PDA

Näytä tavallinen näkymä : Taustapeili?

jalkkis
09.07.2021, 13.24
Toisesta ketjusta bongasin keskustelua taustapeileistä. Käytättekö sellaista (maan)tienlaitaa polkiessanne? Itsellä on edessä reissu, josta suurin osa kulkee maantienlaitaa ja tuli mieleen, ettei ehkä olisikaan niin huono ajatus nähdä vähän taaksekin päin.

Rahamiehet tietysti käyttävät Garminin Variaa tai vastaavaa mutta mites me budjettirajoitteiset?

Tämä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/381151/Zefal-Polkupyoran-peili

On jo huudettu. Tekeekö markettien peileillä, esim:

https://www.foodie.fi/entry/jupiter-peili-pyorea-heijastimella/6412986932734

yhtään mitään? Väriseekö vaan niin pahasti, ettei ole mitään iloa?

K.Kuronen
09.07.2021, 20.04
On varmaan ollut joskus tuollainen Zefalin peili, eikä sillä muistaakseni tehnyt (nähnyt) mitään. Kaapissa on Sellen maantiekahvaan laitettava peili, jota käytin joskus ja se oli hyvä, mutta se ei mahdu kunnolla hydrauliseen kahvaan, joten on jäänyt kaappiin.

Puskis
09.07.2021, 21.07
On varmaan ollut joskus tuollainen Zefalin peili, eikä sillä muistaakseni tehnyt (nähnyt) mitään.

Oisko mahdollisesti ollut linkattua peiliä kolme kertaa pienempi Zefal Spin?

Tuolla kolariuutistopsussa puhe rönsyili tutkiin ja peileihin ja siellä näistä jo puhuttiin. Linkin malli on Cyclop ja ite luulen, että sillä näkisi jo kumartumattakin. Itellä Spin jossain laatikossa, koska siitä ei tosiaan asentoa vaihtamatta nopealla vilkaisulla mitään nähnyt.

Selle Eyelink on varmaan hyvä.

K.Kuronen
09.07.2021, 22.28
^Jos en aivan väärin muista, niin Zefalin peili oli ja ihan reilun kokoinen, mutta itse peilipinta oli laadultaan heikko. Tuossa Sellen peilissä peilipinta on laadultaan kiitettävä.

Jouko
09.07.2021, 22.53
Mulla on zefalin spy. Pieni, mutta riittävä. Peilipinnan laadusta en osaa muuta sanoa kuin, että kyllä sillä autot näkee riittävän matkan päästä.

nure
09.07.2021, 23.05
Makuasia, joskus sata vuotta sitten joku tangonpää peili oli ja sillon jo pelleilyksi totesin. Kypärään sijoitettu voisi olla järkevämpi mutta loppupelissä riittää kun seuraa liikennettä aivan vain visuaalisesti.

JackOja
09.07.2021, 23.29
... loppupelissä riittää kun seuraa liikennettä aivan vain visuaalisesti.

Mitä lajia liikenteen seuraaminen peilistä on?

nure
10.07.2021, 01.14
Jack, napit pois korvista ja vilkaisu taakse... Tunge vain pyörään tutkat ja hilavitkuttimet jos huvittaa...

Travelkicking
10.07.2021, 08.31
Prisman halvalla laajakulmapeilillä ei tee mitään. Mä en näe eukkoa edes 10 metrin päästä. Nyt työn alla Motonetistä löytynyt moottoripyörän DZ-yleismallin peili - itse asiassa on jo valmis, pitää vaan ruuvata kiinni.

SvaR
10.07.2021, 08.38
Peili on tuossa retkipyörässä (zefal spy)ja pikku teillä tulee aina vilkastua, kun edestä tulee auto että tuleeko myös takaa. Muuten kuulo vielä pelaa sen verran, että takaa tulevat kuulee kyllä ajoissa. Sais kyllä ehkä olla isompi ja pitäis saada edemmäs, kun laukut nyt tuppaa estämään näkymää taakse.
Suomessa ihan käytännöllinen, mutta esim. Norskeissa vois jättää pois kun autoilijat siellä huomattavasti fiksumpia.

maalinni
10.07.2021, 09.22
Lähinnä hiekkateille olen harkinnut peiliä, kun autoja ei välttämättä aina kuule. Ei ole vielä tullut hankittua, kun epäilen ettei tärinän takia siitä tosiaan näkisi mitään.

TERU
10.07.2021, 09.30
Pitkään aikaan ei ole ollut peiliä missään ajokeissa, autoa lukuunottamatta, pyörällä joskus tulee tilanne, jossa peili olisi hyvä turvallisuuden kannalta, juuri tuo vastaantulevan auton ja mahdollisen takaatulevan kohtaamisen arviointi, toinen tapaus, kun takaa tulee auto ja vielä toinenkin, jostain syystä tuo toinen väistää vähemmän, ja jos siirtyy yhden jälkeen takaisin keskemmälle väylää, riski kasvaa, siksi yritän muistaa yhden auton ohi mentyä vilkaista tuleeko noita lisää. Tuossa olisi peiliin katsomisen paikka.

metusala
10.07.2021, 09.43
Taustapeililasit: https://trieye.com/ .
Norjalainen keksintö.
En ole kokeillut mutta kuulosta järkevältä eikä pitäis hiekkatiella täristää.

tomima
10.07.2021, 09.54
Mulla ollut nyt pari vuotta gravelissa ja maantiellä käytössä tuo:

https://www.cateye.com/intl/products/accessories/BM-45/

Mielestäni riittävän kokoinen, että näkee taakseen sen minkä tarvitsee ja pysyy paikoillaan. Ei tärise.

Sent from my iPad using Tapatalk

maalinni
10.07.2021, 12.38
Taustapeililasit: https://trieye.com/ .
Norjalainen keksintö.
En ole kokeillut mutta kuulosta järkevältä eikä pitäis hiekkatiella täristää.

Saiskohan noita vahvuuksilla jostain. Ois kiva kyllä kokeilla ja vois tietty hommata piilarit.

nure
10.07.2021, 13.25
^Olis kiintoisa ainakin testata. Joskus kymmeniä vuosia sitten oli tuollainen tangonpäähän sijoitettu, ei ollut elinikä kovinkaan pitkä...

Hower
10.07.2021, 13.34
Mä haluaisin mummopyörääni mod-henkisen satsin peilejä!
Tässä skootterissa ehkä pikkasen jo liikaakin, mutta...

https://imagizer.imageshack.com/v2/154x154q90/r/924/VWoUT8.jpg

hämeenhitain
10.07.2021, 17.01
Sprintechin peiliä voi suositella, ei ole millänsäkään tärinästä sorateillä, hyvin erottuu mitä selän takana tapahtuu. https://www.sprintech.eu/products/sprintech-racing/

maalinni
10.07.2021, 17.52
Sprintechin peiliä voi suositella, ei ole millänsäkään tärinästä sorateillä, hyvin erottuu mitä selän takana tapahtuu. https://www.sprintech.eu/products/sprintech-racing/

Mistä hommasit? Tuota voisi kokeillakin.

veke
10.07.2021, 21.10
Peili on tuossa retkipyörässä (zefal spy)ja pikku teillä tulee aina vilkastua, kun edestä tulee auto että tuleeko myös takaa. Muuten kuulo vielä pelaa sen verran, että takaa tulevat kuulee kyllä ajoissa. Sais kyllä ehkä olla isompi ja pitäis saada edemmäs, kun laukut nyt tuppaa estämään näkymää taakse.
Suomessa ihan käytännöllinen, mutta esim. Norskeissa vois jättää pois kun autoilijat siellä huomattavasti fiksumpia.

Samanmoinen spy. Teipattu maantiepyörän tangon päähän, sisäpuolelle. Ei laukutkaan haittaa näkemistä.
Saa olla kunnes löytää paremman ... ...

Farina
10.07.2021, 22.11
Itsellä vasemmassa korvassa kuulon alentuma ja takaa tulevat autot pääsevät välillä yllättämään. Kyllästyin siihen pari vuotta sitten ja ostin Beam Corkyn

https://thebeam-europe.com/products/corky

Tässä on se hyvä puoli että saa piiloon jos ei tarvi eikä hajoa jos naapuri pysäköi pyörän viereen rajummin. Pienihän Corky on, mutta valot päällä ajavat autot kyllä näkyy jo hyvissä ajoin.

hämeenhitain
10.07.2021, 23.29
Mistä hommasit? Tuota voisi kokeillakin.

SJS Cycles, toimittivat nopeasti, tosin tästä on muutama vuosi eli ennen Brexitiä.

maalinni
11.07.2021, 10.01
Pistin Corkyn tilaukseen, kun löytyi Saksan amazonista. Sprintechiä en löytänyt eu:n alueelta.

kojak
11.07.2021, 10.01

Tämä saa 10 pistettä. Loistava peili ja niin pieni tangon jatke, että peilivihamieliset eivät älyä sitä peiliksi, joten heidän verenpaine ei nouse kohdatessa. Paketista riittää kahteen pyörään, koska itse pidän vain tien puolella ja hyvin toimii.

Nelli
13.07.2021, 10.31
Itsellä on sekä cyclossa että maantiekiiturissa Zefalin spy. Pieni, kevyt ja näkee taakse sen verran kun on tarvis.

Puskis
13.07.2021, 15.10
Kun ton Spyn saa sijoittaa vähän vapaammin, niin onko peilin paras paikka tangon päässä vai jossain ihan muualla?

Juhosson
13.07.2021, 15.52
Kun ton Spyn saa sijoittaa vähän vapaammin, niin onko peilin paras paikka tangon päässä vai jossain ihan muualla?
Itselläni on ollut Spy parissa pyörässä ja minun mielestäni paras paikka ainakin tuossa gravelissa on tangon päässä. Siitä näkee ihan riittävästi eikä peili ole tiellä tai häiritsevästi esillä. Minusta tuo Zefal Spy on mainio kapistus ja täyttää hyvin tehtävänsä.

Markku Lehikoinen
14.07.2021, 21.51
Lähes kaikki pk seudun kivijalossa myytävät peilit
on aika kelvottomia. Liian kuperia, aivan tasaisia,
peilipinta himmeää kupruilevaa muovia, lötkö ja
vipattava kiinnike tai ylipäätään rihkamaa.
Cateyen pyöreä (en muista mallikoodia) on toimiva.
Zefalin joku pisaran muotoinen ei-ihan-pieni oli
kehno. Optisesti surkea ja kiinnitys rimpula.
Vaikka kuinka kiristi kääntyi aina alamäessä tai
vastatuulessa vinksalleen.

Maantiepyörässä, retkipyörässä ja Inserassa käytän,
maastopyörissä en. Eivät kestä mukkelismakkeliksia,
eikä metsässä ole audeja.

Aikoinaan edellisessä retkipyörässä, (kitkavivut ja
jarruvaijeri hienossa kaaressa kahvasta ylöspäin)
oli peili kiinni tuossa jarruvaijerin tyvessä. Ergonomia oli
mainio, ei tarvinnut sen kummemmin kurkotella tai
tähystellä. Ei haitannutt otteita ja oli tarvittaessa näppärä
pyöräyttää suojaan sisäänpäin.
Olenkin yrittänyt visioida vastaavan tyyppistä sijoitusta
nykytyylin mukaiseen maantiekahvaan.

Markku Lehikoinen

Jouko
15.07.2021, 20.40
Itselläni on ollut Spy parissa pyörässä ja minun mielestäni paras paikka ainakin tuossa gravelissa on tangon päässä. Siitä näkee ihan riittävästi eikä peili ole tiellä tai häiritsevästi esillä. Minusta tuo Zefal Spy on mainio kapistus ja täyttää hyvin tehtävänsä. itselläni kun on triathlon lisäaerotanko, niin olen laittanut spyn tuohon varsinaisen ohjaustangon mutkaan, sisäpuolelle. Kun röhnötän ”aeroasennossa”, niin ei tarvitse kuin silmiä kääntää, niin taakse näkyy. Ja ihan riittävän hyvin. Mitä tuohon optiseen laatuun tulee, niin en oikein näe tarvetta millekään huippuoptiikalle. Näen, että takana tulee auto(ja) ja se riittää minulle.

Nelli
19.07.2021, 11.44
Itselläni on ollut Spy parissa pyörässä ja minun mielestäni paras paikka ainakin tuossa gravelissa on tangon päässä. Siitä näkee ihan riittävästi eikä peili ole tiellä tai häiritsevästi esillä. Minusta tuo Zefal Spy on mainio kapistus ja täyttää hyvin tehtävänsä.

Sama täällä. Peilit on ihan tangon päässä, siitä kun tuntuu olevan paras näkyvyys. Ja minun mielestä ihan riittävä näkyvyys myös eikä ole tolkuttoman kalliskaan.

maalinni
19.07.2021, 20.56
Corky testattu. Hyvin näkyy autot pienellä pään liikkeellä. Peili on kupera, helppo asemoida ja tuntuu tukevalta. Toimii myös hiton möykkysellä soratiellä.

Toki pitää tuota erikseen katsoa, mutta asfaltillakin auto näkyy ennen kuin kuuluu.

eJOPO
13.01.2023, 22.38
Jopoon pitäis kanssa saada peili/peilejä on vaan niin hankalaa löytää fiksui. En oikeen pidä siinä kokoonpanossa järkevänä tangon päähän asennettavaa. Mopoon suunniteltu voisi varmaan toimia paremmin.

nure
14.01.2023, 00.11
^ On olemassa joitakin toimivia kypärään kiinnitettäviä.

Puskis
14.01.2023, 12.06
Jopoon pitäis kanssa saada peili/peilejä on vaan niin hankalaa löytää fiksui. En oikeen pidä siinä kokoonpanossa järkevänä tangon päähän asennettavaa. Mopoon suunniteltu voisi varmaan toimia paremmin.

Onhan noita ohjaustankoon vapaavalintaiseen paikkaan kiinnitettäviä peilejä esim. Zefalilla tai Busch&Mullerilla useita malleja.

https://www.bikeshop.fi/Zefal-Espion-Z56-taustapeili/ekauppa/p4760L/

Koheltaja
12.03.2023, 12.21
Peili pitäisi löytää sekalaisessa ajossa olevaan maasturiin, tangon pää on muuten hyvä mutta ei toimi kun menee maastoon. Mulla on tangossa käsisuojat ja ajatuksena kävi mielessä että tuleeko mieleen peilejä jotka voi ruuvata käsisuojaan niin että esille käännettynä siitä näkee hyvin taakse, ja suojaan käännettynä voi mennä ryskäämään maastoon? Riittäisi kun löytäisi edes laadukkaat 40-50mm peilit aihioksi mutta markettien peilit on laadultaan ollut laadultaan aika onnettomia.

Zykkel
12.03.2023, 17.36
Tai sitten tällainen kamera systeemi: Amazon.com: FEISIKE Handlebar Bike Mirror, Bicycle Rear View camera with 4.3'' HD Night Vision Function, 145° Wide Angle View, Adjustable Rotatable Bracket, Compatible with Bicycle, Mountain, Road Bike : Sports & Outdoors (https://www.amazon.com/Feisike-Handlebar-Function-Adjustable-Rotatable/dp/B08HMRSG58/ref=sxin_16_pa_sp_search_thematic_sspa?content-id=amzn1.sym.db5bdf6b-c3cb-4492-ada6-1426f4f364d5%3Aamzn1.sym.db5bdf6b-c3cb-4492-ada6-1426f4f364d5&cv_ct_cx=bike+helmet+mirror&keywords=bike+helmet+mirror&pd_rd_i=B08HMRSG58&pd_rd_r=e9b515f0-e51d-4f82-a91c-4f25ce139f3f&pd_rd_w=WndYl&pd_rd_wg=XG6bA&pf_rd_p=db5bdf6b-c3cb-4492-ada6-1426f4f364d5&pf_rd_r=C8PPCF0887YN6JTK1EK2&qid=1678631656&sbo=RZvfv%2F%2FHxDF%2BO5021pAnSA%3D%3D&sr=1-4-a73d1c8c-2fd2-4f19-aa41-2df022bcb241-spons&psc=1&smid=A2GA4HVW3GV1IS&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUE2N0dUOVk0SkNBNlYmZ W5jcnlwdGVkSWQ9QTAwNzQzMjkxVVkyUkVaWlNXVTM5JmVuY3J 5cHRlZEFkSWQ9QTAwNzU3ODIxU1ZXWFoxQlUyTjJMJndpZGdld E5hbWU9c3Bfc2VhcmNoX3RoZW1hdGljJmFjdGlvbj1jbGlja1J lZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==)

J3K
12.03.2023, 18.43
https://m.media-amazon.com/images/W/IMAGERENDERING_521856-T2/images/I/81cwGNdRnwL._AC_SL1500_.jpg

Tällaista suunnittelin itse, saa heitettyä reppuun tai taskuun kun ei tarvitse.

maalinni
12.03.2023, 20.07
Ainakin tuo corky pitää kohdistaa todella tarkkaan ja tärinä vaikeuttaa näkemistä. En oikein usko, että tuollainen käsipeili käytönnössä toimisi. Se osoittaisi joko taivaalle tai maahan.

Nykyään olen korvannut peilin garminin tutkalla ja suosittelen sitä kyllä maantielle.

J3K
12.03.2023, 20.29
Ainakin tuo corky pitää kohdistaa todella tarkkaan ja tärinä vaikeuttaa näkemistä. En oikein usko, että tuollainen käsipeili käytönnössä toimisi. Se osoittaisi joko taivaalle tai maahan.

Nykyään olen korvannut peilin garminin tutkalla ja suosittelen sitä kyllä maantielle.

Syökö tuo tutka paljon akkua puhelimesta jos käyttää sen kanssa? Ei meinaan löydy Garminin ajotietokonetta.

Puskis
12.03.2023, 20.54
Jos tämä Spurcyclen peili tulee joskus tuotantoon ja todetaan testeissä toimivaksi, niin ostoon menee.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb22978777/p4pb22978777.jpg

maalinni
12.03.2023, 21.34
Syökö tuo tutka paljon akkua puhelimesta jos käyttää sen kanssa? Ei meinaan löydy Garminin ajotietokonetta.

Ei kokemusta, varmaan vie jos kännykän näyttö on koko ajan päällä. Tai meneeköhän se pois päältä, jos takaa ei tule ketään(?)

Toimii myös garminin kellojen kanssa, jos sellainen löytyy.

jalkkis
12.03.2023, 22.58
Jos siis Garmin Variasta puhutaan niin muistelisin ja että sen pystyy parittaa muidenkin kuin Garminin laitteiden kanssa ainakin jossain määrin.

Sotanorsu666
13.03.2023, 03.52
^ & ^^ Ei vie paljon. Sovellus voi myös pyöriä "taustalla" ja piippailla vain kun autoja tulee. Itse pidin hetken kännykkäsovellusta käytössä, kun 1030 kaiutin elementti meni rikki otb:n yhteydessä maastossa ja odottelin uutta 830 edgeä postiin saapuvaksi. Itse ajelin niin, että puhelin oli taskussa ja autopiippaukset tuli kuulokkeisiin. Eli toimii siis myös kännykän kanssa hyvin, jos ei halua investoida garminin pyörätietokoneeseen rahoja. Nykyajan kännykät ovat niin isoja ja itse olen sen verran lyhyt, että pienessä rungossa tuollainen +6" näyttöinen mötikkä ohjaustangossa alkaa häiritsemään jo elämää melkoisesti putkelta ajettaessa jne.

maalinni
13.03.2023, 08.04
Jos siis Garmin Variasta puhutaan niin muistelisin ja että sen pystyy parittaa muidenkin kuin Garminin laitteiden kanssa ainakin jossain määrin.

Ok, kiitos tiedosta. Ainakin apple kellolle löytyy äppi. Maasturiin en laittaisi kännykkää ohjaustankoon, ainakaan omien ajotaitojeni perusteella…

F. Kotlerburg
13.03.2023, 08.14
Joo siis eihän se vaadi kuin tuen tutkalle siltä laitteelta. BT mikä BT. Wahoon vehkeiden kanssa toiminut erinomaisesti jo muutaman kesän.

J3K
13.03.2023, 17.22
^ & ^^ Ei vie paljon. Sovellus voi myös pyöriä "taustalla" ja piippailla vain kun autoja tulee. Itse pidin hetken kännykkäsovellusta käytössä, kun 1030 kaiutin elementti meni rikki otb:n yhteydessä maastossa ja odottelin uutta 830 edgeä postiin saapuvaksi. Itse ajelin niin, että puhelin oli taskussa ja autopiippaukset tuli kuulokkeisiin. Eli toimii siis myös kännykän kanssa hyvin, jos ei halua investoida garminin pyörätietokoneeseen rahoja. Nykyajan kännykät ovat niin isoja ja itse olen sen verran lyhyt, että pienessä rungossa tuollainen +6" näyttöinen mötikkä ohjaustangossa alkaa häiritsemään jo elämää melkoisesti putkelta ajettaessa jne.

Kuulokkeita ei tule käytettyä... Huonosti oli yhteensopivuudesta muuten kuin Garminin omien vermeiden kanssa, voihan sitä kokeilla jos suostuu pelaamaan tuon Sigman kanssa yhteen edes jollain tavalla.

Jos ei niin sitten puhelinta käyttöön.

Sotanorsu666
14.03.2023, 07.31
Kuulokkeita ei tule käytettyä... Huonosti oli yhteensopivuudesta muuten kuin Garminin omien vermeiden kanssa, voihan sitä kokeilla jos suostuu pelaamaan tuon Sigman kanssa yhteen edes jollain tavalla.

Jos ei niin sitten puhelinta käyttöön.

Tuli ajettua kerran itsekin ilman kuulokkeita puhelin pyöräilypaidan takataskussa ja äänet täysillä kuului sieltäkin piippaukset, kun auto ilmestyi tutkaan takanani.

jalkkis
14.03.2023, 21.28
Tuli ajettua kerran itsekin ilman kuulokkeita puhelin pyöräilypaidan takataskussa ja äänet täysillä kuului sieltäkin piippaukset, kun auto ilmestyi tutkaan takanani.Jos käyttää top tube bagia (mikäs toi onkaan kotimaisella) niin luuri sinne?

maalinni
14.03.2023, 21.29
Vaakaputkipussukka

Hääppönen
14.03.2023, 22.15
Perinteisesti runkolaukku.

Sotanorsu666
14.03.2023, 23.08
Vaakaputkipussukka

Maantiepyörässä ei ole, mutta gravelissa on käytössä ja puhelin on usein siellä kyllä.

Situm
15.03.2023, 11.09
Jos nyt omaa saa mainostaa, niin Berthoudin peiliä (https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/stongapeili) menee jonkin verran.

maalinni
15.03.2023, 14.19
Jos nyt omaa saa mainostaa, niin Berthoudin peiliä (https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/stongapeili) menee jonkin verran.

Tossa saa vissiin asennon lukittua ruuveilla? Se on plussaa tohon corkyyn verrattuna, mikä piti kohdistaa aina ennen lenkkiä. Kun joku siihen aina onnistui osumaan varastossa.

Pastu
17.03.2023, 12.01
Tossa saa vissiin asennon lukittua ruuveilla? Se on plussaa tohon corkyyn verrattuna, mikä piti kohdistaa aina ennen lenkkiä. Kun joku siihen aina onnistui osumaan varastossa.

Mulla on tuo Berthoudin peili maantiekitkuttimessa. Snadilla kuusiokololla lukittuu paikalle ja ei heilu edes pienestä kontaktista. Peili on pieni, joten joissain ajoasennoissa joutuu hiemaan tihrustamaan. Iso plussa pienuudessa on se, että ei kolise mihinkään ahtaissa paikoissa tai pyörän nojatessa esim. seinään.