Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörä satunnaiseen maastoiluun+auton tilalle ympärivuotiseen ajoon (3-4K)
Heipparallaa!
Nyt on päässyt käymään niin että autosta haluan luopua kokonaan ja ostaa sähköpyörän kulkimeksi tilalle :)
Pyörä olisi tosiaa tulossa ympärivuodenajoon työmatkoille(N 5km) ja satunnaisesti olisi kiva käydä polkuja ajamassa sillointällöin.
Puolijäykkää olen miettinyt, että olisi sopivin vaihtoehto itselle(Vähemmän huoltoa ja kestää paremmin talvipakkaset)
Hintahaarukka sais olla 3000-4000,
Oikeastaan vaihtoehdoiksi olen ajatellut joko
Trek Powerfly 5 2019 M-koko
https://www.pyorasuvala.fi/e-mtb/trek-powerfly-5-2019
tai
Specialized Turbo Levo HT comp 2020 S-koko
https://www.mountainbikeshop.fi/shkpyrt/2020-specialized-turbo-levo-ht-comp
Onko suosituksia kyseisistä pyöristä? :)
Mites nuo moottorit Brose vr bosch?
Keltanokkana ois myös kiva kuulla kumman valitsisit jos vaihtoehdot olisivat sinulla nämä, vai ottaisitko jotain ihan muuta, mitä?
Kuskina tosiaan 169cm pitkä vajaa 70kg painava naiskuski.
Ei kannata Boschin moottoria laittaa mun mielestä eli ääni Specializedille, jonka moottori Brose on hyvä (itsellä tosin ei Brosesta mitään kokemusta, mutta sen mitä olen täällä lukenut). Brosen moottoria voi säätää ohjelmallisesti mieleisekseen kuten Shimanoa, Boschia ei. Toisaalta Boschissa tuntuu riittävän teknisiä murheita, niistä on juttua tälläkin foorumilla.
Runkokoko on tärkeä eli sanoisin että ota pienintä mitä löytyy eli joku S koko. Iso pyörä on hankala hallita jos metässä ajaa.
TheMiklu
13.09.2019, 13.23
Meillä rouvva hommas tuon Powerfly 5:n aikalailla samankuuloiseen käyttöön. Kesän sillä ajoi ja kovasti tykkäsi. Sitten se pyörä mankeloitiin parkkiksella autoilijan toimesta.
Lunastukseen meni ja saman pyörän meinasi rouvva takas ostaa mutta eihän sitä M kokoa saa. Nimenomaan "miesten" versiolla ajellut. Ostettaessa vain penkki vaihdettu naisten malliin. Kuski on 2cm lyhkäsempi kuin ketjun aloittaja.
Iso asia arkikäytön kannalta tuossa Trekissä on se integroitu akkusysteemi. Työmaallekkin kun parkkiin pyörän ajaa nii ompa kätevä napata hantaakista kantokahvallinen akku mukaan. Se ratkaisu on kyllä siisti ja fiksu.
Eniveis, ihan näillä näppäimillä tulee uusi versio kuukausi kaksi) ja siinä on uusi Boschin moottori. Parannuksia on paljon eikä vähäisimpänä lähes olematon vastus kun avustus putoaa pois. Vanhalla moottorilla saa polkea moottoria vastaan mutta uusi kytkee moottorin irti ku avustus loppuu. TOSIN tämä ei ole isommin tunnu käyttäjää meillä häiritsevän :D
Jos oikeasti maastossa ajaa enemmän niin täysjousto on sähkön tapauksessa ehdoton. Jäykkä perällä kyllä ajelee sorateitä ja helppoja polkuja. Varmaan joku niitä teknisempiäkin mutta pyörän extrapaino tuntuu takapuolessa.
Enihuu, uus Powerfly 5 lienee tulossa vanhan tilalle meillä.
hphuhtin
13.09.2019, 13.24
Sekä Shimanon, että Boschin omistajana sanoisin, että foorumilta muodostuva käsitys on väärä. Ei Boschissa ole ollut kuin laakerin tiivisteen ongelma, joka itselläni esiintyi kun ajoin kirjaimellisesti polkimia myöten suota pitkin. Vähistä ongelmista pidetään paljon melua, ja motti mennyt uusiksi 2020 malleihin. Mutta eipä taida internet mutun vastaisista aidoista kokemuksista välittää.. :)
On muutakin ongelmaa kuin laakerin tiivistys, joka sekin on ainakin meikäläisellä jo itsessään riittävä syy olla ostamatta Boschia, kun muissa vehkeissä ei tuota ongelmaa ole. Just oli muistaakseni jossain alan facebook ryhmässä (MTB Oulu/Kempele tai EMTB Oulu tms) jollain hajonnut joku sähköhimmeli hyvin pienillä kilometreillä. No, aloittajaa on varoitettu, minun puolesta toki voi ostaa Boschin eli loppu jää ns. kuulijan vastuulle. Kiinnitä huomiota myös moottorin fyysiseen kokoon joka on Boschilla aika möhkäle verrattuna esim Shimanoon. Ei jatkoon.
Ei kannata Boschin moottoria laittaa mun mielestä eli ääni Specializedille, jonka moottori Brose on hyvä (itsellä tosin ei Brosesta mitään kokemusta, mutta sen mitä olen täällä lukenut). Brosen moottoria voi säätää ohjelmallisesti mieleisekseen kuten Shimanoa, Boschia ei. Toisaalta Boschissa tuntuu riittävän teknisiä murheita, niistä on juttua tälläkin foorumilla.
Runkokoko on tärkeä eli sanoisin että ota pienintä mitä löytyy eli joku S koko. Iso pyörä on hankala hallita jos metässä ajaa.
Tämä boschin moottori lähinnä tuossa Trekissä mietityttääkin. En oo ainakaan Oulun suunnalta tahtonu löytää yhtään jäykkäperästä tolla shimanon moottorilla. Ja spessusta tietty on jo itellä kokemusta täysjoustolla ku broidilla LEvo comp 2018, mutta eikös siinä ollu boschin akku vielä?
Tarkoitus ei olisi ajaa missään älyttömän haastavassa maastossa(Arka kuski :D). Tuossa trekin 2019 mallissa taitaa olal vielä se täällä moitittu huono boschin moottori? Ajotuntuma lähinnä varmasti sitten ratkasee mulla kun pääsee molempia sekä spessun että trekin pyörää kokeilee :)
Tämä boschin moottori lähinnä tuossa Trekissä mietityttääkin. En oo ainakaan Oulun suunnalta tahtonu löytää yhtään jäykkäperästä tolla shimanon moottorilla. Ja spessusta tietty on jo itellä kokemusta täysjoustolla ku broidilla LEvo comp 2018, mutta eikös siinä ollu boschin akku vielä?
En tiedä akusta.
Kannattaa tosiaan koeajaa ja vielä kerran se runkokoko eli pienintä mitä löytyy niin hyvä tulee :) Toki kannattaa verrata eri kokoja jos mahdollista. Maastossa viimeistään eron kuitenkin huomaa ja pieni on siellä ketterämpi.
Jos ajat ympäri vuoden niin talvirenkaaksi eteen Schwalbe Ice Spiker Pro ainakin eteen ja taaksekin jos vain mahtuu. Taakse jos tuo ei mahdu niin sinne riittää joku köpösempikin rengas. Verkkokaupalta saa näitä ja pitäiskin käydä ostamassa omaan uuteen pyörään kanssa. Vanhalla pyörällä kokemusta noista renkaista kolmelta talvelta, ensimmäisenä talvena oli edessä oli huono Schwalbe Marathon Winter ja se ei toiminu alkuunkaan. Ja tosiaan auton voisin myydä itsekkin pois, ei sitä enää tarvi kuin satunnaisesti sähköpyörän oston jälkeen :)
Akku :D Moottorista oli tarkotus puhua vaa näköjää vahingossa kirjottelin akku :D
Joo onneksi löytyy S ja M oulun spesiaalilta niin voi molempia ainakin tuosta spessuta kokeilla :)
Ja kiitos rengasvinkeistä! Niiden(kin) osto on varmasti edessä vielä tällevuotta!
TheMiklu
13.09.2019, 14.18
Tarkoitus ei olisi ajaa missään älyttömän haastavassa maastossa(Arka kuski :D). Tuossa trekin 2019 mallissa taitaa olal vielä se täällä moitittu huono boschin moottori? Ajotuntuma lähinnä varmasti sitten ratkasee mulla kun pääsee molempia sekä spessun että trekin pyörää kokeilee :)Ei sitä Boschia kyllä haukuttu ole. Nyt vähän vääristyy taas nettikirjoittelun ja mielipiteiden myötä. Ihme, ettei täältä löydy uudesta Boschista mitään infoa.
Käyttökokemukset meillä siis hyviä. Ja tosiaan se uusi Bosch on vähintään samalla tasolla koon, painon ku muidenkin ominaisuuksien suhteen isojen moottorivalmistajien kanssa. Uudessa ei ole sitä pientä eturatastakaan enään.
Kokopähkäilyissä huomaa, että Trekiltä löytyy myös naistenmallia Powerflystä. Muuten samat ominaisuudet.
Tarve huomioiden (työmatkat ympäri vuoden + "polut") on monikäyttöisin kyllä sähköläski. Tuolla painaa säässä kuin säässä (mukavasti) duuniin. Samoin peruspolut. Parhaan hinta-laatusuhteen saat ostamalla kohtuuhintaisen läskin ja siihen sähkösarjan. Tuolla rahalla saat "vimpan päälle" hyvillä osilla ja tehokkaalla (750W - 1kW) moottorilla varustetun vehkeen kauppojen kompromissien sijaan. Jos omat taidot sähkösarjan asennukseen ei piisaa, niin parilla satasella tuon saa teetettyä. Eli helppo laskea paljonko moinen maksaisi noin toteutettuna.
No ainakin täällä olen siitä paljon moitteita lukenut. Tosin en niiden perusteella osta pyörää vaan nimenomaa ajotuntuman perusteella vaikkakin kaikenlaiset mielipiteet ja kokemukset otan vastaan! :)
Vielä siis mietityttää että onko tässä Trekissä se vanhempi moottori vai tämä sinun puhuma uusi malli? Siis tässä 2019 mallissa... Vaikka itse varmaan odottelen sen 2020 mallin jos trekkiin päädyn!
TheMiklu
13.09.2019, 15.04
No ainakin täällä olen siitä paljon moitteita lukenut. Tosin en niiden perusteella osta pyörää vaan nimenomaa ajotuntuman perusteella vaikkakin kaikenlaiset mielipiteet ja kokemukset otan vastaan! :)
Vielä siis mietityttää että onko tässä Trekissä se vanhempi moottori vai tämä sinun puhuma uusi malli? Siis tässä 2019 mallissa... Vaikka itse varmaan odottelen sen 2020 mallin jos trekkiin päädyn!Havannointiharhaa tulee foorumeilla helposti :D
Mutta kun nää on osaltaan fiilisjuttuja ja moottorit aika eri luonteisia niin koeajo bäst.
2020 mallissa on uusi moottori.
BTW justiinsa tuli uudet jäykkäperäiset Powerfly 5 mallit Trekin sivulle.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
hphuhtin
13.09.2019, 15.45
Nyt kun uusi moottori on myynnissä, en minäkään vanhaa Boschia uuteen pyörään ostaisi, ellei hinta olisi todella kohdallaan. Vaikka noita vanhojakin on myyty varmaan miljoona kappaletta ja hyvin pelaa omassa käytössä.
Boschin uuden moottorin ongelma on että monia vanhan moottorin virheitä ei ole korjattu.
Uusikin moottori äänekäs. Avustuksia ei voi itse säätää sellaiseksi kuin haluat. Päivityksiä ei voi itse tehdä joten joudut niistäkin aina maksamaan jos viet kivijalkaan. Rajoitinta ei voi ohittaa.
Tehtiin kyllä uusi moottori mutta ei tultu ns. Nykyaikaan. Valitettavasti.
TheMiklu
13.09.2019, 16.43
Boschin uuden moottorin ongelma on että monia vanhan moottorin virheitä ei ole korjattu.
Uusikin moottori äänekäs. Avustuksia ei voi itse säätää sellaiseksi kuin haluat. Päivityksiä ei voi itse tehdä joten joudut niistäkin aina maksamaan jos viet kivijalkaan. Rajoitinta ei voi ohittaa.
Tehtiin kyllä uusi moottori mutta ei tultu ns. Nykyaikaan. Valitettavasti.
Kova. Ja kovia tarpeita ketjun vaatimukset huomioiden Rajoitusten kiertämisestä lähtien :D
En ole lainsäädäntöön perhtynyt rajoitusten kierron osalta liikenne&maastokäytössä.
Kuinkas monesti noita keskimäärin sitten päivitellään? Uusi moottori niin voisi kuvitella, että jotain tarvetta säädöllä voi olla.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Jos saat fillarin töissä lämpimään talliin, niin spessukin menee, koska akun irroitus joka päivä ei ole mielekästä. Jos et, niin kapsahtaa akku jäähän pakkasilla. Ladata sitä ei joka päivä tarvitse, eli siksi akkua ei tarvitse irroittaa.
Puhtaasti työmatkakäytössä jopa napamoottori voisi olla voimansiirron kannalta huoltovapaampi vaihtoehto. Maastoon en kyllä huolisi painoa taka-akselille.
Työpäivän ajaksi saan nostettua pyörän sisätiloihin, toki se vaatii sen että pitää portaat ylös kantaa :D Suunnitelmissa on myös ollut kysyä ihan tämän työpaikan rakennuksen vastaavalta josko olisi mahdollista talvella säilyttä pyörää tuulikaapissa. Minulla mieheltä kyllä onnistuu teh huoltoja omatoimisesti onneksi jos jotain tulee. Pääasiassa on tarkoitus kyllä ajella asfaltilla, mutta välillä kiva käydä kesällä esim latureittejä ajelemassa :)
Vedän vielä sanani takaisin tuosta akun irroituksesta. Sotkin levo fsr:ään. Eli kai nuo akut irtoaa suht samalla vaivalla.
Noista ottaisin spessun, koska 2020, 120 mm joustoa keulassa ja kulkee kepeämmin yli kahtaviittä. Mutta noista vaihtoehdoista, osta kumpi miellyttää enemmän ja tuntuu sopivammalta.
Ääni fatbikelle. Toimii loistavasti ympärivuotisessa ajossa. Esim. Tunturi e max shimanolla tai cube nutrail boschilla.
Tuolla budjetilla ja käyttötarkoitukseen E-max sopisi loistavasti.
Tavallaan aika killeri vetää se 8-9 kk asfaltilla fätillä.
Meh. Fat on ainoa pyöräni, 8 km duuniin. Yhtä pyöreät pyörät siinä on.
Jopa pyöreämmät kyllä. Mutta onko toi ehdoton vaihtoehto? Yli 4 tuuman renkaista ei ole mitään haittaa, pelkästään hyötyä muihin vaihtoehtoihin verrattuna? Kysyn koska en omaa kokemusta työmatkalta ympäri vuoden fätillä.
Ei niistä haittaa ole. Toimivat vähän jousituksenakin jos tiet ovat huonoja, helpommalla ja luotettavammalla tekniikalla vaan. Minulla on 27.5" sähkäri myös, mutta ei sillä oikeasti ole käyttöä.
Ja jos nyt oikeasti tulee tarvetta kapeammalle renkaalle niin fatin runkoon ne mahtuvat. Minulla oli 29x2.6" setti omassa, mutta en keksinyt niille motiivia. Sähkö kuitenkin nollaa kaiken rullaamisesteet.
Sun vastaus jäi vähän vajaaksi. Eli ei ole haittaa, ja voi toimia jopa jousituksena? Eli fätti siis parempi kuin ei fät? Luotettavampi tekniikka? Perusteles vähän?
Oikeasti, jos ajaisin vuoden sähköfätillä töihin niin saattaisin olla kanssasi samaa mieltä.
hphuhtin
14.09.2019, 09.24
Ajelin pari vuotta töihin sähköläskillä kesät talvet. Vähän se rengasmelu alkoi tökkimään asfaltilla. Ja se roiskepilvi, mikään lokasuoja ei estä eturengasta heittämästä eteen pysyvää kurasumua jonka läpi sitten kurakelillä koko ajan ajaa. Kapeampi rengas ei tee samaa.
Loppujen lopuksi kävi niin, että kunto parani sen verran, että halusi alkaa ajamaan luomulla töihin. Talvella sähköläski edelleen alle, nastoitettu läskirengas on moneen keliin erinomainen (paitsi kun keli on sellainen, että renkaan pitäisi leikata sohjon läpi).
Sun vastaus jäi vähän vajaaksi. Eli ei ole haittaa, ja voi toimia jopa jousituksena? Eli fätti siis parempi kuin ei fät? Luotettavampi tekniikka? Perusteles vähän?
Jousitus ei välttämättä toimi hyvin pakkasessa. Rengas joustanee kyllä.
Rengasmelua on kyllä, kovilla pinnoilla. Eipä tarvitse juuri soittokelloa käyttää.
Kokeiltiin mudhuggeria läskissä? En koe sumua märällä kelillä.
TheMiklu
14.09.2019, 13.07
Kieltämättä sähköläski vois olla kyllä melkonen peli. Avustuksella menee kuitenki aina sen 25km/h olipa mikä rengastus tahansa.
Varmaan läski toimii, en epäile. Mutta edelleen se tuntuu minusta turhalle. Suurin osa vuodesta ajetaan asfaltilla. Tähän asti myös talvella on päästy normipyörällä töihin ja takaisin ilman oikeita talvirenkaita ja sähköavustusta. Nytkö ainoo vaihtoehto on sähköläski nastoilla?
Eipä sillä, ihan hyvä vaihtoehtohan se tuntsa on ketjun aloittajalle jäykkäperäisten normisähköjen rinnalle.
Cyclefrenia
15.09.2019, 10.43
Semmoinen näkökulma vielä, että läskillä pääsee aikalailla varmasti töihin joka päivä, oli keli mikä hyvänsä. Talvella on yleensä jonkun verran päiviä, kun on ihan törkeästi lunta ja plussakokoisellakin tekee tiukkaa päästä etenemään. Onko tällöin vaihtoehto mennä julkisilla/taksilla?
Itse katsoisin myös Cuben 2020 (https://www.cube.eu/en/2020/e-bikes/women/access-hybrid/) Allroad-malleja, niissä on esim. valmiina valot ja lokarit. Valot varsinkin maksaa erikseen ostettuna hunajaa, koska sä haluat sellaiset, joihin tulee virta pyörän akusta.
Sit vaan ostat kunnon ajokamat, niin homma sujuu hyvin. Ostin ite sähköpyörän pari vuotta sitten ja myin auton pois muutama kuukausi sen jälkeen...
hphuhtin
15.09.2019, 11.06
Tähän asti myös talvella on päästy normipyörällä töihin .. Nytkö ainoo vaihtoehto on sähköläski nastoilla?
Ehdottomuus vaihtoehdoista on ihan itse keksittyä. Usein millä tahansa pääsee, vaikka pääsääntöisesti talvella sähköläski on helpoin väline jos pyörällä haluaa mennä. On silti kelejä jolloin pyöräily onkin paras ottaa hauskana haasteena välittämättä käytetystä ajasta.
Kaksivetoinen sähköläski (esim. https://christinibicycles.com) voisi olla pahimpiin keleihin sopiva. Jos tuo tekniikka nyt sitten edes pelaa, varsinkaan pahasti paakkuuntuvassa lumessa.
Semmoinen näkökulma vielä, että läskillä pääsee aikalailla varmasti töihin joka päivä, oli keli mikä hyvänsä. Talvella on yleensä jonkun verran päiviä, kun on ihan törkeästi lunta ja plussakokoisellakin tekee tiukkaa päästä etenemään. Onko tällöin vaihtoehto mennä julkisilla/taksilla?
Onhan se vaihtoehto, mutta onko kovin monasti kesken matkan normifillarilla todennut, että ei onnistu, palaan takaisin ja otan taksin. Aina niillä pyörillä, mitä omistaa, on töihin menty. Ei se ole välineistä jäänyt kiinni. Ja kyllä se kapea rengas menee yllättävän hyvin lumessa sähkön ansiosta. Toki läskissä on puolensa, en ole erimieltä siitä.
Noi valot ja lokarit on kyllä hyvä huomio. Paras olla heti uutena mukana.
Onhan se vaihtoehto, mutta onko kovin monasti kesken matkan normifillarilla todennut, että ei onnistu, palaan takaisin ja otan taksin. Aina niillä pyörillä, mitä omistaa, on töihin menty. Ei se ole välineistä jäänyt kiinni. Ja kyllä se kapea rengas menee yllättävän hyvin lumessa sähkön ansiosta. Toki läskissä on puolensa, en ole erimieltä siitä.
Noi valot ja lokarit on kyllä hyvä huomio. Paras olla heti uutena mukana.
Näinhän se on. Kyntömies ei vakoansa valitse :D Itsekin olen kolme talvea puskenut kelistä riippumatta duuniin ja kotiin. Vuosi sitten (kannettuani perus-29":n 7km kotiin) hankin läskin. Viime talvena kun läskikin juuttui hankeen (ja samalla ohi meni sähköistettyjä) ja sain vielä kaupan tekijäisiksi rytmihäiriön, niin päätin jotta "tämä luomuilu näillä keleillä on nyt tässä".
Boschin uuden moottorin ongelma on että monia vanhan moottorin virheitä ei ole korjattu.
Uusikin moottori äänekäs. Avustuksia ei voi itse säätää sellaiseksi kuin haluat. Päivityksiä ei voi itse tehdä joten joudut niistäkin aina maksamaan jos viet kivijalkaan. Rajoitinta ei voi ohittaa.
Tehtiin kyllä uusi moottori mutta ei tultu ns. Nykyaikaan. Valitettavasti.
Olen ajanut kahdella eri sähköavusteisella pyörällä, joissa on Bosch moottori (se vanhempi), sellaiset 2000km, eikä kummassakaan ole ollut mitään vikaa. Poljinvastusta on, mutta kyllä sitä on liioiteltu tälläkin palstalla aika tavalla. itse en todellakaan ole huippukuntoinen ja pystyn ajamaan ilman avustusta 20km lenkin ilman ongelmia. Toki maantiella, mutta kuitenkin. Joka ikisen lenkin aloitan sillä, että poljen 5-10km siirtymän metsäreiteille luomuna. Ei ongelmaa. Boschin avustus on tehokas ja se saa sen aikaan, että kun ajaa hetken avustuksella, sen jälkeen jalat ovat tottuneet siihen ja luomuilu tuntuu siltä kuin vajoaisi suohon. Kyse ei kuitenkaan ole tuhottomasta vastustuksesta vaan jalkojen tottumisesta tehokkaaseen avustukseen. Varmasti on vähemmänkin vastustavia moottoreita, mutta ei se tee Boschista kelvotonta ajaa ilman avustusta. Kaikki on suhteellista. Moottorin äänekkyys on sekin suhteellista. Isolla avustuksella asfaltilla moottorin ääni erottuu, mutta on kuitenkin pienempi kuin vaikkapa DT Swissin vapaarattaan naksutus. Metsässä ja hiekalla renkaista tulee kyllä sellaista sutinaa, että moottorin ääni on ihan sivuseikka. Ja mitä tulee tuohon avustusten säätelyihin niin epäilen ettei se kuitenkaan ole ihan niin iso asia kuin täällä kirjoitellaan. Boschin 4 avustustasoa riittää varmasti valtaosalle käyttäjistä enemmän kuin tarpeeksi. Varsinkin eMTB mode on loistava kun siihen tottuu. Mitä tulee päiivityksiin niin toiseen on tehty yhdet päivitykset ja myyjän toimesta ihan for free. Toiseen ei päivityksiä ole tarvinnut tehdä. Omasta mielestäni kertoo valmistajan valmiista tuotteesta, jos niitä päivityksiä ei tarvitse hieroskella kuukauden välein. Rajoitinhommiin en ota kantaa kun ei ole kokemusta ja tuskin tuleekaan. Kestävyydestä sen verran, että paljon on ajettu eikä mitään korjaustarpeita ole ollut. Painan yli 120kg ja olen noussut todella korkeita nousuja (500-1000 nousumetriä yhdellä lenkillä), joten ainakin olen rasittanut moottoria ihan tarpeeksi. Laakereitakaan en ole joutunut vaihtamaan vaikka olen kovissakin sateissa ja kuravelleissä suhannut menemään. Ihan kampia myöten suossa en ole kokeillut...
Ja mitä tulee tuohon moottorin nykyaikaan, niin omasta mielestäni Bosch on kyllä ihan ajan tasalla. Itselläni on Boschin Kiox näyttö, joka on varmasti yksi markkinoiden kehittyneimmistä ebike näytöistä. Se näyttää ajon aikana graafisesti (eri värit eri avustustasoille) kuinka paljon kuski työntää watteja polkimille ja kuinka paljon moottori. Nopeuden, keskinopeuden, kulutetut kalorit, kadenssin, ajetun matkan, jne. Kaiken datan voi katsoa jälkeenpäin (tai ajon aikana) eBike sovelluksesta kännykällä tai webin kautta. Sieltä näkyy reitti karttaan piirrettynä ja koko matkan ajalta (siis mistä reitin kohdasta tahansa) poljintehot, kadenssi, nousut, ajonopeus, jne. Lisäksi kaiken datan saa exportattua useammalla tavalla muihin sovelluksiin. Sanoisin, että Boschilla on erittäin, erittäin kehittynyt järjestelmä. Ja nämä siis oli jo vanhassa Boschissa. Uusi 2020 versio tuonee paljon lisää. Aika rohkeaa sanoa Boschista ettei se ole tullut nykyaikaan vain sillä verukkeella, ettei avustustasoja saa säädellä kännykällä. Taitaa useimmilta muilta valmistajilta jäädä vaikkapa nuo eBike sovelluksen ominaisuudet ihan haaveeksi.
Mitä tulee tuohon avustusten säätelyihin niin kyllä se on juuri niin iso asia kuin täällä kirjoitellaan. Juuri siksikin se kaikissa kehittyneissä ja nykyaikaissa systeemeissä onkin ja ne joilla se on eivät siitä halua luopua.
EMTB mode voi olla hyvä jossain Alpeilla. Suomen oloissa se on äkkinäinen ja ylitehokas. Muistaakseni minimissäänkin jotain 130 %...jos omat jalat on tallella niin eihän semmoista määrää avustusta tarvi kuin ehkä jossain suolla rämpiessä tai bike parkissa.
Piitu-78
16.09.2019, 11.41
Kieltämättä sähköläski vois olla kyllä melkonen peli. Avustuksella menee kuitenki aina sen 25km/h olipa mikä rengastus tahansa.
Täällä sähköläski palautti kateissa olleen motivaation pyöräilyyn. Sähköttömällä läskillä tuli ajettua ~450 km kolmessa vuodessa. Sähköläskillä on tullut ajettua ~700 km ensimmäisen kuukauden aikana.
EDIT: pyöränä tämä Verkkiksen "Tunturi eMAX"-kopio:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8615/kdqxc/GZR-Advantag-e-26-sahkofatbike-19
Mitä tulee tuohon avustusten säätelyihin niin kyllä se on juuri niin iso asia kuin täällä kirjoitellaan. Juuri siksikin se kaikissa kehittyneissä ja nykyaikaissa systeemeissä onkin ja ne joilla se on eivät siitä halua luopua.
EMTB mode voi olla hyvä jossain Alpeilla. Suomen oloissa se on äkkinäinen ja ylitehokas. Muistaakseni minimissäänkin jotain 130 %...jos omat jalat on tallella niin eihän semmoista määrää avustusta tarvi kuin ehkä jossain suolla rämpiessä tai bike parkissa.
eMTB antaa tehoja 120-300% (2020 mallissa 120-340). Kun siihen tottuu, toimii erittäin hyvin. Se antaa tehoa sen mukaan kuinka paljon polkimelle itse tehoa laittaa. Boschin tarjoamat 50%, 120%, 120-300% ja 300% ovat olleet ihan riittävän monipuoliset avustustasot.
120% ei ole kummoinenkaan avustustaso haastavassa maastossa tai ylämäessä. En sitten tiedä meneekö jengi näillä sähkiksillä niin helppoja teitä, jos avustuksia ei tarvitse. Itse olen hankkinut pyörän sen takia, että sillä mennään metsään ja mäkeen eikä kyläraitille. On myös selvää, että 60kg kaverilla tuo avustus tuntuu ihan eri tavalla kuin tuplasti painavammalla kaverilla. Jos Pipolle 120% on liikaa avustusta, niin se ei tarkoita ainoaa totuutta. Monet kaipaavat jopa enemmän kuin tuo max. 300% avustuskin. Kommenttini on mielipide mutta saattaa joskus sisältää myös pienen määrän omakohtaista kokemusta asiasta.
Itse painan noin 85 kg ja 120 % avustusta on kyllä ihan liikaa about joka paikassa... ja kun se on vielä minimi niin kyllä se tekee EMTB moodista 99% käyttökelvottoman. Sanottakoon vielä että kokemusta on sähkiksen kyydistä maastossa nyt noin 2,5 vuotta ja tuhansia kilometrejä.
Cyclefrenia
16.09.2019, 12.19
eMTB antaa tehoja 120-300% (2020 mallissa 120-340). Kun siihen tottuu, toimii erittäin hyvin. Se antaa tehoa sen mukaan kuinka paljon polkimelle itse tehoa laittaa. Boschin tarjoamat 50%, 120%, 120-300% ja 300% ovat olleet ihan riittävän monipuoliset avustustasot.
120% ei ole kummoinenkaan avustustaso haastavassa maastossa tai ylämäessä. En sitten tiedä meneekö jengi näillä sähkiksillä niin helppoja teitä, jos avustuksia ei tarvitse. Itse olen hankkinut pyörän sen takia, että sillä mennään metsään ja mäkeen eikä kyläraitille. On myös selvää, että 60kg kaverilla tuo avustus tuntuu ihan eri tavalla kuin tuplasti painavammalla kaverilla. Jos Pipolle 120% on liikaa avustusta, niin se ei tarkoita ainoaa totuutta. Monet kaipaavat jopa enemmän kuin tuo max. 300% avustuskin. Kommenttini on mielipide mutta saattaa joskus sisältää myös pienen määrän omakohtaista kokemusta asiasta.
Joo Nafulla on tässä pointti. Jotkut haluavat toki hieroa prosentteja avustuksien suhteen tosi tarkkaan, mutta uskaltaisin väittää, että he ovat pieni vähemmistö (EDIT: siis yleensä just Pipon kaltaiset vetomiehet, joilla on pitkä kokemus takana). Jotain modauksia on kiva tehdä (itse nostin ecoa Shimanossa vähän), mutta hienosäädön puute ei varmasti ole monelle mikään dealbreaker. Ymmärtääkseni Boschin eMTB kuitenkin toimii hienosti? Boschin eduksi on taas luettava ajodatan saaminen ulos, Shimanosta ei saa kyllä yhtään mitään pihalle.
Tähän topikkiinhan nämä kommentit eivät enää juurikaan liity, koska työmatka-ajossa eri vakioavustustasoista löytyy varmasti sopiva keliin kuin keliin.
Säädettävässä avustuksessahan on juuri se pointti että oli vakiot mitä tahansa niin säädöillä kaikki saa niistä tehtyä juuri mieleisensä ja tätä mahdollisuuta Boschissa ei ole eikä ilmeisesti ole tulossakaan. Jos Boschin tasot ei sitten miellytäkään(vaikkapa kokeiltuasi kaverin pyörää) niin olet jumissa pyörän kanssa, mitään et voi tehdä.
Kaikki tuntemani sähkökuskit joilla on mahdollisuus tuohon säätämiseen ovat sitä ilmeisen mieluisasti myös käyttäneet. Siinä samaa mieltä että katukäytössä asian merkitys on pienempi kuin maastossa mutta yhtä kaikki kuitenkin hyvin tarpeellinen ominaisuus.
Kieltämättä sähköläski vois olla kyllä melkonen peli. Avustuksella menee kuitenki aina sen 25km/h olipa mikä rengastus tahansa.
Avustuksella menee ketterästi sen 30km/h :D todella mukavilla paineilla. Aivan jäätävän toimiva työmatkapyörä. Pääkaupunkiseudun paskat kelvit, rotvallit tmv. Tuokaa niitä lisää :D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.