuhun maahan.
Isoja massojen työllistäjiä meillä ei ole eikä enää ehkä tule olemaan. Siksi pitäisi pitkällä tähtäimellä panostaa koulutukseen ja siirtyä perustulomalliin ja lopettaa työn ja talouskasvun asettaminen itseisarvoksi. Nykysysteemillä kasvatamme vain passiivisia, näköalattomia, masentuneita ja traumaisia ihmisiä. Sata vuotta sitten ennakoitiin että teknologia vähentää työn tarvetta ja tekee työt puolestamme. Kuinkas kävikään?
Asuisin mieluummin kireän verotuksen kehittyneessä maassa jossa on perustulo ja vain työtä joka maksaa tekijälleen kunnolla kuin halvan työvoiman maassa jossa on kevyt verotus mutta paljon raskasta teollisuutta eli vuorotyötä ja loputonta raatamista minimaalisella palkalla.
Jami2003
17.10.2021, 07.53
Larouten kannattaisi pitää viikonloppuisin joko korkki tai foorumi kiinni niin säästyttäisiin näiltä kaiken karvaisilta ei pyöräilyy liittyviltä avauksilta.
ruuduntakaa
17.10.2021, 08.11
Kitiseekö joku känniläinen veroprosentista? Toihan on just suunniteltu kestävyysurheilijalle. Töitä ei kannata tehdä liikaa. Ne ylimääräiset tienestit menee vain veroina. Ajaa vaan.
Juuri näin.
Joo, no mä lasken veroprosenttiin kaikki veroluonteiset maksut, ml. ne eläkemaksut. Ja ei, ei ole mulla 800ke vuosituloja.
Mulle on ihan sama millä nimikkeellä rahat viedään, jos siitä ei itse voi päättää.
Eli puhun suhteesta brutto vs. netto.
Näin se pitkälti on ja siksi ihan vakavissani harkinnut siirtymistä kolmipäiväiseen työviikkoon. Käteen jäävä osuus pienenisi hieman ja vapaa-aika tuplaantuisi. Lomiakin olisi hullun lailla, kun lomakertymä säilyisi, mutta lomaviikon pituus laskettaisiin sitten 4pv mukaan (nyt 6 pv). Vuosilomaa olisi 7,5 vko vs. 5 vko.
Näin se pitkälti on ja siksi ihan vakavissani harkinnut siirtymistä kolmipäiväiseen työviikkoon. Käteen jäävä osuus pienenisi hieman ja vapaa-aika tuplaantuisi. Lomiakin olisi hullun lailla, kun lomakertymä säilyisi, mutta lomaviikon pituus laskettaisiin sitten 4pv mukaan (nyt 6 pv). Vuosilomaa olisi 7,5 vko vs. 5 vko.
Tätä varmasti pohtii moni muukin, itseni mukaanlukien.
Todennäköisesti on vain ajan kysymys milloin toteutan tuon.
Tämä on toki tiedossa. Alunperin homma lähti vinoon, kun Suomessa otettiin suoritusperustainen eläkejärjestelmä maksuperusteisen sijasta. Asiaa on kärjistänyt edelleen se, että alussa järjestelmä oli varsin avokätinen, kun oli mistä nostaa. Esimerkiksi jenkeissä on maksuperusteinen: saat eläkettä sen mitä olet itse maksanut + mitä sijoitukset tuottaa. Sitten kun rahat on juotu, ne on juotu.
Ja edelleen Suomessa esimerkiksi maataloustuottajien eläkkeet tulevat suurelta osin verovaroista, kun ei maajusseilla ole varaa maksella eläkemaksuja riittävästi.
F. Kotlerburg
17.10.2021, 11.00
Näin se pitkälti on ja siksi ihan vakavissani harkinnut siirtymistä kolmipäiväiseen työviikkoon. Käteen jäävä osuus pienenisi hieman ja vapaa-aika tuplaantuisi. Lomiakin olisi hullun lailla, kun lomakertymä säilyisi, mutta lomaviikon pituus laskettaisiin sitten 4pv mukaan (nyt 6 pv). Vuosilomaa olisi 7,5 vko vs. 5 vko.No se on näin. Nämä kommunistit jotka huutelee, että kyllä hyvin tienaavat joutaakin maksaa puolet tuloistaan veroa eivät tajua, että tuo on ihan järkyttävä kannustinloukku, kun ei vaan kannata tehdä turhan päiten töitä, kun siitä ei itselle jää mitään.
^kyllähän sitä mitään jää käteen, mutta onhan se tuotto-panos -suhde aika huono. Etenkin jos vielä painaa korvauksetta illat ja viikonloput. Sitäkin tuli aikanaan tyhmyyksissään tehtyä, mutta ei kyllä enää.
F. Kotlerburg
17.10.2021, 11.17
No sanotaanko näin että ei mitään sellaista joka missään näkyisi.
ruuduntakaa
17.10.2021, 13.12
No se on näin. Nämä kommunistit jotka huutelee, että kyllä hyvin tienaavat joutaakin maksaa puolet tuloistaan veroa eivät tajua, että tuo on ihan järkyttävä kannustinloukku, kun ei vaan kannata tehdä turhan päiten töitä, kun siitä ei itselle jää mitään.
Ei jää mitään? Jos 100keur jää käteen vuodessa niin eiköhän toi riitä?
Jos ei riitä niin kannattaa kaivaa peili esiin.
Mikä on muuten se työ, mistä yrityksen on kannattavaa maksaa henkilölle vaikkapa 500keur/vuosi?
Pitää tehdä tulosta aikalailla?
Ihmekö jos meillä kaikki maksaa.
Mä siirryin 4-päiväiseen. Ihan reilusti alle 3keur kuukausituloilla.
En ole vielä kuollu nälkään.
Ja asuntovelkaa on edelleen. Ja kaksi alaikäistä muksua.
Ja täällä joku itkee jos jää vain 300 000€ vuodessa näppiin?
Saanko nauraa?
^Frey-ketju kisaa kyllä aika tasoissa. Tosin ehkä sen pitäisi kisata huumorisarjassa?Se oli vitsi ja tämän ketjun aloittaja on vaan spede.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/12dce571-b7ec-4a01-a6d0-6b060eec055cPäivähoitomaksut on ylimmässä luokassa jo melko perustuloilla, eikä se siitä enään nouse, vaan saman maksun maksaa sekä 8k€/kk tienaava pariskunta kun vaikka 30k€/kk tienaava. Ainakin meidän kylällä
F. Kotlerburg
17.10.2021, 13.25
Ei jää mitään? Jos 100keur jää käteen vuodessa niin eiköhän toi riitä?
Jos ei riitä niin kannattaa kaivaa peili esiin.
Mikä on muuten se työ, mistä yrityksen on kannattavaa maksaa henkilölle vaikkapa 500keur/vuosi?
Mä siirryin 4-päiväiseen. Ihan reilusti alle 3keur kuukausituloilla.
En ole vielä kuollu nälkään.
Ja asuntovelkaa on edelleen. Ja kaksi alaikäistä muksua.
Ja täällä joku itkee jos jää vain 300 000€ vuodessa näppiin?
Saanko nauraa?Huoh.
ruuduntakaa
17.10.2021, 13.28
Huoh.
Huoh itelles, pöljä.
F. Kotlerburg
17.10.2021, 13.33
No niin, että sellaista sitten.
ruuduntakaa
17.10.2021, 13.34
No niin, että sellaista sitten.
Kyllä. Sitä saa mitä tilaa.
viimeinenlenkki
17.10.2021, 14.09
oo, no mä lasken veroprosenttiin kaikki veroluonteiset maksut, ml. ne eläkemaksut. Ja ei, ei ole mulla 800ke vuosituloja.
Mulle on ihan sama millä nimikkeellä rahat viedään, jos siitä ei itse voi päättää.tuo 56% sisälsi kaikki kyseiset asiat.
valtion tulovero (https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Valtion-tulovero/valtion-tuloveroasteikko-2020/)
kunnallisvero (keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla 19,97)
kirkollisvero (keskimääräisellä kirkollisveroprosentilla 1,39)
yleisradiovero (https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Yle-vero/)
sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu 0,68 ja päivärahamaksu 1,18 prosenttia
palkansaajan TyEL-maksu 7,15 prosenttia (17–52 v. tai 63–67 v.*)
työttömyysvakuutusmaksu 1,25 prosenttia
vain verottajan viran puolesta automaattisesti tekemät vähennykset
Jami2003
17.10.2021, 14.26
Itse valitsin tänä vuonna nousevan palkan ja vapaa-ajan väliltä vapaa-ajan. Itse asiassa peruutin palkassa melkoisesti mutta kiitos progression nettovaikutus oli vain vajaa puolet palkan tiputuksesta. Karkeasti viisi päiväisen työviikon vaihto kolmepäiväiseen tiputtaa palkan 60 prosenttiin mutta kiitos verottajan lompakkoon sujahtaakin 80 prosenttia vanhasta rahasummasta.
Suosittelen lämpimästi kaikille verottajan progression hyödyntämistä itselle mieluiseen suuntaan.
oo, no mä lasken veroprosenttiin kaikki veroluonteiset maksut, ml. ne eläkemaksut. Ja ei, ei ole mulla 800ke vuosituloja.
Mulle on ihan sama millä nimikkeellä rahat viedään, jos siitä ei itse voi päättää.tuo 56% sisälsi kaikki kyseiset asiat.
valtion tulovero (https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Valtion-tulovero/valtion-tuloveroasteikko-2020/)
Sama juttu. Kirkollisverostahan pääsee eroon eroamalla kirkosta, mutta muista ei taida oikein palkansaaja päästä mitenkään.
Niin kauan kun puhutaan yrityksistä, eikä julkisen sektorin hommista, niin eiköhän se yritys ole miettinyt, että ko. henkilö on palkkansa ansainnut. Johtajasopimuksella olevista pääsee Suomessa eroon aika kivuttomasti ja työntekijöistäkin yt:den avulla, joten harvassa paikassa yksityisellä puolella enää noita tyhjäntoimittajia oleilee.
Jos joku hoitaa himaan vaikka 100 milj. kaupan, niin paljonko siitä on sopiva korvaus?
Itse valitsin tänä vuonna nousevan palkan ja vapaa-ajan väliltä vapaa-ajan. Itse asiassa peruutin palkassa melkoisesti mutta kiitos progression nettovaikutus oli vain vajaa puolet palkan tiputuksesta. Karkeasti viisi päiväisen työviikon vaihto kolmepäiväiseen tiputtaa palkan 60 prosenttiin mutta kiitos verottajan lompakkoon sujahtaakin 80 prosenttia vanhasta rahasummasta.
Suosittelen lämpimästi kaikille verottajan progression hyödyntämistä itselle mieluiseen suuntaan.
Joo, meillä on lähinnä kyse siitä, suostuuko työnantaja. Lyhennetty työviikko ei ole mikään subjektiivinen oikeus.
helicomatic
17.10.2021, 16.12
Hetkinen, et ole minusta ihan oikein nyt laskenut. Käytännössähän kunnallisvero on leivottu tuloveroprosenttiin jo sisään. Kuntaveroon vaikuttaa niin moni vähennys että siksi kunnallisvero eli kuntiin menevä rahamäärä harvemmin normituloisella on täysi määrä (se noin 20%). Saat vähentää sen 20% tuosta sun laskelmasta eli oikeampi prosentti on 36 luokkaa?
viimeinenlenkki
17.10.2021, 16.26
lista on mitä kyseinen veroprosentti (56%)sisältää lukien myös kunnallisveron
Näin. Ei se muuksi muutu vaikka nimi olisi "veron" sijaan "maksu".
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
helicomatic
17.10.2021, 16.33
Päivähoitomaksut on ylimmässä luokassa jo melko perustuloilla, eikä se siitä enään nouse, vaan saman maksun maksaa sekä 8k€/kk tienaava pariskunta kun vaikka 30k€/kk tienaava. Ainakin meidän kylällä
Näin meilläkin. Katto tulee vastaan aika äkkiä ja hyvin toimeentulevilla perheillä parisataa euroa kuussa ei tunnu missään.
No se on näin. Nämä kommunistit jotka huutelee, että kyllä hyvin tienaavat joutaakin maksaa puolet tuloistaan veroa eivät tajua, että tuo on ihan järkyttävä kannustinloukku, kun ei vaan kannata tehdä turhan päiten töitä, kun siitä ei itselle jää mitään.
Minusta on ihan hyvä että valtio ohjaa vähän terveellisempään elämään. Eikö jossain vaiheessa työnteko hullun lailla mene vaan ahneuden puolelle? Mites ne vaikutukset mielenterveyteen pitkällä aikavälillä? Eikö olisi paras jättää muillekin niitä töitä jotta saadaan vaikka nuorille kokemusta? Verottaja sinulle omalla tavallaan hienovaraisesti vihjaa että itsensä piiskaaminen ei ole suotavaa, yhteiskunnan sekä sinun itsesikin kannalta. Valtio kärsii taloudellisesti eniten silloin kun jengi palaa loppuun nelikymppisenä, tulee avioero, katkeroidutaan ja päädytään työkyvyttömyyseläkkeelle.
helicomatic
17.10.2021, 16.35
lista on mitä kyseinen veroprosentti (56%)sisältää lukien myös kunnallisveron
Kyllä mutta jos sulla ei ole 800k vuositulot ei sinun veroprosentti käsittääkseni voi mitenkään olla noin paljon. Kunnallisverossa tulee normaalituloilla vähennykset voimaan.
viimeinenlenkki
17.10.2021, 17.05
tuon prosentin mainitsi laroute,ja vaatii tuon 800000 euron tulot
helicomatic
17.10.2021, 17.16
Aivan aivan, nyt ymmärrän, sori sekaannuksesta!
Jami2003
17.10.2021, 19.55
Joo, meillä on lähinnä kyse siitä, suostuuko työnantaja. Lyhennetty työviikko ei ole mikään subjektiivinen oikeus.Hyviä syitä toimia yrittäjä statuksella.
Jami2003
17.10.2021, 19.57
Kyllä mutta jos sulla ei ole 800k vuositulot ei sinun veroprosentti käsittääkseni voi mitenkään olla noin paljon. Kunnallisverossa tulee normaalituloilla vähennykset voimaan.56 prosentin veroprosenttiin pääsee jo reilun satkun tuloilla. Ainakin velkaisessa korkean kunnallisveron kunnassa. Ai mistäkö tiedän....
Jami2003
17.10.2021, 20.03
Hauskaahan tässä on että Sanna Marin on liputtanut työajan lyhentämisen nimiin. Se mitä hän ei ole ottanut huomioon on että lyhennyksen tekee hyväpalkkaiset henkilöt koska progressio suosii nimenomaan tällaisia tapauksia. Mitä tämä tarkoittaa Suomen elinkeinoelämän ja verotulojen kehittymiselle. Niinpä...
Ne pienituloiset kaupankassat ja sairaanhoitajat saavat varmasti jatkossakin vääntää niska limassa töitä ja verotulojen vähentyessä ei työaika (ja -taakka) ainakaan pienentymään päin ole.
F. Kotlerburg
17.10.2021, 20.24
Hauskaahan tässä on että Sanna Marin on liputtanut työajan lyhentämisen nimiin. Se mitä hän ei ole ottanut huomioon on että lyhennyksen tekee hyväpalkkaiset henkilöt koska progressio suosii nimenomaan tällaisia tapauksia. Mitä tämä tarkoittaa Suomen elinkeinoelämän ja verotulojen kehittymiselle. Niinpä...
Ne pienituloiset kaupankassat ja sairaanhoitajat saavat varmasti jatkossakin vääntää niska limassa töitä ja verotulojen vähentyessä ei työaika (ja -taakka) ainakaan pienentymään päin ole.
Niinpä. Tätä ei katkeruuden ja kateuden sokaistamat ymmärrä.
Eikä niitä alle 3k töitäkään pitkään Suomessa piisaa, jos korkeakoulutettuja kuristetaan ja kiristetään koko ajan vain lisää. Niitä palvelualan työntekijöiden palkkojen maksajia, kun on entistä vähemmän, kun hyvätuloisten verotus on niin kireää, että he ennemmin tekevät vähemmän töitä kuin että tienaisivat enemmän ja ostaisivat vaikka palveluitakin sitä myöten enemmän.
Mutta minähän olen pöljä niin ei se voi näin olla.
spaceman
17.10.2021, 21.43
Näin meilläkin. Katto tulee vastaan aika äkkiä ja hyvin toimeentulevilla perheillä parisataa euroa kuussa ei tunnu missään.
Minusta on ihan hyvä että valtio ohjaa vähän terveellisempään elämään. Eikö jossain vaiheessa työnteko hullun lailla mene vaan ahneuden puolelle? Mites ne vaikutukset mielenterveyteen pitkällä aikavälillä? Eikö olisi paras jättää muillekin niitä töitä jotta saadaan vaikka nuorille kokemusta? Verottaja sinulle omalla tavallaan hienovaraisesti vihjaa että itsensä piiskaaminen ei ole suotavaa, yhteiskunnan sekä sinun itsesikin kannalta. Valtio kärsii taloudellisesti eniten silloin kun jengi palaa loppuun nelikymppisenä, tulee avioero, katkeroidutaan ja päädytään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Aika idealistiselta kuulostaa. Ainakin oman alani hommat ovat aina olleet sellaisia että niitä joko tehdään 100 lasissa tai kohta ei tehdä ollenkaan. Motivoituneempi tekijä kyllä varmasti löytyy. Ylipäätään saa olla todella korvaamatonta osaamista että yksityisen puolen hommissa voi esim. vuosia olla työntekijän aloitteesta vajaalla viikolla ilman että tulee sanomista.
Yrittäjänä tietysti voi tehdä hommia sen verran kuin on varaa. Mutta harvinaista se on sielläkin. Suurin osa yrittäjistä taitaa tienata erittäin maltillisesti ja osa-aikaisuus on tosi kaukainen haave.
helicomatic
17.10.2021, 22.50
56 prosentin veroprosenttiin pääsee jo reilun satkun tuloilla. Ainakin velkaisessa korkean kunnallisveron kunnassa. Ai mistäkö tiedän....
En epäile omakohtaista kokemusta mutta auta uteliasta ymmärtämään kun en saa laskurilla 100k tuloilla kun 43%.
helicomatic
17.10.2021, 23.15
Eikä niitä alle 3k töitäkään pitkään Suomessa piisaa, jos korkeakoulutettuja kuristetaan ja kiristetään koko ajan vain lisää. Niitä palvelualan työntekijöiden palkkojen maksajia, kun on entistä vähemmän, kun hyvätuloisten verotus on niin kireää, että he ennemmin tekevät vähemmän töitä kuin että tienaisivat enemmän ja ostaisivat vaikka palveluitakin sitä myöten enemmän.
Mutta kumpi yhteiskunta me halutaan: sellainen jossa köyhät palvelee eliittiä säälittävän pientä korvausta vastaan vai sellainen jossa olisi korkean verotuksen avulla perustoimeentulo kaikilla taattu ja ihminen tekisi työtä vasta silloin kun se on hänelle järkevää? Eikö ole vähän elitististä odottaa että sinulla on pienen verotuksen avulla varaa maksaa toiselle ihmiselle onneton korvaus siitä että hän palvelee sinua ja kiillottaa kenkäsi vain koska tämä kaikki sitten edistää Suomen palvelualaa (jossa palvellaan maan sisällä eikä edes harjoiteta vientiä) ?
Eikö olisi inhimillistä lopettaa esimerkiksi kunnollisen perustulon avulla sellaiset palvelutyöpaikat joissa palkat on poljettu niin alas ettei niillä tule toimeen? Miksi haluatte elää maassa jossa on kahden kerroksen väkeä?
Mutta minähän olen katkera ja kateudesta sokaistunut. :D
ruuduntakaa
18.10.2021, 07.07
Ethän pöljä ole, Suomen pelastaja.
Pitäisikö sun varpaita suudella, vai mitä suuri sankari odottaa meiltä köyhiltä?
En muuten tunnista itsessäni katkeruutta saati kateutta. Itse olen polkuni tallannut.
Ja hyvin tyytyväinen elämääni. Köyhänäkin.
spaceman
18.10.2021, 07.15
Mutta kumpi yhteiskunta me halutaan: sellainen jossa köyhät palvelee eliittiä säälittävän pientä korvausta vastaan vai sellainen jossa olisi korkean verotuksen avulla perustoimeentulo kaikilla taattu ja ihminen tekisi työtä vasta silloin kun se on hänelle järkevää? Eikö ole vähän elitististä odottaa että sinulla on pienen verotuksen avulla varaa maksaa toiselle ihmiselle onneton korvaus siitä että hän palvelee sinua ja kiillottaa kenkäsi vain koska tämä kaikki sitten edistää Suomen palvelualaa (jossa palvellaan maan sisällä eikä edes harjoiteta vientiä) ?
Eikö olisi inhimillistä lopettaa esimerkiksi kunnollisen perustulon avulla sellaiset palvelutyöpaikat joissa palkat on poljettu niin alas ettei niillä tule toimeen? Miksi haluatte elää maassa jossa on kahden kerroksen väkeä?
Mutta minähän olen katkera ja kateudesta sokaistunut. :D
Särähtää kyllä pahasti minun korvaani: "...ihminen tekisi työtä vasta silloin kun se on hänelle järkevää..." Jos täysin tuntematon ihminen maksaa veroillaan ylöspidon, täytyy töitä tehdä kun niitä on tarjolla, ei silloin kun huvittaa. Jos rahoittaa joutenolonsa jotenkin muuten kuin yhteiskunnan laarista, minua ei haittaa.
Ilmeisesti täällä porukat leikkaa omat hiuksensakin, ettei vaan sorreta ketään. Mut ei siinä mitään, toimikaa te noin, minä toimin toisin.
---
15-20 vuotta sitten kun lapset oli pieniä ja mä tein aika paljon reissuja ulkomaille, meillä kävi siivooja himassa. En silloin ymmärtänyt riistäväni siivoojarukkaa, vaan luulin antavani hänelle työtä. Olisihan toki ollut parempi, että hän olisi voinut olla kotonaan yhteiskunnan tuella. Koska taikaseinästähän sitä rahaa riittää.
helicomatic
18.10.2021, 08.37
Särähtää kyllä pahasti minun korvaani: "...ihminen tekisi työtä vasta silloin kun se on hänelle järkevää..." Jos täysin tuntematon ihminen maksaa veroillaan ylöspidon, täytyy töitä tehdä kun niitä on tarjolla, ei silloin kun huvittaa. Jos rahoittaa joutenolonsa jotenkin muuten kuin yhteiskunnan laarista, minua ei haittaa.
Surullinen ajattelumaailma. Stalinin malliin valtion pakkotyö kaikille? Meillä on kuitenkin nytkin satoja tuhansia työttömiä ja muutama 10 tuhatta hyvin vaihtelevaa avointa työpaikkaa. Jäljelle jäävät pitäisi jättää kadulle kerjäämään? Tai maksaa niin vähän jostakin paskaduunista ettei sillä tule toimeen? Onkin tosi motivoivaa monelle käydä töissä 40h viikko ilman että yhtään mihinkään ylimääräiseen on varaa.
ruuduntakaa
18.10.2021, 08.49
Koska taikaseinästähän sitä rahaa riittää.
Myös yrityksillä riittää rahaa taikaseinästä jos on mahdollisuus maksaa 500keur vuosipalkkaa työläisille?
En mäkään kannusta olemaan kotona yhteiskunnan rahoilla mutta joku järki ois hyvä olla yrityksienkin palkkarakenteissa?
Viittaan tällä esim johtaja-/työläistason palkkaeroihin.
En kannusta kommunismiin, mutta joku järki edes?
Surullinen ajattelumaailma. Stalinin malliin valtion pakkotyö kaikille?
Mistähän oikein pääset näihin johtopäätöksiin?
Myös yrityksillä riittää rahaa taikaseinästä jos on mahdollisuus maksaa 500keur vuosipalkkaa työläisille?
Kannattaa perehtyä siihen, miten yritykset toimii.
Mielelläni kuulisin myös että mikä yritys maksaa 500k€ vuosipalkkaa työläisille. Esimerkiksi toimitusjohtaja ei ole työsuhteessa yritykseen.
---
Itse ihmettelen, miksi palloa nurmikentällä potkivalle voidaan maksaa satojen tuhansien tuntipalkkaa 24/7. Tai jollekin ratinvääntäjälle. Tai mistä jollekin laualajalle maksetaan (ref: Irwin). Laulaa nyt osaa kuka vain...
helicomatic
18.10.2021, 09.12
Mistähän oikein pääset näihin johtopäätöksiin?
Ylläolevasta viestistä. En tiedä miten tuon oikeastaan voi muuten ymmärtää kun niin että jos haluaa jotenkin selvitä niin työ on pakollista ja se tulee ottaa vastaan niillä ehdoilla mitä työnantaja tarjoaa.
^Kyllä työn vastaanottamisen pitäisi olla jossain mielessä jos ei pakollista, niin kuitenkin toivottavaa. Ja siihen suuntaanhan nyt ollaan menossakin. Jopa valtion johdossa on tajuttu, ettei rahat riitä siihen, että maataan kotona, jos ei työ miellytä.
Sitten on työlainsäädännön ja edunvalvonnan homma katsoa, että työskentelyolosuhteet ja maksettu korvaus on riittävä. Ei se ole valtionkaan etu, että tehdään työtä palkalla, joka ei riitä elämiseen, koska valtio joutuu sitten kattamaan sen erotuksen.
Mutta korviin särähtää se sun näkemys, että "köyhät palvelee rikkaita". Missäpäin Suomea näin tapahtuu?
helicomatic
18.10.2021, 10.55
^Kyllä työn vastaanottamisen pitäisi olla jossain mielessä jos ei pakollista, niin kuitenkin toivottavaa. Ja siihen suuntaanhan nyt ollaan menossakin. Jopa valtion johdossa on tajuttu, ettei rahat riitä siihen, että maataan kotona, jos ei työ miellytä.
Sitten on työlainsäädännön ja edunvalvonnan homma katsoa, että työskentelyolosuhteet ja maksettu korvaus on riittävä. Ei se ole valtionkaan etu, että tehdään työtä palkalla, joka ei riitä elämiseen, koska valtio joutuu sitten kattamaan sen erotuksen.
Mutta korviin särähtää se sun näkemys, että "köyhät palvelee rikkaita". Missäpäin Suomea näin tapahtuu?
Hallituksen johdossa tuntuu nyt olevan kannatuskriisiä poteva keskusta joka saa haluamansa läpi ja jonka sisällä edelleen elää vahva oikeistolainen Sipilän siipi.
Toivon että joskus tuleva sosiaaliturvauudistus korjaa ongelmia perustulon kautta. Meidän nykyinen järjestelmähän passivoi ihmisiä ja kannustaa olemaan työttömänä jotta ei menetä tukia. Otat vastaan kuukauden pestin niin joudut hakemaan kaikki tuet taas uudestaan. On tutkittu että noin 80% työttömistä oikeasti haluaisi olla töissä. Kotona asenteellisesti makaajat ovat tosiasiassa marginaalinen porukka.
Työlainsäädäntö ja edunvalvonta ovatkin avainasemassa. Ammattiliittojen ja työntekijöiden vähäistä valtaa kuitenkin pyritään kokoajan työnantajien ja oikeiston johdolla ajamaan alas. Huomaa myös, että meillä ei kaikilla aloilla ole edes yleissitovaa työehtosopimusta ja esimerkiksi se taksikuski jolle sinä armeliaana suot sen ilon ja kunnian sinua kuskata voi ajaa 3 euron tuntipalkalla. Meillähän ei ole edes minimipalkkalakia.
Siivooja joka tulee kotiisi ei pysty itse ikinä 10 euron tuntipalkalla ostamaan vastaavia palveluita, hän ei saa kerrytettyä yhtään mitään varallisuutta eikä omaisuutta puhumattakaan kunnon eläkkeestä. Hän tekee raskasta työtä 8 tuntia päivässä. Puhelinmyyjä soittaa sinulle provisiopalkalla vaikka 7 euroa tunti ja saa kuunnella haistattelua. Jos me kyykytetään ihminen ottamaan vastaan mitä tahansa työtä hänelle tarjotaan, ollaan kyllä suurten yhteiskunnallisten ongelmien edessä. Eikö olisi oikeudenmukaisempaa yksinkertaisesti maksaa ihmisille kotiin kohtuullinen sosiaaliturva jolla saadaan kannattamattomimmat työpaikat kokonaan pois työmarkkinoilta.
Toivon että joskus tuleva sosiaaliturvauudistus korjaa ongelmia perustulon kautta. Meidän nykyinen järjestelmähän passivoi ihmisiä ja kannustaa olemaan työttömänä jotta ei menetä tukia. Otat vastaan kuukauden pestin niin joudut hakemaan kaikki tuet taas uudestaan. On tutkittu että noin 80% työttömistä oikeasti haluaisi olla töissä. Kotona asenteellisesti makaajat ovat tosiasiassa marginaalinen porukka.
Tästä ollaan kyllä samaa mieltä, vaikka alunalkaen olin perustuloa vastaan.
Puhelinmyyjä soittaa sinulle provisiopalkalla vaikka 7 euroa tunti ja saa kuunnella haistattelua. Jos me kyykytetään ihminen ottamaan vastaan mitä tahansa työtä hänelle tarjotaan, ollaan kyllä suurten yhteiskunnallisten ongelmien edessä. Eikö olisi oikeudenmukaisempaa yksinkertaisesti maksaa ihmisille kotiin kohtuullinen sosiaaliturva jolla saadaan kannattamattomimmat työpaikat kokonaan pois työmarkkinoilta.
Edelleenkään en jaa tuota kyykytys-näkemystä. Mun tytär on myynyt Seiskaa puhelimessa ja ollut S-marketin kassalla. Ja tämä siis kotoa poismuuttamisen jälkeen. Ihan oikeita töitä ja itse asiassa Seiskan myymistä arvostetaan työelämässä tosi paljon, eritoten jos hakee markkinointi-alalle. Toki trukkikuskille siitä ei liene referenssiksi.
ruuduntakaa
18.10.2021, 11.30
Kannattaa myös muistaa että se ”huonopalkkaisuus” on myös oma valinta?
Kunnioitan suuresti esim. Hoitoalan, pelastustoimen sekä poliisin ammatin valinneita.
Suorastaan vituttaa se mitä heille kehdataan tässä maassa maksaa. Ai niin, ihmisten pelastaminen ja hoitaminen ei ”tuota”. Unohdin.
Käsi pystyyn kenen mielestä jotain ei ole vinksallaan?
Isomahainen patruunapolitiikkaa tehtaassa harjoittava johtaja palkitaan ruhtinaallisesti kyllä.
En minunkaan ole syyttäminen omasta palkastani kuin itseäni.
Ja eipä mun työllä mitään merkitystä kyllä olekaan, en pelasta tai hoida ihmisiä.
helicomatic
18.10.2021, 11.43
Tästä ollaan kyllä samaa mieltä, vaikka alunalkaen olin perustuloa vastaan.
Edelleenkään en jaa tuota kyykytys-näkemystä. Mun tytär on myynyt Seiskaa puhelimessa ja ollut S-marketin kassalla. Ja tämä siis kotoa poismuuttamisen jälkeen. Ihan oikeita töitä ja itse asiassa Seiskan myymistä arvostetaan työelämässä tosi paljon, eritoten jos hakee markkinointi-alalle. Toki trukkikuskille siitä ei liene referenssiksi.
Hienoa että jotain yhteistä löytyi. :D
Nämä on oikeata hienoa rehellistä työtä mutta niitä ei arvosteta. Eikä S-marketin kassallekaan noin vain kävellä töihin. Palkkataso ei vaan ole kovin kummoinen eikä kaupan kassan tuloilla kovin paljon mitään palveluita ostella, ei osteta siivouksia ei tehdä isoja kotiremontteja puhumattakaan säästämisestä tai talon rakentamisesta, edes uudehkon auton ostamisesta jne.
F. Kotlerburg
18.10.2021, 12.03
Mutta minähän olen katkera ja kateudesta sokaistunut. :DOma ajatusmalli oli kyllä, että niistä palveluista voitaisin ja pitäisi maksaa sellainen korvaus, että palveluntuottajallakin kannattaa käydä töissä. Enkä nyt kengänkiillotusta ajatellut vaan palveluita tyyliin ruoka, asuntojen siivous jne.
Työnteko pitäisi tehdä Suomessa kannattavaksi, mutta vasemmistossa on jonkinlainen ajatusmalli, että kotona makaaminen on ok, jos ei huvita töitä tehdä ja muiden kuuluu elättää. Sekin on valitettavasti tilanne, että niitä työvoimaintensitiivisä vientiteollisuuden paikkoja ei Suomeen heru kustannustason vuoksi eikä kaikista ole niihin kauluspaitahommiin eikä tarvitsekaan olla. Seuraavaksi on muuten vasaran alla kaupan alan työpaikat. Automaatio ja nettikauppa tulee viemään työt hyvin monelta myyjältä eli juuri niiltä matalapalkka-alalla olevilta. Nekin pitää varmaan jatkossa muiden elättää kotiin. Joku automyyjä on tällä hetkellä melko tyhjä arpa kun autonvalmistajat ottavat myyntiä itse haltuun netin kautta esim. Tesla ja Polestar.
Hirveällä tukihimmelillä on luotu asumisesta helvetin kallista. Tukihimmelin ylläpitämiseen sitten helvetisti veroja, joka tekee elämistä muuten helvetin kallista. Seurauksena on se, että ei kannata monellakaan käydä töissä. Ei ole terve yhteiskunta tämä.
En myöskään rehellisti ymmärrä ajatusmallia, että jos on tehnyt töitä, käynyt koulunsa ja saanut hyvän tulotason niin se henkilö pitäisi palkita verottamalla kuristamalla. Vasurien mielestähän kaikille kuuluu sama elintaso siitä riippumatta tekeekö mitään vai ei.
Brilleauxin oksennuksiin en viitsi edes vastata.
spaceman
18.10.2021, 12.36
Ylläolevasta viestistä. En tiedä miten tuon oikeastaan voi muuten ymmärtää kun niin että jos haluaa jotenkin selvitä niin työ on pakollista ja se tulee ottaa vastaan niillä ehdoilla mitä työnantaja tarjoaa.
Työnteko on ollut pakollista aina ensimmäisestä solueliöstä saakka. Hommia on pitänyt tehdä pysyäkseen elossa, kehittyäkseen ja pitääkseen evoluution käynnissä. Solidaarisuutta on tupannut löytymään paremmin lapsille, sairaille ja vanhoille mutta huonommin työhaluttomille. Nytkö on joku uusi aika jolloin voi valita haluaako kantaa kortensa kekoon vai odottaa että joku toinen tuo ruoan pöytään? Jos töitä ei todellisesta etsinnästä huolimatta löydy, silloin sitä tukea kuuluukin maksaa.
Suomalaisessa systeemissä ollaan kaukana "millä ehdoilla tahansa"-tilanteesta. Ei ole aamuisin porukkaa firmojen ovilla taistelemassa olisiko mitään puolen päivän hommaa tarjolla että saisi 2 dollaria. Ei ole liikennevaloissakaan alaikäisiä tuulilasin pesijöitä. Työnantaja joka ei maksa alan palkkatason mukaisesti, ei pitkälle tässä maassa pötki.
helicomatic
18.10.2021, 13.07
Oma ajatusmalli oli kyllä, että niistä palveluista voitaisin ja pitäisi maksaa sellainen korvaus, että palveluntuottajallakin kannattaa käydä töissä. Enkä nyt kengänkiillotusta ajatellut vaan palveluita tyyliin ruoka, asuntojen siivous jne.
Työnteko pitäisi tehdä Suomessa kannattavaksi, mutta vasemmistossa on jonkinlainen ajatusmalli, että kotona makaaminen on ok, jos ei huvita töitä tehdä ja muiden kuuluu elättää. Sekin on valitettavasti tilanne, että niitä työvoimaintensitiivisä vientiteollisuuden paikkoja ei Suomeen heru kustannustason vuoksi eikä kaikista ole niihin kauluspaitahommiin eikä tarvitsekaan olla. Seuraavaksi on muuten vasaran alla kaupan alan työpaikat. Automaatio ja nettikauppa tulee viemään työt hyvin monelta myyjältä eli juuri niiltä matalapalkka-alalla olevilta. Nekin pitää varmaan jatkossa muiden elättää kotiin. Joku automyyjä on tällä hetkellä melko tyhjä arpa kun autonvalmistajat ottavat myyntiä itse haltuun netin kautta esim. Tesla ja Polestar.
Hirveällä tukihimmelillä on luotu asumisesta helvetin kallista. Tukihimmelin ylläpitämiseen sitten helvetisti veroja, joka tekee elämistä muuten helvetin kallista. Seurauksena on se, että ei kannata monellakaan käydä töissä. Ei ole terve yhteiskunta tämä.
En myöskään rehellisti ymmärrä ajatusmallis, että jos on tehnyt töitä, käynyt koulunsa ja saanut hyvän tulotason niin se henkilö pitäisi palkita verottamalla kuristamalla. Vasurien mielestähän kaikille kuuluu sama elintaso siitä riippumatta tekeekö mitään vai ei.
Brilleauxin oksennuksiin en viitsi edes vastata.
Mutta tällä hetkellä päällä on tuo mainitsemasi tilanne että monesta työstä ei makseta kunnolla niin tarvitseeko sitten ihmetellä tai syyllistää työttömiä että kotona makaaminen on houkuttelevampaa.
Ei kenellekään, edes vaikka nykyiselle vasemmistoliitolle, varmasti ole tarkoitus että kaikilla on sama elintaso. Sehän on jotain todella äärimmäistä kommunismia jolle on hyvin vähän kannatusta, Suomessa ehkä vain korkeintaan SKP. Kyse on perustarpeista ja siitä että pääoma keskittyy, rikkaat rikastuu ja köyhät porskuttaa yhtä huonolla elintasolla vuodesta toiseen, työpaikkoja ei ole ja silti työttömiä vain syyllistetään. Kyse on ihmisoikeuksista ja yhteiskunnan yleisestä hyvinvoinnista, ei vain sen rikkaimman neljänneksen toimeentulosta vaan kaikkien.
Ei me haluta tänne sellaista halvan työvoiman raskasta teollisuutta jossa työehdot ovat kuin entisen Neuvostoliiton
maissa. Selitit ilmiötä että matalapalkkatyöt häviää. Kysymys kuuluukin miksi meidän pitää pitää kouristuksenomaisesti kiinni näistä töistä. Eikö me vaan tuhlata näiden ihmisten aikaa jos he tekevät kertakaikkiaan turhaa kannattamatonta työtä, työtä vain sen itsensä vuoksi. Annetaan näille ihmisille sen sijaan vahvan sosiaaliturvan avulla mahdollisuus vaikka kouluttautua, kehittää itseään ja luovuuttaan, perustaa yrityksiä, tehdä yhdistyksissä ja vaikka urheiluseuroissa yhteiskunnalle arvokasta vapaaehtoistyötä.
Ai niin, eihän tämä toimisi kun ettehän te oikeistolaiset usko ihmiseen vaan Pyhään Euroon ja te harhaisesti luulette että ainut toimiva työllisyyden parantaja on keppi ja ruoska.
Concorde
18.10.2021, 13.15
Tässä maassa vinksallaan on julkisen talouden koko suhteessa maksajiin. Se, että isopalkkaiset ihmiset rahoittavat veroillaan esim. pelastustointa on mielestäni kuitenkin ihan OK. Toisen rahat mahdollistaa ja toinen tekee tärkeän työn. Molempia tarvitaan.
Toki kaikki veronmaksajat maksavat julkista pottia, mutta isopalkkaiset suhteessa hirvittävän määrän enemmän. Kiitos heille siitä.
Mielenkiintoista olis, jos omat veronsa saisi korvamerkitä. Vois olla, että pelastustoimi olis mukavasti rahoissaan, samoin kuin infra.
Huomaako helicomatic itse kannatavansa kommunismin aatteita?
Olen itse perinteisellä duunarin alalla, eli metallikoneistajana. Tuollaisten asenteiden vuoksi tuottavia työntekijöitä on nykyään tosi hankala saada. Duunarin työ koetaan pakolliseksi pahaksi. Ei jumankekka mä en käsitä. Junnujen pitäisi päästä fantsuihin läppärihommiin, kun iskät opettaaa, ettei töitä kannata tehdä.
Suomen teollisuus kuolee ja sen mukana menee ne fantsut läppärihommatkin, kuten kotlerburg yrittää sulle tilittää.
Mä itse arvostan tasan kaikkia töitä. On oikeasti aika jees, kun omasta työstä ei tarvitse ottaa mitään stressiä. Moni tuijottaa vaan liksaa ja on kateellinen sille teslakuskille. Ei tajuta, miten rankkaa se fantsu läppäriduuni voi olla päälle.
No tuostahan voi tehdä myös sen johtopäätöksen että kun ilmoitat sun veroprosentin olevan 10 niin loisit ylpeänä muiden tekemällä kansantuotteella ja silti sulla on varaa sähköpyörään jollaiseen monella ei ole [emoji848]
Kannattaa myös muistaa että se ”huonopalkkaisuus” on myös oma valinta?
Kunnioitan suuresti esim. Hoitoalan, pelastustoimen sekä poliisin ammatin valinneita.
Suorastaan vituttaa se mitä heille kehdataan tässä maassa maksaa. Ai niin, ihmisten pelastaminen ja hoitaminen ei ”tuota”. Unohdin.
Isomahainen patruunapolitiikkaa tehtaassa harjoittava johtaja palkitaan ruhtinaallisesti kyllä.
En minunkaan ole syyttäminen omasta palkastani kuin itseäni.
Ja eipä mun työllä mitään merkitystä kyllä olekaan, en pelasta tai hoida ihmisiä.
Näissä ruuduntakaan kommenteissa paistaa läpi se syvä kateus toisille. Herätkää...
helicomatic
18.10.2021, 13.32
Huomaako helicomatic itse kannatavansa kommunismin aatteita?
Olen itse perinteisellä duunarin alalla, eli metallikoneistajana. Tuollaisten asenteiden vuoksi tuottavia työntekijöitä on nykyään tosi hankala saada. Duunarin työ koetaan pakolliseksi pahaksi. Ei jumankekka mä en käsitä. Junnujen pitäisi päästä fantsuihin läppärihommiin, kun iskät opettaaa, ettei töitä kannata tehdä.
Suomen teollisuus kuolee ja sen mukana menee ne fantsut läppärihommatkin, kuten kotlerburg yrittää sulle tilittää.
Mä itse arvostan tasan kaikkia töitä. On oikeasti aika jees, kun omasta työstä ei tarvitse ottaa mitään stressiä. Moni tuijottaa vaan liksaa ja on kateellinen sille teslakuskille. Ei tajuta, miten rankkaa se fantsu läppäriduuni voi olla päälle.
Ei, ei. Oot kyllä käsittänyt väärin. En kannata mitään muuta ideologiaa kuin pikkasen oikeudenmukaisuutta ja inhimillisyyttä. Vähemmän valitusta veronmaksusta ja enemmän aitoa ihmisestä lähtevää reipasta työntekokulttuuria. Enemmän solidaarisuutta ja ymmärtämistä. Vähemmän esittämääsi lyhytnäköistä syyllistämistä.
Juuri tuli uutinen että joka päivä 10 ihmistä ajautuu työkyvyttömyyseläkkeelle. Niitä junnuja on syyllistetty ihan tarpeeksi, pitäiskö meidän astua nykypäivään ja tehdä jotain kehittävämpiä ratkaisuja.
Kiteytit minkä takia Suomessa asiat menee päin per..ttä. Ei kannata tehdä töitä niin että etenisi uralla, valtio hoitaa asiat niin, että voit vain harrastella päivät pitkät. Tuolla asenteella Suomi Oy on matkalla kohti kehitysmaata.
Mitä enemmän Suomessa on hyvätuloisia ja mitä useampi pyrkii sellaiseksi, sitä enemmän hyvinvointia riittää osakseen koko väestölle. Tätä ei tue ajattelu, jonka mukaan on ok että kahden tonnin palkankorotuksesta jää tonni käteen. Ei tuloerot ole mitenkään saatanasta, vaan absoluuttisesti mitattuna suomalaisella "köyhällä" menee paremmin kuin koskaan: on ruokaa ja lämmin katto pään päällä. Ei ole tosiaan mikään ratkaisu antaa ihmisten vapaasti lonnia sosiaaliturvalla, vaan yhteiskunnan toiminta perustuu siihen että jokainen pyrkii itsensä työllä elättämään, on se työ sitten mitä vaan. Aika sinisilmäinen kuva on siitä, että työttömäksi jäänyt matapalkka-alan työntekijä alkaisi vapaa-ajallaan joksikin vapaaehtoistyön airueksi.
Itse olen aikanaan elämässäni sen verran ns. suorittavan alan hommia tehnyt, että tiedän mitä se on ja päätin, etten niissä elämääni vietä vaan suuntaan muualle. En minä kuitenkaan duunareita pitkin nenänvartta katsele.
Juuri tuli uutinen että joka päivä 10 ihmistä ajautuu työkyvyttömyyseläkkeelle.
Luulenpa että työkyvyttömyyseläkkeelle loppuunpalamisen vuoksi joudutaan juuri niistä hyväpalkkaisista hommista, kun siellä vaaditaan koko ajan lisää eikä työpäivä välttämättä pääty siihen, että tehtaan pilli viheltää neljältä.
F. Kotlerburg
18.10.2021, 13.59
Mä itse arvostan tasan kaikkia töitä.
No niin minäkin ja en tosiaan ole ajamassa mitään orjavaltiota vaan sitä, että kannattaisi käydä töissä. En vaan ymmärrä miten se on almujen jakamista tai pitkin nenänvartta katsomista jos vaikka vaihdatan autooni renkaat (btw, en omista autoa) tai tilaan jonkun tekemään lumityöt puolestani, kun en viitti tai ehdi itte kolata, koska sen työnsuorittaja tienaa vähemmän kuin minä tai ehkä ei. Vitustako te tiedätte, en minä ole täällä tulotasoani levitellyt.
Haluaisin että yhteiskunta kannustaa yrittämään ja menestymään. Nyt verotus on sellainen, että eipä paljon kannata enää sykkiä lisää, kun tulot on tietyllä tasolla, koska se mitä itselle jää käteen ei kannusta niin rajun veroprogression takia. Tämä loisi niitä työpaikkoja muillekin, kuten myös se että yritykset ei karkaisi ulkomaille vaan investoisi Suomeen. Toinen asia jota demarit ja vasemmisto haluaa verottaa kuoliaaksi on investoinnit. Se voisi se verokertymäkin mistä sitä hyvinvointia voidaan jakaa olla suurempi ja kyllähän se hyvinvointi muutenkin tuossa leviää.
Toisaalta haluaisin myös, että siellä tulohaitarin alapäässä työnteko kannattaisi eikä jäätäisi kotiin tuilla makaamaan, koska siitä jää lähes sama käteen. Onko se sitten perustulo ja samalla kaadetaan nykyinen tukihimmeli vai mikä niin en tiedä, mutta tällä menolla mennään päin helvettiä ihan kaikissa tuloluokissa.
Minä en todellakaan halua Suomeen mitään trailer park tyylistä meininkiä tai kodittomia kaduille. Siihen sitä vaan ennen pitkää ajaudutaan, koska niitä veronmaksajia ei vaan riitä tällä menolla, jos hyvin tienaavat verotetaan kuoliaaksi ja alemman palkkaluokan työt lopetetaan kokonaan.
Inhimillisyyttä kaivattiin. Onko sekään inhimillistä, että raadat niskalimassa yötä päivää, että saat jotain uutta luotua ja sitten verottaja vie heti alkuun yli puolet.
Toisaalta se on niinkin, että Suomessa on teollisuudessakin nykyään hyvin vähän sellaisia "ojankaivuu"-tyylisiä duunarihommia, johon voi kenet tahansa, mistä tahansa pudottaa. Turhaan paatonkin itseään aliarvioi. Koneistushommat on nykyään Suomessa vaativia ammattimiehen hommia, ei niitä peruspuupäähommia täällä kannata teettää, kun kiinalainen tai intialainen tekee ne niin paljon halvemmalla.
ruuduntakaa
18.10.2021, 14.10
No tuostahan voi tehdä myös sen johtopäätöksen että kun ilmoitat sun veroprosentin olevan 10 niin loisit ylpeänä muiden tekemällä kansantuotteella ja silti sulla on varaa sähköpyörään jollaiseen monella ei ole [emoji848]
Valintoja. Toiset satsaa viimeiset roponsa esim autoon.
Ja mistä muuten tiedät millä rahoilla pyöräni hankin?
Mä olen yli 30 vuotta tehny töitä taukoamatta ja sä mainitset sanan loisiminen?
Mielenkiintoista olis, jos omat veronsa saisi korvamerkitä. Vois olla, että pelastustoimi olis mukavasti rahoissaan, samoin kuin infra.
Kyllä, olisi todella mielenkiintoista jos osan veroistaan voisi osoittaa vaikka jollekin alueelle tai toimintaan. Siinä poliitikkojen housut tutisisivat yli puoluerajojen.
Jami2003
18.10.2021, 14.38
Helicomatic ja kumppanit eivät ymmärrä että se siivu mitä valtio vie työnantajan maksaman rahasumman ja työntekijän käteenjäävän osuuden välistä tekee yhä useamman työn tekemisen kannattamattomaksi ja sitä enemmän tarvitaan tukihimmeleitä kompensoimaan liian pientä palkkaa. Työnantaja nähdään aina kasvottomana korporaationa mutta monesti se olet sinä itse kahviossa kahvia tilatessa tai remonttia kotiin teettäessä. Jos kirurgin pitää tehdä kuukausi töitä että hänellä on varaa palkata viikoksi raksamies niin ei ihme jos ei meinaa niitä töitä olla. Voi laskea vaikka tuosta remontti keissistä mikä on todellinen veroprosentti. Riittääkö 80 vai lähestytäänkö jo 90...
Nassetati
18.10.2021, 14.46
Nassetati on aina ollut ja tulee olemaankin sitä mieltä että töitä tavalla tai toisella tulee ja kannattaa tehdä. Jos siinä RAHA ON AINUT kannustin, on luultavasti aika vaihtaa alaa tai sitten vaan reilusti syrjääntyä.
Mitä noista korvamerkitystä tulee mieleen. niin olisihan se kivaa suurena työnantajana määritellä mihin kukin saa ansaitsemansa palkkatulon käyttää.
Niin ja Nassetati on kaikilla mittareilla mitattuna erittäin hyvätuloinen ja hyvinmenestyvä.
helicomatic
18.10.2021, 15.03
No niin minäkin ja en tosiaan ole ajamassa mitään orjavaltiota vaan sitä, että kannattaisi käydä töissä. En vaan ymmärrä miten se on almujen jakamista tai pitkin nenänvartta katsomista jos vaikka vaihdatan autooni renkaat (btw, en omista autoa) tai tilaan jonkun tekemään lumityöt puolestani, kun en viitti tai ehdi itte kolata, koska sen työnsuorittaja tienaa vähemmän kuin minä tai ehkä ei. Vitustako te tiedätte, en minä ole täällä tulotasoani levitellyt.
Haluaisin että yhteiskunta kannustaa yrittämään ja menestymään. Nyt verotus on sellainen, että eipä paljon kannata enää sykkiä lisää, kun tulot on tietyllä tasolla, koska se mitä itselle jää käteen ei kannusta niin rajun veroprogression takia. Tämä loisi niitä työpaikkoja muillekin, kuten myös se että yritykset ei karkaisi ulkomaille vaan investoisi Suomeen. Toinen asia jota demarit ja vasemmisto haluaa verottaa kuoliaaksi on investoinnit. Se voisi se verokertymäkin mistä sitä hyvinvointia voidaan jakaa olla suurempi ja kyllähän se hyvinvointi muutenkin tuossa leviää.
Toisaalta haluaisin myös, että siellä tulohaitarin alapäässä työnteko kannattaisi eikä jäätäisi kotiin tuilla makaamaan, koska siitä jää lähes sama käteen. Onko se sitten perustulo ja samalla kaadetaan nykyinen tukihimmeli vai mikä niin en tiedä, mutta tällä menolla mennään päin helvettiä ihan kaikissa tuloluokissa.
Minä en todellakaan halua Suomeen mitään trailer park tyylistä meininkiä tai kodittomia kaduille. Siihen sitä vaan ennen pitkää ajaudutaan, koska niitä veronmaksajia ei vaan riitä tällä menolla, jos hyvin tienaavat verotetaan kuoliaaksi ja alemman palkkaluokan työt lopetetaan kokonaan.
Inhimillisyyttä kaivattiin. Onko sekään inhimillistä, että raadat niskalimassa yötä päivää, että saat jotain uutta luotua ja sitten verottaja vie heti alkuun yli puolet.
Toisaalta se on niinkin, että Suomessa on teollisuudessakin nykyään hyvin vähän sellaisia "ojankaivuu"-tyylisiä duunarihommia, johon voi kenet tahansa, mistä tahansa pudottaa. Turhaan paatonkin itseään aliarvioi. Koneistushommat on nykyään Suomessa vaativia ammattimiehen hommia, ei niitä peruspuupäähommia täällä kannata teettää, kun kiinalainen tai intialainen tekee ne niin paljon halvemmalla.
Tässä on paljon asioita joiden kanssa olen samaa mieltä. Toivoisin kuitenkin hyvin tienaavilta vain vähän avarakatseisuutta. Välillä tuntuu että maailman pitäisi pyöriä heidän ympärillään.
Sanotaan että joku tekee jollekin firmalle 500k euroa tulosta. Okei, hän on silloin tuottava yksilö ja ansaitsee palkkion. Verottaja silloin nähdään pahana riistäjänä ja "tulee väliin". Kuitenkin tämä alkuperäinen tulos jonka tämä yksilö tekee on vahvasti riippuvainen siitä minkälaisessa olosuhteissa tulos on tehty. Olisiko vastaava tulos tehty jos maata riivaisi korruptio, levottomuudet, lukutaidottomuus, tieinfran hajoaminen, rikollisuus, äärimmäinen köyhyys, huono terveydenhuolto ja lyhyt eliniänodote, lista jatkuu loputtomiin. Me kaikki tarvitsemme valtiota ja verotuloja välillisesti, mikään tulos ei tapahdu tyhjiössä. Verotuloilla luodaan se alusta jossa yritykset voi toimia turvallisesti ja ennakoitavasti.
helicomatic
18.10.2021, 15.08
Kyllä, olisi todella mielenkiintoista jos osan veroistaan voisi osoittaa vaikka jollekin alueelle tai toimintaan. Siinä poliitikkojen housut tutisisivat yli puoluerajojen.
Karmiva ajatus. Valtion budjetin osa-alueista määräisi siis suoraan naapurin Jorma.
^^Tuo on totta ja kaikki varmasti olemme samaa mieltä. Kyse kuitenkin jo pari sivua sitten oli siitä, että onko progressio jo sillä tasolla, että se alkaa vaikuttamaan siihen, paljonko haluaa selkänahastaan ja vapaa-ajastaan repiä saadakseen tuon 500k€ tuloksen ja sen mukana bonarin. Sanotaan, että tuosta saisi vaikka 5% bonuksen, eli 25 000 EUR, käteen jäisi 10 k€. Mukava summa. Mutta jos sen vuoksi on palanut kesälomat ja puolet vuoden viikonlopuista, alkaa miettimään, että onko tässä mitään järkeä.
Ja ei, tilanne ei ole keksitty...
Concorde
18.10.2021, 15.19
Karmiva ajatus. Valtion budjetin osa-alueista määräisi siis suoraan naapurin Jorma.
Ei, vaan kaikki JormaT ja moni muu (demokratiaa, nääs)
Ennen kuin jatkatte keskustelua hurjista veroprosenteista ja onko progressio "jo sillä tasolla", niin kannattaa tutustua myös faktoihin, esimerkiksi Palkansaajan tuloveroprosentin kehitys (https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-tuloveroprosentin-kehitys/) ja Palkansaajan veroprosentit 2021 (https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/).
^No mitäs tuohon voi sanoa muuta kuin aika raskas hyppäys tuossa vajaan 7200 EUR kohdalla marginaaliverossa. Kuten myös 2480 EUR kohdalla, jossa aletaan puhumaan todellisesta kannustinloukusta.
Valintoja. Toiset satsaa viimeiset roponsa esim autoon.
Ja mistä muuten tiedät millä rahoilla pyöräni hankin?
Mä olen yli 30 vuotta tehny töitä taukoamatta ja sä mainitset sanan loisiminen?
En mistään, mutta sori nyt vaan mutta asenne kertoo siitä että ei haluta ottaa omaa vastuuta yhteiskunnan kokonaishyvinvoinnista kun ei omata kunnianhimoa. Voi olla että minulla on vanhanaikainen työkeskeinen ajattelu, mutta näin eläkkeensaajana se on ehkä minun sukupolven juttu.
Nykyiset sukupolvet rakentavat omankaltaisensa maan.
Karmiva ajatus. Valtion budjetin osa-alueista määräisi siis suoraan naapurin Jorma.Jormat voisivat vaikka päättää siitä mihin esim 3 tai 5 prossaa maksamistaan veroista kohdennetaan. Ei kaikkea samaan tarvitsisi laittaa vaan esim prosentti tuonne ja kaksi prosenttia tänne.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Concorde
18.10.2021, 16.20
aika raskas hyppäys tuossa vajaan 7200 EUR kohdalla marginaaliverossa.
Se on sitä solidaarisuutta (vmp) : https://fi.wikipedia.org/wiki/Solidaarisuusvero
ruuduntakaa
18.10.2021, 16.37
En mistään, mutta sori nyt vaan mutta asenne kertoo siitä että ei haluta ottaa omaa vastuuta yhteiskunnan kokonaishyvinvoinnista kun ei omata kunnianhimoa.
https://media3.giphy.com/media/TJawtKM6OCKkvwCIqX/giphy.gif
Sanattomaksi vetää.
Mulle työnteko on välttämätön paha jolla saa ruokaa pöytään.
Ihmiselämä on aivan liian lyhyt tuhlattavaksi työntekoon.
Elämäkö pitäis käyttää siihen että "kantaa vastuunsa yhteiskunnan kokonaishyvinvoinnista", tuhlaten oman lyhyen elämänsä täällä maan päällä sen hyväksi?
Ja mitä on kädessä sitten kuolinvuoteella? Mitali?
viimeinenlenkki
18.10.2021, 17.17
Kyllä työ pitäisi ottaa vastaan jos sitä tarjotaan vaikka ei paljon enempää saisikaan mitä olemalla jouten.näitä valintoja on joutunut itsekkin aikoinaan tekemään.esim. 2 työtöntä hankki enemmän kuin pariskunta missä toinen töissä ja toinen opiskelija,työtön .niin kaikki edut laskettiin brutto ei nettotuloista jolloin kotona makoilemana olisi saanut jopa enemmän käteen.mutta onneksi jatkoi töitä,helppo sanoa näin jälkikäteen.ja ruuduntakaa mielestäni itsekkyys paistaa jotenkin läpi jutuistasi(mun mielipide).mitä mekään oltaisiin ilman toimivaa yhteiskuntaa???maissa mistä puuttuu keskiluokka niin aikasta ankeaa on monessakin suhteessa ja turvallisuus yksi tärkeimmistä asioista.miettikääpä mitä olette yhteiskunnalta saaneet ennen ensimmäistäkään työpäivää.ja toisten palkkoja turha kadehtia jos ei niitä maksa.loppupeleissä korkeapalkkaiset saavat vähiten vastinetta maksamilleen veroille.eläkemaksuista niitä on tullut maksettua 44v + se mitä työnantaja on myös maksanut osaltani joten olen eläkkeeni ansainnut.tästä kiistaa nuoremman väen kanssa joiden mielestä väärin että joutuvat noita maksamaan(enhän minäkään tiennyt töihin mennessä saanko eläkettä kun aika koittaa)noita eläke-ehtojakin on kahteen otteeseen heikennetty(summa jonka hävisi noiden myötä 850e kuukaudessa).loppui valitus ainakin niiltä jotka osan vuotta työttömänä kun kysyin minkä takia minun pitää maksaa työttömyysvakuutus maksua kun ole työttömänä ollut.
Nassetati
18.10.2021, 17.19
Harmi, jos mitään ei ole jäänyt. Toisaalta jää sitten vähemmän niitä pahoja veroja maksettavaksi.
Onhan toisaalta mahdollista elää asunnottomana viidakkoelämää. Järvet on täynnä kalaa, ja biojäteastiosta löytyy aina jotain syötävää. Elämähän oli niitä valintoja.
En mäkään kannusta olemaan kotona yhteiskunnan rahoilla mutta joku järki ois hyvä olla yrityksienkin palkkarakenteissa?
Viittaan tällä esim johtaja-/työläistason palkkaeroihin.
Johtaja tarvitsee ison palkan voidakseen maksaa 100 kEUR ylinopeussakon kun duunari/kuuden euron kaveri pääsee tuhat kertaa halvemmalla.
En kannusta kommunismiin, mutta joku järki edes?
En kannusta ylinopeuden ajamiseen, mutta joku järki edes?
EDIT: ai niin, mitenkäs näiden ay-pamppujen kanssa - ovat palkkansa ansainneet toisin kuin yritysjohtajat? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9a1c0dad-dba9-44fb-a9e7-342f161b403a
^^^^Jos joku saa nautintonsa työstään ja siinä menestymisestä, ei se tarkoita ainoastaan että nauttii hyvästä elintasosta.
Tällaisen ajattelun katoaminen on ehkä eniten ihmetyttänyt joidenkin kohdalla, että työ on ainostaan tapa saada ruokaa pöytään. Suomalainen yhteiskunta on rakentunut aikoinaan maailman hyvinvointiyhteiskuntien kärkeen Suomalaisella sinnikkyydellä ja innovaatioilla. Toivottavasti sinun kaltaisista mukana ”luistelijoita” ei ole paljoa, jotta hyvinvointiyhteiskunta saadaan edelleen ylläpidettyä.
Luumunen
18.10.2021, 17.31
Tällaisen ajattelun katoaminen on ehkä eniten ihmetyttänyt joidenkin kohdalla, että työ on ainostaan tapa saada ruokaa pöytään. Suomalainen yhteiskunta on rakentunut aikoinaan maailman hyvinvointiyhteiskuntien kärkeen Suomalaisella sinnikkyydellä ja innovaatioilla. Toivottavasti sinun kaltaisista mukana ”luistelijoita” ei ole paljoa, jotta hyvinvointiyhteiskunta saadaan edelleen ylläpidettyä.
Pahin 'luistelija' tällä foormulla on IJa, suurisuinen hupiukko joka todellisuudessa on pelkkä nolla ja trolli.
Pahin 'luistelija' tällä foormulla on IJa, suurisuinen hupiukko joka todellisuudessa on pelkkä nolla ja trolli.
En nyt sanois ollenkaan noin.
Pahimmat on luumuset, jotka kovasti korostaa jotakin lmgtxxzxtp, ja sitten kovasti omii mm. suomalaisten metsää.
Olisko luumusten parempi pidäyttäytyä omassa elinpiirissään, ja yrittää pienentää omaa hiilijalanjälkeään siellä -eikä yrittää omiaa muilta. Tai hyvä luumunen: keskitä nillityksesi Kiinaan, Intiaan, Afrikkaan ...
imartika
18.10.2021, 18.20
Se on sitä solidaarisuutta (vmp) : https://fi.wikipedia.org/wiki/Solidaarisuusvero
Onneksi se on vain väliaikainen, veikkauksia koska häipyy?
Tällaisen ajattelun katoaminen on ehkä eniten ihmetyttänyt joidenkin kohdalla, että työ on ainostaan tapa saada ruokaa pöytään.
Siis onko se ihmetyttänyt, että on kadonnut ajatus siitä, että työ on vain leivän saamista pöytäään vai mikä?
Mutta siis kyllä minä ymmärrän niitä, joille työssäkäynti on vain välttämätön paha ilman että siitä saa muuta tyydytystä kuin palkan. Mulle se on ihan ok. Tekevät työtä, maksavat veroja. Ei kai sitä oikein muuta voi hallintoalamaiselta odottaakaan.
Välillä itsekin miettii, että olisi kiva tehdä sellaista 8-16 työtä, joka jäisi sinne työpaikalle, kun laittaa haalarit naulaan.
ruuduntakaa
18.10.2021, 18.35
ja ruuduntakaa mielestäni itsekkyys paistaa jotenkin läpi jutuistasi(mun mielipide)
Syyllinen. Olen ihminen.
Asia kun loppuu, niin toisen keskustelijan mollaus on parhain keino hävittää kaikki oma uskottavuus [emoji1319] [emoji23]
Siis onko se ihmetyttänyt, että on kadonnut ajatus siitä, että työ on vain leivän saamista pöytäään vai mikä?
Tarkoitin sitä että työ on ainostaan tapa rahoittaa välttämättömät tarpeet eikä ole muuta kunnianhimoa saada muutakin tyydytystä työstään.
Onneksi se on vain väliaikainen, veikkauksia koska häipyy?
Heti sen jälkeen kun vuonna 1958 käyttöön otettu väliaikainen autovero katoaa.
Luumunen
18.10.2021, 18.48
Asia kun loppuu, niin toisen keskustelijan mollaus on parhain keino hävittää kaikki oma uskottavuus [emoji1319] [emoji23]
Näinhän sulla on tapana toimia.
viimeinenlenkki
18.10.2021, 19.00
ruuduntakaa ????????????
Välillä itsekin miettii, että olisi kiva tehdä sellaista 8-16 työtä, joka jäisi sinne työpaikalle, kun laittaa haalarit naulaan.
Sama täällä. Menis duuniin klo 8 ja leimaisi kellokortin. Sitten kellotettu kahvi-, lounas ja kahvitauko. Kello 16:00 kellokortti kourassa valmiina leimaamaan. Ja seuraavaan 16 tuntiin ei tarvitsisi päätään työasioilla vaivata. Mutta näin ei omalla kohdalla ole ja duunipäivät venyvät. On stressiä ja väsymystä, Duunista tulee elämän ykkösasia. Toki siitä sitten saa rahallista korvausta ja on tiettyjä vapauksia mutta ajoittain tosiaan tuntuu että moinen kellokorttielämä olisi kiva ainakin kokeilla. Saisi myös olla joku aivoja lepuuttava homma ja aivokapasiteettia käyttää enemmän vapaa-aikana. Ja nykyisellään tää etäduunin teko ei hirveästi auta, päivät venyy ihan itsekseen. Niin, ja ennenkuin kukaan alkaa mussuttamaan: tiedän, ammatinvalintakysymys.
viimeinenlenkki
18.10.2021, 19.01
ruuduntakaa peukut piti tulla
K.Kuronen
18.10.2021, 19.20
Tarkoitin sitä että työ on ainostaan tapa rahoittaa välttämättömät tarpeet eikä ole muuta kunnianhimoa saada muutakin tyydytystä työstään.
Joskus nuorena, tilapäisen työn tarpeessa, olin peltotöissä: työ oli raskasta, mutta päivän jälkeen palattuani kotiin söin yksinkertaisen lounaan väsyneenä ja lepäsin.
Ora et labora -tarvitaanko jotakin muuta ohjenuoraa elämässä?
ruuduntakaa
18.10.2021, 19.46
Mä haen tyydytykseni elämään aivan muualta kuin työstä.
Kukin hakee mistäkin.
Ymmärrän heitäkin jotka sen työstään saa.
Kun on työskennellyt 27vuotta Suomalaisessa suuryrityksessä jonka johtoportaasta omaan lähimpään esimieheen asti on aina harrastettu patruunatyylin johtamista, on tyydytykset työstä melko kaukana.
No aina kaikki eivät voi löytää omaa unelmatyötään, josta tulee myös harrastus eläkepäiville. Olen ollut tuon suhteen onnekas ja myönnän että se ohjaa omia arvovalintojani ja soisin samanlaisen kokemuksen muillekkin.
Nii, no. Kyllä minä tuon ymmärrän. Ei kaikkien tarvitse pitää työtä keskiössä, vaan se on tosiaan vain tapa rahoittaa harrastuksiaan.
Näinhän on vaikka hiihtopummit tehneet iät ja ajat. Samoin keikkamiehet: puolet vuodesta painetaan pitkää päivää ja sitten toinen puoli vietetään jossain.
K.Kuronen
18.10.2021, 20.43
No aina kaikki eivät voi löytää omaa unelmatyötään, josta tulee myös harrastus eläkepäiville. Olen ollut tuon suhteen onnekas ja myönnän että se ohjaa omia arvovalintojani ja soisin samanlaisen kokemuksen muillekkin.
Työn mielekkääksi ja tärkeäksi kokeminen on mielestäni enemmän kokijan ominaisuus, kuin työtehtävän. Ei pitäisi projisoida omaa kyvyttömyyttään kokea jotakin työtä arvokkaaksi sen tekijän ominaisuuksi.
F. Kotlerburg
18.10.2021, 20.43
Tässä on paljon asioita joiden kanssa olen samaa mieltä. Toivoisin kuitenkin hyvin tienaavilta vain vähän avarakatseisuutta. Välillä tuntuu että maailman pitäisi pyöriä heidän ympärillään.
Sanotaan että joku tekee jollekin firmalle 500k euroa tulosta. Okei, hän on silloin tuottava yksilö ja ansaitsee palkkion. Verottaja silloin nähdään pahana riistäjänä ja "tulee väliin". Kuitenkin tämä alkuperäinen tulos jonka tämä yksilö tekee on vahvasti riippuvainen siitä minkälaisessa olosuhteissa tulos on tehty. Olisiko vastaava tulos tehty jos maata riivaisi korruptio, levottomuudet, lukutaidottomuus, tieinfran hajoaminen, rikollisuus, äärimmäinen köyhyys, huono terveydenhuolto ja lyhyt eliniänodote, lista jatkuu loputtomiin. Me kaikki tarvitsemme valtiota ja verotuloja välillisesti, mikään tulos ei tapahdu tyhjiössä. Verotuloilla luodaan se alusta jossa yritykset voi toimia turvallisesti ja ennakoitavasti.
Olet aivan oikeassa yhteiskuntarauhan tärkeydestä ja yhteiskunnan vaikutuksesta. Kukaan tai en ainakaan minä ole poistamassa veroja, mutta loivemmalla progressiolla jne. verokertymä voisi itseasiassa olla suurempi.
Suomi ei kuitenkaan varsinkaan läntisessä Euroopassa ole ainoa maa, jossa on tälläiset puitteet. Onko meillä varaa antaa tässä suhteessa tasoitusta muille? Ruotsille, Saksalle ja kumppaneille. Suomi tällä hetkellä ole ulkomaiselle osaavalle työvoimalle järin houkutteleva paikka mm. kovan verotuksen vuoksi. Samaan aikaan moni ala kärvistelee työvoimapulassa. Siitä ollaan varmaan samaa mieltä, että lisää veronmaksajia tarvitaan? Siten se verosummakin kasvaa.
Työn mielekkääksi ja tärkeäksi kokeminen on mielestäni enemmän kokijan ominaisuus, kuin työtehtävän. Ei pitäisi projisoida omaa kyvyttömyyttään kokea jotakin työtä arvokkaaksi sen tekijän ominaisuuksi.
Ei missään nimessä, kuten koitin aikaisemmin ilmaista työstä pitäisi nauttia ja kaikki nauttivat työstään omien mieltymystensä takia. Sitä en ymmärrä jos ei tavoittele tai hae työtä josta voisi nauttia vaan tekee sitä vain saadakseen rahaa. Kuten sanoin tämäkin on oma subjektiivinen näkemykseni.
ebike-harrastelija
18.10.2021, 21.25
Kiva lukea, kuinka Suomen nykyverotus herättää tunteita. Aika moni on jo tajunnut, että palkkatyön sijaan Kelasta saa paremmin käyttörahaa. Siis moni suomalainen, ulkomailta tulleita on jo vuosia houkuteltu tänne Kelan ym. sosiaaliturvien ansiosta.
Silti enemmistö äänestää näitä vappusatasten lupaajia yhä uudelleen eduskuntaan. No, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Luumunen
18.10.2021, 21.27
Mä haen tyydytykseni elämään aivan muualta kuin työstä.
Kukin hakee mistäkin.
Ymmärrän heitäkin jotka sen työstään saa.
Kun on työskennellyt 27vuotta Suomalaisessa suuryrityksessä jonka johtoportaasta omaan lähimpään esimieheen asti on aina harrastettu patruunatyylin johtamista, on tyydytykset työstä melko kaukana.
Jos johtamiskulttuuri yrityksessä on perseestä, tappaa se innostuksen työhön ennenpitkää kaikilta, paitsi ehkä siltä ylimmältä johdolta.
Kiteytit minkä takia Suomessa asiat menee päin per..ttä. Ei kannata tehdä töitä niin että etenisi uralla, valtio hoitaa asiat niin, että voit vain harrastella päivät pitkät. Tuolla asenteella Suomi Oy on matkalla kohti kehitysmaata.
Olet Ija väärässä. Mulla on todella kova motivaatio tehdä töitä ja kehittyä siinä duunissa aina paremmaksi. Noin tehdään se tulos yksittäiselle työnantajalle. Eli mahdollisiman tehokkaasti. Tunteja ei kannata kerätä.
Ei se uraputki ole välttämättömyys. Kannattaa funtsia. Jos olet taitava peltiseppä, niin tykkäät siitä duunista ja opit aina paremmaksi.
K.Kuronen
18.10.2021, 22.31
Olet Ija väärässä. Mulla on todella kova motivaatio tehdä töitä ja kehittyä siinä duunissa aina paremmaksi. Noin tehdään se tulos yksittäiselle työnantajalle. Eli mahdollisiman tehokkaasti. Tunteja ei kannata kerätä.
Ei se uraputki ole välttämättömyys. Kannattaa funtsia. Jos olet taitava peltiseppä, niin tykkäät siitä duunista ja opit aina paremmaksi.
Juuri näin: kääritään hihat ja tehdään töitä. Arvostetaan omaa tekemistämme ja osaamistamme ja pidetään lippu korkealla liehumassa.
ruuduntakaa
19.10.2021, 07.30
Kuten olen aiemmin ilmaissut, työn mielekkääksi kokemiseen näin työntekijän kulmasta katsottuna vaikuttaa suuresti (huono tai hyvä)johtaminen. Erittäin suuresti.
K.Kuronen
19.10.2021, 08.12
^Jos oman työpaikan johtaminen tulee iholle päivästä toiseen, niin ehkä toisen työpaikan katsominen voisi kannattaa: oma ja toistenkin olo paranee. Olen itse lähtenyt työstä ja tehnyt toista, huonommin palkattua ja raskaampaa, jos kuppi on uhannut mennä nurin.
Silti olen sillä kannalla, että oma asenne on etusijalla ja tähän asenteeseen kuuluu myös sanontojen tarkoituksen opiskelu, kuten hanhen selästä, hevosen päästä etc.
Itseasiassa on tyhmää miettiä pelkkää uraputkea ja päätyä lopulta töihin, joista ei pidä.
Useimpien yritystenkin olisi hyvä miettiä tätä enemmän. Taitavaa ja motivoitunutta tekijää pitäisi palkita ansionsa mukaan ja antaa tehdä sitä mistä tykkää ja on hyvä.
Palkkakehityksen ja "uraputken" pitäisi olla yleisellä tasolla enemmän irrallaan toisistaan. Osa yrityksistä tajuaa tuon jo. Muutos menee mielestäni oikeaan suuntaan.
Rohkein tapa, minkä tiedän on mennä pomon luo kahden lapun taktiikalla. Ensimmäinen on irtisanomislappu jonka lyö ensin eteen. Ja pomon alkujärkytyksestä toivuttua lyö toisen lapun eteen, jossa on avoin työhakemus haluamallaan toimenkuvalla.
^Jos oman työpaikan johtaminen tulee iholle päivästä toiseen, niin ehkä toisen työpaikan katsominen voisi kannattaa: oma ja toistenkin olo paranee.
Tämä. Ja sitten kun on vaihtanut samasta syystä työpaikkaa muutaman kerran, kannattaa miettiä josko se vika löytyisikin itsestä. Mulle oli valaistumisen hetki jossain vaiheessa, kun tajusin, että kannan sitä vitutusta työpaikasta toiseen. Vasta sen jälkeen pystyin tai osasin alkaa muuttamaan omaa suhtautumistani.
Rohkein tapa, minkä tiedän on mennä pomon luo kahden lapun taktiikalla. Ensimmäinen on irtisanomislappu jonka lyö ensin eteen. Ja pomon alkujärkytyksestä toivuttua lyö toisen lapun eteen, jossa on avoin työhakemus haluamallaan toimenkuvalla.
Nii-no, itse olen tehnyt yleensä niin, että olen koittanut muuttaa sitä omaa toimenkuvaani ja jos se ei ole onnistunut, olen lyönyt sen irtisanomislapun pöytään. Sitten kun se on pöydässä, ei se siitä enää mihinkään lähde, kun olen päätökseni tehnyt. Jos ei pysty keskustelemalla muuttamaan työskentelyolosuhteita, en ala väkisinkään yrittämään.
Paksupolkija
19.10.2021, 09.37
Jos olet taitava peltiseppä, niin tykkäät siitä duunista ja opit aina paremmaksi.
Jos saat päättää itse työtahdin. Nykyään homma kuin homma pitäisi tehdä entistä nopeammin vähemmillä resursseilla, niin se työstä tykkääminen voi loppua jossain vaiheessa ja alkaa se vitutuskierre ja päämääränä on vain suoriutua ja odotella seuraavaa taukoa tai työpäivän päättymistä.
Nassetati
20.10.2021, 18.28
Tuo on laiskuuden perusmääritelmä. Mä kun saan ite päättää mitä teen, missä, milloin ja saako siitä rahaa. Eikä mene veroja.
Suomessa on sellainen pitkäaikainen ongelma, että aina kun duunarin pitäisi tehdä jotain, se on kyykyttämistä. Pikkuyrittäjät taas valittaa kun hommilla ei kääri isoja rahoja. Kaiken pitäisi olla niin helppoa. No sitten kun nää helppoheikit on jostain telekoulusta saaneet homman millä ei ole oikeastaan mitään virkaa, niin ne alkaa valittamaan veroistaan.
Ne on nääs sen luokan kapitalisteja, että muuttaa ihan omaa tyhmyyttää vaikka epsanjaan. Ja tulee sit housut kintuissa takaisin kotiin.
ebike-harrastelija
20.10.2021, 18.43
Ellei oikeasti ole firmassa se kaikki yhden osaajan takana -tyyppi, niin yksi tyhmimmistä tavoista mielestäni. [emoji1]
Fiksuin tietämäni on ollut eräs kollega, joka ensin kouluttautui firman piikkiin osaajaksi ja oli myös oikeasti hyvä siinä, mitä teki. Kysyi sitten eräänä päivänä esimieheltään, että tässä ois allekirjoitusta vaille oleva työsoppari nykyistä paremmalla liksalla naapurifirmalta, saanko saman liksan täällä vai allekirjoitanko tän? Sai, ja jäi taloon. Seuraavalla kerralla jätti tinkaamisen väliin, koska taisi tietää ettei enää tipu liksaan korotuksia koska firman tilanne, ja siirtyi oikeinkin hyvällä liksalla tunkkaamaan julkisen sektorin asioita eteenpäin.
Kun on oikeasti hyvä jossain, ei tarvi kyräillä tai kikkailla palkkajuttujen kanssa. [emoji6]
Jami2003
20.10.2021, 20.16
Aina kun alainen on tinkinyt kovempaa palkkaa sillä perusteella että naapurissa saa enemmän olen varmistanut että joku muukin osaa hänen duuninsa seuraavan kerran varalle.
Tuollainen henkilö ei ole motivoitunut muuhun kuin palkkaan, ehkä jopa tekisi mieli vaihtaa taloa tai ainakaan historia talossa ei paina mitään, joten paras alkaa ajatella että hetken päästä hän lähtee kuitenkin. Lähtemisen uhkailu johtaa aina hyvää jatkoa toivotuksiin. Sota ja varsinkaan firma ei saa yhtä miestä kaivata.
Aina kun alainen on tinkinyt kovempaa palkkaa sillä perusteella että naapurissa saa enemmän olen varmistanut että joku muukin osaa hänen duuninsa seuraavan kerran varalle.
Tuollainen henkilö ei ole motivoitunut muuhun kuin palkkaan, ehkä jopa tekisi mieli vaihtaa taloa tai ainakaan historia talossa ei paina mitään, joten paras alkaa ajatella että hetken päästä hän lähtee kuitenkin. Lähtemisen uhkailu johtaa aina hyvää jatkoa toivotuksiin. Sota ja varsinkaan firma ei saa yhtä miestä kaivata.
Juuri näin!
--
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz
ebike-harrastelija
20.10.2021, 21.10
Tuollainen henkilö ei ole motivoitunut muuhun kuin palkkaan, ehkä jopa tekisi mieli vaihtaa taloa tai ainakaan historia talossa ei paina mitään, joten paras alkaa ajatella että hetken päästä hän lähtee kuitenkin. Lähtemisen uhkailu johtaa aina hyvää jatkoa toivotuksiin. Sota ja varsinkaan firma ei saa yhtä miestä kaivata.Näinhän sen pitäisi olla, voihan se firman tärkein työntekijä yhtäkkiä polkaista tyhjää myös. Mutta näin ei vain ole kaikissa firmoissa, ja siitä sitten maksetaan hintaa.
Jami2003
20.10.2021, 21.48
Näinhän sen pitäisi olla, voihan se firman tärkein työntekijä yhtäkkiä polkaista tyhjää myös. Mutta näin ei vain ole kaikissa firmoissa, ja siitä sitten maksetaan hintaa.
Joo maksetaan hintaan mutta jos firman tärkein/tärkeimmät työntekijät ajattelevat ja sanovat että vaihtavat taloa jos palkka ei nouse niin ollaan kyllä epäonnistuttu pahasti ja ei muuta kuin vähemmän hyviä mutta motivoituneita työntekijöitä tilalle.
Luotettavuus ja motivaatio tulee minun silmissäni aina ensin. Taidot sitten jossain siellä perässä. Luotettavuutta ja motivaatiota et voi opettaa, monet duunit kyllä. Ja niin hyvää epämotivoitunutta työntekijää ei olekaan että hän voittaisi motivoituneen mutta heikommilla taidoilla varustetun.
Luotettava motivoitunut työntekijä ei koskaan pyydä lisää palkkaa uhkaamalla vaihtaa työpaikkaa. Hän osaa perustella palkankorotus pyynnön muuten.
Concorde
20.10.2021, 21.57
Tässä tullaan siihen nelikenttään, jossa vasemmalla alhaalla on osaamaton paskiainen, oikealla alhaalla taitava paskiainen, vasemmalla ylhäällä osaamaton huipputyyppi ja oikealla ylhäällä taitava huipputyyppi.
Vasen ala = soommoro
Oikea ylä = pidä ja palkitse
Vasen ylä = pidä ja kouluta
Ja se haastavin on se osaava persläpi... odottaako, että asenne muuttuu vai laittaako suoraan kiertoon...
ruuduntakaa
21.10.2021, 03.29
^ ja ^^
Ja millä luokituksilla mennään yrityksen johdon suhteen?
Tai työnjohdon?
Mikähän siihen duunarin motivaatioon ja sitoutumiseen saattaisi vaikuttaa myös?
Peilinkin voin ojentaa jos joku uskoo sillä olevan paikkansa tässä.
En väitä että olisi, mutta saattaa useassa tilanteessa olla käyttöä silläkin?
Myös duunarillakin.
Palkka on paskin motivaattori evö. Vaikka tällä hetkellä käytännössä käyn töissä sieltä saadun korvauksen vuoksi, niin joku ilmeisesti näkee asian toisin, kun mulle ollaan koko ajan tyrkyttämässä uusia jo valmiiksi kiville ajettuja projekteja vedettäväksi. Nyt olen alkanut säännöstelemään mitä töitä otan vastaan ja mitä en.
^ ja ^^
Ja millä luokituksilla mennään yrityksen johdon suhteen?
Tai työnjohdon?
Joo, jos on palanut käämi johdon/työnjohdon suhteen, kannattaa vaihtaa joko talon sisällä, jos onnistuu, tai sitten talosta pois. Duunari ei pysty johtoa vaihtamaan.
ruuduntakaa
21.10.2021, 08.41
Joo, jos on palanut käämi johdon/työnjohdon suhteen, kannattaa vaihtaa joko talon sisällä, jos onnistuu, tai sitten talosta pois. Duunari ei pysty johtoa vaihtamaan.
En mä sitä ajanut takaa.
Tuossa ylhäällä niin kovin rankattiin duunareita, tuleeko sillä työnantajalla koskaan mieleen asettautua siihen peilin eteen?
Ja olisiko kenties joskus aihettakin?
^Riippuu firmasta. Jos on yksityinen firma, niin omistaja voi olla kuinka kusipää hyvänsä, kunhan saa jonkun tekemään töitä.
Kaivapa huviksesi vaikka "Labsystems". Mä olin ko. puljussa töissä joskus -90 luvun taitteessa heti Suovaniemen jälkeen, joten kuulin vain huhuja. Mutta aika raikasta meno oli Osmon aikaan ja sama on näköjään jatkunut Biohitissä.
...tuleeko sillä työnantajalla koskaan mieleen asettautua siihen peilin eteen?
Meidän talossa tehdään vuosittain työilmapiirikartoitus, jossa yhtenä kategoriana on arvioida ja pisteyttää johdon toimintaa jokaisella portaalla. Lisäksi oman lähiesimiehen kanssa käydään pari kertaa vuodessa kehityskeskustelu, jossa voi halutessaan sanoa suorat sanat toiminnasta.
Luulisi, että nämä käytännöt olisivat jo levinneet työelämään kattavasti, harmi jos teillä ei ole tätä mahdollisuutta.
Voisiko siitä tehdä jonkin aloitteen? Joku kanava palautteen antamiseksi pitäisi olla.
Jami2003
21.10.2021, 09.01
En mä sitä ajanut takaa.
Tuossa ylhäällä niin kovin rankattiin duunareita, tuleeko sillä työnantajalla koskaan mieleen asettautua siihen peilin eteen?
Ja olisiko kenties joskus aihettakin?Minä ainakin puhuin talon tärkeimmistä työntekijöistä. Kyllä se duunarikin voi olla mutta harvemmin.
Minä ainakin puhuin talon tärkeimmistä työntekijöistä. Kyllä se duunarikin voi olla mutta harvemmin.
Keskijohto ei koskaan...
Jami2003
21.10.2021, 09.17
Keskijohto ei koskaan...Jos pitää nyt yksittäinen paikka nimetä mistä ko henkilö suurimmalla todennäköisyydellä löytyy niin myynnistä. Toki riippuu alasta mutta jos tehdään isoja kauppoja yritysten välillä niin tuolla pestillä pitää osata projektin johto, hallita omat tuotteet, tuoda asioita tuotekehitykseen ja lisäksi olla todella taitava henkilökemioissa ja -johtamisessa. Pitää olla karismaa ja esiintymistaitoa. Hyvä myyjä (en laita titteliä, voi olla johtajasta myyjään) voi pelata kaiken kotiin tai ryssiä kaiken. Talon sisällä saadaan olla vaikka kuinka hyviä mutta jos ulospäin myyjä ei osaa hommiaan asiakas ei ole tyytyväinen. Ja toisin päin hyvä myyjä tasoittaa paljon talon heikkouksia asiakkaalle...
Ja palatakseni aiheeseen, tällaisille henkilöille palkka pitää olla riittävä mutta ei nämä tähtipelaajat palkalla talossa pysy jos haluavat vaihtaa maisemaa. Eikä varsinkaan suomalaisen verotuksen jälkeen (eikö ollut mahtava aasinsilta...)
ruuduntakaa
21.10.2021, 09.20
Meidän talossa tehdään vuosittain työilmapiirikartoitus, jossa yhtenä kategoriana on arvioida ja pisteyttää johdon toimintaa jokaisella portaalla. Lisäksi oman lähiesimiehen kanssa käydään pari kertaa vuodessa kehityskeskustelu, jossa voi halutessaan sanoa suorat sanat toiminnasta.
Luulisi, että nämä käytännöt olisivat jo levinneet työelämään kattavasti, harmi jos teillä ei ole tätä mahdollisuutta.
Voisiko siitä tehdä jonkin aloitteen? Joku kanava palautteen antamiseksi pitäisi olla.
Nämä käytännöt olleet käytössä jo vuosia. Ne vaan eivät johda mihinkään. Ilmeisesti ovat vain "velvoite" työnantajalle?
callahan
21.10.2021, 09.33
Kehityskeskustelu.."lähiesimiehen kanssa keskustelu jossa, voi..."
Hienoa jos nuo sinun työpaikassa toimii. Firmassa jossa ite oon kun noin tapahtui eli duunari sanoi suorat sanat nin lävähti varoitus.
Mutuna sanoisin että myös monessa muussa firmassa noi on yks iso nauru. Toki jonkin verran riippuu varmaan alasta.
ruuduntakaa
21.10.2021, 09.34
Minä ainakin puhuin talon tärkeimmistä työntekijöistä. Kyllä se duunarikin voi olla mutta harvemmin.
Pakko tarttua tähän siitä näkökulmasta että jos "talo" valmistaa jotain, kuka sen valmistaa? Mitä myytte jos tuotteita ei ole?
Tätä et näytä sinä, eikä suurin osa yrityksistä ymmärtävän.
Ne tuotteet EI valmistu yön tunteina itsekseen. Ja laadukkaalla tuotteella on tekijänsä, jota kannattaisi arvostaa. Tai ainakin hänen ammattitaitoaan?
Kuulostat melko samalta kuin yrityksen johto siinä yrityksessä missä minä työskentelen. ;)
Jos työntekijöiden vaihtuvuus on suuri, viimeistään siinä vaiheessa kannattaisi johdonkin istua alas.
Mullakin on ammattiylpeys, olen hyvä työssäni. Ja mulla on hyvä työ. Yhtenäkään aamuna viimeiseen 10 vuoteen ei ole vituttanut mennä töihin(vaihdoin työtä talon sisällä).
SE mikä närästää on johdon ja välijohdon kapeakatseisuus ja ihan suora typeryyskin.
Oman työnsä asiantuntija on se henkilö joka sitä tekee, häntä kannattaisi joskus kuunnella. Ja ottaa opikseen.
Mutta ainakin meidän yrityksessä ollaan norsunluutornissa, ei kuunnella. Koska joko luullaan tietävänsä, tai sitten ylpeys ei anna periksi.
Olen työssäni säästänyt yrityksen rahoja kaiketi satoja tuhansia euroja ihan omaehtoisella toiminnalla ja "oikaisemalla" järjestelmien aiheuttamia typeryyksiä.
Mutta kun tulee kehitysehdotusten paikka, ei haluta kuunnella sanaakaan. Yksi aloitekin hylättiin, tosin otettiin toista kautta käyttöön "yrityksen keksimänä". Hieman eri asussa tietty, jottei synny ristiriitoja. :D
Heitin jokuaika sitten siis ns. aivot narikkaan työssäni ja annan firman hassata rahansa, joka suurelta osin on seurausta välijohdon tietämättömyydestä ja ammattitaidottomuudesta. Ellei jopa typeryydestä.
Pelkkä kuunteleminen kun saattaisi säästää sievoisia summia.
Hienoa jos nuo sinun työpaikassa toimii.
En kommentoi, kuvailin vain kuinka systeemi periaatetasolla toimii.
^^ hienoa lukea tarinaa korvaamattomasta ammattilaisesta joka on omasta mielestään sellainen [emoji16]
Kun olin vielä työelämässä, suurimman parannuksen työpaikan työskentelyilmapiiriin tehtiin kurssittamalla kaikki ”hyvät työntekijä-taidot kurssilla”.
Ja en ollut johtoa vaan suorittava työntekijä, mutta ymmärsin kyllä että keskijohdon asema on se kaikkein hankalin, ainakin isossa yrityksessä.
Jami2003
21.10.2021, 10.02
Pakko tarttua tähän siitä näkökulmasta että jos "talo" valmistaa jotain, kuka sen valmistaa...
Sinä et näytä ymmärtävän että esimerkiksi 100 hengen firmassa ei kaikki työntekijät voi mitenkään olla yhtä tärkeitä. Muista nyt että keskustelu alkoi siitä että työntekijä uhkaa vaihtaa työpaikkaa jos palkka ei nouse.
Totta munassa tavoite on että jokainen viihtyy talossa ja on motivoitunut. Mutta jos joku ei viihdy niin parempi että vaihtaa työpaikkaa eikä siinä ole mitään peiliin katsomista. Jos kaikki sata marssii ulos niin sitten on syytä alkaa katsella peiliin vahvasti.
Ja ihan sata varmasti se joku joka ei viihdy, ei myöskään ala viihtymään sen jälkeen kun uhkailujen myötä palkkaa on korotettu.
Meillä on ollut kaveri joka oli ihan helvetin rasistinen talon sisällä olevia eri etnisyyksiä kohtaan. Kaveri lähti uhkailujen ja riidan haastamisien jälkeen toisiin töihin. Niin ja siis kaveri oli ihan paras hitsari mitä olen koskaan tavannut. Ja oli kyllä omastakin mielestään korvaamaton. Ihanko oikeasti on peiliin katsomisen paikka...
Keharit on kyllä taitolaji. Jonkun verran tullut pidettyä että lusittua ja olenpa joskus käynyt kurssinkin. Vaatii hyvää tilannetajua saada työntekijä samalle aaltopituudelle näkemään asiat myös oman näkökulman ulkopuolelta. Muuten menee helposti ihan v***uiluksi. Hyvä pomo tietää alaistensa asiat esim kyselemällä ja kuuntelemalla. Silloin keharit on joko tarpeettomia tai ainakin voi keskittyä suuriin linjoihin kuten miten firmalla menee, mikä on tilauskanta, missä näet ittes 5v päästä, mitkä on ookooärrät jne. Jos alaisia on liikaa organisaatio on huono. Tuttu kävi vuodessa 120 tunnin keharia. Käytännössä yksi kuukausi pelkkää paskanjauhantaa.
Työhyvinvointikyselyt on vielä enemmän paskaa. Niitä tekevät firmat laskuttaa ihan järjettömiä summia ja tulokset on yleensä täysin väärin tulkittu ja täysin arvottomia, mutteivat niin arvottomia kuin johdon reaktiot tuloksiin. Joissain paikoissa on siirrytty jatkuvaa palautteeseen mikä on OK varsinkin jos kaikkeen negatiiviseen reagoidaan heti. Mutta tietty jos duunia tehdään pajalla tai asiakasrajapinnassa eikä lattepaikassa läppärillä noihin on hankala vastata.
K.Kuronen
21.10.2021, 10.06
...
Heitin jokuaika sitten siis ns. aivot narikkaan työssäni...
Tässä onkin ensi askel työssä viihtymisen kasvuun: antaa niiden murehtia, joilla on iso pää; muistaa alati sen, miten vesilinnun sulkapeite vettä hylkii. Astuessaan työpaikan ovesta pukee ylleen pienipäisen vesilinnun henkisen olennon.
Luumunen
21.10.2021, 10.15
Mutta kun tulee kehitysehdotusten paikka, ei haluta kuunnella sanaakaan. Yksi aloitekin hylättiin, tosin otettiin toista kautta käyttöön "yrityksen keksimänä". Hieman eri asussa tietty, jottei synny ristiriitoja. :D
Tämä on tuttua. Parhaiten omat kehitysehdotukset saa läpi kun ne tarjoilee esimiehille/johdolle niin että ne on itseasiassa johdon keksimiä ideoita. Siinä täytyy sitten käyttää luovuutta miten ne kehitysehdotukset tuo esille niin, että johto luulee keksineensä ne ja alkaa sitten kertoa hyvästä ideastaan sinulle ja muille.
K.Kuronen
21.10.2021, 10.18
Tämä on tuttua. Parhaiten omat kehitysehdotukset saa läpi kun ne tarjoilee esimiehille/johdolle niin että ne on itseasiassa johdon keksimiä ideoita. Siinä täytyy sitten käyttää luovuutta miten ne kehitysehdotukset tuo esille niin, että johto luulee keksineensä ne ja alkaa sitten kertoa hyvästä ideastaan sinulle ja muille.
Juuri näin: fokus pitää olla kehitysehdotuksen esille saamisessa, eikä siinä, että se ehdotus on minun: tiimipelaamista.
K.Kuronen
21.10.2021, 10.23
...ja jos jos esimies astelee saliin ja kysyy, että mikäs mies se täällä sorvin ääressä on, niin työpari kanttikoneen äärestä huutaa, että: "hää o sorvar Sorsa", johon itse voi vastata, että: "kvaak, kvaak".
Kampinalle
21.10.2021, 10.26
Se on kummallista, kuinka joillekin ihmisille aina kasautuvat huonot esimiehet, narsistiset ex-puolisot, paskat naapurit jne.:D
Luumunen
21.10.2021, 10.38
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211021/08d1f499828f2b4a4ce04292a47023a0.jpg
ruuduntakaa
21.10.2021, 10.57
^^ hienoa lukea tarinaa korvaamattomasta ammattilaisesta joka on omasta mielestään sellainen [emoji16]
Kun olin vielä työelämässä, suurimman parannuksen työpaikan työskentelyilmapiiriin tehtiin kurssittamalla kaikki ”hyvät työntekijä-taidot kurssilla”.
Ja en ollut johtoa vaan suorittava työntekijä, mutta ymmärsin kyllä että keskijohdon asema on se kaikkein hankalin, ainakin isossa yrityksessä.
Jos mulle kettuilet niin pitää oikaista; jos mun purkauksesta tuli kuva että pidän itseäni korvaamattomana, on kyseessä väärinkäsitys tai mun epäselvä ulosanti.
Kukaan ei ole korvaamaton. Ja varsin mun työstä selviää lähes kuka tahansa.
F. Kotlerburg
21.10.2021, 11.16
Voisitko ystävällisesti pysyä ketjusta pois, kun ei tunnu olevan mitään järkevää sanottavaa.
K.Kuronen
21.10.2021, 11.16
... Ja varsin mun työstä selviää lähes kuka tahansa.
Ota kuule loparit nykyisestä työstäsi ja tee vastaan tulevia hanttihommia jokunen vuosi.
ebike-harrastelija
21.10.2021, 11.22
Nämä käytännöt olleet käytössä jo vuosia. Ne vaan eivät johda mihinkään. Ilmeisesti ovat vain "velvoite" työnantajalle?Sama meilläkin, jokunen vuosi firman johto erehtyi tilaamaan tutkimukset Great Place to Workilta. Noh, kaikessa hiljaisuudessa lakaistiin koko juttu hipi hiljaa maton alle kun aina vain tulokset oli täyttä kuraa johdon näkökulmasta. Paljon puhuttiin hienoja asioita, jalkautetaan parantavia tekijöitä duunarilevelille ym. konsulttischaibaesitelmöintejä. Nyt on ollut joka vuosi uusi taho tekemässä tuota tutkimusta, ilmeisesti siksi että johto voi todeta vertailun edellisten vuosien tulosten kanssa olevan mahdotonta koska eri taho tuottanut kysymyspatterit. [emoji1]
Luumunen
21.10.2021, 11.29
Voisitko ystävällisesti pysyä ketjusta pois, kun ei tunnu olevan mitään järkevää sanottavaa.
Anteeksi, että vein keskustelua sivuraiteelle, unohdin että täällä piti keskustella Irwinin näkökulmasta suomalaisten veronmaksuun.
F. Kotlerburg
21.10.2021, 11.32
Anteeksi, että vein keskustelua sivuraiteelle, unohdin että täällä piti keskustella Irwinin näkökulmasta suomalaisten veronmaksuun.Sinun ainoa funktio foorumilla näyttää olevan paskoa näitä politiikkaan jne. liittyviä topiceja ja haukkua muita käyttäjiä. Kannattaisiko mennä esimerkiksi töihin?
Luumunen
21.10.2021, 11.37
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211021/b678d3601952f950c7298ce9d9ca5229.jpg
K.Kuronen
21.10.2021, 11.43
Tämä kertoo kaiken tarpeellisen hierarkkisten työskentely-ympäristöjen dynamiikasta: olit sitten ylimmällä oksalla, tai alimmalla, niin näin maailma makaa.
ebike-harrastelija
21.10.2021, 12.02
Sinun ainoa funktio foorumilla näyttää olevan paskoa näitä politiikkaan jne. liittyviä topiceja ja haukkua muita käyttäjiä. Kannattaisiko mennä esimerkiksi töihin?Pyydä tota Luumusta ottamaan se Jonne-kani mukaansa, tuntuu että sama tyyppi molempien tunnusten takana kirjoittelemassa.
F. Kotlerburg
21.10.2021, 12.23
Pyydä tota Luumusta ottamaan se Jonne-kani mukaansa, tuntuu että sama tyyppi molempien tunnusten takana kirjoittelemassa.
Sulla ei kyllä oo varaa huudella yhtään.
Luumunen
21.10.2021, 12.37
Pyydä tota Luumusta ottamaan se Jonne-kani mukaansa, tuntuu että sama tyyppi molempien tunnusten takana kirjoittelemassa.
ebike-harrastelijan piti laittaa mut hylkylistalle ja unohtaa, mutta siinä se näyttää taas puhuvan sekavia. Sääli, sillä mun jutut tuntuu triggeröivän tyyppiä siinä määrin ettei se enää ole normaalia ja vaikuttaa ennen pitkää kaverin mielenterveyteen, ellei sitten ole jo vaikuttanut.
Nii-no, tämä kuva vain kertoo johtamisen perusprinsiipin: shit flows downwards.
K.Kuronen
21.10.2021, 13.02
^tuon voi myös nähdä kuvallisena metaforana ja ymmärtää siten, että hierarkkisessa organisaatiossa esiintyy kyvyttömyyttä ymmärtää tehtyjä päätöksiä ja toisaalta ymmärtää reaktioita niihin. Eli kuva kertoo perspektiivien erosta.
K.Kuronen
21.10.2021, 13.05
...ja tästä päädymme Irwinin verotukseen aasinsillan kautta ja toteamme, että proletariaatin diktatuuri on ainoa ratkaisu, vaikka ei kuitenkaan lopullinen, paitsi joillekin.
ebike-harrastelija
21.10.2021, 13.14
Sulla ei kyllä oo varaa huudella yhtään.Ja sulla sitten on?
Luumunen
21.10.2021, 13.22
^tuon voi myös nähdä kuvallisena metaforana ja ymmärtää siten, että hierarkkisessa organisaatiossa esiintyy kyvyttömyyttä ymmärtää tehtyjä päätöksiä ja toisaalta ymmärtää reaktioita niihin. Eli kuva kertoo perspektiivien erosta.
Tuon kuvan näytti Mato Valtonen, kun hän kävi meidän firmassa pitämässä esityksen Tyhy-päivänä muutamia vuosia sitten. Itseasiassa K.Kurosen tulkinta siitä vastaa muistaakseni sitä miten Mato sen meille tulkitsi.
Concorde
21.10.2021, 14.12
shit flows downwards.
Toisinaan, mutta jos tuotanto tai muut mittarit sakkaa, niin harvoin sitä tuotantosakki saa kenkää vaan siitä vastuussa oleva esihenkilöoletettu, jolloin paska toimiikin kuin laava tulivuoressa... :D
^Joo, mutta tyypillisesti jos joku firman dirika saa haukut asiakkaalta, niin harvoin se hänen omaksi tiedokseen jää, vaan yleensä valuu vauhtdilla alaspäin ja ottaa vielä vauhtia matkalla.
^^ mutta jos firmalla menee huonosti suhdanteiden takia lomautukset ja irtisanomiset valuu kyllä alaspäin. Keskijohto joutuu päättämään ja duunarit lähtemään. Tai valtiolla kun leikataan niin harvoin leikataan hierarkian yläpäästä. Case poliisi esim.
mutta jos tehdään hyvää tulosta bonarit valuu heikommin kuin p**ka. Ja valtiolla missä bonareita ei ole, palkitaan antamalla lisää töitä.
ebike-harrastelija
21.10.2021, 16.01
mutta jos tehdään hyvää tulosta bonarit valuu heikommin kuin p**ka. Ja valtiolla missä bonareita ei ole, palkitaan antamalla lisää töitä.https://pic.useful.fi/zsCrUOoY-.jpg
^ & ^^OK, korjaan seisottuna eli fix boners niin kuin lontoolainen sanoo.
Silloin hurjassa nuoruudessa kun olin valtiolla varsinaisia bonareita ei ollut. Joku porukka saattoi saada kakkukahvit jos eivät mokanneet niin että lehtiin päätyi. Ja yksittäinen henkilö joko arvokolikon tai -nimen.
Ei vastusta bonareita muuten kuin että onhan se hankala mitata tuottavuutta. Ehkä maanmittaustoiminnassa on sentään myyntiä ja erilaisten toimitusten viivästymiselle voi laskea hinnan.
Nassetati
21.10.2021, 20.30
Olisisikin mukavaa tietää kenellä teillä menee oikeasti kaiken valituksen perusteella HUONOSTI?n Kun ihan työttavan työpäivän keskellä jaksaa kirjoittaa puhdasta paskaa.
ruuduntakaa
21.10.2021, 20.42
Olisisikin mukavaa tietää kenellä teillä menee oikeasti kaiken valituksen perusteella HUONOSTI?n Kun ihan työttavan työpäivän keskellä jaksaa kirjoittaa puhdasta paskaa.
Olen lomalla.
Luulin, että verojutut oli ongelma kun verotus ottaa toista satkua vuodessa massittavia sydänalasta, mutta juurisyy taitaa olla että monella on kelju duunipaikka.
Näin kevyemmän verotuksen maassa asuvana voin kertoa, ettei se verotus ole koskaan riittävän kevyttä. Ehkä joku nollavero olisi riittävän kevyt, mutta eikohän joku libertaari tms. olisi siitäkin tolaltaan.
^Mun mielestä negatiivinen progressio olisi verotuksessa ok. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän valtio palauttaa sulle muilta kerättyjä - tai taikaseinästä nostettuja - varoja.
Osa näyttää ajattelevan, että (ansio)tulot ovat yhteiskunnan rahoja, josta verojen jälkeen yhteiskunta hyväntahtoisena antaa sinulle osan jolla tulla toimeen.
Asiahan on juuri toisinpäin. Ne ovat omia rahoja, joista MAKSAT yhteiskunnalle veroja. Ehkä ennakonpidätys pitäisi poistaa ja lähettää kansalaisille verolaskut kuukausittain, jolloin tilanne konkretisoituisi ja ihmisiä kiinnostaisi hiukk enemmän mihin niitä yhteisiä varoja käytetään.
Jami2003
22.10.2021, 10.07
Totta. Myös kaikki kauppojen hinnat pitäisi olla arvonlisäverottomia ja sitten kerran kuussa napsahtaisi omaveroon lasku arvonlisäverokertymästä maksettavaksi. Alkaisi siinä ihmisiä kiinnostamaan mihin nämä kaikki rahat oikein käytetään.
K.Kuronen
22.10.2021, 10.11
Oikeus omistaa on vaihdellut aikakaudesta ja yhteiskuntajärjestelmästä riippuen: mitään yleistä, universaalia yksityisomistusoikeutta ei ole. Siksi keskustelu verojen oikeutuksesta, tai siitä, mikä on minun, on mieletön.
Kruunu ottaa sen, minkä kruunu haluaa.
^Ennenhän verotus kai meni juuri niin, että verovouti otti kaiken sen, mikä jäi välttämättömän elämisen yli. Sen takia sitten niitä rahoja ja viljatynnyreitä piiloteltiin pitkin metsiä.
Tuo oli ehkä sitä äärimmäistä progressiota.
K.Kuronen
22.10.2021, 10.51
^äärimmäinen progressio toteutui esimerkiksi (maa)orjuudessa.
Pikemminkin regressio koska eliitillä (aateli & papisto) oli verovapaus tai jopa verotusoikeus. Mitä enemmän tuloja sitä pienempi vero-%.
Takakeno
22.10.2021, 10.58
Osa näyttää ajattelevan, että (ansio)tulot ovat yhteiskunnan rahoja, josta verojen jälkeen yhteiskunta hyväntahtoisena antaa sinulle osan jolla tulla toimeen.
Asiahan on juuri toisinpäin. Ne ovat omia rahoja, joista MAKSAT yhteiskunnalle veroja. Ehkä ennakonpidätys pitäisi poistaa ja lähettää kansalaisille verolaskut kuukausittain, jolloin tilanne konkretisoituisi ja ihmisiä kiinnostaisi hiukk enemmän mihin niitä yhteisiä varoja käytetään.
Verot voi myös ajatella maksuksi oy Suomi abn alueella asumista. Itse asun vuokralla eikä minulla ole mahdollisuutta vaikuttaa tämän asunnon hintaan. Voin kuitenkin muuttaa halvempaan asuntoon halutessani ja siten vaikuttaa asumiskuluihini, mutta samalla palvelutaso saattaa heikentyä. Samoin oy suomi abn alueelta voi muuttaa pois halvemmalle asuinalueelle, mutta palvelutaso saattaa myös heikentyä.
ebike-harrastelija
22.10.2021, 11.04
Verot voi myös ajatella maksuksi oy Suomi abn alueella asumista.
Harmi, ettei kaikkien Suomeen saapuneiden tarvitse menetellä näin fiksusti.
Takakeno
22.10.2021, 11.07
Harmi, ettei kaikkien Suomeen saapuneiden tarvitse menetellä näin fiksusti.
Höps.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.