PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjujen ja rataspakan kesto matkapyöräilyssä



Noviisipyöräilijä
12.02.2020, 16.03
Moi!

Miten pitkiä matkoja olette saaneet ketju+ratas-yhdistelmän kestämään raskaassa matkapyöräilyssä? Jos haluaa maksimoida takarattaiden keston, niin kuinka usein ketju kannattaisi vaihtaa uuteen? Vaiko ajaa kerralla molemmat loppuun ja vaihtaa ne samalla? Käytännön raja menee tietty siinä, koska uusi ketju alkaa hyppimään kuluneiden rattaiden ylitse. Olisiko joku 2000tkm sopiva vaihtoväli? Sillä voisi saada takapakan kestämään 2-3 ketjua. Vaihteina 3x8 Shimanot.

Moska
12.02.2020, 16.38
Ketjutulkki, 0.5-0.75 kohdilla ketju vaihtoon, hyvä laadukas ketju ja rasva. Itse ajoin d-a pakalla 13500km ja se tuli käytettynä minulle. Arviolta 1000-1500 oli pohjilla valmiiksi.
Kuluneella ketjulla ajo pilaa rattaatkin.

frp
12.02.2020, 17.11
Taloudellisin tapa on hankkia heti alkuun esimerkiksi kolme ketjua ja vaihdella niitä riittävän usein. Silloin rattaat ja 3 ketjua kuluu tasatahtiin ja tooooodella pitkään saa ajaa. Oikeastaan silloin jää vaan kysymykseksi, että kuinka kuluneilla ketjuilla uskaltaa ajaa tai joskus saattaa myös rattaat jo kulua niin pahoin, että alkavat haukata ketjua mukaansa.

Jos taas vaihtaa aina uuteen ketjuu niin nopeasti, että ketjun kuluma ei ole vielä rattaita pilannut (eli tuo edellisen viestin 0.5-0.75 systeemi) niin silloin niitä ketjuja menee ja paljon.

Moska
12.02.2020, 18.05
Jos taas vaihtaa aina uuteen ketjuu niin nopeasti, että ketjun kuluma ei ole vielä rattaita pilannut (eli tuo edellisen viestin 0.5-0.75 systeemi) niin silloin niitä ketjuja menee ja paljon.

Sanoisin että riippuu paljon ketjuista, huollosta, ajoympäristöstä yms asioista. 2500-4000km/ketjut maantiepyörällä ja nykyään holmenkol voiteena.

Noviisipyöräilijä
12.02.2020, 18.50
Taloudellisin tapa on hankkia heti alkuun esimerkiksi kolme ketjua ja vaihdella niitä riittävän usein. Silloin rattaat ja 3 ketjua kuluu tasatahtiin ja tooooodella pitkään saa ajaa. Oikeastaan silloin jää vaan kysymykseksi, että kuinka kuluneilla ketjuilla uskaltaa ajaa tai joskus saattaa myös rattaat jo kulua niin pahoin, että alkavat haukata ketjua mukaansa.

Jos taas vaihtaa aina uuteen ketjuu niin nopeasti, että ketjun kuluma ei ole vielä rattaita pilannut (eli tuo edellisen viestin 0.5-0.75 systeemi) niin silloin niitä ketjuja menee ja paljon.

Taloudellisin tapa ei vaan oo aina se reissun päällä näppärin. Mutta tietty voisi ostaa aina uudet ketjut 2000tkm kohdalla ja heittää vanhat pois. Ei tarvitsi ylimääräisiä mukana kuljettaa. Vähän tätä strategiaa nyt pohdin. Lähtiessä siis uudet rattaat ja ketjut, mutta miten kannattaisi matkalla vaihdella?

Matti Heikkinen
12.02.2020, 19.09
muutamia reissuja 2000-3000 km pisin n 3400 km lähtiessä vaihdettu Shimanon uudet peruslaatuiset ketjut,8-pakka käytössä voitelu joka toinen pv pakka ollut aina käytetty,valittu vain vähemmän kulunut ei kertaakaan mitään ongelmia ketjujen ja rattaiden kanssa

Noviisipyöräilijä
12.02.2020, 19.27
Onko tuolla keston kannalta eroa, jos HG41 tai HG50 rataspakka?

nure
12.02.2020, 19.54
En koskaan mittaillut, korkeintaan tuolla perinteisellä taivutusmetodilla, en käyttänyt useita ketjuja mutta kilometrejä kyllä tullut ja kalusto huoltoon kun tarve. Kyllä on virvelitehtaan laatu laskenut takavuosista jos alle kymppitonnin jälkeen täytyy vaihdella ja kasilla vielä. Aikoinaan ajoin ekalla kunnon Rossin maastopyörällä reilu 20tonnia ja ketjut meni vaihtoon kun keskiratas edestä vaihtoon. Viime vuosinakin ympärivuotisessa työmatka ajossa yhdet ketjut/pakka vuodessa, halvemman pään SRAM kamaa 1x9:ssä...
Siis aina täytyy muistaa että on muitakin kuin virvelifirma😉

Noviisipyöräilijä
12.02.2020, 20.02
En koskaan mittaillut, korkeintaan tuolla perinteisellä taivutusmetodilla, en käyttänyt useita ketjuja mutta kilometrejä kyllä tullut ja kalusto huoltoon kun tarve. Kyllä on virvelitehtaan laatu laskenut takavuosista jos alle kymppitonnin jälkeen täytyy vaihdella ja kasilla vielä. Aikoinaan ajoin ekalla kunnon Rossin maastopyörällä reilu 20tonnia ja ketjut meni vaihtoon kun keskiratas edestä vaihtoon. Viime vuosinakin ympärivuotisessa työmatka ajossa yhdet ketjut/pakka vuodessa, halvemman pään SRAM kamaa 1x9:ssä...
Siis aina täytyy muistaa että on muitakin kuin virvelifirma

En tiedä laatumuutoksista, mutta eka takapakka mulla kesti kyllä alle 10tkm. Ehkä täyteen lastattu retkipyörä syö ketjuja normaaliajoa enemmän, mikä selittää osan kulumisesta. Ja ehkä reisuun päällä ei tule niin ketjujakaan putsailtua.

frp
12.02.2020, 20.28
Laatuasioita arvostellessa kannattaa huomioida kokonaisuus. Ketjuilla on muitakin ominaisuuksia kuin kestävyys. Foorumillakin oli äskettäin linkki siihen testiin, missä niitä oli vertailtu ja virvelitehtaalla tosiaan oli vähän heikompi kesto parhaissa ketjuissa, mutta toisaalta pienemmät kitkahäviöt. Joten makuasia. Itse ainakin valitsen mielelläni pienemmät kitkahäviöt vaikka ketju sitten ei kestäisi yhtä pitkään.

Noviisipyöräilijä
12.02.2020, 21.05
Laatuasioita arvostellessa kannattaa huomioida kokonaisuus. .

Samoin myös hinta. Shimanon 3x8-vaihteistolla se ei juuri ole ongelma, kun uusi takapakka maksaa 20€ ja ketju 10€. Enemmänkin on kyse kulumisen ennakoinnista, että osaisi vaihtaa ketjun (ja pakan) ajoissa ennen kuin se alkaa ylämäissä hyppimään hampaiden yli.

maalinni
12.02.2020, 21.17
^ Ennemmin optimoisin hinnan/km, jossa tuo 3x8 ei välttämättä kovin hyvin pärjää.

Noviisipyöräilijä
12.02.2020, 21.33
^ Ennemmin optimoisin hinnan/km, jossa tuo 3x8 ei välttämättä kovin hyvin pärjää.

Akateemista viisastelua, mutta jos takapakka kestää 10tkm ja ketju reilun 3tkm, niin voimansiirron kulutusosien hinnaksi tulee 50€/10tkm = 0,5 snt/km.

Ymmärtääkseni nuo ovat vielä pykälää järempiä kuin 9-11 vaihteisten ketjut, että kestoikä lienee pidempi, ainakin samoilla materiaaleilla.

Twinning
12.02.2020, 21.47
Hyvät 10- ja 11-vaihteiset ketjut kestävät paremmin kuin 8/9-vaihteiset, mutta ero ei ole mikään järisyttävän suuri. 8-vaihteisen osat ovat niin halpoja, että uskaltaisin sanoa sen olevan varmasti euro/km-suhteeltaan aivan kärkipäätä, kun käyttää hyvää ketjua. N. 10 euroa ketjut, 12 euroa takapakka, ja ketjulla ajaa perusajoa testatusti 5000-6000 km ennen 0.5 % venymää.

Siinä usein lainatussa tuoreessa testissä jostain syystä käytettiin 8-vaihteisen osalta Shimanon surkeaa HG40-ketjua, kun paljon kestävämpi HG71 karkaistuilla niiteillä on myös olemassa.

tobby
12.02.2020, 21.49
Samoin myös hinta. Shimanon 3x8-vaihteistolla se ei juuri ole ongelma, kun uusi takapakka maksaa 20€ ja ketju 10€. Enemmänkin on kyse kulumisen ennakoinnista, että osaisi vaihtaa ketjun (ja pakan) ajoissa ennen kuin se alkaa ylämäissä hyppimään hampaiden yli.

Hinnat kyllä tuntuu olevan kohdallaan, siispä se mittalaite ketjulle, tuon (https://www.bikester.fi/rcp-chain-wear-indicator-ketjumitta-528142.html) tyyppinen on itselläni (ei just toi mut melkein), en tiedä kuinka monta ketjua voi kuluttaa, että takapakka on loppu (olisi mielenkiintoista tietää). itselläni riitti yksi ketju takapakan loppumiseen. Kun ajoin liian kauan yhdellä ketjulla.

nure
12.02.2020, 21.52
Virvelitehtaan nuo vanhamalliset osat kaiketi tulee mistä lie joten ei kaiketi kannatakaan odottaa kummempia. Voi kyllä olla sama juttu muillakin valmistajilla, pikku hiljaa häviävää kamaa...
Parhaista retkivuosista aikaa joten osaa verrata mutta veikkaan ettei lainkaan sen raskaampaa voimansiirrolle kuin ympärivuotinen ajo kaikissa keleissä. Hyvä voiteluaine itsellä kestänyt parhaimmillaan 3kk. rospuuttoajoa joten kun laadukkaan valitsee niin melkoisen reissun kestää... kunnon teollisuus grafiitilla avaa puoli vuotta mutta sen jälkeen saa voimansiirron skipata kun puhdistaminen täysin mahdotonta🤣

Mr_W
12.02.2020, 22.06
^ Voisi kuvitella että kuitenkin esim. 7- tai 8- tai 9-osia saa edelleen vuosikymmeniä tulevaisuuteenkin. 20 tai 30 vuotta ainakin? Tuskin kannattaa pelätä loppumista ihan heti, toki tuotekehitystä tuskin suuresti enää tapahtuu halvemman pään osiin.

Noviisipyöräilijä
12.02.2020, 22.10
^ Voisi kuvitella että kuitenkin esim. 7- tai 8- tai 9-osia saa edelleen vuosikymmeniä tulevaisuuteenkin. 20 tai 30 vuotta ainakin? Tuskin kannattaa pelätä loppumista ihan heti, toki tuotekehitystä tuskin suuresti enää tapahtuu halvemman pään osiin.

Ei noissa 3x8.ssa ole kyllä mitään kehittämistäkään enää. Aika täydellinen setti, kun vaan vaihtelee kuluvia osia ajoissa. No ehkä joku 40-hampainen ykkönen ois kiva vuoristossa, mutta pärjää ne muutamat törkyjyrkät vaikka sitten työntäen. :D

Mr_W
12.02.2020, 22.39
^ Itsellänikin on käytössä 3x8 ja toimii hyvin. Ilmeisesti valmistajat ovat kuitenkin valmistusmenetelmiä kehittämällä parannettua uusien 11- ja 12-systeemien ketjujen kestävyyttä vanhoista. Hintakin on tosin paljon kalliimpi.

Kohdasta "8 vs 9 vs 10 vs 11 vs 12-speed durability": https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/#8-9-10-11-12-speed

Suomeksi uutinen: https://tekniikanmaailma.fi/iso-amerikkalaistesti-paljasti-leveampi-polkupyoran-ketju-ei-olekaan-kestavampi-nain-ketjuja-kannattaa-huoltaa/

(https://tekniikanmaailma.fi/iso-amerikkalaistesti-paljasti-leveampi-polkupyoran-ketju-ei-olekaan-kestavampi-nain-ketjuja-kannattaa-huoltaa/)
Syy parempaan kulutuskestävyyteen löytyy kehittyneestä tekniikasta, mikä tarkoittaa käytännössä parempia materiaaleja, valmistustekniikoita ja entistä pidemmälle jalostettuja pintakäsittelyjä. Kehitystyön kärki kohdistuu uusiin malleihin, kun taas vanhoihin mallisarjoihin niitä sovelletaan vain harvoin.

Hinta-kulutuskestävyys -suhde sitten voi kuitenkin olla eri asia ja vanhemmat osat muodostua yleensä halvemmiksi, näin arvaisin itse.

nure
13.02.2020, 08.18
^Tuotekehitys pysähtynyt, viimeksi kun huolsin tutun kasin niin oli uudet perusketjut aika laaduttoman näköiset nykyketjuihin verrattuna, toisaaltaan olivat noin 5x halvemmatkin kuin omissa käyttämäni. Pyörällä oli ajettu parikymmentä tuhatta oston jälkeen ilman kummempia huoltoja ja nyt jo oli täysrempan aika...

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 12.55
Lainasin kirjastosta Alfamerin Polkupyöränhuolto-kirjan. Se kertoo, että ketjujen keskim. elinikä olisi 3000km. Mutta maastokäyttössä alle 1000km ja maantiellä 5000km. Samoin se kertoo, että yksi rataspakka kestäisi ajoissa vaihdettuan noin viidet ketjut. Sitä se ei kerro, mistä nämä tiedot ovat peräisin, mutta voi ehkä tehdä johtopäätöksen, että ketjuja ei kuluta niinkään kuorma tai maaston mäkisyys tai ajon raskaus, vaan lika. Siten pitää yrittää seuraavalla pidemmällä reissulla putsata ketjuja useammin, mikä voisi vaikuttaa olennaisesti asiaan.

Mitä mieltä olette noista ketjupesureista, joita voi käyttää ketju kiinni pyörässä? Saako niillä ketjun sisältäkin puhtaaksi, vai pitäisiko suosiolla irroittaa ja liottaa jossain liuottimessa?

Eli jos ennen lähtöä vaihtaa uuden rataspakan ja ketjun, putsaa ahkeraan ja vaihtaa uuden ketjun aina noin 3000km välein, niin menon pitäisi olla huoletonta seuraavat 15tkm?

Moska
13.02.2020, 13.20
Mielestäni paras ja helpoin lääke on sopiva ketjuvoide.
Se ei sotke, eli vähentää putsauksen tarvetta todella paljon.
Hyvä voide kestää lenkin loppuun vaikka tulisi vettä taivaantäydeltä.
Pyöräily"uran" alkuaikoina tuli käytettyä erilaisia öljyjä yms ja ketjuja ja pakkaa yms sai olla pesemässä vähän väliä. Nykyään piisaa, kun voitelun jälkeen ennen lenkkiä pyyhin rätillä liiat ja samalla liat pois.
Joskus tarkemman pesun yhteydessä sitten ketjutkin erikseen.

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 14.01
Mielestäni paras ja helpoin lääke on sopiva ketjuvoide.
Se ei sotke, eli vähentää putsauksen tarvetta todella paljon.
Hyvä voide kestää lenkin loppuun vaikka tulisi vettä taivaantäydeltä.
Pyöräily"uran" alkuaikoina tuli käytettyä erilaisia öljyjä yms ja ketjuja ja pakkaa yms sai olla pesemässä vähän väliä. Nykyään piisaa, kun voitelun jälkeen ennen lenkkiä pyyhin rätillä liiat ja samalla liat pois.
Joskus tarkemman pesun yhteydessä sitten ketjutkin erikseen.

Mista sen voi tietää, että ketju pysyy puhtaana sieltä sisältä, mistä kuluminen tapahtuu?

Itse oon käyttäny ihan moottoriöljyjä niin mp:n kuin fillarin ketjuissa. Sotkee hieman, mutta helpompi puhdistaa kuin erilaiset spray-vaseliinit, jotka tarttuvat melko tiukkaan. Mp:n ketju tietty hieman eri, kun tiivisteet sisällä.

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 14.11
Motonet myy jotain vahalla höystettyä ketjuöljyä, samoin kuin Shimanon teflon-öljyä. Mikähän ero noilla loppujen lopuksi on?


https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501188/Zefal-Extra-Dry-Wax-yleisketjuoljy-125-ml
https://www.motonet.fi/fi/tuote/383828/Shimano-PTFE-Lube-ketjuoljy-100-ml



(https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501188/Zefal-Extra-Dry-Wax-yleisketjuoljy-125-ml)

Moska
13.02.2020, 14.24
Mista sen voi tietää, että ketju pysyy puhtaana sieltä sisältä, mistä kuluminen tapahtuu?

Itse oon käyttäny ihan moottoriöljyjä niin mp:n kuin fillarin ketjuissa. Sotkee hieman

Ketjun kestoikä ja ääni kertoo paljon.
Ketjupesureilla varmasti saa pinnat puhtaiksi, mutta epäilen että sillä sitä likaa menee sinne sisälle.
Itse käytin atffää, koska se ei ole aivan niin paha sotkemaan kuin moni muu öljy, saati sitten sprayvaseliini joka kerää sepelinkin mukaan. Mutta senkin oli aivan surkeaa verrattuna esimerkiksi holmenkoliin, joka on nyt käytössä.
Talviaikaan on lisäksi mugoffin wetlube jota käytän välillä parantamaan ruostesuojausta, mutta sekin sotkee jonkin verran. Eli keväällä saa vaihteiston puhdistaa tarkemmin, jos haluaa siistinä pitää.

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 14.32
verrattuna esimerkiksi holmenkoliin, joka on nyt käytössä.

Alkaa olemaan vaan hinta noilla erikoisöljyillä niin hulppea, että halvemmaksi tulee vaihtaa ketjua puolta tiheämmin. :D

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 14.41
Tässä mielenkiintoinen artikkeli: johtopäätös

No difference in the amount of chain wear was seen between any of these intervals on any of the chains which shows that a full synthetic engine oil works just as well as a small 4 ounce $11 bottle of special purpose bicycle chain oil.


https://biketestreviews.com/the-last-word-on-chain-lubrication/

nure
13.02.2020, 14.42
Ei ihme että ketjut kuluu jos tuollaislla voitelet jotka kerää kaiken lian itseensä. Joku kuivavoitelu, Icewax tyyppinen tai sitten kaikkein paras Velosportin Watt Plus, kesäkausi yhdellä voitelulla.

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 14.55
^Mä luulen, että tuolla ketjujen puhdistusvälillä ja huolellisuudella on paljon suurempi merkitys kuin itse voiteluaineella.

Moska
13.02.2020, 15.08
Alkaa olemaan vaan hinta noilla erikoisöljyillä niin hulppea, että halvemmaksi tulee vaihtaa ketjua puolta tiheämmin. :DJos tuo holmenkoll maksaa alle 10€ pullo ja se piisaa vuoden kaksi, niin sen hinta säästyy jo pelkästään pesuaineissa. Ja vaivassa, kun säästyy pesemästä. Voi senkin ajan vaikka kiillottaa pyörää, tai vaikkapa ajaa sillä [emoji6]

harald
13.02.2020, 15.21
Holmenkol Lubricant Lube Extreme Liquid vai Holmenkol Natural Bike Lube Liquid Lubricant?

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 15.33
Jos tuo holmenkoll maksaa alle 10€ pullo ja se piisaa vuoden kaksi, niin sen hinta säästyy jo pelkästään pesuaineissa. Ja vaivassa, kun säästyy pesemästä. Voi senkin ajan vaikka kiillottaa pyörää, tai vaikkapa ajaa sillä [emoji6]

Oli pikaisella googletuksella kalliimpi. Mutta siihen en ihan usko, että joku ihmeaine voisi korvata sen lian poistamista. Puhtaisiin ketjuihin laitettuna voi toki olla tavallista öljyä parempi.

Moska
13.02.2020, 15.47
https://www.bike24.com/p214021.html

Tuota käytän itse. Ketjujen puhtaana pysymisessä se ero on.
Tuota laitan tipan tapille ja myöhemmin pyyhin pinnat puhtaaksi, samalla lähtee enimmät liat pois. Lisäksi tuon pysyvyys on älyttömän hyvä, paras mitä olen kokeillut.
Lisää kynnystä kokeilla muita aineita, kun tämäkin on näin hyvä.

maalinni
13.02.2020, 17.10
Drylubea kuivalla kelillä, siihen ei tartu lika niin herkkään. On iso ero.

Mr_W
13.02.2020, 17.21
Mutta siihen en ihan usko, että joku ihmeaine voisi korvata sen lian poistamista.

SquirtLube on omien kokemuksieni mukaan tällainen ihmeaine eli vaha. Suosittelen! Liat tippuvat vahan mukana pois, eikä erillistä puhdistusta tarvita. Ketjut näyttävät puhtaalta ilman ketjupesureita tms. Vähän hankalaa tosin lisääminen talvella, koska aineen pitää kuivua plussa-asteissa eli pakkasella sisätiloissa mieluusti yli yön. Ja vetisissä olosuhteissa vaatii usein lisäämistä. Mutta muuten SquirtLube on melkoinen ihmeaine. Jotkut tosin vahaavat ketjunsa tiputtamalla ne vahakattilaan, mutta Squirt on helpompi, kaataa vain pullosta ja antaa kuivua.

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 17.57
SquirtLube on omien kokemuksieni mukaan tällainen ihmeaine eli vaha. Suosittelen! Liat tippuvat vahan mukana pois, eikä erillistä puhdistusta tarvita. Ketjut näyttävät puhtaalta ilman ketjupesureita tms.

Eikö tuo ruostuta kejuja kun on vesipohjaista? Vai onko idea, että pitä olla niin paljon, että ei ole metallia enää paljaana?

Motonetilla tällainen vahatuote
https://www.motonet.fi/fi/tuote/603060/Motul-ketjuvaha-150-ml

nure
13.02.2020, 17.57
Luulla voi mitä tahansa mutta faktahan on että rasvaiset kerää hienoa pölyä ja jos pitkiä reissuja ajat ja sanoit ette välillä pese niin luuletkos pysyvän kovinkaan hyvinä?
Kunnon rasvat ei tosiaan ole kalliita riittoisuuteen verrattuna ja todella säästö jopa pesemisen vaivassa kuten jo Moska sanoi..

Mr_W
13.02.2020, 18.32
Eikö tuo ruostuta kejuja kun on vesipohjaista? Vai onko idea, että pitä olla niin paljon, että ei ole metallia enää paljaana?

SquirtLubessa vesi kuivuu äkkiä pois ja ketjuun jää vaha jäljelle. Eli sinänsä ei ruostuta, tosin voi ehkä suojata ruosteelta vähemmän kuin öljy ketjun pinnalla. Käytin aikaisemmin myös Motorex Dry Wax -nimistä tuotetta (vahaa), mutta ei toiminut yhtään samoin kuin SquirtLube, vaan muodosti paksun likakerroksen. Ei valitettavasti aina löydy lähikaupasta, mutta kannattaa kokeilla jos ketjun puhdistus ei kiinnosta.

nure
13.02.2020, 18.34
Kun uudet ketjut ottaa käyttöön niin puhdistaa varastorasvat ja voitelee esim. jollakin vahatyyppisellä ohjeiden mukaa ja hieman enemmänkin niin saa unohtaa putsaamisen pitkäksi aikaa.
Itse mielummin panostan laadukkaaseen voiteluun ja mielummin ajan kuin puhdistan.

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 18.48
Ei valitettavasti aina löydy lähikaupasta, mutta kannattaa kokeilla jos ketjun puhdistus ei kiinnosta.

Mä olen aika laiska tilailemaan tällaisia ulkomailta asti. On kai joku periaate, ettei polkupyöäily voi olla nii high-techia, ettei halpiskauppojen (Motonet, Biltema) tuotteet riitä. :D Myönnän tosin tilanneeni tarakat, renkaat ja sivulaukut netistä.

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 18.50
Mutta tuota vahaa voisi kyllä kokeilla ikään kuin uuten aineena. Aikomus vaihtaa nyt uudet ketjut ja rataspakka ja olisi samalla oiva testin paikka.

Millä se vaha lähtee pois, jos tulee katumapäälle? Liukeneeko tärpättiin?

Mr_W
13.02.2020, 19.22
^ SquirtLuben vaha vain tippuu pois, jos sitä ei lisää tai ajaa vaikka sateessa pitkään. Ketjupesurilla tai vedellä ja harjalla saanee hyvin pois. Koska Squirt ei kerää likaa, niin ketju säilyy muuten puhtaana.

Ainoa suurempi ongelma tosiaan voi olla lämpötila, eli talvella ulkona lisäys voi olla hankalaa, koska aineen vesi jäätyy (ei ehdi kuivua pakkasella). Kesällä tai sisätiloissa lisäys ei tuota ongelmia. Jos matkailee siis pyörämatkailee esim. talvella, eikä pääse lisäämään ketjuvahaa sisätiloissa, niin Squirt on huono vaihtoehto.

Kaikenlaisia muita vahoja on olemassa myös, mutta niillä tuskin on vastaavia ominaisuuksia. Sitten vahaukseen on olemassa Molten Speed Waxin kaltaisia ratkaisuja, joissa koko ketju uitetaan sulassa vahassa (esim. kattilassa), mutta vaatii suurempaa harrastuneisuutta.

harald
13.02.2020, 19.46
Squirtistä löytyy talvimalli.

Mr_W
13.02.2020, 19.52
^ Mutta voiko sitä levittää pakkasessa esim. matkalla tai muuten? En ole kokeillut (minulla on pullot kesä- ja talviversiota), enkä saanut selvää vastausta ketjutököttiketjussa kun kyselin.

Squirtin Low-temp (http://squirtlube.ca/product/squirt-low-temp-chain-lube/)-sivulla sanotaan että parhaat tulokset saavutetaan kun ainetta lisätään lämpimissä sisätiloissa ja annetaan kuivua täysin.


"For best results in cold temperatures (to enable the water-carrier in Squirt Low-Temp to evaporate and not freeze on the chain), apply indoors at a warmer temperature and allow to dry completely – preferably overnight."

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 19.59
^ SquirtLuben vaha vain tippuu pois, jos sitä ei lisää tai ajaa vaikka sateessa pitkään. Ketjupesurilla tai vedellä ja harjalla saanee hyvin pois.


Tarkoittaako tuo samalla sitä, että sadekin vie vahan mennessään? Siis jos vesiliukoista.

Mr_W
13.02.2020, 20.03
^ Vaha kestää jonkin aikaa sateessa, mutta ei ole kaikkein sadekestävintä ainetta. Riippunee ajasta ja sateen rankkuudesta. En ole kokeillut pitkillä lenkeillä tai taipaleilla, jolloin saattaa olla tarpeen pitää pikkupulloa mukana.

nure
13.02.2020, 20.07
Tuo WattPlus kyllä kestää. Jos reissun pituus +4000km niin sitten voi tulla ongelmia🤔

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 20.09
^ Vaha kestää jonkin aikaa sateessa, mutta ei ole kaikkein sadekestävintä ainetta. Riippunee ajasta ja sateen rankkuudesta. En ole kokeillut pitkillä lenkeillä tai taipaleilla, jolloin saattaa olla tarpeen pitää pikkupulloa mukana.

Mä harrastan oikeastaan vain retkipyöräilyä, jossa sade on olennainen elementti. Toki voi olla viikko poutaa, mutta sitten helposti sataa päivän pari, ja ajamista ei useinkaan viitsi keskeyttää. Se tarkoittaa siis vahalla, että sateen jälkeen pitää pitää voitelutauko, niin kuin moottoripyörissä on tapana. Eihän tuo iso vaiva ole, kunhan tiedostaa asian.

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 20.13
Tuo WattPlus kyllä kestää. Jos reissun pituus +4000km niin sitten voi tulla ongelmia樂

Noin 6000km seuraava reissu, siksi näitä nyt pohdin, että selviäisi mahdollisimman pienillä yllätyksillä. Pyörä just menossa osiksi täyshuoltoa varten ja toivon mukaan reissun päällä pääsee sitten ilman isompia ongelmia. Ajelen tosin koko matka EU:n alueella, että löytyyhän sieltä varaosaakin matkan varrelta.

maalinni
13.02.2020, 22.45
No jopas on reissu. Respect!

Noviisipyöräilijä
13.02.2020, 23.44
No jopas on reissu. Respect!

Onhan tuossa poljettavaa, mutta on aikaakin. Ajelin 2017 Suomesta Espanjaan (hieman alle 5000km) ja nyt sama toisinpäin, joskin Portugalin kautta. Lähtö maaliskuun puolessa välissä, paluu juhannuksena. :)

TERU
14.02.2020, 05.10
No jopas on reissu. Respect!

Yhdyn edelliseen.

Iso peukku lisäksi omasta puolesta.
Noin pitkällä matkalla ei pyörää voi varmistaan niin ettei jotain sattuisi mutta pyöräilymaiden läpi kun reitti niin ei pulaan jää.

nure
14.02.2020, 09.23
Kunnioitusta! Pedros IceWax tms. käsittely uusiin ketjuihin ja matkalla kevyt pyyhintä ja lisää, ei huuhtoudu sateessa. Onnea matkaan, kestäköön kalusto!

Noviisipyöräilijä
14.02.2020, 09.34
Yhdyn edelliseen.

Iso peukku lisäksi omasta puolesta.
Noin pitkällä matkalla ei pyörää voi varmistaan niin ettei jotain sattuisi mutta pyöräilymaiden läpi kun reitti niin ei pulaan jää.

Kiitos. Eipä sitä täyttä varmuutta voi saada, mutta aina voi yrittää sitä maksimoida. :) Osin tästä syystä mulla on teräsrunkoinen 90-luvun maastopyörä, jossa ikivanha 3x8-vaihteisto. Se on melko simppeli ja osia saa sitten muualtakin Euroopasta missä tykkkään ajaa. Rengaskoko 26" ei ole paras, mutta esim. Etelä-Euroopassa hyvin suosittu. Teräsrunko on painava, mutta uskoakseni kestävin ja tarvittaessa hitsattavissa. Narkit eivät myöskään niin helposti pölli tuollaista ikivanhaa pyörää, jolla ei juuri ole myyntiarvoa.

Noviisipyöräilijä
14.02.2020, 15.37
Mä ostin nyt sitten Motonetin ranskalaista ketjuvahaa. Tällä mennään seuraava reissu ja katsotaan, mitä tapahtuu. :) Kiitos kaikille avusta!

https://m.motonet.fi/fi/tuote/4501188/Zefal-Extra-Dry-Wax-yleisketjuoljy-125-ml

Moska
14.02.2020, 19.10
Mä ostin nyt sitten Motonetin ranskalaista ketjuvahaa. Tällä mennään seuraava reissu ja katsotaan, mitä tapahtuu. :) Kiitos kaikille avusta!

https://m.motonet.fi/fi/tuote/4501188/Zefal-Extra-Dry-Wax-yleisketjuoljy-125-mlSuosittelen kyllä tuota holmenkoliakin jolloinkin kokeilemaan. Testaamistani kestää vettä todella hyvin olematta paha sotkemaan.
Ei varmastikaan yhtä puhdas kuin nuo parafiini systeemit tai osa drylubeista, mutta ei ole kesken lenkin mennyt ketjut kuivaksi vesisateen takia, mitä tapahtui esim mugoffin drylubeilla ja rexillä.
Olisi kiva kuulla käyttäjäkokemuksia muilta holmenkolia testanneilta verrattuna muihin vahoihin/lubeihin.

Noviisipyöräilijä
14.02.2020, 19.22
Suosittelen kyllä tuota holmenkoliakin jolloinkin kokeilemaan. Testaamistani kestää vettä todella hyvin olematta paha sotkemaan.
Ei varmastikaan yhtä puhdas kuin nuo parafiini systeemit tai osa drylubeista, mutta ei ole kesken lenkin mennyt ketjut kuivaksi vesisateen takia, mitä tapahtui esim mugoffin drylubeilla ja rexillä.
Olisi kiva kuulla käyttäjäkokemuksia muilta holmenkolia testanneilta verrattuna muihin vahoihin/lubeihin.

Tunnustan, että en laiskuuttani jaksanut alkaa tilaamaan yhtä tuubia maailmalta, kun lähimotonetista löytyi uskottava tuote. Jos tulee jotain tilattavaa, niin sitten voi tuollaisen Holmenkolinkin ottaa sieltä kokeiltavaksi. Mulla kuitenkin tuo ketjujen ja rattaiden halpuutus (3x8-formaatti) puolellani, että ei tämä niin kamala vakavaa ole. Tietty se olisi suuri ilo, jos tuolla vahalla ketju pysyisi reissussa puhtaampana. Perusöljy tekee siihen melkoisen möhnäkitin.

Ja jos ja kun M-kauppaa täällä kritisoidaan, niin vertailin tänään myös hintoja. Siellä Shimanon 11-30T-8 rataspakka oli 17,90 kun sama oli läheissä Urheilupyörässä 29,50.

Mr_W
14.02.2020, 19.35
Noita perusvahojahan on monilla valmistajilla "dry lube" kuivalle kelille ja "wet lube" märälle.

Vaikka tuossa Motonetin "Zefal Extra Dry Wax" -tuotteessa sanotaan että "Sopii kaikkiin olosuhteisiin", niin Motonetin hyllystä löytyy myös saman valmistajan "Zefal Wet Lube ketjuöljy" märkiin olosuhteisiin. Tiedä sitten miten tarpeellisia on noiden käyttö noin yleisesti, mutta oletettavasti jälkimmäinen tuote kestäisi sateessa kaummin.

Edelliset kokemukset itselläni ovat myös silloin Motonetista löytyneestä Motorex Dry Waxista, joka keräsi paljon likaa ja olisi vaatinut ketjun puhdistusta usein. SquirtLubeen siirtymisen jälkeen ketju puhdistaa onneksi itsensä. Muistaakseni Motorex Dry Waxilla samanlainen ketju kesti ajelua ennen ketjutulkin mukaan vaihtoa n. 1200 km (ilman puhdistusta) kun taas Squirtilla 3000 km ennen vaihtoa. Vahoillakin on valtavia eroja.

Noviisipyöräilijä
14.02.2020, 19.41
Noita perusvahojahan on monilla valmistajilla "dry lube" kuivalle kelille ja "wet lube" märälle.

Vaikka tuossa Motonetin "Zefal Extra Dry Wax" -tuotteessa sanotaan että "Sopii kaikkiin olosuhteisiin", niin Motonetin hyllystä löytyy myös saman valmistajan "Zefal Wet Lube ketjuöljy" märkiin olosuhteisiin. Tiedä sitten miten tarpeellisia on noiden käyttö noin yleisesti, mutta oletettavasti jälkimmäinen tuote kestäisi sateessa kaummin.

Eipä tuoda tiedä kokeilematta. Lähinnä kiinnostaa se, että jos vaha keräisi vähemmän likaa/pölyä ja siten ei muodostaisi samanlaista töhnää kuin lika ja öljy yhdessä.

oppes
14.02.2020, 19.51
Eikös ketjuöljyille ole ihan oma ketjunsakin?

Mr_W
14.02.2020, 20.01
^ Joo, ketjujen voitelusta 48 sivua: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?13350-Ketjujen-voitelu/page48 (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?13350-Ketjujen-voitelu/page48)

Mutta erilaisilla voiteluaineilla (Motorex Dy Lube vs. Squirt Lube) voi omien kokemusteni perusteella kolminkertaistaa ketjujen keston (jos ei siis puhdista niitä usein).

Noviisipyöräilijä
14.02.2020, 20.03
Eikös ketjuöljyille ole ihan oma ketjunsakin?

Saattaa olla. Tämä ketju oli ketjunkulumisketju, joka hairahtui voiteluaineisiin. :D

Noviisipyöräilijä
14.02.2020, 20.05
^ Joo, ketjujen voitelusta 48 sivua: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?13350-Ketjujen-voitelu/page48 (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?13350-Ketjujen-voitelu/page48)

Mutta erilaisilla voiteluaineella voi omien kokemusteni perusteella kolminkertaistaa ketjujen keston (jos ei siis puhdista niitä usein).

Entä jos puhdistaa aika ajoin? Silloinko voiteluaine on enemmän fiiliskysymys?

oppes
14.02.2020, 20.21
^ Joo, ketjujen voitelusta 48 sivua: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?13350-Ketjujen-voitelu/page48 (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?13350-Ketjujen-voitelu/page48)

Mutta erilaisilla voiteluaineilla (Motorex Dy Lube vs. Squirt Lube) voi omien kokemusteni perusteella kolminkertaistaa ketjujen keston (jos ei siis puhdista niitä usein).

Itse puhdistan ketjut aina öljyllä/voiteluaineella. Mutta tarkempi keskustelu aiheeseen liityvässä ketjussa.

Mr_W
14.02.2020, 21.54
Entä jos puhdistaa aika ajoin? Silloinko voiteluaine on enemmän fiiliskysymys?

Veikkaisin näin, luultavasti se voiteaineen ja lian tahna kuluttaa ketjua nopeasti, jos ei puhdista. Tai käytä "itsepuhdistavaa" vahaa.

Noviisipyöräilijä
14.02.2020, 21.56
Itse puhdistan ketjut aina öljyllä/voiteluaineella. Mutta tarkempi keskustelu aiheeseen liityvässä ketjussa.

Onko tässä nyt joku ongelma, että ketjuken/rattaiden voitelusta keskustellaan kahdessa eri ketjussa?

paaton
14.02.2020, 23.10
Lainasin kirjastosta Alfamerin Polkupyöränhuolto-kirjan. Se kertoo, että ketjujen keskim. elinikä olisi 3000km. Mutta maastokäyttössä alle 1000km ja maantiellä 5000km. Samoin se kertoo, että yksi rataspakka kestäisi ajoissa vaihdettuan noin viidet ketjut. Sitä se ei kerro, mistä nämä tiedot ovat peräisin, mutta voi ehkä tehdä johtopäätöksen, että ketjuja ei kuluta niinkään kuorma tai maaston mäkisyys tai ajon raskaus, vaan lika. Siten pitää yrittää seuraavalla pidemmällä reissulla putsata ketjuja useammin, mikä voisi vaikuttaa olennaisesti asiaan.

Mitä mieltä olette noista ketjupesureista, joita voi käyttää ketju kiinni pyörässä? Saako niillä ketjun sisältäkin puhtaaksi, vai pitäisiko suosiolla irroittaa ja liottaa jossain liuottimessa?

Eli jos ennen lähtöä vaihtaa uuden rataspakan ja ketjun, putsaa ahkeraan ja vaihtaa uuden ketjun aina noin 3000km välein, niin menon pitäisi olla huoletonta seuraavat 15tkm?

Tai sitten ei kannata toljottaa tässäkään kohtaa kilometrejä. 1000km maastossa tai reissussa taakan kanssa "ykkösellä" on nyt vaan vähän eri juttu mitä roadilla ajo.

paaton
14.02.2020, 23.12
Onko tässä nyt joku ongelma, että ketjuken/rattaiden voitelusta keskustellaan kahdessa eri ketjussa?

Squirt kerää likaa eikä voitele märällä :)

Noviisipyöräilijä
15.02.2020, 08.22
Tai sitten ei kannata toljottaa tässäkään kohtaa kilometrejä. 1000km maastossa tai reissussa taakan kanssa "ykkösellä" on nyt vaan vähän eri juttu mitä roadilla ajo.

En osaa sanoa tuosta rasituksesta. Retkipyöräilyssä on toki kuormaa, mutta ajo kuitenkin pääosin asfaltilla. Siten ketjujen hiekkakuormitus vähäisempää kuin maastoajossa. Voiman suhteen ei ehkä ole niin isoa eroa, kun retkipyörillä ajetaan selvästi hiljempaa kuin maantiepyörillä. Joku ketjunvaihtoväli pitäisi kuitenkin keksiä, koska ei reissun päällä ole oikein intoa alkaa asiaa mittailemaan ja tutkimaan.

TERU
15.02.2020, 08.46
Kun jokseenkin uudella pakalla ja ketjulla lähtee, ei noista tarvitse retkellä huolehtia vaikka pitkä retki onkin, öljyä ketjuun jos rupeaa varpusparven kitinä takaa kuulumaan.

Tuo pakan modauskin auttaa asiaa, kun ei vain parilla pakanlehellä tarvitse edetä ja isommat pakan lehdet kestävätkin pidempään lieventäen samalla ketjurasitustakin.

Noviisipyöräilijä
15.02.2020, 13.26
Kun jokseenkin uudella pakalla ja ketjulla lähtee, ei noista tarvitse retkellä huolehtia vaikka pitkä retki onkin, öljyä ketjuun jos rupeaa varpusparven kitinä takaa kuulumaan.

Tuo pakan modauskin auttaa asiaa, kun ei vain parilla pakanlehellä tarvitse edetä ja isommat pakan lehdet kestävätkin pidempään lieventäen samalla ketjurasitustakin.

Saattaahan ne kestää, mutta olisi hyvä oppia tapa, jossa pakan käyttöikä maksimoituu. Jo siksi, että niiden hinta nousee jos tekee custom-pakkoja tai vaihtaa joku päivä pyörää. Rattaiden ylihyppivä ketju on aika rasittava ja jopa vaarallinen, kun se alkaa aina vasta voimaa käyttäessä jyrkässä ylämäessä. Rikkinäisellä vapaanavalla olen melkein murtanut jalkani.

JackOja
15.02.2020, 13.34
... ei reissun päällä ole oikein intoa alkaa asiaa mittailemaan ja tutkimaan.

Oikeasti sulle on helpointa reissun päällä mitata kulumaa ketjutulkilla kuin päättää etukäteen joku vaihtoväli ja ihmetellä asiaa.

TERU
15.02.2020, 14.05
Saattaahan ne kestää, mutta olisi hyvä oppia tapa, jossa pakan käyttöikä maksimoituu. Jo siksi, että niiden hinta nousee jos tekee custom-pakkoja tai vaihtaa joku päivä pyörää. Rattaiden ylihyppivä ketju on aika rasittava ja jopa vaarallinen, kun se alkaa aina vasta voimaa käyttäessä jyrkässä ylämäessä. Rikkinäisellä vapaanavalla olen melkein murtanut jalkani.

On tuohon konsti, kolmen ketjun sarja, noilla ja rattailla voi ajaa yli 50 tkm, mutta tuo on köyhäilyä, jota ei tuollaiselle retkelle saata suositella. Omassa arkiajossa kierrätys ollut pitkään käytössä jota jatkan. Voin kertoa tarkemminkin omasta hyvin käytännönläheisestä tavasta, jos rupeaa kiinnostamaan kotimaan kamaralle paluun jälkeen. Enkä suosittele herkkähermoisille.😁

Noviisipyöräilijä
15.02.2020, 14.37
Oikeasti sulle on helpointa reissun päällä mitata kulumaa ketjutulkilla kuin päättää etukäteen joku vaihtoväli ja ihmetellä asiaa.

Toki optio tuokin. Pitänee harkita tilaamista...

Noviisipyöräilijä
15.02.2020, 14.38
On tuohon konsti, kolmen ketjun sarja, noilla ja rattailla voi ajaa yli 50 tkm, mutta tuo on köyhäilyä, jota ei tuollaiselle retkelle saata suositella. .

Juu, ei. Pitää sit painopuoltakin ajatella, kun muutenkin jo laukuissa ahdasta ja pyörä painaa kuin synti. Espanjassa ja Portugalissa kuitenkin melko vuoristoista, vaikka niitä tietty vältän minkä pystyn.

Noviisipyöräilijä
15.02.2020, 16.43
Hieman off-topic, mutta tässä yksi vanhan 3x8-pyörän etu.Tilasin uuden takavanteen napoineen, hinta 60€.

oppes
15.02.2020, 17.22
Onko tässä nyt joku ongelma, että ketjuken/rattaiden voitelusta keskustellaan kahdessa eri ketjussa?

No ei. Oli enemmän vinkki, että voiteluaihetta on käsitelty HYVIN kattavasti omassa aiheelle vihityssä ketjussaan. Eli sieltä löytyy kaikki argumentit ( ja 100 muuta ), jotka täällä on esitetty / todennäköisesti esitetään.

Matti Heikkinen
15.02.2020, 20.22
Noin halpa uusi kiekko voi olla ongelmallinen,tarvitsee jonkin verran sisäänajoa ja laakerien säädön ja voiteluaineen lisäyksen,puolaus pitää myös tarkistaa että kaikki ovat yhtä kireällä ja vanne suora ennen lähtöä,itse luotan vain valituista osista itse puolaamiini kiekkoihin,eipä ole edes matkan aikana tarkistaa ovatko suorat

Noviisipyöräilijä
15.02.2020, 21.14
Noin halpa uusi kiekko voi olla ongelmallinen,tarvitsee jonkin verran sisäänajoa ja laakerien säädön ja voiteluaineen lisäyksen,puolaus pitää myös tarkistaa että kaikki ovat yhtä kireällä ja vanne suora ennen lähtöä,itse luotan vain valituista osista itse puolaamiini kiekkoihin,eipä ole edes matkan aikana tarkistaa ovatko suorat

Nuo aika perushommia aina ennen reissua, että avaa navat (laakerit) ja säätää ne sopiviksi. Samoin heittokellolla olen säätänyt vanteet suoriksi, jotta V-jarrut toimivat moitteetta. Materiaalin laatua ei sitten aina tiedä. Varapinnoja on matkassa.

K.Kuronen
16.02.2020, 10.37
Onhan tuossa poljettavaa, mutta on aikaakin. Ajelin 2017 Suomesta Espanjaan (hieman alle 5000km) ja nyt sama toisinpäin, joskin Portugalin kautta. Lähtö maaliskuun puolessa välissä, paluu juhannuksena. :)

Jos miettii ketjujen vaihtoväliä, niin millainen oli menettely vuoden 2017 reissulla ja millainen oli lopputulos?

Noviisipyöräilijä
16.02.2020, 14.22
Jos miettii ketjujen vaihtoväliä, niin millainen oli menettely vuoden 2017 reissulla ja millainen oli lopputulos?

Samoilla ketjuilla koko reissu, ja molemmat roskiin sitten reissun jälkeen. Takarattaat niin kuluneet, että hyppi uusi ketju, kun vaihdoin. Lisäksi hajosi (asteittain) noin 4500km kohdalla vapaanapa, mikä hankaloitti ylämäkien ajoa huomattavasti. Lopussa jouduin pari kertaa työntämään, kun napa luisti jo niin pahasti. Oli jotenkin se helpompi tapa kuin etsiä matkalta uusi vanne.

Puskis
16.02.2020, 14.56
Onko sulla muuten yhä se Kuwahara käytössä?

60€ kiekossa tuskin on mitään epäilyttävää, kunhan sen tarkistaa itse etukäteen. Deoren napa ja 36 pinnaa oletettavasti, niin kestää kyllä.

Voisko ton 6000km päästä ihan hyvin kaksilla ketjuilla? Esim. ekalla tonni, toisella kaks, ekalla kaks, toisella loput? Toisen ketjun mukana kuskaamisessa ois ainakin se järki, että ois katkeamisen varalta varaosa mukana, mut selviäishän sitä pikalinkeilläkin.

Noviisipyöräilijä
16.02.2020, 15.54
Onko sulla muuten yhä se Kuwahara käytössä?

60€ kiekossa tuskin on mitään epäilyttävää, kunhan sen tarkistaa itse etukäteen. Deoren napa ja 36 pinnaa oletettavasti, niin kestää kyllä.

Voisko ton 6000km päästä ihan hyvin kaksilla ketjuilla? Esim. ekalla tonni, toisella kaks, ekalla kaks, toisella loput? Toisen ketjun mukana kuskaamisessa ois ainakin se järki, että ois katkeamisen varalta varaosa mukana, mut selviäishän sitä pikalinkeilläkin.

Samalla Kuwaharalla ajanut aina. Tosin ei siitä ole alkuperäistä enää jäjlellä kuin runko. :)

Nykyinen kiekko vääntyi lentokuljetuksessa. Oikaisin kuntoon, mutta sen jälkeen alkoi pinnoja menemään urakalla. Jäi varmaan joku jännitys vannekehään, joka sitten aiheuttaa pinnoihin hyvin erilaisen kuormituksen. Samanlainen halpa 36 pinnainen Deore, mutta napa kestänyt ok.

Tuollainen vaihtoidea kahdella ketjulla on harkinnan arvoinen. Sillä voisi aika hyvin varmistua, että vaihteisto toimii reissun loppuun asti. Ongelmahan on hieman siinäkin, että takapakasta tulee käytettyä keskimmäisiä rattaita enemmän kuin laitarattaita, minkä takia voimakas kuluminen aiheuttaa sitten hyppimistä etenkin isolla rattailla ja ylämäissä, kun käyttää poljinvoimaa.

Matti Heikkinen
16.02.2020, 19.12
Aika turhaa ottaa ketjuja mukaan ollenkaan,aja n 3000 km ja osta uudet matkalla.

Noviisipyöräilijä
16.02.2020, 19.29
Aika turhaa ottaa ketjuja mukaan ollenkaan,aja n 3000 km ja osta uudet matkalla.

Se toki se toinen optio. Jäi vaan kiinnostamaan tuo takapakan kulumisen minimointi, kun käytännössä suurin osa ajosta on noilla keskirattailla. Ts. kahden ketjun vuorosysteemillä pakan rattaiden kulutuserot olisivat loppumatkasta ehkä merkittävästikin pienemmät kuin ajamalla aina ketju loppuun.

Mulla on tuo pakka laatua HG41, mikä ei kai ole kovin kulutuskestävää.

Matti Heikkinen
17.02.2020, 18.48
En ole vielä tavannut pakkaa mikä ei kestäisi kaksia ketjuja ja turhaan epäilet pakan kestävyyttä,ei ne kalliimmat pakat ole sen kestävämpiä,viimeistely ja mittatarkkuus voivat olla parempia mutta materiaali on suunnilleen samaa,jos pääset ajelemaan suht kuivissa olosuhteissa pakkasi ja ketjusi kestävät kyllä.Pieni paluu takakiekkoon,napa on siinä kestävin osa olen aina ajanut halvemmilla navoilla kuin Deore,kestävät kun ovat säädetyt ja huolletut.Kriittisimmät ovat vanne ja puolaus,liian kireälle puolatut voivat katketa ja vanne pitäisi olla holkitettu että pysyy paremmin suorana

Twinning
18.02.2020, 15.04
Pakka kyllä kestänee tuollaisen matkan, oli sitten mikä vain Shimanon valikoimasta. Mutta jos Shimanolta tulee myös ketju, niin halvinta, joka paikasta saatavilla olevaa CN-HG40:ä kannattaa ehdottomasti välttää. Se on heikkoa laatua. Sen sijaan viitisen vuotta sitten lanseerattu CN-HG71 kestää hyvin käyttöä ja osaltaan kumoaa väitteen, että kehitys olisi pysähtynyt 8-vaihteisten osissa.

Puskis
18.02.2020, 16.51
Pieni paluu takakiekkoon,napa on siinä kestävin osa olen aina ajanut halvemmilla navoilla kuin Deore,kestävät kun ovat säädetyt ja huolletut.Kriittisimmät ovat vanne ja puolaus,liian kireälle puolatut voivat katketa ja vanne pitäisi olla holkitettu että pysyy paremmin suorana

Ainakin saksalaisten kauppojen halvat valmiskiekot on useimmiten jollain melko järeillä tuplaholkitetuilla vanteilla. Vaativat todennäköisesti leipomisen, uudelleenrihtauksen ja napojen säädön, jonka jälkeen luulis kestävän.

BB Holland
18.02.2020, 18.17
^ Itsellänikin on käytössä 3x8 ja toimii hyvin. Ilmeisesti valmistajat ovat kuitenkin valmistusmenetelmiä kehittämällä parannettua uusien 11- ja 12-systeemien ketjujen kestävyyttä vanhoista. Hintakin on tosin paljon kalliimpi.

Kohdasta "8 vs 9 vs 10 vs 11 vs 12-speed durability": https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/#8-9-10-11-12-speed

Suomeksi uutinen: https://tekniikanmaailma.fi/iso-amerikkalaistesti-paljasti-leveampi-polkupyoran-ketju-ei-olekaan-kestavampi-nain-ketjuja-kannattaa-huoltaa/

(https://tekniikanmaailma.fi/iso-amerikkalaistesti-paljasti-leveampi-polkupyoran-ketju-ei-olekaan-kestavampi-nain-ketjuja-kannattaa-huoltaa/)

Hinta-kulutuskestävyys -suhde sitten voi kuitenkin olla eri asia ja vanhemmat osat muodostua yleensä halvemmiksi, näin arvaisin itse.


Yllättävä havainto, mutta laatuerot eivät silti ole lähelläkään hintaeroja. Itse käyttäisin muutaman 100km sisäänajettua 9-ketjua toisena ketjuna, ei tarvi sen kummempaa ketjunkierrätystä. Ja 9-ketjuhan toimii aivan täysin 8-vaihteissa. Navoista mulla ei ole koskaan ollut valittamista kuin Deoressa ja vanhassa Am Classicissä.

maalinni
18.02.2020, 18.36
^ on kai niitä muitakin laatumuuttujia kuin kesto. Mieleen tulee mm. massa...

Noviisipyöräilijä
20.02.2020, 16.38
Nyt olisi uudessa vanteessa custom-pakka. Hyvin onnistui ainakin asentaa. Ajosta en vielä tiedä, miten on hampaat sopivassa kohtia. Kuvassa siis 11-30T Shimanon pakka, josta pienin ratas jätetty pois ja korvattu pakan toiseen päähän 34-hampaisella rattaalla, siis 13-15-17-20-23-26-30-34, eli varsin tasainen jako.

Tällä 60€+17€ rimpulalla olisi tarkoitus ajaa seuraava reissu. Jää vielä rahaa pariin cervezaan matkan varrella. ;)

https://img.aijaa.com/t/00423/14799342.t.jpg

(https://aijaa.com/zh3bZw)https://img.aijaa.com/t/00192/14799343.t.jpg (https://aijaa.com/tWZOj9)

paaton
20.02.2020, 16.42
No hyvähän tuo on mäkiin testata. Siis että pysyykö pakka kasassa. Siinä pienimmässä rattaassahan on tarttunnat mutterille.

Noviisipyöräilijä
20.02.2020, 17.01
No hyvähän tuo on mäkiin testata. Siis että pysyykö pakka kasassa. Siinä pienimmässä rattaassahan on tarttunnat mutterille.

Juu, mutta on karhennus siinä mutterissakin. En usko, että tuosta aukeaa, kun voimahan välittyy niiden poorien kautta. Jos meinaa, niin pistepuikolla lyömällä kolon mutterin ja uloimman rattaan liitoskohtaan voi lukita sen myös.

TERU
20.02.2020, 17.38
Pakka pysyy kasassa noinkin, niinkuin on tuulut jo kerrotuksi.
Ajoin kaksi talvea vähän saman tapaisella, ysipakasta 11-32 poistin kolme pinintä ja pakan pohjalle rinkuloita, modatulla pystyi ajamaan kaikilla rattailla käyttäen molempia kammenrattaita ja ketjulinja pysyi täydellisenä. Oli hyvä, mutta kesään palatessa takavaihtajaan oli tullut keskemmälle jokin toimintaa haittaava pykälä, luovuin tuosta ja kehittelin muuta talveksi.
Ihan normaalikireys pakalle riittää noinkin, ei se mihinkään karkaa.😊