Näytä tavallinen näkymä : Akun lukitseminen varkailta
Cyclooppi
13.03.2019, 15.36
Sähköpyörän hankinta arki-, asiointi- ym. käyttöön välillä mielessä. Itse pyörän saa helposti lukittua eri tavoilla, mutta miten toimitte akun suhteen kun menette vaikka kauppaan? Onko jotain systeemejä – kaupallisia tai omia – jolla saisi estettyä satunnaista piripäätä nappaamasta akkua mukaansa vai miten toimitte em. tilanteissa? Vai onko tämä vain omassa päässä kehitetty ongelma…
Eiköhän ne ole kaikissa lukittu pyörän runkoon. Ottaa vain avaimen pois lukosta kun jättää pyörän.
Eiköhän ne ole kaikissa lukittu pyörän runkoon. Ottaa vain avaimen pois lukosta kun jättää pyörän.
Ei taida suurimmassa osassa avainkaan olla lukossa kiinni muuta kuin silloin kun sen akun haluaa irti. Eli alkuperäinen postaajan huoli on kyllä pieni. Toki saahan sen akun siitä murrettua auki, mutta kyllä siinä jotain muutakin menee samalla rikki.
Kieputtaa niin uskomattoman määrän ilmastointiteippiä ettei kukaan varas jaksa sitä avata
Taitaa olla lukot sitä sorttia että ruuvarilla auki... IMO... Hajoaa akku ja pyörä, ei muuta kuin tarkistamaan kotivakuutuksen ehdot... Tai sitten jeesusteippiä kuten LJL neuvoi.
Metsämuija
13.03.2019, 22.29
Abusin se lukko on ainakin omassa akussa. Eli jos ruuvarilla aukeaa, aukeaa myös muut lukotkin... Mutta muuten pyörä ei käytännössä jää yksin, joten ei sitä akkua viedä. Rajoittaa toki pyörän käyttöä kauppakassina ellei ole vahtiseuraa mukana.
^Lähinnä tarkoitin sitä että yrittäjä ainakin vaurioittaa kapistusta ja jos kaikissa kunnon lukko niin eihän sitten mitään murhetta ole.
Pera Pertsa
16.03.2019, 21.35
En ole vielä sähköpyörää bd:stä saanut mutta akun tulen laittamaan reppuun kun menen käymään kaupassa tai vähän aikaa vievässä asiassa. Pyörään pitäisi kyllä laittaa jokin GPS-seuranta ja hälytinlaite. Onkohan tällä sivustolla käsitelty noita hälytin ja GPS-laiteiden laittamista polkupyöriin.
Itse teippaan tarvittaessa koiralle tarkoitetun Tracktive GPS paikantimen satulan alle. Akku kestää useamman päivän käyttöä. Käynnistyy ja sammuu itsestään liikkeen mukaan. Itse laite maksaa n.50-60 € ja vaatii toimiakseen vielä Tracktive lisenssin, joka maksaa n.5€/kk. Kännykkä appsilla voi sitten katsella missä se varas sillä uudella e-fillarilla sitten ajalee...
Itselle tuli aliexpressistä tämä, testasin pari kertaa ja kyllä toimii hyvin.
Marlboze Waterproof Remote Control Bike Motorcycle Electric Car Vehicle Security Anti Lost Remind Vibration Warning Alarm Sensor (https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042647.0.0.5a144c4d5XNARh&orderId=99182074400583&productId=32826920185&af=207459&afref=&cv=0&dp=0%253A%253A207459%253A%253Av030400011204b03b6a6 ae01046e1bddf063f8a18cad4%253A%253A%253A%253A15528 09406&cn=17347&aff_platform=aaf&cpt=1552809406668&sk=Y7bAZbY&aff_trace_key=d4281846428847df86648555b57e105a-1552809406668-00902-Y7bAZbY&terminal_id=ae73566ebb0d499ea1141b3a02b00aab)
Video (https://www.youtube.com/watch?v=Q_-L85zqFgk)
Uskoisin että jos varas alkaa akkua säätää irti niin tämä kyllä alkaa hälyttämään lujaa. Ainoa tässä on että pitää saada hyvin kiinni pyörään.
Metsämuija
17.03.2019, 18.57
Itselläni on yepsonin paikannin, mutta lähinnä minun raatoni löytämiseen metsästä. Noi paikantimissa haasteena on akun kesto ja ne pitäisi pystyä piilottamaan rungon sisään, jotta valveutuneempi varas ei bongaa. Jos itse rakentaisi ratkaisun, voisi kiertää sim-kortin kuluja - nythän noi palvelut laskuttaa sinua datasta. Tokihan se oma SIM myös maksaa.
Itsellä on sähköläskiin rakennettuna gps paikannin sekä kovaääninen hälytin (n 130dB). Ja kun itse on tehnyt niin voi helposti säätää herkkyydet jne sellaisiksi kun haluaa. Tärinän / liikkeen "pyörä" tunnistaa 3 akselisella gyrolla sekä kiihtyvyysanturilla. Lisäksi pyörään on rakennettu rfid tunnistus, eli avaimenperällä saa pyörän auki (sähköisesti), sekä hälyttimen päälle ja pois.
Hälytin on tällä hetkellä kaksitoiminen, kun näytän rfid tagia pyörälle ekan kerran aktivoituu gps, gyro ja kiihtyvyysanturi. Ja jos pyörään kosketaan se lähettää minulle siitä tekstiviestin. Eli ns hiljainen hälytin. Toki pyörä alkaa myös lähettää sijaintiaan palvelimelle (omalle tietenkin, koska en halua gps dataa muiden palvelimille, toki ssl salaukset käytössä myös) 15 sekunnin välein (helposti säädettävissä) Datayhteys luodaan ihan 2/3g verkon yli, tällä hetkellä käytössä prepaid sim. Kokeilen kuinka kauan esim 10e saldoa riittää. Tähän asti riittänyt hyvin, koska maksua alkaa kulua vasta kun pyörää liikutetaan hälytyksen ollessa aktivoituna ja tällöin kulut on 0,069€ per viesti ja saman verran per megatavu dataa.
Toinen asento hälyttimessä aktivoituu kun näytän rfid tagia toisen kerran pyörälle (10 sekunnin kuluessa ensimmäisestä kerrasta), jolloin pyörän etu ja takavalot välähtää merkiksi. Nyt on myös ääni ja valot kytketty käyttöön. Ensimmäisestä kosketuksesta tulee lyhyt sekunnin mittainen "varoitusääni" ja jos sen jälkeen liike / kosketus jatkuu niin 130dB summeri alkaa soimaan, sekä pyörän etu ja takavalot vilkkumaan ihan vaan huomiota herättääkseen. Samoin myös itselle lähtee se tekstiviesti.
Järjestelmä on suojattu akulla (pyörän normaalin akun lisäksi, ja kun pyörän oma akku on latauksessa lataa se myös tuon toisen piilotetun akun) Eli vaikka pyörän ajoakku poistettaisiin toimii järjestelmä silti pitkään (5000mAh akku piilossa), toki pyörän valojen käyttö lakkaa tässä vaiheessa, koska se kuluttaa kuitenkin jonkin verran akkua.
Johdot menee rungon sisällä ja järjestelmän kotelo on pultattu pyörään. Lisäksi moottoriohjaimeen lisätty piiri joka keskustelee tuon hälytysjärjestelmän kanssa, ja jos hälytysjärjestelmä revittäisiin esim irti ei moottori lähde toimimaan, ennenkuin saa oikeaa sarjamuotoista (kevyesti salattua) dataa sisäänsä.
Uusien ominaisuuksien / koodin päivitys onnistuu tietenkin langattomasti bt yhteyden yli.
Itsellä on sähköläskiin rakennettuna gps paikannin sekä kovaääninen hälytin (n 130dB). Ja kun itse on tehnyt niin voi helposti säätää herkkyydet jne sellaisiksi kun haluaa. Tärinän / liikkeen "pyörä" tunnistaa 3 akselisella gyrolla sekä kiihtyvyysanturilla. Lisäksi pyörään on rakennettu rfid tunnistus, eli avaimenperällä saa pyörän auki (sähköisesti), sekä hälyttimen päälle ja pois.
Hälytin on tällä hetkellä kaksitoiminen, kun näytän rfid tagia pyörälle ekan kerran aktivoituu gps, gyro ja kiihtyvyysanturi. Ja jos pyörään kosketaan se lähettää minulle siitä tekstiviestin. Eli ns hiljainen hälytin. Toki pyörä alkaa myös lähettää sijaintiaan palvelimelle (omalle tietenkin, koska en halua gps dataa muiden palvelimille, toki ssl salaukset käytössä myös) 15 sekunnin välein (helposti säädettävissä) Datayhteys luodaan ihan 2/3g verkon yli, tällä hetkellä käytössä prepaid sim. Kokeilen kuinka kauan esim 10e saldoa riittää. Tähän asti riittänyt hyvin, koska maksua alkaa kulua vasta kun pyörää liikutetaan hälytyksen ollessa aktivoituna ja tällöin kulut on 0,069€ per viesti ja saman verran per megatavu dataa.
Toinen asento hälyttimessä aktivoituu kun näytän rfid tagia toisen kerran pyörälle (10 sekunnin kuluessa ensimmäisestä kerrasta), jolloin pyörän etu ja takavalot välähtää merkiksi. Nyt on myös ääni ja valot kytketty käyttöön. Ensimmäisestä kosketuksesta tulee lyhyt sekunnin mittainen "varoitusääni" ja jos sen jälkeen liike / kosketus jatkuu niin 130dB summeri alkaa soimaan, sekä pyörän etu ja takavalot vilkkumaan ihan vaan huomiota herättääkseen. Samoin myös itselle lähtee se tekstiviesti.
Järjestelmä on suojattu akulla (pyörän normaalin akun lisäksi, ja kun pyörän oma akku on latauksessa lataa se myös tuon toisen piilotetun akun) Eli vaikka pyörän ajoakku poistettaisiin toimii järjestelmä silti pitkään (5000mAh akku piilossa), toki pyörän valojen käyttö lakkaa tässä vaiheessa, koska se kuluttaa kuitenkin jonkin verran akkua.
Johdot menee rungon sisällä ja järjestelmän kotelo on pultattu pyörään. Lisäksi moottoriohjaimeen lisätty piiri joka keskustelee tuon hälytysjärjestelmän kanssa, ja jos hälytysjärjestelmä revittäisiin esim irti ei moottori lähde toimimaan, ennenkuin saa oikeaa sarjamuotoista (kevyesti salattua) dataa sisäänsä.
Uusien ominaisuuksien / koodin päivitys onnistuu tietenkin langattomasti bt yhteyden yli.
no tästä ei puutu kuin etänä räjäyttäminen :) Komeaa !!!
Etänä saa kyllä katkaistua virrat kokonaan tai kytkettyä ääni/valohälytyksen. Toki jos haluaisi niin eipä olisi kauhean vaativaa laittaa akkua etänä oikosulkuun :D Kun mahdollisuus ohjata järjestelmää tekstiviestitse / palvelimen välityksellä TCP/IP:n yli. Ja toki järjestelmässä on pieni mikrofoni, joten jos / kun joku nisti pyörän kaikesta huolimatta varastaa niin voin soittaa pyörälle ja kuunnella mitä nistit puuhaa :D (toki pyörä ei vastaa kuin omaan numerooni)
maalinni
17.03.2019, 21.34
Itselläni on yepsonin paikannin, mutta lähinnä minun raatoni löytämiseen metsästä. Noi paikantimissa haasteena on akun kesto ja ne pitäisi pystyä piilottamaan rungon sisään, jotta valveutuneempi varas ei bongaa. Jos itse rakentaisi ratkaisun, voisi kiertää sim-kortin kuluja - nythän noi palvelut laskuttaa sinua datasta. Tokihan se oma SIM myös maksaa.
Toimiiko se edes rungon sisällä eli läpäiseekö gps/gsm signaali rungon?
Ei läpäise, (ei ainakaan gps) jos runko on alumiinia. Toki silti laitteet voi piilottaa runkoon, mutta gps ja gsm antennit pitää viedä kauemmaksi jonnekkin missä ei ole pelkkää alumiinia ympärillä. Itse jouduin myös ratkaisemaan tuon ongelman kun laitteisto on koottu alumiiniseen koteloon.
Metsämuija
17.03.2019, 22.13
Toimiiko se edes rungon sisällä eli läpäiseekö gps/gsm signaali rungon?
No pystyyhän autostakin puhumaan? Mutta esim kun se ammattivaras heittää pyörän pakun takakonttiin ja ajaa teollisuushalliin sisään, niin alkaa varmaan kenttä rankasti heikentyä. Periaatteessahan antennilla pystyy sen rungon läpäisyn haasteen ohittamaan.
Sinänsä ihan hauska olisi projekti, jos olisi oikeasti vapaa-aikaa ajatella asiaa. Nixuu:n ratkaisu on kyllä hieno, sellainen pellepelottoman koekenttä. Muistelen että siinä pyörässä on kaikkea muutakin mielenkiintoista.
Toki pystyy, mutta autosi tuskin on kokonaan alumiinia / metallia :P Viime tarkistuksella niissä on esim ikkunoita, ja lasin gps / gsm signaali läpäisee helposti :D Ja juu toki ei mikään systeemi ole saumaton. Tuollaista "ammattivaras, heittää pyörän pakuun ja ajaa pois (kun ekana katkaissut u-lukon jollain hydraulisella leikkurilla tms) skenaariota ei kauheasti estetä millään. Sitten astuukin kehiin vakuutus :D
^Itse olen ratkaissut pakuongelman niin, että olen valanut renkaat kuution betonimöhkäleisiin ja hitsannut navat pysyvästi kiinni. Ajamista haittaa hivenen, mutta eipähän viedä...
---
No, oikeasti mun varkaudenestolaitteisto muodostuu vanhasta kunnon Eyeball mk I -laitteistosta, joka on vielä kahdennettu vikasietoisuuden parantamiseksi.
Onko kellään muuten jarrulevyyn kiinnitettävää hälyttävää lukkoa (saa suositella), katselin että moottoripyörien lukkoja on olemassa, tuo voisi olla hyvä kun meinasin kesällä kiekkoa mennä heitätä ja jättää pyörän radanreunalle, toki jonnekin kiinni hyvällä lukolla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.