PDA

Näytä tavallinen näkymä : Soran päivitys



Kura
01.05.2019, 16.55
Nyt ois aika alkaa päivittää soraa vähän paremmaksi. Onnistuuko taka ja etuvaihtajan vaihto suoraan esim satavitoseen tai ultegraan ja onko siitä mitään hyötyä?

sampo12
01.05.2019, 17.26
Riippuu mitä puutteita olet havainnut?
Olen lyhyen pyöräilyharrastuksen aikana ajanut claris -> 105 ja altus -> XT. Nuo halvemmatkin vaihtoi virheettä, mutta onhan kalliimpien tuntuma täsmällisempi. Monesti vaan kuullut puhuttavan, että liipaisin/kahva vaikuttaa enemmän siihen tuntumaan kuin itse vaihtaja. Ja ainakin toi 105 kahva on paljon parempi tuntumaltaan minulle kuin Claris. Itse en noita halpoja koskaan päivittänyt vaan myin pyörän ja ostin uuden. Jos vaihtajan lisäksi myös kahvat menis vaihtoon ja pakka+ketju mahdollisesti alkaa hintaa jo tulemaan.
Minun neuvo on, että jos alat päivittämään, pitää pyörän muuten olla tosi mieleinen jotta maksaa vaivan ja rahan. Asiantuntevammat voivat kertoa miten kahvojen vetosuhteet tms menee kun sora on 8 ja ultegra 11 vaihteinen tms

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

TERU
01.05.2019, 17.56
^ Hyvin selitetty asia ja jos pyörän aikoo pitää pitkään, niin vähittäinen päivitys kympiksi sopisi hyvin. Nyt voi panna kympin takavaihtajan, se pelaa noiden kahvojen kanssa, kahvat, pakka ja tietenkin ketjut, kun homma etenee ja kun tarvitsee.
Kympiksi nostaminen on ihan kelpoparannus ja huolellinen pakan valinta, niin osien puolesta pyörällä pärjää uudempiakin vastaan.

sampo12
01.05.2019, 18.21
Vielä jos kerrot mikä pyörä kyseessä niin saat varmaan parempia neuvoja

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

nure
01.05.2019, 23.22
Itse en välttämättä mitään bulkkirunkoa kovasti päivittelisi mutta jokainen tavallaan.

TERU
02.05.2019, 08.19
^ Runkosarjan pitää olla päivittämisen arvoinen, hyvin sopivan kokoinen ja tyydyttää käyttäjäänsä, osien jo vaihtokunnossa jne. Pohdittavaa siinä on.🙄

oppes
02.05.2019, 19.19
Ainakin itsellä SORAn päivitys Ultegraan (kun edullisesti sain ja SORA alkoi olla loppuun ajetu) oli positiivinen kokemus.

kuovipolku
02.05.2019, 22.10
Eihän sitä tainnut kukaan epäilläkään etteikö Soran vaihtumisen Ultegraksi huomaisi vaihteita käyttäessään tai etteikö kokemus olisi positiivinen;)

Kysymys oli enemmänkin siitä kannattaako sitä tehdä ennen kuin Sora alkaa olla loppuunajettu ja siitä kannattaako sitä tehdä osa tai kaksi kerrallaan ja jos niin mistä alkaen vai kannattaako vaihto tehdä kerralla.


PS Mullakin on yhdessä fillarissa hiukan samantyyppinen valintatilanne edessä:

(a) hankinko uuden osan hajonneen tilalle ja vaihtaa kulutusosia sitä mukaa kun niitä tarvitaan eli jatkaa samalla 10-sarjalla vai
(b) siirrynkö uudempaan eli 11-sarjaan (ja käyttää 10-sarjan toimivat ja hyväkuntoiset osat toisen pyörän 10-sarjan kulutus- ja varaosina)?

Valitsemalla (a) pyöräily jatkuisi entiseen malliin ja olisin toimivaan 10-sarjalaiseeni tyytyväinen enkä kaipaisi muuta. Jossain vaiheessa jokin toinen osa tosin hajoaisi tai olisi seuraavaksi loppuun ajettu.
Valitsemalla (b) pyöräilyyn tulisi jotain uutta ja ennen kaikkea uusi 11-sarja olisi melko varmasti tuntumaltaan vielä parempi ja täsmällisempi, uudelta voisi odottaa pitempää ongelmatonta käyttöikää eikä vanhoja mutta ihan hyviä 10-sarjan osiakaan tarvitsisi heittää menemään.

Hintaa vaihtoehdolle (b) tulisi tosin joitakin satoja euroja enemmän - edellyttäen että luopuisi Ultegrasta ja tyytyisi 105:een (eli käytännössä ymmärtääkseni pysyisi jokseenkin samalla tasolla?) - mutta vaihto voisi olla hyvinkin sen arvoinen.

TERU
03.05.2019, 06.05
Vaihtoehto (a) on järkevä, ja kun valitsee rattaat omaan ajoon sopivaksi, ei uudempi sarja kait ole niin paljon onnea lisäävä. Perustelunua vois jatkaa tuhat sanaa ja viimeisessä sivulauseessa sanoa, että vois sen uudemmankin hommata.

Ainanhan tulee peilatuksi omien ratkaisujen kautta, kahdessa omistani on vielä ysisarjaa enkä aio nostaa, tärkeimpään pyörääni panin juuri uuden Ultegra-pakan ja otin käyttöön uuden kolmen ketjun sarjan, kahvatkin samaa sarjaa vielä pyykkinarumallia. Ns. maantiepyörä onkin 105/5700, siis kymppiä. Taitavat molemmat vanhattaa kuskinsa.🤗

Sopivia, toimivia osia ei huvikseen pidä vaihtaa, jäävät vaan kiusaamaan ja uutta runkosarjaa mietityttämään vaihto-osalaatikkoon!

kuovipolku
03.05.2019, 08.33
Hyvin pitkälle samaa mieltä, mutta sitten kun katsoo mitä uudesta vanhasta osasta joutuisi pulittamaan ja vertaa "uuden vanhan" ja "uuden uuden" saman sarjan osan hintoja, voi ruveta ajattelemaan että pitäisi näkyä paremmin hinnassa että toisessa on kyse eilispäivän tekniikasta:cool:

En minäkään pelkän vaihtamisen ilosta vaihtaisi, en siksi että välityksistä saattaisi vähän paremmin tai hieman useammin löytyä se juuri sopiva enkä siksi että 105 tai Ultegra oli Soraa hienompi osasarja ja nostaisi siten pyörän "tieuskottavuutta" tai lievittäisi kuskin alemmuudentunnetta muiden seurassa. Tai no, ehkä niistä pyykkinaruista eroon pääseminen riittäisi syyksi:rolleyes:

Ehkä valintadilemmani ratkeaakin vaihtoehdolla (c) ostan "uuden vanhan" osasarjan kokonaisena silloin kun sitä on jossain tarjolla todella edullisesti, tai (d) ostan "uuden uuden" osasarjan silloin kun sitä on jossain tarjolla uutta vastaavana käytettynä.

PS Kun pyöriä on enemmän kuin 1 ja pyörien käyttöalat menevät osin päällekkäin, on siitä tällaisessa tilanteessa se hyvä puoli ettei jotain pyörää ole aivan pakko saada nopeasti ajokuntoon vaan voi jäädä miettimään tai kyttäämään tarjouksia.

TERU
03.05.2019, 08.53
Mitään kumoavaa ei ole esittää, hyvin mietitty on puoliksi tehty, tai jopa varttia vaille valmis.

Noista pyykkinaruista, kun alkuperäinen Tiagra mallia pyykkinaru oli n. 34 tuhannen kohdilla lopussa, onnistuin saamaan saksankaupasta varmaan heidän viimeisiä Ultegra ysikahvoja tuota classista tyyppiä ja sillä nyt paljon enemmän matkaa takana. Kun krossarissa on myös lisäjarrukahvat ei narutkaan haittaa. Lopultakin tärkeintä ehdoton toimivuus!

Padex
03.05.2019, 10.02
Mitään kumoavaa ei ole esittää, hyvin mietitty on puoliksi tehty, tai jopa varttia vaille valmis.

Noista pyykkinaruista, kun alkuperäinen Tiagra mallia pyykkinaru oli n. 34 tuhannen kohdilla lopussa, onnistuin saamaan saksankaupasta varmaan heidän viimeisiä Ultegra ysikahvoja tuota classista tyyppiä ja sillä nyt paljon enemmän matkaa takana. Kun krossarissa on myös lisäjarrukahvat ei narutkaan haittaa. Lopultakin tärkeintä ehdoton toimivuus!


Ite vaihdoin Tiagran pyykkinarujen tilalle uudenmalliset Sora R3000 -kahvat ja takavaihtajaksi 10-vaihtajan 105 RD-5701 GS. Siistimpi on ohjaamo. Kahvojen ergonomia ja toiminnallisuus on vanhaa Tiagraa edellä.
Innostuin kun nämä häiskät youtubessa hehkutti. :)

https://www.youtube.com/watch?v=wzfZukUf9eI

https://www.youtube.com/watch?v=Koj5UGlAGvM

Eipä Claris R2000:kaan huono ole ja kuntoilijalle varmaan aivan riittävä osasarja?

https://www.youtube.com/watch?v=jTbVBopGQqc

JackOja
03.05.2019, 10.05
Mä vaihdoin joskus silloisen crossarin pyykkinarut pois siksi, että niistä muodostui valon kanssa ajellessa ikävät ja häiritsevät varjot etumaastoon. Merkittävä parannus ja ohjaamon siistiytyminen muutenkin.