PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi pyörä napsahtelee!

pappapyöräilee
20.04.2021, 10.01
Ostin uuden Trek x-caliber 8:n

ja petyin.

Petyin, koska pyörästä kuuluu erikoista napsahtelua.
Sitä kuuluu joka polkaisulla polkiessani satulassa istuen.
Kun poljen seisaaltani, ääntä ei kuulu.

Pyörän myynyt liike suositteli rasvaamaan satulaputken ja runkoputken kosketusalueen.
Tein työtä käskettyä ja napsahtelu pysyi poissa yhden kesän, mutta talven varastokauden jälkeen ylimääräinen ääni palasi.
Tein uusintarasvauksen. Napsahtelu ei poistunut.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Mistä ne johtuvat ja miten ne saa loppumaan?

Aikaisemmat pyöräni, käytetytkään, eivät ole moista napsetta pitäneet.

Laars
20.04.2021, 10.55
Kaiken tyyppinen naksuminen, kliksuminen, rutina yms. on osa pyöräilyä halusi tai ei :)
Välillä äänen syytä voi olla todella vaikea löytää, mutta tässä sanoisin, että kyseessä on suurella todennäköisyydellä satulan kiskojen ja tolpan liitos. Satula irti, kiskojen ja putken clampin putsaus, takaisin kiinni. Rasvaa ei passaa väliin laittaa, mutta jos löytyy esim. anti-seize tahnaa, niin sitä voi käyttää.

pker
20.04.2021, 11.00
Sama homma oli sähkö fätissä, olin jo lähettää moottorin shimanolle :)
Satula putki ja penkki oli äänen lähde.

Mohkku
20.04.2021, 12.55
Eilen kävi sellainenkin ihme, että kesken ajon satulan kallistus muuttui. Oli kai jäänyt kiinnike satulan kiskoissa huonoon asentoon ja koko paketti pääsi löystymään. Aloittajan napsahteluun siis satulan löysäys ja uudelleen kiristys voisi auttaa, jos sinne on jäänyt jotain hiukan huonoon asentoon.

Tuntuuko napsahtelu jaloissa eli voiko se kuitenkin olla peräisin keskiöstä?

Moska
20.04.2021, 13.04
Kaiken tyyppinen naksuminen, kliksuminen, rutina yms. on osa pyöräilyä halusi tai ei :)

Ei ole! Monenlaista voi esiintyä, mutta yleensä niistä pääsee eroon.

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Laars
20.04.2021, 13.21
Ei ole! Monenlaista voi esiintyä, mutta yleensä niistä pääsee eroon.

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Tämä nyt oli lähinnä sarkastinen heitto aloittajan näkemykseen siitä, että uusi pyörä on surkea, koska se napsahtelee. Ei ole väliä ostaako tonnin vai kymppitonnin fillarin, niin suurella todennäköisyydellä se kliksuu ja naksuu jostain kohtaa. Mutta kyllä, eroon niistä pääsee kunhan viitsii selvittää mistä ääni kuuluu.

Antza44
20.04.2021, 13.23
Ostin uuden Trek x-caliber 8:n

ja petyin.

Petyin, koska pyörästä kuuluu erikoista napsahtelua.
Sitä kuuluu joka polkaisulla polkiessani satulassa istuen.
Kun poljen seisaaltani, ääntä ei kuulu.

Pyörän myynyt liike suositteli rasvaamaan satulaputken ja runkoputken kosketusalueen.
Tein työtä käskettyä ja napsahtelu pysyi poissa yhden kesän, mutta talven varastokauden jälkeen ylimääräinen ääni palasi.
Tein uusintarasvauksen. Napsahtelu ei poistunut.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Mistä ne johtuvat ja miten ne saa loppumaan?

Aikaisemmat pyöräni, käytetytkään, eivät ole moista napsetta pitäneet.Eihän tuo mikään uusi pyörä ole! Mulla kuukauden vanha 400km ajettu on kerennyt naksua jo monestakin eripaikkaa. Trekkiin parempi satulatolpan klamppi esim Salsan tai Hopen, ni auttaa ongelmaasi tai sitten se kuuluu muualta. https://salsacycles.com/components/category/collars/lip_lock
Trekeihin on sattunut huonohkoja sovituksia satulaputkien osalta ja huono klamppi siihen yhtälöön antaa ikuisen riesan. Hetken saattaa pelata putsailun ja uudelleen kiristelyn jälkeen, mutta oireet palaa. Itse en rasvaa tuohon huonoon sovitukseen enään lisäisi tolppa elää vaan helpommin. Kitkatahna on parempi, mutta minulla sekään ei auttanut pitkään. Salsan klamppi tehosi heti ja pysyvästi. Huonolla klampilla edes ylikiristys ei auta, kun taas tukevalla ja leveällä klampilla ei tarvitse edes ylikiristää. Sitten jos tuokaan ei auta. Trekki kyllä vaihtaa rungon takuuna, jos vika todetaan johtuvan epäkurantista satulaputkesta.

pappapyöräilee
18.06.2021, 11.11
Kiitos vastauksista.

Pitää siis vain sopeutua tähän "kehitykseen", irrotella satulaa ja satulaputkea, putsailla ja kiristellä.

Onko tämä edes kehitystä vai onko sittenkin taantumaa?

Taimo M.
19.06.2021, 00.14
Mulla oli gravelissa ja maantiepyörässä sama ongelma ja se tosiaan korjautui tuolla satulatolpan rasvauksella(kitkatahna) molemmat pyörät hiilikuitua.
Satulan liukupinnat puhtaaksi ja vähän sinnekin tahnaa.

Joni Kani
19.06.2021, 09.49
Kiitos vastauksista.

Pitää siis vain sopeutua tähän "kehitykseen", irrotella satulaa ja satulaputkea, putsailla ja kiristellä.

Onko tämä edes kehitystä vai onko sittenkin taantumaa?Koko pyöräholma on taantunut jo vuosikymmeniä koska pitää tehdä osakkeenomistajille voittoa enemmän ja enemmän. Osta 50 tai 60 luvuilla tehtyjä [emoji106]

hcf
19.06.2021, 17.13
Mahtaisko olla vaan alumiinin ominaisuus.
Ne vanhat pyörät taitaa olla terästä.

Mullaki se tahtoo ohjainlaakeri naksua hieman läskipyörässä. Ja maantiepyörässä pinnat