Näytä tavallinen näkymä : Cube sähköpyörän testausta ennen ulosvientiä
Pera Pertsa
20.03.2019, 16.14
Juuri DHL toi bike-discountista CUBE Cross Hybrid ONE 500 ebiken ja tarkoitus on aluksi testailla sähköpuolta sisätiloissa. Pyörässä on Boschin Active Line Plus moottori ja Bosch Purion näyttöyksikkö. WALK-moodilla sain pyöriteltyä takarengasta ja selvästi kuuli, että jotain moottorissa tapahtuu mutta miten saisi testattua, että pyörittää takarengas ilmassa pedalista ja jostain näkisi tai kuulisi, että moottori avustaa. Noin teinkin mutta moottori on hiljainen, että kaiketi jotain ääntä pitäisi kuulua. Miten tuon moottorin avustuksen saisi testattua pyörän ollessa paikallaan ja takarengas ilmassa?
https://i.imgur.com/pjDDdzD.jpg
Itse en ole ajanut sähköpyörää koskaan ulkona, mutta pari kertaa sisällä. Kerran Intersportissa, ja toisen kerran vuosi sitten fillarimessuilla. No tuo jälkimmäinen vastasi kyllä ulkona ajoa vauhdeiltaan, mutta kaupan sisällä ei. Meinaan vaan, että jos vain löytyy muutama metri tilaa, niin kyllä sen avustuksen huomaa, kun laittaa sen päälle tai pois. Varovasti tietenkin pitää polkea.
Kyllä sen avustuksen havaitsee ekalla polkaisulla jos on boost-moodi päällä. Kannattaa tosin olla varovainen.
Miksei sitä fillaria voi testata ulkona saman tien?
Pera Pertsa
20.03.2019, 17.29
Kyllä sen avustuksen havaitsee ekalla polkaisulla jos on boost-moodi päällä. Kannattaa tosin olla varovainen.
Miksei sitä fillaria voi testata ulkona saman tien?
Edellisen sähköpyörän palautuksen yhteydessä meinasi syntyä riitaa siitä, että olen ajanut pyörällä liian paljon kun se oli kurainen. Mutta kuitenkin hyväksyivät palatuksen syyn kun näytin videon ja valokuvat. Tuossa syy miksi nyt sisäolosuhteissa testataan pyörää mahdollisimman pitkälle. Minun pihalla kun on kuraa, hiekkaa ja sohjoa joka sotkee pyörää vähänkin ajettaessa.
Pera Pertsa
20.03.2019, 17.52
Hiukan asiaa mietin, niin pyörässähän on vääntömomenttianturi, että siihen pitäisi saada taipumaa niin lähtisi avustuskin päälle. Ehkäpä lopputestaus on tehtävä ulkona ajamalla.
Paina kammesta voimalla niin että takapyörä kiihtyy nopeasti, moottorin pitäisi rynnätä auttamaan kiihdytystä ja sen kyllä huomaa.
On se nyt ihme ettei pyörää voi ulkona testata... Mä ajaisin olohuoneen, salongin, ruokasalin ja keittiön kautta takaisin eteishalliin, siinähän sitä lenkkiä olisi...
No mä ajaisin itäsiivestä länsisiipeen juhlasalin ja viinikellarin kautta, mutta akku tuskin riittäisi...
Metsämuija
21.03.2019, 20.18
Pyörittämällä kampia käsillä :) moottorin eri asetuksilla. Vaikutus pitäisi olla erilainen eri avustustasoilla. Voithan sä halutessasi vähän harata vastaan sormilla takarenkaan osalta
Avustus täysille, matto alle ja seinää vasten niin kyllä se matto lähtee liukkaasti jos avustus toimii ja samalla tulee testattua jotta voimalinja kestää vääntöä ;)
Pera Pertsa
21.03.2019, 21.13
Niin halusin vaan testata uutta sähköpyörää kotona, että josko sen viat tulisi esille sisäolosuhteissa ja näin pyörän voisi palauttaa "puhtaana kurasta". No kuitenkin tänään ei tullut vettä taivaalta ja kävinkin ajamassa 1. matkani sähköpyörällä Vantaa-Kerava välillä (10km). Ja olihan tuo elämys kun kun mäet (yksi kova mäki ennen Savion juna-asemaan) meni kuin tyhjää vaan n. 20km/h avustustason ollessa ECO-moodissa (alin taso). Tosin myötätuuli auttoi paljon. Tuo on parasta mitä on tapahtunut sitten laskimen, tietokoneen ja tietokoneverkkojen rinnalla. Enää ei tarvitse kiristellä hampaita puskiessa vastatuuleen ja ylämäkiin. Uskonkin että tuollaset 40km pyörälenkit tulevat olemaan arkea. Se jolla ei vielä ole sähköpyörää, kanattaa katsella tätä laskuria millä voi ennakoida sähköpyörän kantamaa eri olosuhteissa :
https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/
Pera Pertsa
21.03.2019, 21.22
"Avustus täysille, matto alle ja seinää vasten niin kyllä se matto lähtee liukkaasti jos avustus toimii ja samalla tulee testattua jotta voimalinja kestää vääntöä"
Tuo voisi olla paras konsti mutta nyt jäi kuitenkin tekemättä.:)
Pera Pertsa
21.03.2019, 21.37
Pyörittämällä kampia käsillä :) moottorin eri asetuksilla. Vaikutus pitäisi olla erilainen eri avustustasoilla. Voithan sä halutessasi vähän harata vastaan sormilla takarenkaan osalta
Pitäis olla 3. käsi millä tehdä vastusta takarenkaaseen- yksin kun kotona elelen.:o Moottori on myös niin äänetön, ettei tuonkaan perusteella selviä, että avustaako mootori.
Pera Pertsa
21.03.2019, 21.47
Vielä se, että kun pyöritin ilmassaolevaa takaratasta WALK-moodissa, moottorista kuului hiukan rahinaa ja rohinaa. Tuosta päättelin,että pitäisi saada lisää selvyyttä, että onko moottori kunnossa. Nyt luin ohjekirjasta, että :
"
Using the walk assistance function is only recommended
when pushing the eBike. There is risk of injury
if the wheels of the eBike are not in contact with the
ground while using the walk assistance.
"
Oli hyvä että en enempää tyhjää pyörittänyt WALK-moodisssa. Mutta kun moottori piti ääntä WALK-moodissa, mutta sitten muilla avustusmoodeilla kun pyöritin kammesta, niin moottori oli täysin hiljainen eikä voimaansiirrostakaan mitään ääntä pitänyt. Nyt päätän tarinani sähköpyörän käyttöönotosta tähän. :o
Metsämuija
21.03.2019, 22.19
Pitäis olla 3. käsi millä tehdä vastusta takarenkaaseen- yksin kun kotona elelen.:o Moottori on myös niin äänetön, ettei tuonkaan perusteella selviä, että avustaako mootori.
Siis sulla roikkuu kuvassa pyörä ilmassa telineen avulla. Yhdellä kädellä pyöritetään kampea ja toisella voi halailla rengasta. Koe toistetaan eri asetuksilla ja havaitaan vaikutus käsissä. Jos tuntuma on kaikilla avustustasoilla identtinen, niin jotain on pielessä. Toki active line on rauhallisempi tapaus CXn, mutta esim turbo on kyllä siinä sellainen tapaus että epäilystä ei voisi jäädä. Pistä toki raskain vaihde päälle.
Walkmoden avustus tuossa tilanteessa on jotain äärimmäisen pientä.
Pera Pertsa
21.03.2019, 22.58
Siis sulla roikkuu kuvassa pyörä ilmassa telineen avulla. Yhdellä kädellä pyöritetään kampea ja toisella voi halailla rengasta. Koe toistetaan eri asetuksilla ja havaitaan vaikutus käsissä. Jos tuntuma on kaikilla avustustasoilla identtinen, niin jotain on pielessä. Toki active line on rauhallisempi tapaus CXn, mutta esim turbo on kyllä siinä sellainen tapaus että epäilystä ei voisi jäädä. Pistä toki raskain vaihde päälle.
Walkmoden avustus tuossa tilanteessa on jotain äärimmäisen pientä.
Kyllä tuollainen kävi mielessä mutta katsoppa ulkokumin kuviointia, että olisi kipeää tehnyt jos paljaalla kädellä olisin vastusta antanut. Mutta jotain kitkaa olisi voinut järjestää mutta käsi olisi saattanut olla vaarassa jos moottorin olisi tempaissutkin kitkan noepasti kasvaessa. Pitäisi kytkeä jokin kitkapala kumin pintaan - mutta se ulkokumin kuviointi!
Sulla on pyörässä jarrut, niillä saa kitkaa aikaiseksi :P
Pera Pertsa
21.03.2019, 23.50
Sulla on pyörässä jarrut, niillä saa kitkaa aikaiseksi :P
Pitäisi melkein kokeilla noin, että ryhtyisikö moottori pitämään ääntä tuolla tavalla. Mutta ajaessani 1. reissun pyörällä Bosch ActiveLine Plus mootori oli varsin hiljainen. Mutta kotiolosuhteissa mootorin voisi jarrulla kitkaten pitää korvin kuultavaa ääntä. Eipä tuo jarru tullut mieleen.
EDIT: Olisiko Nixuulla esittää hyviä keinoja miten voisi moottoria suojella vedeltä, kuralta, pölyltä ja hiekalta. Katso kuvasta minun pyörän moottorin tapausta. Onko Boschin moottoreille olemassa kenties valmiita ratkaisuja em. tapauksiin.
Pera Pertsa
22.03.2019, 00.12
On se nyt ihme ettei pyörää voi ulkona testata... Mä ajaisin olohuoneen, salongin, ruokasalin ja keittiön kautta takaisin eteishalliin, siinähän sitä lenkkiä olisi...
Ruokasalin matkan varrella tietenkin syömistä varten.:o
Pera Pertsa
22.03.2019, 00.14
No mä ajaisin itäsiivestä länsisiipeen juhlasalin ja viinikellarin kautta, mutta akku tuskin riittäisi...
Viinikellari on sellainen paikka jonne ei minua edes päästetä enään.
EDIT: Olisiko Nixuulla esittää hyviä keinoja miten voisi moottoria suojella vedeltä, kuralta, pölyltä ja hiekalta. Katso kuvasta minun pyörän moottorin tapausta. Onko Boschin moottoreille olemassa kenties valmiita ratkaisuja em. tapauksiin.Eiköhan tuo pitäisi kestää ihan ilman suojausta. Elmukelmu on kätevää ja helppo uusia.
Vielä se, että kun pyöritin ilmassaolevaa takaratasta WALK-moodissa, moottorista kuului hiukan rahinaa ja rohinaa. Tuosta päättelin,että pitäisi saada lisää selvyyttä, että onko moottori kunnossa. Nyt luin ohjekirjasta, että :
"
Using the walk assistance function is only recommended
when pushing the eBike. There is risk of injury
if the wheels of the eBike are not in contact with the
ground while using the walk assistance.
"
Oli hyvä että en enempää tyhjää pyörittänyt WALK-moodisssa. Mutta kun moottori piti ääntä WALK-moodissa, mutta sitten muilla avustusmoodeilla kun pyöritin kammesta, niin moottori oli täysin hiljainen eikä voimaansiirrostakaan mitään ääntä pitänyt. Nyt päätän tarinani sähköpyörän käyttöönotosta tähän. :o
Tässä kohden tuo "injury" viittaa henkilövahinkoihin, ei siihen että se moottori siitä ottaisi kipeää. Varoitus on sen takia, että ei nyt käytä walk-modea vaikka ketjujen rasvauksessa apuna. Siinä kun keskittyminen lerpahtaa, niin äkkiä on sormet jossain paikassa mikä tekee kipeää...
EDIT: Olisiko Nixuulla esittää hyviä keinoja miten voisi moottoria suojella vedeltä, kuralta, pölyltä ja hiekalta. Katso kuvasta minun pyörän moottorin tapausta. Onko Boschin moottoreille olemassa kenties valmiita ratkaisuja em. tapauksiin.
Ei tarvitse mitään lisäsuojausta, jos et aio ajaa veden alla. Akku kestää myös veteen upottamisen, mutta ei sitä nyt kuitenkaan kokeilemaan kannata ruveta.
Katso huviksesti juutuupista "washing ebike"-videoita, niin saat käsityksen siitä mitä tuo on tehty kestämään.
https://muc-off.com/products/waterless-wash Tuota on tullut käytettyä nykyään pesussa. Ennen tätä kerran mennyt boschin performance line cx moottori vaihtoon laakerin ruostumisen vuoksi, en kyllä tiedä johtuiko se pesusta vai mistä...
Kaikkea ne keksii. Itse olen pyrkinyt ajamaan vedettömällä sateella ettei pyörä kastu. Letkulla kun pesee on helppo huomaamattomasti suihkauttaa eturattaan suuntaan ja vettähän ei tarvita paljon laakerissa niin se alkaa ruostua. Silti lasken letkulla, mutta paineella vain renkaat ja vanteet. Huuhtelu ylhäältäpäin vettä valuttaen, kuin vesisadetta mukaillen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.