Näytä tavallinen näkymä : Bafang mid maastopyörään ja pähkäilyä kierroksista
Pitkän jahkailun jälkeen olisi tarkoitus rakentaa maastopyörästä sähköinen versio Bafangin 250W bbs01-keskimoottorilla. Fillari on 22-vaihteinen 29 tuumaisilla renkailla ja takana pakassa 11-42 hampaiset rattaat. 8fun moottorin mukanahan tulee 46t ratas. Onko tämä optimaalinen eturatas systeemiin jos akun kyykähtämisen jälkeen pitäisi saada vedeltyä pyöräkärry poikineen ylämäkeä ylös pelkillä jalkalihaksilla? Olisiko 42t tai jopa 36t parempi vaihtoehto.
Tällä hetkellä pyörässä isompi eturatas on 36t ja tuntuu että tasamaalla/alamäessä saisi olla vielä yksi vaihde lisää nopeampaan suuntaan.
Yritin googlettaa mutta en löytänyt järkevää tietoa siitä paljon bafangin moottori ottaa rpm:miä. Näistähän voisi laskea teoreettisen max nopeuden... Ilmeisesti 36t on liian pieni ja huippunopeus jää alhaiseksi, mutta olisiko tuo 42-hampainen sellainen hyvä keskiarvo, varsinkaan kun en tiedä vielä että mahtuuko 46-hampainen pyörimään vai ottaako kiinni alaputkeen.
EDIT: Ja onko noissa uudemmissa moottoreissa rajoitin tehty sellaiseksi ettei sitä voi enää muuttaa esim C961 näyttöboksin kautta. En tosin ole varma mikä versio moottorista tulossa itselleni mutta peukalokaasu ja C961-boksi oli mukana.
https://www.youtube.com/watch?v=QJY8ELNUQkk
Metsämuija
29.03.2019, 15.57
Akka jännä eturatasvaihtoehto esim verrattuna Boschin ratkaisuun. Siinä on jossain 20 hampaan paikkeilla ratas (en muista oliko alle vai vähän yli). Tuollakin kombolla 11 takarattaalla tulee hetkessä rajoitin vastaan.
Akka jännä eturatasvaihtoehto esim verrattuna Boschin ratkaisuun. Siinä on jossain 20 hampaan paikkeilla ratas (en muista oliko alle vai vähän yli). Tuollakin kombolla 11 takarattaalla tulee hetkessä rajoitin vastaan.
Bosch ny o vähä huono suoraan vertailuun, siinä kun eturatas ei pyöri kampien kanssa samaa vauhtia niinkuin muissa..
2. 5x muistaakseni, joten esim 16 piikkinen vastaa normi 40:stä
Kannattaa myös harkita myös TSDZ2 moottoria. Itse ostin sellaisen ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen varsinkin sen jälkeen kun laitoin siihen open source firmwaren. Ostin moottorin suomesta https://www.greencycle.fi/
Kiinasta saa halvemmalla ja tietysti sieltä voi tulla huonojakin versioita. Moni on tykännyt http://www.pswpower.com/ven.php? liikkeestä. Olen itse tilannut sieltä mittarin ja jotain kaapeleita eikä ole ollut valittamista.
Tuo suomalainen greencycle on nimennyt itse TSDZ2 moottorin KM1:ksi. Kun olen foorumeita lukenut moni on pitänyt TSDZ2:ta parempana kuin Bafang. Itsellä ei ole kokemusta kuin TSDZ2:sta ja tyytyväinen olen. Tässä pari linkiä joissa moottorista ja avoimen lähdekoodin asentamisesta siihen:
(https://tinyurl.com/y2katf4y)
Avoin ohjelmisto VLCD5 mittariin: https://tinyurl.com/y2katf4y
Avoimen ohjelmiston asennus: https://tinyurl.com/y6qbtf9h
Moottorista: https://tinyurl.com/yyqq744d
(https://tinyurl.com/y2katf4y)
Voin suositella bbs02. Tehoa itsellä 750w ja on kyllä hyvä että potkua on. Mukana tullut ratas on ihan hyvä työmatka-ajoon. Tilasin jenkeistä Lekkien rattaat z-36 ja toimii hyvin metsässä. Ketjun pituudeksi muodostui kompromissi jotta toimii suunnilleen molemmilla eturattailla. Takana pienimpiä ei voi käyttää täydellä teholla.
https://em3ev.com/shop/bbshd-chainwheel/
Voin suositella bbs02. Tehoa itsellä 750w ja on kyllä hyvä että potkua on. Mukana tullut ratas on ihan hyvä työmatka-ajoon. Tilasin jenkeistä Lekkien rattaat z-36 ja toimii hyvin metsässä. Ketjun pituudeksi muodostui kompromissi jotta toimii suunnilleen molemmilla eturattailla. Takana pienimpiä ei voi käyttää täydellä teholla.
https://em3ev.com/shop/bbshd-chainwheel/
Onko noiden bbs01 ja 02 versioiden ero vain vääntömomentissa vai kiertääkö 02 myös enemmän? Miten 36t riittää metsän ulkopuolella?
En tunne kuin bbs02 laitteen. 36 rattailla kadenssi menee liian nopeaksi ja varsinkin ylämäessä avustuksen ollessa suuri, tahtoo liian pienellä takarattaalla ketjun pito loppua. Rattaat vaihto vie 5min.
Minulla oli 42T Bling Ring eturattaana, ja siinäkin loppui ketjun pito. Silläkin 27.5 pyörä kulki tarvittaessa 45 km/h.
Minulla oli 42T Bling Ring eturattaana, ja siinäkin loppui ketjun pito. Silläkin 27.5 pyörä kulki tarvittaessa 45 km/h.
Mikä moottori?
Noni, vajaa puoli vuotta ajeltu seuraavanlaisella kokoonpanolla.
Maasturi jossa Bafang bbs01b moottori. Eli moottori on 250W, mutta yllärinä tehtaalla kylkeen on pultattu 750W controlleri r209.750.sn. Eturatas on Bafangin oma 46T ja takana pyörän alkuperäinen 11-pakka. Akustona Samsungin 36V 10,4Ah. Ohjainboksin virkaa tekee Eggrider v2, jolla saa tuunattua asetuksia mieleisikseen.
Teillä ajaessa (<25km/h) virta rajoitettu 7-8A:iin joilla tehoksi saa tuon 250W, tämänhän moottori kestä iäisyyden, mutta entä jos veivaan metsän puolella ilman rajoittimia, jolloin tehona on akun ollessa täysi reilu 600W?
Tässä on kuitenkin varalta käytetty 15A virranrajoitinta vaikka akku antaisi 20A, jonka kontrolleri ottasi vielä vastaankin.. Kontrollerillehan tuo 36V+15A on vain kakun pala, mutta miten moottori handlaa tuon? Miksi moottorin kylkeen edes on istutettu noin paljon järeämpi kontrolleri?
Liekö kukaan muu pähkäillyt asiaa?
KotooTöihin
01.08.2019, 11.12
Moottorihan ei periaatteessa ota enempää virtaa, kuin se pystyy ottamaan. Controlleri ei siis työnnä väkisin virtaa moottorille, vaan antaa sen verran kuin moottori haluaa. Moottorin ohjaimena on hyvä ollakin hieman isompia virtoja kestävä. Eipähän pitäis sen takia tulla ongelmaa, että controlleri joutuu koko ajan olemaan aivan piikkitehoissa.
Moottorihan ei periaatteessa ota enempää virtaa, kuin se pystyy ottamaan. Controlleri ei siis työnnä väkisin virtaa moottorille, vaan antaa sen verran kuin moottori haluaa. Moottorin ohjaimena on hyvä ollakin hieman isompia virtoja kestävä. Eipähän pitäis sen takia tulla ongelmaa, että controlleri joutuu koko ajan olemaan aivan piikkitehoissa.
Meinaat että voisin painaa huoletta 250W moottorille miltei kolme kertaa enemmän tehoa. Kai se motti sulaa sellaisella käytöllä?
Se virrankesto on sille kontrollerille. Ei se tarkoita että moottorille menisi virtaa sen verran. Virran määrä riippuu moottorin kuormasta ja moottori ei ole virtaohjattu, mutta sitä voidaan rajoittaa.
Miten nahkeaksi mid-Bafangi heittäytyy virran loppuessa? Jos Shimanon 8000:n on vähiten vastustavaa sorttia, niin osaako joku verrata siihen?
Mulla on BBSHD ja siinäkin on 48v/30A controlleri kyljessä. Toi 250w luokitteluhan ei käsittääkseni tarkoita piikkitehoa. Kyllähän noi kaupalliset keskimoottoritkin taitaa järjestään 500-750w piikkiä antaa ja silti ne jollain logiikalla on 250w nimellistehoisia.
Verkkiksen vanha urban ramblerkin oli varustettu 12A controllerilla.
Meinaat että voisin painaa huoletta 250W moottorille miltei kolme kertaa enemmän tehoa. Kai se motti sulaa sellaisella käytöllä?
Ei, vaan kotootöihin meinaa ettet sä pysty työntämään sille moottorille yhtään enempää virtaa sillä ohjaimella. Se moottori syö virtaa sen mitä se syö oli siinä ohjaamassa virrankestoltaan 50A tai 500A moottorinohjain.
Ei, vaan kotootöihin meinaa ettet sä pysty työntämään sille moottorille yhtään enempää virtaa sillä ohjaimella. Se moottori syö virtaa sen mitä se syö oli siinä ohjaamassa virrankestoltaan 50A tai 500A moottorinohjain.
Ok. Eli siis antaa moottorin ottaa kaikki vastaan mitä haluaa...
Tuo controllerihan toimisi myös 48V:llä, joten onko tuo sitten pahempi asia rasittaa moottoria isommalla jännitteellä kuin se että antaa ottaa niin paljon virtaa kuin haluaa?
Ok. Eli siis antaa moottorin ottaa kaikki vastaan mitä haluaa...
Tuo controllerihan toimisi myös 48V:llä, joten onko tuo sitten pahempi asia rasittaa moottoria isommalla jännitteellä kuin se että antaa ottaa niin paljon virtaa kuin haluaa?
Mitä enemmän jännitettä, niin sitä enemmän moottori voi ottaa virtaa. Jännitteen nostolla sen moottorin saa poltettua.
Mitä enemmän jännitettä, niin sitä enemmän moottori voi ottaa virtaa. Jännitteen nostolla sen moottorin saa poltettua.
Teho eli Watit on tietty V x A. Eli jännitteen noustessa virta laskee samalla teholla moottoria ajettaessa... Tuosta syystä on esim. moottoripyöriä poltettu kun akun jännite on painunut liian alas. Startissa tuolloin on virta noussut liian ylös ja ja releen kärjet, johtosarjat tai startti kuumentuneet / syttyneet tuleen.
Teho eli Watit on tietty V x A. Eli jännitteen noustessa virta laskee samalla teholla moottoria ajettaessa... Tuosta syystä on esim. moottoripyöriä poltettu kun akun jännite on painunut liian alas. Startissa tuolloin on virta noussut liian ylös ja ja releen kärjet, johtosarjat tai startti kuumentuneet / syttyneet tuleen.Pitää muistaa että mitä korkeampi jännite, niin sitä suurempi pitää olla moottorin sisäisen vastuksen että saadaan sama teho. Jos säätimestä ja akussa vaan piisaa paukut, niin jännitteen nostolla moottorista saadaan enemmän tehoa mitä se kestää. Siksi esim 12V polttimo palaa nopeasti 24V järjestelmässä, mutta jos laitetaan kaksi sarjaan niin niiden sisäinen vastus riittää.
Pitää muistaa että mitä korkeampi jännite, niin sitä suurempi pitää olla moottorin sisäisen vastuksen että saadaan sama teho. Jos säätimestä ja akussa vaan piisaa paukut, niin jännitteen nostolla moottorista saadaan enemmän tehoa mitä se kestää. Siksi esim 12V polttimo palaa nopeasti 24V järjestelmässä, mutta jos laitetaan kaksi sarjaan niin niiden sisäinen vastus riittää.
Jep. Juuri noin. Mutta kaikki ladattavat vermeet kasvattavat jatkuvasti jännitettä vähentääkseen virtaa / lämpöä / vastusta. Pyörissäkin nyt jo 50V-akkuja.
Jep. Juuri noin. Mutta kaikki ladattavat vermeet kasvattavat jatkuvasti jännitettä vähentääkseen virtaa / lämpöä / vastusta. Pyörissäkin nyt jo 50V-akkuja.Toki, mutta ne onkin suunniteltu korkeammille jännitteille.
Korkeat jännitteet→vähemmän virtaa→ohuemmat johdot→vähemmän järeä ohjaus→akut pääsee helpommalla (jos sama kapasiteetti ja tyyppi), mutta vaatii paremmat eristeet koko systeemissä ja jossakin vaiheessa teeseitsemies kärventää itsensä piuhoihin. [emoji6]
Toki, mutta ne onkin suunniteltu korkeammille jännitteille.
Korkeat jännitteet→vähemmän virtaa→ohuemmat johdot→vähemmän järeä ohjaus→akut pääsee helpommalla (jos sama kapasiteetti ja tyyppi), mutta vaatii paremmat eristeet koko systeemissä ja jossakin vaiheessa teeseitsemies kärventää itsensä piuhoihin. [emoji6]
:D Juuri näin...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.