Näytä tavallinen näkymä : Peter Saganin tulevaisuus?
Sallittakoon Peteristä oma ketju, vaikka hän onkin käsittääkseni viimeisellä sopimuksella, ennen lopettamista. Sagan on monipuolinen ja vauhtia kestävä kuski, "pienet" mäetkin häneltä menee kunnialla.
Nyt tuleekin se arvuuteluni hänen tulevaisuudestaan. Peter on kunnianhimoinen kuski ja aina ollut ehdotoman kirivoittajan roolissa. Nyt hänen kirinsä on alkanut hieman hiipumaan, mutta tuskinpa hänen kunnianhimonsa.
Voisiko olla, että Peter pyrkii lopettamaan uransa Tour-menestykseen, joka ei olekaan kiripaidan voitto? Hänen painonsa oli vuonna 2016 78 kg ja nyt 73 kiloa. Mielestäni Sagan on noussut vuosi vuodelta paremmin mäkiä. Onko se ainoastaan hänen painonsa laskusta johtuvaa parannusta, vai onko hän määrätietoisesti lähtenyt laskemaan painoaan, tulevaisuuden tour menestystä ajatellen.
184 senttiä? Hän näyttää nyt (73kg) yleislihaksikkaalta urheilijalta. Jospa hän pudottaisikin painoaan esim. 69 kiloon, ja suuntaisi tavoitettaan muualle, kuin kiripaitojen hallintaan, niin saisimmeko uuden Peter Saganin, kilpailemaan tourien voitosta, ennen hänen lopettamistaan.
Uskon, että Peter ei halua jättää areenaa hiipuvana tähtenä, vaan vielä kerran yrittää jotain uutta.
Älä mieti liikaa. Klassikojen voitot eivät ole hiipuvaa tulevaisuutta. Noista sagan taistelee vielä pitkään, vaikka viimeinen terä kiristä katoaisikin. Ja hyvinhän tuo vielä kulkee.
Pedalatleten
10.10.2020, 11.33
En usko että grand touria tulee koskaan voittamaan mutta voisi olla Jalabertin tiellä mäkisten (ei kuitenkaan vuoristo) etappien voittajaksi irtiottoryhmien kautta? Taktista silmää ja kokemusta voittamisesta on vaikka muille jakaa, ja jos teho/painosuhde olisi parantunut niin kestää mäkiset etapit paremmin maaliin saakka?
minä uskon larouten pointtiin. meistä kaikista tulee tempo/brevetti-kuskeja ajan kanssa ja sellainen, jolla muutama nopea solu säilyy, voipi olla kova. mielestäni mies on kanssa hoikistunut ja ilmeisesti happi riittää, kunhan paino otetaan alas ja lihassolut hinkataan hitaiksi. 2xGT on hyvää treeniä, saas nähä
Mielenkiintoinen näkemys. Toisaalta tämän kauden pohjalta en sanoisi mitään (https://www.cyclingnews.com/news/peter-sagan-im-a-real-cyclist-not-a-virtual-one/). Voi olla, että Sagan ei linkin perusteella ole ollut parhaassa kunnossa tänä vuonna.
Kun Peter Sagan nuoruudessaan ajoi vielä yleisluonteisemmin etappiajoja, niin hänellähän on parista etappiajosta mäkipaita seinällään. Eli, hänellä on kyllä tuota mäennousu kykyä piilossa. Kun hänen huikea kirikykynsä ja taktinen silmänsä viimeisellä kympillä alkoi viemään häntä yhä enemmän kirien voittamisen suuntaan, niin mäet jäivät taka-alalle ja hän suuntautui monumenttien voittoihin ja etappiajojen kiripaitojen metsästykseen.
Nythän Peter uhraa kovin omia ja tallinsa voimia välikireihin ja tasaisempien etappien loppukireihin. Mäet ajetaan vuorietapeilla säästellen Peterin osalta. Veikkaanpa, että jo nyt Peter ajaisi kärjen mukana vuorietapeilla mäkiä paljon pidemmälle kärjen mukana, jos haluaisi, mutta kun pitää säästä ne voimat seuraavien etappien välikireihin ja tasamaiden loppukireihin. Mitäpä jos Peter vaihtaisikin säästötoimenpiteet toisinpäin ja suuntautuisi mäkiin? Sagan jos kuka, voisi saavuttaa jonkinlaista menestystä myös näin. Hän on mielenkiintoinen persoona ja häneltä voisi odottaa jotain näin radikaalia muutosta.
Muutama kilo pois ja mäennousuun suuntautuvaa harjoittelua. Alamäkiajohan hänellä jo on huipussaan, joka vuorietappien hatkoissa on hyvä ominaisuus, eritoten mäkietapeilla, missä viimeisen vuoren jälkeen ajetaan mäkeä alas maaleihin. Eli, kaikki naksut pois kiripaidan tavoittelusta ja ne kokonaiskilpailun tavoitteluun. Mielestäni mielenkiintoinen pohdinta. Peter haluaa paistatella menestyksen loisteessa, mutta riittäisikö hänen mielenkiintonsa olla hieman taka-alalla rakettimaisesta sähinästä kireissä. Painohan häneltä on pudonnut kohtuu paljon, vielä olisi varaa keventyä. Onko tämä painon pudotus valmistautumista uuteen rooliin toureissa? Tiedä häntä, mutta ajatusleikkinä mielenkiintoinen. Voisiko ura loppua tour menestykseen muutenkin kuin kirihommissa? Jää nähtäväksi.
Eikös sagan yrittänyt tuota jo joskus aiemmin? Ei kulkenut, kun paino laski.
^Voipi hyvinkin olla. Nyt on kuitenkin varmaa, että Sagan ja talli uhraa voimiaan suurin piirtein 10 km per välikiri ja loppukiri. Eli, etapista voi mennä esim. 30-40 kilometriä pelkästään kovavauhtiseen kirivalmisteluun ja sitten vielä maksimaalinen rykäisy jokaisessa kirissä. Tiukassa kiripaita tilanteessa talli voi ajaa kymmeniä kilometrejä lisäksi puhdasta takaa-ajoa kun hatkassa on "vähäpätöinen" ryhmä, joka uhkaa viedä puuttuvat pisteet voittoa ajatellen. Eli, äärimmäisen raakaa peliä tuo kiripaidan voitosta kamppailu ja kovilla on koko tiimi. Syö hurjasti voimia ja pakko säästellä mäissä, jos uhkaaja on samoin miettein liikkeellä.
Saganhan on tunnettu siitä, ettei kaipaa kirijunaa. Tuon vuoksi apukuskit voivat tehdä näitä mahtavia peliliikkeitä, kuten tourin sivaripätkillä nähtiin.
^Toki, toki! Vaikka Sagan ei kirijunaa tarvitsisikaan, niin ei hän helpolla pääse jokaisen kirin valmistelussa, vaan aika haipakkaa, joutuu hänkin sitten tuuppaamaan. Taka-ajoissa tarvitsee tiimiänsä, kun ne kärkisijan kannalta tärkeät pisteet menee esim. neljän minuutin päässä edellä. Silloin tiimi vetää peräsuoli pitkällä vain yksi tavoite mielessään, saada Peter pisteille.
Tietty. Tuohan on koko pistekisan idea. Ilman sagania ja boraa, touri olisi ollut paljon tylsempi.
Tänään nähtiin Giron kymmenenellä etapilla Saganin mäennousukykyä kun välitön palkinto on käden ulottuvilla, eikä mäissä voi yhtään säästellä. Lähtipä vielä mäessä voittoon vieneeseen irtiottoonkin hatkaporukasta. Mäet olivat lyhyitä, mutta jyrkkiä ja niitä oli useita. Väkivahvaa vetoa viimeisissä mäissä ja aika usein pääjoukko tulee kuin juna nämä lyhyet mäet, pirstoen porukan pieniksi palasiksi, kun pusketaan ihan limiiteillä. Ja, niin kävi nytkin. Sagan veti mäkiä pirun kovaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että piilevää mäennousukykyä riittäisi toisenlaisella ajoprofiililla ajettaessa vuorillakin.
Ja, aiemmin taisinkin mainita mäeltä maaliin laskevalla etapilla, että Sagan on laskutaitonsa johdosta aika pitelemätön heppu. Niin tänäänkin hänen toimestaan osoitettiin. Olipas Giroa virkistävä sankariajo!
Sallikaa minun ajatusleikissäni kurkistaa vielä Saganin lähitulevaisuuteen. Nyt Sagan on enää 20 pistettä jäljessä kiripaidasta. Demare vahtaa nyt jokaista tasamaan kiriä aurinkoakin tarkemmin ja voi olla tasaisella vaikea kuroa eroa kiinni. Tulemmeko näkemään joillain vuorietapeilla, jossa välikirejä on ison vuoren jälkeen, Saganilta ennen näkemättömän mäkinousun, jossa on tarkoitus jättää Demare lehdelle soittelemaan. Toivoisin näkeväni Saganin vuorihatkassa, panostaen täysillä mäkeen, jotta pääsee laskemaan välikirivoittoon täysin pistein. Se toisi vuori aspektin kiripaidan kilvoitteluun ja niin paljon uutta jännitettävää ja väriä Giroon.
Jykevää settiä. Neljän tunnin (177km) ap. 330W ja np. 395W.
https://www.instagram.com/p/CGSf_DwjWEp/?igshid=1mxkyknvuzwfu
Tänään nähtiin Giron kymmenenellä etapilla Saganin mäennousukykyä kun välitön palkinto on käden ulottuvilla, eikä mäissä voi yhtään säästellä. Lähtipä vielä mäessä voittoon vieneeseen irtiottoonkin hatkaporukasta. Mäet olivat lyhyitä, mutta jyrkkiä ja niitä oli useita. Väkivahvaa vetoa viimeisissä mäissä ja aika usein pääjoukko tulee kuin juna nämä lyhyet mäet, pirstoen porukan pieniksi palasiksi, kun pusketaan ihan limiiteillä. Ja, niin kävi nytkin. Sagan veti mäkiä pirun kovaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että piilevää mäennousukykyä riittäisi toisenlaisella ajoprofiililla ajettaessa vuorillakin.
Ja, aiemmin taisinkin mainita mäeltä maaliin laskevalla etapilla, että Sagan on laskutaitonsa johdosta aika pitelemätön heppu. Niin tänäänkin hänen toimestaan osoitettiin. Olipas Giroa virkistävä sankariajo!
Sallikaa minun ajatusleikissäni kurkistaa vielä Saganin lähitulevaisuuteen. Nyt Sagan on enää 20 pistettä jäljessä kiripaidasta. Demare vahtaa nyt jokaista tasamaan kiriä aurinkoakin tarkemmin ja voi olla tasaisella vaikea kuroa eroa kiinni. Tulemmeko näkemään joillain vuorietapeilla, jossa välikirejä on ison vuoren jälkeen, Saganilta ennen näkemättömän mäkinousun, jossa on tarkoitus jättää Demare lehdelle soittelemaan. Toivoisin näkeväni Saganin vuorihatkassa, panostaen täysillä mäkeen, jotta pääsee laskemaan välikirivoittoon täysin pistein. Se toisi vuori aspektin kiripaidan kilvoitteluun ja niin paljon uutta jännitettävää ja väriä Giroon.
HöpöHöpö :)
Etkö yhtään katsonut tuota reittiä. Loppu oli täysin klassikko, tai MM-kisareitti. Sagan on taas kisojen kautta kunnossa.
Huikea äijä ja ihan mahtava kisa.
Sagani on klassikkokuski ja pysyy sellaisena. Klassikot, kuten tämän päiväinen etappi ovat pyöräilyn parhautta.
Wout, poel, sagan, pedersen, trentin... Nää on äijiä. Ihan huuhaata havitella mistään mäkioravista. Sagan ajaa toureja, koska saa niistä paaaljon rahaa.
Salaliittoteoria
13.10.2020, 23.47
Onhan tuo voittanut Kalifornian ympäriajonkin ja Mont Baldy nousi silloin vakuuttavsti, mutta ei Sagan jaksa motivoitua siitä että keskittyy koko kauden yhteen tavoitteeseen ja ajaa kolme viikkoa vain kokonaiskisan voittoa pedaten. Luonne taitaa olla sellainen että aina taistellaan voitosta kun ajetaan.
Onhan tuo voittanut Kalifornian ympäriajonkin ja Mont Baldy nousi silloin vakuuttavsti, mutta ei Sagan jaksa motivoitua siitä että keskittyy koko kauden yhteen tavoitteeseen ja ajaa kolme viikkoa vain kokonaiskisan voittoa pedaten. Luonne taitaa olla sellainen että aina taistellaan voitosta kun ajetaan.
Wout on se, josta voisi halutessaan tulla vaikka gc kuski, mutta hänkin sanoi, että klassikot ovat niitä mitä hän haluaa ajaa ja voittaa.
Ja onhan noissa jotain. Jos ne näyttävät katsojistakin noin mahtavilta, niin voin tasan ymmärtää, miksei jaksa roikkua kahta viikkoa junan jatkona ja nyppäistä vähän välillä mäkiin.
Mä en ainaan edes enää muista tourin voittajaa. Ronde ajetaan sunnuntaina. Jee.
HöpöHöpö :)
Tokihan juttuni ovat höpöhöpöä, koska ne perustuvat ajatusleikkiin ja loputtomaan jossitteluun Saganin tulevaisuudesta. Lisäksi loputon tietämättömyyteni aiheesta vahvistaa luonnehdintasi oikeaksi.
Nyt kuitenkin kävi vahingossa niin, että eilen toteutui täysimääräisesti se, mitä ennen etappia kirjoitin. Eli, kun Sagan ajaa mäen täysillä ja mäen jälkeen on alamäen jälkeen maali. Miksi Sagan teki kisasta klassikon tyylisen spektaakkelin? Ehkäpä seuraavien syiden takia! Peter oli rutkasti jäljessä kiripaidasta, koska oli "tavallisissa" kireissä saanut vahvoja kilpailijoita ja alkoi tulemaan kakkosijoja tai huonompia kireissä. Tiedä häntä, että johtuuko tämä siitä, että Saganin kiri on hieman kateissa, vai siitä, että onko kavereita noussut ohi omilla ansioillaan.
Kirit alkoivat olla epävarma tulonlähde kiripisteitä ajatellen. Oli tehtävä suuri muutos eilisellä etapilla ja panostaa isosti kovaan hatkaan ja vielä kovempaan loppuun, jotta pahin uhkaaja saadaan pelistä pois ja itselleen maksimaaliset pisteet. Sagan astui tällä isolla liikkeellä leijonan luolaan ja tuli sieltä ulos leijonan päätä kantaen.
Sagan on vielä jäljessä pisteissä ja jää nähtäväksi, että tuleeko vielä toisia isojaliikkeitä, jos hän ei halua olla loppukireissä perinteisesti mies miestä vastaan, koska tietää leikkikentällä olevan nopeita kirimiehiä. Eilisen kaltaista hatkaa tasaisemmilla etapeilla tullaan jatkossa vahtaamaan kirimiesten toimesta ja sellaisen toteutuminen on erittäin vaikeaa. Yhdeksi vaihtoehdoksi jää jo maitsemani vuorietapit, joissa välikirit ovat ison vuoren takana.
Pelkkää spekulointia, mutta mahdollista, koska Saganin kunto tuntuu olevan nyt terästä ja mahdollisuudet pudottaa kirikilpailijat ylämäessä ovat todelliset.
HöpöHöpö :)
Etkö yhtään katsonut tuota reittiä. Loppu oli täysin klassikko, tai MM-kisareitti. Sagan on taas kisojen kautta kunnossa.
Huikea äijä ja ihan mahtava kisa.
Sagani on klassikkokuski ja pysyy sellaisena. Klassikot, kuten tämän päiväinen etappi ovat pyöräilyn parhautta.
Wout, poel, sagan, pedersen, trentin... Nää on äijiä. Ihan huuhaata havitella mistään mäkioravista. Sagan ajaa toureja, koska saa niistä paaaljon rahaa.
Musta on ihan kiva, kun fanitetaan jotain oikein tosissaan mutta GC-miesten dissaaminen mäkioraviksi osoittaa joko tyylitajun puutetta tai muuten vain lajituntemuksen ohuutta. Tai sit se oli huumoria?
Mun mielestä - yhäkin - Peter on kaikissa kireissä ollut vielä 1km ennen viivaa hyvissä asemissa, mutta kirin alkaessa on jatkuvasti jäänyt pussiin. Onko se sitten ettei ole ollut silmää positiolle vai onko vain muut tulleet juuri h-hetkellä ohi sopivasti eikä tilaa ole enää ollut. Tältä se on näyttänyt mun silmiin.
^ Itsekin huomioinut saman. Saganin asemoituminen viimeistä kolmea sataa metriä varten ei ole totutulla tavalla onnistunut muutamissa viimeaikojen kireissä. Saattaa olla, että nyt on vain kumuloitunut nämä tähän lähimenneisyyteen ja homma pelittää taas jatkossa entiseen malliin.
Höpölöpö :)
Sagan on edelleen loistava kirimies jolla mahtava silmä. Tänäänkin paikka oli mitä mainioin, mutta Gaviria olikin yllättäen täysin jalaton.
Oli kyllä refleksit kohidillaan saganilla ja pikainen vaihto tämän hetken kovimman kirimiehen perään.
Demare on vaan nyt kovin, mutta ei sagan ole todellakaan huono. Eilen voitto pitkällä tempolla ja tänään kirin kakkonen.
Ei se aina vaan natsaa lähestyminen tuollaisten 90ast kurvien keskellä. Edellä ajava kuski tekee pienen virheen ja samantien tippuu 10 sijaa alaspäin.
^Tämän päiväistä (tai siis eilistä) en ole vielä nähnyt, mutta katsopa kaikki edelliset kirit. Sagan on ollut aina kirin lähtiessä abt. 4. ja viereltä on kaveria puskenut ohi niin, ettei ole päässyt paikaltaan mihinkään siirtymään ennen kuin onkin ollut jo liian myöhäistä. Niin, ja jos puhutaan kirivoitoista, siinä ei kakkosena olo auta yhtään.
Jaa? Esimerkiksi siinä sentin tappiossa demarella sagan lähti nopeiten kaikista. Demare oli vain lopussa vahvempi.
Ei ole Saganin kiri viime vuosien tasolla, vaikka miten asiaa kääntäisi. Demare vie Girossa järjestäen kaikki, Tourilla Ewan oli täysin eri tasolla. Takavuosina Sagan pystyi ilman tallin apua roikkumaan muiden perässä kiriin tultaessa ja iskemään niin, että muut jää. Kuskina varmaan on monipuolisempi kuin aikaisemmin, mutta viimeinen terävyys on vähäisempi. Kova kuski siitä huolimatta ja viihdyttävä seurata.
Jaa? Esimerkiksi siinä sentin tappiossa demarella sagan lähti nopeiten kaikista. Demare oli vain lopussa vahvempi.
Tuossa tapauksessa juu, lähti, yritti kompensoida aikaisempia ja lähti vähän liian aikaisin. Voi olla että katson toisin silmin :).
Sentti. Tuo olisi voinut päättyä kummin päin tahansa.
Firlefanz
29.04.2021, 10.31
Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti erityisen vaikeaa, mutta nyt tiedämme sen että Peter Sagan otti tämän kauden toisen ja ammattilaisuransa 116. voiton Tour de Romandien ensimmäisellä osuudella.
https://www.feltet.dk/octo_cms/files/Feltet.dk/Billeder/2021/Lob/Tour_de_Romandie_2021/1_etape/TdR_2021_1_etape_Peter_Sagan_sejr.jpg
Tasan yksitoista vuotta aiemmin ensimmäisellä maantiekaudellaan hän voitti saman kilpailun ensimmäisen etapin Liquigas-Dolmon paidassa. Voitto oli silloin hänelle uran kolmas; kaksi aikaisempaa olivat tulleet Pariisi-Nizzasta, nyt kauden avausvoitto tuli Katalonian ympäriajossa.
2010 Sagan nousi samalla kokonaiskilpailun johtoon ja sai keltaisen paidan ylleen vielä seuraavana päivänä Mark Cavendishin voittoon päättyneen osuuden maalissa.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Peter_Sagan_-_seconde_%C3%A9tape_du_Tour_de_Romandie_2010.jpg/600px-Peter_Sagan_-_seconde_%C3%A9tape_du_Tour_de_Romandie_2010.jpg
Voittihan toi, mutta olisi pitänyt hylätä koska puski Bevinin aitoihin. Tästähän oli aika polemiikki jo aiemmin ja UCI:n piti puuttua näihin sprinttiperseilyihin kovalla kädellä. Nyt äijä puski samaa tyyppiä kahdesti, tuli toisella kertaa vielä ulkokautta uudestaan aidoille ja Bevin joutui lopettaan polkemisen jotta ei tule kasa. Tälläisestä touhusta on hylätty aiemminkin kuskeja. Nyt tuli mieluisa voittaja ja ehei, Sagan voittaa jälleen :D
No, ei tämä ole niin paha fiasko kuin Pidcockin voiton antaminen van Aertille, koska maalikamera oli sijoitettu liian edelle maaliviivasta. Ehti järjestys vaihtua, mut ei tuloksissa :D
Firlefanz
30.04.2021, 09.43
Oletko mielipiteinesi ihan tosissasi vai haluatko pelkästään provosoida ja saada aikaan keskustelua? Miten nuo hymiöt pitäisi oikein tulkita?
Pidcockilta ei viety voittoa sillä maali on yksiselitteisesti ja aina juuri siinä mistä maalikamera kuvaa. Jos joku oli sijoitettu väärään paikkaan, niin tiehen merkitty maaliviiva - mutta sillä ei ole asiassa mitään merkitystä.
Periaatteessa maalikamera voisi olla metri ennen tai metri jälkeen sen kohdan missä maali katsojien mielestä on. Nythän ero oli niin olemattoman pieni ettei voida edes spekuloida ja herkutella sillä ajatuksella että Pidcock olisi työntänyt pyöränsä millisekuntia tai paria aikaisemmin ja voittanut jos maaliviiva olisi ollut millilleen maalikameran kohdalla. Toisin sanoen sillä että nyt hän myöhästyi nimenomaan siksi että maaliviiva oli sijoitettu väärin.
Saganin tapauksesta voi olla useammanlaisiakin mielipiteitä. En halua leimata ketään niin sanotuksi sohvakomissaariksi tai nojatuolituomariksi - ja voihan olla että sinulla on koulutus ja pätevyys - eikä entistä ammattipyöräilijää ehkä tule pitää ylimpänä auktoriteettina, mutta:
Chris, some are saying Sagan's move in the sprint was dangerous and dirty. I take it you did not see it that way, as you mentioned neither "danger" or "dirty."
Super clean and zero issue from my point of view, other wise I would have certainly brought it up on the channel.
En kuitenkaan kieltäydy lukemasta toisenlaisiakaan näkemyksiä, jos niitä joku ajajana tai tuomarina kokemusta omaava on esittänyt. Ja tähän samanlainen https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png
Ongelmana tuossa maalikameran väärässä sijoittamisessa on se että kilpailijat ei näe mihin maalikamera on sijoitettu, vaan kilpailevat nimenomaan siitä kuka ylittää ekana maaliviivan. Nyt sen ylitti Tomppa, mutta koska maalikamera oli sijoitettu viivaan nähden väärin, niin saatiinkin väärä voittaja. Mut sinällään, tavallaanhan suuressa osassa ammattilaiskisoista on väärä voittaja, koska voittavat kuskit rikkoo joitain sääntöjä jäämättä niistä kiinni.
Ton Saganin kirin suhteen olis eri ääni kellossa jos Bevin olis vetänyt aitoihin ja ottanut kallon uudelleenmuotoilun Jacobsenin tyyliin (mieshän lähes kuoli). Jos tää tyyli on ok ja joka jätkä vetää samalla tyylillä, niin joka ikisessä kirissä on kasa. Vahvinhan tossa voitti, mut miks noinkin kokeneen äijän pitää lähteä tollaiseen perseilyyn. Vissiin ois kiva saada uus soppari samankokoisella kauhalla.
Ongelmana tuossa maalikameran väärässä sijoittamisessa on se että kilpailijat ei näe mihin maalikamera on sijoitettu, vaan kilpailevat nimenomaan siitä kuka ylittää ekana maaliviivan. Nyt sen ylitti Tomppa, mutta koska maalikamera oli sijoitettu viivaan nähden väärin, niin saatiinkin väärä voittaja.
Olisiko heittää jotain perusteluja sille, miten Pidcock olisi voinut olla edellä edes sillä maalatulla maaliviivalla? Pohdin tuota aikani ja päädyin siihen, että se ei ole fysiikan lait huomioiden mitenkään uskottavaa, tai ainakin vaatisi kovin vahvat perustelut.
Firlefanz
30.04.2021, 13.58
Uskon kyllä että sinulla on vahvat näkemykset kummastakin aiheesta.
Mutten silti saa päähäni miksi arvostamani ja asiantuntevina pitämäni ja paljon minua enemmän nähneet ja kisaakin ajaneet kommentaattorit eivät nähneet Saganin ajoa samanlaisena kuin sinä. Ei edes sellaisena että olisi tarvinnut kommentoida miksi se ei ollut niin paha kuin miltä se saattoi näytää eli miksi se ei ollut sääntöjenvastaista. En oikein osaa nähdä heitä kaikkia Sagan -fan boyksi luokiteltavina tai että he näkivät niin kuin näkivät vain siksi ettei Bevin ole yhtä nimekäs ja arvostettu ajaja.
Tom Pidcock on varmasti huippulahjakas ja ehkä jopa poikkeuksellisen huippulahjakas ajaja, mutten jaksa uskoa että hänellä on sellaista havaintokykyä että hän pystyi siinä kirivauhdissa ajoittamaan suorituksensa sentilleen. Eli vielä kerran: vaikka maaliviiva olisi ollut täsmälleen siinä mistä maalikamera nyt kuvasi, hän ei olisi ajoittanut kiriään yhtään aikaisemmaksi. Kuinka suuren muuten kuvittelet tai arvioit, ihan miten vain, tämän "virheen" olleen?
Ja mikä kumma siinä on ettei selvä ja yksinkertainen sääntöasia mene sinulle kaaliin? UCI:n sivuilta löytyy kyllä hyvin tarkka selostus siitä miten mennään. Ei se huutamalla miksikään muutu. Maalikamera oli ihan oikeassa paikassa koska maali on aina siinä mihin maalikamera on sijoitettu.
Jos järjestys pitää tarkastaa maalikamerasta, niin sitten mennään maalikameran kuvan mukaan.
Olisi aika kova tulkinta hylätä Sagan tosta kiristä kun ketään ei edes pakotettu ajolinjaltaan.
Kännikirjoituksen poisto!
Sääntöjen mukaan maali merkataan maaliviivalla. Mutta voittaja ratkaistaan maalikameralla. Selkeää, kuten UCI:llä yleensäkin.
Kännikirjoituksen poisto!
Tästä iteltä Laroutelle 100% propsit. Äijät touhuttaa ja hölmöileekin, mutta äijät vastaa sanoistaan ja tarvittaessa tekee just noin.
10kg pois niin ensi vuonna voi kilpailla klassikoista tai GT pistekisoissa. Etappeihin harvoin nopeus riittää, eikä juuri nyt ton läskin takaa kerätä riittävästi pistettä semi-vaikeilla etapeilla.
karjala67
18.05.2021, 16.18
Vielä Peter näkyy kovasti kampoihin pistävän nuoremmille, pistekilpailupaita Girossa päällänsä kuitenkin..
10kg pois niin ensi vuonna voi kilpailla klassikoista tai GT pistekisoissa. Etappeihin harvoin nopeus riittää, eikä juuri nyt ton läskin takaa kerätä riittävästi pistettä semi-vaikeilla etapeilla.
Tuo nopeus oli muuten eilen hämmästyttävän suuri. Kai +70? Olikohan tuossa alamäkeä?
Kovin moni muu välikirimies ei kyllä tuollaisella semimäkietapilla sagania seuraa. Se näki eilen hyvin.
10kg pois niin ensi vuonna voi kilpailla klassikoista tai GT pistekisoissa. Etappeihin harvoin nopeus riittää, eikä juuri nyt ton läskin takaa kerätä riittävästi pistettä semi-vaikeilla etapeilla.
Grand Tourin GC -kuskiksi ei tule vahingossa ja Peterillä ei taida kiinnostaa.
https://www.velonews.com/news/sagan-no-interest-in-chasing-tour-de-france-gc-win/ 2018 haastattelu kun nyt ei sattunut tuoreempaa eteen.
“If I lose the weight, am I still going to be strong? I might not be the man I am. Maybe I will lose what nature made me.
“My feeling is: why change something that is working?”
Millähän teholla sagan sai kiivetä ne kaksi viimeistä mäkeä eilen?
Oliko se viime vuonna girossa, missä ben swift tippui viimeisenä saganin seurasta hatkassa. Espanjan tempomestari pelle bilbao yritti ajaa tasamaalla sagania kiinni, mutta ero vain kasvoi. Tuo oli aika uskomatonta. Ruotsinlaiva vs aero tempokone.
Firlefanz
30.05.2021, 10.53
Kerrotaan niitä varten jotka eivät erityisen aktiivisesti mediaa seuraa mutta joita Sagan ja otsikon aihe silti kiinnostavat:
Viimeisin huhu tulee Ranskasta ja kertoo että joukkue johon Peter Sagan (ja koko paketti luottoapukuskeineen ja vanhoine sponsoreineen) olisi siirtymässä on Total Direct Énergie jota oltaisiin nostamassa WorldTeam -tasolle.
PS Toinen huhu tietää puolestaan kertoa että Almeidan ensi kauden joukkue olisi Bora-Hansgrohe...
….Peter Sagan (ja koko paketti luottoapukuskeineen…
Tämähän oli jonkun jutun mukaan 11 hengen jengi jossa siis kuskeja, mekaanikkoja ja hierojia. Ei sopinut ainakaan Quickstepin bossille.
Spessu haluaisi olla jatkossakin Peterin pyöräsponsori joten se on ollut mukana hämmentämässä soppaa.
karjala67
31.05.2021, 14.12
Vanhaa sanontaa mukaellen, voitaneen ainakin sanoa, että huhut Saganin "kuolemasta" ovat vahvasti liioiteltuja..
Tosin jotenkin tutui että helpohkosti tuli pistekilpailuvoitto, mutta toisaalta Peter teki sen mitä tarvittiin eikä yhtään enempää.
Joo ei siitä Saganistakaan sitten kuskia tullut.
jäbän markkina-arvo lienee hurja tai onkin jos spessu haluaa seurata. markkinat kun kasvaa -niin arvokin kasvaa. ammattilaisurheilussa muutkin seikat kuin absoluuttiset watit merkkaa.
Spessun logikkaa on jotain erityistä. Onkohan pointi hyvät keulimisominaisuudet jälkeenjäädeiden joukossa.
kerroit juuri sen pointin. Jotain muutakin jäänyt mieleen kuin ne watit.
Bora on esimerkillinen vikan vitosen vetäjä ja Peter on paras viimeisellä kolmella kilometrillä. Sagan tulee vielä vetämään tulevina vuosina 5 miljoonaa vuodessa ja muutamia Monumentti voittoja itselleen!
Peter ajelee kisaa niin kauan kun jaksaa pitää itsensä ”huippu”kondiksessa. Urheilu uran jälkeen Spessu työllistää sympaattisen, sosiaalisen ja esiintymiskykyisen miehen VIP asiakkaiden viihdyttämisellä. Aika moni on halukas menemään (jopa maksamaan) tilaisuudesta jossa saa kuunnella tämän herran tarinointia pyöräilyn saloista.
karjala67
05.06.2021, 14.04
Kirivoitot voi olla jo Saganille tiukassa silloin kun Demare on samoissa kahinoissa, mutta kyllä Peter on edelleen minusta kaikkein kiinnostavimpia hahmoja tuossa sirkuksessa.
, mutta kyllä Peter on edelleen minusta kaikkein kiinnostavimpia hahmoja tuossa sirkuksessa.
Just noin. Edelleen muistan viime kesästä lähes pelkästään sen saganin hatkavoiton, jossa ajoi tempolla yksin maaliin. Huikea suoritus. Noihin ei demaret pysty.
https://www.youtube.com/watch?v=UtcJA69MpIU
Ja se ei ollut vain tuo saganin huikea loppu. Sagan sai puhuttua hatkan ajamaan lähdön täysillä. Tuossahan demaren FDJ veti joukkueena hatkaa vastaan tasamaalla. Hatka voitti ja sagan korjasi potin. Mahtava persoona, jota taidetaan arvostaa pelotonissakin suht paljon.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/peter-sagan-en-specialized-tekenen-na-de-tour-bij-team-totalenergies/
Sagan siirtyy ranskalaiseen TotalEnergiesiin Wielerflitsin mukaan. Ottaa mukaansa 4 muuta ajajaa ja muut avustajat. Specialized pyörävalmistajana seuraa Sagania.
Firlefanz
07.07.2021, 10.19
Palaset loksahtelisivat kieltämättä sopivasti ja oikeantuntuisesti paikoilleen.
Ei enää liity Saganin tulevaisuuteen, mutta tiedot kertovat myös varsin merkittävästä sponsorisiirrosta: Soudal vaihtaa ensi kauden jälkeen belgialaistallista toiseen eli Lotto Soudalista Deceuninck - Quick-Stepiin. Nationale Loterij/Loterie Nationale jatkaa nimisponsorina - jo vuodesta 1985! - ja eiköhän sen rinnalle joku yritys löydy. Jos Lefévèren tallin nimeksi tulee Quick-Step Soudal, se ei yllättäne ketään, Deceuninckin sopimus oli muutenkin päättymässä. Mutta mikä onkaan pyörämerkki jolla Remco Evenepoel ajaa vuonna 2023?
Mutta mikä onkaan pyörämerkki jolla Remco Evenepoel ajaa vuonna 2023?
Specialized tietysti https://www.cyclingnews.com/news/deceuninck-quickstep-to-continue-aboard-specialized-bikes-until-2027/
Palaset loksahtelisivat kieltämättä sopivasti ja oikeantuntuisesti paikoilleen.
Ei enää liity Saganin tulevaisuuteen, mutta tiedot kertovat myös varsin merkittävästä sponsorisiirrosta: Soudal vaihtaa ensi kauden jälkeen belgialaistallista toiseen eli Lotto Soudalista Deceuninck - Quick-Stepiin. Nationale Loterij/Loterie Nationale jatkaa nimisponsorina - jo vuodesta 1985! - ja eiköhän sen rinnalle joku yritys löydy. Jos Lefévèren tallin nimeksi tulee Quick-Step Soudal, se ei yllättäne ketään, Deceuninckin sopimus oli muutenkin päättymässä. Mutta mikä onkaan pyörämerkki jolla Remco Evenepoel ajaa vuonna 2023?
Ei ensimmäinen kerta kun näillä belgialaistalleilla sponssit vaihtaneet paikkaa. Aiemmin Davitamon ja Omega-Pharma olleet molemmilla sponssina (muistaakseni).
The Secret Pro:ta pännii Saganin ajotyyli: https://cyclingtips.com/2021/06/the-secret-pro-tour-de-france-sagan/
HXX1100H
29.07.2021, 18.28
Sagan kiittelee naamakirjan sivullaan Boraa mutta ei kertonut tarkemmin tulevaisuudestaan.
Tuossa juttu aiheesta. Uusi osoite ei kuitenkaan selviä
https://cyclingtips.com/2021/07/sagan-and-ackermann-will-leave-bora-hansgrohe-at-the-end-of-2021/
HXX1100H
03.08.2021, 22.15
Sagan on tehnyt 2 vuoden sopimuksen Team Total Energiesin kanssa.
Vaikka tulevaisuus onkin ketjun aiheena, niin tämän hienon pätkän kautta voimme ihmetellä Peterin menneisyyttä ja ihmetekoja. Häkellyttäviä suorituksia. https://www.youtube.com/watch?v=wHl4_JTzyRU
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008653879.html
Kolminkertainen maailman*mestari näkee huippu*pyöräilyssä anarkiaa, joka ilmenee kilpailuissa ikävällä tavalla: ”Kaikki virtsaavat kaikkien päälle”
Slovakialaisen Peter Saganin mielestä nuorilta ajajilta puuttuu kunnioitusta."
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008653879.html
Kolminkertainen maailman*mestari näkee huippu*pyöräilyssä anarkiaa, joka ilmenee kilpailuissa ikävällä tavalla: ”Kaikki virtsaavat kaikkien päälle”
Slovakialaisen Peter Saganin mielestä nuorilta ajajilta puuttuu kunnioitusta."
Saganilta hyvää kommenttia. Kiinnitin tuohon samaan humiota jo UAE tourin aikana, jossa ei muutenkaan tehdä mitään muuta kuin ajetaan 200km aavikolla ja kustaan tasaisin välein. Lopussa ehkä vähän kiritään. Porukka oikeasti kuseksi keskellä pelotonia. Itse näin tilanteen sentään pelotonin laidalla. Mutta aika uskomatonta, ettei keskellä tasaista aavikkoa ole muka enää aikaa stoppailla.
Remco on yksi hyvä esimerkki turhasta avautumisesta. Omasta mielestäni pilasi MM:t belgialta viime vuonna.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.