Näytä tavallinen näkymä : YT Decoy
YT on keväällä julkaissut enduropainotteisen Decoy sähköpyörän. Tälläkin foorumilla ko fillarista on ollut jonkin verran tarinaa, mutta ei omaa aihetta niin luodaan sellainen.
Fillarit vaikuttavat speksien ja hintojen perusteella varsin kilpailukykyisiltä, kyseessä kuitenkin hiilaripyörä (halvimmassa alu takakolmio) jossa integroitu akku ja muutenkin hyvät osat kiinni. Myös ebike-mtb on arvostanut filaria https://ebike-mtb.com/en/yt-decoy-review/3/
Tuossa linkki https://www.yt-industries.com/en/cat/index/sCategory/73535
https://www.yt-industries.com/media/image/thumbnail/01_Decoy_CF_Pro_Race_TITANSILVER_Cart_720x600.png
Saatavuus fillarissa hieman mietityttää. Onkohan näitä jo rantautunut Suomenniemelle? Itsellä ainakin harkinnassa.
En tiedä onko jo kukaan saanut. Mutta onhan tuo vaan minusta hieno. Ja toimii hissimäissäkin, vaikkei hissi toimisi. Vaikka nykyinen Levo soveltuukin ehkä paremmin omiin ajoihin, en tiedä... ehkä silti ostaisin tämän, jos nyt olisin eepyörää ostamassa.
Tämä pyöri pitkään mielessä Levolle seuraajaa etsiessäni. Olin Saksaan yhteydessä ja vakuuttivat nettisivujen saatavuustietojen pitävän paikkaansa. Päädyin kuitenkin toiseen merkkiin kun tuli sopivasti mieleinen vastaan. Varmasti hieno laite!
On kyllä design kohdillaan. Kolisee ainakin itselleni kovasti. Spessun eMTB-laitokset on niin eilistä päivää tähän verrattuna.
Siisti, tuollaisen voin hankkia kun tulen tarpeeksi vanhaksi, tyylikäs kokoonpano!
Mietin itsekin alkuun YT Decoyta, mutta päädyin lopulta muuhun vaihtoehtoon. Joka tapauksessa nyt kun olen seurannut brittifoorumilta jengin YT Decoy ketjua, niin ei voi ainakaan kiireiselle ihmiselle suositella. Jos nyt tilaa vaikka näyttää "july 30th" arviota sivuilla niin se päivittyy tilaukseen pari päivää tilauksen jälkeen muutaman kuukauden päähän. Ne, jotka on nyt kesän aikana tilanneet niin toimitusarvio on päivittynyt vähän väliä pidemmälle.
YT:n omien viestin perusteella niillä on toimitusvaikeuksia kun eivät saa osia pyöriin. Tiedä siitä sitten, mutta jos nyt haluaa Decoyn niin kannattaa varautua ettei pääse ajamaan ennen ensi vuotta.
Täällä tuli siirryttyä pitkän himoitsemisen jälkeen myös sähköavusteiseen. Olisin toivonut saavani tämän jo pari viikkoa sitten, niin olisi viikko Levillä mennyt rattoisasti, mutta meni se luomullakin. Tilatessa luki että on varastossa, mutta eipä alkanut kuulumaan. Laitoin sähköpostia perään, niin pahoittelivat ja hyvittivät postikulut.
https://lh3.googleusercontent.com/KHEoWrVJNVRpOB6HIvFVaciFGAez-Yk75n9FfCKkGnRMktUa6j7AG3XJm4As_2UW2P297nPwafQ7qlV BeM_dkjZA4AIz9-dZR6LtAjWxPR2tAJqevYBRw-20unVq8yQv7PaKC9j3di0=w1669-h937-no
Täällä tuli siirryttyä pitkän himoitsemisen jälkeen myös sähköavusteiseen. Olisin toivonut saavani tämän jo pari viikkoa sitten, niin olisi viikko Levillä mennyt rattoisasti, mutta meni se luomullakin. Tilatessa luki että on varastossa, mutta eipä alkanut kuulumaan. Laitoin sähköpostia perään, niin pahoittelivat ja hyvittivät postikulut.
https://lh3.googleusercontent.com/KHEoWrVJNVRpOB6HIvFVaciFGAez-Yk75n9FfCKkGnRMktUa6j7AG3XJm4As_2UW2P297nPwafQ7qlV BeM_dkjZA4AIz9-dZR6LtAjWxPR2tAJqevYBRw-20unVq8yQv7PaKC9j3di0=w1669-h937-no
Hieno! Onneksi olkoon! Mä laitoin kans tilauksen sisään viime viikolla (Pro), mut saatavuus on vasta lokakuun lopulla. Saa nähdä jaksaako odotella. Hankalaa kun on näin pitkä aika tässä välissä... Mut mennään luomulla tän aikaa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Mitenköhän toi Shimanon walk mode on toteutettu? Tässä mun base mallissa sitä ei ole, mutta ohjekirjassa oli siitä maininta, ilmeisesti Pro malleista löytyy? Täytyykin etsiä jos sen saisi jollain softapäivityksellä käyttöön, ellei sitten ole sidottu johonkin fyysiseen eroon (esim. sähkövaihtaja vs manuaalinen). Löysin eilen meinaan muutaman mäen mitä ei todellakaan päässyt ajamalla ylös, niin tunkatessa pyörän painon kyllä tuntee!
Mitenköhän toi Shimanon walk mode on toteutettu? Tässä mun base mallissa sitä ei ole, mutta ohjekirjassa oli siitä maininta, ilmeisesti Pro malleista löytyy? Täytyykin etsiä jos sen saisi jollain softapäivityksellä käyttöön, ellei sitten ole sidottu johonkin fyysiseen eroon (esim. sähkövaihtaja vs manuaalinen). Löysin eilen meinaan muutaman mäen mitä ei todellakaan päässyt ajamalla ylös, niin tunkatessa pyörän painon kyllä tuntee!
Mun käsitys on että sähkövaihtajan kanssa toimii paremmin koska moottori tietää millä vaihteella ollaan. Mut ei oo kokemusta
Sent from my iPad using Tapatalk
Nopealla googletuksella löytyi miten se aktivoidaan, eli en vain osannut laittaa sitä päälle. Ohjekirjassa kyllä lukee että walk mode on myös alueellisesti rajattu. Täytyy kokeilla kun kotio pääsee.
Sami konttila
03.08.2019, 16.41
Täällä kans kova polte tilata. Onhan toi CF pro malli aika jäätävä spekseiltään.
Millaisia ajatuksia decoy on herättänyt niillä ihmisillä , jotka ovat jo saaneet pyörän? Osaatteko verrata vaikka spessun levoon?
Mietityttää olisko kuitenkin molemmissa päissä 29 kumit paremmmat?
Yt ilmoittaa , että tuolla erilaisella kiekko koolla on haettu hyvää vetopitoa ylämäkeen. Omissa ajo hommissa tuo ylämäki on kuitenkin pakkopullaa ennen alamäkeä. Lisäksi omissa ajomaastoissa ei ole kauhean pitkiä nousuja, mutta Rölli kivikkoa on sitäkin enemmän.
Commencalilta sais pyörää missä on molemmissa päissä 29 kiekot ja olis vielä yhteen sopivat speksit kiekkojen osalta nykyiseen luomu pyörään.
Ongelmahan on sikäli positiivinen, että valitsi kumman vaan niin varmasti saa hyvän pyörän.
Mun käsitys on että sähkövaihtajan kanssa toimii paremmin koska moottori tietää millä vaihteella ollaan. Mut ei oo kokemusta
Hmmm... syksyllä kun ostin oman Meridan (kasitonnisella Shimanolla varustettu), niin ihmettelin sen walk-moden mitättömyyttä. Nyt keväällä ja kesällä kun olen sitä käyttänyt, niin sehän vetää hitaamman kuskin perässään. Ajattelin, että joku firmispäivitys olisi muutoksen takana, mutta voihan se olla myös se, kun vaihdoin talven aikana Di2-takavaihtajan tuohon.
NikkeKnakkerton
05.08.2019, 14.07
Oliko tälle YT:lle Suomessa maahantuojaa?
Täällä kans kova polte tilata. Onhan toi CF pro malli aika jäätävä spekseiltään.
Millaisia ajatuksia decoy on herättänyt niillä ihmisillä , jotka ovat jo saaneet pyörän? Osaatteko verrata vaikka spessun levoon?
Mietityttää olisko kuitenkin molemmissa päissä 29 kumit paremmmat?
Yt ilmoittaa , että tuolla erilaisella kiekko koolla on haettu hyvää vetopitoa ylämäkeen. Omissa ajo hommissa tuo ylämäki on kuitenkin pakkopullaa ennen alamäkeä. Lisäksi omissa ajomaastoissa ei ole kauhean pitkiä nousuja, mutta Rölli kivikkoa on sitäkin enemmän.
Commencalilta sais pyörää missä on molemmissa päissä 29 kiekot ja olis vielä yhteen sopivat speksit kiekkojen osalta nykyiseen luomu pyörään.
Ongelmahan on sikäli positiivinen, että valitsi kumman vaan niin varmasti saa hyvän pyörän.
En osaa verrata Levoon, mutta omaan Baseen olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Takapakan joudun varmaan huoltamaan kun sieltä vähän pursuaa ilmeisesti joku tiivisterengas/shimmi pihalle. Laitoin siitä sähköpostia yt:lle, mutta eivät ole vielä vastanneet.
Ennen hankintaa oma vaihtoehto Decoylle oli Spessun Turbo Kenevo. Tosiaan omaa vertailupohjaa ei ole, mutta olen ymmärtänyt että Decoy on alamäkiorientoituneempi kuin Levo. Itse en ole ehtinyt vielä Sappeeseen tai Calpikseen testaamaan Decoyta, mutta kotinurkkien poluilla ei ole mäkiä tai hyppyjä mitä tuolla ei uskaltaisi painaa täysiä läpi.
Rengastus tuntuisi olevan täysin nappi. 29" etunen menee kaikesta yli hereästi ja 27,5" takanen tarjoaa hyvän pidon. Itsellä on taustaa motocross/enduropyörissä, joten isompi etunen ja pienempi takanen on ollut ihan normi juttu aina.
Oliko tälle YT:lle Suomessa maahantuojaa?
Ei ole, postimyyntipyörä niinkuin esim. Canyon, sillä erotuksella että Canyonia saattaa päästä testaamaan täällä jossain tapahtumissa.
NikkeKnakkerton
06.08.2019, 15.51
Kiitos vastauksesta!
Decoylla suhaamista kotinurkissa:
https://youtu.be/Vbze_h9O01U
Eilen kävin Kalpalinnassa polkemassa 1h 30min ylös - alas. Reilu 20 runia (enemmän kuin Calpiksen hisseillä ikinä tuossa ajassa) ja akkua meni 50% (kuskilta 100% :D). Mulla on boost taso säädetty 200% / 70Nm (vakiona 350% / 70Nm). Noihin mäkihommiin vois säätää lisää avustusta ja iskareihin vähän lisää painetta, mutta muuten oli kyllä hieno vetää. Olis pitänyt laittaa sykevyö, niin olis nähny sykkeet mäen päällä ja alla, mutta tuli vähän kiire lähtö. Rankka treeni joka tapauksessa!
https://lh3.googleusercontent.com/3Zj3orcFLCKxvwQJFmx1sRRf3CVGMsNFUiQoP8fFP-kF5b81mgYnR9wR0JL-3kM_wY5p_XwvWE3YTUvnOqW9RuDBo0VlneqoZdH9VAAUBq33k_ uk7iTACfpmSGu9wrbHwEwiztxLnZo=w1669-h937-no
Eilen kävin Kalpalinnassa polkemassa 1h 30min ylös - alas. Reilu 20 runia (enemmän kuin Calpiksen hisseillä ikinä tuossa ajassa) ja akkua meni 50% (kuskilta 100% :D). Mulla on boost taso säädetty 200% / 70Nm (vakiona 350% / 70Nm). Noihin mäkihommiin vois säätää lisää avustusta ja iskareihin vähän lisää painetta, mutta muuten oli kyllä hieno vetää. Olis pitänyt laittaa sykevyö, niin olis nähny sykkeet mäen päällä ja alla, mutta tuli vähän kiire lähtö. Rankka treeni joka tapauksessa!
https://lh3.googleusercontent.com/3Zj3orcFLCKxvwQJFmx1sRRf3CVGMsNFUiQoP8fFP-kF5b81mgYnR9wR0JL-3kM_wY5p_XwvWE3YTUvnOqW9RuDBo0VlneqoZdH9VAAUBq33k_ uk7iTACfpmSGu9wrbHwEwiztxLnZo=w1669-h937-no
Oma fillari vielä kaukana tulevaisuudessa. Hieno nähdä kuinka joillain jo Decoy:t kulkee[emoji3] Mitäs nuo keskukset on mieltä sähkökuskeista? Pitääkö ostaa joku lippu vai voiko vaan mennä ajamaan?
Oma fillari vielä kaukana tulevaisuudessa. Hieno nähdä kuinka joillain jo Decoy:t kulkee[emoji3] Mitäs nuo keskukset on mieltä sähkökuskeista? Pitääkö ostaa joku lippu vai voiko vaan mennä ajamaan?
No tuolla ei sanota mitään, kun ei hissit ole pyöriny koko kesänä. 😬 Kaksi sauvakävelijää näin illalla kiipeämässä myös mäkiä ylös alas. Tuo paikka on nyt vaihtanut omistajaa joten toivottavasti tulevaisuudessa pääsee taas hissilläkin. Sappeeseen mulla on kausikortti, niin siellä hissillä sitten seuraavan kerran.
Oma fillari vielä kaukana tulevaisuudessa. Hieno nähdä kuinka joillain jo Decoy:t kulkee[emoji3] Mitäs nuo keskukset on mieltä sähkökuskeista? Pitääkö ostaa joku lippu vai voiko vaan mennä ajamaan?Sen verta sivusta seurasin ja vähän juttelinkin yhden Rinneyrittäjän kanssa, ettei se hissin käyttö ainut kulu ole, joka syntyy fillaritouhuista. Rinteiden raivaus vaikeutuu aika merkittävästi. Tämän yrittäjän tapauksessa aiemmin koneellinen raivaus vei yhden päivän, nykyisin kolme, kun joutuu raivaussahan kanssa kävellen hoitamaan isot alueet. Sen puoleen, jos meinaa jatkossakin turvata ratojen olemassaolon, kannattaa ehkä joskus ostaa se hissilippu ihan tukimielessäkin. Tämä siis yleisesti, kun hissit toimii ja joku huolehtii rinteestä.
Kävin itsekin ajelemassa sähkön voimin, mutta nakkasin pullarahat lähtiessä omistajan rouvalle. Oli kyllä lystiä sen edestä.
Parikertaa käynyt hissimäessä ja lipun olen ostanut. Onhan se mukavampi körötellä hississä ja voimansiirtokin säästyy. En tiedä saisiko ilman lippua ajella, mutta kannatuksen vuoksi ostan. Enkä ilman ilkeäisi edes ajaa.
Sen verta sivusta seurasin ja vähän juttelinkin yhden Rinneyrittäjän kanssa, ettei se hissin käyttö ainut kulu ole,
Samahan se on kuin laskettelussa. Eihän sillä hissilipulla pelkästään hissin kuluja makseta, vaan siitä lipun hinnasta menee siivu maavuokraan, rinnekoneisiin, palkkoihin, ...
Jami2003
22.08.2019, 07.04
No nyt on kyllä hieno pyörä. Minkäslaisia kokemuksia omistajilla on kertynyt, onko Decoy pelannut niinku toivottu. Jos tulee takuu hommeleita niin miten mahtaa hoitua.
Jos tässä sähköpyörä kuumeessa jotain tulee tilattua niin tuo Base malli on kyllä erittäin varteenotettava. Sinänsä pyörä on varmaan mun trail ajoille aivan överi mutta tuskin siitä nyt ylipääsemätöntä haittaakaan on. Jää vaan ominaisuudet ulosmittaamatta. Mäkeä täältä kuitenkin löytyy ja sitä myöten myös alamäkeä.
Nettisivut väittää että löytyis varastosta joten kai ilmeisesti pitäis välttyä kuukausien odotukselta [emoji848] ja sitten vielä 178 pitkänä ikuinen pähkäilly m ja l koon väliltä.
Tuo oma on pelannut niinkuin pitääkin. Tuossa Yari keulassa on yleisenä vikana että negatiivisen puolen öljykanavassa on kasauksen jäljiltä vaseliinia tms. ja siinä on pieni sag kuormittamattomanakin. Pitäisi lähteä nykäsemällä ylös liikkeelle, en ole vielä testannut.
Itse olen 175cm pitkä ja otin L koon, koska halusin ennemmin isomman ja vakaamman. Ainakin itselle se tuntuu hyvältä vaikka tiukoissa paikoissa onkin ehkä hieman kankea. Jopa satula oli tehtaan jäljiltä juuri oikealla korkeudella.
Jami2003
22.08.2019, 12.18
Lueskelin muutaman arvostelun ja 173 cm pitkä testikuski oli tykännyt enemmän L:stä kuin M:stä. Eli kaipa tuo L olisi aika passeli.
Tuskin tästä paljon parempaa pyörää löytyis vaikka kuinka tuumisi. Pitäis varmaan uskaltaa vaan painaa tuota tilausnappulaa [emoji3]
Jami2003
22.08.2019, 12.34
Ainut mikä ottaa silmään niin tässäkin mallissa on lyhyet kammet, vain 165mm. Eipä kai se haittaa emtb:ssä ja toisaalta maahittejä tulee vähemmän. Luulisi noiden suunnittelijoiden tietävän mitä tekevät.
Jami2003
22.08.2019, 12.42
No hitto nyt se on tilattu. Ei muuta kuin odottamaan [emoji3]
No hitto nyt se on tilattu. Ei muuta kuin odottamaan [emoji3]
Noniin. Siitäpä sitten! 165mm kammet vaikkakin näennäisesti lyhyet, niin maavara on aika pieni ja itse olen miettinyt jopa 150 tai 155mm kampia. Jos joskus saan kammen kieroksi, niin sitten ainakin tilaan lyhyemmät.
Jami2003
22.08.2019, 16.42
Tuo onneksi tuntuu olevan näiden modernien geometrioiden ongelma yleisesti ja näköjään emtb:ssä ratkaistaan lyhentämällä kampia niin ei kai sille sitten voi liikaa antaa painoarvoa.
Ja yleensä noihin eri mittoihin tietysti tottuu jo parilla lenkillä.
Ainut mikä ottaa silmään niin tässäkin mallissa on lyhyet kammet, vain 165mm. Eipä kai se haittaa emtb:ssä ja toisaalta maahittejä tulee vähemmän. Luulisi noiden suunnittelijoiden tietävän mitä tekevät.
Heh, mulla on luomupyörässä 165mm kammet ihan orkkiksena, ei haittaa mitään.
Tuo oma on pelannut niinkuin pitääkin. Tuossa Yari keulassa on yleisenä vikana että negatiivisen puolen öljykanavassa on kasauksen jäljiltä vaseliinia tms. ja siinä on pieni sag kuormittamattomanakin. Pitäisi lähteä nykäsemällä ylös liikkeelle, en ole vielä testannut.
.
Itse itseäni lainaten, kysessä ei ole vika vaan ominaisuus. Netistä siitä kirjoitellaan vikana, mutta valmistajan mukaan siinä pieni sag pitäisikin olla jo pyörän omasta painosta. Dont fix what aint broken :D
Jami2003
23.08.2019, 17.22
Kuulostaa hyvältä [emoji108]
YT:ltä tuli jo kuittaus että pyörän toimitus on valmistunut ja lähtee DHL:llä. Seurantakoodia ei vielä kuitenkaan ole tullut.
Eilen täyty lenkillä käydessä kattoa noita alamäki rännejä vähän siihen malliin että jos saa räväkämpää pyörää alle millä viitsii ajaa ylhäältä alas kerralla niin mistä ajelee. Keskisuomalainen laskettelurinne mäki on kuitenkin sellainen että kun sen kerran tahkoaa luomulla ylös niin ei viitsi ihan suoriltaan ajaa alas [emoji28]
Heh, mulla on luomupyörässä 165mm kammet ihan orkkiksena, ei haittaa mitään.
Riippuu jonkin verran myös jalkojen pituudesta kuinka eri kampipituudet sopivat.
Kuulostaa hyvältä [emoji108]
YT:ltä tuli jo kuittaus että pyörän toimitus on valmistunut ja lähtee DHL:llä. Seurantakoodia ei vielä kuitenkaan ole tullut.
Eilen täyty lenkillä käydessä kattoa noita alamäki rännejä vähän siihen malliin että jos saa räväkämpää pyörää alle millä viitsii ajaa ylhäältä alas kerralla niin mistä ajelee. Keskisuomalainen laskettelurinne mäki on kuitenkin sellainen että kun sen kerran tahkoaa luomulla ylös niin ei viitsi ihan suoriltaan ajaa alas [emoji28]
Minkä tilasit? Näköjään pyörien toimitusajat ovat tulleet reilun kk lyhyemmiksi monissa malleissa. Hienoa, pitääkin kysellä oman tilauksen perään hetimiten.
Jami2003
23.08.2019, 21.26
Minkä tilasit? Näköjään pyörien toimitusajat ovat tulleet reilun kk lyhyemmiksi monissa malleissa. Hienoa, pitääkin kysellä oman tilauksen perään hetimiten.Tilasin tuon Basen punaisilla tehoste väreillä L koossa mitä näytti olevan myös varastossa nettisivujen mukaan....
Jami2003
01.09.2019, 09.05
Tässä pakettia odotellessa voi vähän fiilistellä pyörää youtubessa. Sam's bikes kanavan kaveri hankkinut sellaisen ja tehnyt aiheesta useammankin videon. Muutenkin kaverin videot ja ulosanti on miellyttävää katsottavaa...
https://youtu.be/HgNoNY5_qYc
Mitä tulee omaan pyörään niin maanantaina pitäisi tulla paketti mutta ilmeisesti se pienempi ja itse pyörä vasta parin päivän päästä...
Jami2003
02.09.2019, 21.45
No tänään tuli kuin tulikin molemmat paketit. Pyörä oli pakattu esimerkillisesti ja ehdottomasti hienointa viimeistelyä ja premium tuotteen tuntua niistä pyöristä mitä itse olen ostanut.
Nyt sitten on jo pari tuntia ajoa takana. Sen voi ensimmäisenä todeta ettei tuota akkua kyllä normaali ajeluissa tyhjäksi aja. Tänään puolentoista ajelulla ehkä kolmannes meni. Koko ajan trail moodissa mikä vastaa polkemiseen mielestäni tosi luonnollisesti.
Itse pyörä on kyllä ihan mahtava vehje. Toki painoon on totuttelu ja alamäkeen tolla on kyllä raskaampi tykittää kuin luomulla. Mutta kyllä toi jousitus ottaa kaikki töyssyt vastaan todella hyvin ja pyörä tuntuu muutenkin tasapainoiselta. Vähän vois vielä yrittää iskareita säätääkin.
Mitä tulee training efectiin niin tänään sama peruslenkki kuin lauantaina luomulla. Luomulla syke 1,5h/22km/135/180 ja Decoy:llä 1,5h/28km/142/165. Sen verran sakkoa Decoylla että aika oli sama. Eli luomulla ylämäet nostaa sykkeet kattoon mutta tuolla aggressiivinen ajo on muuten vaan vähän raskaampaa. No eipä toi oikeestaan tähän ketjuun kuulu mutta kun tallista löytyy 4 muuta luomu pyörää ja eilen viimeksi tuli kisoissa käytyä niin vähän sekin puoli kiinnostaa. Tavallaan kai eMTB on monipuolisempaa. Voi ajella löysäillen tai sykkeet tapissa, ihan miten treenin ja halun mukaan päättää.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190902/fc745416449c99d0dcba8da9eac4e966.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190902/d1cba48263011ad5efd652fbd73f7433.jpg
Hieno on!(tyylipoliisi kyllä pamputtaa muovilärpäkkeestä pakan takana;))
Samaa mieltä kyllä tuosta monipuolisuudesta, saa pidettyä samaan aikaan hauskaa ja rasituksen haluamallaan tasolla, kunhan ei ole muita sähkäreitä samalla lenkillä, silloin homma lähtee aina lapasesta ja hirveä ralli päällä:D
Jami2003
02.09.2019, 23.50
Täytyy muistaa repiä muovilärpäke jossain vaiheessa pois [emoji1787]
Mitä tulee training efectiin niin tänään sama peruslenkki kuin lauantaina luomulla. Luomulla syke 1,5h/22km/135/180 ja Decoy:llä 1,5h/28km/142/165. Sen verran sakkoa Decoylla että aika oli sama. Eli luomulla ylämäet nostaa sykkeet kattoon mutta tuolla aggressiivinen ajo on muuten vaan vähän raskaampaa. No eipä toi oikeestaan tähän ketjuun kuulu mutta kun tallista löytyy 4 muuta luomu pyörää ja eilen viimeksi tuli kisoissa käytyä niin vähän sekin puoli kiinnostaa. Tavallaan kai eMTB on monipuolisempaa. Voi ajella löysäillen tai sykkeet tapissa, ihan miten treenin ja halun mukaan päättää.
No tästähän täällä on väännetty varsinkin vuosi sitten aika paljonkin. Sähkärillä halutessaan lenkin voi vetää ihan yhtä kovaa, jollei kovempaakin kuin luomulla. Sykepiikit vain osuvat eri kohtiin lenkkiä. Kokonaisrasitus menee helposti korkeammalle kuin luomulla, kun ei tarvitse missään kohtaa säästää, vaan voi polkea kunnes jalat on loppu ja tulla boostilla takaisin. Tietysti mitään kuuden tunnin maratonlenkkejä täydellä avustuksella ei voi vetää, mutta harvoin nuo mtb-lenkit niin pitkiä ajallisesti ovatkaan.
Ja muovilirpake pois. Kiitos.
Johan se on todettu että kampien pituudella ei ole juuri mitään vaikutusta polkemistehokkuuteen, varsinkaan maastopyörissä, ehdoton plussa ois lyhyet kammet itselle.
Jami2003
03.09.2019, 12.09
Johan se on todettu että kampien pituudella ei ole juuri mitään vaikutusta polkemistehokkuuteen, varsinkaan maastopyörissä, ehdoton plussa ois lyhyet kammet itselle.Noi 165mm tuntuu ihan hyviltä mutta emännän S koon maasturissa on muistaakseni 155mm vai jopa 150mm ja ei ne kyllä hyviltä tunnu sama mikä on polkemis tehokkuus [emoji23]
Jami2003
03.09.2019, 12.14
Sen verran muutenkin koosta että liian isoja ei ole Decoy:tkaan. Toi L on mulle (178 cm) aika passeli, yhtään lyhempi ohjaamo ei saisi olla. Sentin pari pitempi ohjaamo ei varmaan haittaisi. Eli jos mittaa on vaikka 180 tai yli kannattaa tarkkaan kattoa onko oikea koko jo XL.
Ja jakkara on kyllä huono mun perseelle. Jossain testissäkin sitä moitittiin. Sääli koska on niin hyvän näköinen ja sopii pyörään. Täytyy rauhassa kattoa voisko siihen tottua [emoji23]
YT on kyllä muodoiltaan mitä mainioin.
Kuinkas tuossa on toteutettu takajousituksen nivelien laakerointi?
YT on kyllä muodoiltaan mitä mainioin.
Kuinkas tuossa on toteutettu takajousituksen nivelien laakerointi?
En (vielä) omista, mutta mitä tuolta on tavattavissa niin ihan aidoilta laakereilta minusta vaikuttaa https://www.yt-industries.com/media/image/hvz/2019/pdf/exploded/DECOY_CF_TECHNICAL_INFORMATION_CUSTOMER.pdf
Jami2003
04.09.2019, 08.45
Mikäslaisilla iskari ja rengas paineilla muut Decoy basen omistajat on ajellut. Oon nyt ottanut pyörään tuntumaa 50 km verran ja varmaan molemmissa pitää paineita jonkin verran tiputtaa. Etuiskarin säädin ihan taulukon mukaan ja takaiskarin tuntumalla. Molemmissa ois sägi aika lähellä 30 mutta silti iskarit tuntuu hieman pintakovilta. Tai eivät kerkeä mukaan varsinkin pieniin teräviin iskuihin vaikka sitten isommat hyvin ottaakin. Itse kun en varsinkaan ole mikään iskarin säätö spesialisti. Luomuissa olen pitänyt aina kohtuu pehmeänä ja lukossa tarvittaessa.
Mikäslaisilla iskari ja rengas paineilla muut Decoy basen omistajat on ajellut. Oon nyt ottanut pyörään tuntumaa 50 km verran ja varmaan molemmissa pitää paineita jonkin verran tiputtaa. Etuiskarin säädin ihan taulukon mukaan ja takaiskarin tuntumalla. Molemmissa ois sägi aika lähellä 30 mutta silti iskarit tuntuu hieman pintakovilta. Tai eivät kerkeä mukaan varsinkin pieniin teräviin iskuihin vaikka sitten isommat hyvin ottaakin. Itse kun en varsinkaan ole mikään iskarin säätö spesialisti. Luomuissa olen pitänyt aina kohtuu pehmeänä ja lukossa tarvittaessa.
30% ja pintakova kuulostaa vähän oudolta, en toki tunne ko. pyörää. Eihän rebound takana ole liian hitaalla? Se kun saa iskarin "jäämään alas" nopeissa peräkkäisissä iskuissa joka koventaa jousituksen tuntumaa. Jos kuski on kevyt, voi iskarin kompressiosäädöt myös olla liian jäykät.
Jami2003
04.09.2019, 14.15
Täytyy tota reboundia hakea kun nimenomaan fiilis on ehkä se ettei kerkeä pieniin teräviin mukaan. Sitten kun ajaa isoon monttuun tai vaikka dropista niin kyllä se joustaa ja paljon...
Jami2003
04.09.2019, 22.18
Jaa-a. Vikaa oli vanhassa iskari pumpussa ja säätäjässä. Tais olla sägi lähempänä 20%. Nyt kun Decoyn mukana tulleella pumpulla säädin paineita uudestaan ja sägin katoin oikein tarkemmin, alkaa alusta olemaan aika mintissä. Tänään puolitoista tuntia iskarin säätö lenkkiä. Eilinen tunti ja tämän päivän puolitoista tuntia tykitystä trail moodilla ilman välilatausta että saa vähän kokemusta akusta ja juuri ennen kotia tuloa tippui yhteen tolppaan varaus. Että tollaiset kolme tuntia täyttä polkuajoa mäkisessä maastossa akulla varmaan ajaa suunnilleen säästelemättä trail moodilla.
Nyt kun alkaa pikku hiljaa olemaan sujut pyörän ominaisuuksien kanssa ja säädöt mintissä niin kyllä hymy on korvissa koko ajan ajaessa. On toi niin mahtava pyörä ja niin älyttömän hienoa hommaa ettei liikaa voi hehkuttaa. Täysiä saa ryskätä menemään tuolla kivikkoisilla poluilla ja pyörä toimii kuin unelma mitä lujempaa ja agressiivisemmin ajaa. 160 mm joustoa ja enduro geometrian ajopeli ei ole kyllä yhtään liikaa sellaiseen polkuajoon mihin itse pyörää hain. Eli ajellaan lähinnä enduroa muistuttavaa touhua ja polkuja. Hilkulla on kerkeiskö läheiseen trail centeriin ajelemaan ennen viikonloppuna tulevaa reissua. Mieli tekis käydä kokeilemassa peliä sielläkin.
Huh huh. Liikaa ei voi hehkuttaa. On mahtava peli ja hommaa :)
ps. Muovihärpäke lähti myös roskiin ;)
Pikkasen täytyy sanoa et oon täpinöissä kun sain tänään heinäkuun lopulla tilaamani Pro mallin seurantakoodin [emoji3] Toivotaan että kuriiri huolehtii molemmat paketit ensi viiikonlopuksi. Invisiframen tilasin kans ja tulee tiistaina niin pääsee uuden pyörän suojaamaan ennen ekaa rymyämistä.
Huomasin myyneeni pyöräni ja taitaa olla aika kokeilla sähköavusteista. Decoy polttelee kovasti, on kyllä niin sexyn näköinen kuvissa ja kovasti joka paikassa hehkutettu. Pari kysymystä juolahti mieleen: onko tuo moottorin suojapanssari muovia vai metallia? Ja toiseksi, minkä kokoinen rengas tuonne swingiin mahtuu ts. paljonko jää tilaa sivuille ja eteen tuolla vakiorenkaalla?
Monii, ketjun aloittajakin sai Decoy:n kotiin
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190921/24762e0d275479e97d19247a6be2402b.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190921/381ab69d76fc3f0c05e56d03a722221c.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190921/c3cbd32cabcbafeec77d8701ec8cfd73.jpg
Tänään eka kunnon lenkki jolta kuvatkin on otettu. Kivaa oli ja kovin kyllä erilaista kuin luomu mut yllättävän raskasta. Tiputin kans Trailin vääntöä hieman niin joutuu silläkin vielä itsekin hommiin.
Rock!
Hyvältä näyttää. Just saman värinen CF Pro tulossa tännekin.
Keskiviikkona ähelsin kolme tuntia Invisiframe:n kalvoja tuohon runkoon. Olipahan hienosti tehty setti. Joitain rakoja toki jäi, mutta käytännössä kaikki kuitu tuli suojattua. Shimanoon kytkettyjä valoja vielä mietin...
Mitäs nastakumeja olette Decoy:n miettineet? Samoilla kumien koolla joita orkkiksena tulee ei nastakumeja tunnu löytyvän. Vähän pienempää kylläkin. Esim ISP on ollu hyvä mutta sitä saa vain 27.5x2.6 ja 29x2.25 koossa. Laskeeko fillari liikaa noilla?
Jami2003
25.09.2019, 08.32
En tiedä miten käy mutta mulla löytyy 27,5x3" fat freddiet ja 29x2,25" ISP:t ja kai se noita on sovitettava ensimmäisenä alle.
Eteen löytyy yhden talven ajettu ja erinomaiseksi todettu Terrene Cake Eater 2,8. Todellinen leveys 35 mm sisäleveällä kehällä oli aikalailla 2,6 (67 mm) eli Decoyssa sitten snadisti kapeampi.
Takarengas on vielä mietinnässä. 2,6 ISP on todennäköisesti armotta alimittainen, kapea ja matala. Lisäksi kokemukset nastojen pysyvyydestä Ice Spikereissa todella huonot ja ebike lienee melko tyly nastarenkaille.
Minkälaisilla paineilla ajelette näillä märillä juurakkoisilla poluilla?
Tänään 0,9 edessä, 1,1 takana ja tuntui oikein hyvältä. Originaalirengastus.
Nyt on 200 km Decoyn mittarissa, suurin osa kivikko-juurakkopolkua. Loistava pyörä ja olen vakuuttunut oikeasta valinnasta. Koko osui kohdalleen ja nyt alkaa olla säädöt paikallaan.
Shimanon mylly on pari stiplua tehnyt: heti ekalla kokeilupyörityksellä tuli vikakoodi näyttöön ja avustukset hävisi. Virrat pois - virrat päälle auttoi heti. Tänään porukkalenkin starttipaikalla oli sen verran pitkä odottelu, että virrat menivät itsekseen pois päältä. Sitten kun laitoin virrat päälle, tuli taas vikakoodi eikä avustuksia. Pari kertaa kokeilin virrat pois/päälle, mutta ei auttanut. Akku irti/paikalleen auttoi ja vehkeet pelasi hyvin n. 50 km lenkin.
Jami2003
06.10.2019, 20.17
Itellä aika kovat paineet, muistaakseni 1.2-1.5 bar. Tyytyväinen olen minäkin pyörään vaikka nyt on kiireiden takia jääny ajelut vähäisiksi. Shimanon mylly ei ole kertaakaan virheitä ilmoittanut. n 300 km mittarissa. Kaikki kivikko-juurakko enduro ränniä.
Pari kysymystä tuli mieleen kun tänään tuolla tenusi. Juurikin noissa ränneissä tulee nyt syksyisin lätäköitä missä voi olla syvyyttä melkoisesti. Ihmettä ei tarvi eikö joskus vahingossa moottori ainakin puoliksi menisi veteen. Kuinka kovasti varotte noita vesipaikkoja? Ite olen toistaiseksi kiertänyt huolella. Luomulla ajaisin paljon huolettomammin.
Toinenkin liittyy veteen. Pesen pyörän letkulla heti lenkin päälle. Ihan sama kuin luomulla, en nyt tieten tahtoen suihkuttele moottoriin tai laakereihin mutta pakkohan esim linkusto on suihkutella puhtaaksi. Heti kun lenkin jälkeen märkänä tekee niin aika vaivattomasti puhdistuu. Mutta millainen teillä muilla on pesuprosessi?
Shimanon mylly on pari stiplua tehnyt: heti ekalla kokeilupyörityksellä tuli vikakoodi näyttöön ja avustukset hävisi. Virrat pois - virrat päälle auttoi heti. Tänään porukkalenkin starttipaikalla oli sen verran pitkä odottelu, että virrat menivät itsekseen pois päältä. Sitten kun laitoin virrat päälle, tuli taas vikakoodi eikä avustuksia. Pari kertaa kokeilin virrat pois/päälle, mutta ei auttanut. Akku irti/paikalleen auttoi ja vehkeet pelasi hyvin n. 50 km lenkin.
Kai se on tiedossa, että jalat ei saa olla polkimilla, kun shimppaan laittaa virrat? Muuten menee se momentintunnistin sekaisin ja näyttöön tulee virhe.
Mutta millainen teillä muilla on pesuprosessi?
Koskeeko tämä nyt vain YT Decoyta? No, vastaan kuitenkin, että en juuri pese fillaria. Tosin en säilytäkään sitä olohuoneessa. Jos se on über-kurainen, niin Kärcherin matalapainepesurilla suihkuttelen rungon puhtaaksi. Koitan olla kastelematta ketjuja ja pakkaa.
Yleensä tähän aikaan vuodesta jos ajelee neulaspolkuja, fillarissa on vain neulasia ja kunttaa. Ne lähtevät sitten kuivana, kun vähän fillaria kolauttaa. Toki jos sillä on jossain mutavellissä möyritty, niin sittenhän se kannattaa pestä.
Joka tapauksessa lenkin jälkeen - pesin tai en - suihkutan jousituksen ja hissitolpan liukuputket iskareille tarkoitetulla voiteluaineella, pumppaan pari kertaa iskaria/tolppaa ja pyyhin kurat pois. Tietysti jos liukuputket on kurassa, ne putsataan ensin.
Niin, ja rengaspaineet on jotain 0.6 edessä, 0.8 takana. 27.5/2.8 -renkaat. Välillä lyö vanteille, ehkä kerran pari lenkissä. Jos vetäisin jotain parkkia ja alamäkeä, paineet olisi varmaan jotain aivan muuta.
Jami2003
06.10.2019, 21.44
En mäkään liian innokas ole pesemään mutta kyllä noi mun polut on paikoittain sellaista mutta ränniä että pakko vähän viikonlopun sateiden jälkeen huljutella. Pyörät on tallissa että säilytyspaikan takia ei kyllä tarvi.
Mutta millainen teillä muilla on pesuprosessi?
Kyllä mä olen aina pessyt fillarit heti ajon jälkeen jos selvästi likaantunut, ja vielä sillä kauhealla painepesurilla:D En tietenkään läheltä "ammu" ja erityisen kaukaa sähkölaitteisiin.
Ihan saman ne laakerit yms. on kestänyt kuin muillakin, ketjuista paineilmalla puhaltanut vedet pois ja voitelu päälle. Ihmettelin kovasti itsekkin kun vertasin reilu tuhat kilsaa ajettuja sähkärin ketjuja vajaa 300 ajettuihin luomupyörän vastaaviin niin eroa ei ollut havaittavissa kun vedin ne lattialle pitkäksi vierekkäin.
Kai se on tiedossa, että jalat ei saa olla polkimilla, kun shimppaan laittaa virrat? Muuten menee se momentintunnistin sekaisin ja näyttöön tulee virhe.
No nyt on tiedossa ;) Hyvä tieto vastaisuuden varalle. En tosin osaa sanoa, johtuiko tuosta, kun en tiennyt asiaan kiinnittää huomiota. Aika todennäköistä kuitenkin.
Mitä pesuihin tulee, niin tarpeen mukaan eli näillä keleillä käytännössä joka lenkin jälkeen ihan normaalisti vesijohtopaineilla.
Pesen pyörän painevedellä hyvin harvoin, kun se oikein mutainen, yleensä annan kuivua ja harjaan paskat pois jonka jälkeen pyyhin kostealla rätillä.
Shimanon "General information" muotoilee näin tuon vesijutun: Is the SHIMANO STEPS system waterproof?
Yes, the SHIMANO STEPS system is waterproof for use under normal riding conditions, including heavy rain. Please do not use a high pressure washer to clean your bike.
Käytiin kaverin kanssa toissaviikonloppuna Sappeessa hissillä ja viime sunnuntaina kahden Decoyn ja yhde Neyronin voimin Calpiksessa polkemassa mäkiä ylös ja alas.
Akku kesti hienosti sen muutaman tunnin mitä jaksettiin Calpiksessa polkea. Sappeessa mulla ei ollut sähköt päällä kuin hetken enduropätkällä.
Pyörä oli molempien reissujen jälkeen todella kurainen. Sappeessa on hyvä pesupaikka heti rinteessä ja Calpikseenkin on varmasti tulossa nyt kun se on vaihtanut omistajaa. Pesin pyörän sitten kotona letkulla. Ne olikin pyörän ensimmäiset pesut ikinä.
Tuossa vielä yksi lasku Calpiksesta.
https://youtu.be/u3qbWY5w_gk
Videolla on inha kolina, täytyy tilkitä kamera koteloonsa paremmin jatkossa.
Mainiota kuvaa :)
Mikä kamera sulla on ja millainen kiinnitys kameralle?
Mainiota kuvaa :)
Mikä kamera sulla on ja millainen kiinnitys kameralle?
Kamerana Kiinalainen YI 4k (ei plussa) ja kiinnitys tuossa videossa on suoraan rintapanssariin. Mulla on siihen myös gimbal, mutta se ei sateella ja mudassa välttämättä ole hyvä idea varsinkaan kun sen kanssa ei koteloa voi käyttää. Lisäksi sen virtajohto on edellisellä omistajalla vaurioitunut ja se tuppaa sammuilemaan kesken ajon.
Se mun edellinen video tässä ketjussa (sivulla 1) on gimbalin kanssa kuvattu, siitä näkee eron.
Ps. Tän foorumin mobiiliversio on aivan suolesta (ainakin androidilla) olen jo monta viestiä menettänyt bitti-avaruuteen kun olen yrittänyt muokata viestiä, se päätyy aina poistoon. Myös anna palautetta ylläpidolle linkki vie umpikujaan.
Jami2003
22.10.2019, 20.57
Tänään pikainen lenkki märillä juurilla jossa rengas ei lähtenytkään alta. Mutta vakio lenkillä poljin kiveen n 20 kmh vauhdissa ja pyörä pois alta ja mies päin maastoa. Juuri kun polvarit oli kotona niin polvi ja nilkka kiveen. No onneksi selvittiin mustelmilla. Hauskaa hommaa mutta kaatuminen kovemmassa vauhdissa on myös mahdollista...
Pikkasen kans pelottaa tuo vauhtien nousu, pimeys ja märkä maasto, mutta yllättävän vähän edes oho tilanteita on ollut. Mutta pitää koputtaa puuta...
Jami2003
25.10.2019, 18.16
Piti tänään käydä ajelemassa läheisessä trail centerissä. Kopsut puun ja maan kanssa huonosti lähteneen dropin jälkeen. Tällä kertaa miehelle ei tullut vaurioita (mitä nyt sormet jäi puun ja kahvan väliin) mutta toinen jarrukahva vääntyi pyörän kaatuessa.
https://youtu.be/AkzzxmiDN64
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191025/2d7d2836cd1d15151d44471278727dd0.jpg
Lämmitä ensin kahvaa, jos yrität suoristaa. Saattaa vaikka säilyä ehjänä.
Huomasittehan Decoy-kuskit muuten YT:n meilin, jossa kehotettiin tsekkaamaan ketjuohjurin pultit. Kannattaa tarkistaa, ainakin minun pyörässä olivat löystyneet. Täytyy vielä laittaa jossain vaiheessa lukitetta, niin ei tarvi myöhemmin muistella.
Jami2003
25.10.2019, 19.27
Kiitti vinkistä [emoji106]
Joo tuli meili ja tarkistin itsellä ja mulla oli kyllä ruuvit kiireellä. Tein tarkastuksen ennen ajamaan lähtöä niin vielä ei itekkään jaksanut lisätä lukitetta.
Ja vipu tietty irrotettuna ;)
Joo tuli meili ja tarkistin itsellä ja mulla oli kyllä ruuvit kiireellä.
Tarkista vielä fillarikin... (sori, oli pakko... :D )
Mut nythän on hyvä syy päivittää fillaria uusilla kiekoilla ja mahdollisesti keulalla. Kun kerran jarrukahva vääntyi.
Jami2003
25.10.2019, 22.26
Ja vipu tietty irrotettuna ;)Jep [emoji23]
Täytyy huomenna analysoida tilannetta. Hyllystä löytyy paritkin jarrut kahvoineen irrallaan joten tässä on monia mahdollisuuksia.
Tarkista vielä fillarikin... (sori, oli pakko... :D )
Mut nythän on hyvä syy päivittää fillaria uusilla kiekoilla ja mahdollisesti keulalla. Kun kerran jarrukahva vääntyi.
Ei ole toistaiseksi ollut oikein päivitys tarpeita. Pelannut kyllä kaikki paremmin kuin hyvin. Talvirenkaat varmaan täytyy seuraavaksi päivittää alle [emoji12]
Jep [emoji23]
Täytyy huomenna analysoida tilannetta. Hyllystä löytyy paritkin jarrut kahvoineen irrallaan joten tässä on monia mahdollisuuksia.
Ei ole toistaiseksi ollut oikein päivitys tarpeita. Pelannut kyllä kaikki paremmin kuin hyvin. Talvirenkaat varmaan täytyy seuraavaksi päivittää alle [emoji12]Mitäs talvirengasta olet ajatellut? Mietin jopa uutta 27,5 etukiekkoa niin sais pikkasen enemmän leveyttä myös eteen talvikaudella. Wratchild oon itse miettiny 27,5 koossa mut 29 ei oo hajuakaan. Cake Eater ehkä tai sit uus Wratchild 29...
Sent from my Nokia 8 Sirocco using Tapatalk
Jami2003
26.10.2019, 19.27
Mitäs talvirengasta olet ajatellut? Mietin jopa uutta 27,5 etukiekkoa niin sais pikkasen enemmän leveyttä myös eteen talvikaudella. Wratchild oon itse miettiny 27,5 koossa mut 29 ei oo hajuakaan. Cake Eater ehkä tai sit uus Wratchild 29...
Sent from my Nokia 8 Sirocco using TapatalkTaisin jo aiemminkin mainita että löytyy valmiina 29er 2,3" ISP:t ja 27,5+ 3" Fat freddiet. Noillahan sitä on alettava kokeilemaan. Eturengas kieltämättä saisi olla leveämpi. Ainakin silmämääräisesti Fat Freddien pitäisi mahtua taakse...
Kelit näyttää nyt menevän näilläkin korkeuksilla talvisiksi, vielä kuitenkin jatketaan varmaan välikelin rengastuksella. Nyt takana 2,8 Schwalbe Eddy Current, edessä 2,6 Magic Mary pehmeällä seoksella. Ilmatilaa tuli aavistus lisää, seos pehmeämpi ja jykevämmät nappulat. Aika mainiosti toimii märässä juurakko/kivikko-maastossa. Paineet molemmissa päissä 0,73. Tuossa Eddyssä on niin tukevat ja kantavat kyljet, että ei näytä vaativan etusta suurempaa painetta.
On kyllä mainio peli tämä Decoy, en keksi parempaa vaihtoehtoa omaan käyttööni, tässä hinta luokassa. Osui valinta kaikin puolin kohdalleen.
Eilen oli luomujen kanssa lenkillä, matkaa kertyi 51 km, nousumetrejä 896, oikein mukavaa rämpimistä. Virtaa oli akussa jäljellä 9 %.
https://connect.garmin.com/modern/activity/4192806156
Mietin sellaista vaihtoehtoa talveksi että hommais toisen etukiekon koossa 27,5 vaikka sama 35mm leveys kun takana ja sit molempiin päihin 45NRTH Wrathchild 275x3”. Tavoittena saada vähän myös eteen lisää kelluvuutta ja toisaalta kun 29x2.6 nastarenkaita on hankala löytää... Mahtuuko? Onko järkee?
Jami2003
30.10.2019, 20.48
^ ihan hyvä ajatus. Ja tuosta tietysti herää mieleen että mulla on luomu 27,5+ millä voisin sovitella itsekin. Nuo 3" talvirenkaat toimi kyllä loistavasti viime talvena luomussa.
Jami2003
01.11.2019, 10.40
Tällaista lamppua lykkää:
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2405
Jos ei olis jo laatikot täynnä irtolamppuja tai jos käyttäis pyörää jokapäiväisessä ajossa niin varmaan ois aika kova...
^ ihan hyvä ajatus. Ja tuosta tietysti herää mieleen että mulla on luomu 27,5+ millä voisin sovitella itsekin. Nuo 3" talvirenkaat toimi kyllä loistavasti viime talvena luomussa.
Lähden kokeilemaan tätä...
Jami2003
01.11.2019, 21.35
Täytyy huomenna munkin heittää alle että näkee miltä näyttää. Äkkiseltään vaikuttais että keskiö tippuu liian alas. Toi 27,5+ 3" on kuitenkin aika paljon pienempi halkaisijaltaan kuin 29er 2,6". Pitäis varmaan samalla laittaa pitempää keulaa mikä ei välttämättä muutenkaan ois huono. 180 keula voisi toimia ihan jees paketissa.
Tänään taas pari tuntia alamäki ajoa ja johan oli hauskaa.
Täytyy huomenna munkin heittää alle että näkee miltä näyttää. Äkkiseltään vaikuttais että keskiö tippuu liian alas. Toi 27,5+ 3" on kuitenkin aika paljon pienempi halkaisijaltaan kuin 29er 2,6". Pitäis varmaan samalla laittaa pitempää keulaa mikä ei välttämättä muutenkaan ois huono. 180 keula voisi toimia ihan jees paketissa.
Tänään taas pari tuntia alamäki ajoa ja johan oli hauskaa.
Totta. Olin jotenkin ajatellu et noi halkaisijat olis ollu lähellä, mut näinhän se menee. Nooh piirustuspöydän ääreen takas siis...
Jami2003
01.11.2019, 22.57
Tää ois varmaan hyvä mutta kylläpä osaa hinta olla kohdallaan [emoji23]
https://www.bikeshop.fi/45NRTH-Wrathchild-29-quot-x-2/ekauppa/pTR4662/
Tää ois varmaan hyvä mutta kylläpä osaa hinta olla kohdallaan [emoji23]
https://www.bikeshop.fi/45NRTH-Wrathchild-29-quot-x-2/ekauppa/pTR4662/
Huomasin saman. Epäilen kyllä tuota varastosaldoa. Muualta ei oikein löydy.
Jami2003
08.11.2019, 20.41
Yritin tänään melkein tunnin ährätä ISP:tä eturenkaaksi. Ei v*ttu **kele kuinka tiukka toi DT Swiss 1900 vanne on. Ensin ei meinannut saada orkkis rengasta pois päältä ja ei puhettakaan että ois saanut ISP:tä päälle. Lopuksi loppui aika ja hermot. Täytyy kai laittaa toi ISP uuniin ja kokeilla sitten. Onko se tämä nykyinen tubeless vai miksi h****tissä noi vanne rengas kombot tehdään noin tiukiksi. On tässä kuitenkin 15 vuoden pyöräily historia ja toi ISP kumikin on ollut useampana talvena alla mutta mitään näin haastavaa vaihtoa ei koskaan ole ollut...
Toki toi vanne on ehkä vähän leveä renkaalle mutta ei kai se nyt pitäis päälle saantiin vaikuttaa...
insheina
09.11.2019, 13.03
Yritin tänään melkein tunnin ährätä ISP:tä eturenkaaksi. Ei v*ttu **kele kuinka tiukka toi DT Swiss 1900 vanne on. Ensin ei meinannut saada orkkis rengasta pois päältä ja ei puhettakaan että ois saanut ISP:tä päälle. Lopuksi loppui aika ja hermot. Täytyy kai laittaa toi ISP uuniin ja kokeilla sitten. Onko se tämä nykyinen tubeless vai miksi h****tissä noi vanne rengas kombot tehdään noin tiukiksi. On tässä kuitenkin 15 vuoden pyöräily historia ja toi ISP kumikin on ollut useampana talvena alla mutta mitään näin haastavaa vaihtoa ei koskaan ole ollut...
Toki toi vanne on ehkä vähän leveä renkaalle mutta ei kai se nyt pitäis päälle saantiin vaikuttaa...
Minä olen saanut renkaan irti ja päälle melko helposti kun olen painanut renkaan reunan molemmilta puolilta vanteen keskellä olevaaan syvennykseen. Kokeile auttaako tämä?
Jami2003
09.11.2019, 14.23
Jees nyt rengas alla. Keskikohdan käyttö, saippua ja lämpö niin meni lopulta aika helposti.
Aika nakilta toi 2,25" ISP näyttää 2,5" jälkeen edessä. Täytyy käydä tänään kokeilemassa maastossa miltä se sitten tuntuu. Taakse ei jäänyt liikoja tiloja 3" Fat freddien kanssa [emoji23]
Mutta mahtuu pyörimään. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191109/58e416e3f7493cb102f835a27f3f96ca.jpg
Jami2003
09.11.2019, 17.55
Eka lenkki heitetty nastarenkailla. Ihan hyvin ajaa tuolla 2,25" ISP:lläkin. Keskiö ei havaittavasti tippunut alemmas mutta toki lumen alla olevat kivet ja kannot tekee oman haasteensa. Fat Freddie toimii kyllä takarenkaana loistavasti. Varmaan eteenkin täytyy järeämpää rengasta kuitenkin etsiä. Vaikka tuo ISP on loistorengas jäällä jne niin tollasessa lumisohjossa ja poluilla kaipaisi vähemmän uraherkkää rengasta.
Yks palkki vähemmän oli virtaa vajaan kahden tunnin lenkin jälkeen kuin normaalisti [emoji3]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191109/3c21ca604d92d15eeb320d3a739502af.jpg
Tänään tuli pikku pakkaslenkki heitettyä. Kesäkumit vielä alla, mutta onneksi ei ollut missään liukasta. Hyvä keli oli polkea.
Kuvan olisin liittänyt, mutta ei näköjään luurilla onnistu.
Tänään tuli pikku pakkaslenkki heitettyä. Kesäkumit vielä alla, mutta onneksi ei ollut missään liukasta. Hyvä keli oli polkea.
Kuvan olisin liittänyt, mutta ei näköjään luurilla onnistu.Kokeillaas tapatalkillahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191123/7886b4b0dbfd92b82346a44b05b61fe9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191123/5a214354adb1c5de88b597246be6da33.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191123/76c7abd6d67e9e4a9b2d267df4126928.jpg
Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
Hei!
Tuleeko tullimaksuja jos tuon tilaa yt:ltä? Kiinnostais pirusti tilata yt decoy, mut mietityttää tosiaan noi tullimaksut...
tempokisu
29.11.2019, 06.23
Hei!
Tuleeko tullimaksuja jos tuon tilaa yt:ltä? Kiinnostais pirusti tilata yt decoy, mut mietityttää tosiaan noi tullimaksut...
Jos tuote tulee EU-maasta niin ei tule tulli+alv-maksuja. Muussa tapauksessa siihen pitää ainakin varautua, on kyllä vaihdellut joskus paketti USA:sta menee tulliin ja joskus taas ei, oli paketin arvo / merkitty arvo mikä tahansa ( merkintä osoitelapussa ei takaa mitään)
Jos tuote tulee EU-maasta niin ei tule tulli+alv-maksuja. Muussa tapauksessa siihen pitää ainakin varautua, on kyllä vaihdellut joskus paketti USA:sta menee tulliin ja joskus taas ei, oli paketin arvo / merkitty arvo mikä tahansa ( merkintä osoitelapussa ei takaa mitään)
Ai katos se on Saksalainen firma. No perhana sit tilaukseen menee heti.
tempokisu
29.11.2019, 08.21
^ hienoa, mielenkiinnosta nyt että mikä tuote on?
^ hienoa, mielenkiinnosta nyt että mikä tuote on?
DECOY CF PRO RACE tilasin nyt kerralla, kun vähän sai alea ilmeisesti black fridayn kunniaks.
Onnittelut loistavasta valinnasta!
Onnittelut loistavasta valinnasta!
Thanks!! 💪
Nyt iski kova decoy kuume. Mikäköhän koko pitkäjalkaiselle olis sopiva? Pituus 182cm, inseam 88/89cm luokkaa, kädetkin on pitkät 191 cm (syli) sormenpäitten välinen matka.
Jami2003
01.12.2019, 10.15
Nyt iski kova decoy kuume. Mikäköhän koko pitkäjalkaiselle olis sopiva? Pituus 182cm, inseam 88/89cm luokkaa, kädetkin on pitkät 191 cm (syli) sormenpäitten välinen matka.Ainakin XL. Itse olen 178 cm inseam on jotain 85cm muistaakseni. Sormenpäistä sormenpäihin 174 cm ja mulla on L. Juuri sopiva mutta missään tapauksessa ei saisi olla yhtään pienempi.
Heitin Decoy:hyn myös eteen Fat Freddien. Vielä en ole maastossa kokeillut mutta ainakin hyvin istuu alle ja kelvillä toimii. Maavarakaan ei ihan järkyttävästi tippunut kun noi Fat Freddiet on niin isot renkaat. Mahtoiko tippua ollenkaan. Takarengas on ihan siinä ja siinä että mahtuuko alle. Pikkasen yhdessä vaiheessa nastat meinasi rapsutella takakolmion ylempään tukeen. Jos uutena ostaisin nastarenkaita niin taakse ottaisin pienemmän. Ja eteen tietysti vaatii tällä rengastuksella 27,5+ vannetta mikä löytyi mulla ennestään. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191201/92d38649090dc6ee7f6d0218a767f6b3.jpg
Ainakin XL. Itse olen 178 cm inseam on jotain 85cm muistaakseni. Sormenpäistä sormenpäihin 174 cm ja mulla on L. Juuri sopiva mutta missään tapauksessa ei saisi olla yhtään pienempi.
Heitin Decoy:hyn myös eteen Fat Freddien. Vielä en ole maastossa kokeillut mutta ainakin hyvin istuu alle ja kelvillä toimii. Maavarakaan ei ihan järkyttävästi tippunut kun noi Fat Freddiet on niin isot renkaat. Mahtoiko tippua ollenkaan. Takarengas on ihan siinä ja siinä että mahtuuko alle. Pikkasen yhdessä vaiheessa nastat meinasi rapsutella takakolmion ylempään tukeen. Jos uutena ostaisin nastarenkaita niin taakse ottaisin pienemmän. Ja eteen tietysti vaatii tällä rengastuksella 27,5+ vannetta mikä löytyi mulla ennestään. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191201/92d38649090dc6ee7f6d0218a767f6b3.jpg
Millainen vanne kannattaisi ostaa tuohon eteen et saa tosiaan fat freddien pyörii? Joku missä hinta/laatu kohtaa.
Ainakin XL. Itse olen 178 cm inseam on jotain 85cm muistaakseni. Sormenpäistä sormenpäihin 174 cm ja mulla on L. Juuri sopiva mutta missään tapauksessa ei saisi olla yhtään pienempi.
Eikös keula laske tuossa koska kyllähän 29x2.6 on korkeampi kuin 27.5x2.8 ...?
Jami2003
03.12.2019, 23.43
Toi Fat Freddie on 27,5x3" ja vielä pirun muhku kolme tuumainen. En huomannut keulan tippumista ollenkaan. Lisäksi kun takana rengas suureni myös 3" niin keskiö ei tainnut tippua ollenkaan.
Tällä kokemuksella sanoisin että 3" FF:n voi laittaa eteen. Itellä myös takana mutta jos ostaisin uutta rengasta niin taakse laittaisin jonku 2,8" talvirenkaan. Tolle FF:lle tilaa on turhan ahtaasti mutta se kun löytyy niin mennään toistaiseksi sillä.
Jami2003
06.12.2019, 09.33
Ajelin viime viikon työmatkaa Decoylla ja sehän olikin yllättävän hauskaa. Luomulla en yleensä ole viitsinyt ajella kun 5 km suuntaansa matkassa ei saa muuta aikaan kuin hirveän vaaterallin ja hien päälle. Decoyllä muuta kuin veteli toppa/sadevaatteet siviilien päälle ja nautti pienestä ulkoilu hetkestä.
Mutta onkos kukaan laittanut pysyvästi valoja Decoy:hyn vielä. Meneehän se noinkin että on irtolamppu kiinni pyörässä ja lataa sen akkua samalla kun pyöränkin mutta kyllähän integroitu etu- ja takavalo olisi suomen olosuhteissa kätevä vaikkei edes työmatkaa ajelisi.
Ajelin viime viikon työmatkaa Decoylla ja sehän olikin yllättävän hauskaa. Luomulla en yleensä ole viitsinyt ajella kun 5 km suuntaansa matkassa ei saa muuta aikaan kuin hirveän vaaterallin ja hien päälle. Decoyllä muuta kuin veteli toppa/sadevaatteet siviilien päälle ja nautti pienestä ulkoilu hetkestä.
Mutta onkos kukaan laittanut pysyvästi valoja Decoy:hyn vielä. Meneehän se noinkin että on irtolamppu kiinni pyörässä ja lataa sen akkua samalla kun pyöränkin mutta kyllähän integroitu etu- ja takavalo olisi suomen olosuhteissa kätevä vaikkei edes työmatkaa ajelisi.
Mulla on Lupine SL SF jota myös YT nyt myy suoraan. Ei varmaan halvin vaihtoehto mutta toimii. Saksassa hyväksytty maantiekäyttöön niin rajautuu ylhäällä lyhyillä valoilla niin ei edes häikäise vastaantulijoita. Pitkillä pystyy ajamaan metsässä ok, mut toki dropit yms on hankalia kun valo niin alhaalla. Pysyvä ”DRL” moodi kuten autoissa lisää havaittavuutta.
Jami2003
06.12.2019, 12.52
Tuota harkitsim itsekin mutta toistaiseksi ei ole raaskinut laittaa kahtasataa lamppuun.
No entäs Supernova 521?
https://supernova-lights.com/en/products/e-bike-lights-25kmh/v521s/
Lähtee reiluun sataseen. Itse taisin ostaa tuolta: https://www.myhobby24.de/de/supernova-v521s-scheinwerfer-fuer-e-bike-stvzo-inkl-lenkerhalter-neben-vorbau-31-8.html
Nyt se on mullakin. Eilen saapui ja tänään ensimmäinen lenkki. Tuntuu kyllä mainiolta laitteelta näin ensipuraisulla. Paketista lähtien mukava ”premium” fiilis ja geo tarjoaa kyllä luottamusta herättävän fiiliksen. Ainut opettelun aihe tulee olemaan se että kammet osuu herkästi kiviin. Tuossa luomussa joka on museoiköinen gt force on keskiö niin korkealla että voi polkea koko ajan melkein missä vain ja aina kun ajan muilla niin kammet paukkuu jatkuvasti kiviin. Tuohon oppinee! Seuraavaksi nastoja ostamaan ja tod näk parempaa valoakin.. Ja telinettä autoon, ehkä koukkukin että saa järkevämmän telineen ��
Onko kertynyt kokemuksia nastoista muilla kuin Jamilla? Että ostaako eteen 27,5” kiekko vai löytyykö orkkiksiin järkevä pari renkaita. Kultaakin kalliimpia tuntuu nastat olevan fillareihin nykyään.
[https://img.aijaa.com/t/00712/14781545.t.jpg (https://aijaa.com/qaCUvg)
Mulla on 27.5x3 ja 29x2.6 45nrth WRATHCHILD mut en oo vielä päässy laittamaan alle kun ei oo ollu tarvetta. Toivotaan että erityisesti takakumi mahtuu
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hyvin mahtuu kumpikin. Takarenkaan nastat kannattaa liimata, ne jää muuten metsään.
Eteen oiva vaihtoehto on Terrene Cake Eater, sellainen on itselläni.
Hyvin mahtuu kumpikin. Takarenkaan nastat kannattaa liimata, ne jää muuten metsään.
Eteen oiva vaihtoehto on Terrene Cake Eater, sellainen on itselläni.
Ajoitko sisään tuota? Tän takia oon odotellu asennusten kanssa. Siis ettei tarttis kauheasti kiviä raapia vaan pääsis lumelle (ja jäälle)
Hyvä juttu tämä tarkennus info, kai se täytyy vaan ostaa nastat niin ovat olemassa kun tarve tulee. Poskettomilta hinnat tuntuu :)
^^Ajoin kyllä.
Nyt on pyörässä sekarengastus, siis nastat vaan edessä. Pärjännyt näilläkin korkeuksilla maastossa hyvin, kun ei jäätä juurikaan ole.
Cake Eater on pitänyt nastansa hyvin, viime talven se oli Cruzin luomussa eturenkaana ja nyt siis YT:ssä. Kunto uudenveroinen.
Noni. Nyt on 2020 Decoyt YT sivuilla. Näköjään Pro ei oo saatavilla ja Pro Race SLX pakalla ja mekaanisella 12 pykäläisellä vaihtajalla. Ihan hyvä että pääsivät pois e.13 pakasta. Ihan mainion näköinen tuo hopeinen.
Hakkapeliitta
12.01.2020, 23.23
Achtung.
Ekaa maasturia ostelemassa ja sähkötäpäri on valikoitunut hankinnan kohteeksi.
Nörttimäinen pyörävertailuexcel toi tulokseksi, että minun pitäisi ostaa YT Decoy Comp jos haluan parasta vastinetta rahoilleni. Vertailussa oli mukana Outletissä oleva Decoy Base 2019(4199€), YT Decoy Pro Race 2020 (6599€), Specialized Turbo Levo 2020 (4999€), Specialized Turbo Levo Comp 2020 (6499€) sekä Trek Powerfly LT 9.9 2019. (4999€, on -40% kun vanha malli).
Kovia pyöriä kaikki, perus Turbo Levo ei tosin pärjännyt lainkaan tässä seurassa. Sen osat ovat huomattavasti matalampitasoisia kuin muiden.
Comp:ia alkaa näemmä tulemaan kauppaan 5.2.2020. Saapa nähdä riittääkö pokka tehdä tilauksen kun ei ole nähnytkään tuotetta. 14 päivää tosin on aikaa tutustua pyörään, ei tosin maastossa mutta jossain hallissa tms.
Hieman hämmästyin, kun ero tuossa vertailussani oli niinkin selkeä YT:n eduksi. Vastassa oli mm. Trekin täyshiilikuituinen huippumalli.
Nyt näyttää kerrankin olevan toteutumassa sellainen hankinta, ettei ensimmäiseksi välineeksi tule ostettua halpaa markettiromua.
Jami2003
13.01.2020, 00.06
Jep. Sama minkä Decoyn valitsee niin huippu kamppeen saa.
Hakkapeliitta
13.01.2020, 09.49
Onko täällä porukalla kokemuksia takuuasioista YT:n kanssa?
Onko Suomessa mitään YT:n hyväksymää korjauspajaa vai hoidetaanko kaikki takuu/huolto/korjausasiat lähettämällä pyörä Saksaan?
Ootteko muuten suojaillut decoyn runkoa jollain teippisarjalla / hommanneet itse kalvoa? Itse vähän kahden vaiheilla..
Hakkapeliitta
14.01.2020, 23.25
Tuli tehtaalta vastaus: ei ole Suomessa huoltoa eli takuujutut ym. vain Saksassa.
Tuli tehtaalta vastaus: ei ole Suomessa huoltoa eli takuujutut ym. vain Saksassa.
Joo, näin se kai menee, mut esim e.13 pakan kanssa asioin suoraan e.13 kanssa ja olen ymmärtänyt että jos kyse vaikka moottorista niin sit Shimano sevice center voi jeesata. Mut elämähän on valintoja, edullisemman pyörän vastineeksi saa asioida kauemmas. Ns ”Direct to consumer” mallin ominaisuus ainakin näillä Suomivolyymeillä.
e.13 pakan kanssa asioin suoraan e.13 kanssa
Mikä vikana pakassa?
Mikä vikana pakassa?
Ei suosutnu vaihtamaa pienimmälle rattaalle kuin suostuttelemalla.
Mikä vikana pakassa?
Ei suosutnu vaihtamaa pienimmälle rattaalle kuin suostuttelemalla.
Mites teillä kenellä tää pyörä on jo jonkun aikaa ollut, niin onko tullut jotain lastentauteja tms näissä vielä vastaan?
Kovasti tämä Decoy alkoi kiinnostamaan seuraavaksi hankinnaksi.
Miten tuon akun kiinnitys on toteutettu, ja paljonkohan vara akku maksaa tuolla valmistajalla?
En pikaisella tutkinnalla löytänyt akkua varaosana kyseiseen pyörään kotisivuilta.
Ja minkä verran tuolta tulee postikuluja?
Jami2003
22.01.2020, 21.07
Ei ole ollut mulla mitään ongelmia tai lastentauteja ja kovaa leipää on saanut suurimman osan ajoista, pari kertaa kerkesin pyörähtämään bike parkissakin. Olikohan se satkun mitä sai laskea rahtiin ja pahvilaatikkoon mikä on tosi asiallinen ja tehdas pyytää säästämään jos tarvitsee joskus toimitella heille päin.
Muutenkin olen saanut tosi asiallisen kuvan lafkasta ja olempa katellut jopa heidän Jeffreytä (luomu) sillä silmällä.
Hyvin on kaikki toiminut. Ostaisin edelleen.
Ääh. Olikin liian hyvää ollakseen totta tää decoy. Ainakin arvostelujen perusteella. Olin jo varma että tää on se oikea, ja olin jo tilaamassa, mutta...
Melkein jokapaikassa sanotaan tästä pyörästä että tätä ei saa oikein irti maasta. Toisin sanoen tämä on sellanen joka tykkää mennä vain renkaat maassa, eikä olis yhtään hauska "kikkailija"poluilla.
Siis kuulemma hankalaa jo pelkästään keulia esteiden tai juurakon yli.
En nyt tarkoita mitään temppupyörän ominaisuuksia, vaan ihan normaalia keulan kevittämistä yli esteiden.
Esim youtubesta rewikkaa katsoessani kaksi ekaa videota tyrmäs heti tuon mielekkyyden esim keulan nostoon esteiden yli.
Onko tää niin jyrä tosiaan?
Jami2003
23.01.2020, 13.13
Mun mielestä kaikki sähköpyörät on painonsa takia "jyriä" verrattuna luomuun. Lisäksi enduron loivat kulmat ei helpota kikkailua. Kääntäenhän se tarkoittaa sitä että voi vedellä menemään teknisesti haastavista paikoista ilman että heti tarvitsee pelätä otb:tä tai että pyörä lähtee lapasesta.
Pisimmät lennot (siis ei kaatumiset vaan hyppäämiset) mä tuolla oon ottanut ja vielä kokolailla hallitun tuntuisesti. Pyörää on minusta helppo hallita kovassa vauhdissa teknisessä maastossa, ilmalennon aikana sekä dropeissa mikä minusta on tärkeimpiä ominaisuuksia tollasessa pyörässä. Paljon konkreettisempaa on että tällaisella pyörällä pitää opetella oikeasti varomaan polkimien maakosketuksia. Pitkä akseliväli ja jousto sekä nykyaikainen geometria tekee sen että noi lyhyetkin kammet ottaa herkemmin kiviin ja kantoihin kuin perinteisessä maastopyörässä. Ja sitten kun ottaa tarpeeksi hyvin pyörä pysähtyy ja kuski jatkaa matkaa. Kokemusta on [emoji23]
Bunny hoppia en ole edes kokeillut kun en sitä kunnolla osaa luomullakaan ja veikkaan että mitä tahansa 160 mm päistään joustavaa sähkötäpäriä on todella hankala hyppäyttää. Keulimaan ton vehkeen saa jos osaa.
Koko kikkailu termi on mulle hyvin outo kun puhutaan sähköendurosta. Siihen mulla on jäykkäperä luomu millä voi käydä kanttareita hyppelemässä ja portaita ajelemassa. Tai samaa metsässä. Sähköendurolla mun mielestä ajetaan mahdollisimman lujaa teknisillä poluilla tai parkissa missä on droppeja ja hyppyreitä sekä pään kokoista kivikkoa. Tai sitten käydään fiilistelemässä pk:ta lähipoluilla. Milloin silloinkin aina huomaa yhtä äkkiä ajavansa "täysiä" [emoji23]
Moi, vakavassa harkinnassa Decoy mutta pystyisikö joku videoimaan miten irtoaa akku ja kiinnittyy takaisin vai löytyskö internetistä jostain valmis video ?? Tiedän kyllä miten se on kiinni ja miten irrotetaan mutta kiinnostaa käytännössä nähdä se ennen ostopäätöstä koska joudun talvikelissä akkua irrottamaan aika useasti olosuhteiden pakosta.
Moi, vakavassa harkinnassa Decoy mutta pystyisikö joku videoimaan miten irtoaa akku ja kiinnittyy takaisin vai löytyskö internetistä jostain valmis video ?? Tiedän kyllä miten se on kiinni ja miten irrotetaan mutta kiinnostaa käytännössä nähdä se ennen ostopäätöstä koska joudun talvikelissä akkua irrottamaan aika useasti olosuhteiden pakosta.
OT: Jälkiasennussarjat on varmaan monen mielestä rumia akkuineen, mutta niiden hyvä puoli on akkujen helppo irroitus. Looks vs. Easiness...
Jami2003
23.01.2020, 18.55
https://ebike-mtb.com/en/yt-decoy-review/
Tuossa on selvitty akun irrotusta. On kahdella pultilla. Itse en ole kertaakaan vielä ottanut akkua pois.
Niin hyvä pyörä kuin Decoy onkin niin jos akkua tarvitsee irrotella edes kerran viikossa niin saattaa olla väärä valinta. Ei varmaan kovin mieltä ylentävää ruuvailla kuusiokolo ruuveja auki jossain prisman pihassa.
YT Decoy on kuitenkin selkeästi enduro eikä hyötykulkine vaikka oon minäkin tolla muutaman kerran töihin pyöräillyt (missä pyörä voi olla sisällä).
Eli onko tosta artikkelista ymmärrettävä että se moottorin sensorimagnetti kun on integroitu jarrulevyyn, niin uutta jarrulevyä saa vain Yt, kautta?
Onko tossa jotenkin rajoitettu tuon sarvien kääntyvyys jollain sisäisellä stopparilla? Eli voiko sarvia kääntää kuten normaalissa pyörässä niin paljon kuin vaijerit antaa myöden?
hphuhtin
24.01.2020, 09.02
Jos on akku pakko irroittaa säännöllisesti, katso jotain toista pyörää. Itsellä on yksi pyörä mistä työmatkoilla pysäköidessä saa akun irti naks-naks (Bosch) ja toinen Shimanolla mistä en ole ikinä akkua irroittanut. Jälkimmäisen kannoin toimistoon sisään ne kaksi kertaa mitä ikinä sillä ajoin töihin ja totesin että antaa olla. Oikeasti tulee ottamaan pahasti päähän jos ruuvailemaan meinaat alkaa eikä jatkuva ruuveista irroittelu tee hyvää kiinnityksellekään.
Jos haluaa akun irti, Bosch saattaa olla parempi vaihtoehto ja siitä uusin sukupolvi on ok. Postimyyntipyöränä esim. Radon Render.
Decoyssä näköjään ”huippumallissakin” on huonompi E7000 näyttö joka käsittääkseni ainakin rajoittaa jotain säätömahdollisuuksia kolmannen osapuolen softilla (tilanne on voinut muuttua), ja pidän hyvänä E8000 näytön värillisyyttä, näkee näyttöön katsetta tarkentamatta avustustason. Itse hylkäsin koko merkin kun vaikutti olevan asiakaspalautteen perusteella laadussa satunnaisuutta ja heikkoa laatuongelmiin reagointia. Näin myös harkitsemani(tilaamani, peruin) Jeffsyn luonnossa, antoi jotenkin halvan vaikutelman. Tyytyväisiäkin käyttäjiä on paljon. Paras että muodostaa itse oman mielikuvan eikä osta pyörää foorumi-rispekti mielessä, eli suodata nämä munkin kommentit :)
Sensorimagneetti on kiinnitetty jarrulevyn pulteilla, ei siis integroitu jarrulevyyn. Levynä aivan normi Sram.
Stongan kääntyvyys on rajoitettu stopparilla.
Jos tuo sarvien liike rajattu stopparilla, niin ensimmäiseks tulee mieleen mitä sieltä murtuu kun kaadut ekan kerran. Ainakin itellä kaatumistapauksissa sarvet kääntyy monesti, ja jos kuvittelisin että siellä olis jotain rajoittimia ollut niin riks raks ja poks...
No hiilikuitupyörää ei ole ikinä ollut niin ehkä vain mielessäni aliarvioin tuon hiilarin kestävyyttä
Oletan, että stoppari on ohjainlaakerissa.
Ei ole tosin tarvinut purkaa ja tsekata. On minulle eka pyörä, missä tuollainen ominaisuus on.
Jami2003
24.01.2020, 13.05
Toi stoppari on ihan yleinen ominaisuus nyky geometrian pyörissä ettei etuiskarin pää iske runkoon ja tee siihen vaurioita. En ole kuullut tapauksia että stopparia kukaan olisi saanut rikki kaatumalla.
Ohjainlaakerissahan tuo kuulemma on. Kokemusta kun mulla ei ole niin pakko kysellä. No jos tuo on toimivaksi todettu jo valmistajalla niin tuskinpa olisin ensimmäinen joka tuon sais rikottua
Itse hylkäsin koko merkin kun vaikutti olevan asiakaspalautteen perusteella laadussa satunnaisuutta ja heikkoa laatuongelmiin reagointia. Näin myös harkitsemani(tilaamani, peruin) Jeffsyn luonnossa, antoi jotenkin halvan vaikutelman. Tyytyväisiäkin käyttäjiä on paljon. Paras että muodostaa itse oman mielikuvan eikä osta pyörää foorumi-rispekti mielessä, eli suodata nämä munkin kommentit :)
Ainakin minulle on aspa vastaillut kiitettävän nopeasti ja saanut asiallista palvelua, ei tosin vielä ole pyörääkään niin en omakohtaisesti voi ongelmatapauksia kommentoida mutta sivusta seuranneena kaverin tapauksia voin todeta että asiallisesti nekin ovat kyllä hoituneet.
Ainahan nämä on tapauskohtaisia ja silloin kun asiat ei mene omasta mielestä oikein niin helpommin kommentoidaan ja annetaan palautetta vs silloin kun ollaan tyytyväisiä.
Itsekin kyselin ”tyhmiä” aspasta kun decoyta mietiskelin ja kaikkeen vastailtiin asiallisesti. Vielä ei mitään valittamista pyörästä, vaihteista lähtien pelasi suoraan laatikosta hienosti. Akkua en ole itsekään käyttänyt irti, sellaiseen käyttöön varmasti parempi joku missä akku ei ole integroitu runkoon. Suurin miinus pyörässä on ettei tuota tohdi säilyttää pyörävarastossa vaan pitää kuskailla lenkin jälkeen eteiseen (sotkua) :D
Itsekin kyselin ”tyhmiä” aspasta kun decoyta mietiskelin ja kaikkeen vastailtiin asiallisesti. Vielä ei mitään valittamista pyörästä, vaihteista lähtien pelasi suoraan laatikosta hienosti. Akkua en ole itsekään käyttänyt irti, sellaiseen käyttöön varmasti parempi joku missä akku ei ole integroitu runkoon. Suurin miinus pyörässä on ettei tuota tohdi säilyttää pyörävarastossa vaan pitää kuskailla lenkin jälkeen eteiseen (sotkua) :D
En kyllä mitään harrastepyörääni säilyttäisi yleisessä pyörävarastossa. Ja joo aikamoista sotkua tuolla ajelu. Varsinkin pimeällä huomaa vasta kotona että ohhoh... tulee sähköllä ajeltua isoa kovaa kaikista kurapaikoistakin.
Oonko nyt ymmärtänyt jotain väärin, vai eikö tuo Decoy ole enää Shimano XTDi2 elektronisilla vaihteilla?
Mielestäni vielä paripäivää sitten tuotetiedoissa niin luki.
Nyt siellä pelkkä maininta että Shimano XT.
Edit. Sain Yt,ltä vastauksen että vuoden 2020 mallissa ei ole enää XTDi2 vaihteita
Mikäli mullet ei maistu, nyt Decoy myös 29"-kiekoilla:
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2381/sCategory/73535
Mikäli mullet ei maistu, nyt Decoy myös 29"-kiekoilla:
https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2381/sCategory/73535
Mahtaako etukolmio olla sama kuin mullet versiossa jolloin tarvittaessa voisi konvertoida mullet version tähän?
eLaurila
31.01.2020, 20.47
Tietääkö kukaan mitä uutta noissa 2020 pro race malleissa oli vs 2019. vaihtaja mennyt huonommaksi? Outletista sais vielä 2019 pro racea, että kumman tässä nyt laittais ostoskoriin?
Eipä näytä olevan juuri mitään muuta kuin väri, jos sähkövaihteet haluat niin ota ihmeessä halvemmalla -19 malli.
Iltaa arvon harrastajat.
Olen kuolaillu Decoyta tässä kohta 2 viikkoa 24/7 enkä saa sitä ajatuksistani. Olen testannut Whyten E-150 (L koko) jossa geo tuntu aika sopivalta itselle (pituutta 180cm). Tässä olen sit vertaillut whyten ja YT geo taulukoita niin YT näyttäisi XL olevan lähempänä tuota Whyten L kokoa. Ainoastaan YT seat tube on hieman korkeempi. Eli olisiko täällä ketään pirkanmaan suunnalta jolla olisi Decoy joko L tai XL koossa ja jolle vois tulla testaan pyörän geometriaa ja pääsis näkeen pyörän livenä?
Hakkapeliitta
20.02.2020, 13.10
Mites jos tilaisit pyörän ja kokeilisit siten? Onhan siinä palautus- ja vaihto-oikeus.
Jami2003
20.02.2020, 17.31
Mä oon 178 cm, pitkillä raajoilla varustettu ja mulla on L. Joka on minusta juuri sopiva enduro touhuihin, eli yhtään pienempi ei saisi olla mutta en kaipaa myöskään suurempaa.
En asu pirkanmaalla :)
Ite oon 177cm pitkä ja valitsin L koon Decoyn, just sopiva👍 Veikkaisin että 180 senttiselle XL sopivampi.
Varsinkin, jos olet pitkäselkäinen.
Kyllä Decoy (Comp) on mahtava ajella, näin vajaan kuukauden perusteella! Laskee vauhdikkaasti ja kiipeää hyvin. Mielestäni myös ihan leikkisä. Onhan se painava verrattuna edelliseen (Capra) mutta siihen on jo tottunut.
Noh, eilisellä lenkillä alkoi tekniikka temppuilemaan. Näyttöön tuli E020 koodia ja peli sammui, tämä tapahtui pari kertaa. Ajattelin että otanpas pois sen EU/US alueen muutos jutun. About 15-20km mentiin hyvin muutoksen jälkeen ilman koodeja. Kerran näyttö jäätyi vielä lenkin lopulla kun juteltiin tuttujen kanssa. Näyttö kun jäätyy siihen tulee se alku teksti (Shimano Steps), mikään nappi ei tottele. Vain akun irroitus ja takaisin kytkentä n.5min päästä auttaa.
Pitääköhän tässä alkaa virittelemään reklamaatiota...
Toi 25>32km muutos on loistava, tuollainen pyörän pitäisi olla vakiona. Toivottavasti se ei nyt ole syynä tähän...
Kyllä Decoy (Comp) on mahtava ajella, näin vajaan kuukauden perusteella! Laskee vauhdikkaasti ja kiipeää hyvin. Mielestäni myös ihan leikkisä. Onhan se painava verrattuna edelliseen (Capra) mutta siihen on jo tottunut.
Noh, eilisellä lenkillä alkoi tekniikka temppuilemaan. Näyttöön tuli E020 koodia ja peli sammui, tämä tapahtui pari kertaa. Ajattelin että otanpas pois sen EU/US alueen muutos jutun. About 15-20km mentiin hyvin muutoksen jälkeen ilman koodeja. Kerran näyttö jäätyi vielä lenkin lopulla kun juteltiin tuttujen kanssa. Näyttö kun jäätyy siihen tulee se alku teksti (Shimano Steps), mikään nappi ei tottele. Vain akun irroitus ja takaisin kytkentä n.5min päästä auttaa.
Pitääköhän tässä alkaa virittelemään reklamaatiota...
Toi 25>32km muutos on loistava, tuollainen pyörän pitäisi olla vakiona. Toivottavasti se ei nyt ole syynä tähän...
En usko että tuo EU->US muutos voi tuollaista tehdä koska kyllä sekä Shimano, että koko pyörä on pitänyt suunnitella tuon korkeamman nopeuden ehdoilla koska sitä kuitenkin Jenkeissä käytetään. Voisiko olla joku liitin löysällä?
Joo pitääpä tarkistella liittimet 👍
^vikakoodi viittaa akun ja moottorin väliseen kommunikaatioon, joten akkuliitimet sekä johdotukset on syytä tarkistaa.
Nyt on pyörä toiminut hyvin. Nykyään pesun jälkeen irroitan akun että akun tienoo kuivuu kunnolla. Pesun jälkeen kun olen huomannut kosteutta liittimissä (pesu pelkästään letkuvedellä). Vaikutusta tai ei mutta toiminut on hyvin.
Keula on nyt alkanut narisemaan...kuunnellaan ja tarkkaillaan... :rolleyes:
Kannattaa voidella akun sähköliittimet dielectric greasellä, silikoonirasvaa kait. Seuraavan kerran kun pitää aukaista ja pestä se moottorin liitin sisältä tulen täyttämään sen samaisella rasvalla. Ostin motonetistä tuota;
https://www.motonet.fi/fi/tuote/600101/CRC-Silicone-Grease-Silikonirasva-100-ml
Oma Decoy Pro saapuu tänään, mutta pienempi paketti unohtui logistiikkakeskukseen ja siten laturi tulee vasta ensi viikolla. Vanha Shimano-laturi ei taida sopia Decoyhin, joten kokeilen onneani - voisiko joku lainata yön yli laturia, jotta pääsee jo nyt viikonloppuna ajelemaan? Haen ja tuon takaisin sovitusti Espoon ja Kirkkonummen ympäristöstä ja annan setelin mukaan :-)
Edit: nvm, Posti jätti taas kylmäksi.
Koskinen
17.04.2020, 23.11
Tarkoitus olisi hypätä kelkkaan YT Decoy 29 Pron kanssa. Saisi tehtyä pidempää lenkkiä nykyisen 380Wh Jam2sen sijaan — toki YTn suurempaa akkua odotellessa[emoji1696]
Kaksi asiaa vielä pohdituttaa ennen ostoksen tekemistä:
1. Oon 190cm ja Jam2 XL kokoa. Voisiko YTn malleissa XL olla myös sopiva? Oon paperilla juuri hankalasti välissä. Jalat mulla pidemmät kuin selkä.
2. Eikö YTn hiilikuitu ole ihan laadukasta? Ei tarvitse pelätä sen hajoamista jos tulee useampi kolaus?
Tarkoitus olisi hypätä kelkkaan YT Decoy 29 Pron kanssa. Saisi tehtyä pidempää lenkkiä nykyisen 380Wh Jam2sen sijaan — toki YTn suurempaa akkua odotellessa[emoji1696]
Kaksi asiaa vielä pohdituttaa ennen ostoksen tekemistä:
1. Oon 190cm ja Jam2 XL kokoa. Voisiko YTn malleissa XL olla myös sopiva? Oon paperilla juuri hankalasti välissä. Jalat mulla pidemmät kuin selkä.
2. Eikö YTn hiilikuitu ole ihan laadukasta? Ei tarvitse pelätä sen hajoamista jos tulee useampi kolaus?
Tiedät varmaankin, että nykyiseen pyörääsi saa tuplasti tuon 380Wh.
https://www.focus-bikes.com/int/t-e-c-pack
Koskinen
18.04.2020, 09.39
Tiedät varmaankin, että nykyiseen pyörääsi saa tuplasti tuon 380Wh.
https://www.focus-bikes.com/int/t-e-c-pack
Joo oon tutustunut ja hyvä pyörä on!
Vaakakupissa painaa se et jos nyt lähtisin ostelemaan niin hankkisin irrotettavalla ja suuremmalla akulla, 2020 malli omaan silmään ruma ankanpoikanen ja perheenjäsen kiinnostunut nykyisestä.
Olisi siis win-win saada välirahaa ja uusi polkukaveri [emoji846]
Tuli sitten liityttyä tännekin kun painoin tilaa napin pohjaan Decoy CF Basen osalta.
Lähti hyvään hintaan outletista 😊
Onko jotain erityistä huomioitavaa kestävyydessä, osossa yms vai vainko kovaa ja vielä kovempaa ajoa? 🤔
Jami2003
06.05.2020, 08.25
Tuli sitten liityttyä tännekin kun painoin tilaa napin pohjaan Decoy CF Basen osalta.
Lähti hyvään hintaan outletista [emoji4]
Onko jotain erityistä huomioitavaa kestävyydessä, osossa yms vai vainko kovaa ja vielä kovempaa ajoa? [emoji848]Mulla ko kamppeella ajoa toista tuhatta kilometriä lähinnä pelkkää enduro rymistelyä ja käy kuin saksalainen käkikello. Luonnollisesti alussa kannattaa hieman ruuvien kireyksiä tarkastaa mutta ei muuta kuin kovaa ajoa.
Sama täällä. Syyskuussa sain pyörän, nyt ajettu 1600 km. Groovaa kuin saksalainen hirvi!
On näissä vikojakin :) Takaiskari ruvennut pitämään sellaista kurlaavaa/sihisevää ääntä. Pitänee ottaa yhteyttä YT:hen.
Hissimäkikausi avattu eilen Mielakassa, vahvasti meni Decoy mäessä
Mulla joku 1200km ja takarenkaan kyljet alkaa olla päreinä. Tulee tosi huoletta ajettua kivikoista jne. Jos olette vaihtaneet kumia, mitä olette laittaneet tilalle?
On näissä vikojakin :) Takaiskari ruvennut pitämään sellaista kurlaavaa/sihisevää ääntä. Pitänee ottaa yhteyttä YT:hen.
Hissimäkikausi avattu eilen Mielakassa, vahvasti meni Decoy mäessä
Huollettu kuitenkin ja pitää tota ääntä?
Miten laadukkaasti nämä YyTeet muuten on pajalta tullessaan kasattu ja säädetty? En ole Pro eli kannattaako viedä liikkeeseen heti vai onko oikeasti ajovalmiita?
Miten laadukkaasti nämä YyTeet muuten on pajalta tullessaan kasattu ja säädetty? En ole Pro eli kannattaako viedä liikkeeseen heti vai onko oikeasti ajovalmiita?
Mulla ainakin oli ajokunnossa paketista pl akun lataus tietty. Sen verran himmailin että laitoin invisiframen heti uutena.
Mulla ainakin oli ajokunnossa paketista pl akun lataus tietty. Sen verran himmailin että laitoin invisiframen heti uutena.
itsekin tota Invisiframea miettinyt. Onko hyvin ja tarkkaan tehty palat? Kestikö kauan asentaa muuten?
Muuten oli asiallisesti kasattu, paitsi ilmeisesti oli kahvitauko yllättänyt, kun piti mittailla jarruletkuja ja vaijereita. Kaikki oli mallia supikoira-ansa eli liian pitkät. Eihän sellaisia katsele pirukaan, joten kaikki lyhentelin aistikkaaseen mittaan.
Alkuperäisillä renkailla en ajellut oikeastaan ollenkaan, talven meni edessä Cake Eater nastoilla ja takana Schwalbe Eddy Current 2,8. Siinä on tukevat kyljet ja pehmeä seos. Nyt kuiville keleille laitoin Nobby Nic 3,0:n vähän kovemmalla SpeedGrip-seoksella. Parin lenkin kokemuksella osuva valinta.
Onko porukalla Stunlocker tai joku muu käytössä? Suositteletteko?
Jami2003
06.05.2020, 13.49
Onko porukalla Stunlocker tai joku muu käytössä? Suositteletteko?
Mulla on ST unlocker käytössä. En ole muuta säätänyt kuin vaihdoin sijaintimaan US niin avustaa sinne 32 kmh asti mikä on paljon luontevampi kuin 25 kmh. Mielekkäämpi ajaa siirtymiä, metsässä sillä ei tee mitään. Eihän tuo nyt 40 eur investoinniksi mikään ole mutta ilmankin pärjää jos haluaa. Paljon siitä kiinni minkä verran joutuu noita siirtymiä veivaileen. Tai jotain työmatka-ajoa.
Kasauksesta sen verran että oli suunnilleen renkaat alle, akku lataukseen ja menoksi. Mikään muu pyörä ei ole koskaan tullut valmistajalta niin asiallisessa paketissa kuin tämä.
Niin ja onnea vaan hankinnan suhteet. Sait aivan mahtavan pyörän alle ja vieläpä todella hyvän näköisen :)
itsekin tota Invisiframea miettinyt. Onko hyvin ja tarkkaan tehty palat? Kestikö kauan asentaa muuten?
Kyllä se setti on hyvin toteutettu, mutta illan sitä sai väkertää paikalle. Joissain kohdissa hankala kuten linkustoissa. Isoilla pinnoilla helpompi.
Onkos Suomiporukassa vielä ketään joka olis vaihtanu taakse kierrejousta? Kokemukset vs ilmapumppu kiinnostaa.
Mulla joku 1200km ja takarenkaan kyljet alkaa olla päreinä. Tulee tosi huoletta ajettua kivikoista jne. Jos olette vaihtaneet kumia, mitä olette laittaneet tilalle?
Spessun Eliminator black diamond 2.6 takana nyt. Ei välttämätä tarttis olla edes black diamond jos pelkää polkuajoa, Trail Grid olis varmaan silloin ihan riittävä. muuten hyvä mutta huomattavasti matalampi rengas vs alkuperäinen, vaikka flipchip yläasennossa niin hiukan alempana keskiö silti. Tähän kyllä tottuu nopeasti.
Takaiskari myös DVO:n coili, tätähän myös kysyttiin mutta en oikein osaa verrata alkuperäiseen kun en sillä juurikaan ajanut. Olen tykästynyt coiliin joka pyörässä.
Huollettu kuitenkin ja pitää tota ääntä?
N. 350 km ajettu. Maaliskuussa otettu käyttöön. Ei huollettu, syksyllä meinasin huoltaa...
Vaihteissa olisi pientä säätämistä ehkä muuten oli hyvässä tikissä paketista. Runkoa en suojannut. Letkuja en lyhentänyt. Renkaat litkutin, taakse laiton Vittoria Airlinerin ja eteen Huck Norrisin.
ST unlocker käytössä myös mulla. Rajoittimen olen nostanut 32km/h, näin se pitäisi olla jo uutena.
Omalla YT Decoy Prolla nyt 100km takana. Takarattaan sain rasvata, koska pyörä alkoi nakuttamaan oikein reilusti ilman lisärasvaa. Nytkin vielä naksuntaa on erityisesti pienen seisomisen jälkeen, jos painaa jousitusta alaspäin. En tiedä onko linkussa myös jotain rasvattavaa, mutta katsotaan.
Muuten tuntuu kyllä loistavalta peliltä. Alustan vaihdoin high-asentoon ja vaihteita sain minäkin säätää, mutta nyt tuntuu kaikki olevan kunnossa (naksuntaa lukuun ottamatta). Sramin jarruissa tuntuma huonompi kuin vanhoissa Shimanoissa, mutta pärjäähän tuon kanssa.
Mulla on ST unlocker käytössä. En ole muuta säätänyt kuin vaihdoin sijaintimaan US niin avustaa sinne 32 kmh asti mikä on paljon luontevampi kuin 25 kmh. Mielekkäämpi ajaa siirtymiä, metsässä sillä ei tee mitään. Eihän tuo nyt 40 eur investoinniksi mikään ole mutta ilmankin pärjää jos haluaa. Paljon siitä kiinni minkä verran joutuu noita siirtymiä veivaileen. Tai jotain työmatka-ajoa.
Kasauksesta sen verran että oli suunnilleen renkaat alle, akku lataukseen ja menoksi. Mikään muu pyörä ei ole koskaan tullut valmistajalta niin asiallisessa paketissa kuin tämä.
Niin ja onnea vaan hankinnan suhteet. Sait aivan mahtavan pyörän alle ja vieläpä todella hyvän näköisen :)
kiitos kiitos :)
se on sit vaa hulluks tekevä odotus että koska paketit tulee :D
https://planet3.bike/ Mitäs mieltä olette tälläisestä. Ei tarvi ohjelmointia, ei jää tietoja siis mihinkään lokiin. Takuu siis periaatteessa säilyy...
Mä oon tällanen stailaaja aina niin tilailin pari kpl punaista tällaista:
https://www.etsy.com/listing/745939527/yt-decoy-battery-decal
Jos jollain punamusta ja haluaa ostaa toisen niin yyveetä!
https://planet3.bike/ Mitäs mieltä olette tälläisestä. Ei tarvi ohjelmointia, ei jää tietoja siis mihinkään lokiin. Takuu siis periaatteessa säilyy...
Mekaaninen osa, eli käyttöikä ei ole ikuinen. Mutta ilmeisen hyvin on toiminut. 3 kertainen huijaus vaikuttanee jonkin verran talutusavustimen toimintaan. Idea täysin sama kuin pulssinpuolittajilla yleensä. Eli kyllä lokeihin jää asennuksen jälkeen selvä epäjatkuvuuskohta, kun verrataan esim. wh/km keskiarvoa. Takuuasioita voit tarkastella oman tunnon kautta, tai sitten lukea valmistajan takuuehdot.
Mjoo kaikenlaisia laitteita niitä on. En taida nyt tuota ostaa, alueen vaihto "viritys" riittää hyvin.
Iskari lähtee tänään takuu huoltoon kohti Saksaa, perseestä kun ei voinut viedä Foxin takuu huoltoon täällä Suomessa.
Jos sitä juhannuksen jälkeen pääsis taas ajamaan...:)
Mjoo kaikenlaisia laitteita niitä on. En taida nyt tuota ostaa, alueen vaihto "viritys" riittää hyvin.
Iskari lähtee tänään takuu huoltoon kohti Saksaa, perseestä kun ei voinut viedä Foxin takuu huoltoon täällä Suomessa.
Jos sitä juhannuksen jälkeen pääsis taas ajamaan...:)
Syy vaihtaa kierrejouseen?
Kierrejousella toki paineiden katoaminen tai stuck down ovat harvinaisempia, mutta samalla tavalla se vaimennin hajoo varmaankin, josta tässäkin tapauksessa on kyse. Molemmista vioista on kokemusta. Mutta jos saldo mahtaa riittää, niin varaiskari on aina hyvä olla, ettei tule kohtuuttomia taukoja ajoon. Ja silloin kierrejousi varmaan ihan fiksu veto.
Itse olen Foxin iskarit korjannut, mutta laiskuuttani edellinen korjaus kesti puoli vuotta. Typpitäyttöhän se ikävin kohta yleensä korjauksessa on kotinikkarille. Ja jos takuuta, niin silloin tämä ei ole ehkä kovin järkevää etenkään jos ei ole kiire. Ranskasta tilatun Rokkarin korjaus takuuseen toimi myös erihienosti. Korjautin takuuseen paikallisen edustajan kautta, joka käytti iskarin jossain päin Suomea korjattavana.
Ei tässä nyt hirveätä kiirusta ajamaan kun kattoremontti/ikuisuusremontti menossa täällä kotona...
Mutta mutta...jos sitä päivittäis kierrejousi iskariin, niin mikähän se olis järkevin/sopivin/hintalaatu kohdillaan..? Ei siis tarvitse olla paras. Kestävä sen pitää olla kun painan ajokamoissa n.100kg. Äkkiseltään en ehkä lähtis enää Foxin leiriin. Rokkarit on toiminu hyvin edellisissä pyörissä ja niitten huolto ilmeisesti helpompaa (vähemmän erikoistyökaluja)...?
Koskinen
22.05.2020, 17.29
Nyt ~ 100km Decoylla takana ja on kyllä aivan loistava pyörä! Parasta ajoa mitä oon kokenut :)
Pomppuinen on alku myös ollut. Ketjunohjain piti asentaa heti uudestaan kun räpätti ja jarrulevyt olivat niin vääntyneet etten itse uskaltanut vääntää suoraksi — huollossakin meinasivat vaihtaa uudet mutta saivat lopulta toimimaan. Luultavasti ottanut kuljetuksessa jotain osumaa. Näitä sattuu.
Uusimpana kommervinkkinä eilisellä lenkillä E010 virhekoodi ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen Shimano Steps logo jumissa näytössä ja pyörä pysyy jatkuvasti päällä. Luulen että johtui kosteudesta akkutilassa kun kuljetin pari päivää sitten pyörää sateessa. Ilmeisesti se on nyt jumissa "boot loopissa", ja koska kyseessä YT:n akku, niin edes Shimano Service Centerissä ei voida nollata. Ainoana vaihtoehtona on odottaa nelisen päivää et boot looppi tyhjentää akun ja sitten voi koettaa käynnistyykö. Ja jos ei, niin Saksaan joutuu lähettää. Harmillista kun ei tuolla pyörällä malttaisi olla poluilta poissa :(
Laitan tän tähän lähinnä kysyäkseni onko täällä muilla kokemuksia boot loopista Decoylla? Miten selvititte ongelman? Miten varmistitte ettei tullut uudestaan?
Nyt ~ 100km Decoylla takana ja on kyllä aivan loistava pyörä! Parasta ajoa mitä oon kokenut :)
Pomppuinen on alku myös ollut. Ketjunohjain piti asentaa heti uudestaan kun räpätti ja jarrulevyt olivat niin vääntyneet etten itse uskaltanut vääntää suoraksi — huollossakin meinasivat vaihtaa uudet mutta saivat lopulta toimimaan. Luultavasti ottanut kuljetuksessa jotain osumaa. Näitä sattuu.
Uusimpana kommervinkkinä eilisellä lenkillä E010 virhekoodi ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen Shimano Steps logo jumissa näytössä ja pyörä pysyy jatkuvasti päällä. Luulen että johtui kosteudesta akkutilassa kun kuljetin pari päivää sitten pyörää sateessa. Ilmeisesti se on nyt jumissa "boot loopissa", ja koska kyseessä YT:n akku, niin edes Shimano Service Centerissä ei voida nollata. Ainoana vaihtoehtona on odottaa nelisen päivää et boot looppi tyhjentää akun ja sitten voi koettaa käynnistyykö. Ja jos ei, niin Saksaan joutuu lähettää. Harmillista kun ei tuolla pyörällä malttaisi olla poluilta poissa :(
Laitan tän tähän lähinnä kysyäkseni onko täällä muilla kokemuksia boot loopista Decoylla? Miten selvititte ongelman? Miten varmistitte ettei tullut uudestaan?
Eikö voi vaan ottaa akkua irti? En tiedä oliko mulla sama mut kerran jäi tuon kaltaiseen tilaan. Otin akun irti, kuivasin ja laitoin takas. Toimi taas entiseen malliin.
Koskinen
22.05.2020, 22.46
Eikö voi vaan ottaa akkua irti? En tiedä oliko mulla sama mut kerran jäi tuon kaltaiseen tilaan. Otin akun irti, kuivasin ja laitoin takas. Toimi taas entiseen malliin.
Ei se ole auttanut vaikka hyvin puhdistanut. Pyörä käynnistyy heti kun laitan akun paikalleen ja jää siihen “boot looppiin”. :)
Älä jätä akkua kiinni. Joskus parit läppärin akut meni kerrasta pilalle, mun laitoin winkkarin sammumaan ja laitoin kannen kiinni. Joku kaatuminen tapahtui, kone ei koskaan sammunut, mutta akkua suojaava äly oli kuitenkin sammui. Tuloksena akkujen totaalinen kuivuminen ja uusien hankinta.
Paitsi jos haluat takuuseen uuden akunkin
Mulla oli kerran varmaankin vastaava tilanne..? Mie laitoin lataukseen, en nyt muista oliko se kauan latauksessa. Mutta se auttoi kuitenkin.
Koskinen
26.05.2020, 09.50
Sain pyörän toimimaan. Ainakin nyt näyttää siltä ja hyvät maanantai-ilta ajot sain. Sormet ristissä. :)
Mitä opin? Mitä tehdä jos Decoy syöttää E010, E020 virhekoodeja ja jää jumiin "Shimano Steps" logoon?
Omassa tapauksessa tämä johtui kosteudesta/liasta akun ympäristössä.
Siitäpä akku hämmentyy ja luulee olevansa latauksessa — eikä pyörä käynnisty.
Ensiapu?
1. Jätä akku kiinni pyörään yön (tai kahden) yli. Akun pitäisi kulua yhden palkin verran.
2. Laita 3/4 palkissa akku minuutiksi laturiin niin se huomaa oikeasti latautuvansa ja uudelleenliittäessä käynnistää pyörän.
Miten pitää huolta ettei tapahdu uudestaan?
Tästä mulla kokemusta vasta yhden ajon verran. Päivitän, jos opin uutta.
1. Puhdista akun liittimet Electric Contact Cleanerilla ja muutenkin akkutila.
2. Pidä huolta että johtojen läpivientikumit ovat tiiviisti paikallaan.
3. Tiivistä akun ympäristö. Itse vain teippasin akkukotelon yläosan ettei lika ja kosteus pääse tärkeisiin osiin.
Toivottavasti tämä tuskien viikko voi auttaa muita ongelman kanssa painivia. Hyviä ajoja :)
Tulossa YT Decoy 29 Base. Saas nähdä millainen se on ajaa.
Ainakin mullet oli taas äsken aivan huippukiva!
Kysyin YTeeltä coil iskari suosituksia. Tuli vastaukseksi virallista paskaa. Olen ehkä hieman pettynyt vastaukseen😁
Unfortunately, you are not allowed to change these parts on a e-bike.
An e-bike is a certified machine and when you change suspension components, you would not only void the warranty but you would also become the new manufacturer of the bike so all product liabilities would be transferred to you.
Thank you for your understanding.
Koskinen
03.06.2020, 13.36
Nää on näitä virallisia prosesseja [emoji2962]
Ohessa YT:n toimarin Decoy. Ehkä siinä coil iskari suositus?
https://www.emtb-news.de/news/pimp-my-e-bike-yt-decoy-markus-flossmann/
Heh, laita hana79 ihmeessä tuo kuva vastauksena YT:lle, sopivan sarkastisella viestillä ryyditettynä :D
Ensimmäinen lenkki takana. [emoji2956]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200603/377bc947a4e693c1b9aadb4593daa668.jpg
Nää on näitä virallisia prosesseja [emoji2962]
Ohessa YT:n toimarin Decoy. Ehkä siinä coil iskari suositus?
https://www.emtb-news.de/news/pimp-my-e-bike-yt-decoy-markus-flossmann/
Tuo iskari menee lian kalliiksi. Hieno ja hyvä varmaankin. Mulle riittää ihan luotettava perus kepukka. Esim. lukitusta en ole nykyiskarissa käyttänyt.
Mie tässä vaan rauhassa katselen hiukan jos jonkun hankkisi joskus....
Heh, laita hana79 ihmeessä tuo kuva vastauksena YT:lle, sopivan sarkastisella viestillä ryyditettynä :D
Joo pitää kattoa jos härnäis hiukan sen jälkeen kun olen saanut iskarin takuuhuollosta ;)
Kauanko porukalla on toimitus kestänyt varastossa olevalla pyörällä? Base-malli menossa tilaukseen.
Kaverille taisi tulla noin viikossa.
Tais tulla mullekin noin reiluviikko...siis entterin painalluksen jälkeen. Nopeasti tuli kuitenkin. Helmikuun alussa tilasin, silloin ei vielä ollut corona sotkemassa?
Huikea pyörä tämä decoy base 29 XXL. Jousitusta pitää vielä säätää, sopivia ilmanpaineita hakea renkaisiin ja tanko vaihtaa, koska sen muoto ei sovi minulle. Takajousituksen vaihdoin high-asentoon, se sopii minun ajoihini paremmin.
Nopea, vakaa ja hämmentävän hiljainen. Mitään kitinöitä, räminöitä tai kolinoita ei kuulu.
Koskinen
06.06.2020, 18.41
Mitä tähän YT:hen olen tutustunut, niin erittäin kova hinta-laatu suhde eurooppalaiseksi valmistajaksi. Toivottavasti valtaa alaa HaiBikeltä ja Specializedilta.
Olisin itse ostanut kanssa Decoyn ellei olisi ollut tarvetta päästä 60 kmh...
Todella laadukas tämä Decoy on kyllä ollut. Surettaa jos siitä joudun joskus luopumaan. [emoji846]
Haittapuolena vielä kuitenkin YTllä on luotettavuus ja sitä myötä huoltoreissut Saksaan. Itsellä ollut todella paljon epäonnea YTn omien akku-osien kanssa. Ylempänä olevien haasteiden lisäksi mulla hajosi nyt akkulaturi. Saa nähdä kauan kestää et saan uuden tännepäin. Tällä hetkellä 40% omistusajasta on pyörä ollut toiminnassa. [emoji849]
Mut tosiaan, ei näin paljoa epäonnea kaikilla, ja YT ilmeisesti parantamassa tätä ongelmaa — avasivat juuri oman paikallisen yksikön UKseen. Toivottavasti tekevät saman kuin esim Canyon Suomessa.
Spessussa näyttää olevan saman tehtaan akkulaturi.
Täytyy toivoa, että laatuvaihtelut on saatu hoidettua. Pyörä on hyvä ajaa.
^Jos luotettavuusasteen arviointi perustuu pelkästään keskustelupalstojen juttuihin ja omaan kokemukseen, niin ei siitä vielä kovin luotettavaa tulosta saa aikaiseksi? Hyvä, että Freyssä ei ole ollut vikoja. Enkä toivo niitä kenellekään. Eikös kaikki tehdä tänä päivänä Kiinassa oli miten saksalainen tai jenkkiläilen pyörä merkki hyvänsä?
Jami2003
07.06.2020, 23.08
Eipä ole mitään ongelmia ollut Decoyssä vaikka alamäki tykki onkin ja myös sitä saanut maistaa ihan kohtuullisesti.
Tähän mennessä pelkkää hyvää sanottavaa Decoysta. Lenkin jälkeen on hymyilyttänyt leveästi.
Aleksiron
12.06.2020, 01.08
Oliko näin että Decoyssä on akku kiinni kahdella pultilla? Talvisinkin tulee työmatkaa pyöräiltyä eikä lämmintä säilytyspaikkaa löydy joten akkujumppaa on.
Akku on kiinni kahdella pultilla. Mielestäni helppo irroittaa ja kiinnittää. Ottaakohan akku niin kovasti siipeensä kylmästä että kannattaa irroitella..?
https://ebike-mtb.com/en/yt-decoy-review/ tuossa vielä video.
Joo mulla on Decoy toiminut hyvin, paitsi iskarin osalta... Se on nyt takuu huollossa Saksassa, oiskohan kolmas viikko menossa :mad:
Oletan ongelman liittyvän lataukseen, pakkasessa kun akkuja ei sovi latailla.
Ja kun kennot menee kunnolla kohmeeseen, ei ne myöskään luovuta virtaa kovin hyvin. Kun kennot ajaessa purkautuu, niiden sisäinen resistanssi lämmittää kennoja, ne säilyttää toimintakykynsä pakkasessa. Kunhan kennot lähtötilanteessa ei ole jo valmiiksi jäässä. Mulla ei ole kemian tai sähkötekniikan nobel-palkintoja, joten jos meni pahasti väärin niin korjatkaa.
Aleksiron
12.06.2020, 17.52
Ja kun kennot menee kunnolla kohmeeseen, ei ne myöskään luovuta virtaa kovin hyvin. Kun kennot ajaessa purkautuu, niiden sisäinen resistanssi lämmittää kennoja, ne säilyttää toimintakykynsä pakkasessa. Kunhan kennot lähtötilanteessa ei ole jo valmiiksi jäässä. Mulla ei ole kemian tai sähkötekniikan nobel-palkintoja, joten jos meni pahasti väärin niin korjatkaa.
Noin mäkin sen olen ymmärtänyt, että on sama vaikka olisi sata astetta pakkasta mutta kunhan lähdet lämpimällä akulla.
Muutamia lenkkejä takana. Helpossa maastossa näyttäisi virtaa riittävän ainakin 70-80 km. Pitää joskus ajaa akku tyhjäksi, jos vaikka satasenkin saisi ajettua. Haastavammassakin maastossa päässee noin 50 km. Boostissa on niin paljon potkua, että sitä olen käyttänyt vain jyrkässä nousussa lenkin loppupuolella. Tasaisella tulee ajettua ecolla ja monesti ihan ilman avustustakin. Kulkeehan tuo polkemalla helposti kolmeakymppiä.
Jarruja haukutaan monella foorumilla, itse olen niihin tyytyväinen.
Tanko meni vaihtoon, satulalla on vielä koeaika menossa.
On huonontunut palvelu YTllä. Neljä päivää sitten kysäsin että mikä on iskarin takuuhuollon tila? Koska sen saan? Eipä ole kuulunut vastausta...
Iskari on ollut siellä jo kolmisen viikkoa ainakin.
Mun perberiin ei Decoyn satula asettunut. Tilasin Canyonin satulan https://www.canyon.com/fi-fi/gear/components/saddles/canyon-sd-on-saddle/10000266.html
Siitä olen kuullut hyvää. Vielä en ole päässyt testaamaan...
Jarrut on hyvät, parempia en ole kokeillut ainakaan, varmaan niitäkin on :)
On huonontunut palvelu YTllä. Neljä päivää sitten kysäsin että mikä on iskarin takuuhuollon tila? Koska sen saan? Eipä ole kuulunut vastausta...
Iskari on ollut siellä jo kolmisen viikkoa ainakin.
Mun perberiin ei Decoyn satula asettunut. Tilasin Canyonin satulan https://www.canyon.com/fi-fi/gear/components/saddles/canyon-sd-on-saddle/10000266.html
Siitä olen kuullut hyvää. Vielä en ole päässyt testaamaan...
Jarrut on hyvät, parempia en ole kokeillut ainakaan, varmaan niitäkin on :)
Nuin, tänään tuli vastaus. Iskari on lähetetty Foxille ja siellä on tuketta... Kuukauden on iskari ollut matkalla nyt...
Nuin, tänään tuli vastaus. Iskari on lähetetty Foxille ja siellä on tuketta... Kuukauden on iskari ollut matkalla nyt...
Mä en jaksais odottaa... Käyttäisin tilaisuuden ja testaisin kierrejousta.
Mä en jaksais odottaa... Käyttäisin tilaisuuden ja testaisin kierrejousta.
Joo eilen lähti tulemaan Rockshox Super Deluxe Ultimate Coil RCT ja 500 lbs jousi. Kokeillaan nyt niitä.
Lomakin loppuu sopivasti Juhannuksen jälkeen niin kerkeää pyöräilemään.
AlliumPorrum
18.06.2020, 16.12
Tuolla toisessa keskustelussa kerroin että mietin Canyon Spectral:ONin ja Cuben Stereo Hybridin välillä, ja vaikuttaa siltä että Cube olisi viemässä näistä vaihtoehdoista voiton. Ja pähkäilen vielä mallien 140 SL- ja 140 Actionteam- välillä. Mutta nyt huomasin tämän YT Decoy Compin, ja vaikuttaa siltä että siinähän saisi suunnilleen tuota kalliimpaa Actionteamia vastaavat komponentit melkein tuon halvemman SL:n hinnalla, ja lisäksi paljonkin pidemmän jouston!?! Joten ajattelinpa vielä kysyä että oletteko olleet kaikin puolin tyytyväisiä Decoy:ihinne, tai onko ollut jotain ongelmia/pettymyksiä? Suosittelisitko ko. fillaria muillekin ihan kaiken sorttiseen maastoajoon?
Erityisesti pari asiaa mietityttää:
Monissa arvosteluissa mainitaan että tuon vahvimmillaan vauhdikkaassa alamäkiajossa, mutta kuinkas hyvin tuollainen toimii ihan yleispyöränä millä mennään välillä vauhdikasta XC:tä, välillä enduroa kivikossa, välillä tosi jyrkkiä metsänousuja, ja muutenkin ihan kaikkea mahdollista?
Cubessa olisi Boschin uusin ja vissiin vahvempi moottori, mitkäs on teidän fiilikset olleet tuosta Shimanosta? Massaa on kuitenkin luokkaa 90kg ja vieressä laskettelurinne, eli jyrkkääkin ylämäkeä kyllä piisaa kiivettäväksi.
Tuolla toisessa keskustelussa kerroin että mietin Canyon Spectral:ONin ja Cuben Stereo Hybridin välillä, ja vaikuttaa siltä että Cube olisi viemässä näistä vaihtoehdoista voiton. Ja pähkäilen vielä mallien 140 SL- ja 140 Actionteam- välillä. Mutta nyt huomasin tämän YT Decoy Compin, ja vaikuttaa siltä että siinähän saisi suunnilleen tuota kalliimpaa Actionteamia vastaavat komponentit melkein tuon halvemman SL:n hinnalla, ja lisäksi paljonkin pidemmän jouston!?! Joten ajattelinpa vielä kysyä että oletteko olleet kaikin puolin tyytyväisiä Decoy:ihinne, tai onko ollut jotain ongelmia/pettymyksiä? Suosittelisitko ko. fillaria muillekin ihan kaiken sorttiseen maastoajoon?
Erityisesti pari asiaa mietityttää:
Monissa arvosteluissa mainitaan että tuon vahvimmillaan vauhdikkaassa alamäkiajossa, mutta kuinkas hyvin tuollainen toimii ihan yleispyöränä millä mennään välillä vauhdikasta XC:tä, välillä enduroa kivikossa, välillä tosi jyrkkiä metsänousuja, ja muutenkin ihan kaikkea mahdollista?
Cubessa olisi Boschin uusin ja vissiin vahvempi moottori, mitkäs on teidän fiilikset olleet tuosta Shimanosta? Massaa on kuitenkin luokkaa 90kg ja vieressä laskettelurinne, eli jyrkkääkin ylämäkeä kyllä piisaa kiivettäväksi.
Mulla on nyt about puolivuotta kokemusta Decoy Base mallista. Pidän pyörästä paljon ja se tuntuu laadukkaasti kasatulta ja laadukkaista osista. Esim. Decoyn osalta akussa käytetään energiasisällöltään ja tehon annoltaan parempia 21700 kennoja kuin useimmissa muissa akuissa, joissa käytetään vanhempia ja edullisempia 18650 kennoja.
Isompia ongelmia ei ole ollut pyörän kanssa. Muutaman kerran talvella moottori lakkasi avustamasta ja antoi jonkun virhekoodin, jota en enää muista ulkoa. Toisen kerran jälkeen pienellä guuglauksella selvisi Shimanon sivuilta, että tunnettu ongelma ja uudempi moottorin firmware päivitys poistaa ongelman. Päivityksen pystyi tekemään itse ja tämän jälkeen ei ole uusiutunut eikä muita vikoja ilmaantunut.
Mun mielestä Decoy menee ihan hyvin yleis mtb pyöränä niin kuin monet muutkin. Mun ajot koostuu pääosin kivikkoisista enduro tyyppisestä polkuajosta mutta on siellä nopeata neulaspolku ja metsätie pätkääkin. Decoy tosin houkuttelee mua kokoajan yhä vaativammille poluille joissa vähän enempi haastetta.
Mun edellinen pyörä oli all mounting tyyppinen Scott E-Genius 27.5” Plussa renkain edellisen sukupolven Bosch moottorilla. Niin kuin täältäkin on saanut lukea, niin tuntuma on tuossa edellisen mallin Boschissa on konemaisempi kun Shimano taas tuntuu enempi polkupyörämäisemmältä. Boschissa oli enempi vääntöä pienillä kampikierroksilla ja Shimanossa käytetään enempi kierroksia.
Mulla ei ole kokemuksia uudesta Boschista mutta omien kokemusteni ja mieltymysteni mukaan teho ei ole useimmin se rajoittava tekijä vaan se miten teho annostellaan. Ja miten moottoria voidaan säätää omien makujen mukaan.
Talvella jouduin hienosäätämään Shiman moottoritehoja, kun pitoa ei ollut niin paljon. Esim. märässä lumessa ajaessa tuntui että vakioasetuksilla tehoa tuli liikaa ja takapyörä menetti pidon helpommin. Säätämisen jälkeen tehon annostelu oli helpompaa. Ja jokaista ajo-modea tuli säädettyä jotta erot modelta toiselle hypättäessä meni enempi linjassa. Edellisen sukupolven Boschissa en tuota pystynyt tekemään.
Vahvasti luulen, että jos et voi ajaa Shimanon moottorilla jotain mäkeä ylös, niin tuskin pääset muillakaan moottoreilla ja päin vastoin. Tai mistä mä varmaksi voin tietää mutta omien kokemusten perusteella sanoisin ks. tilannetta marginaaliseksi jossa jollain moottorilla pääsee ja toisella ei.
Ennemmin tuossa tapauksessa tulee vastaan pyörän geometria, toinen pyörä keulii helpommin epätasaisessa ylämäessä kuin toinen tai menettää takarenkaan pidon.
Esim tuossa aikaisemmassa Scottissa takahaarukka oli noin 5 cm pidempi kuin Decoyssa. Tämän huomasi talvella siten että Decoy on leikkisämpi ja hauskempi ajaa kuin Scott. Perä lähtee Decoyssa helpommin slaidaamaan puolelta toiselle esim lumisella metsätiellä. Ei ole nopein tapa edetä mutta fun kerrointa ja hauskaa riitti kun polkemalla sai pitkiä sladeja. Scott meni junamaisemmin saman tyyppisissä olosuhteissa ja olisi ollut tod.näk. nopeampi jos tuolla on merkitystä.
Ahtailla ja mutkaisilla poluilla, siinä missä Scott ei välttämättä kääntynyt jyrkässä mutkassa ilman erillistä jumpppaamista, Decoy menee useammin ajamalla läpi. Scottin pitkä takahaarukka tuli aina siellä perässä pitkänä johon joutui keskittymään että leikkaako liikaa ahdasta mutkaa vai ei. Kun Decoyn etupään saa mutkasta läpi, niin perä tulee sieltä usein läpi ilman sen kummemmin miettimättä leveämpiä ajolinjoja yms.
Jyrkissä ylämäissä Scottin jyrkempi geometria ja pidempi takahaarukka teki siitä helpomman ajaa jyrkkää ylämäkeä mutta Decoylla voi ajaa ihan samoista paikoista mutta erilailla. Decoyssa joutuu kroppaa työntämään eteen- ja ylöspäin enempi ja huomaan nousevani satulalta pois herkemmin tosi jyrkissä ylämäissä jottei keuli. Tällöin takarenkaan pito heikkenee mutta tuossa 27.5” 2.8 - 3.0” leveässä takarenkaassa lähes aina riittää pito kuivalla vaikka saattaa alkaa vähän sortamaan / luistamaan.
Tykkään tästä mullet ratkaisusta, 29” / 27.5”+ jossa vielä kunnon joustovarat Decoyssa. Jouston määrällä on ainakin itselleni merkitystä enduro-jumpassa. Vaikka 29” etupää ei ole niin ketterä hitaassa enduro jumpassa kuin 27.5+, niin vähän keulaa keventämällä se menee helposti yli kivistä kuin kivistä. Ja takapää tulee läpi aina sieltä mistä etupää on mennyt tarjoten hyvä pidon leveällä renkaalla. Mä pidän Decoyn lyhyestä takahaarukasta, jonka Shimanon moottori + 27.5”+ takarengas mahdollistaa. Pyörä on ketterä ja hauska ajaa poluilla, helppo keulia esteiden yli yms. Ei ehkä nopein mutta fun kerrointa riittää ainakin itselle.
Useimmat pyörät on tosi hyviä, ne on vain vähän erilaisia keskenään, joillekin erot saattaa olla dramaattisia joillekin taas ei. Pääasia että ajaa edes jollain. :)
Motofinne
19.06.2020, 21.41
Kyllä harmittaa että se Comp malli on loppuunmyyty. Just sitä "specciä" mitä itse haen tällä hetkellä... Pro Race malli on sitten aivan liian kallis omaan budjettiin.
Edit: Jos nyt jostain sais kokoon budjettia siihen Pro Race malliin, mikä olisi oikea koko mulle? Itse olen 174 cm pitkä. YTn mukaan M olisi 163-173cm kuskille ja L 172-182cm kuskille. Eli näiden kokojen "välissä".
Kyllä harmittaa että se Comp malli on loppuunmyyty. Just sitä "specciä" mitä itse haen tällä hetkellä... Pro Race malli on sitten aivan liian kallis omaan budjettiin.
Edit: Jos nyt jostain sais kokoon budjettia siihen Pro Race malliin, mikä olisi oikea koko mulle? Itse olen 174 cm pitkä. YTn mukaan M olisi 163-173cm kuskille ja L 172-182cm kuskille. Eli näiden kokojen "välissä".
Mulla on viime vuoden Base malli joka vastaa nyt lähinnä tuota Comp mallia. Muutoksia komponentteihin on tullut mutta en noita geometriataulukoita / rungon mittoja vertaillut, että onko niihin tullut muutoksia eri vuosimallien välillä.
Menin ihan YT:n kokotaulukon suosittelun mukaisesti mutta satun olemaan puolessa välissä Decoyn XL -kokoa joten siltä osin valinta oli myös helppo. Mun edellinen Scott oli L-kokoinen ja nykyinen Decoy on XL -kokoa ja omaan makuun oikean kokoinen. Nuo kaksi pyörää on kokonaisuutena suht lähellä toisiaan rungon mittojensa puolesta joten ainakin noiden kahden valmistajan ja mallin osalta, YT tuntuu tekevän suhteessa vähän pienempiä pyöriä tiettyyn kokoluokkaan.
Minä olen 174 cm ja L-koon Decoy on just eikä melkein.
AlliumPorrum
22.06.2020, 16.52
Pari juttua mitkä tässä Decoyssä mietityttää:
- YT:llä ei taida olla minkäänlaista edustusta Suomessa tai edes pohjoismaissa, niin eikös se silloin mene niin että jos tulee mitään ongelmia tai takuuasioita hoidettavaksi, edessä on aina osien tai pahimmillaan koko pyörän postittaminen jonnekin Saksaan? Vaikka esim. Canyonkin on samalla tapaa postimyyntifillari, niin eikös niillä ole edustus ja huolto myös Suomessa, jos/kun ongelmia tulee?
- YT:n akku on omaa suunnittelua -> kun akut ja fillarimallit kehittyvät koko ajan ja mallit muuttuvat harva-se-vuosi, niin mitenhän varma noiden YT:n omien akkujen saatavuudesta voi olla vaikkapa joskus 5 vuoden päästä? Akun ikä kuitenkin tuskin on tuota enempää. Vähän näet pännii jos sopivia akkuja ei tuossa vaiheessa enää ole saatavilla ja pyörä on silloin käytännössä arvoton.
Esim. Cube on tosiaan samoilla kamoilla ehkä tonnin kalliimpi, mutta niillä olisi kuitenkin paikalliset myynti- ja huoltoliikkeet sekä standardiakut.
Mitäs olette noista mieltä, onko ihan turhia pelkoja?
hphuhtin
22.06.2020, 18.57
Oletko saanut koeajettua YT:n? En suosittele koeajamatta ostamista, minkään pyörän.
AlliumPorrum
22.06.2020, 19.39
Oletko saanut koeajettua YT:n? En suosittele koeajamatta ostamista, minkään pyörän.
Ai niin no sekin vielä; missäpä tuota ajaisi kun ei ole myytävänä missään liikkeissä enkä tunne yhtään ketään ketkä moisia omistaa. Olettekos muut YT:n hankkineet onnistuneet sitä etukäteen jossain koklaamaan?
Mutta eikös noissakin kuitenkin ole palautusoikeus jos fillari ei sitten natsaakaan?
Motofinne
22.06.2020, 20.08
Nyt taitaa L-koon Pro Race malli olla myös loppu.
Jami2003
22.06.2020, 21.38
Ai niin no sekin vielä; missäpä tuota ajaisi kun ei ole myytävänä missään liikkeissä enkä tunne yhtään ketään ketkä moisia omistaa. Olettekos muut YT:n hankkineet onnistuneet sitä etukäteen jossain koklaamaan?
Mutta eikös noissakin kuitenkin ole palautusoikeus jos fillari ei sitten natsaakaan?Itse lueskelin pyörästä kaikki mahdolliset arvostelut, katsoin YouTube videot ja tutkin geometriat ja palikat. Sillä perusteella tilasin ja olen erittäin tyytyväinen omistaja. Taitaa olla joku 1500 km takana ilman mitään ongelmia.
Pari juttua mitkä tässä Decoyssä mietityttää:
- YT:llä ei taida olla minkäänlaista edustusta Suomessa tai edes pohjoismaissa, niin eikös se silloin mene niin että jos tulee mitään ongelmia tai takuuasioita hoidettavaksi, edessä on aina osien tai pahimmillaan koko pyörän postittaminen jonnekin Saksaan? Vaikka esim. Canyonkin on samalla tapaa postimyyntifillari, niin eikös niillä ole edustus ja huolto myös Suomessa, jos/kun ongelmia tulee?
- YT:n akku on omaa suunnittelua -> kun akut ja fillarimallit kehittyvät koko ajan ja mallit muuttuvat harva-se-vuosi, niin mitenhän varma noiden YT:n omien akkujen saatavuudesta voi olla vaikkapa joskus 5 vuoden päästä? Akun ikä kuitenkin tuskin on tuota enempää. Vähän näet pännii jos sopivia akkuja ei tuossa vaiheessa enää ole saatavilla ja pyörä on silloin käytännössä arvoton.
Esim. Cube on tosiaan samoilla kamoilla ehkä tonnin kalliimpi, mutta niillä olisi kuitenkin paikalliset myynti- ja huoltoliikkeet sekä standardiakut.
Mitäs olette noista mieltä, onko ihan turhia pelkoja?
Ei kai nuo täysin turhia pelkoja ole. Lopulta valinnoista se vain on kyse ja mitä asioita sietää ja mitä ei.
YT:lla ei ole kivijalkamyymälöitä, joten pahimmassa tapauksessa joutuu koko pyörän tai osan siitä lähettämään Saksaan. Kivijalkakauppa, jos se omaa valtuutetun huoltopisteen, on ylivoimainen tuossa mielessä.
YT ei itseasiassa ole tuota akkua suunnitellut vaan se on Simplo Technology yrityksen käsialaa. Ks. yritys suunnittelee ja tekee akkuja isoille toimijoille kuten Apple yhtenä esimerkkinä. Akun kiinnitys ja sovittaminen runkoon etc on YT:n käsialaa.
Mä en jotenkin osaa olla kovin huolissani tuosta akun elinkaaresta. Siinä vaiheessa kun moottori- tai akku on korjauskelvoton, niin enpä tiedä millainen pyörä muutenkaan on enää siinä vaiheessa (olettaen että YT Industries firmaa ei enää olisi). Rikkinäisiä kennoja pystyy tod.näk. vaihtelemaan ja akkufirmat perinteisesti kennottelevat akkuja. Mutta vaivaa siitä saattaa olla enemmän kuin jos vain voi käydä kaupasta ostamassa suoraan kokonaan uuden akun.
Mutta eikös noissakin kuitenkin ole palautusoikeus jos fillari ei sitten natsaakaan?
Mä kuulun siihen koulukuntaan jonka ei tarvitse välttämättä koeajaa pyörää. Se että ajan jossain liikkeen pihassa tai lähikaduilla pätkän koeajoa, ei sekään oikeasti kerro mulle paljon pyörästä. Tarvitsisin pyörän pidemmäksi aikaa kotiin ja aikaa säätää se itselle sopivaksi ja lähteä sitten poluille ajamaan, missä ajaisin muutenkin. Ja mieluiten pari eri mallia samaan aikaan jotta eroja voisi vertailla keskenään.
Kun on vähän kokemusta eri pyöristä ja tietää niiden geometrian ja vertaa sitä uuden pyörän geometriaan, saa jonkunlaisen käsityksen miltä se uusi pyörä voisi vaikuttaa. Ja kun lukee ja katselee vähän testejä + käyttäjäkokemuksia, niin niistä saa tiedonmurusia joukon jatkeeksi.
Toimin samoin kuten Jami2003 tuossa yllä kirjoitteli. Mutta ymmärrän myös ettei tuo ole sopiva tapa kaikille.
hphuhtin
22.06.2020, 23.10
Kun on tarpeeksi kokemusta niin varmasti noinkin toimii. Korjaan lausuntoani: jos ei ole kokemusta pyöristä paljoa, ei kannata ostaa koeajamatta :)
Jami2003
22.06.2020, 23.27
Korjaan sanomaasi: jos ei ole paljon kokemusta pyöristä kannattaa luottaa johonkin hyvään kaveriin tai jopa ammattitaitoiseen myyjään.
Alottelija ei kykene säätämään ja havaitsemaan jousituksen hienouksia tai geometrioiden pieniä eroja. Aloittelijalle kun antaa ihan minkä tahansa hyvän pyörän niin se tuntuu hyvältä eikä aloittelija pysty sanomaan olisiko toinen hieman eri mallinen pyörä kuitenkin sopivampi hänelle. On nämä nykypelit kaikilla merkillä tässä hintaluokassa niin hyviä että kunhan oikean kokoisen ostaa niin varmasti ei huonoa saakaan. Onko se sitten parempi omaan käyttöön kun joku toinen on eri kysymys.
Pyörien koeajo on käytännössä lähes mahdotonta. Kauppiailla joko ei ole tai sitten on tyystin väärän kokoisia koeajettavana. Pyörät jopa tilattava useita kuukausia etukäteen. Viimeksi olen koeajanut ostamani pyörän 2004. Sen jälkeen olen ostanut neljä pyörää.
Korjaan sanomaasi: jos ei ole paljon kokemusta pyöristä kannattaa luottaa johonkin hyvään kaveriin tai jopa ammattitaitoiseen myyjään.
Alottelija ei kykene säätämään ja havaitsemaan jousituksen hienouksia tai geometrioiden pieniä eroja. Aloittelijalle kun antaa ihan minkä tahansa hyvän pyörän niin se tuntuu hyvältä eikä aloittelija pysty sanomaan olisiko toinen hieman eri mallinen pyörä kuitenkin sopivampi hänelle. On nämä nykypelit kaikilla merkillä tässä hintaluokassa niin hyviä että kunhan oikean kokoisen ostaa niin varmasti ei huonoa saakaan. Onko se sitten parempi omaan käyttöön kun joku toinen on eri kysymys.
Komppaan tätä.
Aloittelijalle voi antaa vaikka kaksi samanlaista pyörää koeajoon ja kysyä kumpi oli parempi. Sininen vai punainen ? ;)
Jep, näin se menee.
Täydellisessä maailmassa saisi pyöriä viikoksi kotipoluille testiin, olisi aikaa hieroa säädöt paikalleen. Muutaman lenkin se aina kuitenkin ottaa. Neljännesvuosisata on harrastusta takana, enkä ainuttakaan ostamaani pyörää ole koeajanut. Koko- ja geometriataulukot kertovat faktat, loppu mennään fiiliksellä. Eipä ole hutihankintoja vielä tullut.
Tietty eri moottoreita voisi olla hauska päästä vertailemaan, mutta tuskinpa sekään olisi omaa päätöstäni muuttanut. Valitsin mielestäni luotettavimman/vähävikaisimman täysin mutuun perustuen.
Näyttäisi osuneen tämäkin kohdalleen, alkaa 2000 km olla mittarissa ilman ongelmia.
Jami2003
23.06.2020, 18.41
Joo unohtui siis mainita miksi minä YT Decoy:ta aloin tutkimaan. Polte oli kova ja muutamia sähköpyöriä kattonut. Jopa yhdellä vuokrapelillä viikon ajanut.
Sitten eräänä viattomana iltana osui tämä ketju silmään ja katsoin että ei helkkari noin hyvän näköistä sähköenduroa voi olla olemassakaan. Piti taustat selvittää kun koko YT merkkinä oli täysin outo (luulin jenkki merkiksi). Se oli rakkautta ensi silmäyksellä ja kun faktatkin näytti hyvältä niin se oli sitä myöten selvä. Ainut mitä epäilin oli mulletti (seka rengastus) mutta sekin on osoittautunut todella hyväksi [emoji108]
Pyöräily on tunnetta ja fiilistä eikä mitään matematiikkaa. Jos pyörä on vaikka kuinka hyvän tuntuinen ja paperilla näyttää hyvältä niin en tasan laita siihen 5 keur rahaa jos se ei miellytä mun silmää [emoji2]
hphuhtin
23.06.2020, 21.28
Kaveriin juu, myyjällä on aina eturistiriita. Omalla kohdalla ainakin koeajopäivät ovat auttaneet rajaamaan pyöriä pois valintalistalta, enkä mitenkään usko että meni väärällä perusteella. Vaikka joitakin niistäkin oli kovasti kehuttu täällä.
Juuh,
Varmaan monella joilla taustaa fillaroinnista ja reach/stack jne hallussa tuo puhdas netistä tilaaminen on lasten leikkiä. Mullakin tallissa 4 fillaria joista mitään en ole etukäteen koeajanut ja kaikki on rakkaita. Toki esim maantie- vs Decoy on kovasti erilaisia ajoasennon suhteen ja esim kun on ajanut useamman lenkin maantiellä tuntuu Decoy hetken kovin pystyltä [emoji3]
Mut en minäkään usko että tulisi yhtään viisaammaksi koeajoilla.
Sensijaan jos ensimmäistä harrastusfillaria on hakemassa niin kannattanee testata ainakin eri kokoja ja geometrioita niin tulee käsitys noista mitoituksista. Samoin jos ei yhtään pysty itse pyörää huoltamaan / korjaamaan voi olla selkeämpää ostaa jostain mihin pyörän voi viedä huoltoon/korjattavaksi.
Tänään vaihteeksi 18 km pikataival. Ajon jälkeen hikisenä ja tyytyväisenä suihkuun hymyssä suin.
Pyöränä Decoy 29 Base https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200617/3fcb4369479077fd9fd9e155f2c9ebc0.jpg
Terve!
Taidan siirtyä Canyonin palstalta tänne. Perehtymisen jälkeen olen päätynyt Decoy comp tai pro -versioon. Vakiokysymykseni koskee pyöräkokoja. Olen 180 cm pitkä persjalkainen eli lyhyet jalat (84-85 cm). Nykyinen ja kohta entinen Spectral On oli M-kokoinen, joka olisi voinut olla isompikin. Sen verran olen mittaillut, että Canyonin L-koko menisi, vaikka virallinen mitoitus alkaa 183 cm. Kysyn siis, että onko Decoyn XL-koko minulle liian iso?
Jami2003
26.06.2020, 14.21
En osaa sanoa onko XL liian iso mutta olen 178 cm pitkäraajainen ja L on sopiva. YT Decoy on kyllä aika pieni kooltaan imo.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.