Näytä tavallinen näkymä : Helposti asentuva rengas?
Mikä olisi "helposti" asennettava/asentuva rengas nykyisen sijaan, oikein peloittaa rengasrikko lenkillä. Kiekot Mavic CrossMaxit ja nykyiset Contit saa raivohulluuden partaalle. Sisureilla mennään ja renkaan tulisi olla 29" about 2.2" kovalle alustalle tehty nopea/kevyt...
Helposti alentuva
Tulin tänne ainoastaan vakoilemaan mitä helkkaria renkaan alentuminen tarkoittaa
^samalla asialla. EDIT: tylsää, modet korjas otsikon :(
Itse kysymyshän on tasoa hohhoijaa, mahdoton vastata. Renkaat on halpoja kuin makkara, kokeile. Laita vaikka RalliRanet. Ja laita tubelessina niin ei tarvii rengashommia pelätä.
Itsellä hookless karbonaatti-Crossmaxit on kyllä perkeleen tiukat renkaalla kuin renkaalla.
Taitaa syy olla enemmän tubeless ready -vanteissa hyllyineen. Sisuriaikaan ei vanteissa hyllyjä ollut ja elämä sisureiden kanssa oli helpompaa. Kannattanee harkita sisureiden heivaamista ja opetella tubeless-hommat, niin riski siitä, että joutuu paikkaamaan ainakin vähenee.
maalinni
28.02.2020, 08.42
Minulla nimenomaan Contit (mountaingking & speenking) ovat olleet helpoimpia asentaa. Mointainkingit olivat jopa niin löysät, että rengas pääsi liikkumaan jarrutuksessa ja repi sisuriin venttiilin juureen reiän parin sadan kilsan jälkeen...
Anteeksi kirjoitusvirheeni... En oikeastaan mitenkään halukas luopumaan sisureista vaan hain vaihtoehtoa/tietoa jos joku saman ongelman eteen olisi joutunut...
...En oikeastaan mitenkään halukas luopumaan sisureista...
Kerroppa halutessasi muutamalla lauseella mikset.
Ilman liukastetta Crossmaxeille minkä tahansa renkaan asennus on ollut haastavaa. Toisaalta tubeless toimii kuin unelma noilla kiekoilla. Helpointa on vaihtaa kiekot Fulcrumeihin, joilla kaikki renkaat ovat olleet löysiä. Niiden kanssa oli pakko siirtyä takaisin sisureihin, kun ei ilman onnistunut. Nuo eivät kyllä olleet virallisesti tubeless kehillä, joten se varmaan selittää löysyyden (ja asennuksen helppouden).
Mikä olisi "helposti" asennettava/asentuva rengas nykyisen sijaan, oikein peloittaa rengasrikko lenkillä. Kiekot Mavic CrossMaxit ja nykyiset Contit saa raivohulluuden partaalle. Sisureilla mennään ja renkaan tulisi olla 29" about 2.2" kovalle alustalle tehty nopea/kevyt...
Mitkä Contit Sulla on? Omille Mavic Crossmax SLR kiekoille laitoin äskettäin Contin Cross King Protection 2.2 TLR kumit ja menivät helposti käsipelillä. Lisäksi nousivat ilman mitään jumppaa päälle tubeleksina. Kompuralla toki asennus.
Nämä renkaat siis https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=261855;menu=1000,2,103,212 ;mid%5B4%5D=1;pgc%5B9296%5D=9299
Ilman liukastetta Crossmaxeille minkä tahansa renkaan asennus on ollut haastavaa. T
Lienee turha muistella vanhoja mutta 26" Crossmax Endurot oli kyllä hankalat useimpien renkaiden kanssa. Muistaakseni keskellä oleva kolo ei ole syvä ja vanne on kapea joka aiheutti ongelmia. Ja tietenkin FTS-X vapari nevö föget.
Helposti asentuva rengas? Mille vanteelle? Helppo vastaus: Taittuvakylkinen. Toisaalta vaijeri-kylkisetkin menevät joillekin vanteille helposti. Eli vanteen profiili on kyllä aika keskiössä.
Nykyinen juuri tuo CrossKing ja tosi vaativa oli, kolme "rengasrautaa" hajosi... Oppes, ei missään pyörässä ollut mitään muita kuin taittuvia vuosiin. Jack, en vain ole keksinyt mitään perustelua muuhun ellei nyt tuota asennus ongelmaa ei lasketa mukaan. Nykyiset ajot enemmän maantie/cyclolla ja tuo ko. pyörä lähinnä kevyessä polku/masto ajetussa joten hieman vainoharhaistakin tuo "helpon" renkaan tarve on mutta kuiteskin...
Kumpaan suuntaan oli noin tiukka?
Jäykkälankaisia ja taitettavia omassa käytössä ja sisurit kaikissa ja tulee olemaankin ilman yhtään perustelua. Yhdet vanteet joissa ei tarvitse vannenauhaa, siis ovat tubelekset, sille rekaan asennus molempiin suuntiin on jokseenkin tiukka, koska keskiura ei anna ihan täyttä pelivaraa. Yhtään uutta neuvoa tai rengasmerkkiä ei ole avuksi antaa kokeneelle kuskille, joskus kuitenkin uuden renkaan kanssa oppii otteet kun jonkun kerran joutuu hommiin. En usko renkaan venyvän kummemmin vanteella tai asennellessa. Tsemppiä.
Tubeless ready vanteet on todennäköisesti kaikilla renkailla tiukemat kuin ei-tubeless vanteet, kuten yllä jo todettiin. Tubeless ready kehillä on syytä käyttää ohutta tubeless teippiä normaalin paksun vanneteipin tai nauhan sijaan vaikka käyttää sisureita. Helpottaa kummasti asennusta.
hiilikuitumies
29.02.2020, 15.12
Jack, en vain ole keksinyt mitään perustelua muuhun ellei nyt tuota asennus ongelmaa ei lasketa mukaan.
Lateksisisurillako ajat? Kun kuitenkin haluat nopean renkaan. Tubeless nopeuttaa huomattavasti maastorenkaita verrattuna tavalliseen sisäkumiin.
Toinen hyvä syy on se, että saa paineet reilusti alas ilman pelkoa käärmeenpuremista.
Firlefanz
29.02.2020, 15.50
^ Nyt sä esitit syitä joita ei kysytty ja jotka kyllä varmaan yleisesti tunnetaan eli syitä miksi tubelesseihin kannattaisi vaihtaa.
Syitä miksi ei kuitenkaan halua vaihtaa voisivat olla:
- vanha koira ei opi uusia temppuja, ei ainakaan jos ei halua ja jos palkinto ei ole riittävän houkutteleva
- asennus ei välttämättä käy yhtä helposti kuin toivoisi, litkun lisäyskin voi tuottaa odottamattoman suuria ongelmia, litku ei tien päällä tosiopaikan tullen toimikaan niin kuin pitäisi (eikä paikkapötkökään aina toimi) ja renkaan irrottaminen ja tilanteesta selviäminen sisurilla voi osoittautua ylittämättömän vaikeaksi.
- sisureilla ajaessa rullaavuus on koettu riittäväksi,
- rengasrikkoja ei ole ollut kohtuutioman tiheään (ja niistä suhteellisen harvoista tietää aina selviävänsä siedettävällä työmäärällä ja ajanhukalla)
- ne toisten peikkona olevat snake bitet ole tähänkään mennessä iskeneet kuin kerran, turhan matalilla paineilla 32-millisillä renkailla vanhaa tykkitietä huonosti valitulla ajolinjalla lasketellessa
- suurempaa mukavuutta (jota reilusti alas lasketuilla paineilla yleensä kai haetaan) ole osannut kaivata, koska ei juurikaan aja sitä samaa gravelia kuin ne joiden soratiet ovat pelkkää kananmunankokoista kiveä ja polut pikemminkin kahden tuuman levyisille maastorenkaille sopivia.
- last but not least, ei tarvitse siivota litkua huoneesta, pyörästä, vaatteista, renkaista eikä vanteesta.
Kaiken tuon todettuanikin minun on myönnettävä että ihannemaailmassa minäkin ajaisin tubelesseina eikä minulla tässä olemassaolevassakaan ole minkäänlaisia vaikeuksia uskoa että tubelessit voivat olla helppoja ja vaivattomia ja säästää monelta tarpeettomalta pysähtymiseltä ja ennen kaikkea että tubelesseilla ajaminen on juuri niin paljon ihanampaa kuin sisureihin koskaan enää palaamattomat sen ovat kertoneet olevan.
Hiilikuitu, miksi nopeuttaa jos ei muutenkaan aja kovin vaativassa maastossa ja alhaisilla paineilla? Snakebite iskenyt kerran reilussa 30 vuodessa ja sekin kokemattomana ekoilla maantie avorenkailla rataa ylittäessä, maastossa ei milloinkaan...
Firle, tuossa aika hyviä perusteluja.
Taidan lyödä jotkin Joe'sin litkut sisään ICE että maksimoi vaurion eston...
hiilikuitumies
29.02.2020, 17.12
Hiilikuitu, miksi nopeuttaa jos ei muutenkaan aja kovin vaativassa maastossa ja alhaisilla paineilla?
Sinä etsit nopeaa rengasta, joten ajattelin, että nopeus on sinulle tärkeää. Tuo tekee renkaasta huomattavasti nopeamman. Esim. Racekingin vierintävastuksesta katoaa parisen kymmentä prosenttia.
RaceKingejä ajettu loppuun kaiketi kolme paria joten tuttu rengas mutta mikä on perustelusi moiseen väittämään?
Muutama päivä sitten racekingit tubeloin alexrimsin vanteille ja oli kyllä helpoin tubelointi tähän asti.
Onhan se vielä vaihtoehto, CrossKing voi vaihtua RaceKingiin mutta tuskin vanteelle asennus sen helpommaksi käy...
Viimeisestä rengasrikosta jo aikaa mutta jotenkin vain näitä kauhuskenarioita luo mielessään ajokautta odottaessa...
Kaiketi nuo kaikki sisärenkaan kestää nuo litkut? Onkos kenelläkään mitään tietoa?
hiilikuitumies
01.03.2020, 07.39
RaceKingejä ajettu loppuun kaiketi kolme paria joten tuttu rengas mutta mikä on perustelusi moiseen väittämään?
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubeless-latex-butyl-tubes
Tuo perustuu siis pelkkään painoeroon? Entä jos onkin kevyemmät...😉
hiilikuitumies
01.03.2020, 12.41
Tuo perustuu siis pelkkään painoeroon? Entä jos onkin kevyemmät...
Ei perustu ollenkaan painoeroon.
hiilikuitumies
01.03.2020, 13.20
Vaan mihin?
Kitka sisäkumin ja renkaan väliltä poistuu ja näin siitä seuraava tehohävikki.
Kuten tuostakin testistä näkee, tästä saavutettava etu on erityisen suuri alhaisilla paineilla. Esim. Racekingin tulos vain 1,7 barilla tubelessina on hämmästyttävän hyvä 17,4 wattia. Sisurilla 22,4 W. Eroa voisi verrata jokseenkin samaksi kuin erinomaisesti rullaavan ja keskinkertaisesti rullaavan renkaan välillä on.
Onko se muuttuja kuitenkaan kitka, vaan kyljen jäykistyminen sisäkumin kanssa tai jokin vastaava syy? Ainakaan omissa ei ole näkynyt minkäänlaista hankautumis jälkiä, mutta mulla onkin kapeita kumeja ja niiden paineet kovempia.
hiilikuitumies
01.03.2020, 14.09
Onko se muuttuja kuitenkaan kitka, vaan kyljen jäykistyminen sisäkumin kanssa tai jokin vastaava syy? Ainakaan omissa ei ole näkynyt minkäänlaista hankautumis jälkiä, mutta mulla onkin kapeita kumeja ja niiden paineet kovempia.
En ole täysin varma, mutta noin olen lukenut. Toki tuntuisi siltä, että myös tai ehkä jopa etenkin sisäkumin vaatima muodonmuutos vie energiaa. Kenties siksi lateksisisuri on joustavampana parempi.
Firlefanz
01.03.2020, 14.35
Ei perustu ollenkaan painoeroon.
Oletko sitten sitä mieltä että tavallisen ja "ultra light" butyylisisurin ero rullaavuudessa johtuu nimenomaan tai vain ja ainoastaan ohuudesta? Testaajahan itse arvioi aikaisemman maantierenkaalla tekemänsä testin perusteella että ultra light butyylillä oltaisiin jonkin verran lähempänä lateksisisuria.
Hän muuten myös katsoo mainitsemisen arvoiseksi sen että litkua oli vain testitilanteessa tarvittava määrä ja ulkona reaalimaailmassa litkua tarvitaan enemmän. Sillä kuinka paljon litkua on ei ehkä ole vaikutusta testitulokseen, mutta renkaan painolla kaikkineen voi olla merkitystä joidenkin mielestä.
Kokonaan toinen juttu on sitten se miten alhaisiin paineisiin kannattaa todellisuudessa mennä leveämmilläkään renkailla silloin kun ajo tapahtuu enimmäkseen "kovalla alustalla" (eikä ole aivan mahdotonta pomputusta ja röykytystä). Eli niin kauan kuin mukavuus omalla ajotavalla sen sallii voi ajaa "korkeilla" paineilla, jolloin rullaavuus erityisesti sisureilla paranee.
hiilikuitumies
01.03.2020, 14.52
Oletko sitten sitä mieltä että tavallisen ja "ultra light" butyylisisurin ero rullaavuudessa johtuu nimenomaan tai vain ja ainoastaan ohuudesta?
Luulen, että materiaalin taipuisuus vaikuttaa. Sitä voisi ajatella tulevan ohuudesta ja itse seoksesta, jos niissä on eroja. Muodonmuutos vaatii energiaa, joten mitä enemmän materiaali sitä vastustaa, sen huonommaksi rullaavuudeksi se lopulta kääntyy. Ehkä myös sisäkumin paino vaikuttaa, jos kyse on myös sen ja ulkokumin kitkasta. Minusta tämän syy ei ole kovinkaan olennainen, koska en ole fyysikko, joka tykkäisi miettiä tällaisia asioita.
Hän muuten myös katsoo mainitsemisen arvoiseksi sen että litkua oli vain testitilanteessa tarvittava määrä ja ulkona reaalimaailmassa litkua tarvitaan enemmän. Sillä kuinka paljon litkua on ei ehkä ole vaikutusta testitulokseen, mutta renkaan painolla kaikkineen voi olla merkitystä joidenkin mielestä.
60 ml ei ole niin erityisen vähän 2,2":n renkaalle. Itse laitan n. 80-90 ml, joka on samaa luokkaa kuin Stanin suositus. Litkun lisääminen heikentää rullaavuutta. Kenties asia liittyy litkun liikkeeseen renkaan sisällä. Silti tubeless parantaa maastorenkaiden rullaavuutta huomattavasti, joten en oikein ymmärrä, mitä vastaan vänkäämistä tässäkin taas pitää olla. Jos ei kiinnosta ottaa tuota hyötyä, niin ei ole pakko. 90 ml + vanneteippi + tubeless-venttiilit on kuitenkin vähemmän kuin useimpien butyylisisäkumien paino. En itse lähtisi maastoon millään erityisen ohuilla sisäkumeilla.
En muutenkaan näe paljon järkeä sisäkumeissa pyöräily/pyöräharrastajille, jotka usein panostavat tuntikausia kuukausittain jo pelkään pyöräilystä kirjoitteluun netissä. Sillä ajalla litkuttaisi pyöränsä. Toki ymmärrän, että onhan sen tekemiseen kynnystä, mutta moni muutenkin panostaa pyöriinsä hyvin paljon, joten ei tuon pitäisi olla erityinen vaiva sen enempää kuin vaikkapa jonkin osan vaihtaminen mieleisempään. Parhaimmillaan konversio onnistuu helposti ja keskimäärin opettelun kautta ihan hyvin. Lopulta siinä voi jopa säästää aikaa, kun monelta rengasrikkoja jää paljon pois.
Firlefanz
01.03.2020, 16.37
Vastaan vänkäämista on vain sinun lukemanasi. Muillehan tämä on käsittääkseni normaalia keskustelua, missä turhan jyrkkiä, todellisia olosuhteita huomioonottamattomia, yhden tutkimuksen lukemiseen tai jonkin asiaan keskeisesti vaikuttavan seikan vaillinaiseen tai pinnalliseen ymmärtämiseen perustuvia ja kaikkinaisia lähinnä lopullisen viisauden julistukselta tavalla tai toisella vaikuttavia puheenvuoroja kommentoidaan.
Tai sitten vain haetaan vähän täsmennystä kohtiin missä joku ei ole jonkun toisen mielestä ollut riittävän selkeä. That's life, my friend, eikä mikään syy kokea tulleensa kiusatuksi tai ruveta passiivisaggressiiviseksi:cool:
PS Ei minuakaan kiinnosta miksi jotkut haluavat ajaa sellaisilla pyörillä, sellaisilla renkailla ja sellaisilla rengaspaineilla joita en itse käytä, vaikka ajomme kenties ovat 80-prosenttisesti samoilla teillä ja samoissa oloissa.
hiilikuitumies
01.03.2020, 16.43
Vastaan vänkäämista on vain sinun lukemanasi. Muillehan tämä on käsittääkseni normaalia keskustelua, missä turhan jyrkkiä, todellisia olosuhteita huomioonottamattomia, yhden tutkimuksen lukemiseen tai jonkin asiaan keskeisesti vaikuttavan seikan vaillinaiseen tai pinnalliseen ymmärtämiseen perustuvia ja kaikkinaisia lähinnä lopullisen viisauden julistukselta tavalla tai toisella vaikuttavia puheenvuoroja kommentoidaan.
Uskokoon, ken tahtoo, kun asenteesi on noin syyllistävä ja hyökkäävä, kuten yleensä Sinun normaalin keskustelun käsitykseesi kuuluu.
Mielenkiintoisia syytöksiä, kun keksitkin vielä noihin asioita, kuten "yhden tutkimuksen lukemiseen perustuvia". Itse et tarjonnut taaskaan mitään faktoja, vaan kunhan tulit haukkumaan yhden totuuden julistamisesta, kun kirjoitin, mitä ihan yleisesti pyöräilysivustoillakin esitetään lateksin ja tubelessin eduista. Jos se on turhan jyrkkää tai vaillinaista ymmärrystä, niin seuraava vaihtoehto olisi varmasti esittää, että voi parantaa, mutta ei välttämättä paranna, eli emme tiedä. Sepä olisikin hyödyllinen kannanotto ja kaiken lisäksi väärä yleisen käsityksen valossa. Sinua se kuitenkin miellyttäisi, kun se olisi riittävän loiva eli mitään sanomaton, kuten informaatioarvoon nähden ylipitkät viestisi. Tämä rullaavuuden asiahan ei ole minun keksimäni, joten ei se nojaa minun tietouteeni fysiikasta, vaan minun tietouteeni siitä, mitä näistä minua paremmin ymmärtävät ovat esittäneet.
Firlefanz
01.03.2020, 17.59
Mihin unohtui
Tai sitten vain haetaan vähän täsmennystä kohtiin missä joku ei ole jonkun toisen mielestä ollut riittävän selkeä. That's life, my friend, eikä mikään syy kokea tulleensa kiusatuksi tai ruveta passiivisaggressiiviseksi:cool: ?!:seko:
Mikä sanassa "tai" oli tällä kertaa liian vaikeaa ymmärtää!?:rolleyes: Mikä ihme esti sinua välittömästi ja ongelmitta käsittämästä että lainaamassasi ja oikein lihavoittamassasikin kohdassa vain luetellaan semmoisia syntejä jotka normaalissa keskustelussa tuottavat kommentteja jotka voidaan kokea vaikkapa vänkäämiseksi? En sano ettetkö mielestäni olisi joskus Fillarifoorumin historiassa syyllistynyt moniinkin niistä, mutta et nyt käynnissä olevassa keskustelussa.
Eli esitetyistä vaihtoehdoista jälkimmäinen oli lähinnä se jonka olisit voinut ymmärtää olevan nyt kyseessä. Mutta kun sinulla on niin valtava tarve kokea tulleesi syyllistetyksi ja joutuneesi hyökkäyksen kohteeksi ja koska olet niin varma käsityksessäsi että jos joku ei ole täysin samaa mieltä kanssasi, häntä täytyy silloin kiinnostaa ensisijaisesti juuri sinun haukkumisesi. Siis hieman kärjistetysti ilmaistuna. Ja sitten sinulla onkin jo niin kiire puolustautua että et malta edes lukea loppuun ja sulattaa lukemaasi.
TLDR: kunhan testasin oletko yhtään muuttunut siitä kun olit vielä orc biker ja täytyy sanoa ettet tippaakaan.
PS Viestini ovat keskimäärin ylipitkiä silloinkin kun ne eivät sitä niiden informaatioarvoon nähden ole.
PPS Minua miellyttävät ja koen hyödylliseksi sellaiset kannanotot, jotka perustavat sekä (esimerkiksi) teoriaan, mittaustuloksiin, yleiseen lukemalla hankittuun tietouteen jne että omakohtaisiin havaintoihin ja käyttöön ja olosuhteisiin sidottuun kokemukseen.
Firle, tuota hainkin että mikä se entinen nick olikaan kun juttu ei ole mitenkään muuttunut.
Tyhmänä vain mietin että jos ajan esim. RaceKingeillä noin 2-3kilon paineilla niin mistä ulkoinen olemus tietää että mitä renkaassa on sisällä, ei sisurin ja litkun painoeroa ole ja käsittääkseni kaikki loppupeleissä perustuu vain pyörivään massaan tai onkos tämä taas joku periaatteelinen insinöörijuttu?
hiilikuitumies
01.03.2020, 19.59
Mihin unohtui
?!:seko:
Mikä sanassa "tai" oli tällä kertaa liian vaikeaa ymmärtää!?:rolleyes: Mikä ihme esti sinua välittömästi ja ongelmitta käsittämästä että lainaamassasi ja oikein lihavoittamassasikin kohdassa vain luetellaan semmoisia syntejä jotka normaalissa keskustelussa tuottavat kommentteja jotka voidaan kokea vaikkapa vänkäämiseksi? En sano ettetkö mielestäni olisi joskus Fillarifoorumin historiassa syyllistynyt moniinkin niistä, mutta et nyt käynnissä olevassa keskustelussa.
Eli esitetyistä vaihtoehdoista jälkimmäinen oli lähinnä se jonka olisit voinut ymmärtää olevan nyt kyseessä. Mutta kun sinulla on niin valtava tarve kokea tulleesi syyllistetyksi ja joutuneesi hyökkäyksen kohteeksi ja koska olet niin varma käsityksessäsi että jos joku ei ole täysin samaa mieltä kanssasi, häntä täytyy silloin kiinnostaa ensisijaisesti juuri sinun haukkumisesi. Siis hieman kärjistetysti ilmaistuna. Ja sitten sinulla onkin jo niin kiire puolustautua että et malta edes lukea loppuun ja sulattaa lukemaasi.
TLDR: kunhan testasin oletko yhtään muuttunut siitä kun olit vielä orc biker ja täytyy sanoa ettet tippaakaan.
PS Viestini ovat keskimäärin ylipitkiä silloinkin kun ne eivät sitä niiden informaatioarvoon nähden ole.
PPS Minua miellyttävät ja koen hyödylliseksi sellaiset kannanotot, jotka perustavat sekä (esimerkiksi) teoriaan, mittaustuloksiin, yleiseen lukemalla hankittuun tietouteen jne että omakohtaisiin havaintoihin ja käyttöön ja olosuhteisiin sidottuun kokemukseen.
Kylläkyllä. Jatkuvat henkilökohtaisuudet ovat vain sattumaa tai minun vikani, kuten yltä taas näkee. Tämä tästä.
Firle, tuota hainkin että mikä se entinen nick olikaan kun juttu ei ole mitenkään muuttunut.
Tyhmänä vain mietin että jos ajan esim. RaceKingeillä noin 2-3kilon paineilla niin mistä ulkoinen olemus tietää että mitä renkaassa on sisällä, ei sisurin ja litkun painoeroa ole ja käsittääkseni kaikki loppupeleissä perustuu vain pyörivään massaan tai onkos tämä taas joku periaatteelinen insinöörijuttu?Kuitumies yllä mainitsee sisurin ja päälykumin välisen kitkan. Se on yksi pieni tekijä, joka vaikuttaa ja tulee renkaiden muodonmuutoksesta...
Vierintävastus tulee kappaleen ja pinnan muodonmuutoksesta ja sisureiden kanssa pyörässä on neljä kumia muuttamassa muotoaan. -> vierintävastus on isompi.
Kovilla paineilla muodonmuutos ei ole renkaassa yhtä iso ja rengas rullaa kovalla alustalla paremmin.
Kova rengas voi puolestaan aiheuttaa pehmeään alustaan isoakin muodonmuutosta ja rengas ei rullaa hyvin, vierintävastus on iso. (Esim.Maantiepyörä asfaltilla vs. Hiekkatiellä)
j
^Joku sentään perustelee. Tuo kyllä pätee matalilla paineilla mutta kuten sanonut että käyttämäni paineet melko suuria omasta ajotyylistä (ja maastosta) johtuen niin että moinen ei vaikuta tai vaikuttaa ainakin minimaalisesti vierintävastukseen ja luulen yhä että pyörivän massan vaikutus kuitenkin ratkaisevampi....
Kyseiset kiekothan ei mitkään keveimmät ja ei tavallaan haittaa että olisivatkin litkuilla painavammat kuin sisureilla, puhkeamisen riskiähän tässä lähinnä yritetään ehkäistä. Nuo tasaisen pyörien kiekot sitten taas eri luokkaa kun keveys kaikki kaikessa, ei saisi täydellisten paina paljoa ylittää 2.5 kiloa.
Jos mennään äärimmäisyyksiin niin onko noissa litkuissa paljoja eroja ja mikä olisi suositeltavaa...
Jos mennään äärimmäisyyksiin niin onko noissa litkuissa paljoja eroja ja mikä olisi suositeltavaa...On niissä isojakin eroja. Toinen toimii maantiepaineilla (esim caffelatex) tai jotain sinnepäin ja toinen täyttää isot reiät. Esim stans race.
Osa pysyy nesteenä pitkään ja osaan kasvaa "korvasieniä" nopeasti. Joku kalvoontuu ja toinen on helppo siivota kumesta ja vanteesta. Joku "haihtuu" ja sitä pitää lisätä, yms eroja. Itse olen testannut stanin perusversio ja tunen oneshot litkut. Oneshottia joutuu jossakin vaiheessa lisäämään ja liimaa kumen kiinni vannenauhaan, mutta helppo siivota ja pitää alun jälkeen hyvin.
Sanoisin että sopiva litku riippuu tapauksesta, paineet, vanne, kumi, käyttäjä yms muuttujat vaikuttavat valintaan.
Firlefanz
02.03.2020, 09.09
Jos mennään äärimmäisyyksiin niin onko noissa litkuissa paljoja eroja ja mikä olisi suositeltavaa...
Jos mennään äärimmäisyyksiin, pitää muistaa ottaa hyöty paitsi tubeless-renkaiden paremmasta rullaavuudesta myös sieltä mistä hyötyä on varmasti aivan yhtä monta wattia otettavissa eli pukeutumisesta. Ei tarvitse ajaa maantietä viittäkymppiä saadakseen aerodynaamista hyötyä:cool:
Mulla ei ole kokemuksia, joten tämä on pelkkää muualta lukemaani, mutta Milkit tai milKit on saksankielisillä foorumeilla kehuja kerännyt melko uusi tulokas markkinoille. Sveitsiläinen yritys jolla on koko tubelesshommiin tarvittava paketti: litku, venttiili, ruisku ja boosteri. Mainospuheet ovat mainospuheita eivätkä vallankumoukselliset uutuudet ihan aina sellaisia todellisuudessa ole, mutta linkkaan silti: https://milkit.bike/en
PS Viesti sisälsi jatkuvaa henkilökohtaisuuksiin menemistä, mutta netistä lataamani kleaNit-sovellus poisti kaikki sellaiset kohdat automaattisesti. Suosittelen vilpittömästi!
Firle, en ole erään kaltainen sokeriperse joten pienet henkilökohtaisuudetkin menee.
Aerodynamiikkaa ei kummasti korjata tällä vartalon mallilla ja ei niin olennaitakaan ole...
Täytyy perehtyä noihin litkuhommiin, kiekoissa nauhat valmiina, puuttuu vain venttiilit ja litkut ja taas hyvä tekosyy hankkia CrossKingien tilalle uskolliset RaceKingit.
Jos mennään äärimmäisyyksiin niin onko noissa litkuissa paljoja eroja ja mikä olisi suositeltavaa...
Kyllä niistä eroja on testeissä löydetty. Tämä vanhahko testi vertailee litkutettuja sisäkumeja, mutta varmaan tubeleksilla löytyy saman suuntaista:
https://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Sealant_Test_-_Part_2_4155.html
Mietin sitäkin että kestääkö kaikki sisurien materiaalit noita litkuja, jos linkitän sissit niin kyseessä Tubolitot.
nikobiker
02.03.2020, 20.12
Harrastavatko tubeless-kaverit pyöräreissaamista? Mietin vain, että jos se tubeless-rengas siellä reissussa kuitenkin menee rikki, niin miten toimitte? Litkutatte kaatosateessakin/pakkasessa? Laitatte sitten kuitenkin sisurin paikalleen? Entäs renkaan hyllylle nostaminen? Onnistuuko käsipumpulla? Oletetaan nyt, ettei ole huoltoasemaakaan ihan lähettyvillä. Ketjun aloittajan ongelma oli juurikin tämä tiukka rengas. Tiukassa paikassa jossain keskellä ei mitään tiukkaa rengasta ährätessä saattaa toivoa, että olisipa mukava, jos olisi kuitenkin ihan tavallinen kiekko sisurilla. Helpommin muuten se sisurikin menee rikki vaihtaessa, kun UST-kiekolle yrittää sisurin kera rengasta runnoa. Tästä minullakin on kokemusta. Valitettavasti.
Olen retki- ja bikepacking-reissausta tehnyt ehkä 15000 km viime vuosikymmenellä yhteensä ja eipä taida yhtään rengasrikkoa olla tullut. Sisureilla siis. Tubelesseillä ei tietenkään olisi ollut yhtään sen enempää. Kirjoitukseni pointti on kuitenkin se, että em. asioista johtuen mielestäni sisurirenkaat ovat turvallisempi valinta reissaamiseen. Renkaan vaihtopuuhat kun vain ovat vaivattomia. Ketjussa aiemmin kun joiltakin välittyi aika selvästi se, ettei sisurirenkaiden käyttöön olisi mitään perustetta. FirleFanzhan jo edellisellä sivulla mainiosti listasikin monia syitä, miksi ei.
Myös ehkä petaan tässä toivottomasti itselleni sitä, että kun forumilla seuraavan kysyn jotain sisurillisiin renkaisiin liittyen, niin olisi mukavaa, jos ei heti ensimmäisenä oltaisi pakottamassa tubelessejä tilalle. Vähän samaa sarjaa sekin, että jos kyselet jotain etuvaihteisiin liittyen, niin jo ollaan 1x sitä ja tätä tarjoamassa välittömästi :)
Harrastavatko tubeless-kaverit pyöräreissaamista? Mietin vain, että jos se tubeless-rengas siellä reissussa kuitenkin menee rikki, niin miten toimitte? ...
Pari sisuria on varalla mukana, ei oo tarvinnut.
K.Kuronen
02.03.2020, 20.15
Mietin sitäkin että kestääkö kaikki sisurien materiaalit noita litkuja, jos linkitän sissit niin kyseessä Tubolitot.
Eikö tubelessin ja litkutuksen ideana ole ajaminen ilman sisuria?
K.Kuronen
02.03.2020, 20.45
Pari sisuria on varalla mukana, ei oo tarvinnut.
Homma on kuitenkin sillä tavalla hallinnassa, että ongelman ilmetessä sisurin saa asennettua.
arctic biker
02.03.2020, 20.57
Pari sisuria on varalla mukana, ei oo tarvinnut. Mennä kesänä tarvitsin sisureita, ensin litkutettu takanen irtosi vanteelta, kilsanparin päästä etunen. Heinätukolla pahimmat litkut pois ja sisärengasta tilalle, onneksi en huomannut että eturengas oli kyljestään revennytkin ja keskellä ei mitään!
Gravelking SK+R411.
hiilikuitumies
02.03.2020, 21.08
Vähän samaa sarjaa sekin, että jos kyselet jotain etuvaihteisiin liittyen, niin jo ollaan 1x sitä ja tätä tarjoamassa välittömästi :)
Nure on painottanut vuosia renkaan nopeutta ja puhunut halpoja pyöriä vastaan jne., joten miksi rajoittua siihen, että jättää itse tuollaisen panostuksen tekemättä? Tässäkin hän kysyi nopeaa rengasta.
Mitä tulee kysymyksiisi, niin on hyvä pitää sisäkumi tai kaksi varalla. On mahdollista nostaa rengas vanteelle esim. co2-patruunalla, sellaisella tubeless boosterilla eli johonkin pulloon ensin pumpataan, josta vapautetaan ilma nopeasti, tai jopa tosi hyvällä pikkupumpulla. Mutta jos se ei onnistu, sitten sisuria tilalle. Ei se tarkoita välttämättä ihmeellistä kireyttä. Vaikeimmat renkaat asentaa minulla ovat olleet ei-tubeless ei-tubeless vanteille. Mukana reissulla on myös syytä kuitenkin olla esim. nippusiteitä ja jesaria yms., joilla pystyy sitomaan renkaan niin lähelle vanteen uraa, että se ylettyy varmasti järkevällä vaivalla vanteelle. Yhtä laillahan se pitää kotonakin saada vanteelle, miksi se ei ulkona onnistuisi?
hiilikuitumies
02.03.2020, 21.17
Firle, en ole erään kaltainen sokeriperse joten pienet henkilökohtaisuudetkin menee.
Sinä se jaksat haukkua. Et hyväksy edes minulta perusteluita, vaan vasta toisen sanoessa saman ajatuksen muodonmuutoksesta kiittelet, että kun joku jaksoi perustella. Sen verran kummallinen epeli olet, että turhahan sinulle on mitään sanoa. Huvittaa vain, että kaiken nopeiden renkaiden mainostamisesi jälkeen paljastui, että ajoit keskinkertaisen nopeilla renkailla, kun et ollut litkuttanut niitä :) En sano sinulle enää mitään, kun mitäpä kiittämättömillä ihmisillä tekee.
Petri Väisänen
02.03.2020, 21.47
Mikä olisi "helposti" asennettava/asentuva rengas nykyisen sijaan, oikein peloittaa rengasrikko lenkillä. Kiekot Mavic CrossMaxit ja nykyiset Contit saa raivohulluuden partaalle. Sisureilla mennään ja renkaan tulisi olla 29" about 2.2" kovalle alustalle tehty nopea/kevyt...Luultavasti kehän ominaisuus ennemmin kuin renkaan tai sitten renkaanlaittajan kokemattomuus. Mavicin kiekot on ollu kyllä pahimpia joidenkin renkaiden kanssa. Harjoitus tekee mestarin eli ota muutaman kerran pois ja laita takas päälle ne renkaat niin eiköhän siinä ala oppia niksit.
Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla
Firlefanz
02.03.2020, 21.47
Mietin sitäkin että kestääkö kaikki sisurien materiaalit noita litkuja, jos linkitän sissit niin kyseessä Tubolitot.
Tubolitoilla ajavalle on yhdentekevää mitä litkua käyttää, sillä mikään litku ei toimi eli reikä ei paikkaudu.Tämä ei ole kokemuspohjainen tieto vaan valmistajan ilmoittama asia: "Sealant and sealer sprays do not seal Tubolitos. However, they do not harm Tubolitos either what means Tubolitos can be used in tyres with sealant." Eli jos ajaa tubeless-renkailla voi pitää Tubolitoa varasisutina matkassa.
Firlefanz
02.03.2020, 22.10
Myös ehkä petaan tässä toivottomasti itselleni sitä, että kun forumilla seuraavan kysyn jotain sisurillisiin renkaisiin liittyen, niin olisi mukavaa, jos ei heti ensimmäisenä oltaisi pakottamassa tubelessejä tilalle. Vähän samaa sarjaa sekin, että jos kyselet jotain etuvaihteisiin liittyen, niin jo ollaan 1x sitä ja tätä tarjoamassa välittömästi :)
Tämä on aika hauska ja osuvakin tiivistys.
Kun on katsellut vieressä osaamatta edes antaa fiksulta kuulostavia mutta käytännössä toimimattomia neuvoja kuinka lenkkikaveri on joutunut taistelemaan tosissaan ennen kuin on saanut tubeless-renkaansa vanteelta, ei ole ollut kovin kiire luopua sisureista. Toisaalta niistä on taas ollut melko vamis luopumaan silloin kun on nähnyt miten helposti ja nopeasti tubeless-renkaan useamman millin reikä on paikkautunut pötköllä.
Ei minulla tähänkään mitään viisauksia ole tarjota, ainoastaan se että itse olen pitkillä soololenkeillä pitänyt mukana vararengastakin. Typerältähän se tuntuu, mutta kun kerran on seissyt tienlaidassa eikä matka olisi jatkunut minnekään sillä taitetun setelin niksillä tai edes "tire bootilla" niin samaa ei halua joutua kokemaan pimeänä syysiltana kahdenkymmenen kilometrin päässä lähimmästä maitolaiturista. Semmoinen vararengas jonka kokemuksesta tietää asettuvan helposti käyttämälleen vanteelle voisi antaa tiettyä varmuutta ja tukea päätöstä ottaa harppaus tubeless-aikaan.
Toisaalta jos uskoo esimerkiksi linkkaamani milKitin puheita sen kehittämien tuotteiden eli venttiilien, litkujen ja boosterin ominaisuuksista ja eduista niin eihän niiden kanssa pitäisi tulla itku eikä päästä ärräpää tienlaidalla vaikka olisi kurjempikin sää...
nikobiker
02.03.2020, 22.27
Nure on painottanut vuosia renkaan nopeutta ja puhunut halpoja pyöriä vastaan jne., joten miksi rajoittua siihen, että jättää itse tuollaisen panostuksen tekemättä? Tässäkin hän kysyi nopeaa rengasta.
Mitä tulee kysymyksiisi, niin on hyvä pitää sisäkumi tai kaksi varalla. On mahdollista nostaa rengas vanteelle esim. co2-patruunalla, sellaisella tubeless boosterilla eli johonkin pulloon ensin pumpataan, josta vapautetaan ilma nopeasti, tai jopa tosi hyvällä pikkupumpulla. Mutta jos se ei onnistu, sitten sisuria tilalle. Ei se tarkoita välttämättä ihmeellistä kireyttä. Vaikeimmat renkaat asentaa minulla ovat olleet ei-tubeless ei-tubeless vanteille. Mukana reissulla on myös syytä kuitenkin olla esim. nippusiteitä ja jesaria yms., joilla pystyy sitomaan renkaan niin lähelle vanteen uraa, että se ylettyy varmasti järkevällä vaivalla vanteelle. Yhtä laillahan se pitää kotonakin saada vanteelle, miksi se ei ulkona onnistuisi?
Jo tämän kirjoittamasi perusteella ei tarvitse alleviitata, miks reissuun otan mieluummin sisurirenkaat ja ei-tubeless -kiekot. Huomattavasti helpommalta pääsee. Ulkona renkaan vaihtaminen voi monesti hyvinkin olla vaikeampaa. Esim. kylmässä tai sateessa asiat ei mene kuin haluaisi. Ehkä tuota rengasta tiukalle vanteelle vääntäessä saitkin rikottua sisurin ja viimeistä viedään? Vai menikö sekin jo? Niinkin on käynyt, että sisurin kanssa rengas ei ole noussut koko mitaltaan vanteelle, vaan paineesta huolimatta jäänyt osittain keskiuralle. Siinähän se sitten väpättää ja pompottaa ajaessa. Itselläni on siis tubeless ready -kiekot myös ja kyllä ne vaan hermoja ovat koetelleet lukemattomat kerrat noin ylipäätään. Sovitaan vaikka sitten, että johtuu niistä sisureista + meikäläisen osaamattomuudesta/tumpeloudesta. Mutta hienoa, jos sulla on selvät sävelet ja homma kaikissa tilanteissa 100% hallussa. Yrittäkää silti edes ymmärtää, että joku niitä voi haluta käyttää ja ihan hyvästä syystä.
Hiili, kummasti aina otat itseesi,samaa toistat vaikka nick muuttuikin... Et siltikään perustellut että mikä vaikuttaa nopeuteen eri renkaan täytteillä vaan jatkoit noiden puuduttavien monologien esittämistä.
Itse asiassa hain kovalle alustalle sopivaa helposti asennettavaa rengasta vaikkakin se onkin pitkälle synonyymi nopeuteen en maininnut nopeutta referenssiksi. Tiedän kyllä mitkä nopeita jo entuudesta ja pysyn kyllä varmoissa ja luotettavissa merkeissä mutta ko. vanne yllätti muihin verrattuna niin hain vaihtoehtoa jota sinäkään et osannut tarjota.
En missään nimessä ole halpoja pyörivästään, olen ehdottomasti sitä mieltä että jo puolella toista tonnia saa aivan toimivan pyörän.
hiilikuitumies
03.03.2020, 09.40
Jo tämän kirjoittamasi perusteella ei tarvitse alleviitata, miks reissuun otan mieluummin sisurirenkaat ja ei-tubeless -kiekot. Huomattavasti helpommalta pääsee.
Minä tarkoitin sen päinvastaiseksi kuitenkin, eli helpommalla pääsee nimenomaan tien päällä tubelessina. Ensinnäkin matka taittuu hieman paremmin ja toisekseen paljon todennäköisemmin renkaisiin ei tarvitse edes koskea. Jos tarvitsee, niin ne voi hoitaa ihan samoin kuin sisurin kanssakin laittamalla sen sisurin, jos muut vaihtoehdot eivät miellytä tai onnistu. Ehkä ero tulee siitä, että en itse koe tlr-renkaan laittamista tlr-vanteelle yhtään vaikeampana kuin muillekaan vanteille.
Ehkä tuota rengasta tiukalle vanteelle vääntäessä saitkin rikottua sisurin ja viimeistä viedään?
Minullahan on mukana aina myös pieni paikkasarja. Tässähän tämä oletus tiukasta vanteesta onkin. Mikä ihmeen tiukka se on, kun eihän sitä rengasta edes hyllylle kiskota, vaan vanteen uraan tai uriin. Ehkä se on vaikeaa jollekin ihan tavikselle, mutta tässä porukassa voisi luulla ihmisten osaavan vaihtaa renkaat oikealla tekniikalla.
Niinkin on käynyt, että sisurin kanssa rengas ei ole noussut koko mitaltaan vanteelle, vaan paineesta huolimatta jäänyt osittain keskiuralle.
Minulle kävi noin parisen viikkoa sitten ensimmäistä kertaa elämässäni. Kyseessä oli ei-tlr-rengas ja ei-tlr-vanne. Tlr-vanteilleni renkaat napsahtavat aina iloisesti, eivätkä ne ole mitenkään tiukat asentaa, vaan päinvastoin, koska ne saa todella hyvin painettua vanteen uriin, joten rengas ylettää helposti vanteelle.
Yrittäkää silti edes ymmärtää, että joku niitä voi haluta käyttää ja ihan hyvästä syystä.
Sinähän tässä yrität tuntea ajatusta, että tlr tarkoittaisi aina ongelmaa. Minä uskon, että syyt ovat enemmänkin vannekohtaisia. Minun nykyisissä tlr-vanteissani olen aina pitänyt etuna renkaiden helppoa asentumista. Asian luulisi selviävän jo ennen reissua renkaiden asennuksen yhteydessä. Jos tuntuu vaikealta, niin kannattaa toki edetä sen mukaan, mitä se sitten tarkoittaakaan, mutta en minä kaikkea tubelessia välttelisi sillä ajatuksella, että olisi aina muka vaikeaa vaihtaa renkaat, kun näin ei selvästikään ole.
hiilikuitumies
03.03.2020, 09.48
Hiili, kummasti aina otat itseesi,samaa toistat vaikka nick muuttuikin... Et siltikään perustellut että mikä vaikuttaa nopeuteen eri renkaan täytteillä vaan jatkoit noiden puuduttavien monologien esittämistä.
On se kummallista, miten jatkuva haukkuminen ja naljailu tuntuu henkilökohtaiselta. En ymmärrä myöskään tuota höpötystä nickin vaihtamisesta. Tuotakin on jatkunut jo vuosia sinun ja tuon yhden toisen taholta. Ilmeisesti sinulla ja tuolla toisella on jokin tapa ottaa joku silmätikuksi ja alkaa naljailla viestistä toiseen. Minä kerroin sen saman syyn muodonmuutoksesta, mutta sinä et vain hyväksynyt sitä, koska se tuli minulta, mutta kiittelit toista ihmistä saman asian sanomisesta.
Itse asiassa hain kovalle alustalle sopivaa helposti asennettavaa rengasta vaikkakin se onkin pitkälle synonyymi nopeuteen en maininnut nopeutta referenssiksi.
Sinä se olet aina yhtä rehellisesti peiliin katsomassa.
renkaan tulisi olla 29" about 2.2" kovalle alustalle tehty nopea/kevyt...
Laitan sinut nyt ignore-listalle pysyvästi.
Firlefanz
03.03.2020, 10.47
On se kummallista, miten jatkuva haukkuminen ja naljailu tuntuu henkilökohtaiselta.
Kummallista on lähinnä se miten joku kykenee löytämään haukkumista, naljailua ja hyökkäävää syyttelyä sieltäkin missä sitä ei kerta kaikkiaan ole. Kummallista on miten joku kokee jokseenkin kaiken kritiikin henkilökohtaisuuksiin menemisenä mutta on samaan aikaan se joka esittää perusteettomia yleistäviä väitteitä jollaisia ei ole mitenkään mahdoton pitää syytöksinä ja haukkuina toisia kirjoittajia kohtaan.
En ymmärrä myöskään tuota höpötystä nickin vaihtamisesta.
Orc biker eli aikansa, tuli meille kaikille tutuiksi tapoineen, tyyleineen, keppihevosineen ja katosi sitten. Kului jonkin aikaa, foorumille ilmestyi hiilikuitumies, jonka tavat, tyyli ja keppihevoset alkoivat varsin pian tuntua jotenkin kovin tutuilta. Molemmista voisi käyttää ilmaisua "one of a kind":rolleyes: Minä ja nure emme varmaankaan ole ainoat jotka ovat saman päätelmän tehneet. Toistaiseksi ei ole ilmennyt mitään mikä olisi antanut aihetta arvella onko todennäköisin selitys sittenkään se oikea. Pikemminkin päinvastoin...
Sinä se olet aina yhtä rehellisesti peiliin katsomassa.
Itse ymmärsin että nuren preferenssit olivat järjestyksessä suurimmasta pienimpään: (1) nimeltä mainituille vanteille helposti asentuva kovalle alustalle tarkoitettu rengas, (2) sama, (3) sama ja (4) nopea/kevyt. Toisin sanoen nopeus ei ollut se mitä erityisesti haettiin eli tarkoitus ei ollut hakea nopeinta kriteerin (1) täyttävää rengasta. in other words "nopea/kevyt" mainittiin haettavan renkaan kuvauksessa vain siksi että muuten saatettaisiin esittää tusinaa erilaista ihan muunlaista rengasta..
Mutta voi olla väärässäkin...
Laitan sinut nyt ignore-listalle pysyvästi.
Orc biker oli myös kova poika laittamaan ihmisiä ignore-listalleen ja hänkin muisti aina kertoa asiasta silloin kun niin teki:p
Firlefanz
03.03.2020, 11.05
Tässähän tämä oletus tiukasta vanteesta onkin. Mikä ihmeen tiukka se on, kun eihän sitä rengasta edes hyllylle kiskota, vaan vanteen uraan tai uriin. Ehkä se on vaikeaa jollekin ihan tavikselle, mutta tässä porukassa voisi luulla ihmisten osaavan vaihtaa renkaat oikealla tekniikalla.
Ettet vain nyt menisi henkilökohtaisuuksiin ja haukkuisi nikobikeria aivan kädettömäksi tai täysin haluttomaksi tai kyvyttömäksi oppimaan oikeita suoritustapoja?
Muuten: tuskin nikobikerkaan on välttelemässä kaikkea tubelessia sillä ajatuksella ettei renkaanvaihto voi olla kuin liian vaikeaa tai tarpeettoman hankalaa, mutta tieto siitä että jollain tlr-vanne ja tubeless-rengas -yhdistelmällä se on erinomaisen vaivatonta ei auta häntä pätkääkään. Jos sujuvan renkaanvaihdon edellytys hänen tapauksessaan on että hän joko hankkii uudet kiekot,tai onnistuu löytämään nykyisille vanteille helposti ja varmasti asentuvat tubeless-renkaat, niin silloin asia on niin.
Firle, kiitti Tubo infosta, joku jopa auttaa eikä vain syyllisiä hae eikä pilkkuja viilaa.
Taidan olla hieman ylpeä ignoresta, olinhan Orc:n vastaavalla myös!
Täytynee laittaa CrossKingit myyntiin ja hankkia RalliKunkut tilalle se litkutuskamat kun palaa kotimaahan, täytynee ottaa homma kokeilun kannalta niin näkee senkin homman ja pieni kustannus kuitenkin.
nikobiker
03.03.2020, 13.34
Minä tarkoitin sen päinvastaiseksi kuitenkin, eli helpommalla pääsee nimenomaan tien päällä tubelessina.
Olen tästä eri mieltä, että saanko herran mielestä nyt mitenkään asiasta (tai mistään?) olla eri mieltä?
Minullahan on mukana aina myös pieni paikkasarja. Tässähän tämä oletus tiukasta vanteesta onkin. Mikä ihmeen tiukka se on, kun eihän sitä rengasta edes hyllylle kiskota, vaan vanteen uraan tai uriin. Ehkä se on vaikeaa jollekin ihan tavikselle, mutta tässä porukassa voisi luulla ihmisten osaavan vaihtaa renkaat oikealla tekniikalla.
Yksi fillarifoorumin eniten postauksia kerryttäneestä ketjusta on "Pahoja Tubeless ongelmia!" -ketju. Tumpeloita ilmeisesti täälläkin piisaa. En myöskään löydä lähellekään yhtä suosittua keskusteluketjua sisurin vaihtamisen vaikeudesta.
Sinähän tässä yrität tuntea ajatusta, että tlr tarkoittaisi aina ongelmaa.
Voisitko nyt tavikselle osoittaa ja alleviivata, että missä kohtaa olen väittänyt tällaista? Itse vaikutat tunkevan ajatusta, että tubeless on aina se oikea valinta kaikille. Mutta näinhän se tietysti menee, kun omaa sen Oikean Mielipiteen (tm).
Minä uskon, että syyt ovat enemmänkin vannekohtaisia. Minun nykyisissä tlr-vanteissani olen aina pitänyt etuna renkaiden helppoa asentumista. Asian luulisi selviävän jo ennen reissua renkaiden asennuksen yhteydessä. Jos tuntuu vaikealta, niin kannattaa toki edetä sen mukaan, mitä se sitten tarkoittaakaan, mutta en minä kaikkea tubelessia välttelisi sillä ajatuksella, että olisi aina muka vaikeaa vaihtaa renkaat, kun näin ei selvästikään ole.
Minulla nyt sattuu olemaan nämä kiekot mitkä on ja niille ihan-sama-minkä renkaan nostaminen on pääsääntöisesti ihan hanurista. Tähän pohjaan oman näkemykseni enkä ole osoittelemassa mitenkään muiden valintoja. Kynnys hankkia uudet kiekot ja yrityksen erehdyksen kautta lähteä opettelemaan tubelesken elämää on vain liian suuri siihen nähden, mitä hyötyä koen siitä saavani. Näillä mennään.
Peace Man!
arctic biker
03.03.2020, 14.27
Luultavasti litkurenkailla ens kesän pikkureissut mennään mutta jollen tallilla saa päälirengasta tappelematta paikalleen niinnen kyllä niillä reissuun lähde. UGH.
Aja millä ajat kunhan ajat.
Litkurenkaat soveltuu varmaan hyvin moneen ajoon, kumilliset taas toiseen .... Foorumilaiset voi sitten siitä jatkaa nyanssien kanssa kinastelua :)
hiilikuitumies
03.03.2020, 15.26
Olen tästä eri mieltä, että saanko herran mielestä nyt mitenkään asiasta (tai mistään?) olla eri mieltä?
Tietysti saat, mutta minä listasin syitä puolesta, enkä vastaan, joten sitä tarkoitin.
Yksi fillarifoorumin eniten postauksia kerryttäneestä ketjusta on "Pahoja Tubeless ongelmia!" -ketju. Tumpeloita ilmeisesti täälläkin piisaa. En myöskään löydä lähellekään yhtä suosittua keskusteluketjua sisurin vaihtamisen vaikeudesta.
Olkoon vain, mutta se ei ole matkalla tapahtuvista ongelmista. Tubelessin kanssa (ja muutenkin kannattaa) kannattaa pitää sisäkumeja varalla, joten jos tulee ongelmia tien päällä, niin voi silloin palata sisäkumien käyttöön, milloin ei se ole yhtään sen vaikeampaa. Mutta lähtökohta on parempi, kun todennäköisemmin ei tule rengasrikkoja, eikä joudu siten tien päällä tekemään yhtään mitään. Se vaiva tai hankaluus on nimenomaan huoltopajalla.
Voisitko nyt tavikselle osoittaa ja alleviivata, että missä kohtaa olen väittänyt tällaista? Itse vaikutat tunkevan ajatusta, että tubeless on aina se oikea valinta kaikille. Mutta näinhän se tietysti menee, kun omaa sen Oikean Mielipiteen (tm).
Kun kerroin eduista, niin sinä tulit tuolla ihme asenteellasi mitätöimään jopa ne etujen listaukset. Ja sinä aloitit tuon syyttelyn. Mikä teitä joitain vaivaa, kun perustellun mielipiteen kertominen tuottaa teissä tuollaista jurputusta Oikeasta Mielipiteestä? Minä kirjoitin tuolla aiemminkin, että tehköön jokainen miten lystää. Ja aika tyhjänpäiväiseksi menee tämä keskustelupalsta, jos täällä ei saa mielipiteitä asioista esittää. Onhan se sinullekin selvästi sallittua, eikä siitä aloittanut kukaan jurputusta, kunnes jouduin sanomaan tuon, että sinähän tässä aloitit mitätöimään toisten mielipiteitä. Olisit kertonut vain omasi ja jättänyt tuon turhan valituksen Oikeista Mielipiteistä väliin, niin ei olisi sitäkään tarvinnut sanoa.
Kun halutaan nopeaa rengasta ja vieläpä maastoon, niin silloin tubeless on syytä nostaa esille. Ei sitä ole pakko toteuttaa, mutta tässähän kymmenien tuhansien viestien tietäjältä jopa puuttui sellainen tieto, että se vähentää rullaamista vastustavia voimia, ja oli toisaalta harhakäsitys, että painosta olisi kyse. Joten hyödyllistähän tämä olisi, jos se tieto menisi perille. Sitähän voi itse hakea netistä lisää, jos ei usko tai kelpaa se, että en ole itse laskenut asiaan vaikuttavia voimavektoreita, mutta luotan ihmisiin, jotka ovat näitä oikeasti miettineet. Mutta kyllähän sen jo etukäteen tiesi, että parin tyypin täällä sotkiessa menemään sellainen ei voi onnistua.
nikobiker
03.03.2020, 16.20
Kun kerroin eduista, niin sinä tulit tuolla ihme asenteellasi mitätöimään jopa ne etujen listaukset. Ja sinä aloitit tuon syyttelyn. Mikä teitä joitain vaivaa, kun perustellun mielipiteen kertominen tuottaa teissä tuollaista jurputusta Oikeasta Mielipiteestä? Minä kirjoitin tuolla aiemminkin, että tehköön jokainen miten lystää. Ja aika tyhjänpäiväiseksi menee tämä keskustelupalsta, jos täällä ei saa mielipiteitä asioista esittää. Onhan se sinullekin selvästi sallittua, eikä siitä aloittanut kukaan jurputusta, kunnes jouduin sanomaan tuon, että sinähän tässä aloitit mitätöimään toisten mielipiteitä. Olisit kertonut vain omasi ja jättänyt tuon turhan valituksen Oikeista Mielipiteistä väliin, niin ei olisi sitäkään tarvinnut sanoa.
Kun halutaan nopeaa rengasta ja vieläpä maastoon, niin silloin tubeless on syytä nostaa esille. Ei sitä ole pakko toteuttaa, mutta tässähän kymmenien tuhansien viestien tietäjältä jopa puuttui sellainen tieto, että se vähentää rullaamista vastustavia voimia, ja oli toisaalta harhakäsitys, että painosta olisi kyse. Joten hyödyllistähän tämä olisi, jos se tieto menisi perille. Sitähän voi itse hakea netistä lisää, jos ei usko tai kelpaa se, että en ole itse laskenut asiaan vaikuttavia voimavektoreita, mutta luotan ihmisiin, jotka ovat näitä oikeasti miettineet. Mutta kyllähän sen jo etukäteen tiesi, että parin tyypin täällä sotkiessa menemään sellainen ei voi onnistua.
Kyllä nyt jollain muullla on ihme asenneongelma kuin minulla. Annetaanko olla. Olet 100% oikeassa. Ihan kaikessa. Tubelessit lähti heti tilaukseen. Kiitos ja anteeksi. Over and out.
Rehti peli, Niko, joskus täytyy antaa periksi suosiolla kun joku suoltaa mielipiteitään joita kukaan ei jaksa lukea...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.