Näytä tavallinen näkymä : Navigointisovellus kimppalenkeille
mikkoata
22.01.2019, 12.26
Moi. Miten olette hoitaneet kimppalenkeillä navigoinnin? Tietävätkö kaikki, missä mennään vai onko kaikilla omat navit tai jotkut karttalappuset jne.? Ja onko jälkimmäisin sen takia, että kätevämpääkään ratkaisua ei ole olemassa?
Olen nimittäin koodailemassa (lähinnä juoksukisoihin tarkoitettua) kannustinsovellusta, jossa kisaan osallistuvalle juoksijalle voivat kamut asettaa etukäteen tai lähettää livenä terveisiä, jotka juoksija kuulee sitten kisassa juostessaan. No, tämä konseptihan natsailee lähes out-of-the-box fillarikimppalenkkeihin, terkkujen tilalle laitetaan vaan navigointiohjeita. Yhdellä kappaleella kuvattuna homma menee näin:
Yksi tyyppi suunnittelee ja luo reitin (ottaa GPX-filuja sisään). Reitille hän kirjoittaa itse kääntymis- ja navigointiohjeet, millä kielellä tahansa. (Ohjeet voi myös “äänittää”, jos kokee että on uusi Peter Selin. :) Kun reitti on luotu, syntyy reitille uniikki koodi ja salasana. Sitten kun lähdetään lenkille, niin kaikki osallistujat lataavat pienen opastussovelluksen luuriinsa, syöttävät reittikoodin ja salasanan ja lähtevät ajamaan. Kaikki osallistujat sitten kuulevat kuulokkeistaan nämä ennalta-asetetut navigointiohjeet reitillä edetessään (tai ne tulevat ilmoituksina kelloon tai muuhun puhelimeen kytkettyyn ajotietokoneeseen tms).
Lisäksi kaikki osallistujat voivat myös ennen lenkkiä käydä laittamassa omia jorinoitaan reitille kaikkien kuultaviksi. Lisäksi kuka tahansa voi lähettää reissun aikana kaikille LIVE-viestejä, jos pakka on vaikka hajonnut ja pullakahvitaukopaikka muuttuu tms. akuuttia. Kaikki kuulevat lähetetyn viestin välittömästi. Tosiaan osallistujien ei tarvitse edes rekisteröityä, ainoastaan reitin luojalla pitää olla käyttäjätili, muut syöttävät vain koodin.
Miltäs tällainen noin konseptina kuulostaisi? Hommahan on siinä jamassa, että beta-testailua voi jo harrastaa, jos joku haluaa. Yhteys muhun vaan tai suoraan oma-aloitteisesti rekisteröinti osoitteessa: https://www.racepeps.com. Jos tulee kommentteja tai ehdotuksia tai kysymyksiä tai olemassa olevia ratkaisuja, niin antaa palaa vain!
Mikko
Kimppalenkillähän ajetaan porukassa, ja jutellaan keskenään. Riittää että yksi tietää mihin mennään. No backuppina on hyvä että joku toinenkin tietää, eli osaa katsoa navikaattoristaan.
Yksinäisellä pidemmällä lenkillä tuollaiset ajo-ohjeet korvanappiin on kyllä ihan hyvä systeemi. Normi älypuhelimessa riittää akku hyvin, kun ei tarvitse näyttöä pitää päällä, ja useimmiten sanalliset ohjeet riittää, ihan tavallisen navikaattorinkin sanomana.
Itse käytin Ruskaretkellä (n. 2000 km) Osmand navi softaa, johon oli ennalta suunniteltu gpx reitti ladattu, ja ohjeet kuuntelin bt korvanapilla.
Tuohon voisi kyllä olla hyvä, jos saisi itse lisättyä omia juttuja lisäksi. Tai ehkä se voisi toimia, että kaikkikin ohjeet kertoisi itse, iso osa navikaattorin jutuista voi olla turhia.
mikkoata
22.01.2019, 14.47
Mitäh, sosiaalisia tapahtumiako ne ovatkin? :) No itse en tietenkään paljoa ole fillaroinut – edes yksin, juoksennellut lähinnä. Mutta jos sitä joku päivä.
Olen myös julkaissut Route Pepper -nimisen sovelluksen (www.routepepper.com), jonka idis on juuri tuo että itse voi itselleen tehdä reitin ja reitille laittaa itselle ohjeita ja puhelin taskuun ja ohjeet molotetaan sitten sieltä. Itsellä myös kokemuksia, että navigaattorit molottaa ihan liikaa (jankkaa liikaa ja liian pitkästi) eikä ennalta asetettuja reittejä saa tosta noin vaan heiteltyä sisään. Ja jos vähääkään on jotain automaattista opastusta on seassa, niin ei vaan toimi, kun ei se kerro, jos pitää jatkaa suoraan (kartalla selkeästi lähtee kohitsuoraan oikealle "pienempi tie" mutta luonnossa haarautuva Y-risteys ja molemmat väylät yhtä leveitä) tai saati jos ollaan jollain ei-autoteillä, niin eihän siitä mitään tule, monet pohjautuu Google Mapsiin, ja siellä ei paljoa ulkoilureittejä ole, saati polkuja.
Route Pepper on vain iPhonelle, mutta Race Pepsissä em. kaltaiset ominaisuudet ovat sitten myös mukana ja tulevat samalla Androidille. Vaikka Race Peps on siis ennen kaikkea juoksukilpailuihin tarkoitettu ihan viihdekäyttöön, niin työkalut tuohon itse- ja ryhmäopastukseen ovat siinä kuitenkin ihan itsestään.
Sellaiselle applikaatiolle, jossa voisi karttapohjalle digitoida omia navigointi- ja "muistiinpanopisteitä", olisi toisinaan käyttöä.
Tyyliin kartalle piste ja siihen voisi liittää kuvatiedoston tai äänittää muistiinpanon "kilometri käännökseen, Esalantie", "laavu oikealla polun päässä" tjsp. Ja jollain valitulla proksimaatiolla applikaatio kertoisi tämän. Nauhoitettu äänite korvanappiin tai kaiuttimesta ja jokin muu kehoite tsekkaamaan muistiinpano.
Voisin maksaa tuollaisesta applikaatiosta 10-20€.
Sitten kun voisi vielä kysyä asioita, esim. paljonko vielä matkaa käännökseen? Useimmiten riittäisi kun voisi vaan pyytää viimeisimmän ohjeen päivitettynä, eli n km seuraavaan ohjeeseen.
mikkoata
22.01.2019, 16.08
Sellaiselle applikaatiolle, jossa voisi karttapohjalle digitoida omia navigointi- ja "muistiinpanopisteitä", olisi toisinaan käyttöä.
Tyyliin kartalle piste ja siihen voisi liittää kuvatiedoston tai äänittää muistiinpanon "kilometri käännökseen, Esalantie", "laavu oikealla polun päässä" tjsp. Ja jollain valitulla proksimaatiolla applikaatio kertoisi tämän. Nauhoitettu äänite korvanappiin tai kaiuttimesta ja jokin muu kehoite tsekkaamaan muistiinpano.
Voisin maksaa tuollaisesta applikaatiosta 10-20€.
Joo juuri tuollaisia voi Route Pepperiin tehdä. Tosin kirjoitetaan ja puhesyntsa puhuu ne. Lisäksi Route Pepperissä voi lenkin aikana reitille merkkailla omia pisteitä. Reitin ollesssa päällä, painaa sitä "add new Pep Point" ja sitten voi kirjoittaa tai sanella viestin. Se piste teksteineen jää talteen ko. reitille. Vaatii toki puhelimen kaivamisen.
mikkoata
22.01.2019, 16.10
Sitten kun voisi vielä kysyä asioita, esim. paljonko vielä matkaa käännökseen? Useimmiten riittäisi kun voisi vaan pyytää viimeisimmän ohjeen päivitettynä, eli n km seuraavaan ohjeeseen.
Joo tää on suunnitteilla. Tietty nytkin näkee, kun kaivaa vaan puhelimen, mutta eihän se nyt sovi. Mutta ratkaisu tähän on kyllä kanihatussa. Pitäis vähän labrailla vaan ensteks. :)
En hyödystä tiedä mutta ei oikein tuo puhelimen kaivelu lenkeillä kuullosta korrektilta.
Kimppalenkillä höpötetään livenä mitä ehditään ja yksin ajaessa kuunnellaan tuulen suhinaa ja linnunlaulua...
Joo mielellään niin, ettei tarvitse puhelinta kaivaa esiin. Tämä sopisi paremmin tuonne pyörämatkailu tai tapahtumapalstoille, ei niinkään porukkalenkkeilyyn.
Pitkillä yksinäisillä lenkeillä on kyllä linnunlaulun lomassa mukava kuulla ollaanko oikealla reitillä ja koska pitää kääntyä jollekin pikkutielle, jotta pysytään reitillä.
Ja voisihan sitä olla mukava rupatella jonkun kanssa, vaikka robotin. Aika hauskoja juttuja osaavat nykyään jutella, esim. Google Assistant.
mikkoata
22.01.2019, 19.04
Pitkillä yksinäisillä lenkeillä on kyllä linnunlaulun lomassa mukava kuulla ollaanko oikealla reitillä ja koska pitää kääntyä jollekin pikkutielle, jotta pysytään reitillä.
Ja voisihan sitä olla mukava rupatella jonkun kanssa, vaikka robotin. Aika hauskoja juttuja osaavat nykyään jutella, esim. Google Assistant.
Jep. Esim vaikka tietovisailua. Kun ei Applen Siri ainakaan lähde vihille, ei sitten niin millään! :)
En hyödystä tiedä mutta ei oikein tuo puhelimen kaivelu lenkeillä kuullosta korrektilta.
Kimppalenkillä höpötetään livenä mitä ehditään ja yksin ajaessa kuunnellaan tuulen suhinaa ja linnunlaulua...
Joo, idishän just onkin, että puhelin pysyisi taskussa. Pyöräillessä varsinkin sen kaivelu esiin onkin ihan hanurista ja jopa vaarallista. Siksipä voisi olla ihan hyvä kauppa, jos siitä kolme tuntia kestävästä suhinasta uhraisi muutaman sekunnin silloin tällöin ohjeille, jotka oikeastaan juuri estävät sen, että luuria pitäisi kaivaa esiin. Päästökauppaakin käydään, niin nythän käydään suhinakauppaa. :)
Itse tulee käytyä hepon kimppalenkeillä. Hepon sivuilta tuon suunnitellun lenkin kartan voi ladata garminiin. Tai yleensä oon niin laiska, etten jaksa tuota ladata. Painan sen vaan mieleeni.
Pitkillä yksinäisillä lenkeillä on kyllä linnunlaulun lomassa mukava kuulla ollaanko oikealla reitillä ja koska pitää kääntyä jollekin pikkutielle, jotta pysytään reitillä.
Jaa.. no sitten mulla ei ole ollut riittävän pitkiä ja/tai yksinäisiä lenkkejä, kun olen selvinnyt ihan sillä, että katselen karttaa lähtiessä ja sen perusteella osaan sinne ja takaisin.
Joskus parhaat reitit löytyneet "eksymällä". Vanhan liiton kuskina jotenkin hämmästyttää tuo teknologian määrä että edes pystyy harrastamaan liikuntaa...
Mutta toisaaltaan mikäs minä olen toisia neuvomaan.
No eihän sitä nyt kotonurkilla eksy, tai no löytyy sitä välillä kotonurkiltakin uusia reittejä muiden opastamana.
Mutta jos on suunnitelmissa ajaa Suomen halki tiettyä optimaalista reittiä, joka ei ole valtatietä vaan pikkuteitä, niin en minä ainakaan muista kaikkia käännöksiä.
Viimeksi ajettiin talvipäivänseisausajossa vain alle 300 km mutta jonkin verran uusia reittejä, niin kerran missattiin yksi risteys vaikka oli navikaattorikin käytössä.
No sen ansiosta ei menty kovin pitkään harhaan.
^Tottakai jokaisella navi käytössä mutta paperikartta/kompassi sukupolven kuskina tottunut ajamaan niidenkin voimalla ja enkä virran loputtua ole peukku suussa.
Vanhoille jäärillekin teknologia on kiva lisä. Et sinäkään varmaan lankapuhelimella asioita hoitele? Itsekin kyllä syyllistyn aina tilaisuuden tullen sellaiseen itsekehuun kuinka kova Lapinjätkä olenkaan ja kuinka hoidan asioita -niinku vaikka suunnistusta- vanhoin keinoin. Ja nuorisolaisethan on pullamössöpellejä, siitä ei ole epäilystäkään.
Useamman kerran tullut ajatuksissaan ajelleeksi jonkin kiinnostavan luonnonnähtävyyden tms. ohi. Kun ei ole stongassa olevaa karttaa tarkasti jaksanut seurata.
Mutta jos taskussa oleva puhelin olisi risteyksen kohdalla muistuttanut vaikka "2 kilometriä oikealle koskipaikka" olisi vilkaissut kelloa ja harkinnut jos poikkeaisi. Kuvatiedostona vaikka tarkempi kartta paikalta. Ei enää viisi kilometriä ohi ajettuaan viitsi kääntyä.
Itse en varsinaista navigointisoftaa kaipaile, siinähän toimii tarvittaessa GoogleMapsin navigointi ihan hyvin. Juurikin tuollainen muistiinpano-applikaatio olisi näppärä. Kun reittejä suunnitellessa voisi napsutella mielenkiintoiset kohteet muistiin. Olisi itse asiassa mainio lisä RWGPS:aan.
enkä virran loputtua ole peukku suussa
Mihin se sun virta loppuu jos et käytä?
Google mapsin suomenkielinen naisääni on kyllä mukavan kuuloinen, mutta ei oikein toimi pyöränavikaattorina, kun ei voi ladata gpx reittiä.
Osmandissa on saman tapainen syntikkaääni kuin tässä racepepsissäkin, eli ei kovin mukavan kuuloinen, mutta gpx toimii ja on osoittautunut hyvin vähän virtaa kuluttavaksi, mikä on tärkeää pitkillä matkoilla. Sitten vielä tallettaa ajon gpx muotoon, mikä on nykypäivänä välttämätöntä, muutenhan lenkkiä ei ole ajettu.
Kyllä tällaiselle kysyntää olisi. Olen muutamankin kerran siunaillut äänen puuttumista fillarinavigoinnissa ja muutenkin. Tosin garmin-ympäristössä.
Esimerkiksi yö-TdH:sa ajettiin ennen Kellokoskea ohi yhdestä risteyksestä vaikka monella reitti olikin ladattuna ja navigointi käytössä. Sitä vaan ei pysty koko ajan seuraamaan stongassa kiinni olevaa mittaria. Garmin Varia tutkan info takana tulevista autoista voisi olla myös mukava saada (ehkä, valtatiellä kun tulee koko ajan autoja takaa voisi jatkuva varottelu olla aika tympeetäkin) ääneen perustuva varoitus. Nythän Garmin tarjoaa mahdollisuuden saada tätä infoa Varia Vision aurinkolasinäytön avulla. Garmin on näissä uusissa fillaritietokoneissa tarjonnut myös mahdollisuutta lähettää valmiiksi määriteltyjä pikaviestejä kaverille/ kavereille. Viime suvena Vätternrundanilla olin mukana kasassa, joka syntyi varsin tyypillisesti. Edessä tuli kahdella rengaskosketus ja he lakosivat siihen tielle ja muut perään. Garminin teline meni toki tässä pas2 ja mittari lensi ties minne. Siinä kamoja keräillessä ja mittaria etsiskellessä mittari ehti tehdä hälytyksen emännälle. Siinä sitten puhelinta esille ja kuittaamaan, ettei isompaa tai vaarallisempaa hittiä tullut. Fredrikshofin juna katosi siinä horisonttiin. Olisiko ollut mukava, että olisi voinut lennosta kuitata puhuen, ettei hätää ole. Toki tässä tapauksessa ei, koska Fredrikshofin porukka ajoi samanlaisen kasan pari kilometriä myöhemmin.
Eli puhe on puhetta. Olen myös muutaman kerran pohtinut, olisiko Discord tai Skype appien avulla tapahtuvasta ryhmäpuhelusta /chatista iloa porukkalenkeillä tai tapahtumissa. Varsinkin isommissa tapahtumissa maissa, jossa on hyvä mobiiliverkko, voisi tästä olla oikeasti iloa. Missä kaveri menee suhteessa omaan sijaintiin, voisi olla info, joka tulisi tämän navigaatioappin avulla (puheohjauksella pyyntö kertoa sijaintien välinen suhde) molempien / kaikkien korviin.
Lisää esimerkkejä. Joskus reitillä on yllättäviä hasardeja, joista ei ole ollut etukäteistietoa. Isoissa pyöräilytapahtumissa, joissa porukaa lähetetään erissä liikkeelle (Pirkka, Turun 300, Vätternrundan, Styrkeprövet jne) joku porukka kuitenkin tulee kohdalle ensimmäisenä. Puheohjauksella merkkaus navigaattoriin hasardista, joka siirtyy tietona seuran/järjestäjän vetäjien (tai kaikkien osallistujien, jotka käyttää ko. appia) navigaattoriin varoittaen perässä tulevia, kun he lähestyvät hasardipaikkaa. Jos hasardi on tilapäinen, voi joku kuitata merkinnän poiskin. Route300:lla on ollut yllättävää liukkautta sillalla, Styrkessä on yöllä tullut pimeässä tietyö eteen ja Vätternrundanilla kolaria, jota selvittämässä on ollut pelastuslaitosta jne. Tässä viimeisessä tapauksessa se olisi kuin radion tieliikennetiedoitus, jossa sitten jossain välissä tulee ilmoitus tilanteen ollessa ohi. Styrkessä meillä on ollut oma huoltoauto, joka on toiminut järjestäjien ohjeiden mukaisesti niin, ettei se seuraa meitä. Sovimme ennen starttia suurin piirtein sijainnit, joita sitten tarvittaessa tarkennettiin soittamalla. Tässäkin olisi apuna tällainen interaktiivinen navi-appi. Huoltoauton kuski löytää hyvän paikan odotella, merkitsee itsensä ryhmän sisäiseen "karttapohjaan" pisteeksi ja sanelee vaikka vielä tarkempia ohjeita. Ajajat saavat sitten korvanappiin ilmoituksen huoltopistettä lähestyttäessä ja vielä tarkemmat koordinaatit, jotka huoltokuski saneli.
Toivon, että säikeen aloittaja jatkaa valitsemallaan tiellä.
Vanhat kääkät käyttää teknologiaa paljonkin mutta lenkillä mielummin irtaudun moisista paitsi... kello piirtää ranteessa reittiä muistiin ja nopeutta ja matkaakin voi välillä vilkuilla. Lenkin jälkeen mukava katsella että missä sitä on tultu oltua😉
Jack, juuri siksi ei virta lopu ja lenkkipuhelimenakin usein kahdeksan vuotta vanha SingSong josta virta ei lopu päiviin...
mikkoata
23.01.2019, 12.21
Google mapsin suomenkielinen naisääni on kyllä mukavan kuuloinen, mutta ei oikein toimi pyöränavikaattorina, kun ei voi ladata gpx reittiä.
Osmandissa on saman tapainen syntikkaääni kuin tässä racepepsissäkin, eli ei kovin mukavan kuuloinen, mutta gpx toimii ja on osoittautunut hyvin vähän virtaa kuluttavaksi, mikä on tärkeää pitkillä matkoilla. Sitten vielä tallettaa ajon gpx muotoon, mikä on nykypäivänä välttämätöntä, muutenhan lenkkiä ei ole ajettu.
Tähän sellainen, että Route Pepper tai Race Peps ei estä minkään muun apin käyttöä. Voit siis kuunnella musiikkia tai käyttää vaikka kuutta trackeria ja navia samaan aikaan jos haluat. Molemmat puhuvat puhuttavansa sinne muun audion sekaan, hiljentäen toki muut siksi aikaa. Eikä noiden appien käyttö syö akkua yhtään sen enempää. Esim puhelimen GPS (tai tarkemmin sijaintipalvelut, GPS vain yksi komponentti, joita luuri käyttää sijainnin määrittämiseen, muita ovat mm. muuta satelliittisysteemit: GLONASS, Galileo jne, sitten gyro, kiihtytvyysanturi, liikeanturi, barometri, kompassi, wifit, GSM-verkot jne. Yksin GPS on aika huono) ovat päällä koko aika, ja sijaintia vain kysytään tältä "Location Manager" -modulilta. Ja sitä voi kysyä kuinka usein ja kuinka moni appi tahansa, ei se virtaa kuluta sen enempää. Noin pähkinänkuoressa. Ja Race Pepsiä voit käyttää jo nyt itseopastukseen: hoidat GPX:n reitistä jostain (esm. www.gpsies.com (http://www.gpsies.com) käytän itse) ja teet siitä eventin Race Pepsiin (runner.racepeps.com). Sitten avaat sen kaverilinkin (friends.racepeps.com) ja jätät itse itsellesi niitä tsemppauksia – tai siis kääntymisohjeita. Vois myös äänittää ne, jos roboääni ei säväytä. Sitten lenksulle lähtiessä avaat sen eventin Race Pepsissä (ja käytät kaikkia muita appeja ihan normaalisti) ja homma toimii. BETA-vaiheessa ollaan vielä, mutta kyllä toi perustoiminnallisuus on kuosissa, vaikka prosessissa on vielä vähän siistittävää (esim toi että omat pisteet pitää vielä kaverina käydä itse itselleen laittamassa ja ohjeet EIVÄT vielä tule ilmoituksina (mihini tahansa) kytkettyyn urheilukelloon, vaan ainoastaan ääninä luureista). Kaikki aikanaan, oispa vaan käsipareja tekemään ja holvissa kultaa motivoimaan näitä käsipareja. :)
Toivon, että säikeen aloittaja jatkaa valitsemallaan tiellä.
Jatketaan kyllä, kiitos! :) Puhejutut ovat vielä valmistajien toimesta rajoitettuja, esim iOSille ei nyt suoraan voi appiin tehdä vaan jotain interaktiivista koko aika päällä olevaa puheohjausta, vaan pitää puljata Sirin kautta, ja sitten komennetaan Siriä tekemään sille appille jotain. Mutta nuo aukeavat koko aika enemmän ja enemmän kyllä ja toki nyt voi jo tehdä, mutta tovi siinä jutellessa menee sitä siriä komentaessa. Veikkaan että liittyy johonkin ulkomailla vallitsevaan mobiilidatankäyttöpelkoon ja akun kestoon + tietosuoja-asioihin. Sama homma esim Apple Watchin kanssa, kartan (Applen oman kartan) saa näkyviin kellolle kyllä omassa sovelluksessa mutta ei sillä voi paljoa suoraan tehdä, varmaan kuluttaa akkua ja syö dataa ja sitten koodiporukka tekee kusiripulia ja kellot pysyy päällä tunnin ja Applen vikahan se sitten on kuluttajien mielestä. Tekninen haaste on saada käyttäjältä (pyöräilijä tässä tapauksessa) se tieto ilman luuriin koskematta. Jatkuva mikrofonin kuuntelu, ilman käyttäjän käyttäjän tietoista aloitusta, on näinä aikoina rikoksista pahin (ja tietty syö akkuakin). Jollain se pitää tietoisesti aloittaa, ja se voisi olla "Hey Siri" tai "Ok Google" ja pienen dialogin kautta mikit auki. Tai sitten naputtaa muutaman kerran puhelinta ja mikki auki (vaikeaa vieläkin ainakin iPhoneissa, koska rajoitukset, tietosuojat, vakoilut). Mutta pointti, että näissä tulee näitä valmistajien rajoituksia vastaan vaan, mikä on tietty ihan hyvä, joutuu vähän keksimään myös. :) Esim Route Pepperissä kun tullaan jonkun pisteen kohdalle, niin kellolla näytetään ilmoituksena kuva kartasta ja reitistä siinä kohtaa, kun suoraan karttaa ei saa auki. Same same but different. Ja aika makee keksintö mun mielestä! :)
Muutenhan nuo ovat ihan toteutettavia featureita. Kaikille keskusradio matkaan ja vähän hierarkiaa tohon viestintään vaan ja joku reksi sitten moderoimaan tätä kisaviestintää. Mutta ne käsiparit ja kulta. :)
Mitäh, sosiaalisia tapahtumiako ne ovatkin? :) No itse en tietenkään paljoa ole fillaroinut – edes yksin, juoksennellut lähinnä. Mutta jos sitä joku päivä.
Olen myös julkaissut Route Pepper -nimisen sovelluksen (www.routepepper.com (http://www.routepepper.com)), jonka id...
Olisin tuota kokeillut, mutta onkin vain IOS, mun kaapissa piiloitteleva vanha iPoni ei syö 10 IOSia eli ei toimi. Onko androidiin tulossa?
mikkoata
23.01.2019, 16.42
Olisin tuota kokeillut, mutta onkin vain IOS, mun kaapissa piiloitteleva vanha iPoni ei syö 10 IOSia eli ei toimi. Onko androidiin tulossa?
Ei ole Route Pepperiä tulossa Androidille. Race Peps on jo molemmille (BETAt), ja saman homman saa jo nyt tuunailtua Race Pepsin kanssa. Route Pepperissä on reitinpiirto myös (Race Peps ottaa vaan GPX:n sisään) ja muutenkin Route Pepper menee tällä hetkellä "itseltä itselle" -kärjellä, kun Race Peps on "muilta itselle". Ja Race Pepsissä ei ole vielä kellotukea, ilmoituksia, ohjeen tuloetäisyys ei ole säädettävissä jne pientä, eikä omien pisteiden merkkailua lenkin aikana jne. Mutta kuten sanottua, niin Race Pepsissä voi nämä opastushommat tehdä itse itselle kätevästi kyllä myös.
Ja mulla on tossa kyllä yksi ylimääräinen todella vähän käytetty iPhone 5S johon iOS 12 sujahti vielä myös ja aika lailla kärsinyt iPhone 6 että jos on ostohousut jalassa, niin kaupoille päästään kyllä! :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.