PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköhybridit



Akseli
13.04.2019, 17.01
Olen jo turhan vanha maastoon ja toisaalta liian aiktiivinen mummopyörän selkään. Hybridillä voisin polkaista töihin työuran viimeiset vuodet sekä 50 km mökkimatkat. Olisi mukava kuulla kokemuksia esim Helkama SE 10:stä, Nishiki Sport SLE:stä tai Tunturi Activesta tai muista vastaavista yleiskoneista. Joitain tällaisia olen lyhyesti kokeillutkin. Oman järkeilyni mukaan näihin fillareihin sopisi mainiosti huoltovapaat napavaihteet, mutta kaikki näistä on varustettu ketjuvaihteilla. Miksiköhän? Joustohaarukkaa en koe asfaltilla tarpeeliseksi. Olisin kiitollinen vinkeistä ja kokemuksista.

nure
13.04.2019, 18.49
Onkohan ikä perustelu moisen hankintaan?

Akseli
13.04.2019, 20.02
Ei sinänsä, mutta talvella sohjossa pohrustaessani ajattelin, että joku apu työmatkoille olisi kyllä kiva. Maantiefillaria ei ole tarkoitus hylätä, mutta kun en ole tähän mennessä hirveästi maastossa aikasemminkaan ajellut, en ole ensisijaisesti sähkömaasturiakaan hankkimassa. Niitä kun tunnutaan herkästi ratkaisuksi tarjottavan. Että, jos jollakulla olisi kokemusta otsikon kaltaisista pyöristä, ottaisin kiitollisena vinkit vastaan...

kuovipolku
13.04.2019, 23.36
Porukkalenkkikaveri hankki työmatkapyöräksi White SCE Compin. Taitaa olla tyytyväinen kun kotiinpaluu näkyy harvoin onnistuvan lyhintä tietä eli työmatkaan yhdistyy melko säännöllisesti päivän lenkki, neljästäkympistä ylöspäin.

Huolto- tai vikahistoriasta mulla ei ole tietoa, mutta Stravaan on pyörälle kertynyt vähän päälle 12 000 km.

F. Kotlerburg
15.04.2019, 17.30
Vähän olen mietiskellyt samaa työmatkalle, vaikka menee tuo luomunakin. Jostain syystä näissä sähkäreissä on aina joku umpisurkea pomppukeppi keulalla, joka varmasti raskaan pyörän alla toimii entistä paskemmin.

Trekin Super Commuter on ollut listalla. Ghostilla on myös vähän vastaava, mutta valitettavasti jäykkäkeula on vain kalleimmassa mallissa. https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/lanes/bike/hyb-square-trekking-b68-al/

Hinta on ongelma. Reilulla kolmella tonnilla ostaa niin perhanasti bensaa, että saa nyt nähdä.

JackOja
16.04.2019, 08.34
...Ghostilla on myös vähän vastaava... https://www.ghost-bikes.com/en/e-bikes/lanes/bike/hyb-square-trekking-b68-al/
...

Tuossakin toteutuu tuo sähköpyörien ongelma, että on aivan hirveän näköinen. Itsellä alkanut kiehtoa mieltä Orbean sähköhybridit, esim tälläinen Gain F10. Itse asiassa kiehtoo niinkin paljon, että aion osallistua paikallisella kioskilla järjestettävään koeajopäivään. Toivottavasti satulan ei tarvitse noin korkealla olla, näytää hankalalta.

https://tredz.azureedge.net/prodimg/Orbea-Gain-F10-2019-Electric-Hybrid-Bike_127322_1_Supersize.jpg

Tosin juuri on tullut nostettua työmatkaroskafillarin arvoa useilla sadoilla prosenteilla, joten saapa nähdä tosiaan.

F. Kotlerburg
16.04.2019, 08.52
Ei niin hirveästi kiinnosta miltä työmatkamankeli näyttää. Nyt on tullut poljettua yli 20v vanhalla Tuntsalla. Ei sekään kaunis ole, mutta ehkä 1.5 numeroa liian pieni itselleni. Tuo Orbea näyttää hyvältä. Jotenkin olen vaan psyykannut itseni vierastamaan muita kuin keskiömoottoreita. Ehkä turhaan?

Pitäisi kai käydä testailemassa eri vaihtoehtoja. Jotenkin ne mitä on testannut on olleet ajoltaan jotenkin perseestä. Avustus alkaa loppuu ihan seinään ja se on joko täysillä tai ei avusta.


https://www.orbea.com/fi-en/ebikes/urban/keram-asphalt/cat/keram-asphalt-30-19

Orbealla olisi tuollainenkin. Rumahan tuo on kuin rullatuoli, mutta muuten vaikuttaisi asialliselta. Tosin noista moottoreista en ymmärrä mitään. Hintakin kohtuullisempi kuin em. Trekissä tai Ghostissa.

F. Kotlerburg
16.04.2019, 16.22
Mikähän käytännön ero Bosch Active ja Active Plus moottoreilla? Maksimiväännössä on eroa, mutta muuten?

Akseli
18.04.2019, 18.51
Helkama SE 10 muutti meille. Ei se mikään kaunokainen ole, mutta vaikea sitä on hymyilemättä polkea.

Trek1
18.04.2019, 20.24
Hyvä luotettava pyörä. Onnittelut. Tuolla toisella palstalla jo kerroin ajaneeni liki 4000km ilman mitään ongelmia. Vaihteet ja muu tekniikka pelaa edelleen kuin unelma. Takapään jarrulevyt vaihdoin muutama sata kilsaa sitten. Muuta ei ole tarvinnut tehdä kuin tavanomaiset putsaukset. Ketjut rattaat on timmissä kunnossa. Potkua on tarpeeksi isoimpiinkin mäkiin ja virtaa riitää maastosta ja ajotavasta riippuen parhaimmillaan 100km:n asti.

veke
18.04.2019, 20.48
Helkama SE 10 muutti meille. Ei se mikään kaunokainen ole, mutta vaikea sitä on hymyilemättä polkea.
Parempi puolisko just kotiutti samanmoisen. Ja kotimatka venyi -menin pyöräillen saatille- seittemän kilometrin päässä olevasta kaupasta. Tuli mittariin n.30km. Vaimolla oli kriteerinä hyrpiidi ilman pomppukeppiä, ei helppo rasti.
Ja oli hangonkeksinä koko matkan :)

Trek1
19.04.2019, 15.38
Keskustelun aloittaja kaipasi napavaihteista sähköpyörää ja ihmetteli niiden vähäistä tarjontaa.
Napavaihteisia on kyllä hyvin tarjolla, jopa enemmän kuin ketjuvaihteisia. Syy niiden suosioon on rungon mummo-/pappaergonomiassa, joka sopii paremmin ikäihmisille.
Napavaihteinen saattaa olla huoltovapaampi, mutta on hankala korjattava, eikä edes taida onnistua kotikonstein kovin helpolla. Kun taas ketjuvaihteinen ei vaadi juuri muuta kuin rataspakan, ketjujen ja vaihteensiirtäjän puhtaana pidon. Yleensä häiriöistäkin selviää pienillä säädöillä.
Ketjuvaihde on pitkäikäinen ja huoleton vaihdesysteemi kunhan se on vähintään Deore-tasoa. Markettien halpissarjojen kanssa voi tulla ennen pitkää ongelmia. Toisaalta jos muuten löytyy tyydyttävä fillari, mutta osasarja epäilyttää, ei ole järin suuri lisäkustannus vaihdattaa takavaihtaja heti kättelyssä parempaan.
Napavaihde on ison tehohävikin, vaihteiden ja välitysten tehottomuuden takia lähtökohtaisesti tuntuvasti raskaampi poljettava. Aina sähköavustuksella poljettaessa asiaan ei ehkä tule kiinnittäneeksi huomiota, koska avustustehoa on tarpeen mukaan helppo lisätä. Mutta varsinkin kymmenien kilometrien matka-ajossa jo akkua säästääkseen olisi hyvä päästellä tasamaa- ja myötätuuliosuuksia ilman sähköapuja. Tällöin ero napavaihteisen ja ketjuvaihteisen välillä tulee väjäämättä esiin ja se on merkittävä.
Ketjuvaihteinen fillari on levyjarrujen ansiosta myös turvallisempi. Takapyörän käsijarru on äkkitilanteessa aina nopeampi käyttää kuin napavaihteisen jalkajarru, jossa poljin voi olla jarrutustilanteessa väärässä asennossa.

1aloittaja
19.04.2019, 16.39
Kyllä napavaihteisissakin on käsijarru takapyörään, eikä suinkas jalkajarrua... ja napavaihteisessa ketju on aina suorassa, mutt että ratasvaihteisessa ei juuri milloinkaan ja siksi sekä ketjut kuluvat nopeestikin niisä sun ketjuvaihteiseksi nimittämissä ratasvaihteisissa, toisin kuin napavaihteisessa.
Ja napavaihteisia on jopa automaattivaihteisena, jolloin muuten ketjuja ei edes kykäistä tai repäistä välityksen muuttuessa...
Do you know esim NuVinchi? Mulla on sellainen - juu ja ihan City-mallisessa pyörässä :) Erinomainen matkapyörä!

cyclomiha
21.04.2019, 10.46
Ketjuvaihde on pitkäikäinen ja huoleton vaihdesysteemi kunhan se on vähintään Deore-tasoa.

Olen eri mieltä tästä, ei ole pitkäikäinen. Ketjuja saa olla vaihtamassa monta kertaa ajokaudessa ja rataspakkaa noin kerran vuodessa. Eturatas/rattaat kestää pari-kolme vuotta ja ovat sen jälkeen vaihtokunnossa. Ja se ketjujen liki jokapäiväinen pesu ja voitelu alkaa pikkuhiljaa nyppimään aina vain enemmän. Huollontarveen kannalta ajateltuna ketjuvaihde on todella hanurista. Jos ajaa vain asfaltilla kuivalla säällä niin pääsee helpommalla.

jpuu
21.04.2019, 11.07
Niinpä. Ei vaihtajan merkillä ja laadulla ole mitään tekemistä ketjujen ja rataspakan kulumisen suhteen. Siihen vaikuttaa eniten ketjun laatu ja se miten sitä ylläpidetään.

Akseli
21.04.2019, 14.39
Napavaihde on kokemukseni mukaan käytännössä huoltovapaa sekä lähes ikuinen, ketjuvaihde taas vaatii jatkuvaa huoltoa ja puhtaanapitoa sekä on arempi ulkoisille osumille ja jumittaa helpommin talvikelillä. Tämän takia ihmettelen, miksi napavaihteita ei esiinny enemmän tällaisissa lähinnä kaupunkikäyttöön tarkoitetuissa sähköpyörissä, joissa marginaalinen lisävastus tai paino ei käytännössä merkitse yhtään mitään eikä vaihteiden lukumääräkään ole mikään kynnyskysymys. Paksumpi ketju ja rattaat olisivat kaiken lisäksi pitkäikäisempiä.

No, ostamassani Helkama SE 10:ssä on nyt ketjuvaihteet, jotka ainakin uutena toimivat kyllä hyvin. Hetken jo harkitsin kysäistä, josko tehtaalla olisivat koonneet saman fillarin Alfine-navalla Deoren sijaan. Tämä kuitenkin jäin, kun lähellä sijaitsevassa fillariliikkeessä oli muuten mieleinen pyörä valmiina. Toivottavasti nämä Deoren ketjuvaihteet toimivat yhtä luotettavasti, kun lenkkipyöräni 105:t.

TheMiklu
21.04.2019, 17.05
Napavaihde ei kestä vääntöä. Shimanon ainakaan. Niillä hän ei saa esim. polkea seisaaltaan.
Öljyvoidelluista 11 Alfineista en sitten tiedä mutta näin oli Nexus seiskalla.

Sellainen huomautus, että huoltovapaa on eri asia kuin työläs huoltaa. Joo voi olla huoltovapaa jos ajetaan vähän. Ja vähänhän niillä ajetaan ku ne on niin epämukavia :D (itellä ollut shimpan pahamaineinen 4 versio ja seiskasta se halvin).

Remmiä ja Rohloffia kehiin?

Akseli
21.04.2019, 20.35
Napavaihde ei kestä vääntöä.

Jotain tällaista olen itsekseni arvellut syyksi, miksi napavaihteita on lähinnä vain mummiksissa. Vaimolla oli aikoinaan joku seiskavaihteinen Shimano, joka oli sikaraskas polkea, mutta olen kyllä huomattavasti herkempiäkin kokeillut. Mulla on hieman sinkula-tyyppisessä fillarissa 70-luvun Torpedo Automatic, joka ei vastusta ollenkaan ja toimii kuin junan vessa. Vastaavalla Torpedon Duomaticilla ajelin aikoinaan 25 vuotta ilman huoltoa, kunnes siitä kului jarrut loppuun.Tosin noissa ei vaihteitakaan oile kuin kaksi.

MRe
21.04.2019, 20.38
Oooo... torpedot. Ja Jopo :D

Eraseri
21.04.2019, 22.19
Miten hihnaveto toimisi ketjujen sijasta? Hihnavetoisia sähköpyöriä on jonkin verran tarjolla ja myöskin napavaihteella! Hihnaa ovat jotkut kovasti kehuneet käytännössä huoltovapaaksi eikä tarvitse myöskään huolehtua voitelusta tai lahkeiden likaantumisesta...

Esim. Tässä napavaihteinen hihnavetoinen sähköpyörä. Tosin aika paljon kalliimpi kuin SE 10: https://www.bikester.fi/kalkhoff-endeavour-5b-belt-sahkoavusteinen-retkipyora-diamant-500wh-musta-885432.html

TheMiklu
21.04.2019, 22.41
No niinpä, sitä remmiä ja Rohloffia kehiin vaan. On pomminvarma, kallis ja painoakin löytyy riittävästi.

Akseli
22.04.2019, 09.58
Esim. Tässä napavaihteinen hihnavetoinen sähköpyörä. Tosin aika paljon kalliimpi kuin SE 10: https://www.bikester.fi/kalkhoff-endeavour-5b-belt-sahkoavusteinen-retkipyora-diamant-500wh-musta-885432.html

Tuo linkin Kalkhoff vaikuttaa ainakin minusta ominaisuuksiinsa nähden ylihintaiselta ja -painoiselta. Vaihteistona näyttää olevan Alfine, jonka kestävyyttä joku täällä eaiemmin epäili. Mielestäni joustohaarukka on asfalttipyörässä turha.

Onko sinulla Miklu omakohtaisia kokemuksia Rohloffista, kun sitä niin kovasti hehkutat? Miksi liputat hihnavedon puolesta? Miten hihna käyttäytyy talvella? Perinteinen ketjuhan toimii moitteetta ja niitä on runsaasti saatavilla edulliseen hintaan. Kokemukseni mukaan erikoiset tai harvinaiset osat ainoastaan laskevat pyörän käyttöarvoa ja hankaloittavat mahdollisia huoltotoimia sekä aiheuttavat turhia odotteluita varaosia tilatessa.

Vapari
22.04.2019, 10.28
Napavaihde ei kestä vääntöä. Shimanon ainakaan. Niillä hän ei saa esim. polkea seisaaltaan.
Öljyvoidelluista 11 Alfineista en sitten tiedä mutta näin oli Nexus seiskalla


Nyt haluaisin kuulla lisää, missä kerrotaan ettei saa polkea seisaallaan tai kestä vääntöä? Ja miksi noita sitten laitetaan sähköpyöriin?

TheMiklu
22.04.2019, 10.41
Onko sinulla Miklu omakohtaisia kokemuksia Rohloffista, kun sitä niin kovasti hehkutat? Miksi liputat hihnavedon puolesta? Miten hihna käyttäytyy talvella?

No en kyllä hehkuta. Kunhan lakonisesti totesin. Tottakai hihna IGH:n kanssa. Ei vähiten siksi, että se on mahdollista.
Oletin, että kaikki tuntee legendaarisen Rohloffin [emoji16]


Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

TheMiklu
22.04.2019, 10.50
Nyt haluaisin kuulla lisää, missä kerrotaan ettei saa polkea seisaallaan tai kestä vääntöä? Ja miksi noita sitten laitetaan sähköpyöriin?Voit ottaa siitä kotiläksyn, itseäni ei niin paljon kiinnosta vanhat Nexukset. Jostain netin syövereistä löytyy mm. watti ja vääntömäärät mitä eri IGH:t kestää. Rohloffin on aika paljon isommissa lukemissa kuin vaikka tuo Nexus.

Seisaaltaan polkemisessa saattaa tulla liian äkkinäisesti tehot hammasrattaille. Siinä on pieni vapaaliike, ennenkuin vapaarsttaalta kytkeytyy vaihde. Jos tämä löysä otetaan pois kovasti iskemällä vs. pehmeästi veto päälle -> rattaat/hammaskehät voi kärsiä.
Tämmönen on perustelu, jonka olen saanut.
Mutta kuten todettua, en aio asiaan enempää paneutua.

Jos haluat IGH:n niin hommaa joku laadukas. Alfine on parempi kuin Nexus mutta onko se riittävä? Mäybe, mutta se on hankala huoltaa, painava ja hukkaa jokusen watin. Öljyvoideltu ei ole talvella niin paha kuin rasvoilla oleva(jäykistyy).

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Vapari
22.04.2019, 12.38
Voit ottaa siitä kotiläksyn, itseäni ei niin paljon kiinnosta vanhat Nexukset. Jostain netin syövereistä löytyy mm. watti ja vääntömäärät mitä eri IGH:t kestää. Rohloffin on aika paljon isommissa lukemissa kuin vaikka tuo Nexus.

Seisaaltaan polkemisessa saattaa tulla liian äkkinäisesti tehot hammasrattaille. Siinä on pieni vapaaliike, ennenkuin vapaarsttaalta kytkeytyy vaihde. Jos tämä löysä otetaan pois kovasti iskemällä vs. pehmeästi veto päälle -> rattaat/hammaskehät voi kärsiä.
Tämmönen on perustelu, jonka olen saanut.
Mutta kuten todettua, en aio asiaan enempää paneutua.


No höpöhöpö, nyt on kyllä mutua pahimmasta päästä. Jos heität ilmoille jonkun järjettömän väitteen seisaallaan ajosta niin kannattaa sen verran viitsiä, että etsii siihen jonkun faktan taustalle.

TheMiklu
22.04.2019, 15.04
No en minä sinua voi vakuuttaa asiasta ja jos aivan rehellisiä ollaan niin ei kyllä kiinnostakkaan. Ethän pahastu? :)

OT: Nexus seiskojen halvimpia versioita asennettiin(/asennetaan vieläkin?) mummiska-tyyppisiin laitteisiin. Mummot ei hirveesti tycittele.

Vapari
22.04.2019, 15.49
No en minä sinua voi vakuuttaa asiasta ja jos aivan rehellisiä ollaan niin ei kyllä kiinnostakkaan. Ethän pahastu? :)

OT: Nexus seiskojen halvimpia versioita asennettiin(/asennetaan vieläkin?) mummiska-tyyppisiin laitteisiin. Mummot ei hirveesti tycittele. En sinänsä tarvitse vakuuttelua, enkä pahastu, mutta jos ihan täysin tuulesta temmattuja juttuja kertoo tosina niin olisi hyvä olla edes joku lähde, jossa tuota vähän avattaisi. Nyt joku saattaa ottaa todesta nuo tarinat.

TheMiklu
22.04.2019, 16.13
Ja kannataakin. Tarinoita sikäli, että aika monta vuotta on siitä kun itellä oli napavaihteet. Haluan kuitenkin erotella seisaaltaan polkemisen vs. aiemmin kuvaamani runttaavan/iskevän polkemistekniikan. Se ei tee hyvää muillekkaan navoille.
Kannattaa myös unohtaa höpötykset sähköpyöristä ja IGH:sta. Ainakin noista shimpan Nexuksista. En keksi mitään etua, miksi sähöpyörään moinen kannattaisi laittaa...pl. ehkä se rohlo+remmiä.

Vapari
22.04.2019, 17.32
Ja kannataakin. Tarinoita sikäli, että aika monta vuotta on siitä kun itellä oli napavaihteet. Haluan kuitenkin erotella seisaaltaan polkemisen vs. aiemmin kuvaamani runttaavan/iskevän polkemistekniikan. Se ei tee hyvää muillekkaan navoille.
Kannattaa myös unohtaa höpötykset sähköpyöristä ja IGH:sta. Ainakin noista shimpan Nexuksista. En keksi mitään etua, miksi sähöpyörään moinen kannattaisi laittaa...pl. ehkä se rohlo+remmiä.

Aika iso ero alkuperäiseen kommenttiin, mutta hyvä että myönsit niin ei jäänyt virheellistä tietoa.
Mun mielestä esim uusi Nexus 5 on paljon parempi ”työmatkakäyttöön”, kuin ulkovaihteinen. Voimansiirto kestää huomattavasti pidempään ja on paremmat välitykset kuin jossain maastoon tehdyssä kymppipakassa, joita jostain kumman syystä käytetään sähköhybrideissä.

TheMiklu
22.04.2019, 18.01
Elä polje shimpan napavaiteisilla seisaaltaan. Elä ainakaan runnttaa. Elä ainakaan sähköjä laita mummolle avuksi.

Miten se voi kestää pitempään ja jopa huomattavasti? Yksi ratas edessä ja takana. Teoriassahan ne kuluu enemmän :D Toki jos halpaa 10-osaa laitetaan niin sitten ne ei kestä niin hyvin.
Minä väitän, että napavaihteisilla ajetaan vähemmän, niitä huolletaan vähemmän (ja sitä kautta hyväksytään enemmän puutteita) ja siksi ne tuntuu, että kestävät enemmän. Onko nuo navat ihan oikeasti e-bike hyväksyttyjä?

Vapari
22.04.2019, 18.17
Miten se voi kestää pitempään ja jopa huomattavasti? Yksi ratas edessä ja takana. Teoriassahan ne kuluu enemmän :D Toki jos halpaa 10-osaa laitetaan niin sitten ne ei kestä niin hyvin.
Minä väitän, että napavaihteisilla ajetaan vähemmän, niitä huolletaan vähemmän (ja sitä kautta hyväksytään enemmän puutteita) ja siksi ne tuntuu, että kestävät enemmän. Onko nuo navat ihan oikeasti e-bike hyväksyttyjä?
Nexusratas ja ketju vaan on kestävämpiä kuin esim 10v ketju ja ratas, jos niitä tarvii vaihtaa, ne maksaa lisäksi n. kolmasosan 10v setistä. Napavaihteisessa ketjulinja on aina suora. Hybridikäytössä joku maastopakka on turha, siitä käytetään yleisesti 3-4:ää vaihdetta, moni ajaa vieläpä pääsääntösesti niillä kahdella pienimmällä rattaalla jatkuvasti. Joku 11 piikkinen kuluu silmissä sähköavusteisella.

TheMiklu
22.04.2019, 18.21
Varmaan totta. Pitäis kai olla e-bike hyväksyttyä palikkaa. Moni vissiin ajaa sähkiksillä todella alhaisella kadenssilla. Ja just niillä pienimmillä takarattailla. Osaltaa tää on kyllä valmistajien vika, jos speksataan vaihteiden välitykset sähköhyrpiittiin samaan tapaan kuin luomupyörään (85-90 kadenssille).

Eraseri
22.04.2019, 18.35
Arvokashan tuo on joo. En vain ole löytänyt hihnavetoisista sähköpyörästä kovin paljon vaihtoehtoja

Akseli
22.04.2019, 19.57
Edelleen kysyn, mitä etua hihnavedolla saavutetaan?

Edelleen pidän napavaihdetta huoltovapaampana kuin avovaihteista. Jos se joskus parinkymmen tuhannen kilometrin jälkeen vaatii huoltoa, sen voi viedä liikkeeseen tai vaikka ostaa kokonaan uuden. Tässä vaiheessa avovaihteinen on kuluttanut jo monta pakkaa ja vielä useammat ketjut, vaikka niitä kuinka huoltaisi.

Etupäässä asfaltille tarkoitetussa sähköpyörässä pienellä lisäpainolla tai tehohäviöllä ei ole käytännön merkitystä. Mikäli taas kestävyys on todella ongelma, on se hyvä syy karttaa napavaihdetta. Faktat kiinnostaisi, vaikka avovaihteeseen käytännön pakon sanelemana jo päädyinkin.

Vapari
22.04.2019, 20.21
Etupäässä asfaltille tarkoitetussa sähköpyörässä pienellä lisäpainolla tai tehohäviöllä ei ole käytännön merkitystä. Mikäli taas kestävyys on todella ongelma, on se hyvä syy karttaa napavaihdetta. Faktat kiinnostaisi, vaikka avovaihteeseen käytännön pakon sanelemana jo päädyinkin. Maissa joissa sähköpyöräily on suomea suositumpaa, käytetään pääsääntöisesti pyörissä Nexus napoja, ja niitä tuskin käytettäisi jos kestävyys olisi ongelma. Shimano toi tälle vuodelle markkinoille Nexus 5 navan joka on pelkästään sähköpyöriin suunniteltu ja se näyttäisi monessa napavaihteisessa vakiona olevankin seiskan sijaan.

Eraseri
22.04.2019, 21.36
Edelleen kysyn, mitä etua hihnavedolla saavutetaan?

Hihna on ketjuun verrattuna käytännössä huoltovapaa. Öljyjen kanssa lutraamisen voi unohtaa ja pysyy housutkin siisteinä.

TheMiklu
22.04.2019, 21.50
Hihna ois muutenki hip&cool :D

Eniveis, joo siis uusi Nexus 5 Intern on ebiketetty napa. Sieltä on yksinkertaisesti vähennetty vaihteita, jotta saadaan vankemmat matskut sisään. 263% vaan välit (vrt. Alfine 11 jotain yli 400%). Tuo on Di2 yhteensopiva, mikä aikas viksuva.
En kyllä siltikään lämpene tälle kombolle vaikka kyllähän tuossa toimiessaan olis aika hyvä konsepti rauhallisempaan ajoon.

Cyclooppi
24.04.2019, 14.09
Onko noista Crescentin E-Going-moottoreista kokemuksia tai vertailua esim. yleisemmin käytettyihin Bosch/Shimano? Tänään polkaisin lyhyen koeajon linkin pyörällä.

https://www.crescent.fi/elton-10-v.html

nissu
28.04.2019, 16.13
Onko kenellekään kokemuksia Cannondalen Quick Neo EQ:sta?

https://www.cannondale.com/en/Europe/Bike/ProductDetail?Id=40160fd0-53c4-4747-acaf-f52c8b0b2db5

Kovasti on alkanut sähköpyörä kiinnostamaan, vaikka työmatkaa on tällä hetkellä reilu kaksi kilsaa :) Autottomana tulee kyllä pyörällä liikuttua paljon kurjimpia ja kylmimpiä kelejä lukuun ottamatta.

Toinen kandidaatti olisi Trekin uusi Dual Sport+.

...mutta siinä on (turha?) etujousitus, toisin kuin tuossa Cannondalessa, enkä tiedä haluanko jousitusta.

Ajan asfaltilla, joskus soratiellä ja soratietä vastaavalla kuntoradalla. Olen ajanut noita kaikkia Trekin jäykkäkeulaisella pyörällä, enkä ole suuremmin osannut jousitusta kaivata. Joskus tärisyttää, mutta kädet joustaa.

Mutta mistäpä tietäisin joustokeulan iloista kun en ole kokeillut.

ElBike
30.04.2019, 17.04
Hybridi on pyörän mallinimenä kyllä niin epäonnistunut kuin voi olla. Joku merkkihän sen keksi ja sitten muut perässä. Monessa paikassa käytetty Fitness-nimitys on ehkä parempi. Nyt sähköfillareiden aikaan kaikki sähköfillarithan ovat hybridejä; kaksi moottoria. Samoin kuin autoissa on polttomoottori ja sähkömoottori, fillarissa on ihminen ja sähkömoottori.

grebe
30.04.2019, 17.45
Ei ole kokemusta. Mutta voisi kuvitella, että pyörän painon vuoksi etujousitus voi olla hyväkin vaihtoehto. Sen pientä lisäpainoa tuskin huomaa. En itse ehkä ottaisi täysjäykkää, mutta en haluaisi ihan susi huonoa joustokeulaakaan. Ei kait ne kaikki sähköhybridien keulat voi ihan huonoja olla, ettei asiaansa ajaisi.

Olen mieltänyt, että hybridi on hyötyajoon tarkoitettu pyörä, jolla voi myös lenkkeillä. Fitness pyörät on taas enemmän suunnattu pelkkään kuntoiluun. Saako esim. lokareita ja tarakkaa kaikkiin malleihin.?

Leewi
13.05.2019, 21.52
Verkkokaupassa olisi aika kiinnostava halpishybridi, jonka uskaltaisi jopa jättää parkkiinkin. GZR Torqu-E 28¨ Onko tuo napamoottori ok ympärivuotisessa työmatkakäytössä? https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21098/kstcb/GZR-Torqu-E-28-sahkopyora

hphuhtin
14.05.2019, 08.20
Verkkokaupassa olisi aika kiinnostava halpishybridi, jonka uskaltaisi jopa jättää parkkiinkin. GZR Torqu-E 28¨ Onko tuo napamoottori ok ympärivuotisessa työmatkakäytössä? https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21098/kstcb/GZR-Torqu-E-28-sahkopyora

Muuten ok, mutta polkemisen tunnistus magneetilla voi pidemmän päälle olla ärsyttävä. Käy kokeilemassa miltä tuntuu. Luulin, että muut kuin väännön tunnistavat olivat jo kadonneet markkinoilta.

Jerobeam
15.05.2019, 17.36
XXL:ssä on myynnissä Energy Touring -sähköpyöriä. Kelpaisikohan työmatkapyöräilyyn keväästä syksyyn?

https://www.xxl.fi/energy-touring-19-eu-unisex-sahkopyora-valkoinen/p/1157401_1_style

hphuhtin
15.05.2019, 23.18
^vähän tuo että akkua ei saa irti tökkii. Ei helpolla lataa työpaikalla?

sammug
21.05.2019, 00.01
Saisko joitain sähkäri vaihtoehtoja n 2000e budjettiin, pitäisi naiselle löytyä fillari, jolla voi vähän retkeillä ja ajella kevyttä lenkkiä. Ei kuitenkaan tarvi tai pidä olla maasturi, toki sellaista voi ehdottaa. Eiköhän se täysjäykkä voisi olla. Akkua pitäisi pystyä lataamaan reissussa, jos menee yön yli hommiksi, rajottaako? Mikä on sähköfillarien "Kona Dew", jota ehdotetaan ensimmäiseksi kun kysellään suosituksia? Siihen hatuks joku muu vaihtoehto ja vaikka se maastopuolen perushyvä juhta.

tane
21.05.2019, 08.10
^ Venytä vähän budjettia ja osta Canyon Neuron:ON WMN 5.0:
https://www.canyon.com/fi-fi/e-bike/neuron-on/2019/neuron-on-wmn-5-0.html

Itsellä on Spectral:ON 6.0 ja tuo on vaan niiiiin mukava peli ajaa missä vain! Aiemmin mulla oli hybridi Giant Explore XC tms etujoustolla (vaihdoin keulan Suntour -> RockShox Reban eikä juuri meno tuosta parantunut maastossa, pyörätiellä toki parempi) ja tuolla pelillä ajeli vain pyöräteillä käytännössä eli jo helppo polku oli erittäin epämukava ajaa. Kaikki jotka tuota mun pyörää ovat kokeilleet ovat siihen ihastuneet, kaveri niin paljon että tilasi itselle oman myös vaikka ennen se oli sitä mieltä että sähköpyörät on p***stä. Sähköpyörä on niin painava kapistus että siinä tuo täysjousto pääsee oikeuksiinsa.

hphuhtin
21.05.2019, 09.07
Ei taida olla konsensusta siitä mikä olisi se yleissuositus, ellei se sitten ole se mikä kullakin itsellään on :) Esim. sähkömoottorien eroista voi vääntää peistä pitkään. Ehkä se sulatetaan, että tunnetut merkit ovat kaikki suht ok kukin omine vahvuuksineen ja heikkouksineen. Itse suosittelen tällä hetkellä Shimanon moottoria jos joku pitää valita, moni muukin hyvä. Iso merkki, huoltoa löytyy, mukava avustus.

Lataustarve ”tien päällä” ei rajoita laturin mukaanottoa enempää ja tietysti pistorasia olisi hyvä löytää. Valitse malli mistä akun saa irti helpolla niin lataaminen onnistuu sisätiloissa.

Joustokeula taitaa löytyä kovin usein sähköhybrideistä.

Pari ehdotusta noin budjettiin.

https://www.bikeshop.fi/Helkama-SE8/ekauppa/pHESE8/

https://www.xxl.fi/white-sc-e-comp-eq-ane-19-naisten-sahkopyora-valkoinen/p/1156922_1_style

Trek1
22.05.2019, 12.43
Toi vara-akun mukana kuskaaminen on todella ongelmallista. Akut ovat niin turkasen painavia, kookkaita ja penteleen kalliita. Ihmettelenkin sähköfillarien olematonta kehitystä. Akkujen ja moottorien painossa ei ole parissa vuodessa tapahtunut juuri mitään. Eli sähkis on konstruktiona vielä todella pahasti raakile.
Onneksi jotain valoa on horisontissa. Espanjalainen Orbean on ainoa merkki, joka poikkeaa näistä möhkäleistä. Maantiemallin sähkö-Orbean painaa 12.5-13.5 kg. Esitelty mm. viimeisessä Fillarilehdessä. Testijutussa väitetään, että moottorivastusta ilman sähköä ei olisi. Merkille pantavaa on, että pyörään on tänä vuonna luvassa pullotelineeseen sijoitettava vara-akku. Tiettävästi akku on pienikokoinen ja kohtuullisen kevyt, jotta niitä voisi kuljettaa matkassa parikin. Kymmenen kilon painon kevennys olisi paikallaan seuraavassa sähköfillarissani, siksi Orbean kiinnostaa kovasti.

jpuu
22.05.2019, 13.14
Siinä on vaan sellanen homma, että mitä kevyempi akku niin sitä pienempi kapasitetetti joten toimintasäde lyhenee. Sitten pitää kuskata mukana vara-akkuja. Päädytään samaan painoon kun isommankin akun kanssa. Jos maantievehkeeseen pystytään tekemään sähkömoottori, jossa ei ole lainkaan vastusta niin sittenhän on aivan sama onko sähköjä. Epäilen nykyteknologialla tai sitten siinä on avustimena jokin todella pienitehoinen härpäke.

xubu
22.05.2019, 16.57
Kaikkien akkujen kehitystähän ovat öljymiehet (valtiot joilla on öljyä) jarruttaneet. Ne haluavat kaikki tuotot öljystä pois.
Ovat myös joskus ostelleet akkufirmoja, etteivät kehity liikaa.

Trek1
22.05.2019, 18.10
Siinä on vaan sellanen homma, että mitä kevyempi akku niin sitä pienempi kapasitetetti joten toimintasäde lyhenee. Sitten pitää kuskata mukana vara-akkuja. Päädytään samaan painoon kun isommankin akun kanssa. Jos maantievehkeeseen pystytään tekemään sähkömoottori, jossa ei ole lainkaan vastusta niin sittenhän on aivan sama onko sähköjä. Epäilen nykyteknologialla tai sitten siinä on avustimena jokin todella pienitehoinen härpäke.

Totta tuokin. Toisaalta muutoin hyvää luomupyörää vastaava fillari ei tarvisi sähköapuja niin paljon kuin raskas normisähkäri, jossa avustus on napsaistava päälle loivassakin ylämaassa varsinaisesta mäestä puhumattakaan.
Orbean lupaa ko. pyörille 70km kapasiteettia. Olen jostain lukenut, että vara-akku painaisi noin kilon luokkaa ja antaisi perusakun kanssa jo reilu 100 kilometrin kapasiteetin. Haaveilen paljon pyöräilleenä ikämiehenä sähköfillarista, jossa sähkömoottori ja akku ovat todellakin vain huomaamaton lisuke kunnon ylämäkiin ja muutoin pyörä kulkee niin liukkaasti kuin hyvä pyörä vain voi. En tiedä täyttääkö edes Orbean näitä toiveita, mutta varmasti paremmin kuin nykyinen painava sähköfillarini.

Pekka H
16.07.2021, 23.57
Juu.

Orbea Gain on kevyt ja toimiva pitkänkin matkan pyörä. Sen jaksaa kantaa luhtitalon toiseen kerrokseen.

Ajoin sillä kevyesti 100km lenkkejä (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/ajo.php#google) 3kpl tänä kesänä. Tosin 7Ah lisäakun (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/akku.php) kanssa.

Kantamaa on nykyään ehkä 120-160 km verran.

Sähköpyörä sivuni (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/index.php)

fob
19.07.2021, 18.35
Hienoa lukea näitä tarinoita itsetehdyistä parannuksista. Itse en tuosta ymmärtänyt mitään, mutta ihailen niitä, jotka ymmärtävät ja osaavat rakentaa moisia lisälaitteita. Syvä kunnioituksenkumarrus!