Näytä tavallinen näkymä : Deore XT vaihdevipu ei vaihda pienemmälle rattaalle
Kysymys on siis takavaihtajan vivusta, joka ei vaihda pienemmälle rattaalle kuin ajoittain. Toiseen suuntaan toimii hyvin.
Onko se jotenkin itse korjattavissa? En heti uskaltanut mennä avaamaan, jos sieltä "lentää joku jousi otsaan" eikä sen
paikkaa sitten löydä.
maalinni
05.05.2019, 19.06
Vika voi olla myös vaijerissa, ruostetta tai katkennut säie.
maalinni
05.05.2019, 20.27
Jos vika on tosiaan vivussa, niin suihkuttelisin sinne crc:tä tai vastaavaa rasvanpoistajaa sitten uutta rasvaa tilalle. Ei noita oikein muuten taida pystyä korjaamaan(?)
Edit: ja kyllä sitä vipua voi vähän purkaa ihan turvallisesti https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-SL0005-04-ENG.pdf
Kiitos linkistä, täytyy katsoa sinne sisään ja vähän puhdistella ja rasvailla.
arctic biker
05.05.2019, 21.15
Jos pelkkä vaijeri eikä kuorta vaihdettu niinnei vikaa kaukaa tarvitse hakea.
Vaihdoin kyllä kuoretkin vaijerin vaihdon yhteydessä ja avarsin purskeet pois.
Olen ajellutkin aika paljon, että vaijeri ja kuoren päät asettuvat kunnolla.
Touho-serkku
06.05.2019, 17.11
Hei, lainaan ketjua: Shimppa M770 9gear takavaihtajan jousi ja muuta hajalla. Mikä olis sopiva replacementti kyseiselle vaihtajalle? Shimano XT, 3x9, M770
Matti Heikkinen
06.05.2019, 19.16
Xubu,oletko vaijerin vaihdon jälkeen tarkistanut säädöt,onko vaijeri liian kireällä ettei vaihtaja pääse tarpeeksi oikealle,entäs rajoitiruuvin säätö?
Olen löysännyt ja kiristellyt. Ruuvitkin pitäisi olla kohdallaan. Yritän purkaa vipusysteemin viikonloppuna.
Touho-serkulle: tuolla on ainakin jousi ja vieressä joku mounting set https://www.bike-discount.de/en/search?q=rear+derailleur+parts
Ottaa vaijerin irti vaihtajan päästä, niin pitäisi pudota pienimmälle rattaalle. Jos ei putoa, vika on vaihtajassa. Jos putoaa, niin liipasimissa (tai siinä matkalla vaijerissa).
Touho-serkku
06.05.2019, 20.38
https://www.bike-discount.de/en/shop/9-speed-438/l-24
Tarkoitin vaihtajan, shifterin sisällä ollutta pikkujousta. Noista varmaan joku kelpaa XT:n takavaihtajan liikutteluun?
MRe: ketju menee pienimmältä isoimmalle, ja toimi hyvin. Sitten jonkin ajan kuluttua vaijerin (ja kuorien vaihdon) jälkeen vipu lyö tyhjää kun yrittää vaihtaa pienemmälle rattaalle. Kokeilin
myös liikuttaa vaijeria kuorissa ja se liikkui hyvin.
Sorry Touho-serkku, luulin tosiaan, että oli kysymys takavaihtajasta.
maalinni
07.05.2019, 08.22
Niin se on jännä, kun joku puhuu takavaihtajasta eikä tarkoita takavaihtajaa, niin saattaa mennä sekaisin. Englanniksi termit on kyllä selkeämmät. Itse puhuisin kyllä takavaihtajan vivusta.
hämeenhitain
07.05.2019, 19.27
Jos ymmärsin kuvauksen oikein, niin sama ongelma ilmeni oman läskin vastaavassa vaihtajan vivussa. Löi toiseen suuntaan tyhjää eikä itse takavaihtajassa tapahtunut mitään. Vaihdoin vaijerin ja kuoret, ei auttanut, avasin vivun kotelon mutten havainnut sisuksissa näkyvää vikaa, purin kaikki irti lähtevät osat, putsasin ja kokosin, ei auttanut. Päädyin vaihtamaan vivun uuteen. Pelitti saman tien.
Touho-serkku
07.05.2019, 21.48
Pahoittelut väärästä termistä, siis takavaihtajan vivut... Ja vivun palautinjousi oli katkennut, Yritin tehdä siitä entraamalla kierrosta tiukemman vaan ei suostunut pysymään paikallaan. Noh, ilmeisesti 9-vaihtajan liikeradat taitaa olla samat rinnakkaisissa shimpan malleissa joten pitänee kokeilla löytää jostain edes joku 9-vaihtavanvipu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.