Näytä tavallinen näkymä : Kompressori?
Shoeiman
22.03.2021, 14.31
Onko suosituksia hyväksi kohtuuhintaiseksi kompuraksi? Pääaiallinen käyttö olisi fillarin ja auton renkaiden täyttö, sekä mahdollisesti auton renkaiden vaihdossa ilmanpainetoiminen pulttiavain. Onko säiliöllä mitään virkaa tällaisessa käytössä? Tubeless-hommiin tietty pitäisi olla riittävä ilmantuotto lyhyessä ajassa.
Mulla on joku motonetin el-cheapo -kompura. 5L säiliö@10 bar. Melutaso luokkaa omakotitalo preerialla, tai vaihtoehtoisesti minun käyttämäni 30m graniittia. Eli yöllä yksiössä ei lapsiperheellisen kannata tuollaista käyttää.
Jos ilman säiliötä pitäisi olla riittävä ilmantuotto, niin lienee syytä katsella noita ammattipuolen kompuroita.
Mulla tällanen varastossa:
https://www.k-rauta.fi/tuote/kompressori-fxa-fc24-18kw-oljyvoideltu/6438313279945
Tuotto ja säiliö riittää hyvin kaikenlaiseen käyttöön, naulaimeen jne fillarihommien lisäksi ilman jatkuvaa huudattamista. On kuitenkin kohtuullisen äänekäs.
Joku tuossakin ahdistaa ulostuloa säiliöstä huolimatta, liekö se paineensäädin. Välillä ilmamäärä ei tunnu kivuttomasti riittävän tubeless hommiin, yleensä kuitenkin on ok.
Jos on joku säilytystila, niin tuo kokoluokka on ihan toimiva ja siirreltävä, rahalla saa varmaan hiljaisemman ja kyvykkäämmän laitteen. Pienempää en ottais ellei ole tilasta kiinni.
Toi K-raudan kompura näyttää aika hyvältä. Mun kompurassa on paljon vähemmän tehoa ja ainakin runkonaulain toimii eikä tubeless touhuissa ole mitään ongelmia. Rakensin kompuralle eristetyn laatikon pitämään äänety kurissa koska sitä ääntä lähtee yli 80 db.
Minulla itselläni on sellainen biltsin edullisin säiliöllinen kompura. On toiminut kauan. Kyllä sen koon pitää ainakin itselleni sellainen olla, että nousee kivuttomasti varastosta yhdellä kädellä sisälle. Kukaanhan ei nyt kylmässä ja ulkona renkaiden kanssa sählää. Olohuoneen karvamaton päällä on kiva rakennella :)
Kaverilla on tälläinen
https://www.ikh.fi/fi/kompressori-180l-1kw-24l-pystymalli-oljyton-xt20200
Näppärä, sopii tallin nurkkaan, vie vähän tilaa.
Ääntä lähtee, ehkä vähän vähemmän kuin tuollaisesta k-raudan mallista jollainen on mulla. Ei just tuo, mutta samanlainen, sitä on myyty monella eri värillä ja merkillä. Oma on hankittu noin 15v sitten. Suurinosa äänestä on imuääntä ja tuossa k-raudan kuvassa näyttäis olevan huomattavasti suurempi vaimennin, joten voi olla hiljaisempi.
https://www.k-rauta.fi/tuote/kompressori-senco-pc1010-230v-037kw-38l-sailio/741474402586
Tuollainen pikkunen senco on hiljainen ja voi käyttää jopa sisällä. Pulttipyssyyn tuossa ei ilma riitä, mutta niissä toimii muutenkin akkuvehkeet paremmin nykypäivänä. Noi muut satasen säiliölliset vehkeet pitää aivan järkyttävää metakkaa.
Anaxagore
23.03.2021, 08.28
Onko suosituksia hyväksi kohtuuhintaiseksi kompuraksi? Pääaiallinen käyttö olisi fillarin ja auton renkaiden täyttö, sekä mahdollisesti auton renkaiden vaihdossa ilmanpainetoiminen pulttiavain. Onko säiliöllä mitään virkaa tällaisessa käytössä? Tubeless-hommiin tietty pitäisi olla riittävä ilmantuotto lyhyessä ajassa.
Jos vaatimuksena on että pitää toimia myös pulttipyssy niin niitä on kyllä monen tasoisia: halvimmat vaatii tolkuttoman paljon ilmaa toimiakseen ja toisaalta taas hyvälaatuinen vähällä ilmamäärällä toimeentuleva pulttipyssy maksaa helposti sen lähemmäs 200€. Lisäksi pulttipyssyn toimivuuteen vaikuttaa letku. Paksu ja jäykkä letku on epäkäytännöllinen. Mulla on itselläni lidlin takaisinkelautuva letkukela joka on erittäin kätevä mutta itse letku on miltei mehupilliä. Renkaantäyttöön se on mainio. Pulttipyssyn ostaisin käytettävyyden nimissä sähköisenä ja pyhittäisin kompressorin ilman puhalteluun renkaisiin.
Mulla on itsellä Bauhausin tämmöinen halpiskompressori 50L säiliöllä (https://www.bauhaus.fi/kompressorisetti-herkules-fifty.html). Vaatimuksena oli että mahtuu pieneen tilaan ja tuollainen pystykompressori sopi siihen vaatimukseen hyvin. Mutta pitää julmetusti meteliä. Ja mukana tulevalla pulttipyssyllä ei jaksa avata mitään pultteja jotka on edes vähänkään momentissa.
Ostin sitten Lidilistä pulttipyssyn (joka on muuten sama kuin tämä Black&Decker https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002273/BLACKDECKER-mutterinvaanninsarja-12). Paksulla letkulla onnistuu avata hädin tuskin 105Nm momentissa oleva pultti, ohuella letkulla jää haaveeksi. Halvat työkalut tarvitsevat paljon ilmaa toimiakseen, mitä halvat kompressorit eivät kykene tuottamaan...
Nyt jos olisin kaupoilla niin ostaisin edellä esitetyn Sencon. Ja täyttäisin sillä renkaita ja puhaltelisin pölyjä pois. Kaikki muut työkalut sitten sähköisinä (naulaimet, pulttipyssyt jne.).
lapanen007
23.03.2021, 17.22
Laitetaan tähän kysyjälle vielä ehdolle tämän päivän lehdessä Oulun IKH:n mainostama Ferrua kompura 50l säiliöllä 109e. Tuskin on hiljainen, mutta soveltuu varmasti noihin kuvattuihin hommiin.
Toki hiljainen on varmaan kivempi kuin äänekkäämpi mutta kertokaa nyt enkö vain ymmärrä vai mitä se haittaa, jos renkaantäytönajan (tyyliin parikymentä sekuntia tai minuutin pari) joku kone pitää hieman enemmän ääntä? Eikai sentään mitään kuulosuojaimia vaativaa?
Mulla ei siis ole kompuraa eikä kokemusta niistä. Joskus miettinyt että olis sellainen toki kätevä niin itse kun autonrenkaatkin vaihdan niin ei tarttis lähtee huolts7kalle niitä tarkistamaan. Tai kun renkaita pyörän vanteelle vaihtaessa ei aina rengas nouse vanteelle. Jälkimmäiseen käyttöön tosin miettinyt napsauttimen ostoa.
Mulla oli tuo pieni Senco ja se on ihan onneton. Myin pois ja ostin Makitan 18v-kompressorin renkaiden täyttöön. Jos akkuja on jo muuten niin tuo ei paljoa maksa kotimaassakaan ja Sakulandiassa vielä vähemmän. Makitalla täytän autonrenkaat ja Napsauttimen, yllättävän monesti tulee tartuttua ihan tavalliseen jalkapumppuun..
lapanen007
23.03.2021, 20.13
Toki hiljainen on varmaan kivempi kuin äänekkäämpi mutta kertokaa nyt enkö vain ymmärrä vai mitä se haittaa, jos renkaantäytönajan (tyyliin parikymentä sekuntia tai minuutin pari) joku kone pitää hieman enemmän ääntä? Eikai sentään mitään kuulosuojaimia vaativaa?
Kyllä noissa yleisimmissä ja edullisimmissa (2hp / 24l) taitaa ääni hyvin yleisesti nousta 85-95db tietämille eli kuulosuojaimet ovat hyvinkin suositeltavat. Pieni säiliö ja huono ilmantuotto aiheuttaa vielä sen, että kompura käy lähes tauotta sen ajan kun sitä käyttää.
Mulla oli tuo pieni Senco ja se on ihan onneton. Myin pois ja ostin Makitan 18v-kompressorin renkaiden täyttöön. Jos akkuja on jo muuten niin tuo ei paljoa maksa kotimaassakaan ja Sakulandiassa vielä vähemmän. Makitalla täytän autonrenkaat ja Napsauttimen, yllättävän monesti tulee tartuttua ihan tavalliseen jalkapumppuun..
Jaa, mullakin oli tollainen ja hyvin riitti semiammattilaisen harrasteisiin. Meni kaverille joka käyttää sitä kerrostalossa. Itsellä nykyään tuon isoveli, tuplasäiliöllä. Hyvin tää isompi on riittänyt myös läskipyöriin nykyvanteilla.
Tosin ulkovarastossa 80l parikilovattinen hihnavetoinen, jos oikeen ilmaa tarvitaan
Raja-arvot melualtistuksen kanssa (https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/fysikaaliset-tekijat/melu/raja-arvot)
80dB 8h siitä +3dB portaittain, aika puolittuu eli...
83dB 4h
86dB 2h
89dB 1h
91dB 30min
94dB 15 min
97dB 7.5min jne...
Toisaalta etäisyyden melulähteeseen kasvaessa pienenee myös melualtistus, tärkeintä on melumäärä korvalla...
Kuuloa kannattaa suojella, sen kun kerran rikkoo niin sen kanssa pitää elää jäljellä oleva elämä.
Mulla on tollanen (https://www.puuilo.fi/stanley-kompressori-1-1kw-6l-keikkamalli). Äänekäs on, täyttää säiliön kohtuullisessa ajassa. Pulttipyssyn (halvan kuten minulla) kanssa saattaa joutua hetken odottamaan paineen nousua.
Mulla ei siis ole kompuraa eikä kokemusta niistä. Joskus miettinyt että olis sellainen toki kätevä niin itse kun autonrenkaatkin vaihdan niin ei tarttis lähtee huolts7kalle niitä tarkistamaan. Tai kun renkaita pyörän vanteelle vaihtaessa ei aina rengas nouse vanteelle. Jälkimmäiseen käyttöön tosin miettinyt napsauttimen ostoa.
Kyllä tuo biltsin kompura vaatii sisällä kuulosuojaimet. Ääni on oikeasti kova. Mutta ei se minua siltikään häiritse. Antaa huutaa vaan.
Renkaantäytön kannalta ei sillä olekaan suurta väliä, mutta jos sitä aikoo käyttää muuhunkin. Oma kompura on vain ja ainoastaan renkaantäyttöön, joten ihan sama paljonko se huutaa, käyttö on niin vähäistä.
Ehkä itse hommaan vain joku päivä sen napsauttimen ja täytän sinne paineet tornipumpulla. (edit. ja se joku päivä koitti nyt!. Medium napsautin tilattu).
Tornipumpulla on tullut joskus autonrenkaisiinkin ilmaa lisättyä. Toki 0,1 barin lisäyskin vaatii muutaman kymmenen pumppausliikettä.
Jaa, mullakin oli tollainen ja hyvin riitti semiammattilaisen harrasteisiin. Meni kaverille joka käyttää sitä kerrostalossa. Itsellä nykyään tuon isoveli, tuplasäiliöllä. Hyvin tää isompi on riittänyt myös läskipyöriin nykyvanteilla.
Tosin ulkovarastossa 80l parikilovattinen hihnavetoinen, jos oikeen ilmaa tarvitaan
Ok, voi olla tuomitsin sen turhan jyrkästi. Kätevä kuljettaa mutta kun sillä ei itselle ollut käyttöä eikä se ollut mulla riittävä tubeless-asennuksiin oli sama myydä pois.
Shoeiman
26.03.2021, 21.02
Kiitoksia kaikille arvokkaista kommenteista. Erityisesti äänen suhteen. Oma autotalli on kerrostalon alakerrassa, eikä siellä oikein kehtaisi huudatella. Kävin loppujen lopuksi hakemassa K-Raudan pikkutarjouksesta tämän Nuairin: https://www.k-rauta.fi/tuote/kompressori-nuair-siltek-plus-6l-750w/8016738768794. Oli pikkuisen halvempi ja vähän paremmilla spekseillä kuin pikku-Senco. En ole tuota ehtinyt sen enempää käyttää, kuin mitä nyt täytin talven seisoneen maastopyörän vanhoilla litkuilla olevat renkaat. Eli tubeless-paukuttelut on vielä kokeilematta. Sen verran pitää kuitenkin laitetta kehua, että olin todella hämmästynyt kuinka hiljainen tuon on! Hyvin voisi käyttää vaikka olohuoneessa.
Pulttipyssystä vielä sen verran et pienempikin kompura riittää renkaan vaihtoon jos pyssyn on ns kaksoisvasara tekniikalla. Ei tarvi niin paljoa ilmaa, hinnat esim motonet 69e alkaen
JarskiAi
28.03.2021, 17.13
Itsellä on pieni kompura. Ostin pulttipyssynkin mutta ei riittänyt kompurassa ilmamäärät alkuunkaan renkaanvaihtohommiin. Ostin ryobin iskevän mutterivääntimen ja renkaanvaihto onnistuu. Ryobilla löytyy myös akkukompressori ilmanpaineiden säätämiseen. Huomattavasti helpompaa kun ei tarvitse letkua vetää aina perässä. Kompuran käyttö jäänyt vähäiselle.
PekkaLyyti
29.03.2021, 11.18
Sen verran pitää kuitenkin laitetta kehua, että olin todella hämmästynyt kuinka hiljainen tuon on! Hyvin voisi käyttää vaikka olohuoneessa.
Komppaan, todella hiljainen verme.
Se noissa pikkukompuroissa on muistettava vertailtaessa, että joissain on max. paine vain 6bar.
Siinä on iso ero onko se 6 litran säiliö 6 vai 8 bar paineessa, kuten tuossa Nuairissa on.
Komppaan, todella hiljainen verme.
Se noissa pikkukompuroissa on muistettava vertailtaessa, että joissain on max. paine vain 6bar.
Siinä on iso ero onko se 6 litran säiliö 6 vai 8 bar paineessa, kuten tuossa Nuairissa on.
Aina parempi, jos on 10 bar maksimipaine.
Mulla on hankittu joskus 10 vuotta sitten honkkarista pieneksi keikkakompressoriksi tällainen:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/stanley-prof-10l-pystymalli-kompressori
Tuossa on 10l@10 barin säiliö, jolla nousee jo tubelssitkin vanteelle kohtuudella. Samoin vanhaankin yksivaiheiseen pulttipyssyyn riittää.
Tosin Ryobin akkuväännin on niin kätevä, että paineilmapyssy on jäänyt sen hankinnan jälkeen telakalle.
Jos haluaa langattoman renkaantäyttölaitteen, niin tämä on kätevä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002581/Ryobi-R18PI-0-ONE-akkukayttoinen-renkaantayttolaite-18-V. Pikkuakullakin surraa aika pitkään ja on mulla ollut joskus reissussa mukana läskipyörän kanssa, niin on helppo testailla eri paineita. Napsauttimen kaveriksi tuo, niin on jo tornipumppua pidemmällä.
Tällainenkinlöytyy:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7009403/Ryobi-R18AC-0-ONE-paineilmakompressori-18-V
On tuotoltaan todella vaatimaton ja syö akkua kovasti, pikkuakuilla (< ¤ Ah) ei kannata yrittääkkään käyttää. Helpot tubelessit nousee varmaankin, mutta vaikemmissa tekee todenäköisesti tiukkaa.
Pienen niitti/naulapyssyn kaveriksi kätevä, Samoin pieniin puhallushommiin. Voishan tuota koittaa miten tubelessit nousee tuolla nyt kun on aika vaihtaa kesäkumit.
Autotallissa on iso 10 barin säiliöllä oleva kompura, jonka perässä on 30m automaattisesti kelautuva letkukela. Sillä on pärjännyt pitkälle, mutta hankalammissa tubeless hommissa olen vaihtanyt letkukelan lyheen ja paksuun letkuun, niin saa riittävän nopeasti paljon ilmaa.
Lauantaina tunasin 4.4" JJ:tä Mcarbonin vanteille. Ensimmäinen meni lähes heittämällä, vaikka sekin yritti mennä keskeltä kasaan ennen kuin sai ilmaa sisään. Toinen ei sitten tahtonut mennä millään, vaikka lelukompuralla tungin ilmaa sen mitä saattoi. Sittan annoin periksi ja otin avuksi naapurimiehen "oikean" kompuran jollain 20 litran säiliöllä ja 10 barin paineilla. Heti tokeni rengas. Eli onhan noissa "oikeissa" vehkeissä ihan erilainen tuo ilman virtaus ja kapasiteetti. Sama letku ja pistooli oli käytössä.
Mä pumpsautin eilen kumin vanteelle leijapumpulla. Siitä tulee yhdellä painalluksella 2.5litraa 19mm letkusta.
En viitsinyt kuunnella kompura ääntä ja testimielessä kokeilin. Otin sielun pois ja tyrkkösin letkun kärjen venttiili päälle joka ei ollut edes tiivis. Yksi painallus ja rengas pomppasi vanteelle...sormi tilalle, sielu paikalleen ja normipumpulla loppuun.
Tosin renkaana oli helppo racing ray, mutta ei normaalilla käsipumpulla lähtenyt nousemaan.
Pitää joskus kokeilla johonkin vaikeampaan vastustajaan.
Mutta joo, oikeaksi kompuraksi hommaisin 20l säiliöllä olevan 10 bar version 2-2.5hp koneella.
jamming82
20.10.2023, 11.35
Oletteko Bilteman kompressoria käyttäneet, siis käyttäneet tätä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/rengastarvikkeet/kompressorit/pienoiskompressori-240-w-2000022233?gclid=CjwKCAjwysipBhBXEiwApJOcu2pSioBfR DDNKqi2ldgfAITzKT_xry7HrkSpWsls9cIhXuMXRD5qMRoCaBI QAvD_BwE
Toimisikohan fillarin renkaisiin? Muuta tarvetta ei ole
Oletteko Bilteman kompressoria käyttäneet, siis käyttäneet tätä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/rengastarvikkeet/kompressorit/pienoiskompressori-240-w-2000022233?gclid=CjwKCAjwysipBhBXEiwApJOcu2pSioBfR DDNKqi2ldgfAITzKT_xry7HrkSpWsls9cIhXuMXRD5qMRoCaBI QAvD_BwE
Toimisikohan fillarin renkaisiin? Muuta tarvetta ei ole
Täyttöön joo, mutta tubelesshommissa vähän niin ja näin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.