PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polkupyörän puhdistus- ja huoltoaineet: Ehdotuksia?

MakkiNakkara
28.09.2020, 16.45
Hei kaikille.

Tiedän, että tämä aihe on varmasti hyvin läpikotaisesti jo keskusteltu. Mutta nyt pitää myöntää, että mitä enemmän luen näitä juttuja, sitä hämmentyneemmäksi tulen.

Ajan alumiinisella maantiepyörällä.

Eli lyhykäisesti: Etsin edullisia, hyvälaatuisia ja riittoisia tuotteita pyörän puhdistamiseen sekä huoltamiseen.

Vähän pidempi selostus: Larunpyörän sivuilla ehdotetaan Muc-Off tuotteita. Ne ovat varmasti hyviä, mutta minua hirvittää ajatus uuden pullon ostamisesta joka kerta, kun pyörää rupeaa puhdistamaan: https://larunpyora.com/2017/04/polkupyoran-pesemisen-abc/
Mitä enemmän olen yrittänyt ottaa selvää, sitä ristiriitaisempaa tietoa olen omasta mielestäni saanut. Velogi (YouTube-kanava polkupyöristä) ehdottaa Wurthin liuottavaa puhdistusainetta ympäripyöreään puhdistamiseen. Mutta Verkkokaupan sivuilla taas mainostetaan suomalaisen REX:in tuotteita, painottaen niiden liuotusaineetonta puolta (antaen ymmärtää, että liuotusaineet eivät ole hyväksi polkupyörälle). Jäin myös ihmettelemään sitä, pitäisikö polkupyörän runkoon laittaa jotakin suojaavaa ainetta pesun jälkeen? Kaikki eivät nimittäin tätä laita.

Eli mitä kaikkea nyt siis tarvitsen polkupyörän putsaamista ja huoltamista varten? Olen ostanut harjasetin (ml. ratasharja), kuin myös Muc-Offin ketjupesurin (Velogin ehdotuksesta koska alkuperäinen ketju). Nyt tarvitsisin vielä ehdottomasti ketjuöljyä, josta löysin tällaisen: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/34554/ngqgq/REX-Domestique-ketjuoljy-30-g?gclid=EAIaIQobChMIsKD2iOGL7AIVhumyCh3d4gQBEAQYAi ABEgIpK_D_BwE

Mites pesuaineiden puoli? Ratas-/pakkaosaa tuskinpa pystyn vain veden voimin hoitamaan, eli tulisiko siihen hankkia vaikkapa tuo Wurthin liuottava pesuaine? Putsaanko lopun polkupyörän vaikka tällä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/69532/ngqgg/REX-Bicycle-wash-pesuaine-1000-ml?list=OZCYkR9T4tINAa4bNAEIg9ssv39TSKtZbCFq9TzCnN Aj3vizetw9TSpsiz6oDZbOhkA
Vai pistänkö samassa Wurthilla puhtaaksi?
Mites sitten jonkin suojakerroksen laita? Onko edes tarpeellista?

Pahoittelut viestin pituudesta. Tarvitsen ilmeisesti hieman rautalangasta vääntämistä tässä :D
Se on mielestäni hienoa, että tietoa löytyy ja on helposti saatavilla, mutta tiedon määrään voi myös hukkua. Sen takia päätinkin kysäistä teiltä fiksummilta päiltä.

Kiitokset jo etukäteen!

Oatmeal Stout
28.09.2020, 17.29
Pessyt Würthillä pyörän ja myös ketjut ja käyttänyt autovahaa - riippuu minkä näköisenä haluaa pyöränsä olevan. Samoin voi pestä runkoa auton pesuvahoilla.

Slatan
28.09.2020, 22.16
Minä olen mennyt alla olevilla tuotteilla. Normilenkin jälkeen vähän pesuainetta runkoon ja autonpesuharjalla tai sienellä pesu. Vanhalla pyyhkeellä rungon kuivaus. Tiskiharjalla ja pelkällä vedellä ketjut ja rattaat. Vanhalla t-paidalla ketjujen kuivaus/loppuputsaus ja öljyt päälle. Riippuen keleistä noin parin viikon välein ketjunputsarilla ja tiskiharjalla ketjut puhtaaksi. Harvemmin silloinkaan tulee käytettyä tuota rasvanpoistajaa, kun ketjut on pysynyt muutenkin puhtaana. Sitä tarvii enemmän vaimon ja lasten pyörissä, joihin lika kertyy pidemmällä ajalla.

pari kertaa vuodessa on tullut runkoon laitettua jotain kiillotus/suoja-ainetta. Merkkiä en muista mutta metallinen, hopean värinen pullo ja olikohan aine vaaleanpunaista? Ehkä sekin oli Muc Off?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/3329/jtrdf/Muc-Off-Dry-Lube-ketjuoljy-120-ml?list=OZCYkRZoaqONAji5NAGQFZHpY09Tzjg9TxRy9Twgqi zs6n5g70g9TGKv9TEjq9T4tIC

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/35491/hbnff/Muc-Off-puhdistusaine-1000-ml?list=OZCYkRZoaqONAji5NAGQFZHpY09Tzjg9TxRy9Twgqi zs6n5g70g9TGKv9TEjq9T4tIC

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8425/jbxnr/Muc-Off-BIO-ketjunpuhdistusaine-ilman-pesuria-400-ml?list=OZCYkRZoaqONAji5NAGQFZHpY09Tzjg9TxRy9Twgqi zs6n5g70g9TGKv9TEjq9T4tIC

kyseessä siis maastopyörän pesuohjelma, maantiefillaria ei noin usein tarvii pestä.

en tainnut ymmärtää, miksi muc off tuotteissa joutuisi ostamaan uuden pullon per pesukerta, mutta tässä ainakin vähän säästää?
https://www.wiggle.co.uk/muc-off-bike-cleaner-concentrate-1-litre

Kanuuna
28.09.2020, 22.40
Solmasterin AS40:llä hoituu kaikki pesut.

JackOja
29.09.2020, 08.15
Vähän pidempi selostus: Larunpyörän sivuilla ehdotetaan Muc-Off tuotteita. Ne ovat varmasti hyviä, mutta minua hirvittää ajatus uuden pullon ostamisesta joka kerta, kun pyörää rupeaa puhdistamaan...

???

Litran pullosta riittää moneen pesukertaan ja valikoiduissa kivijalkakaupoissa (mm. Ibike) saa ostaa omaan suihkupulloon uudet nesteet.

uusitunnus
29.09.2020, 08.23
Tai tosta 5 l kanisteri. Omassa paketissaan sekin tietty tulee, mutta onpahan vähän isompi mnäärä kerralla

https://www.bike-discount.de/en/buy/muc-off-bike-cleaner-979799

MakkiNakkara
29.09.2020, 14.04
Kiitokset kaikille! Olin selkeästi ymmärtänyt väärin nuo Muc-Offin tuotteet. Uudelleentäyttömahdollisuus on ihan loistava juttu.
Tuo AS40 sekä Wurthin pesuaineetkin hyvänoloisia. Voisin testailla kaikkia noita tässä vuosien mittaa ja selvittää, mistä tykkään eniten.
Autovahan käyttö kyllä nerokas idea!

Bonus-kysymys tähän väliin: Mitkä kaikki osat tulisi öljytä pesun jälkeen? Kaikkialla painotetaan ketjujen öljyämistä. Eikö akseleihin, polkimiin ja rattaisiin öljyä tarvitse laittaa?

MUOKKAUS: Luinkin jo, että rattaita ei tarvitse öljytä: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48151-Ketjujen-ja-rataspakan-puhdistus-liottamalla
Pääseekö puhdistamisessa todella näin helpolla? :D

jonitzi
29.09.2020, 15.23
Itse olen tykännyt käyttää Macserien 38R:ää.
https://www.shineld.fi/product/785/macserien-38r--2m-supertiiviste-25l--25l
Varsinkin jos tarve myös auton pesuun niin erittäin vahvat suositukset.

Slatan
29.09.2020, 16.03
Puhdistamisessa pääsee helpolla, kun tekee sitä säännöllisesti ja valitsee ketjuille hyvän ja "ohuen" öljyn. Tarkoittaa yleensä, että ketjut rasvataan ennen jokaista ajoa. Jos taas valitsee "tiukemman" öljyn, jota tarvitsee lisätä vain kerran kuukaudessa ja johon tarttuu kaikki hiekanmuruset, putsaaminen vaikeutuu huomattavasti.

Hower
29.09.2020, 16.24
Puhdistamisessa pääsee helpolla, kun tekee sitä säännöllisesti ja valitsee ketjuille hyvän ja "ohuen" öljyn. Tarkoittaa yleensä, että ketjut rasvataan ennen jokaista ajoa. Jos taas valitsee "tiukemman" öljyn, jota tarvitsee lisätä vain kerran kuukaudessa ja johon tarttuu kaikki hiekanmuruset, putsaaminen vaikeutuu huomattavasti.
Väärinpyöräilyn lisäksi olen kai öljynnyt ketjujakin väärin?
Ennen jokaista ajoa?
Oon käyttänyt esim Muc-Off Hydrodynamic Lubea (ei siihen kauheesti mikään tartu) ja ei ole tullut ollenkaan mieleen, että laittaisin sitä ennen jokaista ajoa (joka päivä taikka joka toinen päivä ketjuihin).

MakkiNakkara
29.09.2020, 16.26
Kiitos jonitzi, hyvältä näyttää tuokin ja hyvä huomio tuo autonpesu.

Kiitos Slatan. Hyvä huomio, en edes tiennyt, että ketjuöljyissä tuollaisia "ohuempia" mahdollisuuksia.

Eli näillä eteen päin! :)

Slatan
29.09.2020, 22.29
Väärinpyöräilyn lisäksi olen kai öljynnyt ketjujakin väärin?
Ennen jokaista ajoa?
Oon käyttänyt esim Muc-Off Hydrodynamic Lubea (ei siihen kauheesti mikään tartu) ja ei ole tullut ollenkaan mieleen, että laittaisin sitä ennen jokaista ajoa (joka päivä taikka joka toinen päivä ketjuihin).

En minä siitä tiedä, onko se oikein vai väärin, minä olen kokenut tuon hyväksi? Ja riippuu varmaan öljystäkin. Muc-Off dry lubella menty jo monta vuotta. Tuosta Hydrodynamicistä ei ole kokemusta. Kallista ainakin näyttää olevan.

Risto Koivunen
29.09.2020, 22.36
Bonus-kysymys tähän väliin: Mitkä kaikki osat tulisi öljytä pesun jälkeen? Kaikkialla painotetaan ketjujen öljyämistä. Eikö akseleihin, polkimiin ja rattaisiin öljyä tarvitse laittaa?

Voiteluöljy sopii lähinnä (puhtaille ja kuiville) ketjuille.

Laakereihin (keskiö, navat, polkimet, ohjainlaakeri) käytetään paksua voitelurasvaa. Näihin ei tule ruiskutella öljyä, koska se liuottaa voitelurasvan pois. Painepesuria käytettäessä kannattaa varoa pesuveden tunkeutumista laakereihin. Yli-innokkaalla putsaamisella voi saada turhaa tuhoa aikaan, kun taas alumiinirunko ei ala herkästi hapertua vaikka olisikin vähän likainen (puhdasta pyörää on kyllä mukavampi katsella ja huoltaa).

Kunnon voitelurasva on myös melko kestävää tavaraa, joten sitä ei tarvitse olla koko ajan lisäilemässä laakereihin - kerran vuodessakin voi olla enemmän kuin riittävästi.

Voitelurasvaa voi myös laittaa putkiosien väliin, ruuvien kierteisiin ynnä muihin ei-liikkuviin osiin estämään osien juuttumista paikoilleen. Osien asennuksen jälkeen voi sitten pyyhkiä pois näkyviin jääneen rasvan, ettei se tahraa tai kerää pölyä.

Voiteluöljyä olen itse ruiskutellut ketjujen lisäksi lähinnä vaijerinkuoren sisälle silloin kun olen vaihtamassa vaihdevaijeria.

Jani Mahonen
30.09.2020, 09.27
Pesemiseen Wurth Pineline. Huom! Huolellinen huuhtelu aina. Annostelu: parin litran pumppusuihkepullon pohjalle 2-3 senttiä pinelineä ja loput vettä. Ei lopu moneen vuoteen pesuaine. Pumppusuihkepullossa on oltava haponkestävät tiivisteet.

https://www.tokmanni.fi/tehopesu-pesuainetiiviste-4-l-6430021440853

Ketjun voiteluun Weldtite TF2.

https://www.xxl.fi/weldtite-tf2-teflonspray-400ml-vihrea/p/1026536_1_style

Yllämainituilla hoituu 99% ajasta. Viimeinen prosentti on sitten vaseliineja yms. aineita joita käytetään huoltojen yhteydessä.

Ketju voidellaan sitten lenkin tai pesun jälkeen, ei ennen lenkkiä, niin teflonpohjainen voiteluaine ehtii kuivua. Tällöin ketju pysyy puhtaana.

nure
30.09.2020, 09.31
Tommin kanssa samoilla linjoilla, varsinaista pesua pahemmin tule tehtyä. Kausihuollossa Brakleenilla rasvat ja CitrusCleanerilla muut, voitelut ketjuvahoilla ja asiaansopivilla rasvoilla ja homma toiminut vuosia.

lansive
30.09.2020, 10.17
Würthin tehopesulla olen pessyt pitkään fillarit, autot, terassin, pihalaatoituksen ja oikeastaan kaiken ei-elollisen mitä ulkona pestään. Halpaa kuin mikä ja lähtee rasvaisetkin osat puhtaaksi. Samaa ainetta käytän myös ultraäänipesurissa pienempien osien pesuun.

Käytännössä vastaavaa tuotetta on monella valmistajalla ja niitä onkin tässä ketjussa ansiokkaasti lueteltu. Ei fillarikäyttöön tuotteissa tarkoitetuissa ole välttämättä muuta eroa yleispesuaineisiin kuin hiekompi teho ja kovempi hinta.

Oatmeal Stout
30.09.2020, 12.57
Mä en nykyään pese pyöriäni koskaan. Oikeesti. En ole huomannut mitään haittaa tästä.
Hyvä, jos ei haittaa kuskin likaantuminen pyörän loalla jo ennen varsinaista lenkkiä - kuskihan pestään kuitenkin säännöllisesti.

hitlike
30.09.2020, 13.58
Samoilla linjoilla kuin monet muutkin. Viime vuodet pesty seuraavilla aineilla:

Koko pyörän mukaanlukien voimansiirron säännölliseen peruspesuun IKH Pineline Tehopesu (esim Tokmanni/Minimani/Motonet 17€/5L). Vaatii kertaostoksena paineilmaruiskun (1.5L säiliöllinen 5.90€ Biltemassa) johon lios tehdään. Itse laitan lonkalta pulloon hölskyn ja loput vettä, veikkaisin liuoksen olevan 2-5%. Tästä voi päätellä että yksi 5L Pineline kestää vuosia pyörän pesua. Pinelinellä pestessä tärkeää on malttaa antaa aineen vaikuttaa, ja suihkutella vähän lisää ettei pääse kuivumaan vaikutuksen aikana. Kokemusten mukaan Pineline vaatii pidemmän ajan "purra" kuin esim pinkki Muc Off.

Todella paskaisen voimansiirron harvinaisempaan pesuun rasvanpoistoaine, esim Bilteman geneerinen spray (5€/1L). Tai jos haluaa tuhlailla niin Muc Off Drivetrain Cleaner (XXL:ssä 16€/0.5L).

Kaikkein parhain paskan/rasvan/öljyn/pikin yms poistaja yleensä on moottorinpesuaine (Motonet 5€/L spray) mutta sitä en ole vielä pyörähommissa tarvinnut. Kyseinen aine myös sulattaa perus spraypullon suuttimen ensimmäisen käytän jälkeen joten se tulee siirtää jykevämpään pulloon (näitä saa myös ostopaikasta vitosella) ennen käyttöä.

Summar summarum, kun pyöriä on useita ja pesu on suht säännöllistä, on "pyöräaineet" kuten Muc Offit yms aika suhteettoman kalliita koska ovat valmista liuosta ja muutenkin ryöstöhintaisia (Muc Off 10€/1L valmista liuosta VS Pineline ~10€/100L valmista liuosta). Näissä maksat usein vielä siitä spraypullosta joka kerta uudelleen, ja ostat turhaa kertakäyttömuovia. Joskus tosin täytin pari kertaa pinkin Muc Offin spraypullon, mutta parin täytön jälkeen se suutin/pumppu hajosi koska on luokattoman huonolaatuinen. Jos eritoten saa kiksejä nimenomaan "pyöräaineiden" käytöstä ja haluaa niihin laittaa rahansa, niin fiksua olisi varmaan hakea vaikka biltsusta hyvälaatuinen paineilmaruisku ja tilata bulkkina tonkissa pinkkiä Muc Offia.

Slatan
30.09.2020, 15.14
Muc Offin pinkki pesuaine on minulla kestänyt hyvin, kun ei ole yleensä tarvinnut paljon läträtä. Mutta ketjujen ja rattaiden pesuun olisi hyvä kyllä löytää vähän halvempi aine. Mikähän tuote on tarkalleen ottaen Bilteman geneerinen spray? Tarkoititko näitä?
https://www.biltema.fi/autonhoito/autonpesu/rasvanpoistoaineet/rasvanpoistoaine-bio-2000042160

tubelix
30.09.2020, 21.14
Kuten niin moni muukin: Pineline tehopesu kaikkeen pesuun. Laimennan sumutinpulloon ja suihkutan sillä ensiksi koko pyörän ja pesen sitten lopuksi auton pesuun tarkoitetulla harjalla. Riittää pitkäksi aikaa tuollainen 4 litran kanisteri Pinelinea. Kerran tai pari vuodessa rungon vahaaminen auton vahalla.

Jos tarve, niin ketjujen puhdistukseen esim. WD-40 ja rätillä puhtaaksi, sitten perään vähän Muc-Off Chain Cleaner Degreaser sprayta ja rätillä ketju puhtaaksi. Ketjun kuivuttua tiputelen jokaiseen niveleen öljyä/vahaa (esim. Muc-Off Dry Lube), pyörittelen ketjua ja lopuksi vielä rätillä ylimääräiset pois. Usein riittää pelkkä öljyn/vahan lisääminen ilman kummempaa puhdistusta ja rätillä ulkopinta puhtaaksi.

Järeämpi ketjujen puhdistus ehkä kerran tai pari vuodessa Bilteman rasvan kylmäpoistoaineella (ketju irrotettuna). Pitää huolehtia Bilteman aineen oikeanlaisesta hävittämisestä (ympäristölle haitallinen). Pääasia mielestäni on, että ketjun ulkopinta ja rattaat ovat puhtaat, jotta lika ei tartu niihin niin helposti. Tällöin pärjää usein pelkällä öljyn tai vahan lisäämisellä ja rätin näyttämisellä. Kuten ketjujen, niin myös rattaiden puhdistukseen sopii yllä mainittu Muc-Off Chain Cleaner Degreaser mutta olen myös käyttänyt Wurth Bräkleen tai vastaavaa jarrukliineriä, joka on edullisempaa.

JackOja
30.09.2020, 21.44
... Pitää huolehtia Bilteman aineen oikeanlaisesta hävittämisestä (ympäristölle haitallinen). ...

Uteliaisuuttani kysyn miten hävität?

Kuhan
30.09.2020, 21.51
Hei kaikille.

Tiedän, että tämä aihe on ...

Kiitokset jo etukäteen!
Hienoa, että näppärä makkinakkara on trollitorilla keksinyt hienon n. tuhannennen nimimerkin. Kyllä paras pesuaine on... turha sitä taas kerran on kiitellä etukäteen, EIHÄN TÄHÄN TÄKYYN KUKAAN TARTU?

tubelix
30.09.2020, 22.12
Uteliaisuuttani kysyn miten hävität?

Ketjun puhdistus (ravistelu) kannellisessa astiassa ja sieltä käytetyt nesteet jätekanisteriin ja kun se on täynnä, niin sen toimittaminen ongelmajätteitä vastanottavaan jätekeskukseen.

F. Kotlerburg
30.09.2020, 22.38
Muc-Offia ei kannata juoda vaikka se mehulta näyttääkin.

Rullaa&
01.10.2020, 16.12
Muc offin vaaleanpunainen litku on ollut positiivinen yllätys. Alussa kamaa kului aika reippaasti, mutta sitten tajusin suihkauttaa mömmöä pyörän sijasta harjaan. Koko maastopyörän pesee kuralenkin jälkeen 3-4 suihkauksella. Ja puhtaampaa tulee, kuin esim motonetin pesuaineilla. Joskus tulee pyyhkäistyä fillari silikoniöljyllä pesun jälkeen. Estää jonkin verran lian tarttumista ja helpottaa sen irtoamista pesussa.

Petri Väisänen
02.10.2020, 07.33
Kuten niin moni muukin: Pineline tehopesu kaikkeen pesuun. Laimennan sumutinpulloon ja suihkutan sillä ensiksi koko pyörän ja pesen sitten lopuksi auton pesuun tarkoitetulla harjalla. Riittää pitkäksi aikaa tuollainen 4 litran kanisteri Pinelinea. Kerran tai pari vuodessa rungon vahaaminen auton vahalla.

Jos tarve, niin ketjujen puhdistukseen esim. WD-40 ja rätillä puhtaaksi, sitten perään vähän Muc-Off Chain Cleaner Degreaser sprayta ja rätillä ketju puhtaaksi. Ketjun kuivuttua tiputelen jokaiseen niveleen öljyä/vahaa (esim. Muc-Off Dry Lube), pyörittelen ketjua ja lopuksi vielä rätillä ylimääräiset pois. Usein riittää pelkkä öljyn/vahan lisääminen ilman kummempaa puhdistusta ja rätillä ulkopinta puhtaaksi.

Järeämpi ketjujen puhdistus ehkä kerran tai pari vuodessa Bilteman rasvan kylmäpoistoaineella (ketju irrotettuna). Pitää huolehtia Bilteman aineen oikeanlaisesta hävittämisestä (ympäristölle haitallinen). Pääasia mielestäni on, että ketjun ulkopinta ja rattaat ovat puhtaat, jotta lika ei tartu niihin niin helposti. Tällöin pärjää usein pelkällä öljyn tai vahan lisäämisellä ja rätin näyttämisellä. Kuten ketjujen, niin myös rattaiden puhdistukseen sopii yllä mainittu Muc-Off Chain Cleaner Degreaser mutta olen myös käyttänyt Wurth Bräkleen tai vastaavaa jarrukliineriä, joka on edullisempaa.Tämä. Erittäin hyvät neuvot. Lisäksi ite ketjunpesurilla ja lakkabensalla joskus nopeesti työmatkapyörästä tehopesen ketjun koska siitä kaatelee kans nätisti ne jämät jäteastiaan.

Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

_ava_
02.10.2020, 07.58
Vettä ja pesusieni. Jos on oikein likainen niin lorautus mäntysuopaa veden joukkoon.

Lähetetty minun PCltä Firefoxilla

kh74
12.10.2020, 21.23
Ja ketjun rasvauksesta vaihto ketjun vahaukseen niin ei tarvi voimansiirtoa pestä millään peruspesuainetta väkevämmällä enää koskaan.