Näytä tavallinen näkymä : Onko tämä pakka jo vaihtokunnossa?
Mahtaako kuvan pakka olla jo vaihtokunnossa? On tuolla jo ajeltu joku 6-7000 km.
https://imagizer.imageshack.com/img922/9315/vsm5f1.jpg
Jos se ei hypi millään vaihteella, vaikka antaa reilummin jalkaa, niin tarviiko tuota vielä vaihtaa?
Venyneen ketjun uusimisen jälkeen polkimissa tuntui pientä ratinaa pienemmällä eturattaalla ajaessa. Vaihdoin sen uuteen mutta ei näyttänyt kuitenkaan eturatas olevan hirmuisen kulunut kun uuteen vertasin. En ole vielä ennättänyt koeajolle...
https://imagizer.imageshack.com/img921/8648/NHssnL.jpg
Kuluneen pakan käytetyimmät piikit alkavat mennä teräviksi, kuvan pakkaa ilmeisimmin käytetty hyvin tasaisesti kaikilla keskeisimmillä rattailla, kun piikkien päät ovat vielä talttamaiset. Pakalla ajaa vielä paljon halutessaan ja kun käyttää edelleen samalla tavalla monia pakan rattaita. Uusi ketju tietenkin hetken ääntää noinkin paljon ajetuilla. Vanhan ketjun voisi käyttää muutaman tonnin jälkeen uudelleen.
Omissani käytän kolmen ketjusarjan kierrätystä, niin käyttöpyörissä, maantiepyörässä vain kahta ketjua vuorokesin.
Pakan kuluneisuuden kyllä huomaa ajossa ja kuten Teru sanoi, hampaista tulee teräviä hieman aaltomaisen muotoisia kun alkavat olla finaalissa.
sillimestari
26.06.2019, 10.29
Omissani käytän kolmen ketjusarjan kierrätystä, niin käyttöpyörissä, maantiepyörässä vain kahta ketjua vuorokesin.
Tämän hyötyä olen miettinyt. Miksei vain vaihda kerran vuoteen uusia venymättömiä ketjuja venyneiden tilalle? Olettaisin että jos laittaa vanhat venyneet ketjut vuorottain käyttöön, niin eikös ne samalla tavalla syö rattaita taas?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Suurin hyöty tuosta ketjujen vaihdosta tulee siitä, että on aina puhtaat ja voidellut ketjut reservissä eikä tarvitse likaisilla ajaa koko ajan.
maalinni
26.06.2019, 13.21
Tämän hyötyä olen miettinyt. Miksei vain vaihda kerran vuoteen uusia venymättömiä ketjuja venyneiden tilalle? Olettaisin että jos laittaa vanhat venyneet ketjut vuorottain käyttöön, niin eikös ne samalla tavalla syö rattaita taas?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Koska ne rattaatkin kuluu. Eli kuluneilla rattailla se hieman kulunut ketju toimii paremmin kuin uusi. Näin olen itse ymmärtänyt.
Laiskuutta tai ei niin aina loppuun ajanut ketjun ja pakan tai sitten jo vaihtanut jonkin päivitysprojektin yhteydessä...
Nyt kun on muutama kymppi ajeltu niin taas rullaa ketju silkinpehmeästi.
Tässä veikkaisin että voi olla etuna myös se, että venyneet ketjut kuluttavat pakkaa vähemmän. Ja venymä voi kumuloitua ja nopeutua.
Jos oletetaan että ketju kuluisi 1 kuluma/venymäyksikköä per 1000 km, 2 yksikköä per seuraavat 1000 km ja 3 yksikköä per seuraavat 1000 km niin:
- Aina vain yhdellä ketjulla ajettaessa esim. 3000 km olisi ketju venynyt 1+2+3 yksikköä eli yhteensä 6 yksikköä.
- Kolmella ketjulla taas 3000 km ajettaessa olisi kulumaa tullut 1+1+1 eli vasta 3 yksikköä.
Pakka ja kampirattaat kestäisivät pidempään. Muistaakseni luin jostakin testistä että ketjujen kuluma ei tosiaan välttämättä ole ihan lineaarista ja ainakin 3 ketjulla on helpompi puhdistaa ketju ennen suurta likakerrostumaa ja siitä seuraavaa nopeutuvaa venymistä/kulumista.
Huoleton
01.07.2019, 14.45
Tossa on sellanen idea että kun ketju venyy niin myös rattaiden piikit mukautuu eli kuluu ketjun mukana.
Kun ketjuja kierrätetään niin siinä pidetään ketjun lenkkiväliä tavallaan lähempänä kuluneiden rattaiden muotoa. Sitten kun kolmet ketjut on finaalissa niin myös rattaat vaihdetaan aloitetaan alusta.
Eli jos venyneen ketjun kuluttaneille rattaille laitettaisiin uusi ketju (eikä kierrätetty) niin rutina on kovaa ja rattaat/ketju kuluu nopeammin.
Kierrätyksellä saa ainakin teoriassa optimoitua eniten kilometrejä sekä rattaista että ketjuista.
Itse en ketjuja kierrätä eli teoriaa enempää ei tietämystä ole.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.