Näytä tavallinen näkymä : Hiertymät / tulehtunut iho intiimialueilla
Ongelmana helposti tulevat hiertymät ja muut iho-ongelmat satula-alueen ihossa. Eri valmistajan (myös laadukkaita) säämiskähousuja kokeiltu, satuloita vaihdettu, vaseliinilla rasvailtu ahteria ja myös kortisonilla hoideltu tulehduksia, ajoasentoa vaihdeltu, hygieniasta huolehdittu, mutta iho-ongelmat tulevat joka kesä, kun ilmat lämpenevät. Ajamaan olisi kuitenkin päästävä
Kuinka olette hoitaneet omia istuma-alueitanne ennaltaehkäisevästi ja erityisesti jo "vaurioiden" synnyttyä? Rakkolaastaria, urheiluteippiä, sinkkivoidetta tms?
tempokisu
19.07.2020, 11.47
^ parhaiten on toiminut marketin vauvojen osastolta Skin Repair-voide. Sekä hiertymiin että ennaltaehkäisyyn.
Tosin niitä tuli vain silloin joskus kun ajoin melkein päivittäin ja pitkiä lenkkejä. Nyt menee jo pelkillä verkkareillakin lenkit eikä mitään ongelmaa. Käytän tosin pehmeää halpaa satulaa. Jos ajaa semmoisella hiilikuitupalalla ( joka on satulan muotoinen), ei mikään ihme että hiertää.
Satula voi olla myös liian pehmeä, tai siihen on lisätty pehmike, usein noitakin näkee, liika pehmeys upottaa istuinkyhmyt syvälle ja painoa tulee herkemmille alueille ja aiheuttaa kysyjän kertoman kaltaisia vaivoja.
Kun paino on istuinkyhmyillä, ne aluksi kipeytyvät mutta pian vaivat häipyvät. Istua pitää melkoisen takana satulan tukevammalla alueella.
Hiilikuitupala on itseasiassa loistava [emoji39]
Hiilikuitupala on itseasiassa loistava [emoji39]Komppaan, justiinsa tulin kuitupalan päältä istuksimasta ja hanuri kaipaa vain pesua, niinkuin muutkin kaikki osat.
K.Kuronen
19.07.2020, 15.21
Oletko näyttänyt tulehtunutta aluetta lääkärille. Itselle iskee joskus helteillä joku hiiva tms. nivusiin. Ei varsinaisesti hiertymä. Hoitokin on jotain muuta, kuin hiertymän. Pitääkin olla tarkkana, millaista kalsaria kiskoo jalkaan, ettei iho ota nokkiinsa.
Mulle iskee välillä paukamia, ja niihin toimii hoitona teepuuöljy illalla ennen nukkumaanmenoa. Lievemmät tapaukset hoituu aamuksi.
Lehtinen Juha
19.07.2020, 16.00
Vastaavat iho-oireet loppui kun vaihtoi pyykinpesuaineet hajusteettomaan ja väriaineettomaan tuotteeseen.
Saippua kans LV tai joku muu neutraali tuote... lääkärin ohjeistamana.
Talkkia reilusti ennen lenkkiä.
tempokisu
19.07.2020, 16.55
Satula voi olla myös liian pehmeä, tai siihen on lisätty pehmike, usein noitakin näkee, liika pehmeys upottaa istuinkyhmyt syvälle ja painoa tulee herkemmille alueille ja aiheuttaa kysyjän kertoman kaltaisia vaivoja.
Kun paino on istuinkyhmyillä, ne aluksi kipeytyvät mutta pian vaivat häipyvät. Istua pitää melkoisen takana satulan tukevammalla alueella.
Jos on istuinkyhmy joskus murtunu, niin ei todellakaan laittele painoa ( pientäkään sellaista ) istuinkyhmylle.
Hiilikuitupala on itseasiassa loistava [emoji39]
Just tän takia kerroinkin :D peppuja ja vartaloita muutenkin on erilaisia ...en mä voinut istua hiilikuitupalalla, enkä myöskään kalliilla nimenomaan naisille suunnitellulla satulalla....mutta onneksi löytyi Tunturi Selle Turbo 20euroa. Yleensä ajan aika satulan kärkiosalla kun yletyn hallintalaitteisiin siten paremmin ( satula on niin edessä kun menee ja pienin stemmi mitä löytyi )
Mä sanoisin että satula tässä ennemmin hiertyy kuin mun peppu :D satulan ympärillä on myös ohjasesta sukasta pyöräytetty suojus. Ei ole niin liukas ja säästää housuja tummentumilta, ja peittää ne satulan "hiertymät"...
Kiitos vastauksista. Täytyypä tutustua SkinRepairiin. Hiivasta ei ole kyse. Hajusteettomat pesuaineet voisivat olla muutenkin hyvä juttu. Satula(t) ja sen paikka on testattu bikefitissä, joten sen pitäisi olla kunnossa. Tää talkki asia on mielenkiintoinen. Toiset vannoo rasvauksen ja toiset talkkauksen nimiin (toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä😉). Talkkia en ole kyllä kokeilut, joten sekin täytynee ottaa to do-listalle.
El-Carpaso
21.07.2020, 10.04
Siinä voi olla tietenkin myös se, ettei nykyinen satula tue riittävästi eli muoto päästää liikkumaan, mikä venyttää / hiertää ihoa.
Vaihdoin Selle SMP penkkeihin ja hoitoa vaativat ongelmat poistuivat, koska penkki nimenomaan tukee ja pitää paikallaan.
Selle smp:n kanssa leveyden kanssa saa olla tarkkana. Jotkut istuinluumittaukset saa heittää romukoppaan. Oikea, todennäköisesti luultua paljon kapeampi satula löytyy vain kokeilemalla
Tummeli on ollut meillä käytössä sekä mies- että naisväellä jo monta vuotta ja on meistä aivan parasta. Toimii sekä ennen pitempiä lenkkejä säämiskärasvana että mahdollisten ärtymien hoitamisessa jälkihoitona. Housujen säämiskän rakenne ja erityisesti pintamateriaali vaikuttaa myös paljon.
Pyöriä käsittelevää kirjallisuuta ei kovin paljon, pyöräilijää käsittelevää vielä vähemmän, yksi löytyy omasta hyllystäni, Ben Hewitt: Pyöräilijän käskirja, käsittelee ajamiseen liittyviä seikkoja, mm. satulavaivoja. Hommasin kirjan jo -06, lienee lopussa kaupoista, mutta kirjastoissa olen nähnyt. Ihan tuota voin suositella, ei nyt sentään kisulle, hän on ammattilainen.🙂
justus6969
21.07.2020, 14.11
jos hiertymiä ilmestyy kovin helposti, niin kyse voi olla muusta kuin satuloista jne. Itsellä taipumusta atooppiseen ihottumaan, joka ilmenee myös hiertymien näköisinä alueina ja ne häviävät myös itsekseen. Ei kannata suorittaa itsediagnoosia, koska salvat hiivoihin ja ihottumiin ovat aikalailla päinvastaisia
Firlefanz
21.07.2020, 14.32
Kiva huomata että Tummeliin luottavia vielä on muitakin. Itse opin tuntemaan sen "salaisena aseena" silloin kun harrastin pitkän matkan juoksua. Toimi sekä hiertymiä ennaltaehkäisevästi että yleiseen hoitoon. (Silloin sitä tosin käytin sitä eri paikkoihin kuin myöhemmin pyöräillessä...)
Saksassa luotetaan paljon myös aineeseen nimeltä Hirschtalg, joka nimestään huolimatta on yleensä voidetta. Suomeksi se vosi olla saksanhirvirasvaa. Eri valmistajilla on omat lisäaineensa ja joissakin tuotteissa sitä voi olla vain nimeksi. Käyttäjiä ovat pyöräilijöiden lisäksi juoksijat ja soutajat.
Yleensä ongelmia alkaa syntyä vasta kun lenkit pitenevät ja satulassa istutaan neljä-viisi tuntia ja ehkä vielä perättäisinä päivinä. Parituntisten "pitäisi" mennä ilman säämiskävoiteitakin eli jos ei, silloin ongelman alkusyytä on hyvin todennäköisesti syytä etsiä ensiksi muualta.
hiertymän hoitoon vain tosi miehille ja naisille:) käsitesiä kourallinen sipastaan hanuriin. En suosittele ennen nukkumaan menoa voipi olla ettei ihan heti tuu uni simmuun, mut toimii:seko:
K.Kuronen
21.07.2020, 20.31
^Ääni tälle. Ja jos ei ole käsidesiä, niin vahva viinakin käy. Yksi palanut ja nahaton nenä on aikoinaan huollettu marssikuntoon rommilla -kirpaisi kuitenkin että kyyneleet valui pitkin poskia.
kurvaaja
22.07.2020, 08.42
^ja jos ei halua harrastaa alkoholin väärinkäyttöä, niin voi nauttia rommin myös suun kautta. Lievittää kipuja niinkin.
Ongelmana helposti tulevat hiertymät ja muut iho-ongelmat satula-alueen ihossa. Eri valmistajan (myös laadukkaita) säämiskähousuja kokeiltu, satuloita vaihdettu, vaseliinilla rasvailtu ahteria ja myös kortisonilla hoideltu tulehduksia, ajoasentoa vaihdeltu, hygieniasta huolehdittu, mutta iho-ongelmat tulevat joka kesä, kun ilmat lämpenevät. Ajamaan olisi kuitenkin päästävä
Itsekin taistelin pitkään hiertymien yms. ahterivaivojen kanssa. Kokeilin kaikkia yllämainittuja toimenpiteitä, mutta perseongelmat vain jatkuivat tuhansina tuskaisina kilometreinä. Oli jo lähes epätoivoinen olo, että joutuu toteamaan ettei pyöräily vain sovi ja lopettamaan koko touhun. Sitten vaihdoin vielä kerran satulaa ja simsalabim! Vaivat hävisivät kertaheitolla ja ovat myös pysyneet poissa.
Bepanthenia kannattaa myös kokeilla, emulsiovoidetta olen itse laittanut ennen lenkkiä ja toistaiseksi on kaikennäköisiltä hiertymiltä vältytty. Eniten auttoi aikanaan kun vaihtoi normisatulan ergonomisempaan ja lyhyempään, nyt käytössä ISM PR 2.0.
Tää on myös niin hauska keskustelu, mutta Bepanthen on pyöräilijän The rasva. Minulle. Aina tuota emulsiota laitan suihkun ja lenkin jälkeen tarvittaville alueille. En käytä sitä itse lenkeillä. Olen kokeillut monia ns. perserasvoja(assos ym...) pitkillä lenkeillä, mutta ei niistä minulle ole hyötyä ollut. Etenkin kuumemmalla ilmalla ne vaan haittaa ajoa eli tahmaa padin persukseen. Jollekin toiselle voi olla toisin. Pitää ite kokeilla, mikä toimii. Koska myö kaikki ollaan erilaisia ja ajellaan erilaisia matkoja vähän eri wateilla -niin homman nimi on se, että pitäkää siitä, mistä rasvasta pidätte tai ajelkaa ilman -pääasia että ajatte!
Linolan Suojaava Balsami toiminut itselläni paremmin kuin Bepa, apteekista hyllystä löytyy.
^Itsellä ei hanuri ongelmia, mutta Linola toimii muissa ongelmissa, vaikka halkoja hakatessa jossa kainalot hiertyy. Samoin BodyGlide sininen puikko toimii hiton hyvin. Ja näkyyhän nuilla olevan BodyGlide Cycle versiokin.
El-Carpaso
23.07.2020, 10.50
Vastaavasti jos oma iho ei pidä lanoliinista, niin Locobase repair voide on meillä varsin hyväksi todettu. Mm. Bepanthenissa lanoliinia on paljon
Tässä hyvä ja halpa voide.
https://www.tokmanni.fi/kehakukkavoide-250-ml-4009737306566
Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla
Assos chamois creme, koska Lance Armstrong. Itse tosin sipaisen vain vähän voidetta ennen pitkää lenkkiä. Tarkoituksena on estää säämiskän takertumista ihoon strategisissa paikoissa. Lance lutrasi ihan hulluna, voidettakin.
Assos ei ole kallista, purkki riittää minulla vuoden tai kaksi.
Hyviä vinkkejä. Kiitos kaikille. Tilanne alkaa olla rauhoittumaan päin tältä erää ja olen päässyt jo takaisin pyörän päälle. Olen käyttänyt Compeed-rakkolaastaria herkimmällä alueella hyvällä menestyksellä. Toki ilmojen viileneminenkin kesäkuun helteistä on varmasti helpottanut asiaa. Jälkikäteen ajatellen cx-pyöräni ja sen satula on ollut ongelmallisempi kuin maantiepyörän vastaava. Lienee tarpeellista miettiä satulan vaihtamisen tarvetta.
^katso ensin että ajoasento on sama, satula ei välttämättä ole syyllinen
Hyviä vinkkejä, kiitos kaikille. Linola ja skin repair menee kokeiluun.
Ongelmahan on yleinen ja lääkkeet vaivaan yksilöllisiä. Siksi omakohtaiset kokemukset arvokkaita, koska näistä voi löytyä uutta tulokulmaa. Mulla pyöräily aiheuttaa hautaumia lähinnä nivustaipeeseen ja lämpimät kelit pahentavat ongelmaa. Hautauma aiheutuu, kun kosteana olevat ihoalueet painuvat toisiaan vastaan ja sitä pahentaa entisestään hankaus. Hautauma toimii sitten erinomaisena alustana hiivalle ja/tai bakteereille. Pahimmillaan ongelma voi eskaloitua ajamista estäväksi tilaksi ja kestää muutamankin kuukauden. Tässäpä omia kokemuksia.
- ongelmaa ruokkii pitkät lenkit ja etenkin toistuvat sellaiset
- lämpimän sään lisäksi sisällä ajaminen lisää hautaumariskiä
- ennaltaehkäisy on paras lääke:
- satula (pienestä kiinni: spessun power toimii, pro stealth ei) ja ajoasento
- aamuin illoin pesu vedellä ja hoitavalla pesunesteellä (ei saippuaa!)
- jokaiseen ajoon puhtaat hyvät ajohousut: jos kaikki hyvät ovat pyykissä, ei ajeta kuin korkeintaan lyhyt lenkki. Vuorokauden yhtämittaisessa ajossa vaihdoin housuja puolessa välissä; oli hyvä ratkaisu.
- joka kerta pidempää ajoa varten käytetään säämiskärasvaa (Assos on hyvä, ensimmäistä kertaa kokeilussa oleva Muc-offin luxury vaikuttaa yhtä hyvältä)
- mahdollisimman nopeasti ajon jälkeen suihkuun ja puhdasta päälle; ongelmaa ruokkii se, että jää notkumaan hikisissä ajohousuissa
- pieniinkin ihovaurioihin suhtaudun vakavasti, bepanthen suihkun jälkeen riittää yleensä. Jos kutinaa, niin hydrokortisonia sisältävää sienilääkettä lyhyenä kuurina.
- ongelman hoidossa myös ilmastointi tärkeää: nakkena Sumeliuksen tapaan on hyvä olla (jos mahdollista), noin muuten taipeeseen puuvillaharsoa pitämään ihoalueet erillään
- jos ongelma vähänkin eskaloituu -> lääkärille / uusitaan voimakkaampien voiteiden resepti
Hyviä vinkkejä, kiitos kaikille. Linola ja skin repair menee kokeiluun.
Ongelmahan on yleinen ja lääkkeet vaivaan yksilöllisiä. Siksi omakohtaiset kokemukset arvokkaita, koska näistä voi löytyä uutta tulokulmaa. Mulla pyöräily aiheuttaa hautaumia lähinnä nivustaipeeseen ja lämpimät kelit pahentavat ongelmaa. Hautauma aiheutuu, kun kosteana olevat ihoalueet painuvat toisiaan vastaan ja sitä pahentaa entisestään hankaus. Hautauma toimii sitten erinomaisena alustana hiivalle ja/tai bakteereille. Pahimmillaan ongelma voi eskaloitua ajamista estäväksi tilaksi ja kestää muutamankin kuukauden. Tässäpä omia kokemuksia.
- ongelmaa ruokkii pitkät lenkit ja etenkin toistuvat sellaiset
- lämpimän sään lisäksi sisällä ajaminen lisää hautaumariskiä
- ennaltaehkäisy on paras lääke:
- satula (pienestä kiinni: spessun power toimii, pro stealth ei) ja ajoasento
- aamuin illoin pesu vedellä ja hoitavalla pesunesteellä (ei saippuaa!)
- jokaiseen ajoon puhtaat hyvät ajohousut: jos kaikki hyvät ovat pyykissä, ei ajeta kuin korkeintaan lyhyt lenkki. Vuorokauden yhtämittaisessa ajossa vaihdoin housuja puolessa välissä; oli hyvä ratkaisu.
- joka kerta pidempää ajoa varten käytetään säämiskärasvaa (Assos on hyvä, ensimmäistä kertaa kokeilussa oleva Muc-offin luxury vaikuttaa yhtä hyvältä)
- mahdollisimman nopeasti ajon jälkeen suihkuun ja puhdasta päälle; ongelmaa ruokkii se, että jää notkumaan hikisissä ajohousuissa
- pieniinkin ihovaurioihin suhtaudun vakavasti, bepanthen suihkun jälkeen riittää yleensä. Jos kutinaa, niin hydrokortisonia sisältävää sienilääkettä lyhyenä kuurina.
- ongelman hoidossa myös ilmastointi tärkeää: nakkena Sumeliuksen tapaan on hyvä olla (jos mahdollista), noin muuten taipeeseen puuvillaharsoa pitämään ihoalueet erillään
- jos ongelma vähänkin eskaloituu -> lääkärille / uusitaan voimakkaampien voiteiden resepti
Hyviä pointteja! Nimenomaan pitkät lenkit, kuuma ilma (= runsas hikoilu), peräkkäiset ajopäivät provosoivat itsellä ongelmaa. Varsinkin pyöräreissut, joissa ajetaan useampi päivä ja ollaan 8-10 tuntia pyörän päällä samoissa vermeissä. Mitä on tuo hoitava pesuneste PatilZ, jota käytät? Täytynee ostaa parempaa säämiskärasvaa.
Sebamed face & body on ollut käytössä.
Tilanteisiin, jossa huoltoauto nappaa kyytiin ja suihku ei välittömästi saatavilla: https://www.yliopistonapteekki.fi/tena-wash-cream-pesuvoide-pumppupullo-1000-ml-21340.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vauvapyyhkeet on ihan ehdoton juttu jos pitää putsata pyrstöä (ja muitakin kehonosia) ja ei ole mahdollisuutta mennä suihkuun. Yllättävän hyvin niillä irtoaa muuten fillaristakin töhnät.
Siinä voi olla tietenkin myös se, ettei nykyinen satula tue riittävästi eli muoto päästää liikkumaan, mikä venyttää / hiertää ihoa.
Vaihdoin Selle SMP penkkeihin ja hoitoa vaativat ongelmat poistuivat, koska penkki nimenomaan tukee ja pitää paikallaan.
Selle smp:n kanssa leveyden kanssa saa olla tarkkana. Jotkut istuinluumittaukset saa heittää romukoppaan. Oikea, todennäköisesti luultua paljon kapeampi satula löytyy vain kokeilemalla
Onko sinulla käsitystä mistä saisi ko. satuloita testattavaksi?
Firlefanz
10.08.2020, 22.54
Onko sinulla käsitystä mistä saisi ko. satuloita testattavaksi?
Satulat sain testiin Helsingistä Classic Bikestä.
El-Carpaso
11.08.2020, 08.43
Classic bikeltä kannattaa kysyä, jos itseä kiinnostavaa satulaa ei ole kokeiltavissa/myynnissä. Niillä on hyvät suhteet valmistajaan, eli jokin tarjottujen ulkopuolella oleva satula saattaa onnistua. Kannattaa tosin ensin kokeilla tarjolla olevista, että saa tarkennettua mitä hakee.
SMP satuloita nurkissa vajaa parikymmentä, en ole sniidari, annan kokeiltavaksi. Suurin osa modattuja mut ei vaikutusta touchiin. Composit,Carbon,Forma,etc. Myös näitä uudempia malleja, osa nyljettyjä/foamit poistettu, pehmusteista enemmän haittaa kun hyötyä, näin se menee,sorry:)
Espoossa
Itsekin olen hieman hiertymäherkkä, ja etenkin jälkihoitoon saadut vinkit täällä ovat hyviä. Yksi vinkki juoksuhommista on jäänyt mieleen, eli ei-kuiva iho ei hierry (niin helposti). Itse pyrin siis myös ennaltaehkäisevästi voitelemaan hanuria ihovoiteella, jos on tiedossa isompi keikka satulassa. Ja tähän päälle tietysti kaikki muut mainitut kikat.
Mainitsemisen arvoinen omalta osalta on myös säämiskän asettuminen oikeaan paikkaan. Omien kokemusten perusteella ei ole ihan niin itsestään selvä homma kuin mitä luulisi. Vaippahousut voivat olla kunnolla jalassa, mutta säämiskä on silti pielessä. Kyse ei siis ole siitä, että se olisi rypyssä tai sivuttaissuunnassa vinossa, vaan säämiskä voi esim. olla vähän liian takana tms.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.